سیتروئنهفته نامه

آزمایش رانندگی DS 5؛ فرانسوی متفاوت!؟

زمان زیادی از افتتاح خانه DS ایران نمی‌گذرد. این مجموعه، به‌عنوان نمایندگی رسمی برند DS، که زیرشاخه لوکس سیتروئن محسوب می‌شود، آغاز به کار کرده و طیف حدود ۲۰۰ میلیون تومان بازار کشور را نشانه گرفته است. در حال حاضر دو مدل به‌روز ۵ و ۶ در سبد فروش قرار دارند که هردو قبلاً طی مراسمی رسمی برای بازار ایران رونمایی شده‌اند. اخیراً فرصتی پیش آمد تا مدل ۵ را بررسی کرده و ساعاتی را به تجربه رانندگی و آزمایش فنی آن بگذرانیم.

DS5 2016
در اولین برخورد با DS 5 دو چیز به ذهن خطور می‌کند: اغراق در طراحی ظاهری و ترکیبِ شالوده‌ای از کلاس‌های هاچ‌بک، فست‌بک و شوتینگ‌بریک در فرم کلی بدنه. به راحتی نمی‌توان گفت که در کدام دسته قرار می‌گیرد، اما در نظر گرفتن آن به‌عنوان یک هاچبکِ کشیده راحت‌ترین گزینه است.

DS5 2016
در نمای جلو، حرف اول را همان اغراق می‌زند. حالت پف‌دار کلی، چراغ‌های بزرگ، نوار کرومی نسبتاً ضخیم دور جلوپنجره و بالای چراغ‌ها (که تا پشت ستون A عقب آمده)، دو فرورفتگی سیاه‌رنگ U شکل که چراغ‌های LED و مه‌شکن را درون خود جای داده‌اند، دو خط برجسته روی کاپوت و ورودی بزرگ هوا که در مرکز سپر به موازات جلوپنجره تعبیه شده، همه و همه بوی اغراق می‌دهند؛ البته از نوع تقریباً دوست داشتنی آن. هماهنگی این قسمت خوب است و در مجموع زیبا به نظر می‌رسد. نشان بزرگ DS در مرکز جلوپنجره مشکی‌رنگ خودنمایی می‌کند. گرافیک درون چراغ‌ها اخمو و خشن بوده و به‌نوعی در امتداد خطوط و انحنای بدنه قرار می‌گیرد. نوار کرومی عریضی از گوشه جلویی چراغ شروع شده و پس از ادامه در طول کاپوت، به عجیب‌ترین قسمت طراحی خارجی خودرو می‌رسد؛ جایی در پشت ستون A که پنجره جلو به دو قسمت تقسیم شده تا دید بهتری در اختیار راننده قرار گیرد! مشخص نیست که چرا ستون‌ها و شیشه جلو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کار به اینجا بکشد؛ اما هرچه که باشد نتیجه چندان رضایت‌بخشی نداشته است.

به جانب خودرو که متمایل می‌شویم همه‌چیز تقریباً ساده می‌نماید و در کمال تعجب پیچیدگی خاصی دیده نمی‌شود. در لبه پایینی درب‌ها، بازهم یک نوار کرومی قطور به چشم می‌خورد. خطی به‌صورت بسیار محو از گوشه عقبی چراغ جلو شروع شده و پس از انحنایی در گلگیر جلو، به موازات خط کمر خودرو تا انتهای درب عقب ادامه می‌یابد. در نهایت هم درون ستون C محو شده و برآمدگی خاصی را در گلگیر عقب ایجاد می‌کند. همین برآمدگی در دو طرف بدنه به سمت عقب روانه شده و باعث ایجاد یک فرورفتگی جذاب در گوشه پایین چراغ‌های گوه‌ای شکل عقب می‌شود. بالای این مجموعه ستون C (!) و شیشه شیب‌دار و کوچک عقب قرار دارند که با تناسب خوبی به حجم پف‌کرده‌ی درب صندوق اضافه شده و نمای تپل سپر را تکمیل‌تر می‌کنند. بالای شیشه عقب باله‌ای عریض و ورم‌کرده و پایین آن برف پاک‌کن (بسیار) کوچکی تعبیه شده که شاید در نگاه اول نتوانید هضمش کنید، اما به محض نشستن روی صندلی راننده و نگاهی به عقب، همه‌چیز دستگیرتان خواهد شد. نشان DS در مرکز و حروف DS 5 در گوشه سمت راست درب صندوق جای گرفته‌اند.

DS5 2016
در زیر محل پلاک، بخش مشکی‌رنگی دیده می‌شود که در مرکز یک چراغ خطر قرمزرنگ دارد و دو خروجی نسبتاً ذوزنقه‌ای سامانه اگزوز از دو انتهای آن سر برآورده‌اند. بیش از این چیز دیگری در نمای عقب به چشم نمی‌خورد و به‌طور کلی ساده‌تر، معمولی‌‌تر و در عین حال جذاب است.

DS5 2016
یکی از بهترین عناصر طراحی بیرونی (و نیز داخلی) ۵، سقف پانورامای ۳ تکه است. این قسمت از بیرون به‌صورت یک‌دست مشکی دیده می‌شود و ظاهر بسیار شیک و دلچسبی دارد. ایجاد ۳ قسمت مجزا باعث شده تا راننده، سرنشین کناری و سرنشینان ردیف عقب بتوانند سقف را به‌صورت مستقل برای خود باز و بسته کنند. همچنین ادغام سقف در شیشه عقب و به‌نوعی در ستون C به میزان زیادی در جذابیت کلی بدنه مؤثر بوده و حس لوکس بودن در بیننده القا می‌کند.

DS5 2016
برای سوار شدن نیازی به کلید ندارید. به محض نشستن روی صندلی راننده، حالت بسته و نسبتاً خفه اتاق شما را فرا می‌گیرد و اصلا خبری از فضا (به معنی راحت آن) و فراخ بودن نیست. به نظر بنده، همین نکته اولین ویژگی منفی فضای داخلی ۵ است و به‌هیچ‌وجه راهی برای گریز از آن وجود ندارد.

DS5 2016
طرح بند ساعت قسمت مرکزی نشیمن و تکیه‌گاه صندلی حس راحتی رضایت‌بخشی ایجاد می‌کند. لبه‌های برآمده نشیمن، ران‌ها را در بر می‌گیرند، اما تکیه‌گاه از این ویژگی حساس بی‌بهره است. در تصویری که دقیقاً از نقطه‌ی دید راننده گرفته شده، به وضوح مشخص است که با استفاده از یک زبان طراحیِ هوشمندانه، تقریباً تمامی ادوات و دکمه‌ها به‌راحتی در دسترس راننده قرار داشته و نیازی به تغییر موقعیت حس نمی‌شود؛ البته بجز دکمه روشن و خاموش کردن پیشرانه و نیز فلاشر، که مخصوصاً برای دومی باید خود را به جلو بکشید. طراحی کلی کنسول میانی و داشبود راننده محور است و شیب بسیار ملایمی به طرف چپ دارد. حائل سمت راست کنسول نیز بر همین نکته صحه گذاشته و به‌نوعی فضای سرنشین کناری را از راننده جدا می‌کند.

DS5 2016
کنترل سامانه صوتی و مکالمه تلفن همراه، با دکمه‌های روی فرمان قابل انجام است. پشت فرمان در سمت راست خروجی مخصوص شارژ ریموت و در سمت چپ ادواتی ازجمله تنظیم‌کننده آینه‌های جانبی جای گرفته‌اند. دسته‌دنده، جا لیوانی، ترمز دستی هوشمند و چند دکمه مربوط به پنجره‌ها و… در کنسول میانی قرار دارند. داشبورد کنترل‌کننده‌ها و خروجی‌های سامانه تهویه دو منطقه‌ای، پخش، نمایشگر، دکمه فلاشر، ساعت آنالوگ و دکمه روشن و خاموش کردن پیشرانه را در دل خود دارد. برای باز و بسته کردن سقف و تنظیم هدآپ دیسپلی نیز باید سقف به‌اصطلاح کاک‌پیت (Cockpit) را نگاه کنید.

DS5 2016

DS5 2016
نشان‌دهنده‌های پشت فرمان شامل ۳ نمایشگر متوسط می‌شود که عقربه سرعت‌شمار در نمایشگر وسطی جای داشته و اطلاعات دیگر در دو نمایشگر اطراف آن ارائه می‌شوند. چند نکته درمورد مجموعه این قسمت قابل‌ذکر است: مجموعه‌ای که روبروی راننده قرار دارد به‌گونه‌ای است که نقش بسزایی در القای آن حسِ بسته بودن ایفا می‌کند. دو دایره مشکی‌رنگ در پایین داشبورد وجود دارد که دمای بخش راننده و سرنشین را نشان می‌دهد. نمایگشر در نگاه نخست کوچک به نظر می‌آید اما واقعاً کاربردی است. ساعت آنالوگ کاملاً ناهماهنگ با سایر اجرا بوده و انگار که به زور در بالاترین نقطه جای داده شده است. محل جا لیوانی چالش برانگیز است و می‌تواند حین رانندگی اذیتتان کند.

به عقب می‌رویم. درصورتی که صندلی جلو را جابجا نکنید جای پا نسبتاً کافی خواهد بود ولی در غیر این صورت پاهایتان به پشتی صندلی خواهند چسبید. فضای سر هم به‌علت شیب زیاد سقف و طراحی بحث برانگیز بخش انتهایی آن و نیز ستون‌ها، کم بوده و سر به سقف کشیده می‌شود. در کل برای افراد کمتر از ۱۸۰ سانتی‌متر فضا کافیست اما افراد بلندتر قطعاً با مشکل روبرو خواهند شد.

و اما بحث شیرین کیفیت اتاق! کیفیت چرم سِمی‌آنِلین (Semi-Aniline) و فلز بکار رفته در صندلی‌ها، دور فرمان، پنل درب‌ها، دستگیره‌ها، دسته‌دنده و نقاط دیگر بسیار خوب و دلچسب است. اما در سقف از نوعی ماده شبیه به پارچه برزنت و در قسمت بالای کنسول جلو و نیز مرکز فرمان از پلاستیک خشک استفاده شده (!) که ورق را کاملاً برمی‌گرداند. این تضادِ نه‌چندان جالب دومین نکته منفی اتاق است و همانند مورد قبل، راهی برای گریختن از آن وجود ندارد، چون تنها آپشن موجود، انتخاب رنگ چرم، بین دو گزینه قهوه‌ای کم‌رنگ و قهوه‌ای پررنگ می‌باشد. با این‌همه، وسعت استفاده از چرم و فلز (و دلایل دیگر که در ادامه بدان‌ها اشاره خواهد شد) از حس نارضایتی می‌کاهد و به جرأت می‌توان گفت “راحتی صندلی‌ها” گاهاً باعث فراموشی آن می‌شود.

در مجموع طراحی اتاق زیبا، متناسب و رضایت‌بخش است و تمرکز زیادی روی جزئیات دارد.
دکمه استارت را می‌فشارم. نمایشگرهای پشت فرمان فعال شده و صدای بسیار خفیفی از پیشرانه شنیده می‌شود؛ به‌طوری که اگر تمرکز کافی نداشته باشید قادر به شنیدن آن نخواهید بود. به‌شخصه و بدون هیچ اغراقی حتی پس از پایین آوردن پنجره سمت راننده، با توجه به ترافیک و شلوغی خیابان به سختی صدا را تشخیص دادم و برای شنیدن آن دست به دامن پدال گاز شدم. بی‌صدایی کابین از همان لحظه مرا مجذوب خود کرد. پس از بستن کمربند و قرار دادن جعبه‌دنده در حالت خودکار (D) از پارک خارج شده و به آرامی شروع به حرکت کردم.

DS5 2016
هنگام تنظیم آینه‌های جانبی متوجه دومین نکته مثبت DS 5 شدم که آن، اندازه خوب همین آینه‌ها و ایجاد حس تسلط بر اطراف بود. در همان آهنگ ملایم حرکت، دنده‌ها خوب و هوشمندانه سبک می‌شدند و صدای ناهنجاری که ناشی از عدم تعویض به‌موقع باشد شنیده نمی‌شد. گرچه، اگر هم چنین چیزی وجود داشت بازهم شنیدن صدای پیشرانه کار آسانی نبود! در همین ابتدای کار آرامش بسیار خوب کابین خودش را ثابت کرد و حس رضایتی که از همان ابتدا به سراغم آمده بود هرلحظه شدت ‌گرفت. در نزدیکی یک خروجی با فشار بر پدال ترمز دنده‌ها به‌خوبی سنگین شدند اما در D2 ثابت مانده و ۱ نشدند.
به اولین سربالایی تند که رسیدیم علی‌رغم حس عدم اطمینانی که بخاطر سرعت کم خودرو و حضور ۳ سرنشین داشتم فشار را بر پدال گاز بیشتر کردم. در کمال ناباوری (شاید تنها برای بنده!) خودرو کشش بسیار خوبی از خود نشان داد و سربالایی را با قدرت پشت سر گذاشت. رضایت از عملکرد خوبش باعث شد تا تصمیم بر به چالش کشیدن بیشترِ آن بگیرم، اما به محض ورود به بزرگراه صدر ترافیک پرحجم مانع انجام این تصمیم شد؛ که البته توفیقی بود اجباری برای بررسی نکته ای دیگر! با قرار گرفتن در سیل خودروها راه از هر طرف بسته بود و پیوسته مجبور به توقف و حرکت دوباره بودیم. همین باعث شد تا بیشتر روی ابعاد و حس هدایت آن در چنین وضعیتی تمرکز کنم. این نکته را یادآور می‌شوم که خیلی زود به اندازه خودرو عادت می‌کنید و نگرانی خاصی از این که مبادا برخوردی صورت بگیرد نخواهید داشت. در ترافیک همه‌چیز خوب بود و به لطف پدال گاز بسیار نرم (و البته گاهی اوقات کم دقت) و فرمان دقیق هیچ مشکلی وجود نداشت.
به محض حضور خودرویی در نقاط کور گوشه‌های عقبی خودرو، سامانه هشدار نقاط کور فعال شده و به‌وسیله چراغ چشمک‌زن نارنجی رنگی روی آینه همان سمت، راننده را آگاه می‌کند. دقت عمل این سامانه نقطه قوت دیگری است که رانندگی با DS 5 را آسان‌تر می‌سازد. جعبه‌دنده وظیفه خود را هوشمندانه انجام داده و کاملاً به‌موقع دنده‌ها را سبک یا سنگین می‌کرد. تعویض‌ها آنقدر نرم و آرام صورت می‌گرفت که در صورت عدم توجه به نمایشگر پشت فرمان، عملاً متوجه آن نمی‌شدید. دقت فرمان بسیار خوب بود و در تلفیق با نرمی بسیار دل‌چسبش حس آرامش‌بخشی را ایجاد می‌کرد که برای رانندگی در چنین موقعیتی (مخصوصاً هنگام خستگی) نکته بسیار ممتازی به حساب می‌آید.
بااین‌وجود، نکات منفی هم به چشم می‌خوردند. ترمزها آن‌طور که باید و شاید قوی نیستند و باید کمی زودتر از موعد پدال را بفشارید چون در غیر این صورت با خودروی جلویی برخورد خواهید کرد. عملکرد سامانه کمی تأخیر دارد و پس از چند ثانیه نیروی اصلی را به چرخ‌ها وارد می‌کند. از طرفی اصلا امیدی به شیشه عقب نداشته باشید، چراکه بسیار کوچک بوده و به لطف طراحی جالب (!) قسمت انتهایی اتاق، تقریباً غیرقابل بهره‌بری است. آینه مرکزی نیز کوچک، و بیش از اندازه در جای خود محکم است؛ به‌گونه‌ای که اولین بار که با دست خود سعی در تنظیم آن داشتم، هیچ تکانی نخورد و با این حس که “خب پس برقی است” به دنبال دکمه مخصوص آن گشتم!
پس از بازتر شدن مسیر نگاهی به آینده‌ها انداخته و پدال گاز را تا نزدیک به انتها پایین بردم. صدایی بم و خش‌دار از اگزوزها برخواست و آرامش اتاق را برهم زد. جعبه‌دنده با واکنشی بسیار سریع و بسیار دقیق از از D3 به D2 آمد. دور پیشرانه پیوسته درحال افزایش بود و صدا هرلحظه بیشتر می‌شد. تأخیر توربو مکث کوتاهی را در لحظات اول ایجاد کرد اما پس از آن شتاب‌گیری منطقی بود. فرمان هنگام تغییر خط حرکت دقیق عمل کرد و هیچ‌گونه حس بی‌اعتمادی نداشت؛ گرچه زیاد هم بدان فشار نیاوردم. به مدد آینه‌های جانبی از باز بودن فضای عقب خودرو اطمینان حاصل کرده و پا را روی پدال ترمز گذاشتم. واکنش کمتر از حد انتظار بود و با وجود این‌که فاصله توقف را اندازه نگرفتیم، این حس به بنده منتقل شد که متراژ ایستِ کامل بیشتر از آن چیزی است که باید باشد. گویا حتماً باید پدال را تا انتها پایین ببرید تا اتفاق بهتری بیفتد!
در همین اثنا سامانه تهویه دومنطقه‌ای فضای بسیار مطبوعی را ایجاد کرده بود. نشان‌دهنده‌های دایره‌ای که پیش‌تر بدان‌ها اشاره شد، دمای بخش راننده را ۱۶ و بخش سرنشین کناری را ۱۵ درجه نشان می‌دادند. عملکرد قوی آن هنگامی برایمان کاملاً محرز شد که تنها برای چند لحظه خاموشش کردیم تا کمی بیشتر با تنظیم‌کننده جالبش آشنا شویم.
خوب که وارسی‌اش کردیم نوبت به آزمایش سرعت رسید. زمانی که اطرافمان کمی خلوت‌تر شد، پدال گاز را فشرده و سرعت را بیشتر کردم. عدد روی هدآپ دیسپلی بیشتر و بیشتر می‌شد اما اتاق همچنان آرام بود؛ به‌طوری که در سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت اگر حواستان نباشد، اصلاً باورتان نخواهد شد که خودرو با چنین سرعتی در حال حرکت است. این از دیگر ویژگی‌های مثبت DS 5 بود. سرعت را کم کرده و تصمیم به ثبت شتاب اولیه گرفتیم. پس از توقف کامل در حاشیه بزرگراه و خاموش کردن سامانه تهویه، در حالت خودکار، پدال را تا ۹۰ درصد پایین برده و شروع به حرکت کردیم. متأسفانه خبری از کنده شدن نبود و در لحظات اول، تأخیر توربو به وضوح حس شد. پس از ۲ الی ۴ ثانیه دوباره همان صدای دوست‌داشتنی طنین‌انداز شده و با بلوغ زمان‌سنج به عدد ۱۰، سرعت به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید. درست است که دقت زمان‌سنجی ما ایده‌آل نبود، اما به‌شخصه شتاب‌گیری DS 5 ناامیدم کرد و با انتظاراتم فاصله زیادی داشت. سرعت را کم کرده و وارد خروجی شدیم. پایداری خودرو در طول رَمپ خوب بود و حتی سرنشین عقبی که کاملاً در وسط نشسته بود به هیچ طرفی متمایل نشد. شیبی طولانی و نسبتاً تند در مقابلمان بود. بیشتر گاز داده و پیشرانه را تحت فشار قرار دادم. سرعت به ۱۲۴ کیلومتر بر ساعت رسید. کشش خودرو تاحدودی کم شد و حس کردم که اگر همین‌طور ادامه بدهیم کمتر هم خواهد شد! با قرار گرفتن در سرپایینی کمی سرعت را بیشتر کرده و سپس محکم ترمز کردم. عملکرد سامانه مثل قبل ناامیدکننده بود و مرا به یاد خودروهای وطنی (!) انداخت که وقتی در سرعت‌های بالا ترمز می‌کنید احساستان این است که “الان می‌کوبم بهش”!
پس از توقفی کوتاه، با قرار دادن دسته دنده خوش دست و چرمی-فلزی روی M، جعبه‌دنده را به حالت دستی درآوردم. بار دیگر به سمت همان سربالایی نفس‌گیر روانه شدیم. دور پیشرانه در دنده ۱ قبل از تعویض تا ۵۰۰۰ بالا رفت. کشش در حالت دستی بیشتر از حالت خودکار بود. حس شتاب‌گیری با این هاچبکِ بلند واقعاً خاص و دلپذیر است؛ البته نه از نظر زمان. اما یک نکته وجود دارد؛ اگر دنده را آنقدر تعویض نکنید که دور پیشرانه بیش‌ازحد (از نظر خودرو) زیاد شود، جعبه‌دنده خودش این کار را انجام خواهد داد. به همین علت، به‌صورت خودکار از دنده ۲ به ۳ رفت و متعجبمان کرد. در دنده ۴ سرعت به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت رسید و خودرو سرحال‌تر از قبل عمل می‌کرد. جالب اینجاست که آرامش اتاق در هیچ‌یک از این حالات برهم نمی‌خورد و تنها چیزی که فرق می‌کرد نوای خروجی‌های سامانه اگزوز بود. در کل این‌طور به نظر می‌آید که در وضعیت دستی چون اختیار عمل اکثراً دست راننده است و می‌تواند تا دورهای بالاتری بتازد، پیشرانه کشش بیشتری از خود نشان می‌دهد؛ درواقع مشکل حالت خودکار این است که کمی زود اقدام به سبک کردن دنده می‌کند.
بار دیگر در جایی نسبتاً خلوت اقدام به شتاب‌گیری کردیم. بجز وضعیت جعبه‌دنده، همه‌چیز با دفعه قبل یکسان بود. این‌بار هم DS 5 (به دلیل تأخیر توربو) پس از گاز خوردن از زمین کنده نشد، ولی پس از ۹ ثانیه به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید و کمی امیدوارمان کرد. پس از کاهش سرعت تصمیم گرفتم کمی به مانور دادن و ارزیابی حرکات بدنه و اتاق بپردازم. با تغییر خط‌های ناگهانی و کمی زیاده‌روی در بازی با فرمان، اتفاق خاصی در پایداری خودرو رخ نداد. سامانه تعلیق منطقی و متوسط عمل می‌کرد و تکان یا نیروی جانبی شدیدی به سرنشینان وارد نمی‌شد. ثبات و متانت اتاق قابل تحسین بود و عملکرد دقیق و قرص فرمان آن را لذت‌بخش‌تر می‌کرد. مجموعاً می‌توان گفت رفتار خودرو در چنین شرایطی راضی‌کننده است و دلسردتان نمی‌کند (گرچه انجام چنین حرکاتی مخصوصاً داخل شهر هرگز توصیه نمی‌شود).
در مسیر برگشت به محل حرکت، همه‌چیز آرام، بی‌صدا و دلنشین بود. به لطف سامانه تهویه بسیار خوب اصلا متوجه گرمای هوا نبودیم. معکوس‌های فوق‌العاده دقیق و به‌موقع جعبه‌دنده هنگام فشردن ناگهانی پدال گاز آن‌قدر برایم لذت‌بخش بود که چندین بار در صحبت‌ها بدان اشاره کردم. سامانه صوتی با کیفیت صدای بسیار خوب، تفکیک صدای عالی و حجم صدای بالا هرچه بیشتر باعث لذت بردن از موسیقی می‌شد (گرچه طبیعتاً با نمونه‌های گران‌قیمت‌تر و سطح بالاتر فاصله داشت). سقف پانورامای ۳ تکه هم ویژگی بسیار جالبی بود که می‌توانستیم از طریق آن فقط برای خود و بدون ایجاد مزاحمت برای سایر سرنشینان، کمی آفتاب در هوای سرد اتاق داشته باشیم! تمامی این‌ها فضا را به‌گونه‌ای رقم زده بودند که اصلاً نمی‌خواستیم ترافیک تمام شود و وقت خداحافظی با این جسور فرانسوی فرا برسد.

اگر بخواهیم DS 5 را در چند جمله خلاصه کنیم، خودرویی آرام، چابک، با امکانات خوب و متفاوت است و به نسبت قیمتش (البته قبل از مقایسه با گزینه‌های دیگر در بازار) گزینه مناسبی محسوب می‌شود. طراحی ظاهری اغراق‌آمیز و درعین‌حال دوست‌داشتنی بوده و معایب و مزیت‌های خود را دارد که شاید به مزاق هرکسی خوش نیاید. مجموعه پیشرانه و جعبه‌دنده پتانسیل خوبی دارد، اما سرعت عمل آن کمتر از حد انتظار است. فضای اتاق بسته است و جای بازی زیادی ندارد. آینه وسط و شیشه عقب عملاً غیرقابل استفاده‌اند، اما آینه‌های جانبی به همراه سامانه هشدار نقطه کور نیازتان را برطرف می‌کنند. آرامش اتاق نیز تحسین‌برانگیز بوده و اگر ترمزها هم قوی‌تر و بهتر عمل می‌کردند دیگر چیزی کم نداشت. البته، برند نوپای DS حتماً باید فکری به حال کیفیت مواد و طراحی ستون‌ها بکند و دستی هم به سروگوش بخش فنی بکشد، شاید بدینوسیله محبوبیت و میزان فروش آن در بین آقایان نیز بیشتر شود!

در پایان از خانه DS تهران و جناب آقای حسینی جهت هماهنگی آزمایش رانندگی و نیز دوست خوبم محمدحسین شاوردی تشکر و قدردانی می‌کنیم. از هموطنان عزیز هم دعوت می‌نماییم درصورت تمایل برای انجام آزمایش فنی و انتشار گزارشی از خودروی خود، با پدال تماس حاصل فرمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. حامد ف

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (33 ديدگاه)

    با این قیمت اصلا نمیارزه ، و مطمئنا طرفدار و بازار پر رونقی نخواهد داشت … حدود 150 – 160 میارزه …. همونطور که محصولات ولوو با اون عظمت و اعتبار ، نتونستند در ایران موفق باشند و زمین خوردن ( به علت گرون بودن غیر منطقی … ) … الان اگر رنو تالیسمان حول وحوش 180 وارد بازار بشه کی میاد این همه پول واسه این هاچ بک بده ؟؟؟
    یا مثلا اگه یه روزی ماکسیما2017 وارد بشه یا مثلا مزدا 6 و …
    در کل به نظر من موفق نخواهد بود ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Noble

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      در بازه ی قیمتی 200 تا 300 تومن برند لوکسی در ایران نداریم. واسه همین DS شاید یک چند تایی بفروشه. ولی اگه GENESIS زودتر راه بیافته و تا 1 یا 2 سال دیگه به ایران بیاد کار DS رو تموم شده میدونم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        درایران قیمت بین 200 تا 300 میلیون بیشتر روی ماشین های کره ای میشه مانور داد و البته بعضی ماشین های ژاپنی هم میشه گرفت مانند تویوتا کرولا و یاریس
        کره ای هم سانتافه -توسان-جنسیس-ازرا گرنجور-اسپرتج و غیره
        کیا هم کادنزا و اپتیما و غیره
        لکسوس-بنز-بی ام و-پورشه-ائودی همه بالای 300 تومن هستن به جز تعداد محدود

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Noble

          ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          آقا بهنام من منظورم برند پریمیوم و لوکس بود.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. uss zumwalt DDG-1000

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          فدات
          من فکرکردم بازار کلی ایران میگی
          ارادتمندم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. سامان اذری

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          اقای
          uss zumwalt DDG-1000
          تویوتا کرولا و یاریس کجا قیمتشون بین 200 تا 300 میلیونه ؟؟؟
          قیمت این دو مدل بین 100 تا 150 تومنه
          با 250 میلیون بهترین انتخواب لکسوس is250 هست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. uss zumwalt DDG-1000

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          سامان جان از تذکرشما سپاسگزارم
          کرولا و یاریس بین 100 تا 150 میلیون.دقیقا حق با شماست

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. نوید جهرمی

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        آخه برندهایی که ایرانیا به عنوان لوکس قبول دارن خیلی محدوده. بنز و ب ام و و پورشه و مزراتی. خریدارش هرچقدر پول براش بده نمیگه حیف پول.حتی آئودی و لکسس هم عامه مردم به عنوان لوکس قبول ندارن. کسی کار نداره که دی اس لوکسه یا معمولی. قیمتشو میبینه در درجه ی اول.
        اما دی اس برنامه هاش دراز مدته و حسابشده وارد بازارمون شد.
        شخصا هم امیدوارم روزی بیاد که همه ی ایرانیا ماشین لوکس نه معمولی سوارشن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. xan

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (52 ديدگاه)

          دی اس برنامه هاش دراز مدته و حسابشده وارد بازارمون شد.
          واقعا تعجب میکنم از حرفتون دوست عزیز که چطور و چرا باید DS حساب شده وارد بازار ایران بشه ؟ فروش بسیار بسیار اندک چیزی نیست که هیچ برندی بهش فکر کنه همونطور که میبینیم فروش چند صد برابری محصولات هیوندای و تویوتا هم باز به دلیل اینکه خیلی فروش پایینین برای شرکتهای مربوطه چندان مهم نیست ( داخل ایران میگم). این طرز فکر شما راجع به ورود پژو و رنو که وارد شدن میتونه درست باشه تا حدی ولی راجع به خودرویی که در حالت رویایی سالی 500 تا بفروشه به هیچ وجه درست نیست. یکی یه نمایندگی (غیر رسمی) زده چند تا خودرو بفروشه و پولی هم دربیاره قضیه از این پیچیده تر نیس !

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. سجاد

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (189 ديدگاه)

          لکسوس به آلمانی یعنی لوکس
          بعد مردم به عنوان لوکس قبول ندارن!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. رضا

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (242 ديدگاه)

      خیلی دارند گرون میدند درسته ماشین تو ایران گرونه ولی این دیگه روی همه رو تو گرونی سفسد کرده. موفق نخواهد بود پیش ماشین های ژاپنی حرفی برای گفتن نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. (ali (CHEVY NOVA

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6798 ديدگاه)

    امسال شورولتم رو کامل جم کنم میام سراغ همه این ماشین جدیدهای سوسول
    اخه چیه این ماشین
    اصلا با فرانسوی جماعت حال نمیکنم من یه جوری اند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    با این قیمت، اصلا منطقی نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. تمدن عرب

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (120 ديدگاه)

    به دلیل طراحی بسیار زیبا و کم تنوع بودن خودرو در ایران این سیتروئن فرانسوی بسیار موفق خواهد بود چون عده ایی به برند بسیار اهمیت میدن بخصوص که خیابان ها از ماشین های کره ایی و چینی پره

    و حتما وقتی ds5در خیابان حرکت میکنه سرها به سمت او خواهد چرخید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. YAS

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (68 ديدگاه)

      با قیمت تقریبا دویست میلیون هیچ چینی وجود نداره(جز هاوال که شرایطش فرق داره)بقیه هم اگر صفر بخوای ژاپنی و کره ای هست و هر طوری هم حساب کنی هم ژاپنی هم کره ای ها ارزششون از این دی اس بیشتره.هم خدمات خوبی دارن هم کیفیت خوبی دارن هم بازار خوب و هم اپشن های خوب(هردوشون حالا شاید یکی تو یه مورد بهتر باشه تو یه مورد بدتر).در مورد زیاد بودنشون هم دلیل منطقی نیست.مثلا دلیل نمیشه که بگی چون راوفور و سانتافه زیادن من به جای یه شاسی بلند که از همه نظری هم تو ایران جا افتاده میرم یه هاچ بک بزرگ میخرم که نه میدونم ایا میتونم بفروشمش یا نه و نمیدونم که ایا خراب شد کاریش میتونم بکنم و اینکه اگه تصادف کردم تا کی باید منتظر بمونم و…شاید دلایل پیش پا افتاده ای باشه اما وقتی تو موقعیت قرار بگیری از هر چیزی مهم تر میشن این موارد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Noble

        ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        به هیچ وجه ارزش قیمت خودشو نداره.حداکثر 175 تومن میارزه. چندین بار در autoexpress مقایسه هاش با ماشین های لوکس دیگه گذاشته شده. زحمت بعضی هاشون رو پدال عزیز کشیده و ترجمه کرده. واقعا هیچ حرفی برای گفتن در برابر لوکس سازان دیگه نداره.

        امیدوارم برند تازه تاسیس genesis به ایران هم وارد بشه. ماشین لوکس زیر 500 تومن در ایران نداریم. اگه جنسیس با قیمت خوب وارد بشه کار DS رو تموم میکنه.

        -بازار دست دوم این دست خودروها به شدت افتضاحه و برای خریدار یک ماشین لوکس این فاکتور خیلی مهمه.
        -قطعاتش کم گیر میاد. تعمیراتش پیچیدست.
        -در ضمن این ماشینم 100 درصد فرانسوی نیست. چینی-فرانسویه…
        – اگه برای خریدار برند مهم باشه به نظرت خوشنام تر از TOYOTA و Lexus وجود دارن؟؟ کیا و هیوندای هم اگه از سیتروئن بهتر نباشن بدتر نیستن.
        – به قول شما چرخوندن سر هم فقط در 2 یا 3 ماه اول خرید وجود خواهد داشت. بعدش با کهنه شدن ماشین و زیاد شدنش در شهر برای همه عادی میشه. لامبورگینی که نیست. هر چند به نظر من اصلا مهم نیست.

        بهترین گزینه یک لکسوس is 250 تر و تمیزه. اگرم 50 تومن رو پول این ابوطیاره بذاری دریایی از گزینه های مناسب در پیش روته.

        در کل DS در ایران یک برند شکست خوردست. مثل ولوو و جگوار. در حالی که اسم VOLVO و اعتبارش به کل وجود سیتروئن و DS میارزه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Noble

          ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          اشتباه تایپ کردم. زیر 300 میلیون

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Sina

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (234 ديدگاه)

      جدا؟؟
      پس با یه چیزی شبیهه لامبورگینی طرفیم گه همه سرها ۱۸۰ درجه بچرخه سمتش?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        با 200 تومن میشه یه لکسوس is250 خیلی کم کارکرد یا یه هوندا اکورد صفر خرید
        که هردوتاشون خدای کیفیت ایمنی و قابلیت اطمینان هستند
        کمری هایبریدم خیلی خوبه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Hj

          ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (83 ديدگاه)

          اکورد رو قبول دارم ولی کمری خیلی تو ذوقم زد وقتی دیدم رینگ هاش فولادیه و مثل خودرو هایه وطنی قالپاقیه!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. uss zumwalt DDG-1000

          ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          لکسوس که عالیه شکی نیست و همه مدل هاشو دوس دارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. کاوه آهنگر

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (432 ديدگاه)

      اصلا کسی ds رو میشناسه که مثلا بخواد بعنوان یک برند مطرح شناخته بشه ؟!
      مثلا ماشین لوکس فرانسوی و اوج هنرنمایی فرانسوی هاست، داخلش در حد ماشین های کره ای هست که ماشین های اقتصادی هستند.
      خیلی شوخی جالبی کردید ، سرها به سمت این ماشین خواهد چرخید ؟!! خخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. احسان(احسان سابق)

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    مشکل ماشین قیمت بالایه که داره. ماشین بدی بنظر نمیاد اما 200 میلیون زوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Saied

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    ???? انصافا خیلی مدیر های با تدبیری داریم. درسته پول ایران واقعا هیچ ارزشی نداره. ولی باز هم با این پول میشه یه لندکروز خرید تو دبی. کسانی که این ماشینو بررسی میکنن. بهتر با اون مقایسه کنن. واقعا واسه ایرانیا که خودمم یکی از اونام متاسفم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      این که تو دبی لندکروز ۲۰۰ میلیونه و پراید ۲ میلیونه مقایسه درستی نیست. باید تو بازار یکسان مقایسه کرد. به نظر من دی اس تو کل دنیا تو بازار خودروهای لوکس از پیش شکست خورده هست. این خودرو تو آلمان تقریباْ هم قیمت ب ام و سری ۱ هست در حالیکه از نظر کیفیت و طراحی و موتور و لوکس بودن در حد گلف و مزدا۳ هم نیست. اگه بجای این مزدا ۳ رو وارد کنن میتونن با قیمت پایه ۱۰۰ میلیونی و فول آپشن زیر ۱۵۰ میلیون بفروشن. در کل بعید میدونم دی اس در مقایسه با کره ای ها شانسی تو بازار ایران داشته باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیرحسین

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (337 ديدگاه)

        جان من هر کودکی متوجه کیفیت برتر نسبت مزدا3 یا گلف میشن میخواید انتقاد کنید قبل اش کمی فکر کنید.یه نگاه به عکس ها بندازید

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. hamed

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    آلفارومئو جولیتا هم از نظر فنی بهتره و هم از نظر طراحی داخلی و بدنه
    قیمتش هم کمتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hj

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (83 ديدگاه)

      تا ٢٠٠ تومن گزینه های زیادی هست!!چه کره ای چه ژاپنی و اندکی المانی کارکرده.من که باشم پول رو بالایه یه چیزی که مشتری اول و اخرش خودمم نمیدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مهراب

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (60 ديدگاه)

    من الفارو میپسندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. آرش

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    با این قیمت چرا آلفا رومئو جولیتا صفر نخرم؟ ضمنا “به مذاق” خوش نمیاد نه مزاق. ذائقه رو که بلدی، این داداششه، مذاق!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Majid

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ازنوارکروم روى کاپوت متنفرم،امایه چیزى که خیلى تواین ماشین چشموگرفت پانوروماى سه تیکش بود.
    ولى درکل بااین قیمت محکوم به فناست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. باقری

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (110 ديدگاه)

    من یه نکته ای پیدا کردم . از وقتی وارد شده مشتری نداشته و خود خانه DS واسه ازمایش داوطلب شده .! واسه فروش دست دوم این ماشین باید یه فیلم ۱ ساعته هم واسه خریدار پخش کنی که بفهمه DS چیه بعد ببینه میخواد مشتری بشه یا نه !!! و از چینی ها متمایزش کنه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. sunmartin

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    کاش مشخص میشد این ds ها از کجا وارد میشن در بهترین حالت ترکیه اما شنیده ها حاکی ازین مطلب هست که بسیاری قطعات چینی هستند اگر این موضوع صحت داشته باشه یک فاجعه زیست محیطی با قیمت 200 ملیون، اتاق خفه و کم جا و جثه ای به مراتب کوچک هست اگر قوانین مسخره حجم انجین برداشته میشد و انواع آلمانی ها از جمله آئودی بی ام دبلیو فولوکس و خودورهای اخیر هیوندای جنسیس با قیمت بمراتب رقابتی و طراح فوق العاده وارد میشد قطعا فروش اینخودورهای کم فروغ در بازارهای جهانی در ایران با چالش همراه میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۱۷ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (97 ديدگاه)

      خیالت راحت ملت دلال ما تا با یه چیزی سر جنگ پیدا میکنن میگن چینیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. علی کرمانی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آلفارومئو از همه لحاظ سرتره و قیمتش بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. هادی

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    حیف اون همه پول نیست?!
    من اول دیدمش تو خیابون فکر کردم چینی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حمیدرضا

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    متاسفانه نظرات دوستان خیلی طولانی بود نتونستم همه رو بخونم اما اگر قیمت این خودرو چالش برانگیزه حقیقت اینه در بازار چین این ماشین با بیشترین امکانات به پول ما حدود 125 الی 130 میلیون خرید و فروش میشه با توجه به این که نزدیکترین رقبای این خودرو یعنی فولکس فیدون یا تویوتا کرون قیمت بیشتری دارن باز هم فروش خوبی رو تجربه نکرده پس قطعا با 200 میلیون در ایران خوب خواهد فروخت به شرطی که کسی سراغ لکسس ای اس نره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. امین

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (97 ديدگاه)

    متاسفانه مفهوم لوکس در ایران به معنای ماشین با زرق و برق و دکمه های زیاده
    مردم ما آپتیما رو از یک تالیسمان لوکس تر میدونن
    یکی از دوستان عرض کرده بود که جنسیس قیمت مناسبی داره و آلمانی ها ماشیناشون رو الکی گرون میفروشند.
    شرکتی مثل بنز یا بی ام و یا آئودی یا پورشه ماشینشو الکی گرون دست کسی نمیده. کیفیت قطعات حتی کیفیت چوب بکار برده شده در کابین در قیمت تمام شده اثر دارند. شاید حتی گاهی اوقات داشبرد یک ماشین فقط رنگ چوب داشته باشه اما ولوو و یا آئودی از چوب فراوری شده ی درخت های مختلف استفاده میکنند. خب مسلما این دوتا زمین تا اسمون فرق میکنه. کسی که پول واسه اون شرکتی میده که چوب فراوری شده نصب میکنه داره پول اصالتش رو میده پول جنس واقعی رو میده. رنگ بدنه ی ماشینای بنز یا بی ام و های 2006 و 2007 هنوز تمیز و براق هستند ولی جنسیس های مدل 2012 2013 دیگه به تمیزی اولشون نیستن.
    فرق قیمتا اینجا مشخص میشه. پس مطمون باشید دی اس الکی گرون نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا