بررسی اولیه سئات لئون 5 درب FR؛ مهمان تازه بازار ایران
بررسی اولیه سئات لئون 5 درب FR؛ مهمان تازه بازار ایران

بررسی اولیه سئات لئون 5 درب FR؛ مهمان تازه بازار ایران

شرکت کیهان موتور آرین نماینده کمپانی سئات اسپانیا (زیرمجموعه گروه معظم فولکس واگِن) از چند ماه پیش اقدام به تبلیغات و شناساندن خود در بازار خودرو و میان اقشار مختلف مردم نمود. همان موقع حدود یک‌صد دستگاه مدل لئون FR به‌عنوان اولین محصول وارد کشور و تماماً پیش‌فروش شد. از میزان و درجه رسمیت این شرکت که بگذریم (بعداً موردبحث خواهد بود)، محصولات سئات گزینه‌های مناسبی برای بازار ایران بوده و اگر قربانی مسائلی چون قیمت‌های عجیب، عدم ارائه خدمات پس از فروش کافی و باندبازی‌های دلسوزانه (!) نشود، می‌توانند جای خوبی برای خود دست‌وپا کند.

سئات لئون
سئات لئون به‌طورکلی در 5 نسخه SC، 5D، ST، X-Perience و کوپرا (Cupra) تولید می‌شود. نمونه موجود در کشور از نوع 5 درب (چهار درب سرنشین و یک درب صندوق عقب) با تریم FR می‌باشد که ازنظر کیفیت و امکانات در سطح بالایی قرار دارد. در جریان تست درایو اختصاصی دست‌اندرکاران خودرو که روز پنج‌شنبه 13 آبان ماه در پیست اتومبیل‌رانی مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد، فرصتی پیش آمد تا نسخه 1.8 لیتری آن را از نزدیک ملاقات کرده و ساعتی را کنار و پشت فرمان آن بگذرانم. آنچه در پی می‌خوانید و می‌بینید، حاصل این دیدار به‌یادماندنی است.

سئات لئون
صبح زود در مسیر آن‌قدر غرق در فکر راجع به سئات و پیشینه آن شدم که ناگهان خود را در ورودی اتوبان آزادگان یافتم! سرانجام پس از تأخیر نه‌چندان زیادی به پارکینگ مجموعه رسیدم اما هنوز زود بود. نکته جالب، محوطه پیست آزادی است که هیچ‌گونه شباهتی به یک مجموعه خودرویی ندارد.

سئات لئون
تماشای لئون از فاصله دور شاید شما را به یاد محصولات آئودی مخصوصاً سری 3 هاچ‌بک بیندازد. نمای بیرونی آن زیبا و متناسب بوده و هیچ اغراق زننده‌ای ندارد. کار سئات در این بخش حقیقتاً قابل‌تحسین است. پس از بررسی چشمی دورتادور خودرو و لذت بردن از زوزه خفیف آن، روی صندلی چرم-آلکانتارا پشت فرمان چرمی قرار گرفتم. محیط تلفیقی است از چرم، آلکانتارا و پلاستیک فشرده. عایق‌بندی مناسب فضایی آرام را برای تمامی سرنشینان محیا کرده و ارگونومی خوب، حس جادار بودن و شاید بهتر بگویم، خلاصه و مفید بودن فضا را به سرنشینان القا می‌دارد. هنگام قرارگیری در صندلی کناری راننده و ردیف عقب، اتاق را بسیار جادار یافتم. دید به اطراف در هردو ردیف بسیار خوب بوده و نمی‌توان خرده‌ای بدان گرفت. فضای سر و پای عقب هم برای افراد تا 185 سانتی‌متر کافی بوده و حقیقتاً تعجب و توجهتان را جلب می‌نماید.

سئات لئون


شروع به حرکت در حالت خودکار با شتاب اولیه خوبی انجام گرفته و عقربه سرعت سریعاً به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. قلب 1.8 لیتری سرزنده، قدرتمند و جسور عمل می‌کند. سر پیچ‌های تند پیست، پایداری عمودی خوب است و لئون بیشتر از حد انتظار ظاهر می‌شود؛ البته نه این که خیال کنید سرنشینان روی صندلی کاملاً ثابت می‌مانند. جعبه‌دنده 7 سرعته DSG نرم و با دقت عمل کرده و تعلل خاصی در رفتارش مشاهده نمی‌گردد، در حالت دستی هم اگر دور پیشرانه بیش‌ازحد بالا برود خودش اقدام به تعویض خواهد کرد. یکی از نقاط قوت این خودرو، ترمزهای آن هستند که تیز و حساس بوده و چرخ‌ها را روی زمین قفل می‌کنند؛ در این زمینه قطعاً باید از دیسک‌های قوی مخصوصاً انواع برمبو موجود در جلو تشکر کرد. سامانه فرمان هم دقت و سرعت رضایت‌بخشی داشت و در حد حدود 10 دور پیست، مشکلی بنده را متوجه خود نکرد.

سئات لئون
پس از چند دور آزمایشی و آشنایی با قلق بخش‌های مختلف، هرچه تلاش کردم نتوانستم سر پیچ‌های تند لئون را رام خود کنم. بخش عقب به‌هیچ‌وجه، حتی در حالت اسپورت و تحمل کشش زیاد، منحرف نمی‌شود و راستش را بخواهید، افرادی مثل بنده را کمی عصبی می‌کند! مگر می‌شود دو لاستیک 45/225 با رینگ‌های 18 اینچی، این‌قدر به آسفالت بچسبند؟ البته پاسخ روشن است: بله، با کمک سامانه‌هایی همچون تعدیل و ضد لغزش (ASR)، کمکی پایداری خودرو (VSA) و کنترل کشش (TCS) چنین چیزی اصلاً بعید نیست. هنگام رانندگی با آن حس اطمینان و آرامش دارید و ازنظر فنی و راحتی چیزی نگران یا اذیتتان نمی‌کند.

سئات لئون


البته چند نکته منفی هم وجود داشت. علی‌رغم پایداری مناسب، صندلی‌ها طراحی چندان مناسبی نداشته و بدن را در خود نگه نمی‌دارند، درنتیجه سر پیچ‌ها با وجود تعادل خوب خودرو، کاملاً به این‌سو و آن‌سو کشیده می‌شوید. جای‌جای کابین، پلاستیک بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و متأسفانه توی ذوق می‌زند. شیشه عقب نیز دید خوبی دارد اما اگر ابعاد بزرگ‌تری داشت بسیار بهتر بود.

سئات لئون


طبق صحبت‌هایی که در حاشیه آزمایش با یکی از مسئولان فروش کیهان موتور داشتم، در حال حاضر تحویل سری اول ثبت‌نام‌ها آغاز شده و پیش‌فروش با موعد تحویل 120 روز کاری در جریان است. وقتی از قیمت بالای خودرو می‌گویم، ایشان زیر بار نمی‌روند و معتقدند با توجه به شرایط بازار، بهای به ترتیب 134.5 و 154 میلیونی نسخه‌های 150 و 180 اسب بخاری اصلاً غیرمنطقی نیست. این شرکت همچنین قصد دارد در آینده نزدیک کراس‌اوور آتکا (Ateca) را نیز در بازار ایران عرضه کند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، رونمایی حوالی نوروز 96 انجام و عرضه چندی پس‌ازآن آغاز خواهد شد.

سئات لئون


به‌زودی آزمایش رانندگی اختصاصی و مشروح این اسپانیایی دورگه را در پدال خواهید خواند.

سئات لئون
در پایان توجه شما را به فهرست ویژگی‌های اصلی نسخه موردبررسی جلب می‌کنم.
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر): 4271 / 1816 / 1444
وزن خشک: 1252 کیلوگرم
پیشرانه: 4 سیلندر / 16 سوپاپ / 1798 سی‌سی
جعبه‌دنده: 7 دنده خودکار DSG
حداکثر توان: 180 اسب بخار در 5100 تا 6200 دور بر دقیقه
سقف گشتاور: 250 نیوتن‌متر در 1250 تا 5000 دور بر دقیقه
بیشترین سرعت: 225 کیلومتر بر ساعت
شتاب اولیه: 7.2 ثانیه
سامانه تعلیق جلو/عقب: مک‌فرسون / چند اتصالی
ترمزها: جلو دیسکی خنک شونده برمبو / عقب دیسکی
مصرف سوخت شهری/جاده‌ای/ترکیبی (لیتر در یک‌صد کیلومتر): 7.1 / 5.1 / 5.8
میزان آلایندگی: 134 گرم CO2 در هر کیلومتر – استاندارد یورو 6
گنجایش مخزن سوخت (لیتر): 50
ظرفیت صندوق عقب: 380 لیتر
وضعیت ایمنی: 5 ستاره یورو اِن‌کَپ


پیش از خاتمه گزارش، از شرکت کیهان موتور و جناب آقای عطارنژاد بابت دعوت صمیمانه و برخورد بسیار محترمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

30 دیدگاه

  1. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    سئات یعنی آئودی اسپانیا واقعا اینخودرو را دوستدارم کاش قیمت منطقی داشت واقعا قیمت بالا در نظر گرفته شده با تشکر از تهیه این گزارش

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3776 دیدگاه) ,

      به نظر من اگر ((( به نسبت ))) حساب کنیم گرون نیست
      ماشین های کره ای همین قیمتن.
      مزدا 3 همین قیمته.
      قدرتش همینقدره.

      پاسخ
    2. Ashkan
      سوابق: (312 دیدگاه) ,

      با این قیمت حتی کمتر میشه آلفا رومئو گرفت

      پاسخ
        1. فرامرز
          سوابق: (751 دیدگاه) ,

          این واقعاْ بهتر از آلفا هست. امیدوارم اسب بخار این رو هم آزمایش کنه و بعد خودتون با دیدن بررسی ها ببینید که این چقدر خوبه. از آلفا بهتر نباشه ۱۰۰ درصد از دی اس بهتره که بالای ۲۰۰ میلیون قیمت خورده

    3. فرامرز
      سوابق: (751 دیدگاه) ,

      قیمت سئات تو آلمان از ۱۵۰۰۰ یورو شروع میشه ولی خیلی با این تیپ تفاوت داره. با این امکانات تو آلمان بخوای بخری حدود ۳۰۰۰۰ یورو در میاد. به نظرم قیمتی که براش تعیین کردن زیاد نیست چون سئات تو آلمان از تویوتا اوریس (هاچبک کورولا) و نیسان پولسار گرونتره. به نظرم خیلی بهتر بود مدل پایه رو با قیمت ۸۰ تا ۹۰ میلیون عرضه میکردن. البته مدل پایه حتی کروز کنترل، رینگ اسپرت، کولر اتوماتیک، ترمز عقب دیسکی و … هم نداره و موتورش حدود ۸۵ اسب بیشتر قدرت نداره.

      پاسخ
      1. فرامرز
        سوابق: (751 دیدگاه) ,

        الآن سایت seat.de آلمان چک کردم قیمت نسخه ۱۵۰ اسبی (بدون آپشن اضافه بر تیپ اف آر) زیر ۲۶۰۰۰ یورو هست که البته بدون مالیات تو آلمان کمتر از ۲۲۰۰۰ یورو درمیاد که با قیمت روز یورو باید زیر ۸۸ میلیون باشه. بگیر ۹۰ میلیون به اضافه ۴۵٪ گمرک میشه حدود ۱۳۰ میلیون. پس انصافاْ این مدل رو گرون نمیدن (البته اگه همه آپشن های تیپ اف آر رو داشته باشه). ولی مدل ۱۸۰ اسبی تو آلمان فقط ۹۰۰ یورو گرونتره چون آپشن بیشتری نداره و تو ایران نباید بالای ۱۴۰ میلیون باشه.

        پاسخ
        1. SS
          سوابق: (59 دیدگاه) ,

          به نظر من هم قیمت 1.4 لیتری با توجه به قیمت رقباش نسبتا خوب تعیین شده اما 1.8 لیتری (که به قول شرکت واردکننده موتور آئودی هست!!! در حالی که موتور 1.8TSI VW هست ) ارزش 20 میلیون اختلاف قیمت رو نداره (اگرچه در مقایسه با جولیتا هنوز هم خیلی بهتر قیمت خورده)
          البته فکر میکنم اگر استقبال بشه شرکت قیمت رو بالا ببره.
          و نکته دیگه اینکه هیچ صحبتی در مورد خدمات پس از فروش نشده که در میتونه در اینده برای خریداران دردسرساز باشه

  2. ReventОn
    سوابق: (135 دیدگاه) ,

    شما شتاب و کشتاورو مصرف سوخت رو بزارین کنار هم، چی بذهنتون میرسه؟
    برای من که*** ایرانخودرو سایپا مدیران خودرو، و این باند بازیا ست، شما چطور؟
    واقعا دلم گرفت، سمند 100 اسب شتاب 18 مصرف صدی 10

    پاسخ
  3. مجید
    سوابق: (470 دیدگاه) ,

    سئات و آشکودا برند های خوبی هستن که زیر نظر فولکس واگن بهتر هم شدند ولی من دلم میخواد بدونم این برندها تو دراز مدت تو ایران چطوری کار میکنن و آیا خدمات پس از فروش مناسب و پشتیبانی لازم با توجه به شرایط خیابان و جاده ها و کیفیت پایین سوخت هست یا نه؟اما بدنه زیبایی داره

    پاسخ
  4. علی
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    چرا اینقدر ماشین تو ایران گران هست خدا بانیش را لعنت بکند ، بعد میگویند چرا ملت دزدی و اختلاس و … میکنند ، خوب قوانین حقوقی کشور را درست بکنید ، اون مدیری که چند صد میلیون در میآورد که دلش بحال مردم نمی سوزد کی می خواهند بفهمند!!!

    پاسخ
    1. ASTON
      سوابق: (70 دیدگاه) ,

      علی آقا دمت گرم با نظر فوق العاده ات واقعا خلاصه و بسیار دقیق ابراز عقیده کردی
      ارادتمندم

      خدایی من اگر تمکن مالی خرید در این حد داشتم انتاخب اولم با توجه به بازار موجود ایران این برند بود

      پاسخ
    2. وجدان
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      واقا نمی دونی چرا؟!
      یا خواستی یک سئوال بپرسی تا بقیه را هم متوجه ظلم و انحصار طلبی آنها بکنی و در واقع ازشون بخواهی از خواب بیدار بشوند !!!
      اینها تا زورشان می رسد به ملت ظلم می کنند تازه اگر می توانستند هنوز هم مثل قدیم سیم کارت را یک میلیون تومان می فروختند و نه 5 هزار تومان !!!
      آخه یک اقتصاددان هم داخلشون نیست بگه این همه هزینه خرید بنزین می کنید بعد اینطوری راحت به بادش می دهید مصرف سوختش بکنار ، آلودگی هوا هم تو سرشون به خورد، بعد میگن جمعیت را زیاد کنید 🙁 شما جون همین ها را حفظ کنید اون پیشکش !!!

      پاسخ
  5. YAS
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    بهتر بود اول کراس اوور رو میاوردن.مردم علاقه بیشتری به کراس اوور اوردن و چندان علاقه ای به هاچ بک این قیمتی ندارن.به شخصه فکر نمی کنم بهتر از جولیتا باشه و جولیتا با اینکه عالی بود اما موفق نشد

    پاسخ
  6. سیاوش
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    خود ماشین عالیه ولی قیمتش افتضاحه افتضاح چه خبره !!!!!!
    با این قیمت همون پژو هایی که قراره ایران خودرو تولید کنه بهتره زیر 100 میلیونه
    چه خبره 135 150 میلیون بدیم

    پاسخ
  7. ناصر
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    بازار ایران یه خودروی هاچ بک با این قیمت را نمیپسنده.
    خلاصه به درد مردم نمیخوره با این قیمت.
    داستان این قیمتها چیه؟؟؟
    یعنی نباید یه خودرو با قیمت منطقی وارد این مملکت بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل ALIREZA034
    ALIREZA034
    سوابق: (71 دیدگاه) ,

    از هاچبک های بازار یکم گرون تره ولی ارزششو داره.لااقل ماشین اروپایی و مطمعن سوار میشیم.

    پاسخ
  9. متین
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    این ماشین قیمتش حدودا ۲۳ هزار یوروه چه جوری شده ۱۵۶ میلیون !؟؟؟

    پاسخ
    1. نیما
      سوابق: (255 دیدگاه) ,

      این که گفتی قیمت پایه است !
      بعدش اگه حدود ۲۵ هزار یورو باشه و با یوروی ۴ تومنی میشه ۱۰۰ میلیون .

      پاسخ
  10. تصویر پروفایل یاسین
    یاسین
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    این ماشین یه مهندسی المانی و دقیق داره وبرای طرفدارای ماشینهای اروپایی گزینه خوبیه
    کاشکی شرکت مدل اتکا رو هم میاورد تا با داشتن یه کارس اوور خوب تو سبد محصولاتش تو همین شروع اسم سئات رو خوب سر زبونها مینداخت
    در مورد قیمتم این مدل 20525 پوند تو انگلستان قیمتشه که میشه حدود صد میلیون با احتساب تعرفه واردات و هزینه پلاک پول و چایی وزارت بازرگانی شرکت قیمت خوبی گذاشته تقصیر وارد کننده بیچاره چیه اینجا شهر هرته به نظرم خرید این ماشین از رقبای کره ای هم قیمتش خیلی بهتره درسته که سگمنتشون فرق داره ولی یه لحظه فرض کنیم یه نفر 130 تا 150 داره و میخواد یه ماشین صفر بگیره مشکلی با این نداره که این ماشین صندوق بزرگی نداره اشتباهه که بجای این ماشین سمت کره ای ها بره هم رخ قشنگتری داره و من مطمئنم تو بحث فنی و دوامم از اونا بهتر عمل میکنه

    پاسخ
    1. سیاوش
      سوابق: (162 دیدگاه) ,

      این شرایطیه که خدمات پس از فروش یکی داشته باشن ولی وقتی تازه اومده و هر لحظه ممکنه باز تحریم شیم خریدش ریسکه
      دو روز دیگه قطعش خراب شه پیدا نشه باید چیکار کرد !!!
      در خوب بودنش نسبت به کره ای ها شکی نیست ولی باید فکر آینده رو هم بود

      پاسخ
  11. ارمان
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    اقای قوام صفری عزیز من تو سایتش هم رفتم متاسفانه هیچ اطلاعاتی از گارانتی ندیدم شما خبر داری داستان چیه؟
    اگه بدون گارانتی باشه واقعا این قیمت عجیبه اما اگر یه ۵ ساله داشته باشه امیدوار کنندست
    و اینکه نمایندگی رسمیست یا ۱۰۰ هزار تومن دادن یه شرکت ثبت کردن و میگن ما نمایندییم اگر اطلاعاتی به من بدید ممنون میشم چون تا قبل عید قصد تعویض خودرو دارم

    پاسخ
  12. سپنتا
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    یه ماشین کم فروش در جهان هاچبک با قیمت وحشتناک . حالا جای دو ر نریم همین افغانستان .بله افغانستان پرفروشترین ماشین جهان تویوتا کرولا کم کارکرد 16تا 17 هزار دلار یعنی 50میلیون . خودتون پیدا کنید پرتغال فروش رو(یا پرتغال دزد رو)

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (225 دیدگاه) ,

    دوستان‌ میدونم کامنتم ربطی به این پست نداره اما الان یه آگهی دیدم، دود از سرم بلند شد!!! فراری 250 GTO آبی رنگ ۱۹۶۲ با قیمت ۵۶ میلیون ۴۰۰ هزار دلار 😲 فکر‌میکنم این بالاترین قیمتیه که تا حالا برای یه خودرو در نظر‌گرفته شده، تا جایی که میدونم، رکورد قبلی ۵۲ میلیون دلاره برای یه فراری 250 GTO قرمز رنگ ۱۹۶۳

    پاسخ
  14. سوشا حمیدford
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    با این پول میرم ازرا 2011میخرم بااون موتور و ابهت و کلاسش این خیلی گرونه 30میلیون شد صدام کنید خریدارم

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (751 دیدگاه) ,

      شما که میخوای آزرا بخری برو چینی بخر آپشن بیشتر داره!!! آخه آزرا با این قابل مقایسه هست؟ مثل این که بگم با این پول میشه کامیون خرید که خیلی بزرگتره! خب باید ببینی نیازت چیه. واسه شما ۶ سیلندر بودن مهمه و برای خیلی ها نرمی گیربکس و مصرف پایین. بعد الآن آخر سال ۲۰۱۶ هست و آزرای ۲۰۱۱ لش شده تا الآن.

      پاسخ
      1. B.j
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        منم اگه باشم با این پول آریون یا آزرای کم کارکرد میخرم که همه جوره سرتره

        پاسخ
  15. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    باینکه برندهای کره ای کیا و هیوندا را واقعا میپسندم و میدونم در رشد سریع و حیرت آور آنها و نیز رتبه های عالی اونها در رنکینگ مختلف عالی عمل کردند اما انصافا اشکودا بخصوص مدل لئون و این خودروی با پرستیژ با اون ترمزهای خنک شونده تمام سرامیکی و پایداری عالی در حرکات اسلالوم و شتاب خوب براحتی نمیشه ازش گذشت کاش این شرکت بصورت وسیع تر در ایران کار کنه چون بازار ایران بازار نسبتا خوبی است شرکت وارد کننده باید دو مقوله در نظر بگیره
    قیمت واقعا کاهش بده و شرایط فروش متنوعی قرار بده تا به سرنوشت جولیتا و خودروهای ds دچار نشه همانطور که دیدیم تمامی ds ها را دلالان خریداری کردند پیش پیش و بعد از چند ماه بازار اشباع میشه درست مثل جریان رنو ساندرو استپ وی که خریداران را خیل عظیم دلالان تشکیل میدادند و نه مردم عادی با در نظر گرفتن شرایط شرکت با کاهش قیمت و ایجاد تیم پشتیبانی قوی و خدمات پس از فروش شاید بتواند برای خود وجه ای دست و پا کند

    پاسخ
  16. امیر
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    دارای ۵ سال گارانتی یا ۱۵۰ هزار کیلومتر
    طبق گفته شرکت

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.