جدال قلدرهای دیترویتی: شلبی GT350 دربرابر کوروت Z51

دو آمریکایی قدرتمند رو درروی یکدیگر قرارگرفته‌اند. دو اسطوره با کوله باری از تجربه که هریک سعی دارد برتری خود را بر دیگری اثبات کند. در این آزمون به دنبال پیدا کردن برترین خودروی اسپرت امریکا از بین دو نمونه از قدرتمندترین آن‌ها یعنی فورد موستانگ شلبی GT350 و شورلت کوروت Z51 هستیم. هرچند سرعت در خودروهای اسپرت معیار مهمی محسوب می‌شود اما مهم‌ترین عامل برتری ازنظر ما، لذت و هیجان رانندگی است.

2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51 and 2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51 and 2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51

2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51

هرچند برادر کوچک‌تر کوروت یعنی کامارو رقیب مستقیم موستانگ محسوب می‌شود اما کامارو برای رقابت با نسخه قدرتمند شلبی GT350 در این جدال نفس‌گیر ترجیح داد میدان را در اختیار برادر بزرگ‌تر خود بگذارد.

2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51 and 2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51 and 2016 Ford Mustang Shelby GT350

2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51

کوروت شرکت‌کننده در آزمون مجهز به بسته عملکردی Z51 است و چون تعامل راننده با خودرو و لذت بردن از رانندگی در این آزمون برای ما اهمیت بالایی دارد، گیربکس 7 سرعته دستی کوروت را انتخاب کردیم. قیمت پایه کوروت Z51 61.395 دلار است اما اگر تمامی آپشن های انتخابی آن را سفارش دهید این رقم به 70.830 دلار افزایش میابد. ولی درصورتی‌که فقط آپشن های اساسی و مهم را انتخاب کنید می‌توانید به‌راحتی حدود 7 هزار دلار از این مبلغ را کاهش دهید.

2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Ford Mustang Shelby GT350

2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51

در سوی دیگر موستانگ شلبی GT350 قرار دارد که حتی باوجوداینکه بیش از 140 کیلوگرم سنگین‌تر و حدود 13 سانتیمتر کشیده‌تر از کوروت است، اما کاملاً توانایی رقابت با آن را دارد. موستانگ مورد آزمایش ما مجهز به پکیج اختیاری Track است که عملکرد و چسبندگی آن را افزایش می‌دهد؛ زیرا ما می‌خواستیم GT350 بتواند در جاده‌های پیچ‌درپیچ پا به‌پای کوروت حرکت کند و همچنین لاستیک‌های آن نیز ازلحاظ چسبندگی و طول عمر تقریباً همسان با کوروت باشد. قیمت شلبی GT350 با سفارش آپشن ها به 56.970 دلار می‌رسد که به میزان قابل‌توجهی کمتر از قیمت کوروت Z51 است.

2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51

کوروت با مرکز ثقل پایین‌تر، تقسیم وزن جلو و عقب بهتر و لاستیک‌های با چسبندگی بالا، خصوصاً در پیچ‌ها پایداری بهتری نسبت به شلبی GT350 دارد. پیشرانه V8 حجیم 6.2 لیتری آن نیز گشتاور زیادی در محدوده وسیعی از دور موتور تولید می‌کند بدون آنکه نیاز به افزایش دور موتور باشد. تمامی این موارد موجب شد تا کوروت یک دور پیست 4 کیلومتری را 1.3 ثانیه سریع‌تر از GT350 طی کند. دیگر شاخصه‌های عملکردی کوروت یعنی شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت زیر 4 ثانیه و توقف از سرعت 112 کیلومتر در 45.7 متر نیز بسیار چشمگیر است چراکه این ارقام در چند سال گذشته فقط در سوپر اسپرت‌های میلیون دلاری قابل‌دسترسی بود. گشتاور بالا، حرکت در دنده 7 به‌صورت ساکت و آرام و مصرف سوخت مناسب نیز از دیگر ویژگی‌های مثبت کوروت بشمار می‌رود.

2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51

2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51

اما کوروت کمی بیش‌ازاندازه ساکت و آرام است و فرمان آن نیز بسیار ناامیدکننده است. چراکه عملکردی بدون جذابیت داشته و اطلاعات سطح مسیر را به‌درستی منتقل نمی‌کند. این امر موجب کاهش اعتمادبه‌نفس راننده می‌شود درحالی‌که عملکرد فرمان GT350 بسیار بهتر از کوروت است. نکته منفی دیگر کوروت عملکرد نامناسب شیفتر تعویض دنده آن است زیرا هیچ حس مثبتی از تعامل با خودرو در راننده ایجاد نمی‌کند و بدتر از آن احتمال اشتباه جا زدن دنده‌ها نیز زیاد است چراکه به دلیل تعداد زیاد دنده‌ها فاصله بین آن‌ها کم است و مثلاً هنگام تعویض دنده از 4 به 5 ناگهان حس می‌کنید قدرت و کشش خودرو کاهش‌یافته است و متوجه می‌شوید که دنده اشتباهاً به 7 تعویض شده است!

2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Ford Mustang Shelby GT350

2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Ford Mustang Shelby GT350

اما در ساخت شلبی GT350 قطعاً آزادی بیشتری وجود داشته است زیرا ساخت خودرویی که قرار است فقط در حدود هزار دستگاه از آن فروخته شود بسیار راحت‌تر از ساخت خودرویی تولید انبوه با ساخت ده‌ها هزار دستگاه است. GT350 با پیشرانه V8 5.2 لیتری خود بسیار باشکوه است. 526 اسب بخار قدرت این هیولا در 7500 rpm به دست می‌آید و در این زمان صدای کنسرت اگزوزها از عقب به همراه سمفونی زیبای موتور V8 از جلو، راننده را به اوج لذت و هیجان می‌رساند. عملکرد گیربکس 6 سرعته دستی آن نیز در هماهنگی کامل با پیشرانه است. هرچند شلبی GT350 برای توقف از سرعت 112 کیلومتر به 6.5 متر مسافت بیشتری نسبت به کوروت نیاز دارد اما عملکرد پدال ترمز آن بهتر از کوروت است. شتاب صفرتا 96 این فرزند چموش شلبی 4.3 ثانیه و زمان طی مسافت 4/1 مایل آن 12.5 ثانیه است. هرچند این ارقام ضعیف‌تر از کوروت است اما این امر نقطه‌ضعفی برای GT350 محسوب نمی‌شود چراکه این خودرو فقط برای لذت رانندگی ساخته‌شده است نه برای شرکت در مسابقات درگ. در آغاز حرکت به دلیل وجود گشتاور بالا هرزگردی چرخ‌ها بسیار زیاد است و حتی اگر با دور موتور بالا شروع به حرکت کنید پس از چندی لاستیک‌ها نابود خواهند شد و دقیقاً به همین دلیل است که شتاب صفرتا 60 مایل شلبی GT350 فقط یک‌دهم ثانیه کمتر از موستانگ GT با حدود 100 اسب بخار قدرت کمتر است.

2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51

2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Ford Mustang Shelby GT350

در پایان می‌توان گفت اگر به دنبال لذت ناب رانندگی هستید و علاقه به تعامل و ارتباط با خودرو دارید قطعاً باید شلبی GT350 را انتخاب کنید چراکه می‌توانید با مبلغی بسیار کمتر، لذت رانندگی یک پورشه 911 GT3 را با آن تجربه کنید. به همین دلیل انتخاب ما نیز در میان این دو اسپرت قدرتمند آمریکایی موستانگ شلبی GT350 است. هرچند که این انتخاب چیزی از ارزش‌های کوروت اصیل کم نمی‌کند.


جدول مشخصات فنی

  شورلت کوروت Z51 فورد موستانگ شلبی GT350
قیمت پایه 61.395 دلار 49.995 دلار
قیمت نمونه مورد آزمایش 70.830 دلار 56.970 دلار
طول 4.49 متر 4.78 متر
عرض 1.87 متر 1.92 متر
ارتفاع 1.23 متر 1.38 متر
فاصله بین دو محور 2.71 متر 2.72 متر
پیشرانه V8 16 سوپاپ 6.2 لیتری V8 32 سوپاپ 5.2 لیتری
قدرت 460 اسب بخار در 6000 rpm 526 اسب بخار در 7500 rpm
گشتاور 630 نیوتن‌متر در 4600 rpm 581 نیوتن‌متر در 4750 rpm
گیربکس 7 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا 60 مایل 3.9 ثانیه 4.3 ثانیه
زمان طی مسافت 4/1 مایل 12.2 ثانیه 12.5 ثانیه
حداکثر سرعت 291 کیلومتر در ساعت 281 کیلومتر در ساعت
وزن خالص 1565 کیلوگرم 1719 کیلوگرم
حجم مخزن سوخت 70 لیتر 60 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 13.6 لیتر در صد کیلومتر 16.5 لیتر در صد کیلومتر

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

32 دیدگاه

  1. Mohammad
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    افعی + + + + + +
    کوروت – – – – – –

    پاسخ
      1. تصویر پروفایل Hamid
        Hamid
        سوابق: (234 دیدگاه) ,

        اون عکس اولی رو که دیدم بعد از 3 ثانیه از رو رفتم. اصلن نمیشه با ماستنگ چشم تو چشم شد.

        پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1485 دیدگاه) ,

      با اینکه
      کارگر تو امریکا حقوق خیلی بالایی دریافت ولی خداییش قیمتهاشون خیلی پایینه

      پاسخ
    2. Hitler
      سوابق: (459 دیدگاه) ,

      تو جدول به اشتباه نوشتین وی هشت 16سوپاپه.لطفا اصلاح کنین

      پاسخ
      1. امیر دهقانی
        سوابق: (134 دیدگاه) ,

        نه دوست عزیز اشتباه نیست. پیشرانه کوروت از نوع OHV و با دو سوپاپ در هر سیلندر هست که جمعاً میشه 16 سوپاپ

        پاسخ
  2. Sajjad
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    من یک تست از هد تو هد دیدم تو اون شتاب ۳.۸ ثانیه ای گرفتن از شلبی تازه لانچشم خوب نبود و دم ماشین رو لغزوند یکم

    پاسخ
    1. Aria
      سوابق: (20 دیدگاه) ,

      شتاب 3.8 ثانیه مال gt 350 R بوده حتما…تو این تست gt 350 هست که شتابش 4.3 ثانیس

      پاسخ
      1. Archi KHAN
        سوابق: (1660 دیدگاه) ,

        در مورد بحث اصل و اصالت ، باید از نظرات دوست عزیزمون استاد بی بدیل اصالت شناسی و طراحی های نوین با رویکرد بر شناخت دوره های هر طرح استفاده کنیم.
        جناب احمِد خان …

        پاسخ
      2. mohsen
        سوابق: (901 دیدگاه) ,

        what??
        قیمت مدل خفن اینا فکر کنم از مدل و پایه ی 911کمتره
        مصرف سوخت و ببین مصرف سوخت ترکیبی 13.6 لیتر در صد کیلومتر 16.5 لیتر در صد کیلومتر (این تو اروپا مهم تر از خیلی چیزای دیگس)
        برو 911 رو هم ببین
        عملکردم یه مقایسه بکن

        پاسخ
  3. تصویر پروفایل Hamid
    Hamid
    سوابق: (234 دیدگاه) ,

    چلنجر هلکت جفتشون رو قورت میده
    البته شلبی gt350 هم احترامش واجبه.

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل احسان آرسنالی
    احسان آرسنالی
    سوابق: (1108 دیدگاه) ,

    اگه کوروت و موستانگ رو لز نزدیک ببینید میفهمید که کوروت از نظر زیبایی و استایل خیلی فراتر از موستانگ هست.
    3 ماه پیش این دوتا رو تو تبریز دیدیم کوروت خیلی شاختره کلی موستانگ مثل خودروی مصرفی میمونه گرچه خودم آرزو دارم یه روز یه موستانگ داشته باشم.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    خیلی برام سواله با این صندلی های گود چطوری رو ماشین تسلت دارن

    پاسخ
  6. علی
    سوابق: (54 دیدگاه) ,

    بنظرم خیلی مغرضانه شلبی رو ب کوروت ترجیح دادن
    از طرفی خیلی بهتر بود اگه کامارو Z28 رو میاوردن

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    هر دو عالی هستند، هر دو یه جورایی خاص هستند.

    پاسخ
  8. فرزاد
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    این وسط نویسند میخواست بکوبه تو سر کوروت و شلبی رو بیاره بالا
    جاداره از همین جا بهش بگم که خواننده ها
    خودشون میدونن کدوم بهتره ….شما هم وقتی مطلب مینویسی بی طرف باش

    پاسخ
    1. امیر دهقانی
      سوابق: (134 دیدگاه) ,

      اگه منظور شما یعنی مترجم این متن یعنی بنده هست باید بگم که من صرفاً متن رو ترجمه کردم و این مطلب نوشته من نیست. این متن صرفاً برگردان فارسی متن مقایسه کار اند درایور هست و شما هم اگه ایرادی درش میبینی باید به نویسندگان کار اند درایور بگیری نه به مترجم. و این درحالیه که من خودم از طرفداران سفت و سخت محصولات جنرال موتورز هستم اما در ترجمه متون هیچگاه علایق و سلایق شخصیم رو منعکس نمیکنم.

      پاسخ
  9. احسان(احسان)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    دوتاشون خیلی قوی هستن اما باید موستانگ با کامارو مقایسه بشه.کوروت اسپرته و موستانگ پونی کار

    پاسخ
  10. امیرحسین
    سوابق: (326 دیدگاه) ,

    نظر دادن در مورد کوروت و شلبی تنها بر اساس سلیقه هست,نه فقط این دو بلکه انتخاب کامارو z28 و چلنچر هلکت هم تنها به سلیقه مربوط میشه وگرنه انتخاب بر اساس معیارهای فنی و عملکردی بین ماسل کارها رسماً کار آدم رو به امین آباد میکشونه

    پاسخ
  11. usa &japan
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    عاشق این ماسل کار های امریکایی ام
    عاشق فورد موستانگم بخاطر صدای اگزوز خوفناکش
    کوروت هم که واقعا شبیه به سوپر اسپرت ها میمونه و خیلی خشنه

    پاسخ
  12. saeid
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    این ماشینهای آمریکایی واقعا خاص و تک هستند. کوروت مصرفش خیلی خوبه با اون موتور هیولاش . مصرفش با ماشینهای تولید داخل تقریبا یکیه.

    پاسخ
  13. فقط انگلیش
    سوابق: (441 دیدگاه) ,

    خودروهای امریکایی کیفیت ساختشون-امکاناتشون-هندلینگشون-قدرت موتورشون-گشتاورشون-سیستم تعلیقشون-فنربندیشون-نرمیشون-محکمیشون-چسبندگیشون وهمه چیزشون ازخودروهای انگلیشی خیلی پایینتره

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Hamid
      Hamid
      سوابق: (234 دیدگاه) ,

      من معمولن دیسلایک نمیدم اما به محض اینکه متنتو خوندم اعصاب سمپاتیکم به صورت خودجوش دستور دیسلایک صادر کردن. شرمنده

      پاسخ
    2. usa &japan
      سوابق: (179 دیدگاه) ,

      فقط انگلیش ……..باشه هر چی تو بگی حالا برو بگیر بخواب

      پاسخ
  14. کیوان
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    دوست عزیز شما برو با ماشین اسباب بازی انگلیسیت حال کن کسانی که باید بفهمن ماشین آمریکایی چی هست میدون احتیاج نیست شما نظر بدیدکه یک اسباب بازی انگلیسی با ماشینهای آمریکایی مقایسه کنید

    پاسخ
  15. GT500
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    هر دو هم خیلی وحشی اند هم خیالی با حال اند و از همه مهم تر هر دو با اصالت اند.
    به قول شاعر:
    «هر دو جان سوزند»

    پاسخ
  16. فقط انگلند
    سوابق: (441 دیدگاه) ,

    ماشین امریکایی به پلاستیک زدگی معروفن-به سوءامکانات معروفن-هندلینگشون صفره-همیشه فرمان پذیریشون مشکل داشته-صدای موتورشون ففففررروووو -غغغغغرررروووو-ددددرررررووووو اینم ازصدای مسخره موتورشون به همین دلیله ضعف قیمت دارن وقیمت اسباب بازی رو دارن الان کوروت می شه گفت یک خودرو کامل وسوپر اسپورت امریکاییه ولی فقط شتاب داره ولی استون مارتین امکانات یه رولزرویس رو داره کیفیت یه بنتلی رو داره شتاب همه مدلاش زیر پنج ثانیه هستش بدون توربو و گیربکس دوکلاجه که این خودش از استهلاک موتور کم می کنه وبا توجه به این که موتور دوازده سیلندر دارن بازم استهلاک کم تر می شه وماشین نرم تره بعد تکنولوژی یه پورشه رو داره و…درسرعت 260کیلومتر برساعت وزن کوروت 200کیلوگرمه ولی در همون سرعت وزن استون مارتین بین450 تا500کیلوگرمه درهمین سرعت وزن یه بنزsl65 بیشتر از 420کیلوگرمه واین یعنی نرم نرم وبدون مشکل در هر مانوری- من قصد بد نام کردن خودرو امریکایی رو ندارم و فقط خواستم یه مقایسه تخصصی و واقعی که ازرش واقعی خودرو رومشخص می کنه رو براتون شرح بدم پس به خودرو انگلیسی نگید اسباب بازی چون اسباب بازیه واقعی خودرو امریکاییه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.