سئات

سئات، مشق فن‌آوری تولید گروه فولکس‌واگن

شرکت خودروسازی سئات اولین قدم‌های گروه فولکس‌واگن در خارج از مرزهای آلمان بود که در میانه‌های دهه ۱۹۸۰ میلادی و تحت مدیریت کارل هاهن، یکی از موفق‌ترین مدیران گروه فولکس‌واگن، برداشته شد؛ اما با این وجود، اکنون و بعد گذشت بیش از سه دهه از آغاز تصاحب شرکت سئات به دست فولکس‌واگن، این شرکت اسپانیایی نسبت به سایر زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن تولیدکننده خودرو سواری تیراژ تولید کمتری داشته و آمار فروش و سود ضعیف‌تری دارد.

seat
البته نباید هیچ‌گاه سئات را به دلیل تیراژ پایین تولیداتش نسبت به شرکت‌های فولکس‌واگن و اشکودا سرزنش کرد چراکه در عمر بیش از دو دهه کارخانه اصلی شرکت خودروسازی سئات، این کارخانه وظیفه‌ای مهم‌تر از افزایش تولید را بر عهده داشته است. در واقع گروه خودروسازی فولکس‌واگن از کارخانه اصلی سئات در اسپانیا به‌عنوان محلی برای پیاده‌سازی الگوهای جدید و به‌روز تولید و به‌کارگیری فن‌آوری‌های پیشرفته و مدرن ساخت استفاده می‌کند، چیزی که باعث می‌شود محصولات باکیفیت‌تر و ارزان‌تر در مدت‌زمان کم‌تر تولید شده و بازار عرضه شود. به‌عبارت‌دیگر، بیش از دو دهه است که گروه فولکس‌واگن در کارخانه سئات مشق فن‌آوری تولید کرده است.

seat factory-3
سئات پیش از فولکس‌واگن
با اینکه اسپانیا کشوری اروپایی است و در غرب اروپا نیز واقع شده است اما رشد اقتصادی خود را بسیار دیرتر از سایر کشورهای همسایه خود آغاز کرده است. در ابتدای قرن بیستم که بسیاری از کشورهای هم‌رده اروپایی در حال تولید و فروش موفق خودرو بودند، کشور اسپانیا از داشتن خودروسازی بزرگ و موفق به‌کل محروم بود و فقط تعداد محدودی خودروساز کوچک با تولیدات اغلب به‌صورت کارگاه‌های محلی در این کشور فعالیت می‌کردند. با این وجود زمزمه‌های ایجاد یک کارخانه خودروسازی با توانمندی تولید انبوه خودرو از اواسط دهه ۱۹۳۰ در اسپانیا شکل گرفت که به دلیل جنگ‌های داخلی اسپانیا در خلال سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ این کار تا سال ۱۹۴۰ به تعویق افتاد.

seat factory 3
با سرمایه‌گذاری بانک اورگیخو و همکاری تعدادی از شرکت‌های صنعتی اسپانیایی در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۰، پایه‌های شرکت خودروسازی سئات (مخفف عبارت انجمن ایبری خودروهای گردشگری) به‌منظور تولید انبوه خودرو در اسپانیا شکل گرفت. بانک اورگیخو در ابتدا ایجاد یک شرکت خصوصی برای تولید انبوه خودرو را در نظر داشت اما طی مداخله دولت و به دستور کابینه ژنرال فرانکو، موسسه ملی صنعت با هدف تولید انبوه خودرو و نه فقط تولید تحت لیسانس یک شرکت خارجی یا محلی برای سرهم‌بندی محصولات آن‌ها، اختیارات شرکت را در دست گرفت. هرچند که اهمیت وجود یک کارخانه تولید انبوه خودرو در اسپانیا هیچ‌گاه از بین نرفت اما تلاش این گروه و نیز موسسه ملی صنعت خیلی سریع با شروع جنگ جهانی بی‌نتیجه ماند.
در نیمه سال ۱۹۴۸، دولت و شش بانک بزرگ اسپانیا قراردادی را با شرکت فیات به‌عنوان شریک خارجی امضا کردند تا بتوانند فرزند تازه‌ای برای تولیدکنندگان خودروی اسپانیا به دنیا آورند. یک سال و نیم بعد، در سال ۱۹۵۰، شرکت خودروسازی سئات (مخفف عبارت انجمن اسپانیایی خودروهای گردشگری) به‌وسیله سرمایه‌گذاری موسسه ملی صنعت اسپانیا و با سرمایه‌ای در حدود ۶۰۰ میلیون پزوتا (معادل ۳.۶ میلیون یورو امروزی) تأسیس شد.

Seat 1400
Seat 1400
بعد از این سال، شرکت خودروسازی سئات فعالیت خود را آغاز کرد و اولین مدل خود را در سال ۱۹۵۳ با نام تجاری سئات ۱۴۰۰ روانه بازار کرد. همچنین آنها مرکز آزمایش‌های خود را در سال ۱۹۵۷ راه‌اندازی کردند. در سال ۱۹۶۴، دفتر مرکزی جدید شرکت سئات در مادرید گشایش یافت. در سال ۱۹۶۷، قراردادی بین شرکت فیات ایتالیا و وزارت صنعت اسپانیا امضا شد که طی آن محدودیت از صادرات شرکت خودروسازی سئات به بیرون از مرزهای اسپانیا برداشته می‌شد، در ازای آن، سهام کارخانه فیات از ۷% به ۳۶% افزایش پیدا کرده و سهام در اختیار دولت از ۵۱% به ۳۲% کاهش پیدا می‌کرد. مابقی ۳۲% سهام باقی مانده نیز بین ۶ بانک بزرگ اسپانیا تقسیم می‌شد که تا قبل از این هرکدام ۷% از سهام سئات را در اختیار داشتند. بر اساس این قرارداد، فیات باید علاوه بر حذف محدودیت صادراتی سئات، به توسعه محصولات جدید در سئات کمک می‌کرد. در همین سال، خودروسازی سئات زیرمجموعه تأمین مالی مشتری خود را نیز پایه‌گذاری کرد.
در اوایل دهه ۱۹۸۰، بحث‌های مفصلی در موارد مالی و کنترل شرکت بین سهام‌داران اصلی سئات، دولت اسپانیا و شرکت ایتالیایی فیات انجام شد. شرکت سئات به سرمایه‌گذاری‌های گسترده احتیاج داشت و خودروسازی فیات برای این کار آماده نبود، به‌خصوص به دلیل مشکلات مالی متأثر از بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ و هم‌چنین به دلیل عدم قطعیت منافع فیات پس از پایان یافتن سیاست‌های حمایتی در برابر حضور جنرال موتور در اسپانیا. در آخر و در انتهای سال ۱۹۸۲، رابطه همکاری فیات با شرکت سئات بعد از ۳۰ سال پایان یافت.

seat factory 2
سئات پس از فولکس‌واگن
با خروج فیات از اسپانیا در سال ۱۹۸۲، فولکس‌واگن که تازه سکان مدیریت خود را به دکتر کارل هاهن سپرده بود، فضا برای گسترش فعالیت خود در خارج از مرزهای آلمان و تبدیل فولکس‌واگن به یک قدرت جهانی را مساعد دید. درعین‌حال، مدیران دولتی اسپانیا، به‌منظور یافتن یک شریک خارجی قدرتمند برای سئات، مذاکراتی را با نیسان، تویوتا و میتسوبیشی آغاز کرده بودند. با این وجود، هاهن که می‌خواست هرچه زودتر به بازار اسپانیا وارد شود، طی قراردادی لیسانس تولید خودروهای پاسات و پولو خود را به سئات داد. در سال بعد، فولکس‌واگن حق توزیع محصولات در اسپانیا را نیز تقدیم سئات کرد.
همین قراردادها و شراکت‌ها زمینه‌ساز شدند که فولکس‌واگن در ۱۸ ژوئن سال ۱۹۸۶، ۵۱% از سهام سئات را تصاحب کند. مدتی بعد، در ۲۳ دسامبر این مقدار به ۷۵% افزایش پیدا کرد و فولکس‌واگن به سهام‌دار اصلی شرکت خودروسازی سئات تبدیل شد. بعدها، در دسامبر ۱۹۹۰، فولکس‌واگن ۹۹.۹۹% از مالکیت سئات را در اختیار گرفت تا شرکت سئات به اولین شرکت غیر آلمانی‌ای تبدیل شود که به طور کامل در زیرمجموعه فولکس‌واگن قرار می‌گیرد.
با خرید سئات توسط فولکس‌واگن، خیلی سریع انتظارات هاهن از این ادغام برآورده شد و نه تنها دو سال بعد از آن سئات به سوددهی رسید بلکه یک تولید ارزان‌قیمت برای سایر محصولات خروجی گروه فولکس‌واگن، مانند محصولات آئودی و خود فولکس‌واگن را فراهم کرد به شکلی که ۱۵.۲% از محصولات گروه فولکس‌واگن در سال ۱۹۸۹ در کارخانه‌های اسپانیایی این گروه تولید می‌شدند.
علاوه بر این، شرکت فولکس‌واگن ساخت یک کارخانه جدید در شهر مارتری استان بارسلون اسپانیا را آغاز و مرکز تحقیق و توسعه‌ای نیز در کنار آن ایجاد کرد. همچنین با واگذاری دفاتر مرکزی شرکت در مادرید، دفتر مرکزی شرکت سئات را به بارسلونا انتقال داد.
در ۲۲ فوریه سال ۱۹۹۳، خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا به همراه فردیناند پیچ، مدیر تازه انتخاب‌شده گروه فولکس‌واگن کارخانه تازه تأسیس مارتری را افتتاح کردند. این کارخانه یکی از به‌روزترین و کاراترین کارخانه‌های اروپا بود که به مدد تأمین‌کنندگانی که فقط ۲.۵ کیلومتر با محل کارخانه فاصله داشتند، از فرایند پیشرفته تولیدی سروقت استفاده می‌کرد. اولین خودرویی که از خط تولید کارخانه مارتری خارج شد، سئات ایبیزا و همچنین نسخه سدان آن، سئات کوردوبا بود. ایبیزای جدید موفقیت عظیمی برای سئات به همراه آورد و شرکت سئات توانست به لطف این محصول سهم بازار خود را به‌خصوص در بازارهای صادراتی به‌شدت گسترش دهد.

کارخانه شرکت خودروسازی سئات در مارتری اسپانیا
کارخانه شرکت خودروسازی سئات در مارتری اسپانیا

جایگاه فعلی شرکت سئات
با اینکه کشور اسپانیا دومین تولیدکننده خودرو در اروپا و یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده خودرو در جهان است اما دانش خودروسازی این کشور با سایر کشورهای رقیب قابل رقابت نیست. به شکلی که شرکت خودروسازی سئات با دارا بودن یکی از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های خودروسازی جهان در شهر مارتری استان بارسلون، تنها کارخانه خودروسازی اسپانیایی است که توانایی انجام تمامی مراحل طراحی، ساخت و توسعه محصول جدید را داراست.
کارخانه مارتری سئات با تولید سالانه در حدود ۳۴۰۰۰۰ دستگاه انواع خودرو، ۸۲.۶% از کل محصولات شرکت سئات را تولید می‌کند. علاوه بر این کارخانه، چیزی در حدود ۷۲۰۰۰ دستگاه از انواع محصولات سئات در سایر کارخانه‌های گروه خودروسازی فولکس‌واگن تولید می‌شود؛ که از این مقدار، در حدود ۲۸۰۰۰ دستگاه در پالملای پرتغال، ۲۴۵۱۶ دستگاه در براتیسلاوای اسلواکی و مابقی، در حدود ۴.۸% از کل تولیدات شرکت خودروسازی سئات در جمهوری چک تولید می‌شوند؛ بنابراین شرکت خودروسازی سئات در سال ۲۰۱۵ توانسته است ۴۱۵۰۷۶ دستگاه از انواع محصولات خود را تولید و روانه بازار کند.
همچنین، در سال ۲۰۱۵ کارخانه سئات ۱۳۴۱۷۰ دستگاه از مدل Q3 شرکت آئودی را در محل کارخانه خود تولید کرده است که با احتساب محصولات خود شرکت سئات، کل تولیدات کارخانه مارتری نسبت به سال میلادی قبل از آن در حدود ۷.۸% رشد داشته است. از این میان، دو خودروی نوستالژی سئات، ایبیزا و لئون بیشتر سهم تولید را به خود اختصاص داده‌اند و تولید آنها نسبت به سال میلادی قبل به ترتیب ۴.۴% و ۷.۹% رشد داشته است.

کل تولیدات کارخانه مارتری شرکت خودروسازی سئات در سال‌های 2014 و 2015
کل تولیدات کارخانه مارتری شرکت خودروسازی سئات در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵
بنابراین، با احتساب تولید ۴۷۷۰۷۷ دستگاه انواع خودرو توسط شرکت خودروسازی سئات در کارخانه مارتری این شرکت در سال ۲۰۱۵ میلادی، تولیدات این کارخانه در یک دوره ۵ ساله، ۳۵% رشد داشته است. البته کارخانه خودروسازی سئات با توجه به تولید ۴۱۵۰۷۶ دستگاه خودرو سواری در سال ۲۰۱۵ فقط توانسته است که ۴۰۰۰۳۷ دستگاه از تولیدات خود را به فروش برساند که نسبت به سال میلادی قبل از آن ۲.۴% رشد داشته است. این مقدار رشد و فروش خودرو برای شرکت خودروسازی سئات بسیار پراهمیت است چراکه این میزان فروش در حالی عاید شرکت سئات شده است که این خودروساز اسپانیایی هنوز هیچ محصول SUV و یا کراس‌اوور به بازارهای جهانی عرضه نکرده است، محصولی که در سال‌های اخیر با رشد ۱۳% در بازار فروش خود توانسته است به یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های بازار تبدیل شود. البته آمار فروش عمده محصولات سئات در سال ۲۰۱۵ چیزی در حدود ۳۹۷۰۰۰ دستگاه بوده است که نسبت به سال میلادی قبل از آن در حدود ۴.۷% رشد داشته است. این میزان فروش شرکت سئات در سال ۲۰۱۵، نسبت به فروش این شرکت در یک دوره ۵ ساله منتهی به سال ۲۰۱۵ نیز بالغ بر ۴۸.۱% افزایش از خود نشان می‌دهد.

فروش عمده انواع محصولات شرکت خودروسازی سئات در یک دوره پنج ساله منتهی به 2015
فروش عمده انواع محصولات شرکت خودروسازی سئات در یک دوره پنج ساله منتهی به ۲۰۱۵
بنابراین شرکت خودروسازی سئات با فروش ۵۳۱۷۸۶ دستگاه خودرو در مجموع (با احتساب محصولات آئودی تولید شده در این کارخانه) ۸۳۳۲.۱ میلیون یورو فروش خالص را در سال ۲۰۱۵ تجربه کرده است که نسبت به سال میلادی قبل از آن ۱۱.۱% رشد داشته است. از این میزان فروش، ۱۴۰۴.۲ میلیون یورو مربوط به بازارهای داخلی کشور اسپانیا است که نسبت به سال قبل ۵.۲% افزایش داشته و ۶۹۲۷.۹ میلیون یورو با رشد ۱۲.۴%، مربوط به بخش صادرات شرکت سئات می‌باشد.

فروش خالص و جریان نقدی عملیاتی شرکت سئات در یک دوره پنج ساله منتهی به 2015
فروش خالص و جریان نقدی عملیاتی شرکت سئات در یک دوره پنج ساله منتهی به ۲۰۱۵
علاوه بر این، فروش خالص شرکت سئات در یک دوره ۵ ساله، چیزی در حدود ۶۵% و جریان نقدی عملیاتی آن با مبلغ ۷۸۱.۳ میلیون یورو در سال ۲۰۱۵، در حدود ۳۳۸.۷% افزایش داشته است.

آمار مالی شرکت خودروسازی سئات در سال‌های 2014 و 2015
آمار مالی شرکت خودروسازی سئات در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵
آمار فروش و تولید شرکت خودروسازی سئات در یک دوره پنج ساله منتهی به 2015
آمار فروش و تولید شرکت خودروسازی سئات در یک دوره پنج ساله منتهی به ۲۰۱۵

شرکت خودروسازی سئات در راه پیش رو
هرچند که آمار تولید و سوددهی شرکت خودروسازی سئات نسبت به یک کارخانه تولید خودروهای معمولی در زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن پایین است، اما آمارهای تولید، فروش، خالص دریافتی و جریان نقدینگی شرکت سئات در یک دوره پنج ساله خیره‌کننده است. این افزایش چشمگیر در مقدار خالص فروش کارخانه از تغییر رویه این شرکت در عرضه محصولات خود و نیز تغییر رویکرد بازارهای هدف نسبت به این خودروساز اسپانیایی حکایت دارد.
به‌عبارت‌دیگر، گروه خودروسازی فولکس‌واگن تغییر ذائقه بدنه بازار در خرید خودروهای ارزان‌تر اما با کیفیت که حاصل فشارهای مالی بحران‌های اقتصادی اواخر دهه قبل میلادی است را به‌خوبی رصد کرده و سعی دارد که با تقویت ضعیف‌ترین خودروسازی خود در قلب اروپا به مقابله با قدرت یافتن سایر رقبای اروپایی و نفوذ خودروسازهای آسیایی برود.

seat factory-1
علاوه بر این، گروه فولکس‌واگن در بازارهای آمریکای مرکزی، شمال آفریقا و غرب آسیای خود را به روی سئات باز کرده تا در غیاب حضور فعال اشکودا در این بازارها، پایین و بدنه بازار را در اختیار خودروسازی سئات قرار دهد، به شکلی که مکزیک، الجزایر و ترکیه سه تا از بزرگ‌ترین بازارهای این شرکت خودروساز اسپانیایی است.
همچنین شرکت خودروسازی سئات در سال جدید میلادی برگ جدید در محصولات خود رو کرده است و امید دارد که با فروش موفق سئات اتیکا به‌عنوان اولین محصول کراس‌اوور این شرکت، آمار فروش و درآمد خود را افزایش دهد.

SEAT Ateca
SEAT Ateca

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمد جواد سرانجام

دانشجوی دکتری رشته مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    باتشکر از اقای سرانجام عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Elon Musk

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    سئات خیلی شرکت خوب و موفقیه.
    خیلی بیشتر از پژو دوستش دارم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Mohammadreza

      ۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (223 ديدگاه)

      به نظر منم کلا فولکس و زیر مجموعه هاش واقعا عالی هستن
      کاش توی ایران هم بودن فولکس و زیر مجموعه هاش
      ولی ظاهرا باید آرزوی داشتن گلف رو به گور ببرم :(

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Elon Musk

        ۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        خدانکنه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. علیرضا4225

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    به نظر میاد مطالب از ویکی پدیا گرفته شده لطفا منبع رو هم ذکر کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. رضا پ

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    بنظرم طراحی ظاهری ماشیناش (فقط ظاهرش) از ماشینای فعلی فولکس واگن بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشینهای خوبی میسازه.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا