بررسی شورولت اسپارک، ماتیز هزاره سوم

در شرایطی که خودروسازانی مانند نیسان و هوندا استفاده از سیستم تغییر سرعت پیوسته را بسیار جدّی دنبال می‌کنند، ولی روند نامحسوس ارتباط بین پیشرانه خروجی از موتور و چرخ‌ها، گاهی باعث می‌شود که این تکنولوژی چندان موردتوجه علاقه‌مندان به هیجان در رانندگی قرار نگیرد. همچنین در بسیاری از مواقع مشاهده شده که آنچه در تخمین‌ها برای مصرف سوخت خودروهای با سیستم CVT بیان می‌شود، مطابقت چندانی با شرایط واقعی ندارد.

2014 Chevrolet Spark
2014 Chevrolet Spark

اسپارک مدل ۲۰۱۳ با سیستم گیربکس دستی را درنظر بگیرید که با موتور ۱/۲ لیتری چهار سیلندر و ۸۴ اسب‌بخاری خود، چقدر رانندگی لذت‌بخشی داشت؛ چیزی که حتی در مدل با سیستم گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نیز چندان محسوس نبود. در همین حال گفته شورلت در مورد استفاده از یک سیستم جدید CVT در مدل ۲۰۱۴، تا قبل از انجام این تست امیدواری زیادی ایجاد کرده بود:

به گونه‌ای طراحی شده تا مصرف سوخت و شتاب‌گیری بهینه گردد و لذت تجربه رانندگی با خودرو دوچندان شود.

بر این اساس، یک مدل اسپارک مجهز به سیستم CVT آزمایش شده تا درستی این گفته شورولت ثابت شود.

2014 Chevrolet Spark
2014 Chevrolet Spark

تغییر در سیستم جدید CVT کاملاً محسوس است و اسپارک مجهز به این سیستم، کاملاً چابک‌تر شده است. نسبت به اسپارک با گیربکس دستی، اسپارک CVT در مدت‌زمانی به اندازه ۰/۲ ثانیه کمتر به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. البته هنوز هم برای رسیدن به این سرعت، ۱۱ ثانیه کامل زمان نیاز دارد. ولی در هر صورت، بهبود عملکرد در اینجا اهمیت دارد.

2014 Chevrolet Spark
2014 Chevrolet Spark

شاید یکی از موارد جالب‌توجه در مورد این خودرو، طراحی منحصر به فرد در سیستم گیربکس جدید CVT است. شورلت این نوع جعبه دنده CVT را «دو مرحله‌ای» نامیده است. این نام‌گذاری به خاطر این است که در انتقال قدرت جدید، دو چرخ‌دنده خورشیدی برای گرفتن خروجی به مجموعه «چرخ‌دنده و تسمه» اضافه شده‌اند. در نتیجه، سیستم می‌تواند گشتاور چرخ‌دنده خروجی را به نسبت کمتر استفاده کرده و باعث شتاب‌گیری سریع‌تر خودرو شود. همچنین در شرایط احتیاطی مانند شروع حرکت آرام در بزرگراه، این خروجی می‌تواند به چرخ‌دنده خورشیدی بزرگ‌تر منتقل گردد. فارغ از آن که کدام خروجی در CVT مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسبت دنده در این سیستم بین 2.20:1 و 0.55:1 متغیر خواهد بود. ولی حدّ نهایی سیستم جدید 3.75:1 است. استفاده از CVT جدید باعث شده مصرف سوخت اسپارک به طور متوسط در شهر و جاده حدوداً ۴۰۰ سی‌سی کاهش یابد. شورولت اسپارک CVT مدل ۲۰۱۴ در شهر ۷/۸ لیتر و در جاده ۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. البته در تستی که انجام شد، این خودرو مصرف سوختی ترکیبی به میزان ۸/۷ لیتر نشان داد که شاید بیشتر ناشی از سبک رانندگی شخص تست‌کننده بود.

2014 Chevrolet Spark Interior
2014 Chevrolet Spark Interior

در زمینه راحتی، سیستم CVT شرایط به مراتب آرام‌تری نسبت به سیستم اتوماتیک قدیمی دارد. با این سیستم می‌توانید حداکثر استفاده را از پیشرانه اسپارک ببرید. با چسبیدن پدال گاز به کف، دور موتور که به صورت دیجیتالی نمایش داده می‌شود، به آخرین حدّ مجاز خود رسید و اینجاست که CVT نسبت مناسب انتقال قدرت را تنظیم می‌کند و خودرو رفته‌رفته شتاب می‌گیرد. انتخاب چرخ‌دنده خروجی بزرگ‌تر نیز در این سیستم چندان محسوس نیست و در عین‌حال باعث می‌شود که سیستم CVT شرایط اتوماتیک نرمال‌تری به خود بگیرد و مانند برخی مدل‌ها از خودروسازان دیگر، شرایطی مانند «دنده کاذب» نداشته باشد.

در همین حال، در شرایطی که راننده به طور مستقیم در تعویض دنده‌ها نقشی ندارد و شرایط کابین اسپارک نیز بسیار ساکت و آرام است، فرصتی فراهم می‌شود که راننده تمرکز کافی بر روی رانندگی و واکنش‌های لحظه‌ای موردنیاز داشته باشد. طول مسافت توقف از ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، ۵۳/۹۵ متر است که مسافت نسبتاً زیادی محسوب می‌شود. در تست لغزش در پیچ، اسپارک با نیروی 0.81g اندکی کم‌فرمانی نشان می‌دهد. البته درمجموع باید گفت که با وجود چابکی بیشتر اسپارک جدید در سطح شهر، رانندگی با آن به اندازه مدلی مانند مزدا 2 هیجان‌انگیز نیست.

گیربکس CVT جدید را که کنار بگذارید، اسپارک ۲۰۱۴ اساساً هیچ تغییر دیگری نداشته است. این خودرو، همانند گذشته یک محیط راحت و دلپذیر در کابین خود دارد که می‌تواند شرایط خوبی را برای چهار سرنشینی فراهم کند. در همین حال، رنگ‌های «باطراوت و شاداب» زیادی وجود دارند که مشتری می‌تواند از میان آن‌ها انتخاب کند. خودروی تست شده در اینجا، بالاترین تریم اسپارک، یعنی 2LT بوده که بدون آپشن است و در آن امکاناتی مانند چرخ‌های ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم جذاب «مای‌لینک» شورولت با نمایشگر لمسی و شش اسپیکر برای سیستم صوتی به صورت استاندارد عرضه شده‌اند. بدنه خودروی تست به رنگ لیمویی است که اسپارک را دوست‌داشتنی‌تر از قبل کرده است.

اسپارک 2LT مدل ۲۰۱۴ دارای قیمتی برابر ۱۷۲۱۰ دلار بوده که کمتر از مدل‌های بزرگ‌تر و بهتر شورولت سونیک، فورد فیستا و هوندا فیت است. این مدل‌ها به سختی می‌توانند از لحاظ به‌صرفه‌بودن با اسپارک CVT رقابت کنند؛ ولی در عین حال، امکان حضور پنج مسافر در کابین را دارند و هندلینگ بهتری را ارائه می‌کنند. ولی اگر قیمت پایین‌تر در اولویت باشد، شورولت اسپارک CVT گزینه مناسب‌تری است.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۴ سرنشین، ۵ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۱۷۲۱۰ دلار (قیمت پایه: ۱۴۳۰۵ دلار)
  • نوع موتورDOHC 16-valve inline-4، بدنه فولادی و رویه آلومینیومی، انژکتور سوختمستقیم.
  • گنجایش: ۱۲۴۹ سی‌سی.
  • قدرت: ۸۴ اسب بخار در ۶۴۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۱۱۲/۵۳ نیوتن‌متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: تغییر سرعت پیوسته (CVT).

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۳۷۵ متر.
  • طول ماشین: ۳/۶۷۵ متر.
  • عرض: ۱/۵۹۸ متر.
  • ارتفاع: ۱/۵۴۹ متر.
  • وزن کلی: ۱۰۶۶ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۱ ثانیه.
  • صفر تا ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت: ۳۲ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۲ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۸/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۲۲/۳ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۱۶۵/۷ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۹۵ متر.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۷/۸۴ لیتر در شهر و ۶/۰۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۸/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

36 دیدگاه

  1. ALi
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    سلام، اگه میشه یکی از دوستان در مورد گیربکس cvt بیشتر توضیح بده ممنون

    پاسخ
    1. آرش آمار
      سوابق: (106 دیدگاه) ,

      بزرگترین شرکت نوآور و تولیدکننده گیربکس CVT ، شرکت “جـاتــکو”ی ژاپن ، Jatco از زیرمجموعه های نیسان است.

      این شرکت تامین کننده گیربکس اتومات برای نیسان ، رنـو ، میتسوبیشی ، اینفینیتی ، سوزوکی و سامسونگ موتورز است

      در وبسایت این شرکت اطلاعات نسبتاً مفیدی در رابطه با گیربکس های CVT و فیلم خط تولید گیربکس قرار دارد…

      ___________________________________________
      منبع: http://www.jatco.co.jp/ENGLISH/products/vehicle.html

      پاسخ
    1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      ماشین خوبیه ولی مصرفش خیلی زیاده.به درد تهران میخوره بخاطر جا پارک های کم.ولی داخلشم زیاد چنگی به دل نمیزنه.

      پاسخ
    2. انزو
      سوابق: (370 دیدگاه) ,

      آقا من کاری به هیچ چیش ندارم ولی خداوکیلی این چ قیافه ایه؟!!

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
    Carbonado Aventador
    سوابق: (3638 دیدگاه) ,

    این کجا و ماتیز کجا!!!!
    طراحی اش عالیه!
    قدرتش خوبه!
    به شخصه راحتی رو به شتاب و سریع بودن ترجیح می دم!!!!!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل احسان آرسنالی
      احسان آرسنالی
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      ماتیز=<فرقون(ماتیز کوچک تر یا مساوی فرقون)
      پدال قربونت یه هفته اس هرچی میزارم میره واسه بازدید واسه همه اس یا فقط من؟ آخه من که چیز بدی نمیگم

      پاسخ
        1. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
          Carbonado Aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          احسان جان اگه مشکلی داری یه پیام خصوصی به سردبیر بده جوابت رو می ده!!!!!

  3. ASTON MARTin
    سوابق: (831 دیدگاه) ,

    قیمتش هیچ جوره مناسب نیست با پولی که باید بالای این بره خب ماشینهای سدان دیگه ای هم هست
    قیمت مینی جماعت نباید بالای 9 هزار دلار باشه وگرنه صرفا برای دخترهای آقازاده ای خوبه که بلد نیستن چطوری پول خرج کنن

    پاسخ
  4. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    ماشین جذابیه
    ولی هنوز هم داخلش پر از قطعات تزیینی رنگیه که من بدم میاد ازشون

    پاسخ
    1. hossein
      سوابق: (55 دیدگاه) ,

      دقیقا.اینکه تو ماشین همرنگ بدمه است آدمو یاد مینی بوس های قدیمی میندازه

      پاسخ
    2. hossein
      سوابق: (55 دیدگاه) ,

      دقیقا.اینکه تو ماشین همرنگ بدنه است آدمو یاد مینی بوس های قدیمی میندازه

      پاسخ
    1. hosein
      سوابق: (21 دیدگاه) ,

      مصرف سوخت تیبا خیلی کم تر از اینه،5/5 توی جاده 6/5 توی شهر.من خودم دارم .ماشین نرم و خوبی هست.البته از لحاظ تکنولوژِ و رنگ و آب به این نمی رسه ولی این ماشین با این مشخصات به نظر من مصرف بالایی داره.

      پاسخ
  5. مجتبی (ساروی)
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    چرااینقدر مصرف سوختش بالاست؟

    پاسخ
  6. yasin
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    بابا جو پدال چرا جدیدا این قدر سنگین شده بشکنین کدورت هارو دوباره

    یه پدال جدید درست کنین مث قدیما این چه وضعشه اخه من این جوری

    دوست ندارم جو یه جوری از صمیمیت خارج شده و داره به سمت های نه

    چندان خوبی کشیده می شه.بیاید با کامنتامون دوباره پدالو اباد کنین

    میلاد جان زیگما جان وشاهین عزیز بیاید دوباره دست به دست هم بدید

    و به روزای خوب تر قبل برگردیم. البته شخصا از سردبیر گلایه دارم وباعث

    شده بود کم تر به سایت سربزنم اما کینه و کدورتو دور ریختم ودوباره

    برگشتم ارادتمند همه شما مخصوصا شاهین عزیز که ارادت خاصی بهش

    دارم یاسین فتوحی ببخشید اگه خسته شدید.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      اقا یاسین تمام کدورت ها تموم شد و داریم پدال رو دوباره بر میگردونیم.

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل Ahmad..F12
      Ahmad..F12
      سوابق: (2517 دیدگاه) ,

      یاسین جان طبق مذاکراتی که انجام شد همه چی حل شده و نتیجه موفقیت آمیز بوده
      خواهشاً یاداوری نکن که هنوز جوش نخورده محکم…
      باز الان تقّی به توقی می خوره همه چی خراب میشه

      پاسخ
  7. datsun
    سوابق: (599 دیدگاه) ,

    عالیه فقط یه کم مصرفش زیاده با این جثه

    پاسخ
  8. عباس
    سوابق: (150 دیدگاه) ,

    نمای جلوش واقعا زیباست!ولی قیمتش زیادی بالاست!!!!البته هر گرونی بی حکمت نیست(البته تو ایران این ضرب المثل بلا استفاده میباشد)

    پاسخ
  9. the stig
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    باید قبل کنیم شورلت تو ساخت ماشین های کوچک و شهری هیچ وقت به موفقیتش در ساخت خودروهای بزرگ مثل کامارو/کروت/سیلورادو و… نمیرسه.اکثر آمریکایی ها اینجورین!!!

    پاسخ
    1. aston martin
      سوابق: (831 دیدگاه) ,

      اصلا اینطور که میگی نیست
      این خودرو تنها مینی ای بود که امنیت بسیار بالایی داشت !علاوه بر این فیات مینی های شاهکاری میزنه که هیچ کجای دنیا نظیرش رو نمیتونی پیدا کنی!
      ولی با این حال قیمت اکثر مینی ها خیلی بالاتر از اون چیزیه که باید باشه!قیمت مینی باید مث اسمش مینی باشه

      پاسخ
  10. h112
    سوابق: (302 دیدگاه) ,

    این خودرو اینقدر کوچیکه که فک نکنم چیزی به نام صندق عقب داشته باشه،،قیمتش هم نسبت به فضایی که داره زیاده،،وزنش هم نسبت به حجم خودرو زیاده،،ولی در عوض جمع و جوره فک کنم یه 4تاییش تو حیاط خونه ما جا بشه،،

    پاسخ
  11. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.مصرفش بالاست نسبت به رقبای کره ایش…البته بهتره بگم برادرای ناتنیش…چون الان i20مصرفش با موتور قویتر از این کمتره…

    پاسخ
    1. Trophy
      سوابق: (51 دیدگاه) ,

      داداش اسپارك با i10 هم سايز هستش و با اون مقايسه ميشه نه با i20

      پاسخ
  12. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    من هم با دوستان موافقم . قدرتش و مصرفش زیاد خوب نیست . ولی کلا همچین ماشینایی

    در این سایز اصولا طراحیه خوبی ندارند .

    پاسخ
  13. عسگری
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    ای کاش هنوزم دوو تو ایران تولید میشد اونوقت میتونستیم ازتکنولوژی شورولت به صورت غیر مستقیم استفاده میکردیم کسی هم دلواپس نمیشد

    پاسخ
  14. adel
    سوابق: (154 دیدگاه) ,

    برای یک ماشین با این حجم موتور و وزن مصرف سوختش خیلی بالاست…

    پاسخ
  15. Ghost
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    من نمیدونم چرا ماها انقدر به مصرف سوخت گیر میدیم . ماشین آمریکایی یعنی بنزین بده سواری بگیر
    خودم الان بیوک ایران دارم صدی 14 میسوزونه ولی سواری و راحتیش انقدر با آدم حال میده که اصلا به مصرفش فکر نمیکنم .
    کسی که میره پراید میخره واسه مصرفش , بجاش بعدا پول صدها لیتر بنزینو باید بده بابت تعمیرش

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.