اولین تجربه رانندگی با شورولت ترکس 2015

آخرین نسخه شورولت ترکس در سال 2013 توسط جنرال موتورز در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد. این بار کمپانی آمریکایی تصمیم گرفته است تا مدلی دیگر از ترکس را تحت عنوان Trax 2015 و قطعاً با تغییراتی که در آن لحاظ کرده است در بازارهای جهانی عرضه کند.

2015 Chevrolet Trax AWD Euro Spec
2015 Chevrolet Trax AWD Euro Spec

این پست در واقع اولین تجربه رانندگی با این خودرو را برای شما بازگو می‌کند. شورولت ترکس 2015 اصولاً برای بازار اروپا طراحی شده و در حال حاضر در کشورهای مکزیک و کانادا به فروش می‌رسد. به زودی نمونه‌های این خودرو به بازار امریکا خواهد رسید و باید ببینیم وضعیت رقابت کراس آورهای موجود در بازار از کیا سول و میتسوبیشی اوت لندر اسپرت گرفته تا نیسان جوک و ترکس 2015 به کجا خواهد کشید.
به نظر می‌رسد طراحی، برقراری ارتباط و کاربردی بودن کمی بیشتر از پویایی رانندگی برای جنرال موتورز اهمیت داشته است. این شورولت جوان‌پسند در اصل خواهرخوانده بیوک Encore است و شاسی و منبع تغذیه خود را از او قرض گرفته است. قیمت ترکس 2015 حدود 20 هزار دلار است که از مدل بزرگ‌تر Equinox ارزان‌تر بوده و هم‌رده جوک و اوتلندر اسپرت قرار می‌گیرد. بهای این خودرو از قیمت پایه 25 هزار و 85 دلاری بیوک Encore خیلی کمتر است.

2015 Chevrolet Trax AWD Euro Spec
2015 Chevrolet Trax AWD Euro Spec

در ترکس نیز مانند بیوک شما تنها یک انتخاب در مورد پیشرانه خودرو دارید و آن هم یک موتور 1.4 لیتر 4 سیلندر توربو شارژ با سیستم تزریق دریچه‌ای است که می‌تواند گشتاوری معادل 200 نیوتن متر را در 1850 دور در دقیقه تولید کنند. زمانی که دور میل‌لنگ به 4900 دور در دقیقه برسد بیشترین توان خودرو معادل 138 اسب بخار تولید خواهد شد. در این نقطه صداها کمی آزاردهنده و ناخوشایند می‌شود و 6500 دور در دقیقه خط قرمز ترکس 2015 محسوب می‌گردد.

2015 Chevrolet Trax AWD LT
2015 Chevrolet Trax AWD LT

با این وجود موتور به کار رفته در این خودرو که نمونه آن را در سدان ها و هاچ بک‌ها سبک‌تر نیز شاهد هستیم به اندازه کافی مناسب است ولی توربو شارژ آن کمی مشکل دارد. متأسفانه 0 تا 100 ترکس 2015 در 9.2 ثانیه پر می‌شود که نه تنها انتظارات شما را بر آورده نخواهد کرد بلکه برای تنظیمات سریع‌ترین و سبک‌ترین دیفرانسیل جلو شرم‌آور است.

تنها سیستم انتقال موجود 6 سرعته 6T40 Hydra-Matic است که می‌تواند موقع دنده معکوس مؤثر باشد. کم و زیاد کردن دنده‌ها می‌تواند از طریق سوئیچ قرار گرفته روی سطح کنسول تعویض رخ دهد که محل قرارگیری آن اصلاً مناسب نیست. دیفرانسیل جلوی ترکس 2015 کاملاً استاندارد است و از سیستم تمام چرخ متحرک نیز می‌توان به صورت آپشن استفاده کرد. سیستم AWD باعث اضافه وزن خودرو می‌شود و تقریباً وزن آن را به 1587 کیلوگرم می‌رساند.

2015 Chevrolet Trax AWD Euro Spec
2015 Chevrolet Trax AWD Euro Spec

شاید همان‌طور که انتظار دارید سیستم هدایت و فرمان پذیری ترکس سفت باشد. با این وجود سیستم هدایت الکتریکی آن به کمک شما می‌آید و نه تنها بازخورد خوبی دارد بلکه باعث می‌شود رانندگی با این SUV کراس آور کوچک در جاده‌های پر دست و انداز و مارپیچ خیلی هم سخت نباشد. مسلماً ترکس با هدف این موضوع طراحی شده است که راننده و مسافرانش را به سادگی و سلامت آر نقطه A به نقطه B منتقل کند.

2015 Chevrolet Trax LTZ Interior
2015 Chevrolet Trax LTZ Interior

احتمالاً سرنشینان خودرو از فضای داخلی آن ابراز رضایت خواهند کرد. اندازه ترکس کوچک بوده و از نوک آن تا انتهای خودرو 4.28 متر است. اما ارتفاع آن برابر 1.67 و پهنای آن 1.78 متر خواهد بود. در نتیجه فضای کابین آن کاملاً جادار و کافی خواهد بود و 4 سرنشین داخل آن می‌توانند احساس خوبی داشته باشند.
فضای صندوق در حالت استاندارد برابر 529 لیتر و در حالتی که تمامی صندلی‌ها خوابیده باشد تا 1370 لیتر افزایش می‌یابد. طراحی ظاهری آن نیز همچنان خوب است و به یک دوبین نمایش عقب خودرو مجهز شده است.

2015 Chevrolet Trax LTZ Interior
2015 Chevrolet Trax Interior

مسافران داخل خودرو می‌توانند از تمامی امکانات ارتباطی و اطلاعاتی استفاده کنند. بسته به نوع تریم، از تجهیزات ارتباطی داخل ترکس 2015 می‌توان به شبکه 4G LTE، پورت‌های USB، سیستم MyLink با صفحه نمایش بزرگ و سرویس Siri اشاره کرد. امکانات داخلی خودرو فضای ذخیره را چند برابر می‌کند.
فهرست تجهیزات استاندارد و آپشن های این خودرو نیز شگفت‌آور است اما یکی مشکلات آن بحث سبک طراحی یا همان استایل است. در خودروی آزمایش ما فضای داخلی کابین مملو از رنگ طوسی و پلاستیک‌های سفت و سخت بود. اما یادمان باشد این یک شورولت است که هر طور شده باید خود را از بیوک جدا کند. به نظر می‌رسد این وضعیت داخلی در آینده مشکل‌ساز شود. ولی جای شکرش باقیست که کابین ترکس از کابین بچگانه نیسان جوک خیلی بهتر است ولی در مقابل کیا سول جدید حرفی برای گفتن ندارد.

2015 Chevrolet Trax
2015 Chevrolet Trax

ترکس 2015 در تریم های LS، LT و LTZ عرضه می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم قیمت این خودرو از 20 هزار دلار آغاز می‌شود. در کل ترکس خودروی راحتی است ولی نمی‌تواند رقبایی چون نیسان و کیا را کنار بزند. با این وجود از نظر قیمت و موارد دیگر به نظر می‌رسد که باید شاهد فروش مناسب این کراس آور امریکایی باشیم.

در پایان بد نیست ضمن بررسی جدول مشخصات این خودرو نظرات خود را نیز اعلام کنید.

مشخصات فنی:

بدنه:

  • موتور جلو، دو دیفرانسیل، 5 درب واگن، 5 نفره
  • ابعاد: 4.28 متر طول، 1.78 متر عرض، 1.67 متر ارتفاع، 2.56 متر فاصله محورهای جلو تا عقب

قیمت:

  • مدل پایه: 19500 دلار

قوای محرکه:

  • پیشرانه: موتور چهار سیلندر 1364 سی سی 16 سوپاپ سرسیلندر و بلوک آلومینیومی
  • قدرت: 138 اسب بخار در 4900 دور بر دقیقه
  • گشتاور: 200 نیوتن متر در 1850 دور بر دقیقه
  • گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک

قابلیت‌ها:

  • شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 9.2 ثانیه
  • شتاب صفر تا 160 کیلومتر بر ساعت: 34 ثانیه
  • طی مسیر 400 متر: 17 ثانیه
  • نهایت سرعت: 177 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت (EPA):

  • شهر: 9.05 لیتر در صد کیلومتر
  • بزرگراه: 6.92 لیتر در صد کیلومتر

درباره نویسنده

تصویر پروفایل غفاری

غفاری، مهندس مکانیک و علاقه مند دنیای خودرو، مترجم و نویسنده مجله پدال

30 دیدگاه

  1. un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    دم شوی گرم چه قیمت خوبی داده !
    ولی خوب با اینکه از طراحیش خوشم اومده ولی موتور ضعیفی داره بازم نسبت به ابعادش .
    ولی سگش به هم نوعهای کره ایش شرف داره .

    پاسخ
    1. matin
      سوابق: (211 دیدگاه) ,

      این ماشینه 2015 هست ولی طراحیش مثل ماشینای 2010 هست

      پاسخ
  2. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    اونجاش که نوشته شتاب9.2 ثانیه اون شرم آوره!!!!
    یاد ماشینای داخلی افتادم با شتابهای زیر 3 ثانیشون!

    پاسخ
  3. شاهین
    سوابق: (3141 دیدگاه) ,

    ماشین خوبیه ولی همونجوری که نویسنده ی عزیز اشاره کرده،رقبای قوی ای داره.یه نکته هم بگم،به نظر من نباید توی خودروهای نسبتا ارزون قیمت و غیر اسپرت توربوشارژر و سوپرشارژر بکار برده بشه،چون هزینه ی نگهداری و تعمیراتیشون بالا میره.(البته من در جایگاهی نیستم که این به این حرفم عمل بشه ولی خب نظرمو گفتم)

    پاسخ
  4. سجاد
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    “نمیتواند رقبایی چون نیسان و کیا را کنار بزند”
    باور کنید دلم واسه ترکس گرفت با تمام وجود داره واسه خوشحال کردن مردم کشورش تلاش میکنه با حداقل قیمت! اونوقت تازه باید بیاد تو کشور خودش با چندتا ماشینه غریبه هم بجنگه و تو نمایندگی ها با کلی ذوق و شوق تو چشم مشتری ها نگاه کنه که شاید بهش لبخند بزنن … چند وقت پیش با داییم واسه خرید ماشین رفتیم نمایندگی ایرانخودرو با پررویی میگفتن ماشین نداریم پیش فروش هم نمیکنیم تا دستورالعمل جدید بیاد نمایندگی سایپا هم 4 تا پراید دم در داشت که برچسب21 ملیونی خورده بودن مسئول اونجا میگفت قبلا فروخته شدن و اگه اونا رو 23 بدیم باز هم تو 1ساعت فروش میرن…. آخه تا کی؟

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود . تا وقتی ما ساکت باشیم .

      پاسخ
  5. meysam
    سوابق: (399 دیدگاه) ,

    تا وقتی که سرمون به سنگ بخوره سجاد. هنوز نخورده.

    پاسخ
  6. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    خیلی دیر وارد امریکا شد
    درست مثل کروز هاچ بک که جی ام از نفروختنش در امریکا پشیمونه.
    کیا سول هم mpv شهری است و در کلاس این قرار نمیگیرد.

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3141 دیدگاه) ,

      زیگما جان یه سوال داشتم
      به نظرت میشه BMW سری 6 رو با جنسیس کوپه و کامارو مقایسه کرد؟ اصلا اینا با هم وجه اشتراکی دارن؟ ممنون میشم اگه توضیح بدی.

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        نه
        ب ام و سری شش دو درب یک ماشین لوکس و با قیمت بسیار بالای 75 هزار دلاره. در صورتی که کامارو و جنسیس 25 هزار تا هستن!
        لاکچری رو با معمولی مقایسه نمیکنن.
        در مقایسه چند چیز رو باید در نظر گرفت
        بدنه و کلاس و سایز ماشین ها باید مشابه باشن
        دیفرانسیل عقب و یا جلو بودن گاهی در مقایسه ها منظور میشن
        معمولی یا لاکچری یا اسپرت یا ماسل بودن خودرو هم باید در نظر گرفته بشه.
        ب ام سری شش اولا لوکس هست ولی اون دو تا نیستند
        سری شش Grand tourer حساب میشه ولی اونا Grand tourer نیستند
        و…
        حتی خیلی ها جنسیس رو با ماسل کار هایی مثل کامارو و موستانگ هم مقایسه نمیکنن. چون بنظرشون ماسل کار بحث جداست.

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3141 دیدگاه) ,

          ممنون داداش.به نظر من تا حد زیادی این بحث مقایسه سلیقه ای شده هر چند البته کلیات مشخصی این وسط وجود داره.به این خاطر اینو پرسیدم چون این مقایسه رو انجام دادن و مبناشون هم فکر کنم قدرت تقریبا نزدیکشون بوده.البته نظر شما رو بیشتر قبول دارم.ارادتمندم.

        2. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          شاید هدف از مقایسشون فقط مقایسه قدرت بوده و بقیه چیز ها رو مقایسه نکردن.

        3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود . شاهین جان اگر منظورت مقاله ی مجله ماشینه باید

          بگم مقالش درسته .

          اگر قرار باشه یک ماشین لوکس با یک ماشین معمولی با

          همان مشخصات فنی مقایسه بشه و امکانات و کیقیت کابین

          مطرح نباشه ، اشکالی نداره .

          مثل مقایسه ی افرود بنز جی کلاس با لندکروز .

        4. شاهین
          سوابق: (3141 دیدگاه) ,

          بله میلاد جان مجله ماشین رو میگم.البته کامل نخوندمش ولی عکساشو که دیدم خیلی تعجب کردم.
          میلاد جون این مقایسه کردن هم مثل طراحی و زیبایی نسبی شده!

  7. ROLSE ROISE
    سوابق: (190 دیدگاه) ,

    خیلی باحاله!!!!!!!!

    ای کاش تحریم برداشته شود و ازاینا تو ایران بیاد!!!!!!!!!

    پاسخ
  8. Metalhead
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    طراحی عقبش زیبا نیست ، جولوش هم عین ایسوزو میمونه

    پاسخ
  9. مجتبی
    سوابق: (137 دیدگاه) ,

    شتاب 9 که بهتر از شتاب 11 هیوندای توسانه
    تازه توسان با موتور 2.4 شتابش بالای 10 هست

    پاسخ
  10. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2212 دیدگاه) ,

    مصرف سوخت و قیمتش خیلی عالیه.واقعا شولت تو این دو زمینه خیلی خوب عمل میکنه

    پاسخ
  11. HUMMER BLACKWOOD
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    شورلوت و موتور کوچیک . کی فکر می کرد. طراحی داخلیش خوبه و نیمرخ قشنگی داره اما فکرنکم تو کشور خودش فروش داشته باشه

    پاسخ
  12. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعا معرکه است .خوشم میاد همه جوره عالیه ، شرکتش از خوب تا عالی تولید می کنه ، خوش به حال مردم کشورش ، تولیدات کشورش بد نداره ، دمشون گرم ، باعث افتخار همه دنیا هستن ، به اینا میگن خودروساز.

    پاسخ
  13. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    تفاوت بین ls-lt-ltz تو چیه؟
    چند جا خوندم تو امارات موتور 1.8 داره.راسته؟

    پاسخ
  14. reza
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام به دوستان عزیز ماشین عالیه تو کره مونتاژ میشه قدرت و سرعتش حرف نداره طراحیشم که معلو م چیه موتور هم جنرال موتور من یکی ازش دارم مدل ۲۰۱۴ دو دفرانسیلشو با قدرت ۱۴۰ps کسی سوال داشت در خدمتم در اروپا هم هستم مرسی

    پاسخ
  15. Sajjad.a8
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    انصافا همینکه سرعت کمی داره، خودش یه حسنه، فقط شتابش مشکله
    ما ایرانیا با جاده هامون ۱۵۰ تا زیاده

    پاسخ
  16. Nimosh
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    میگن مجوز واردات این خوردو رو دولت داده! درسته؟؟ پلاک شده تا حالا؟؟

    پاسخ
  17. ضیا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام من خودمدتراکس دارم و تا سرعت ۱۸۷ کیلومتر در ساعت باهاش رفتم اگه جادش بهتر بود بیشتر هم میتونستم برم .آقایی که مشخصات مینویسی دقت بیشتری بکن حداثر سرعت ۱۷۷!!!! اگه میخوای هم عکس از کیلومتر گرفتم برات میفرستم

    پاسخ
  18. ضیا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من ماشینمو (تراکس) از امارات آوردم منطقه آزاد اروند و موتورش ۱۸۰۰ توربوشارژ هستش

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.