سیتروئن

نسل آیندۀ سیتروئن C5 متحول خواهد شد

سیتروئن C5 بزرگ‌ترین محصول حال حاضر سیتروئن محسوب می‌شود که تولید آن از سال ۲۰۰۰ به‌عنوان جایگزین زانتیا آغاز شد. نسل کنونی این سدان فرانسوی که نسل دوم آن محسوب می‌شود در سال ۲۰۰۷ معرفی شده و همچنان بدون تغییر چندانی در حال تولید است؛ اما C5 در حال حاضر کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته و گرد پیری بر چهره‌اش نشسته است. به همین دلیل سیتروئن قصد دارد نسل جدید آن‌را تا سال ۲۰۱۸ معرفی کند؛ اما نسل سوم C5 خودرویی کاملاً جدید و متحول ‌شده خواهد بود که بر اساس کانسپت C-Xperience ساخته خواهد شد. کانسپتی که در نمایشگاه پاریس امسال رونمایی شد.

رندری از نسل آیندۀ سیتروئن C5
رندری از نسل آیندۀ سیتروئن C5

حال رندرهای منحصربه‌فردی از چهرهٔ احتمالی نسل آیندهٔ سیتروئن C5 منتشر شده است که تا حدودی چگونگی طراحی این خودرو را نشان می‌دهند. با توجه به اینکه سدان‌های سنتی مثل فورد موندئو در حال مبارزه با کراس‌اوورها جهت حفظ فروش و محبوبیت خود هستند، سیتروئن باید ویژگی‌های مطلوب‌تر و جذاب‌تری را در نسل جدید C5 بکار بَرَد تا بتواند در بازار و در برابر محبوبیت روزافزون کراس‌اوورها موفق باشد مثل اوپل که برای نسل جدید اینسیگنیا از تکنیکی مشابه استفاده کرده و آن‌را لوکس‌تر از قبل نموده است.

کانسپت C-Xperience
کانسپت C-Xperience

معاون اجرایی گروه پژو-سیتروئن در اروپا «Maxime Picat» دراین‌باره توضیح داده است:

«ما باید C5 را دوباره ابداع کنیم و این دقیقاً همان چیزی است که سیتروئن با ارائهٔ کانسپت C-Xperience در تلاش برای انجام آن بوده است. با پویایی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و آئرودینامیک بهتر، هنوز هم خریدارانی وجود خواهند داشت که به نسل متحول شدهٔ C5 علاقه داشته باشند؛ بنابراین آینده‌ای روشن برای این خودرو وجود دارد».

نسل جدید C5 از فرم سنتی سدان فاصله گرفته و استایل کاملاً متفاوتی خواهد داشت. به گفتهٔ Picat یکی از دلایل کلیدی که چرا سیتروئن سدان‌های خانوادگی بزرگ سنتی را کنار می‌گذارد این است که در دوران فعلی به‌ناچار نیاز به محصولات جایگزین و متفاوت وجود دارد. همچنین او می‌گوید رونق فعلی کراس‌اوورها نیز به پایان می‌رسد.

Citroen-CXperience_3

وی در این رابطه گفته است:

«همهٔ ما میدانیم که سرعت روند رو به رشد فروش کراس‌اوورها حداقل کمتر خواهد شد. اینکه چرا امروزه بسیاری از مردم روی به خرید کراس‌اوورها آورده‌اند دلیل بسیار ساده‌ای دارد و آن این است که مردم به دنبال خودروهایی متفاوت هستند؛ اما در یکی دو سال آینده خریداران کم‌کم پی به مشکلات کراس‌اوورها خصوصاً در ترافیک‌های شهری خواهند برد. بدین ترتیب آن‌ها به دنبال نوع دیگری از خودروهای متفاوت خواهند رفت چراکه خریداران همیشه به دنبال تمایز هستند؛ بنابراین ممکن است به سراغ خودروهایی غیر از کراس‌اوورها بروند. جالب اینکه در آینده برخی از خریداران به ما خواهند گفت که لطفاً یک خودروی جذاب برای ما تولید کنید. ما از کراس‌اوورها و سدان‌ها خسته شده‌ایم».

citroen_c5_-_rear_watermarked

همان‌طور که اشاره شد، کانسپت C-Xperience، نسل سوم C5 را تحت تأثیر قرار خواهد داد. همان‌طور که در این رندرها مشخص است، C5 جدید دارای همان درِ صندوق فست‌بک، طراحی عقبی متفاوت و چراغ‌هایی پیچیده خواهد بود که کاملاً نسل قبلی را فراموش کرده است. نسل جدید سیتروئن C5 بر روی نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از پلت‌فرم EMP2 ساخته خواهد شد که هم‌اکنون در نسل جدید پژو ۳۰۰۸ مورداستفاده قرار گرفته است. این پلت‌فرم به‌گونه‌ای طراحی شده و توسعه یافته است که برای استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی مناسب باشد. بااین‌حال با طیف گسترده‌ای از موتورهای بنزینی و دیزل معمولی هم عرضه خواهد شد.

Citroen-CXperience_5

یکی دیگر از نوآوری‌های این خودرو، سیستم تعلیق هیدرولیکی جدید و مترقی آن خواهد بود. این سیستم به‌عنوان بخشی از برنامهٔ پیشرفتهٔ راحتی سیتروئن (Advanced Comfort programme) و با هدف بهبود همه‌جانبهٔ راحتی سواری خودروها و جلب حداکثر رضایت خریداران توسعه پیدا کرده است. استفاده از دامپرهای هیدرولیکی و کمک‌فنرهای معمولی جهت نرم شدن سواری و ارائۀ رانندگی روان و راحت از ویژگی‌های این سیستم تعلیق جدید هستند. همچنین C5 جدید پیشرفت‌های بزرگی در تکنولوژی خواهد داشت. صفحه آمپر دیجیتالی و مجموعه‌ای از صفحه‌نمایش‌های لمسی HD که موجب حذف اکثر دکمه‌های کابین می‌شود، ازجملهٔ این تکنولوژی‌ها هستند.

Citroen-CXperience_8

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. 1wp.ir

    ۲۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    c5 های نسل 1 و نسل 2 فکر کنم سواری خوبی داشته باشن اما ازلحاظ فنی، استهلاک بالایی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. amir

    ۲۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (522 ديدگاه)

    واقعا سیتروئن برند دوست داشتنی و خاصی هست.طراحی های نواورانه-سیستم تعلیقهای بی نظیرو…سیتروئن را باید دریک کلمه تعریف کرد:خلاقیت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mercede kaviani

    ۲۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با درود به دوست عزیز امیر دهقان
    سپاس از مطلب شما واقعا برای اتوموبیل کلاس متوسط طراحی بی نظیری دارد
    با سپاس
    دوستدار شما
    مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدى

    ۲۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نویسنده گرامى این خودرو ٣ تا نسل داره که نسل اول تا اوخر ٢٠٠۴ بود و بعد نسل دوم که در ایران هم موجود هست و در اخر اتاق فعلى این خودرو که از ٢٠٠٨ تولید و هنوز با اندکى تعغییرات ادامه داره که خودروى بسیار زیبا و با إمکانات کاملى هست ،،،در صورت تمایل إیمیل بگذارید تا من عکس و مدل هر ٣ خودرو رو براى شما بفرستم ،،،من خودم از سومین نسل این خودرو داشتم و پذیرفتن اینکه این این اتاق رو کهنه بنامیم واسم عجیبه چون از به روز ترین پلت فرم هاست تو گروه و قیمّت خودش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۲۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      خیر دوست عزیز
      سیتروئن C5 کلاً تا بحال در دو نسل تولید شده. نسل اول سال ۲۰۰۰ معرفی شد. این نسل سال ۲۰۰۴ فیس لیفت شد که نمونه های موجود در ایران هم از نوع فیس لیفت نسل اول هستند.
      نسل دوم هم سال ۲۰۰۷ معرفی شد و در دنیای پررقابت کنونی خودرویی قدیمی محسوب میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amir

        ۲۲ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (522 ديدگاه)

        کاملا درسته.فقط دو نسل داشته.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. مهدی

        ۲۲ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (2 ديدگاه)

        امیر دهقان. گرامی
        شما فقط یه ایمیل بده تا من عکس ماشین خودم و دو نسل قدیمش رو بفرستم
        چرا پافشاری رو اشتباهتون میکنید شما مطلب رو خوندید و من از هر 3 نسلش داشتم ..شما چون 2 نسلش رو دیدی که مبنای درست بودن خبر نیست
        احتیاج به گرفتن بیشتر وقت شما نیست یه ایمیل بزارید تا متوجه واقعیت کار بشید …اگه نه هم که توی گوگل بنویسید c5 2009 بعد من منتظر نظرتون راجع به شکل و خطوط این ماشین هستم
        من الان ماشینم چیز دیگست و هیچ تعصب خاصی هم به این برند ندارم ولی نوشته شما کاملا اشتباه است.
        بازم تاکید میکنم اینکه شما ندید به این معنی نیست که وجود نداره
        برام جالبه که یکسری دوستان هم با تاکید میگن دو نسل درسته نمیدونم چرا تو گوگل نگاه نمیکنید یا ایمیل بزارید تا من با عکس سه تیپ این خودرو واستون توضیح کامل بدم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. امیر دهقان

          ۲۴ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (688 ديدگاه)

          بنده کاملاً در جریان تاریخچۀ سیتروئن C5 هستم. خودرویی که مد نظر شماست یعنی C5 2009، فیس لیفت نسل اوله. ولی این فیس لیفت چون کلیه تقریباً چهرۀ خودرو کاملاً عوض شده و به نظر یه نسل جدید میاد اما در اصل یک فیس لیفت کلیه. لطفاً شما رو اشتباه خودتون پافشاری نکنین. برای اطمینان میتونین به ویکی پدیا انگلیسی مراجعه کنین
          https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C5

          موافقم 0
          مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا