دنده عقبشورلت

خودروهای فراموش‌شده: شورولت SSR

در تاریخ صنعت خودروسازی خودروهای بسیاری هستند که در مقطع کوتاهی عرضه شده و عمدتاً به دلیل عدم موفقیت و استقبال پایین از خط تولید کنار گذاشته شده‌اند. خودروهایی که در دوره‌ای کوتاه آمدند و رفتند و در حال حاضر کسی از آن‌ها یاد نمی‌کند. به همین دلیل تصمیم داریم ازاین‌پس در سری مطالبی تحت عنوان «خودروهای فراموش‌شده» به معرفی این قبیل خودروها بپردازیم. برای قسمت اول این سری مطالب، محصول جالب و منحصربه‌فردی از شورولت با نام SSR را انتخاب کرده‌ایم.

شورولت SSR کانسپت 2000
شورولت SSR کانسپت ۲۰۰۰

در اوایل قرن بیست و یکم شورولت تصمیم گرفت خودرویی را برای یادبود وانت‌های خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی سری ۳۰۰۰ خود (موسوم به Advance Design) مربوط به دههٔ ۵۰ تولید کند. برای این کار از پلت‌فرم مدل ترایل‌بلیزر استفاده شد و طراحی آن نیز به‌صورت رترو و با نگاه به گذشته انجام گرفت. نسخهٔ کانسپت این خودرو با نام SSR (مخفف Super Sport Roadster یا سوپراسپرت رودستر) در نمایشگاه خودروی دیترویت سال ۲۰۰۰ رونمایی شد.

chevrolet-ssr-2001-1024-04

سپس کارها به‌سرعت پیش رفت و تولید SSR در سال ۲۰۰۳ آغاز شد. شورولت SSR یک وانت اسپرت و قدرتمند با سقف جمع شونده بود که طراحی آن کاملاً وانت‌های سری ۳۰۰۰ شورولت دههٔ ۵۰ (به‌طور خاص سال‌های ۱۹۵۳ و ۱۹۵۴) را تداعی می‌کرد. البته هرچند به SSR عنوان وانت اطلاق شده بود اما نمی‌شد آن‌را یک وانت تمام‌عیار دانست و همین‌طور قرار دادن آن در یک کلاس واحد نیز امکان‌پذیر نبود چراکه از یک‌سو طراحی مشابه وانت‌ها داشت، از یک‌سو مانند خودروهای رودستر دارای سقف جمع‌شونده بود و از سوی دیگر یک کوپهٔ اسپرت قدرتمند به نظر می‌رسید.

تشابه طراحی شورولت SSR با وانت‌های سری ۳۰۰۰ شورولت سال ۱۹۵۴

در ابتدا در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ برای SSR یک پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 ارائه شد که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت. برای انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های عقب نیز تنها یک گیربکس ۴ سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده بود. SSR با این موتور و گیربکس ظرف ۷.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کرد.

سپس در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ این پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری جای خود را به یک موتور بزرگ‌تر ۶ لیتری V8 متعلق به کوروت C6 و پونتیاک GTO داد. همچنین در همین سال برای اولین بار یک گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی هم به‌عنوان یک آپشن سفارشی ارائه شد. این موتور جدید ۳۹۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت که در کنار گیربکس دستی شتاب صفرتاصد SSR را به ۵.۵ کاهش و حداکثرش را به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت افزایش می‌داد؛ بنابراین شورولت SSR توانایی رقابت با اکثر اسپرت‌ها و حتی سوپراسپرت‌های زمان خودش را داشت.

طول، عرض و ارتفاع این وانت عضلانی آمریکایی به ترتیب ۴.۸۶، ۱.۹۹ و ۱.۶۲ متر بود درحالی‌که وزنی برابر با ۲۱۶۰ کیلوگرم داشت. برای قسمت بار آن پوششی طراحی‌ شده بود تا آئرودینامیک خودرو به هم نخورد. همچنین سقف هاردتاپ آن نیز در هنگام جمع شدن در فضایی در جلوی قسمت بار قرار می‌گرفت. بدین ترتیب شورولت SSR را می‌توان تنها وانت کانورتیبل هاردتاپ دنیا دانست. همچنین در سال ۲۰۰۵ همزمان با تغییر موتور، تغییر کوچکی هم در قسمت عقب SSR ایجاد شد به‌نحوی‌که نوار نقره‌ای‌رنگ روی درِ عقب آن حذف گردید. این خودرو در سال ۲۰۰۳ با مدل ۲۰۰۴ و با قیمت ۴۲ هزار دلار به بازار عرضه شد.

chevrolet-ssr-2003-1024-18

بر روی کاغذ همه‌چیز برای موفقیت و فروش بالای شورولت SSR فراهم بود. طراحی جذاب و زیبا، ظاهری منحصربه‌فرد و خاص، پیشرانهٔ قدرتمند و سقف جمع شونده، همه و همه نوید استقبال بالا از SSR را می‌داند اما همه‌چیز خلاف این پیش‌بینی پیش رفت و این وانت اسپرت در فروش هرگز طبق انتظارات جنرال موتورز عمل نکرد به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۰۴ کمتر از تنها ۹ هزار دستگاه از آن به فروش رفت که تا حد زیادی کمتر از انتظارات بود.

به همین دلیل جنرال موتورز در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۵ اعلام کرد که تولید شورولت SSR در اواسط سال ۲۰۰۶ متوقف خواهد شد. بدین ترتیب سرانجام در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۰۶ آخرین SSR خط تولید را ترک کرد تا این وانت خاص، قدرتمند، اسپرت و جذاب آمریکایی برای همیشه به تاریخ بپیوندد. این در حالی بود که در طول ۳ سال تولید شورولت SSR تنها ۲۴,۱۵۰ دستگاه از آن ساخته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. احسان(احسان سابق)

    ۲۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    کلا شرکت های خودروسازی امریکایی دهه 90 و دهه ی اول 2000 محصولات خوبی رو تولید نکردن به طوریکه همین تولیدات ضعیف باعث شد شرکت های پونتیاک و مرکوری و ساتورن و الدزموبیل و … کلا نابود بشن. اما از 2010 به بعد وضعیت به کلی دگرگون شد و فقط بعد از 6 سال این شرکت ها تونستن دوباره به اوج برسن.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۲۳ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      حق با داش احسان هست

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. احسان(احسان سابق)

        ۲۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (2872 ديدگاه)

        فدای آقا علی نووا سوار

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. (ali (CHEVY NOVA

          ۲۴ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          کوچیکتم داش احسان گل

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. سامان اذری

      ۲۳ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      دهه 90 ژاپنی ها کل دنیا رو ترکوندند
      الانم کمکهای بجای اوباما باعث شد خودروهای امریکایی دوباره اوج بگیرن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ...::: فقط لمبورگینی :::...

    ۲۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    این بخش خودروهای فراموش شده خیلی مفید و جالبه.
    ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حميد

    ۲۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    اینچنین طرحهایی که نگاه به گذشته دارند یک ریسک حساب میشه
    اکثرا دوست دارند خودرویی با استایل به روز سوار بشوند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. uss zumwalt DDG-1000

    ۲۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    باتشکر فراوان از اقای دهقان عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سینا

    ۲۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (347 ديدگاه)

    قیمتش هم زیاد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۲۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    SSR تقریبا نسخه مدرن‌شده وانت‌های ابزاری شورلت بود SSR بخش زیادی از قطعاتش رو از مدل‌های SUV و وانت جنرال موتورز قرض می‌گرفته و همین کار باعث وزن بسیار سنگین اون شده SSR حتی با موتور LS2 نیز به خاطر وزن فوق‌العاده زیادی که داشت، کم‌کار و به شدت تنبل بوده
    . شورلت پیش‌بینی فروش سالیانه 14 هزار تا 15 هزار دستگاه را داشت در حالی‌که در بهترین حالت، خودرو 9 هزار دستگاه فروخت
    مشکل اصلی SSR این بود که مدل‌های هات‌رود فقط ساخته می‌شوند و کسی آن‌ها را نمی‌خرد. این سطح خودرو هیچ قت به مذاق صاحبان خودرو خوش نمیاد ولی( به نظر من مدل‌های هات‌رود جذاب و زیبا بودند) اما کسی عجله‌ای برای خرید اون‌ها نداره و نداشت ////

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۲۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به نظرم خیلی شبیه مدل اصلی نبوده بیشتر الگوش اون مدل بوده ولی اگر میومد ایران من خودم باهاش جعبه میوه جابه جا میگردم تو دوسوت میرسیدم کرج بعدشم برمیگشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. GOD BLESS AMERICA

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    به جای این کوروت وی 6 میزدن موفق تر بودن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mojtabaaston

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    با اینکه برای رانندگی خیلی مزخرفه
    اما قیافه خیلی با نمکی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا