تاریخچه تصویری شورولت ایمپالا

با اینکه تولید «ایمپالا» دو بار متوقف و سپس از سر گرفته شده است، ولی همچنان به عنوان یکی از متشخص‌ترین نام‌ها در بین محصولات شورولت باقی مانده و در برخی سال‌ها، حتی در لیست پرفروش‌ترین‌ها در بازار امریکا نیز جای گرفته است. با این حال، مدل‌های بسیار موفق دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی همراه با زنجیره‌ای از مدل‌های ناامید کننده برای ایمپالا باعث شد تا این خودرو به یکی از شاخص‌های «خودروهای کرایه‌ای» تبدیل گردد. امّا مدل اخیر ایمپالا برای ۲۰۱۴ با یک طراحی جدید و برجسته، تکنولوژی‌های مدرن و پیشرانه‌ها با انژکتور مستقیم که شامل یک موتور چهار سیلندر هیبریدی‌شده نیز می‌شوند، باعث شده تا این تصویر از ایمپالا تغییر کند. ایمپالا تا رسیدن به این نقطه مسیر زیادی را پیموده است؛ موضوعی که در ادامه آن را نسل به نسل بررسی خواهیم کرد.

A Visual History of the Chevrolet Impala
A Visual History of the Chevrolet Impala

شورولت ایمپالا ۱۹۵۶ در نمایشگاه موتوراما
نمایشگاه خودروی جی‌ام‌ موتوراما شروع دوران ایمپالا محسوب می‌شود.

1956 Chevrolet Impala Motorama show car
1956 Chevrolet Impala Motorama show car

نسل اول: شورولت ایمپالا اسپورت کوپه مدل ۱۹۵۸
ایمپالا مدل ۱۹۵۸ که بر پایه خودروی نمایش داده شده در جی‌ام‌ موتورما ۱۹۵۶ ساخته شده بود، از یک طراحی منحصر به فرد کلاسیک دوران «هارلی ارل» با المان‌های کرومی بزرگ که بر روی گل‌گیرها کشیده شده بودند، بهره می‌برد. در این مدل، شورولت اولین بار از چراغ‌های جلوی دوتایی و چراغ‌های عقب سه‌تایی استفاده می‌کرد.

Gen I: 1958 Chevrolet Impala Sport Coupe
Gen I: 1958 Chevrolet Impala Sport Coupe

نسل اول: شورولت بل ایر ایمپالا کانورتیبل مدل ۱۹۵۸
یکی از پیشرفت‌های مهم در شاسی این مدل، حرکت از فنرهای صفحه نیمه‌بیضی به کویل‌‌ها در عقب بود.

Gen I: 1958 Chevrolet Bel Air Impala Convertible
Gen I: 1958 Chevrolet Bel Air Impala Convertible

نسل دوم: شورولت ایمپالا مدل ۱۹۵۹
وقتی بیل میشل (Bill Mitchell) جایگزین «ارل» در ریاست بخش طراحی جنرال‌موتورز شد، مدل ایمپالا صاحب یک طراحی خمیده‌تر، با ارتفاع کمتر و عریض‌تر همراه با یک بال عقب غیر عادی شد.

Gen II: 1959 Chevrolet Impala
Gen II: 1959 Chevrolet Impala

نسل دوم: شورولت ایمپالا اسپورت سدان مدل ۱۹۵۹
مدل‌های چهار در هاردتاپ و سدان‌ها به فرم‌های بدنه کوپه و کانورتیبل در نسل اول اضافه شدند.

Gen II: 1959 Chevrolet Impala sport sedan
Gen II: 1959 Chevrolet Impala sport sedan

نسل سوم: شورولت ایمپالا مدل ۱۹۶۳
ایمپالاهای مدل ۱۹۶۱ که در طراحی آنها تجدید نظر صورت گرفته بود، با یک طراحی جعبه‌ای و ابعادی منظم، رویکردی محافظه‌کارانه را به نمایش گذاشت. در این نسل، ایمپالا یک فرم بدنه واگن نیز اضافه کرد.

Gen III: 1963 Chevrolet Impala
Gen III: 1963 Chevrolet Impala

نسل سوم: شورولت ایمپالا کانورتیبل مدل ۱۹۶۴
پس از سپری شدن دوران اولیه خودروهای عضلانی، اولین نشان SS بر روی یک مدل تولید و همین‌طور موتور بزرگ نمادین ۶/۷ لیتری بر روی این نسل از ایمپالا ارائه شد.

Gen III: 1964 Chevrolet Impala convertible
Gen III: 1964 Chevrolet Impala convertible

نسل چهارم: شورولت ایمپالا مدل ۱۹۶۵
طراحی جمع‌و‌جور و با ویژگی‌های کلاسیک بیشتر که در مدل ۱۹۶۵ از ایمپالا وجود داشت، باعث تا تولید این خودرو از مرز یک میلیون دستگاه در سال عبور کند که رکوردی برای یک مدل در خط تولید محسوب می‌شد. همچنین در این نسل، ایمپالا کاپریس به عوان نماد خودروهای چهار در هاردتاپ شورولت از راه رسید.

Gen IV: 1965 Chevrolet Impala
Gen IV: 1965 Chevrolet Impala

نسل چهارم: شورولت ایمپالا SS کانورتیبل مدل ۱۹۶۶
چهار نوع موتور V-8 که حجم آنها از ۴/۶ تا ۷/۴ لیتر متفاوت بود، در این نسل از ایمپالا ارائه می‌شد. موتور پایه در این مدل، یک ۴/۱ لیتری شش سیلندر بود.

Gen IV: 1966 Chevrolet Impala SS convertible
Gen IV: 1966 Chevrolet Impala SS convertible

نسل پنجم: شورولت ایمپالا مدل ۱۹۷۱
آخرین موتور بزرگی که برای مدل ۱۹۷۱ از ایمپالا اضافه گردید، بزرگترین موتوری بوده که تاکنون شورولت تولید کرده است. ظهور بنزین بدون‌سرب در سال ۱۹۷۲ باعث کاهش نسبت فشردگی، کاهش قدرت و افت عملکرد خودرو‌ها شده بود. همچنین، در این سال، برای آخرین بار نشان ایمپالا برای یک «کانورتیبل» استفاده شد.

Gen V: 1971 Chevrolet Impala
Gen V: 1971 Chevrolet Impala

نسل پنجم: شورولت ایمپالا کانورتیبل کوپه مدل ۱۹۷۲
مدل ۱۹۷۳ نیاز به سپرهای ضربه‌گیر پیدا کرد که یک گام قابل‌توجه به سمت عقب محسوب می‌شد.

Gen V 1972 Chevrolet Impala convertible coupe
Gen V 1972 Chevrolet Impala convertible coupe

نسل ششم: شورولت ایمپالا مدل ۱۹۷۷
در پاسخ به اولین بحران انرژی که در پاییز سال ۱۹۷۳ میلادی رخ داد،‌ ایمپالا در مدل ۱۹۷۷ در یک فرم کوچک‌شده جدید ظاهر شد که با ابعاد کوچکتر، وزن کلی کمتری داشت. با این حال، فضای حمل وسایل بزرگتری برای آن درنظر گرفته شده و تنها اندکی از فضای داخلی کاسته شده بود. همین ویژگی‌‌های کاربردی از مدل شورولت باعث شد که در رده‌ بالای آمار فروش قرار گیرد.

Gen VI: 1977 Chevrolet Impala
Gen VI: 1977 Chevrolet Impala

نسل ششم: شورولت ایمپالا سدان مدل ۱۹۸۰
در این نسل، تقاضا برای ایمپالا رفته‌رفته کم شد که بخشی از آن به غافل‌ماندن شورولت از مهندسی این مدل بود. در نتیجه، ایمپالا پس از مدل ۱۹۸۵ به بازنشستگی رفت. با این حال، خودروی اصلی با فرم سدان و واگن با عنوان «کاپریس» ادامه یافت.

Gen VI: 1980 Chevrolet Impala sedan
Gen VI: 1980 Chevrolet Impala sedan

نسل هفتم: شورولت ایمپالا SS مدل ۱۹۹۴
پلتفرم نسل ششم پا به سن گذاشته ایمپالا در سال ۱۹۹۱ بازنگری شد و ایمپالا برای مدل سال ۱۹۹۴ تولدی دوباره یافت. این مدل که منحصراً به صورت چهار در بود، از طراحی گرد‌گوشه بیرونی و نشان SS استفاده می‌کرد.

Gen VII: 1994 Chevrolet Impala SS
Gen VII: 1994 Chevrolet Impala SS

نسل هفتم: شورولت ایمپالا SS مدل ۱۹۹۶
تولید ایمپالا بار دیگر در سال ۱۹۹۶ متوقف شد تا فضا برای سوار شدن بر موج شاسی‌بلند در صنعت خودرو باز شود.

Gen VII: 1996 Chevrolet Impala SS
Gen VII: 1996 Chevrolet Impala SS

نسل هشتم: شورولت ایمپالا LS مدل ۲۰۰۰
در سال ۲۰۰۰ نام «ایمپالا» دوباره به عنوان یک مدل چهار با پیشرانه V-6 و پلتفرم بدنه W جنرال‌موتورز احیا شد. ایمپالا ۲۰۰۰ در تریم پایه خود گنجایش ۶ سرنشین را داشت که برای تریم‌های بالاتر این ظرفیت به ۵ سرنشین می‌رسید.

Gen VIII: 2000 Chevrolet Impala LS
Gen VIII: 2000 Chevrolet Impala LS

نسل هشتم: شورولت ایمپالا ایندی SS مدل ۲۰۰۴
یک موتور سوپرشارژر ۳/۸ لیتری V-6 که قدرتی برابر ۲۴۰ اسب‌بخار به همراه داشت، انرژی زیادی برای مدل‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ از ایمپالا SS ایجاد کرده بود.

Gen VIII: 2004 Chevrolet Impala Indy SS
Gen VIII: 2004 Chevrolet Impala Indy SS

نسل نهم: شورولت ایمپالا SS مدل ۲۰۰۹
این نسلی بود که برای سال ۲۰۰۶ از راه رسید. شورولت در این نسل، در تلاش برای نگه داشتن جایگاه ایمپالا SS، برای اولین بار از یک موتور V-8 با حجم نسبتاً کوچک ۵/۳ لیتری با دیفرانسیل جلو استفاده کرد. ایمپالا در حال حاضر، از نسل سوم پلتفرم W جنرال‌موتورز بهره می‌برد. البته این پکیج تنها سه مدل سال دوام آورد، امّا اضافه‌شدن سطوح ترمی و پکیج‌های پلیس باعث ایجاد حال و هوایی تازه در ایمپالا می‌شد.

Gen IX: 2009 Chevrolet Impala SS
Gen IX: 2009 Chevrolet Impala SS

نسل نهم: شورولت ایمپالا LTZ مدل ۲۰۱۱
خودروی پلیس کاپریس با دیفرانسیل عقب که در استرالیا ساخته می‌شد، ایمپالا 9C1، در سال ۲۰۱۲ بازنشسته شد؛‌ ولی ایمپالا‌های شهری از این نسل تا سال ۲۰۱۳ ادامه یافتند.

Gen IX: 2011 Chevrolet Impala LTZ
Gen IX: 2011 Chevrolet Impala LTZ

نسل دهم: شورولت ایمپالا مدل ۲۰۱۴
مدل جدید ایمپالا ۲۰۱۴ سر و صدای زیادی در نمایشگاه اتومبیل نیویورک ۲۰۱۲ ایجاد کرد و سپس به خطوط تولید در اوشاوا، اونتاریوی کانادا و هامسترامک میشیگان در امریکا راه یافت. همچنین پلتفرم سالخورده W جای خود را به پلتفرم جدید اپسیلون II داد که با بیوک لاکراس و کادیلاک XTS مشترک بود. طراحی این پلتفرم جدید توسط «اوپل» صورت گرفته بود.

Gen X: 2014 Chevrolet Impala
Gen X: 2014 Chevrolet Impala

نسل دهم: شورولت ایمپالا LT مدل ۲۰۱۵
در ایمپالای جدید با اینکه تغییرات اندکی در ابعاد داخلی و خارجی صورت گرفته، ولی چیزهای جدید زیادی به عنوان یک سدان خانوادگی دارد. اولین موتورهای چهار سیلندر (با و بدون سیستم هیبریدی‌متوسط eAssist)، طراحی شگفت‌انگیز در داخل کابین، ارتقای سطح طراحی بدنه و مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های مدرن ایمنی و ویژگی‌های اطلاعات و سرگرمی در قالب نسل بعدی سیستم «مای‌لینک»، از جمله موارد جدید در ایمپالا ۲۰۱۵ هستند. همچنین این اولین مدل از ایمپالا است که با آن می‌توان در سکوت و آرامش رانندگی کرد.

Gen X: 2015 Chevrolet Impala LT
Gen X: 2015 Chevrolet Impala LT

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

35 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل احسان آرسنالی
    احسان آرسنالی
    سوابق: (1108 دیدگاه) ,

    جالب بود.
    فکر نکنم تو ایران مدل های قدیمی ایمپالا دیده باشم بیشتر کامارو و نوا تو ایران محبوب بودند

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      یک نمونه مدل 71 خیلی تمیز و سرپا در سریال “وضعیت سفید” بکار گرفته شده بود .

      پاسخ
    2. فورد
      سوابق: (285 دیدگاه) ,

      انصافا همشون زیبا هستن مخصوصا اون 1956 با این نسل اخریه

      پاسخ
    3. ashkan
      سوابق: (312 دیدگاه) ,

      چندتا هست همین طور مدل 1964 و همین طور 1994 (که 1994 فت و فراونه)

      پاسخ
    4. سهند
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      مدل های ۷۹ تو ایران هست تو شهرهایی مثل تبریز و رشت و کرج زیاده

      پاسخ
  2. k-sh
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    طراحی داخلی مدل ۲۰۱۵واقعاً زیباس یکی از زیبا ترین داشبورد ماشینهای سدان واقعا دل نشینه

    پاسخ
  3. ahm
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    نسل دوم (مدل سال 1959)چه جوری با وجود این باله های بزرگ (در عقب)پرواز نمی کرد !!!
    حتما وزنش خیلی زیاد هست؟

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل صادق
    صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    درود

    واقعا ایمپالا همیشه خودروی خوبی بوده

    به شخصه نسل چهارمشو واقعا دوست دارم، یه ماشین همه چی تمومه

    ارادت

    پاسخ
  5. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    اون عکسایى که از نسل هاى اول انداخته کادیلاکن و ایمپالا نیستن،ایمپالا خودروى فوق العادیه و در ایران طرفدار زیاد داشته قبل از انقلاب،
    نسل هفتمش خود کاپریس تخم مرغیه،کاپریس تخم مرغى که واقعا یک اسطوره بود
    نسل جدیدش هم بسیار مدرن و زیبا شده،هم از نظر ظاهر و هم طراحى داخلى،تو تستا و مقاله هاى مختلف هم خیلى ازش تعریف میکنن

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل فریا
      فریا
      سوابق: (687 دیدگاه) ,

      نه شلبی جان . خود ایمپالاس . تفاوتشون تو بال عقب و اجزای سپر ها و خطوط بدنه کاملا معلومه .

      پاسخ
      1. شلبى
        سوابق: (563 دیدگاه) ,

        سلام بر فریاى عزیز،والا دوتا عکس سوم و چهارم از بالا فکر میکنم کادیلاک الدورادو باشن،حتى اگه دقت کنى لوگوى قدیمیه کادیلاک هم در جلوشون مشخصه
        ارادت

        پاسخ
      2. شلبى
        سوابق: (563 دیدگاه) ,

        درسته فریا جان،چک کردم ایمپالان،ولى جالبه لوگویى که روى نسل اولش خودره عین لوگوى قدیمیه کادیلاک

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل فریا
          فریا
          سوابق: (687 دیدگاه) ,

          درسته لوگوش از دور شباهت زیادی با کادلاک داره ، ولی جزئیاتش خیلی فرق داره .

  6. امیر
    سوابق: (227 دیدگاه) ,

    خدایی زبان طراحی جدید شورولت خیلی زیباتروبا ابهت تر ومدرن شده وماندگارتر

    پاسخ
  7. P.G
    سوابق: (485 دیدگاه) ,

    ولى من از نسل پنجمش خیلى خوشم اومد،به خصوص اون کروک قرمزه
    اگه زیرش رو یکم تغییر میدادن و به شکل عرشه کشتى درمیاوردن میشد ازش دو منظوره علاوه بر ماشین به عنوان یه قایق بزرگ مجلل هم استفاده کرد!
    تصور کنید باهاش بخواید تو خیابونا و کوچه پس کوچه هاى تنگ مولوى این ور اون ور برید،فکر کنم یکى از سخت ترین کارهاى دنیا باشه!:)

    پاسخ
  8. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    اگه پاش به ایران باز میشد مطمئنن خیلی پرطرفدار میشد…
    نسل آخر رو میگم

    پاسخ
    1. Nima
      سوابق: (794 دیدگاه) ,

      خیلى از آزرا و کادنزا و … که تو ایرانه بهتره!
      اى کاش میومد!

      پاسخ
  9. Nima
    سوابق: (794 دیدگاه) ,

    در حال حاظر یدونه نسل شیش رو دارم 1977 هست.ماشین واقعا نرمى هست و سوارى واقعا لذت بخشى داره و در عین سنگینى خیلى راه میره!!!!!
    و وقتى تو خیابون باش میرى احساس میکنى توى کشتى زمینى نشستى!
    واقعا قابل توصیف نیس!!!

    پاسخ
  10. ٌصادق
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    دوستم یه ایمپالا 59 داره باز ساری کردن خیلی ماشین عالی هستش خوش رخه !!
    در ضمن کادیلاک 59 سری 60 یا همون الدورادو هستش که باله عقبش عمودیه و با این فرق داره

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل فریا
    فریا
    سوابق: (687 دیدگاه) ,

    دف جلو برای ایمپالا که یه سدان فول سایز با اصالت ـه ,واقعا خجــــالت آوره 😐
    اصلا قابل هضم نیست برام که این شاهکار طراحی دف جلو باشه …

    پاسخ
  12. milad
    سوابق: (209 دیدگاه) ,

    ما یدونه ابمپالا77داشتیم.موتور305گیربکس اتومات350صندلی برقی..شیشه برقی ..تنظیم فرمان..اینه برقی و….خلاثه کلی امکانات که الان برای به کره ای با این امکانات 150تا200تومن باید پول بدی.

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    نسل اولش خیلی جالب و قشنگه.
    دوتا نسل آخری هم فوق العاده هستن

    پاسخ
  14. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .
    نسل های اول و دوم بسیار عالی هستند . طراحیه اتاق .
    واقعا برای جنرال موتورز متآسفم که مدل کاپریس کلاسیک رو گذاشت کنار . حیف .
    عاشقش بودم . خیلی لوکس بود . خیلی .

    پاسخ
  15. مجتبی(ساروی)
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    از سال 2011تا 2014چه اتفاقی افتاد که اون طراحی مسخره ی سال اخیرشئن یه دفعه اینقد تغییر کرد مدل 2014و2015خیلی خوشکل شدن

    پاسخ
  16. HoSsEiN
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ما شورولت کاپریس ۱۹۹۱ داریم .. به این موضوعربطی نداره اما چون امکاناتشون خیلی نزدیک به همه میگم … به طور مثال یکی مثه من که از بچگی توو کاپریس تخم مرغی نشستم ماشینای جدید مثه اپتیما و … کاملا بی معنیه .. امکانات و ایمنی که واسه سرنشینای شورولت قائل شدن یجور احترام به شخص سرنشینه .. از نظر من توو سال ۱۹۹۱ چیزی ساختن که حتی خودشون هم دیگه نمیتونن بهتر ازونو تولید کنن .. فول برقی بودن در کنار خیلی مسائل دیگه مثه خنک کننده روغن گیربکس یا موتوری که ابدا یاتاقان نمیزنه شاید بشه گفت چیزاییه که حتی الان هم خیلی شرکتا فقط توو رویاهاشون میتوونن به تولیدش فکر کنن

    پاسخ
  17. IMPALA
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر بنده دوستانی که می گن عکسای اول ، کادیلاکه، درست می گن . چراکه نشان کادیلاک جلوشون هست.

    پاسخ
  18. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    پیکان و پراید و شاید سمند هم اگه همین قدر پیشرفت می کردند ، الآن محصولات کره ای و چینی انقدر در بازار کشور دلبری نمی کردن.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.