خودروهای فراموش‌شده: شورولت SSR

در تاریخ صنعت خودروسازی خودروهای بسیاری هستند که در مقطع کوتاهی عرضه شده و عمدتاً به دلیل عدم موفقیت و استقبال پایین از خط تولید کنار گذاشته شده‌اند. خودروهایی که در دوره‌ای کوتاه آمدند و رفتند و در حال حاضر کسی از آن‌ها یاد نمی‌کند. به همین دلیل تصمیم داریم ازاین‌پس در سری مطالبی تحت عنوان «خودروهای فراموش‌شده» به معرفی این قبیل خودروها بپردازیم. برای قسمت اول این سری مطالب، محصول جالب و منحصربه‌فردی از شورولت با نام SSR را انتخاب کرده‌ایم.

شورولت SSR کانسپت 2000
شورولت SSR کانسپت 2000

در اوایل قرن بیست و یکم شورولت تصمیم گرفت خودرویی را برای یادبود وانت‌های خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی سری 3000 خود (موسوم به Advance Design) مربوط به دههٔ 50 تولید کند. برای این کار از پلت‌فرم مدل ترایل‌بلیزر استفاده شد و طراحی آن نیز به‌صورت رترو و با نگاه به گذشته انجام گرفت. نسخهٔ کانسپت این خودرو با نام SSR (مخفف Super Sport Roadster یا سوپراسپرت رودستر) در نمایشگاه خودروی دیترویت سال 2000 رونمایی شد.

chevrolet-ssr-2001-1024-04

سپس کارها به‌سرعت پیش رفت و تولید SSR در سال 2003 آغاز شد. شورولت SSR یک وانت اسپرت و قدرتمند با سقف جمع شونده بود که طراحی آن کاملاً وانت‌های سری 3000 شورولت دههٔ 50 (به‌طور خاص سال‌های 1953 و 1954) را تداعی می‌کرد. البته هرچند به SSR عنوان وانت اطلاق شده بود اما نمی‌شد آن‌را یک وانت تمام‌عیار دانست و همین‌طور قرار دادن آن در یک کلاس واحد نیز امکان‌پذیر نبود چراکه از یک‌سو طراحی مشابه وانت‌ها داشت، از یک‌سو مانند خودروهای رودستر دارای سقف جمع‌شونده بود و از سوی دیگر یک کوپهٔ اسپرت قدرتمند به نظر می‌رسید.

تشابه طراحی شورولت SSR با وانت‌های سری 3000 شورولت سال 1954

در ابتدا در سال‌های 2003 و 2004 برای SSR یک پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8 ارائه شد که 300 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور داشت. برای انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های عقب نیز تنها یک گیربکس 4 سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده بود. SSR با این موتور و گیربکس ظرف 7.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت 210 کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کرد.

سپس در سال‌های 2005 و 2006 این پیشرانهٔ 5.3 لیتری جای خود را به یک موتور بزرگ‌تر 6 لیتری V8 متعلق به کوروت C6 و پونتیاک GTO داد. همچنین در همین سال برای اولین بار یک گیربکس 6 سرعتهٔ دستی هم به‌عنوان یک آپشن سفارشی ارائه شد. این موتور جدید 390 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور داشت که در کنار گیربکس دستی شتاب صفرتاصد SSR را به 5.5 کاهش و حداکثرش را به 250 کیلومتر در ساعت افزایش می‌داد؛ بنابراین شورولت SSR توانایی رقابت با اکثر اسپرت‌ها و حتی سوپراسپرت‌های زمان خودش را داشت.

طول، عرض و ارتفاع این وانت عضلانی آمریکایی به ترتیب 4.86، 1.99 و 1.62 متر بود درحالی‌که وزنی برابر با 2160 کیلوگرم داشت. برای قسمت بار آن پوششی طراحی‌ شده بود تا آئرودینامیک خودرو به هم نخورد. همچنین سقف هاردتاپ آن نیز در هنگام جمع شدن در فضایی در جلوی قسمت بار قرار می‌گرفت. بدین ترتیب شورولت SSR را می‌توان تنها وانت کانورتیبل هاردتاپ دنیا دانست. همچنین در سال 2005 همزمان با تغییر موتور، تغییر کوچکی هم در قسمت عقب SSR ایجاد شد به‌نحوی‌که نوار نقره‌ای‌رنگ روی درِ عقب آن حذف گردید. این خودرو در سال 2003 با مدل 2004 و با قیمت 42 هزار دلار به بازار عرضه شد.

chevrolet-ssr-2003-1024-18

بر روی کاغذ همه‌چیز برای موفقیت و فروش بالای شورولت SSR فراهم بود. طراحی جذاب و زیبا، ظاهری منحصربه‌فرد و خاص، پیشرانهٔ قدرتمند و سقف جمع شونده، همه و همه نوید استقبال بالا از SSR را می‌داند اما همه‌چیز خلاف این پیش‌بینی پیش رفت و این وانت اسپرت در فروش هرگز طبق انتظارات جنرال موتورز عمل نکرد به‌گونه‌ای که در سال 2004 کمتر از تنها 9 هزار دستگاه از آن به فروش رفت که تا حد زیادی کمتر از انتظارات بود.

به همین دلیل جنرال موتورز در 21 نوامبر 2005 اعلام کرد که تولید شورولت SSR در اواسط سال 2006 متوقف خواهد شد. بدین ترتیب سرانجام در تاریخ 17 مارس 2006 آخرین SSR خط تولید را ترک کرد تا این وانت خاص، قدرتمند، اسپرت و جذاب آمریکایی برای همیشه به تاریخ بپیوندد. این در حالی بود که در طول 3 سال تولید شورولت SSR تنها 24,150 دستگاه از آن ساخته شد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

13 دیدگاه

  1. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    کلا شرکت های خودروسازی امریکایی دهه 90 و دهه ی اول 2000 محصولات خوبی رو تولید نکردن به طوریکه همین تولیدات ضعیف باعث شد شرکت های پونتیاک و مرکوری و ساتورن و الدزموبیل و … کلا نابود بشن. اما از 2010 به بعد وضعیت به کلی دگرگون شد و فقط بعد از 6 سال این شرکت ها تونستن دوباره به اوج برسن.

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1299 دیدگاه) ,

      حق با داش احسان هست

      پاسخ
      1. احسان(احسان سابق)
        سوابق: (2213 دیدگاه) ,

        فدای آقا علی نووا سوار

        پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1299 دیدگاه) ,

          کوچیکتم داش احسان گل

    2. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1474 دیدگاه) ,

      دهه 90 ژاپنی ها کل دنیا رو ترکوندند
      الانم کمکهای بجای اوباما باعث شد خودروهای امریکایی دوباره اوج بگیرن

      پاسخ
  2. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    اینچنین طرحهایی که نگاه به گذشته دارند یک ریسک حساب میشه
    اکثرا دوست دارند خودرویی با استایل به روز سوار بشوند

    پاسخ
  3. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    باتشکر فراوان از اقای دهقان عزیز

    پاسخ
  4. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    SSR تقریبا نسخه مدرن‌شده وانت‌های ابزاری شورلت بود SSR بخش زیادی از قطعاتش رو از مدل‌های SUV و وانت جنرال موتورز قرض می‌گرفته و همین کار باعث وزن بسیار سنگین اون شده SSR حتی با موتور LS2 نیز به خاطر وزن فوق‌العاده زیادی که داشت، کم‌کار و به شدت تنبل بوده
    . شورلت پیش‌بینی فروش سالیانه 14 هزار تا 15 هزار دستگاه را داشت در حالی‌که در بهترین حالت، خودرو 9 هزار دستگاه فروخت
    مشکل اصلی SSR این بود که مدل‌های هات‌رود فقط ساخته می‌شوند و کسی آن‌ها را نمی‌خرد. این سطح خودرو هیچ قت به مذاق صاحبان خودرو خوش نمیاد ولی( به نظر من مدل‌های هات‌رود جذاب و زیبا بودند) اما کسی عجله‌ای برای خرید اون‌ها نداره و نداشت ////

    پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (330 دیدگاه) ,

    به نظرم خیلی شبیه مدل اصلی نبوده بیشتر الگوش اون مدل بوده ولی اگر میومد ایران من خودم باهاش جعبه میوه جابه جا میگردم تو دوسوت میرسیدم کرج بعدشم برمیگشتم

    پاسخ
  6. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (550 دیدگاه) ,

    به جای این کوروت وی 6 میزدن موفق تر بودن.

    پاسخ
  7. mojtabaaston
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    با اینکه برای رانندگی خیلی مزخرفه
    اما قیافه خیلی با نمکی داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.