بررسی شورولت اسپارک، خودرویی از تبار ماتیز

فکر کنم برای نخستین بار در حدود 13 سال پیش بود که دوو ماتیز را در خیابان‌های شهر رؤیت نمودم. طراحی غیرعادی و چهره نامأنوس این خودرو در آن زمان کاملاً غیرعادی بود. بهای آن هم نسبت به سطح قیمت‌ها در آن دوران کمی زیاد و در بدو ورودش بین 6.5 تا 7 میلیون تومان خریدوفروش می‌شد. در ماه‌های اولیه ورود این خودرو به بازار اکثریت افراد دیدگاهی منفی نسبت به آن ابراز می‌داشتند ولی بعدها و پس از اینکه کیفیت نسبتاً خوب ماتیز بر همگان ثابت شد، این نظرات هم به سرعت تغییر کرد! اعتراف می‌کنم که از همان ابتدا به این خودرو علاقه‌مند شدم تا اینکه مدتی بعد این فرصت برایم فراهم شد تا سرنشین آن باشم. تجربه ناشی از سواری با این خودرو موجب گشت که تا حد زیادی دیدگاهم نسبت به خودروهای کوچک تغییر یابد. اتاق نسبتاً جادار، فرمان نرم و همچنین موضع مسلط راننده در آن و ….. از نکات مثبت این خودرو بود، اما حیف که تمامی این‌ها زود خاتمه یافت و آفتاب ماتیز هم در کشورمان به‌سرعت غروب کرد و تولید آن پس از 4 سال پایان گرفت. (به دلیل خرید دوو توسط جنرال موتورز)

Chevrolet Spark 2014
Chevrolet Spark 2014

دوو ماتیز برای اولین بار در سال 1998 میلادی وارد بازارهای جهانی شد. دو سال پس از ورود، چهره آن دستخوش فیس لیفت جزئی شد. جالب اینجاست که این تغییرات هیچ‌گاه در نمونه‌های تولیدی در کشورمان اعمال نشد. پس از آن که در سال 2002 میلادی جنرال موتورز کنترل کامل دوو را در دست گرفت، نام این مدل هم به شورولت اسپارک تغییر یافت. البته این خودرو تحت نام‌های هولدن و پونتیاک هم به بازارهای مختلف عرضه شد. نسل دوم این خودرو اواخر سال 2004 میلادی وارد بازار شد و آخرین نسل آن هم در اواخر سال 2009 میلادی روانه خط تولید شد. آخرین نسل این خودرو هم‌اکنون در کشورهای همچون کره جنوبی، هندوستان، ازبکستان، ویتنام و کلمبیا تولید می‌شود.

Chevrolet Spark 2014
Chevrolet Spark 2014

مدتی است که خودروی کوچک اسپارک به مناطق آزاد کشورمان هم راه یافته و با بهایی بین 45 تا 50 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. غیر از آمریکا و خاورمیانه و… این خودرو در بازار اروپا هم عرضه شده است. چندی پیش سایت اتو اکسپرس این مدل را مورد بررسی قرار داد که چکیده ای از آن را در اینجا تقدیمتان می‌کنم.

شورولت اسپارک کوچک‌ترین خودرویی است که توسط کمپانی شورولت عرضه می‌شود. دیگر خودروهای کوچک شهری که رقیب این مدل هستند عبارتند از: تویوتا آیگو، سیتروئن C1 و فولکس‌واگن UP! اسپارک خودرویی باارزش در مقابل مبلغ پرداختی است. بالاترین سری آن LTZ نام داشته و تجهیزات فراوانی هم در آن وجود دارد. میزان آلایندگی دو پیشرانه 1 و 1.2 لیتری اسپارک کمتر از حد میانگین بوده و همچنین این خودرو از لحاظ مصرف سوخت باصرفه تر از رقبایی هست که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند.

2014 Chevrolet Spark EV
2014 Chevrolet Spark EV

به روز رسانی‌هایی که اخیراً در این خودرو انجام شده برخی از تریم های دون کابین آن را بهبود بخشیده و کنسول وسط را نیز کاربردی‌تر و ساده‌تر نموده است، ولی سری‌های پایه آن که LS و LT نام دارند، با چرخ‌های فولادی عرضه شده و نسبت به همتایان خود نیز از لحاظ دارا بودن تجهیزات استاندارد، کاستی‌های فراوانی دارند.

( امتیاز کلی سایت اتو اکسپرس به این خودرو 2 از 5 است)

طراحی           امتیاز: 2.8 از 5

بدون تردید به واسطه طراحی مینی MPV- گونه و عضلانی شورولت اسپارک، با یک خودروی ویژه و غیرعادی شهری مواجهیم. چراغ‌های بزرگ جلو که به سمت عقب پیچ خورده‌اند و نیز دستگیره‌های مخفی درب‌های عقب، همه این‌ها مدلی متفاوت را به نمایش می‌گذارد، حتی اگر در آغاز هم کسی آن را درک نکند. به روز رسانی چهره این خودرو از سال 2012 آغاز شد که اعم آن عبارتند از: تعبیه دو خروجی مشبک (پنجره‌ها) در جلوی خودرو، چراغ اصلاح شده جلو و نیز سپر جدید اسپرتی.

2014 Chevrolet Spark
2014 Chevrolet Spark

در بالاترین سری که LTZ نام دارد، این خودرو با چرخ‌های آلومینیمی 15 اینچی عرضه می‌شود. در ضمن شما می‌توانید گزینه رنگ‌آمیزی اضافی را نیز برای خودرویتان سفارش دهید که کاملاً آن در میان مدل‌های دیگر موجود در خیابان‌ها برجسته می‌کند. نمای اصلی داخل کابین را غلاف‌هایی تشکیل می‌دهند که طرحی مشابه موتورسیکلت داشته و در بالای فرمان جای گرفته‌اند. این غلاف‌ها سرعت‌سنج خودرو را مهار می‌کنند. به علاوه نورهای پس‌زمینه آبی ملایمی هم از کلیدهای سیستم تهویه مطبوع و نیز استریو آن متصاعد می‌شود. با این وجود، هنوز هم داخل کابین این خودرو مثل رقیبش فولکس‌واگن UP! ارزان احساس می‌شود.

رانندگی           امتیاز: 3 از 5

در حال حاضر شورولت اسپارک با دو نوع پیشرانه عرضه می‌شود: یکی از آن‌ها 1 لیتر حجم دارد و توانی معادل 68 اسب بخار را ارائه می‌دهد و دیگری 1.2 لیتر حجم و قدرتی معادل با 80 اسب بخار را داراست. موتور 1 لیتری شتابی معادل 15.5 ثانیه از 0-62 مایل را به خودرو می‌بخشد. این پیشرانه تنها بر روی کاغذ کند احساس نمی‌شود، بلکه واقعاً هم بر روی جاده این‌چنین است. موتور 1.2 لیتری کمی عملکرد بهتری دارد و برای اشخاصی که سفرهای خود را از بزرگراه‌ها انجام می‌دهند مناسب‌تر است. شتاب این پیشرانه معادل 12.1 ثانیه از 0-62 مایل می‌باشد و مقداری سریع‌تر از موتور اولی است. با این وجود، در سرعت‌های بالا هر دو پیشرانه کند و آهسته احساس می‌شوند. از آنجایی که این خودرو با دنده اتوماتیک عرضه نمی‌شود شما در ترافیک شهرها مجبورید که پابه‌پای ترافیک به پیش بروید. (این تست در کشور انگلستان صورت گرفته و خودروی مذکور با گیربکس دستی است).

2014 Chevrolet Spark Interior
2014 Chevrolet Spark Interior

رانندگی با اسپارک مشابه دیگر خودروهای شهری است، به راحتی کنترل شده و وزن سبک آن موجب می‌گردد که خودرو به چالاکی و سهولت از معابر تنگ شهری عبور کند. مشکل این خودرو جایگاه بالای راننده در پشت فرمان و نیز کمبود جا در صندلی‌های عقب است. از لحاظ لذت رانندگی هم این خودرو مغلوب رقبای خود از جمله تویوتا آیگو و فولکس‌واگن UP می‌شود. رانندگی بی‌حس و حال اسپارک، که با تکان‌ها و نوسان‌های بدنه همراه است، آن را در موقعیتی پایین‌تر از همتایان خود قرار می‌دهد. در رانندگی با این خودرو در بزرگراه‌ها با صدای بسیار زیاد موتور و نیز فشار به آن مواجهید و در سرعت‌های بالا، کابین این خودرو مملو از آوای باد و جاده می‌گردد.

2014 Chevrolet Spark
2014 Chevrolet Spark

قابلیت اطمینان           امتیاز: 3.3 از 5

در سال 2013 میلادی، شورولت اسپارک رتبه بیستم را از لحاظ «ارزیابی میزان رضایت مشتریان» در بین ۳۲ شرکت کننده این آزمون کسب نمود. علیرغم دارا بودن 6 ایربگی که به طور استاندارد در آن تعبیه شده است، این خودرو تنها 4 ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP دریافت کرد. برخی از خودروها از عهده کسب تمامی ستاره‌ها در این تست برمی‌آیند ولی این عمل به سهولت صورت نمی‌گیرد. درست است که برخی ویژگی‌های جامع در این خودرو وجود دارد اما این مدل در این زمینه از سوی برخی رقبایش از جمله فولکس واگن UP و اشکودا CITIGO مغلوب می‌شود، که در این مورد 5 ستاره ایمنی را کسب نمودند. تمامی مدلهای این خودرو با 5 سال یا 100,000 مایل (در حدود 160,000 کیلومتر) گارانتی عرضه می‌شوند.

2014 Chevrolet Spark
2014 Chevrolet Spark

کارایی و عملکرد           امتیاز: 3.1 از 5

ممکن است که شورولت اسپارک به همراه موضع بالای رانندگی و ریل‌های سقفی در برخی از مدل‌هایش شبیه یک MPV کوچک به نظر برسد، ولی واقعیت این است که شخصیت حقیقی این خودرو به دور از یک خودروی کاربردی است. ظاهراً در صندلی‌های پشتی آن برای سه نفر جا تعبیه شده است، اما فضای صندوق عقب آن کم و در حدود 170 لیتر است. همین فضای ناکافی موجب می‌گردد که شما برای حمل اشیایی با طول زیاد مجبور به خواباندن صندلی‌ها شوید. در داخل اتاق اسپارک فضاهای زیادی جهت تعبیه اشیاء وجود دارد و در ضمن جادستکشی، و نگهدارنده های فنجان‌ها هم دران یافت می‌شود. بی شک صندلی وسط این خودرو بد و نامناسب است و افراد بزرگسال با نشستن بر روی آن احساس راحتی نخواهند کرد. در ضمن طراحی و شکل درونی کابین این خودرو موجب می‌شود که در سفرهای طولانی به طور مدام شانه‌های سرنشینان با یکدیگر در تماس باشد.

2014 Chevrolet Spark
2014 Chevrolet Spark

نکات مثبت این خودرو از نگاه سایت (اتو اکسپرس)

  • چهره شاخص
  • قیمت پایین
  • تا حدودی کاربردی

نکات منفی این خودرو از نگاه سایت (اتو اکسپرس)

  • موتورهای ضعیف
  • پر سر و صدا در بزرگراه
  • کیفیت ساخت (توضیح: البته در مقایسه با استانداردهای جهانی نه خودروسازان وطنی!)

مشخصات فنی

پیشرانه 1 لیتری:

موتور: 4 سیلندر خطی

توان: 68 اسب بخار در 6,400 دور/ دقیقه

گشتاور: 93 نیوتن متر در 4,800 دور/ دقیقه

شتاب صفر تا 100: 15.5 ثانیه

مصرف ترکیبی: 5.5 لیتر در 100 کیلومتر

حداکثر سرعت: 150 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه 1.2 لیتری:

قدرت:80 اسب بخار در 6200 دور/ دقیقه (در برخی از منابع 84 اسب بخار هم ذکر شده است)

گشتاور:111 نیوتن متر در 4600 دور/دقیقه

شتاب صفر تا 100: 12.1 ثانیه (در برخی منابع 12.7 ثانیه ذکر شده است)

حداکثر سرعت:164 کیلومتر بر ساعت

گیربکس: 5 دنده دستی (در برخی بازارها با گیربکس CVT و 4 سرعته اتوماتیک هم عرضه می‌شود)

استاندارد آلایندگی: EURO 5

ابعاد

طول/عرض/ ارتفاع: 3595/1597/1551 MM

فاصله بین محور جلو و عقب: 2375 MM

وزن خالص:864 KG

حجم باک: 35 LTR

برخی از تجهیزات این خودرو

کامپیوتر سفر

چراغ‌های مه شکن جلو

کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان

سیستم صوتی با قابلیت پخش CD PLAYER + MP3 + پورت USB+ بلوتوث

رینگ‌های آلومینیومی

آینه‌های گرم شونده برقی

سنسورهای پارک عقب

ایموبلایزر

4 عدد بلندگو

ایمنی

مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی (جلو، جانبی، پرده ای)

مجهز به سیستم‌های ABS-BAS

سیستم ESC (کنترل پایداری خودرو)

صندلی‌های عقب مجهز به اتصالات ISOFIX جهت استقرار کودک

دارای 4 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP

تنها خودروی کوچکی است که در تست تصادف از جلوی ((SMALL OVERLAP موسسه ایمنی- IIHS آمریکا – امتیاز خوب را کسب نموده است.

سیستم نمایشگر کنترل باد تایرها (TPMS)

کلید قطع و وصل ایربگ سرنشین جلو

سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل)

بهای خودرو

در ایران: در حدود 45 تا 50 میلیون تومان (بسته به نوع گیربکس ارائه شده)

در امارات: 28,700 تا 38,000 درهم

در انگلستان: 8,875 الی 11,195 پوند

توضیح: تمامی نمونه‌هایی از این خودرو که در بازار امارات و انگلستان عرضه می‌شوند ساخت کشور کره جنوبی است.

نوشته: سام کاویانی

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

35 دیدگاه

  1. سجاد
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    اصلاً نسبت به قیمتش نمی ارزه! حتی در منطقه آزاد . . .
    شدیداً زنونه ست و اکثراً هم خانوماها سوار میشن . طراحی خشن در کنار 4 در و رینگ و لاستیک کوچکش ، بیشتر شبیه کاریکاتو میمونه .
    البته سازندگانش هم ادعایی ندارن وگفتن میخواستیم حس سواریش مثل موتورسیکلت باشه (و نه ماشین ، چون عمراً ماشین بشو نیست)

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل huayra
      huayra
      سوابق: (76 دیدگاه) ,

      ای کاش بیاد تو ایران از شر پراید و 206 خلاصمون کنه…

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Mostafa Vp
        Mostafa Vp
        سوابق: (451 دیدگاه) ,

        به به هوایرا!داداش کجایی پس؟تو درسا غرق شدی احیانا؟

        پاسخ
    2. تصویر پروفایل huayra
      huayra
      سوابق: (76 دیدگاه) ,

      بیا تو شهرمون دزفول ماشینای اروند مفت!!!بیا حراجش کردیم!جی تی 86 و سوناتا و کامارو و موستانگ و… البته با کلی موتور 1000 ک یادم رفت بگم راستی هر جمعه ساعت 3 عصر پارک لاله درگ موتور 1000 هستیم…

      پاسخ
      1. رضا.2272
        سوابق: (187 دیدگاه) ,

        یه دونه تو اهواز هست، واقعا کیفیت ساختش بالاست نسبت به هم قیمت های پلاک ملی

        پاسخ
    3. me84
      سوابق: (399 دیدگاه) ,

      این چیه دیگه.
      تو این کلاس، هوندا فیت.
      کم مصرف،ارزون، جادار،ایمن، کاربردی،خدمات پس از فروش خوب، موتور خوب و…
      فورد فیستا و مزدا 2 هم خیلی خوبن.

      پاسخ
      1. ASTON MARTin
        سوابق: (828 دیدگاه) ,

        قبول کنید دوستان خیلی گرونه بنظر من قیمت حرف اول رو میزنه و قیمت این خودرو هم باید ده هزار دلار و کمتر باشه
        بنظر من شورلوت از ساخت این صرفا میخواست خودنمایی کنه که موفق هم شد و تبلیغش رو کرد الان دیگ همه اسپارک رو میشناسن و با درخشش های عجیبش ” و نه چندان کارامد” اسمش رو زبونا افتاده که همون هدف شورلوت”تبلیغ” بوده

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
        K.MAK.MISEL
        سوابق: (2631 دیدگاه) ,

        به نظر من فولکس یوپی بهتره!
        هوندا فیت اصلا خوشم نمیاد،این اسپارک هم همینطور.
        هیوندای ای20 هم میشه تحمل کرد!

        پاسخ
    4. MAFIA
      سوابق: (435 دیدگاه) ,

      تو سایت شورلت نوشته 10 کیسه هوا

      چطوری شما نوشتین 6 کیسه هوا؟؟؟

      پاسخ
      1. سام
        سوابق: (778 دیدگاه) ,

        با سلام

        دوست عزیز، نمونه هایی که در بازار بریتانیا عرضه می شود به طور استاندارد دارای 6 کیسه هوا می باشد.

        پاسخ
    5. ASTON MARTin
      سوابق: (828 دیدگاه) ,

      موافقم. قبلا هم گفته بودم در قیاس به قیمتش مسخرس
      برا کسیه ک بلد نی پول خرج کنه

      پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام

      خواهش می کنم. انجام وظیفه بود.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
        K.MAK.MISEL
        سوابق: (2631 دیدگاه) ,

        درود بر سام عزیز
        خیلی خوب بود،دستتون درد نکنه
        (ایران&المان)

        پاسخ
        1. سام
          سوابق: (778 دیدگاه) ,

          با سلام

          لطف داری کسری جان،ممنونم از محبتت.

  2. behdad
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    1
    به نظر من بد نیست بالاخره که بهتر از خودروهای اشغال ماس

    پاسخ
  3. Gd
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    يعني از mg3 ضعيف تره؟ من كه باورم نميشه

    پاسخ
  4. Just germany...
    سوابق: (264 دیدگاه) ,

    واقعا ارزش 50 میلیونو داره
    الان پیکانتو 65-70 تومنه

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام

      همانطور که در مطلب توضیح داده ام، قیمت این خودرو در مناطق آزاد کشورمان بین 45 الی 50 میلیون است و بی شک با پلاک ملی بهای آن بمراتب گرانتر است.

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2631 دیدگاه) ,

      پیکانتو تو منطقه ازاد40تومنه!اگرم توجه کنی گفته منطقه ازاد
      (ایران&المان)

      پاسخ
  5. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    من ماتیز دارم واقعا فوق العاده اس اینو به در مقایسه با پراید و تجربه ام می گم

    بله از لحاظ شتاب مطمئنا فقط می تونه ام وی ام 110 رو بگیره و الی با هیشکی نمیشه تو خیابون کورس گذاش

    به جز اتوبوس های شکرت واحد اونم بخاطر اینکه سر هر ایستگاه می ایستن

    اما اگه یه نمه ادم ارومی باشی با پول یه پراید می تونی سواری پژو 206 رو تجربه کنی

    داخل اتاق بی نهایت بی سر و صدا نسبت به هم رده ها و حتی بالاتر ها
    البته من منظورم صدای موتور نه چاله چوله ها

    طراحی خوب (البته در مورد طراحی این مدل 2014 اصلا موافق نیستم چون واقعا این ماشین اول چراغ بوده و بعد …)

    اما اگه بخوام تنها بدی که از ماتیز های ایران بگم فقط می تونم بگم تنها مشکلش اینه که دیگه تولید نشد و قطعات و تعمیراتش با وجود استهلاک بی نهایت پایین مشکل سازه
    یا حداقل مثل پراید نیس که ببریش سر کوچه از اولین مغازه دم دستگاشو بخری حال فرق نداره میوه فروشی باشه یا …

    البته اگه وجه زنانه ی ماشین رو که با یک رانندگی پسرونه میشه تو خیابون حلش کرد مشکل حساب نکنیم

    اما در آخر بگم گاهی آدم یادش می ره سوار ماشینی هس که بنزین می سوزونه
    توی استفاده ی شهری اگه رانندگی خوبی داشته باشی نهایتا 6 لیتر در هر 100 کیلومتر می سوزونی که این واسه خیلی ها آرزوست

    نمی دونم چی شد اینا رو گفتم اما خود من بلاجبار ماتیز گرفتم چون اگه از بیرون بهش نگاه کنی و حتی بصورت مقطعی سوارش بشی به دل آدم نمیشینه اما بعد یه مدت نظر آدم واقعا تغییر می کنه

    پاسخ
    1. یه پسر
      سوابق: (1125 دیدگاه) ,

      دوستان فک کنم تسمه تایم پاره کردم تا برسم خونه ماشین یاتاقان زد

      کلا گیم اور شدم

      درد به در دنبال تعمیرکار پدر مادر دارم :/

      فک کنم این تجربه جدیدم رو لازم بود که بنویسم 🙂

      پاسخ
  6. me84
    سوابق: (399 دیدگاه) ,

    دوست منم یک سال پیش یه ماتیز از خواهر خودش خرید. خواهرش هم رفت تیبا خرید. الان خواهرش بدجور پشیمونه. حق هم داره، 6 سال کره ای سوار شده، معلومه که زیبای ایرانی براش خیلی ناراحته.

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل A
    A
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    پس اسپارک همون ماتیز هست
    عجیبه!

    پاسخ
  8. h112
    سوابق: (301 دیدگاه) ,

    بدون شرح….
    خدایش تعداد خودرو ساز های چینی از خودروساز های آمریکا پیشی گرفته….لامصب مثل قارچ تکثیر میشن…..
    …..این پسره عقب نشسته ،ساپورت پوشیده که جاش بشه…..خخخخخ..

    پاسخ
  9. MOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    من نمیدونم چرا همه سایتها و مجلات عادت کرده اند تا اسم اسپارک میاد فورا اون را ربطش میدهند به ماتیز بابا اگه همین متن را به دقت مطالعه بفرمایید متوجه میشوید که از سال 2002 جنرال موتور شرکت دوو را خریداری کرد و فقط 2 سال گذاشت محصولات دوو تولید بشه و بعد تمام یعنی اصلا طرز تفکر و اهداف این کمپانی عوض شده جلو پنجره اسپارک داره میگه من شورلت هستم با همون اصالت همه شورلتها مالیبو کروز ارلاندو و…..اما حالا همه فکر میکنند چون اسپارک و ماتیز هر دو تقریبا توی یک کلاس هستند و با فاصله نسبتا نزدیک تولید شدند پس یکی هستند اگر اینطوری باشه پس خیلی خودروها یکی هستند مثلا فورد فیستا هم همان پراید است پس بقیه شورلتها هم همون دووها اسپرو ریسر سیلو هستند خیر دیگه دوو تمام شد این شورلت ها همه مستقل هستند طراح تفکر سیاست سرمایه گذار و …..اصلا کاری به قبل ندارند فقط توی کره تولید میشن اگر فردا یک شرکت اومد ایران خودرو را خرید و شروع به تولید محصول جدید کرد پس همه میگن مثلا اشکودا اکتاویا یا همون سمند خودمون یا اشکودا راپید یا همون رانای خودمون یا اشکودا کیتیگو یا همون 206 خودمون و…….

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام

      دوست عزیز، اگر شما با تاریخچه شرکت دوو کره جنوبی آشنایی داشته باشید، به این نکته پی می برید که قبل از تصاحب کامل این کمپانی توسط شرکت جنرال موتورز،50 درصد از سهام آن در تملک جنرال موتورز بوده و به نوعی شریک آن محسوب می شد. ورشکستگی دوو در اواخر دهه 90 میلادی به این روند سرعت بخشید و موجب شد که 50 درصد باقی مانده سهام این شرکت هم به جنرال موتورز فروخته شود. پس از کنترل کامل این کمپانی توسط جنرال موتورز، دوو ماتیز ( همین نسلی که در ایران وجود دارد) به نام شورولت اسپارک به بازارهای جهانی راه یافت.مزید اطلاع شما بگویم که قبل از این تاریخ نیز، یعنی از سال 1988 الی 1993 میلادی ، دوو ریسر دو درب با نام پونتیاک لمانس به بازار آمریکا صادر می شد. پس ملاحضه می کنید که پیش از این هم شرکت دوو با جنرال موتورز همکاری می نمود و این کمپانی همواره از پشتیبانی فنی جنرال موتورز برخوردار بوده است.
      با تشکر

      پاسخ
      1. محمدMOHAMMAD
        سوابق: (232 دیدگاه) ,

        با سلام دوست عزیز شما دو موضوع جداگانه را با هم یکی میکنید 1- وقتی که شرکتی که مالک قسمتی از سهام یک شرکت است نمیتواند تاثیر زیادی بر روی طراحی یک شرکت داشته باشد و فقط در حکم یک شریک تجاری است که میتواند محصولات شرکتی که در آن سهام دارد را در بازار های هدف خودش با اسمهای دلخواه و تغییرات سفارشی جزیی به فروش برساند 2- اما وقتی مالک تمام سهام و سرمایه یک شرکت میشود میتواند از پلتفرم های خودش در خط تولید آن شرکت استفاده کند و در واقع خط تولید را عوض کند بعنوان نمونه همین شرکت دوو که تا قبل از سال 2002 که جنرال موتور مالک قسمتی از سهام کمپانی دوو بود و محصولات دوو را در آمریکا با نامهای دیگر عرضه میکرد تا سال 2002 که مالک کامل سهام کمپانی دوو شد و شروع به طراحی و تولید محصولات خود در این شرکت کرد و همینطور که مشاهده میکنید ماتیز اصلا زبان طراحی آمریکایی نبود ولی اسپارک یک آمریکایی اصیل است الان شرکت جنرال موتور مالک قسمتی از سهام کیا موتورز هم هست و قسمتی از محصولات این شرکت در آمریکا با نامهای دیگر به فروش میرسد مثل سراتو که با نام فرت و موهاوی با نام بورگو به فروش میرسد ولی اگر روزی مالک کل شرکت کیا موتور شود محصولاتی به سلیقه خود در آن تولید میکند و یا فیات و کرایسلر که شریک تجاری هستند و محصولات همدیگر را در کشور خود با نامهای متفاوت میفروشند ولی اگر مثلا کرایسلر مالک کل فیات شود قطعا محصولات خود را تولید میکند چون هیچکدام از محصولات فیات آمریکایی پسند نیست و یا بر عکس

        پاسخ
        1. سام
          سوابق: (778 دیدگاه) ,

          با سلام

          دوست عزیز، پیش از این هم شرکت دوو نه تنها از پلت فرم های جنرال موتورز استفاده می نمود بلکه حتی خودروهای جنرال موتورز را عینا مونتاژ می کرد. مثلا نسل اول دوو ریسر همان اپل کادت می باشد که در بازار آمریکا به نام پونتیاک(le mans) به فروش می رسید و در ضمن دوو ریسرهای نسل بعد و نیز دوو سی یلو نیز بر مبنای همین پلت فرم (اپل کادت مدل 1984) توسعه یافته اند و یا دوو اسپرو هم کاملا بر مبنای پلت فرم شورولت کاوالیر و اپل آسکونا ساخته و پرداخته شده است(سال 1988).اصولا شرکت دوو یک خودروساز مستقلی نبوده است که توانایی طراحی پلت فرم را داشته باشد و وابستگی زیادی هم به جنرال موتورز داشته است.تنها تفاوتی که بعد از خرید این مجموعه ایجاد شده کنترل کامل جنرال موتورز بر آن بوده است .این را هم بگویم که طراح شورولت کامارو هم یک کره ای بوده است.تا آنجایی که من می دانم پیش از این شرکت فورد و مزدا سهامدار کیاموتورز بوده اند و این شرکت از پشتیبانی فنی این دو برخوردار بوده است و جنرال موتورز تنها سهامدار دوو بوده است.

  10. محمدMOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    با سلام شما راست میگی همکار و شریک بودند از تجربیات هم استفاده میکردند ولی هر چی بود تمام شد دوو برای همیشه تمام شد و دیگه هیچ شورلتی دوو نیست هیچ اسپارکی هم ماتیز نیست با تشکر خدا نگهدار

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (778 دیدگاه) ,

      با سلام

      دوست عزیز، به نظر می رسد که از توضیحات من قانع نشدید. به شما پیشنهاد می کنم در صورتی که با زبان انگلیسی آشنایی دارید ،در اسرع وقت به سایت ویکی پدیا انگلیسی(زبان) مراجعه کنید تا تصویر شورولت اسپارک را با نام دوو ماتیز در آن مشاهده نمایید.(در بخش توضیحات مربوط به DAEWOO MOTOR )
      با تشکر

      پاسخ
  11. فقط انگلستان
    سوابق: (428 دیدگاه) ,

    با ماتیز مقایسه نمی شه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.