بازگشت سیتروئن C6 در نمایشگاه پکن

فرانسوی‌ها همواره در کلاس سدان های بزرگ لوکس ناموفق بوده‌اند. خودروسازان فرانسوی در کلاس سدان های فوق لوکس یعنی سگمنت F هیچگاه حضور نداشته و ندارند و فقط در کلاس سدان های لوکس بزرگ (سگمنت E) حضور داشتند که آن هم کمرنگ و ناموفق بود. بطوریکه در دهه 80 میلادی خودروهای لوکس رنو 25 (و سپس مدل سافران) ، پژو 605 و سیتروئن XM را به بازار عرضه کردند که به موفقیت چندانی دست نیافتند. سپس در سالهای آغازین قرن 21 نیز با خودروهای رنو ولساتیس ، پژو 608 و سیتروئن C6 پا به این کلاس گذاشتند که باز هم با شکست مواجه شدند. چراکه مدل های ولساتیس ، 607 و C6 هیچ‌کدام موفق عمل نکرده و همواره زیر سایهٔ ژرمن‌ها قرار داشتند. این مدل ها فروش اندکی داشتند که میزان زیادی از همین فروش محدود هم در زادگاهشان صورت میگرفت و در کشورهای دیگر خریدار چندانی برای آنها وجود نداشت. به همین دلیل رنو ، پژو و سیتروئن با توقف تولید این محصولات ناموفق تصمیم گرفتند از کلاس سدان های لوکس خداحافظی کرده و تمرکز خود را بر روی دیگر کلاس ها که توان رقابت بیشتری در آنها دارند بگذارند. این امر موجب شد که فرانسوی‌ها هیچ نماینده‌ای در سگمنت E یا سدان های لوکس نداشته باشند.

New 2016 Citroen C6
New 2016 Citroen C6

New 2016 Citroen C6
New 2016 Citroen C6

اما این موضوع برای فرانسوی‌های کهنه‌کار قابل‌تحمل نبود چراکه حتی کره‌ای‌ها هم به تارگی به این کلاس راه‌یافته و به موفقیت‌هایی دست‌یافته‌اند. به همین دلیل سیتروئن در نمایشگاه پکن امسال به‌طور ناگهانی و درحالی‌که هیچ‌کس انتظار نداشت از نسل دوم مدل لوکس C6 رونمایی کرد. نسل اول C6 در سال 2005 به بازار آمد و به دلیل عدم موفقیت و استقبال کم، تولید آن در سال 2012 پایان یافت. از این خودرو در طی 7 سال فقط 23300 دستگاه تولید شد. اما گویا این بار C6 قدرتمندتر از گذشته برگشته است. هرچند متأسفانه فقط در بازار چین عرضه می‌شود و سیتروئن در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای عرضهٔ سدان پرچم‌دار خود در اروپا ندارد.

Citroen C6 2005-2012
Citroen C6 2005-2012

نسل C6 اول ظاهری نامعقول و نامتعارفی داشت اما C6 جدید برخلاف قبل از طراحی عادی و معمولی سود می‌برد. این خودرو با طولی معادل 4.96 متر، حدود 6 سانتیمتر کشیده‌تر از ب ام و سری 5 است. طراحی آن نیز شباهت‌هایی با محصولات فولکس‌واگن خصوصاً نسل قبلی پاسات دارد. سیتروئن هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی از مشخصات فنی این خودرو منتشر نکرده و فقط آن را این‌گونه توصیف کرده است: «تمرکز ویژه بر فضای کابین، راحتی و کیفیت مواد مورداستفاده».

New 2016 Citroen C6
New 2016 Citroen C6

گزارش‌ها نشان می‌دهد که C6 جدید بر روی پلت فرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته‌شده که در خودروی A9 محصول شریک چینی پژو-سیتروئن یعنی دانگ فنگ هم بکار رفته است. در داخل خودرو یک صفحه‌نمایش لمسی بزرگ به همراه صندلی‌های چرمی و همین‌طور کاربرد فراوان چوب و چرم موجب شکل‌گیری فضایی کاملاً لوکس و تجملی شده است. هرچند هنوز هیچ اطلاعات رسمی‌ای در رابطه با قوای محرکهٔ C6 جدید منتشرنشده است اما احتمالاً مجهز به یک موتور بنزینی چهار سیلندر توربوشارژر به همراه گیربکس اتوماتیک خواهد بود.


به‌احتمال‌زیاد نسل دوم C6 در اروپا عرضه نخواهد شد و سیتروئن همچنان در این منطقه بدون پرچم‌دار خواهد بود. البته مدل DS 5 که به‌تازگی تحت برند مستقل عرضه می‌شود تا حدودی می‌تواند این خلأ را پر کند. بااین‌حال سیتروئن بیشتر به حضور در کلاس SUVهای بزرگ لوکس فکر می‌کند و در آینده بیشتر به این کلاس نفوذ خواهد کرد درحالی‌که همچنان از رقابت مستقیم با رقبای خطرناک آلمانی در کلاس سدان های بزرگ لوکس اجتناب می‌کند.


منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

19 دیدگاه

  1. mehdi
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    وای بی خیال..چه یک دفعه شرکت های فرانسوی متحول شدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! woww

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل AliZeus
      AliZeus
      سوابق: (418 دیدگاه) ,

      مهدی جان، جساراتا بعد از خوندن کامنت انتظار اسم دختر داشتم که با نام پسر رو به رو شدم 😀 استایل کامنتت دخترونه بود 🙂

      پاسخ
  2. amin
    سوابق: (115 دیدگاه) ,

    من که زیاد خوشم نیومد
    یه جورایی به نظر میاد نماهای مختلف ماشین با هم هماهنگی ندارن مخصوصا قسمت جلو با عقب ماشین
    فکر نمیکنم صرفا استفاده از چوب و چرم یه ماشینو لوکس کنه چیزایی دیگه هم لازمه
    اگه مانیتور از داشبورد حذف بشه و آدم تو ماشین بشینه فکر میکنه تو یه ماشین مال 40 یا 50 سال پیش نشسته
    فکر میکنم اینم مثل نسل قبل موفق نخواهد بود حتی در بازاری مثل چین
    بازاری که مرسدس و آئودی و بی ام و دارن براش کاملا سفارشی محصولاتشونو به صورت لانگ تولید میکنن

    پاسخ
  3. نیما ناصری
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    احتمالا گفتن عقبش رو شبیه بی او و میکنیم جلوش هم از پاسات که خوشگله بر میداریم

    پاسخ
  4. ويكي
    سوابق: (135 دیدگاه) ,

    طراحی خاصی داره کلا داخل و بیرونش هم مدرنه هم ساده..

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    میشه گفت برای شروع مجدد، خوبه، فقط به نظرم باید روی طراحی بیرونی بیشتر کار کنه، مخصوصا نمای جلو.

    پاسخ
  6. امیرحسین
    سوابق: (324 دیدگاه) ,

    البته سیتروئن طرفداران خودش رو داره.خیلی ها عاشق سواری عالی سیتروئن هستن.طراحی داخلی اش هم خیلی شیک شده

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل Nima
    Nima
    سوابق: (794 دیدگاه) ,

    سیتروئن سال 2005 چقدر زشته.
    تازه با این قیافه تا 2012 هم تولید شده??

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1445 دیدگاه) ,

      اینایی که منفی دادن معتقدن قشنگ بوده؟؟؟؟
      خوبه که توی گزینه های زشت ترین خودروهای تولیدشده هم اومده.

      پاسخ
  8. بنتلی
    سوابق: (1040 دیدگاه) ,

    طراحی داخلی خوبی داره،طراحی بیرونی هم تقریبا خوبه،فقط ب نظرم اگه یکم خط های تاثیر گذار و واضح تو طراحیش داشت بهتر بود!
    امین جان،دوست گرام،سیتروئن و زیر مجموعه لوکسش محصولات مخصوص چین زیادی تولید کردن و یکی از بازارای با ارزش از نظر فروش برا سیتروئن حساب میشه
    نیما نصیری عزیز،جلوشو کاری ندارم ولی طراحیی پشتش اصلا کپی بی ام و نیس،این طراحی نسبتا ساده قبلا هم استفاده شده،از طرفی وجود چراغ های مربعی در چراغ عقب تو سیتروئن شناخته شدس

    پاسخ
  9. احسان
    سوابق: (112 دیدگاه) ,

    خوبه،اگه بیاد میگن خودروی فوق لوکس قیمت300 میلیون

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل علي رضا
  11. Sina
    سوابق: (87 دیدگاه) ,

    فرانسه از نظر خودرو سازی تو این چند سال اخیر واقعا پیشرفت خاصی نکرده …. خصوصا در زمینه طراحی بدنه که واقعا در برابر کره ای ها حرفی برا گفتن نداره دیگه چه برسه به آلمان و ژاپن
    این خودرو هم که جلوش رو یه جورایی از اپتیما 2012 کپی برداری کرده
    تنها مزیت خودروهای فرانسوی هندلینگ نسبتا خوب اونهاس وگرنه هیجان خاصی تو ماشیناشون نیس
    به نظر من عقب پژو 407 از این خیلی قشنگتره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.