شورلت

بازمانده‌ای از نسل دیفرانسیل عقب‌ها؛ بررسی شورولت SS مدل 2016

کومودور یکی از قدیمی‌ترین خودروهای ساخت استرالیا است که توسط زیرمجموعهٔ استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن تولید می‌شود. این خودرو یک سدان دیفرانسیل عقب است که تولید آن از سال ۱۹۷۸ آغاز گردیده است. البته نسخه‌های وانت و استیشن کومودور هم تولید می‌شوند. هولدن کومودور در ایالات‌متحده هم توسط برند پونتیاک و بانام G8 عرضه می‌شد؛ اما با تعطیل شدن برند پونتیاک در سال ۲۰۰۹، جنرال موتورز تصمیم گرفت کومودور را توسط برند شورولت در ایالات‌متحده عرضه کند.

Holden Commodore
Holden Commodore

بدین ترتیب نسل چهارم هولدن کومودور در اواخر سال ۲۰۱۳ در ایالات‌متحده بانام شورولت SS و جهت پر کردن جای پونتیاک G8 عرضه گردید. SS اولین سدان دیفرانسیل عقب V8 شورولت پس از ۱۸ سال و بعد از توقف تولید نسل چهارم کاپریس و نسل هفتم ایمپالا محسوب می‌شد. SS ازلحاظ کلاس و اندازه بین مدل‌های مالیبو و ایمپالا قرار می‌گیرد و هم‌اکنون تنها سدان دیفرانسیل عقب شورولت بشمار می‌رود. آن‌هم در دورانی که نسل سدان‌های دیفرانسیل عقب رو به انقراض است.

Pontiac G8
Pontiac G8

پس‌ازاینکه شورولت طیف وسیعی از ارتقائات و به‌روزرسانی‌ها را بر روی SS در سال ۲۰۱۵ انجام داد، برای سال ۲۰۱۶ نیز آن را مورد فیس لیفت قرار داد تا ظاهر SS هم به‌روز گردد. احتمالاً این آخرین به‌روزرسانی شورولت SS خواهد بود زیرا جنرال موتورز قصد پایان دادن به تولیدات خود در استرالیا را داشته و در سال ۲۰۱۷ تولید هولدن کومودور متوقف خواهد شد؛ بنابراین احتمالاً باید به‌زودی با تنها سدان دیفرانسیل عقب شورولت که پس از ۱۸ سال وقفه بازگشته بود، خداحافظی کنیم.

Chevrolet SS 2016
Chevrolet SS 2016

این سرنوشتی غم‌انگیز برای خودرویی است که طرفداران زیادی در ایالات‌متحده پیداکرده است؛ اما هنوز هیچ خبر رسمی‌ای در رابطه بااینکه بعد از سال ۲۰۱۷ برای شورولت SS چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا جایگزینی خواهد داشت یا نه اعلام‌نشده است. البته هنوز هم امیدهایی وجود دارد که جنرال موتورز جایگزین شایسته‌ای برای SS دیفرانسیل عقب معرفی کند؛ اما تا زمانی که جزئیات بیشتری دربارهٔ این موضوع منتشر شود، بهتر است نگاه دقیق‌تری داشته باشیم به جدیدترین نسخهٔ شورولت SS.

Chevrolet-SS-2016-1024-07

بیرون

فیس لیفت SS جزئی بوده و تغییرات ظاهری آن نسبت به گذشته خفیف است. مهم‌ترین تغییر در قسمت جلویی، تجدیدنظر در سپر است که مجهز به چراغ‌های روشنایی در روزی شده که با کروم احاطه‌شده‌اند، کانال‌های هوای عمودی در لبهٔ بیرونی تعبیه‌شده‌اند و بخش مرکزی سپر نیز دوباره طراحی‌شده است. هرچند جلوپنجرهٔ عظیم مشکی‌رنگ هنوز هم در جلوی خودرو دیده می‌شود اما به‌صورت لانه‌زنبوری طراحی‌شده و دورتادور آن را خطوط کرومی ضخیم‌تری احاطه کرده است. لوگوی SS نیز بر روی سپر نصب‌شده و روی کاپوت نیز منافذ ورود هوا تعبیه‌شده است.

Chevrolet-SS-2016-01

قابلیت نورپردازی جدید به چراغ‌های جلو افزوده‌شده است که البته برای متوجه شدن تفاوت باید کاملاً به خودرو نزدیک شوید. تغییرات جانبی و عقبی هم شامل رینگ‌های آلومینیومی جدید ۱۹ اینچی و استفاده از چهار سر اگزوز می‌شود که موجب افزایش ویژگی‌های اسپرتی ظاهر SS جدید شده‌اند. درنهایت برای SS جدید یک رنگ آبی جدید نیز قابل سفارش است.

Chevrolet-SS-2016-02

درون

برخلاف بیرون، داخل خودرو تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده است. بااین‌حال در داخل خودرو با طراحی اسپرت و درجه‌یکی مواجه هستیم. داشبورد با مواد نرم و باکیفیت ساخته‌شده درحالی‌که صندلی‌ها با روکش چرم پوشیده شده و به‌صورت برقی در ۸ جهت قابل تنظیم هستند. همچنین با استفاده از صفحه‌نمایش لمسی می‌توان از سیستم ارتباطی-سرگرمی MyLink شورولت استفاده کرد که شامل خدمات OnStar جنرال موتورز و اینترنت ۴G LTE می‌شود. شورولت SS جدید به نمایشگر سربالا و سیستم صوتی با ۹ بلندگو نیز مجهز شده است.

Chevrolet-SS-2014-1024-27

قوای محرکه

در قسمت پیشرانه نیز شاهد هیچ‌گونه تغییری نیستیم چراکه موتور SS همچنان به‌اندازهٔ کافی قدرتمند هست. بنابراین SS 2016 با همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی LS3 عرضه می‌شود که ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۲ نیوتن متر قدرت داشته و متعلق به نسل قبلی کوروت یعنی C6 است. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده از طریق پدال‌های پشت فرمان و یا یک گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب انتقال میابد. البته گیربکس دوم در سال گذشته به‌عنوان یک آپشن ارائه شد. شوی SS با تکیه‌بر موتور نیرومند خود می‌تواند ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به‌سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.

Chevrolet-SS-2014-1024-34

باوجود عدم افزایش قدرت، اما سیستم اگزوز دوحالته صدای کمتری در دور موتور پایین تولید می‌کند. شورولت SS از ابتدای عرضه در سال ۲۰۱۴ به‌صورت استاندارد مجهز به نسل سوم مجموعهٔ تعلیق مغناطیسی بود که موجب بهبود هندلینگ بدون قربانی کردن راحتی می‌شود. این سیستم با استفاده از کویل الکترومغناطیسی، به‌طور دائم و در هر ۱۰ تا ۱۵ میلی‌ثانیه مجموعهٔ تعلیق خودرو را با کنترل مایع درون دمپرها با شرایط جاده سازگار می‌کند. این در حالی است که نسل سوم این سیستم با استفاده از دو کویل، ۴۰ درصد سریع‌تر عمل می‌کند. قدرت ترمز گیری و توقف SS نیز به لطف استفاده از ترمزهای عملکرد بالای برمبو چهار پیستونه با دیسک‌های ۱۴ اینچی در جلو و ۱۴.۲ اینچی در عقب بسیار عالی است. مصرف سوخت SS نیز برای سال ۲۰۱۶ بدون تغییر باقی‌مانده است به‌گونه‌ای که این خودرو با گیربکس اتوماتیک در هر صد کیلومتر در شهر ۱۶.۸، در جاده ۱۱.۲ و به‌صورت ترکیبی ۱۳.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

Chevrolet-SS-2016-1024-08

ایمنی

شورولت SS به‌صورت استاندارد با ۸ ایربگ و مجموعه‌ای از سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده عرضه می‌شود. این سدان دیفرانسیل عقب به سیستم هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط و جلوگیری از برخورد روبه‌جلو مجهز شده است. همچنین سیستم StabiliTrak نیز به راننده کمک می‌کند که خودرو را همواره در بهترین حالت حفظ کند. این سیستم در مواقع موردنیاز با استفاده از ترمز و تنظیم گشتاور، خودرو را بر روی سطح مسیر حفظ کرده و از منحرف شدن آن جلوگیری می‌کند. سامانهٔ OnStar نیز ویژگی دیگری است که در صورت وقوع تصادف اطلاعات را به‌صورت خودکار برای مرکز OnStar جنرال موتورز ارسال می‌کند. سپس با استفاده از GPS محل خودرو را گزارش نموده و درخواست کمک می‌کند.

قیمت

شاید فکر کنید خودرویی بااین‌همه تجهیزات، امکانات و پیشرانهٔ V8 قدرتمند باید قیمت بالایی داشته باشد اما این‌طور نیست چراکه قیمت SS 2016 نسبت به قبل تغییرات چندانی نداشته و همچنان با قیمت معقول و قابل‌دسترس ۴۵,۷۴۵ دلار عرضه می‌شود.

Chevrolet-SS-2016-1024-04

رقبا

دوج چارجر R/T

دوج چارجر رقیب مستقیم شورولت SS بشمار می‌رود. این خودرو در سال ۲۰۱۵ مورد فیس لیفت قرار گرفت و چهره‌ای جدید و فضای داخلی بروز شده‌ای عرضه می‌گردد. بااین‌حال باوجود ظاهر باز طراحی‌شده اما تغییری در قوای محرکهٔ چارجر ایجاد نشده و این یعنی چارجر R/T همچنان با همان پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 همی با ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور عرضه می‌شود. بااینکه چارجر R/T، ۴۵ اسب بخار قدرت کمتری از شورولت SS دارد اما نباید فراموش کرد که قیمت آن در حدود ۱۳ هزار دلار کمتر از رقیب خود است. البته نسخهٔ SRT چارجر هم با قدرتی نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار موجود است که با قیمت ۴۵ هزار دلاری خود به‌طور کامل روبروی SS قرار می‌گیرد.

Dodge-Charger-2015-1600-0f
Dodge Charger R/T

فورد تاروس SHO

شورولت SS از سوی فورد نیز با رقیبی بنام تاروس SHO مواجه است. البته برخلاف چارجر و SS، تاروس دیفرانسیل جلو بوده، فاقد موتور V8 است و فقط با پیشرانهٔ V6 عرضه می‌شود. بااین‌حال تاروس SHO کم‌توان نیست و موتور ۳.۵ لیتری توئین توربوی آن ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به‌ویژه که تاروس وزن کمتری هم از دو رقیب دیگر دارد. تا آنجایی که اطلاع داریم، تاروس مصرف سوختی معادل ۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر در جاده دارد که آن را برتر از SS و تا حدود هم‌تراز با چارجر قرار می‌دهد. بااین‌حال هنوز از مصرف مدل ارتقاءیافتهٔ ۲۰۱۵ این خودرو اطلاعی نداریم. قیمت تاروس SHO نیز از رقم معقول ۳۹,۹۸۰ دلار آغاز می‌شود که هرچند از چارجر گران‌تر است اما هنوز هم ارزان‌تر از SS است.

Ford Taurus SHO
Ford Taurus SHO

نتیجه

هرچند شورولت SS به قدرتمندی کوروت C7 استینگری و یا نسل ششم کامارو SS نیست اما قطعاً یکی از جذاب‌ترین خودروهایی است که می‌توان در حال حاضر در ایالات‌متحده خریداری کرد. شورولت SS در دورانی که سدان‌های دیفرانسیل عقب کنار رفته و نمونه‌های دیفرانسیل جلو جای آن‌ها را گرفته‌اند، تبدیل به‌گونه‌ای نادر در میان خودروهای حال حاضر ایالات‌متحده شده است. عرضهٔ شورولت SS پاسخ جنرال موتورز به تمام کسانی بود که شکایت داشتند که چرا هولدن کومودور در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود؛ بنابراین امیدواریم تولید آن تا چندین سال حداقل در ایالات‌متحده ادامه داشته باشد.

Chevrolet-SS-2016-1024-06

 

نقاط مثبت: طراحی قسمت جلویی جدید، موتور قدرتمند، تجهیزات پیشرفته و گیربکس دستی

 

نقاط منفی: کندتر از شورولت کامارو SS بوده و مصرف سوخت نسبتاً بالایی دارد

 

مشخصات فنی

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 LS3
قدرت ۴۱۵ اسب بخار
گشتاور ۵۶۲ نیوتن متر
تعداد سوپاپ ۲ سوپاپ در هر سیلندر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
طول/عرض/ارتفاع ۴.۹۶/۱.۹/۱.۴۷ متر
فاصلهٔ بین دو محور ۳.۹۱ متر
شتاب صفرتا ۹۶ ۴.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۶۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۱۳.۸ لیتر
قیمت ۴۵ هزار دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    شتابش واقعا فوق العاده س گرگی در لباس میش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Aston Martin

      ۱۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      همه،چیز عالی مصرف سوخت افتضاح.. مخصوصا برا یه سدان

      چخبره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یو اس اس اینترپرایز

        ۱۶ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        استون مارتین عزیز شما قدرت موتورش هم بررسی کن
        415 اسب بخار انتظار داری مصرف سوختش چقدر باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        والا 405 و پرشیا ما که 100 اسب بخار هستن صدی 9 الی 11 لیتر مصرف سوخت دارن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ASTON MARTIN

          ۱۶ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (1346 ديدگاه)

          عزیز این یه ماشین سدانه 16 لیتر برا یه سدان زیاده
          450 اسب هم اونقدری نیست که بخواد 16 لیتر بسوزونه. خودروهای قدرتمند دیگه ایم هسن که با قدرت های بالا مصرف سوخت معقولی دارن
          تازه برا اونا قابل توجیه تره د ارم از کوپه ها حرف میزنم
          شما وقتی 405 با اینا قیاس میکنی من دیگ چی بگم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. یو اس اس اینترپرایز

          ۱۶ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          16 لیتر نیست و 13.8 لیتر
          من 405 با قدرت کمش مثال زدم شما فقط تفسیر کردن بلدی؟؟؟؟؟؟؟؟
          مثلا مازراتی و پانامرا مصرف سوختش چقدر؟؟؟؟؟؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۱۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      شتابش در مقایسه با ب ام و ام۲ که با ۵۰ اسب بخار کمتر تقریباْ یک ثانیه زودتر از این به ۶۰ مایل بر ساعت میرسه زیاد جالب نیست. قدرت موتورش هم به ازای هر لیتر ۱۳۰ اسب بخار هست. مصرفش هم که بطور قابل ملاحظه ای بالاتره! البته شاید بگید ام۲ از این کوچکتره ولی وزن خالص ام۲ حدود ۱۵۷۰ کیلو هست و از این فقط ۵۰ کیلو سبکتره و فقط ۵ هزار دلار از این گرونتره (قیمت شوی اس اس تو آمریکا از ۴۷ هزار دلار شروع میشه نه ۴۵ هزار)
      http://www.caranddriver.com/bmw/m2

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. یو اس اس اینترپرایز

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    مشخصات فنی خوبی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Behzad power active

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (20 ديدگاه)

    نمای جلوش یکم به ذوق میزنه. چراغاش باریکتر می شد بهتر بود. البته نظر من کسی اینجوریه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احسان(احسان سابق)

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    تازه مصرف سوختش کمی بیشتر از سمند پسر خالمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ПР

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (544 ديدگاه)

    موتر 6.2 لیتری 415 اسب بخاری با شتاب 5 ثانیه و حداکثر سرعت 265 کیلومتر در ساعت؟؟مصرف 13.8؟و طراحی که مال دهه ی پیشه.مثلا 2005 2006.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آریا

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (80 ديدگاه)

    به نظر من دوران سدان های دیفرانسیل عقب داره تموم میشه مخصوصا تو ماشینای معمولی واسه استفاده های روزمره حتی لوکس سازا هم دارن به سمت ماشینای دیفرانسیل جلو متمایل میشن به خاطر راندمان بیشتر ومصرف سوخت کمتر دیفرانسیل جلو.
    ولی وقتی حرف از قابلیت های اسپرتی باشه خودرو های دیفرانسیل جلو میرن قایم میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. دانیال

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    من اگه ایرانی نبودم داج میخریدم.ینی میتونستم بخرم:|

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ali a.j.g

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (635 ديدگاه)

    تشکر فراوان از آقا امیر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان دستگردی

      ۱۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (689 ديدگاه)

      ممنون لطف دارین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. مجید

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    ماشین های آمریکایی اگر دیفرانسیل عقب نباشن اصلا نوستالژی ندارن ماشین خوبیه ولی ای کاش موتورش DOHC بود و با دو تا شمع تو هر سیلندر به اضافه سیستم غیر فعالسازی سیلندر GM اون وقت بی رقیب میشد چون مصرف سوختش خیلی کمتر میشد و قدرتش بیشتر و بهینه تر امیدوارم تولیدش ادامه داشته باشه ولی ارتقا فنی داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ali

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (6798 ديدگاه)

    ای ولا امریکاییها هنوز هم اون خاطرات خوب رو نگه داشتم
    دف عقب بودن. صدای دیوانه کننده موتور. حجم زیاد موتور و گشتاور بالا
    ای ولا امریکا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ali

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (6798 ديدگاه)

    بالاترین لذت تو یه ماشین دف عقب بودن است این حرفو دوستان امریکایی باز خوب میدونند
    برن اوت اوج عشق و حال با یه هیولای دف عقب امریکایی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Elemento

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    یعنی جی ام میخواد هولدن رو بفروشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. آرش

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    آقای آمریکایی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احمد باقری

    ۱۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    با این همه امکانات، قیمتش واقعا مناسبه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا