سی سالگی سئات ایبیزا

سال ۱۹۸۴، اپل اولین کامپیوتر مکینتاش خود را عرضه کرد و دیسک‌های فشرده نیز فراگیرشدن خود را آغاز کردند. این سال، سال مهمی برای کمپانی سئات نیز بود؛ زیرا در ۲۷ آوریل آن سال، این خودروساز اسپانیایی از اولین ایبیزای خود رونمایی کرد که تبدیل به موفق‌ترین مدل خودرو در تاریخ این کمپانی شد.

Seat Ibiza 1984
Seat Ibiza 1984

ایبیزا در طول ۳۰ سال با چهار نسل مختلف، نزدیک به ۵ میلیون دستگاه فروخته شده و از سال ۲۰۰۱، با فاصله زیادی پرفروش‌ترین مدل سئات در کلاس خود در اسپانیا بوده است. برای سومین دهه از تولید ایبیزا، سئات یک مدل ویژه در پایان ماه ژوئن، اوایل تیرماه سال جاری عرضه خواهد کرد.

ایبیزا که در سال ۱۹۸۴ در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شده بود، باعث شد تا برند سئات به صورت جهانی مورد توجه قرار گیرد و ۶۹ درصد از ایبیزاهای فروخته شده، یعنی چیزی در حدود ۳/۵ میلیون دستگاه در آن‌سوی آب‌ها و در ۷۵ کشور مختلف به فروش رسیده است. مهم‌ترین بازارهای ایبیزا در سال‌های اولیه ورودش به بازار جهانی خودرو، ایتالیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، پرتغال و مکزیک، در کنار اسپانیا بوده‌اند. هنگامی که سئات ایبیزا برای اولین بار عرضه شد، قیمتی برابر با ۸۲۵ هزار پزوتا داشت که چیزی در حدود ۴۹۵۰ یورو بود. قیمت کنونی این خودرو، ۱۵۶۲۰ یورو است.

Seat Ibiza
سئات ایبیزا اولین خودرویی بود که تماماً توسط کمپانی سئات طراحی و ساخته شد. برای اولین نسل از ایبیزا، بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۳، سئات با ایتال‌دیزاین، شرکت ایتالیایی مشهور طراحی جیوجیارو، برای طراحی، با شرکت کرک‌من برای توسعه ساختار بدنه و با شرکت پورشه برای تکنولوژی سیستم موتورهای پورشه همکاری داشت. سئات ایبیزا، خودروی رسمی مسابقات المپیک بارسلونا در سال ۱۹۹۲ بود.

Seat Ibiza 1993
Seat Ibiza 1993

دومین از نسل سئات ایبیزا در بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ یک طراحی بسیار زیبا در خود داشت که باز هم کاری از جیوجیارو بود. خطوط برنده حالتی گردگوشه و آیرودینامیک به خود گرفته بود و سطح امکانات ایبیزا و ویژگی‌های مکانیکی خودرو افزایش پیدا کرده بودند. سئات ایبیزا نسل دوم اولین مدل در کلاس خودش بود که از موتور TDI با قدرت ۹۰ اسب‌بخار استفاده می‌کرد.

سومین نسل ایبزیا (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸) توسط والتر داسیلوا طراحی شد. والتر داسیلوا اکنون رئیس بخش طراحی فولکس‌واگن است. نسل جدید، قدمی دیگر در راستای بهبود کیفیت، عملکرد بهتر موتور و دینامیک خودرو بود. داسیلوا طراحی زیباتری را برای ایبیزا به وجود آورده بود که در کنار چالاکی خودرو به چشم می‌آمد. این چالاکی، ناشی از کانسپت شاسی چابک (agile) بود که توسط مرکز تکنولوژی سئات در مارتورل توسعه داده شده بود.

Seat Ibiza 2002
Seat Ibiza 2002

طراحی نسل کنونی ایبیزا از سال ۲۰۰۸، کاری از لوک دانکر وولکه است که در حال حاضر رئیس بخش طراحی سئات است. وی اولین بار کانسپت «طراحی پیکانی» را برای جلوی بدنه وسیله نقلیه به کار برد که منجر به تولید یک مدل اسپورتی‌تر با توجه به خطوط منحصر به فرد در طراحی بدنه شده است. چهارمینی نسل از سئات ایبیزا اولین مدل در کلاس خودش بود که از سیستم ESP (کنترل الکترونیکی پایداری) به صورت استاندارد استفاده کرد.

Seat Ibiza 2008
Seat Ibiza 2008

فروش بر اساس هر نسل:

  • ایبیزا نسل اول: ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۳: ۱۳۰۸۴۶۱ دستگاه
  • ایبیزا نسل دوم: ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲: ۱۵۲۲۶۰۷ دستگاه
  • ایبیزا نسل سوم: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸: ۱۲۲۱۲۰۰ دستگاه
  • ایبیزا نسل چهارم: ۲۰۰۸ تاکنون: ۹۲۴۱۸۳ دستگاه

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

36 دیدگاه

  1. داوود
    سوابق: (132 دیدگاه) ,

    کم کم داره بیست سالگی پراید تو ایران میشه!!!
    خدا بخیر بگذرونه 30 سالگیشو

    405 هم که با کوچکترین تغییراتی 20 سالگیشو توی ایران پشت سر گذاشت.

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (1690 دیدگاه) ,

      پدال جان چی شده به سئات علاقمند شدی؟؟!!
      ولی نه دمت گرم از همه ماشینا مطلب بزار

      پاسخ
    2. meysam
      سوابق: (399 دیدگاه) ,

      منم سال 1984 میلادی به دنیا اومدم. تو چه سالی به دنیا اومدم خودم نمیدونستم.

      پاسخ
      1. خاوری
        سوابق: (1104 دیدگاه) ,

        قربون آقارضای بامرام
        داداش یه خورده با لب تابم به مشکل برخوردم!؟!؟
        دیگه سعادت نداشتیم بین بچه های باحال پدال باشیم

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3139 دیدگاه) ,

          سلام خاوری جان.خوشحالم برگشتی.شاید من رفتنی باشم.

        2. شاهین
          سوابق: (3139 دیدگاه) ,

          صادق عزیز جایی نمیرم،گفتم شاید برم.
          ممنون از توجهت.

          “ما ز دوستان چشم یاری داشتیم
          خود غلط بود انچه می پنداشتیم”

        3. خاوری
          سوابق: (1104 دیدگاه) ,

          شاهین دادا کجا؟؟؟
          داشتیم تازه دوست میشدیم
          مرامتو عشق است…
          بمون ک کلی باهم کار داریم
          🙂

        4. شاهین
          سوابق: (3139 دیدگاه) ,

          خاوری عزیز،مخلصم داداش.هستم به شرطی که تو و بچه ها باشین! ادمیزاده دیگه! یهو دیدی همسایه رمز وای فای رو عوض کرد اون موقع شاید نتونم بیام! 🙂

        5. sadegh
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          آها. گفتم خدایی نکرده میخوای نتهامون بذاری؟!

          “تو نیکی میکن و در دجله انداز
          که ایزد در بیابانت دهد باز”

        6. Ehsan
          سوابق: (1252 دیدگاه) ,

          شاهین عزیز کاری میکنی که اگر تو دیگه رفتی ما هم بریم

          «آن کس که در هرجا دوستانی دارد، همه جا را دوست‌داشتنی می‌یابد.»
          ضرب‌المثل چینی

        7. شاهین
          سوابق: (3139 دیدگاه) ,

          احسان من مخلص همتون هستم.اگه عمری باشه و بعضیا اجازه بدن،هستم در خدمتتون داداش.مخلصم.

  2. NASSY
    سوابق: (410 دیدگاه) ,

    يعــــــــــــــــــني كپی برار اصل پرايد ه (مدل 1984 و ميگم)!!!!!!!!

    يعني پرايدي كه ملت ميرونن و توو سال 2014 توليد ميشه واسه 30 ســـــــال پیش !!!!!! ( خــــــــــــــــــــدايا تــــوبه !!!! )

    دوستان من موندم مسئولين جه مشكلي با صنع خودروي كشور دارن !؟
    صنعت خودرو سازي پیشرفت كنه به سود دولت و مسئولين و فرزانه اس 😀
    واقعـــــــــــــــــا عجيبه !!!

    ارزش يک دولت وابسته با ارزش افرادی است که آن را تشکيل ميدھند
    سخن : جان ميل

    پاسخ
    1. Un4given
      سوابق: (236 دیدگاه) ,

      کاش همون پراید 30 سال پیشو میدادن، والا بخدا ملت ممنونشونم بودن .

      پاسخ
      1. امیر
        سوابق: (181 دیدگاه) ,

        همین ماشین سی سال پیش از پراید صفری ما سوار میشیم بهتره
        واقعا من نمیدونم تا کی میخوان پرایدو به مردم قالب کنن !

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          تا زمانیکه ما بخریم و صدامون هم در نیاد .

          هر چی میکشیم تقصر خودمونه .

          ((( تا وقتی که مظلوم نباشه ، ظالم به وجود نمیاد )))

        2. مصطفی
          سوابق: (296 دیدگاه) ,

          این جا(تو ایران)همه چی درهمه!

    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      کاشکی پراید هم مثل نسل اول این سئات ، از سیستم تعلیق مستقل در محور عقب

      بهره میبرد . پراید و خیلی دسته بالا گرفتی که با این مدل یکی کردی .

      پاسخ
  3. فرهاد
    سوابق: (359 دیدگاه) ,

    پدال از مشخصات موتور نسل جدیدش ننوشتی
    کاشکی حداقل با این سئات میشد همکاری کرد
    ماشینای خوبی داره

    پاسخ
  4. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    نسل اولش تقریبا هم سن منه!!
    و دقت کردین خیلی شبیه گلف نسل 1
    قیمت اون بعد از 30 سال از 5000یورو به 15000 یورو رسیده یعنی 3 برابر و این همه پیشرفت ماشین ولی تو ایران قیمت ماشین تو چندماه 3 برابر شد تازه با کاهش کیفیت و کاهش درامد (ارزش پول)
    طراح این خودرو لوک دانکر وولکه هست که طراح لامبورگینی مورسیه لاگوست…

    پاسخ
  5. شاهین
    سوابق: (3139 دیدگاه) ,

    كمپاني‌هاي توليدكننده خودرو براي هر اتومبيلي كه توليد مي‌كنند طرح و نقشه‌هاي بسياري دارند. برخي نمونه‌ها با اين اميد توليد مي‌شوند كه بازار را به قبضه خود درآورند اما آمار نشان مي‌دهد كه تعدادي از مشهورترين كمپاني‌هاي اتومبيل‌سازي دنيا در سال 2013 ميلادي خودروهايي داشته‌اند كه از نظر فروش آمار غم‌انگيزي برجاي گذاشته‌اند.

    Acura ZDX

    تعداد فروخته‌شده: 361 دستگاه
    كمپاني ژاپني «آكيورا» اميد زيادي به اين خودرو لوكس بسته بود. اين خودرو در سال 2009 به بازار عرضه شد اما فروش بسيار اندك آن در سال 2013 ميلادي تنها يك راه پيش پاي مديران اين كمپاني قرار داد: خارج كردن «آكيورا زد دي ايكس» از چرخه توليد. آكيورا شركت ژاپني توليدكننده خودروهاي لوكس و بخشي از شركت هوندا موتورز است.

    Mitsubishi Lancer

    ميزان فروش: 682 دستگاه

    شركت ميتسوبيشي در ابتدا به عنوان يك شركت حمل‌ونقل فعاليت مي‌كرد اما ميتسوبيشي اكنون در زمينه‌هاي مختلفي به فعاليت مي‌پردازد: خودروسازي، هواپيماسازي، بانكداري، صنايع اتمي، الكترونيك، بازرگاني و… از جمله اين رشته‌هاست. خودروهاي اين شركت داراي شهرت جهاني است و لنسر، پاجرو و گالانت آن مشخص و شناخته شده‌تر از بقيه هستند.

    Mitsubishi i-MIEV

    ميزان فروش: هزار و 29 دستگاه

    سومين خودرو اين فهرست نيز به كمپاني ميتسوبيشي تعلق دارد. اين كمپاني ژاپني انتظار داشت كه اين خودرو تمام الكتريكي طرفداران پر و پا قرصي در بازار خودرو براي خود دست و پا كند اما اين اتفاق روي نداده است. كل فروش اين خودرو در سال 2013 ميلادي تنها هزار و 29 دستگاه بوده است. قيمت اين خودرو كوچك 6 هزار دلار است كه يكي از عوامل عدم استقبال از آن همين قيمت آن است.

    Nissan GT-R

    ميزان فروش: هزار و 236 دستگاه

    از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ تقريبا هر سال، نيسان يك مدل از «جي تي آر» را در نمايشگاه خودرو توكيو به نمايش مي‌گذاشت اما بايد گفت بازديد كنندگان با چيزي بيشتر از يك بدنه مواجه نمي‌شدند و از موتور و ساير مشخصات فني آن خبري نبود. نيسان بالاخره اعلام كرد جي تي آر جديد را در سال ۲۰۰۷ به بازار ژاپن عرضه مي‌كند. سال 2013 براي اين اتومبيل يك سال غم‌انگيز بود.

    Jaguar XK

    ميزان فروش: هزار و 346 دستگاه
    خودروهايي كه در اين فهرست حضور دارند و سال نه چندان خوبي را پشت سر گذاشته‌اند تنها به خودروهاي ژاپني ختم نمي‌شوند. «جگوار» نيز امسال خودرويي داشت كه تنها هزار و 346 دستگاه در بازار به فروش رفت. «جگوار ايكس‌كا» از سال ۱۹۹۶ تاكنون توليد شده‌است. با اين حال سال 2013 براي «جگوار ايكس‌كا» يك شكست تمام عيار بوده است.

    Volvo C30

    ميزان فروش: هزار و 361 دستگاه
    اين خودرو كوچك و جمع و جور به بازار آمد تا با خودروهاي اسپورت هم‌خانواده خود رقابت كند. «ولوو سي۳۰» از سال ۲۰۰۶ تاكنون توليد شده‌است. اين خودرو در كلاس خودرو كامپكت قرار گرفته و طراحي آن خودروهاي موتور جلوـ محور جلو است. اگرچه در ابتداي ورود به بازار طرفداراني پيدا كرد اما در سال 2013 ميلادي كمپاني ولوو يكي از كمترين فروش‌ها براي اين خودرو را ثبت كرده است.Subaru

    Tribeca

    ميزان فروش: هزار و 598 دستگاه
    كمپاني «سوبارو» فروش خوبي را با اين خودرو شاسي بلند تجربه نكرده است. سوبارو يكي ديگر از كمپاني‌هاي ژاپني حاضر در اين فهرست است. عمده شهرت سوبارو به خاطر موتور بوكسوري آن است كه در بيشتر خودروهاي خود از آن استفاده مي‌كند. سوبارو همچنين در مدل‌هاي سفارشي خود از موتور توربو شارژ استفاده مي‌كند. «سوبارو ترايبكا» از سال ۲۰۰۵ تاكنون توليد شده‌است.

    Volvo S80

    ميزان فروش: هزار و 935 دستگاه
    كمپاني «ولوو» هم در اين فهرست دو نماينده دارد. با اين حال وضعيت فروش «ولوو اس 80» در سال 2013 ميلادي كمي بهتر از «ولوو سي 30» بوده و اين خودرو 574 دستگاه بيشتر از «سي 30» به فروش رفته است. ولوو اس۸۰ خودرويي است كه از سال ۱۹۹۸ تاكنون و در چندين كشور مختلف از جمله سوئد، بلژيك، تايلند، مالزي و اندونزي توليد شده‌است.

    پاسخ
  6. sadegh
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    بچه ها اینم تاریخچه کاملتره سئات:

    شرکت خودروسازی اسپانیایی است. این شرکت در سال ۱۹۵۰ توسط انستیتوی ملی صنعت اسپانیا و با کمک آغازین شرکت فیات بنیان نهاده شد.

    شرکت سیات عضو گروهی تحت عنوان آئودی گروپ بود، که از شرکت‌های آئودی، لامبورگینی و سئات تشکیل شده بود و پس از خریداری این گروه توسط گروه فولکس‌واگن، سپس منحل شدن آئودی گروپ، هم‌اکنون شرکت سئات، به‌طور کامل تحت مالکیت گروه فولکس‌واگن قرار دارد.

    شرکت سیات در شهر مارتورل در نزدیکی بارسلون مستقر می‌باشد و به‌طور رسمی در بارسلون به ثبت رسیده است. تا سال ۲۰۰۰ مجموع تولیدات سیات، ۵۰۰٫۰۰۰ دستگاه بود، که تا سال ۲۰۰۶ این رقم، از مرز ۱۶ میلیون خودرو گذشت، که ۶ میلیون دستگاه از این خودروها، توسط کارخانه خودروسازی مارتورل تولید شده‌است.

    سئات (SEAT) سرواژه‌ای از عبارت اسپانیایی «Sociedad Española de Automóviles de Turismo» به معنی «انجمن اسپانیایی خودروهای گردشگری» می‌باشد.

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3139 دیدگاه) ,

      صادق جان ممنون از این تاریخچه.جالب بود.
      یه چیزی،یعنی سئات 16 میلیون خودرو تولید میکنه؟! اگه این قدر تولید بکنه که واقعا باید بهش افرین گفت.

      پاسخ
      1. sadegh
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        قربونت شاهین جون، اون 16 میلیون تولید سالانه نیست، کلا تا سال 2006 اینقد دستگاه تولید کرده، که البته همونم بد نیس

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3139 دیدگاه) ,

          اهان! فکر کردم توی یه سال اونقدر تولید کرده! ولی خب واسه سئات 500000 تا هم خوبه.
          من اشکودا رو به سئات ترجیح میدم.(جفتشون زیر مجموعه ی فولکس واگن هستن.)ارادت.

        2. sadegh
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          آره شاهین جون، انصافا اشکودا خیلی زیباتره و بهتره

    1. PEUGEOT
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      من آرزو به دل موندم یه شرکت خودروسازی باشه تا ایران خودرو و سایپا از اون بالاتر باشن

      پاسخ
      1. امید
        سوابق: (1324 دیدگاه) ,

        فکر نکنم تکنولوژی خودرو سازای ما از تکنولوژی کارگاه های فرغون سازی بیشتر باشه و شایدم کمتر حداقل فرغون کیفیت و دوامش از این مثلا خودرو ها بیشتره

        پاسخ
      2. مصطفی
        سوابق: (296 دیدگاه) ,

        اصلا سایپا رو جزء شرکتای خودرو سازی حساب نمی کنن.(تو دنیا)

        پاسخ
  7. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    تبلیغ ایرانخودرو و سایپا در سال 1450 ، وپراید نسل هفتم اگر دقت کنید متوجه میشید که آینه کمی عریض تر شده و این یکی از بزرگترین و اساسی ترین تغییراتی بود که ما با کلی نظر خواهی انجام دادیم

    ایرانخودرو : و 405 نسل دهم ( الان دیگه کارخانه پژو هم یادش نمیاد که 405 رو انها تولید کردن یا ایرانخودرو ، حتی مدیر کارخانه ایرانخودرو گفته که این ماشین رو ما تولید کردیم چون هنوز هم تولید میکنیم اگر پژو تولید کرده سند بیاره ) بگذریم بریم سراغ تغییرات این نسل که توسط سرپرست طراحی کارخانه آقای ( م.ی.و ) انجام گرفته ، بله همانطور که میبینید نوارهای گرم کن شیشه عقب که افقی بودند به صورت عمودی در اومده بقیه ماشین رو هم دست نزدیم که پژو نتونه ادعایی داشته باشه

    پاسخ
  8. Infinite
    سوابق: (219 دیدگاه) ,

    سئات ماشنیهای جالبی داره.
    این هم مثل مدل لیون زیباست.
    یادمه توی شیفت 2 یه سئات لیون داشتم. تا جایی که می شد تیونینگش کرده بودم.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.