سئات، مشق فن‌آوری تولید گروه فولکس‌واگن

شرکت خودروسازی سئات اولین قدم‌های گروه فولکس‌واگن در خارج از مرزهای آلمان بود که در میانه‌های دهه 1980 میلادی و تحت مدیریت کارل هاهن، یکی از موفق‌ترین مدیران گروه فولکس‌واگن، برداشته شد؛ اما با این وجود، اکنون و بعد گذشت بیش از سه دهه از آغاز تصاحب شرکت سئات به دست فولکس‌واگن، این شرکت اسپانیایی نسبت به سایر زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن تولیدکننده خودرو سواری تیراژ تولید کمتری داشته و آمار فروش و سود ضعیف‌تری دارد.

seat
البته نباید هیچ‌گاه سئات را به دلیل تیراژ پایین تولیداتش نسبت به شرکت‌های فولکس‌واگن و اشکودا سرزنش کرد چراکه در عمر بیش از دو دهه کارخانه اصلی شرکت خودروسازی سئات، این کارخانه وظیفه‌ای مهم‌تر از افزایش تولید را بر عهده داشته است. در واقع گروه خودروسازی فولکس‌واگن از کارخانه اصلی سئات در اسپانیا به‌عنوان محلی برای پیاده‌سازی الگوهای جدید و به‌روز تولید و به‌کارگیری فن‌آوری‌های پیشرفته و مدرن ساخت استفاده می‌کند، چیزی که باعث می‌شود محصولات باکیفیت‌تر و ارزان‌تر در مدت‌زمان کم‌تر تولید شده و بازار عرضه شود. به‌عبارت‌دیگر، بیش از دو دهه است که گروه فولکس‌واگن در کارخانه سئات مشق فن‌آوری تولید کرده است.

seat factory-3
سئات پیش از فولکس‌واگن
با اینکه اسپانیا کشوری اروپایی است و در غرب اروپا نیز واقع شده است اما رشد اقتصادی خود را بسیار دیرتر از سایر کشورهای همسایه خود آغاز کرده است. در ابتدای قرن بیستم که بسیاری از کشورهای هم‌رده اروپایی در حال تولید و فروش موفق خودرو بودند، کشور اسپانیا از داشتن خودروسازی بزرگ و موفق به‌کل محروم بود و فقط تعداد محدودی خودروساز کوچک با تولیدات اغلب به‌صورت کارگاه‌های محلی در این کشور فعالیت می‌کردند. با این وجود زمزمه‌های ایجاد یک کارخانه خودروسازی با توانمندی تولید انبوه خودرو از اواسط دهه 1930 در اسپانیا شکل گرفت که به دلیل جنگ‌های داخلی اسپانیا در خلال سال‌های 1936 تا 1939 این کار تا سال 1940 به تعویق افتاد.

seat factory 3
با سرمایه‌گذاری بانک اورگیخو و همکاری تعدادی از شرکت‌های صنعتی اسپانیایی در 22 ژوئن 1940، پایه‌های شرکت خودروسازی سئات (مخفف عبارت انجمن ایبری خودروهای گردشگری) به‌منظور تولید انبوه خودرو در اسپانیا شکل گرفت. بانک اورگیخو در ابتدا ایجاد یک شرکت خصوصی برای تولید انبوه خودرو را در نظر داشت اما طی مداخله دولت و به دستور کابینه ژنرال فرانکو، موسسه ملی صنعت با هدف تولید انبوه خودرو و نه فقط تولید تحت لیسانس یک شرکت خارجی یا محلی برای سرهم‌بندی محصولات آن‌ها، اختیارات شرکت را در دست گرفت. هرچند که اهمیت وجود یک کارخانه تولید انبوه خودرو در اسپانیا هیچ‌گاه از بین نرفت اما تلاش این گروه و نیز موسسه ملی صنعت خیلی سریع با شروع جنگ جهانی بی‌نتیجه ماند.
در نیمه سال 1948، دولت و شش بانک بزرگ اسپانیا قراردادی را با شرکت فیات به‌عنوان شریک خارجی امضا کردند تا بتوانند فرزند تازه‌ای برای تولیدکنندگان خودروی اسپانیا به دنیا آورند. یک سال و نیم بعد، در سال 1950، شرکت خودروسازی سئات (مخفف عبارت انجمن اسپانیایی خودروهای گردشگری) به‌وسیله سرمایه‌گذاری موسسه ملی صنعت اسپانیا و با سرمایه‌ای در حدود 600 میلیون پزوتا (معادل 3.6 میلیون یورو امروزی) تأسیس شد.

Seat 1400
Seat 1400

بعد از این سال، شرکت خودروسازی سئات فعالیت خود را آغاز کرد و اولین مدل خود را در سال 1953 با نام تجاری سئات 1400 روانه بازار کرد. همچنین آنها مرکز آزمایش‌های خود را در سال 1957 راه‌اندازی کردند. در سال 1964، دفتر مرکزی جدید شرکت سئات در مادرید گشایش یافت. در سال 1967، قراردادی بین شرکت فیات ایتالیا و وزارت صنعت اسپانیا امضا شد که طی آن محدودیت از صادرات شرکت خودروسازی سئات به بیرون از مرزهای اسپانیا برداشته می‌شد، در ازای آن، سهام کارخانه فیات از 7% به 36% افزایش پیدا کرده و سهام در اختیار دولت از 51% به 32% کاهش پیدا می‌کرد. مابقی 32% سهام باقی مانده نیز بین 6 بانک بزرگ اسپانیا تقسیم می‌شد که تا قبل از این هرکدام 7% از سهام سئات را در اختیار داشتند. بر اساس این قرارداد، فیات باید علاوه بر حذف محدودیت صادراتی سئات، به توسعه محصولات جدید در سئات کمک می‌کرد. در همین سال، خودروسازی سئات زیرمجموعه تأمین مالی مشتری خود را نیز پایه‌گذاری کرد.
در اوایل دهه 1980، بحث‌های مفصلی در موارد مالی و کنترل شرکت بین سهام‌داران اصلی سئات، دولت اسپانیا و شرکت ایتالیایی فیات انجام شد. شرکت سئات به سرمایه‌گذاری‌های گسترده احتیاج داشت و خودروسازی فیات برای این کار آماده نبود، به‌خصوص به دلیل مشکلات مالی متأثر از بحران نفتی دهه 1970 و هم‌چنین به دلیل عدم قطعیت منافع فیات پس از پایان یافتن سیاست‌های حمایتی در برابر حضور جنرال موتور در اسپانیا. در آخر و در انتهای سال 1982، رابطه همکاری فیات با شرکت سئات بعد از 30 سال پایان یافت.

seat factory 2
سئات پس از فولکس‌واگن
با خروج فیات از اسپانیا در سال 1982، فولکس‌واگن که تازه سکان مدیریت خود را به دکتر کارل هاهن سپرده بود، فضا برای گسترش فعالیت خود در خارج از مرزهای آلمان و تبدیل فولکس‌واگن به یک قدرت جهانی را مساعد دید. درعین‌حال، مدیران دولتی اسپانیا، به‌منظور یافتن یک شریک خارجی قدرتمند برای سئات، مذاکراتی را با نیسان، تویوتا و میتسوبیشی آغاز کرده بودند. با این وجود، هاهن که می‌خواست هرچه زودتر به بازار اسپانیا وارد شود، طی قراردادی لیسانس تولید خودروهای پاسات و پولو خود را به سئات داد. در سال بعد، فولکس‌واگن حق توزیع محصولات در اسپانیا را نیز تقدیم سئات کرد.
همین قراردادها و شراکت‌ها زمینه‌ساز شدند که فولکس‌واگن در 18 ژوئن سال 1986، 51% از سهام سئات را تصاحب کند. مدتی بعد، در 23 دسامبر این مقدار به 75% افزایش پیدا کرد و فولکس‌واگن به سهام‌دار اصلی شرکت خودروسازی سئات تبدیل شد. بعدها، در دسامبر 1990، فولکس‌واگن 99.99% از مالکیت سئات را در اختیار گرفت تا شرکت سئات به اولین شرکت غیر آلمانی‌ای تبدیل شود که به طور کامل در زیرمجموعه فولکس‌واگن قرار می‌گیرد.
با خرید سئات توسط فولکس‌واگن، خیلی سریع انتظارات هاهن از این ادغام برآورده شد و نه تنها دو سال بعد از آن سئات به سوددهی رسید بلکه یک تولید ارزان‌قیمت برای سایر محصولات خروجی گروه فولکس‌واگن، مانند محصولات آئودی و خود فولکس‌واگن را فراهم کرد به شکلی که 15.2% از محصولات گروه فولکس‌واگن در سال 1989 در کارخانه‌های اسپانیایی این گروه تولید می‌شدند.
علاوه بر این، شرکت فولکس‌واگن ساخت یک کارخانه جدید در شهر مارتری استان بارسلون اسپانیا را آغاز و مرکز تحقیق و توسعه‌ای نیز در کنار آن ایجاد کرد. همچنین با واگذاری دفاتر مرکزی شرکت در مادرید، دفتر مرکزی شرکت سئات را به بارسلونا انتقال داد.
در 22 فوریه سال 1993، خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا به همراه فردیناند پیچ، مدیر تازه انتخاب‌شده گروه فولکس‌واگن کارخانه تازه تأسیس مارتری را افتتاح کردند. این کارخانه یکی از به‌روزترین و کاراترین کارخانه‌های اروپا بود که به مدد تأمین‌کنندگانی که فقط 2.5 کیلومتر با محل کارخانه فاصله داشتند، از فرایند پیشرفته تولیدی سروقت استفاده می‌کرد. اولین خودرویی که از خط تولید کارخانه مارتری خارج شد، سئات ایبیزا و همچنین نسخه سدان آن، سئات کوردوبا بود. ایبیزای جدید موفقیت عظیمی برای سئات به همراه آورد و شرکت سئات توانست به لطف این محصول سهم بازار خود را به‌خصوص در بازارهای صادراتی به‌شدت گسترش دهد.

کارخانه شرکت خودروسازی سئات در مارتری اسپانیا
کارخانه شرکت خودروسازی سئات در مارتری اسپانیا

جایگاه فعلی شرکت سئات
با اینکه کشور اسپانیا دومین تولیدکننده خودرو در اروپا و یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده خودرو در جهان است اما دانش خودروسازی این کشور با سایر کشورهای رقیب قابل رقابت نیست. به شکلی که شرکت خودروسازی سئات با دارا بودن یکی از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های خودروسازی جهان در شهر مارتری استان بارسلون، تنها کارخانه خودروسازی اسپانیایی است که توانایی انجام تمامی مراحل طراحی، ساخت و توسعه محصول جدید را داراست.
کارخانه مارتری سئات با تولید سالانه در حدود 340000 دستگاه انواع خودرو، 82.6% از کل محصولات شرکت سئات را تولید می‌کند. علاوه بر این کارخانه، چیزی در حدود 72000 دستگاه از انواع محصولات سئات در سایر کارخانه‌های گروه خودروسازی فولکس‌واگن تولید می‌شود؛ که از این مقدار، در حدود 28000 دستگاه در پالملای پرتغال، 24516 دستگاه در براتیسلاوای اسلواکی و مابقی، در حدود 4.8% از کل تولیدات شرکت خودروسازی سئات در جمهوری چک تولید می‌شوند؛ بنابراین شرکت خودروسازی سئات در سال 2015 توانسته است 415076 دستگاه از انواع محصولات خود را تولید و روانه بازار کند.
همچنین، در سال 2015 کارخانه سئات 134170 دستگاه از مدل Q3 شرکت آئودی را در محل کارخانه خود تولید کرده است که با احتساب محصولات خود شرکت سئات، کل تولیدات کارخانه مارتری نسبت به سال میلادی قبل از آن در حدود 7.8% رشد داشته است. از این میان، دو خودروی نوستالژی سئات، ایبیزا و لئون بیشتر سهم تولید را به خود اختصاص داده‌اند و تولید آنها نسبت به سال میلادی قبل به ترتیب 4.4% و 7.9% رشد داشته است.

کل تولیدات کارخانه مارتری شرکت خودروسازی سئات در سال‌های 2014 و 2015
کل تولیدات کارخانه مارتری شرکت خودروسازی سئات در سال‌های 2014 و 2015

بنابراین، با احتساب تولید 477077 دستگاه انواع خودرو توسط شرکت خودروسازی سئات در کارخانه مارتری این شرکت در سال 2015 میلادی، تولیدات این کارخانه در یک دوره 5 ساله، 35% رشد داشته است. البته کارخانه خودروسازی سئات با توجه به تولید 415076 دستگاه خودرو سواری در سال 2015 فقط توانسته است که 400037 دستگاه از تولیدات خود را به فروش برساند که نسبت به سال میلادی قبل از آن 2.4% رشد داشته است. این مقدار رشد و فروش خودرو برای شرکت خودروسازی سئات بسیار پراهمیت است چراکه این میزان فروش در حالی عاید شرکت سئات شده است که این خودروساز اسپانیایی هنوز هیچ محصول SUV و یا کراس‌اوور به بازارهای جهانی عرضه نکرده است، محصولی که در سال‌های اخیر با رشد 13% در بازار فروش خود توانسته است به یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های بازار تبدیل شود. البته آمار فروش عمده محصولات سئات در سال 2015 چیزی در حدود 397000 دستگاه بوده است که نسبت به سال میلادی قبل از آن در حدود 4.7% رشد داشته است. این میزان فروش شرکت سئات در سال 2015، نسبت به فروش این شرکت در یک دوره 5 ساله منتهی به سال 2015 نیز بالغ بر 48.1% افزایش از خود نشان می‌دهد.

فروش عمده انواع محصولات شرکت خودروسازی سئات در یک دوره پنج ساله منتهی به 2015
فروش عمده انواع محصولات شرکت خودروسازی سئات در یک دوره پنج ساله منتهی به 2015

بنابراین شرکت خودروسازی سئات با فروش 531786 دستگاه خودرو در مجموع (با احتساب محصولات آئودی تولید شده در این کارخانه) 8332.1 میلیون یورو فروش خالص را در سال 2015 تجربه کرده است که نسبت به سال میلادی قبل از آن 11.1% رشد داشته است. از این میزان فروش، 1404.2 میلیون یورو مربوط به بازارهای داخلی کشور اسپانیا است که نسبت به سال قبل 5.2% افزایش داشته و 6927.9 میلیون یورو با رشد 12.4%، مربوط به بخش صادرات شرکت سئات می‌باشد.

فروش خالص و جریان نقدی عملیاتی شرکت سئات در یک دوره پنج ساله منتهی به 2015
فروش خالص و جریان نقدی عملیاتی شرکت سئات در یک دوره پنج ساله منتهی به 2015

علاوه بر این، فروش خالص شرکت سئات در یک دوره 5 ساله، چیزی در حدود 65% و جریان نقدی عملیاتی آن با مبلغ 781.3 میلیون یورو در سال 2015، در حدود 338.7% افزایش داشته است.

آمار مالی شرکت خودروسازی سئات در سال‌های 2014 و 2015
آمار مالی شرکت خودروسازی سئات در سال‌های 2014 و 2015
آمار فروش و تولید شرکت خودروسازی سئات در یک دوره پنج ساله منتهی به 2015
آمار فروش و تولید شرکت خودروسازی سئات در یک دوره پنج ساله منتهی به 2015

شرکت خودروسازی سئات در راه پیش رو
هرچند که آمار تولید و سوددهی شرکت خودروسازی سئات نسبت به یک کارخانه تولید خودروهای معمولی در زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن پایین است، اما آمارهای تولید، فروش، خالص دریافتی و جریان نقدینگی شرکت سئات در یک دوره پنج ساله خیره‌کننده است. این افزایش چشمگیر در مقدار خالص فروش کارخانه از تغییر رویه این شرکت در عرضه محصولات خود و نیز تغییر رویکرد بازارهای هدف نسبت به این خودروساز اسپانیایی حکایت دارد.
به‌عبارت‌دیگر، گروه خودروسازی فولکس‌واگن تغییر ذائقه بدنه بازار در خرید خودروهای ارزان‌تر اما با کیفیت که حاصل فشارهای مالی بحران‌های اقتصادی اواخر دهه قبل میلادی است را به‌خوبی رصد کرده و سعی دارد که با تقویت ضعیف‌ترین خودروسازی خود در قلب اروپا به مقابله با قدرت یافتن سایر رقبای اروپایی و نفوذ خودروسازهای آسیایی برود.

seat factory-1
علاوه بر این، گروه فولکس‌واگن در بازارهای آمریکای مرکزی، شمال آفریقا و غرب آسیای خود را به روی سئات باز کرده تا در غیاب حضور فعال اشکودا در این بازارها، پایین و بدنه بازار را در اختیار خودروسازی سئات قرار دهد، به شکلی که مکزیک، الجزایر و ترکیه سه تا از بزرگ‌ترین بازارهای این شرکت خودروساز اسپانیایی است.
همچنین شرکت خودروسازی سئات در سال جدید میلادی برگ جدید در محصولات خود رو کرده است و امید دارد که با فروش موفق سئات اتیکا به‌عنوان اولین محصول کراس‌اوور این شرکت، آمار فروش و درآمد خود را افزایش دهد.

SEAT Ateca
SEAT Ateca

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محمد جواد سرانجام

دانشجوی دکتری رشته مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت

7 دیدگاه

  1. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    باتشکر از اقای سرانجام عزیز

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Mohammadreza
      Mohammadreza
      سوابق: (152 دیدگاه) ,

      به نظر منم کلا فولکس و زیر مجموعه هاش واقعا عالی هستن
      کاش توی ایران هم بودن فولکس و زیر مجموعه هاش
      ولی ظاهرا باید آرزوی داشتن گلف رو به گور ببرم 🙁

      پاسخ
  2. علیرضا4225
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    به نظر میاد مطالب از ویکی پدیا گرفته شده لطفا منبع رو هم ذکر کنید

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل رضا پ
    رضا پ
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    بنظرم طراحی ظاهری ماشیناش (فقط ظاهرش) از ماشینای فعلی فولکس واگن بهتره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.