6 نسخه از شورولت کامارو که هرگز تولید نشدند

قریب به 45 سال‌ از ورود کامارو به جمع پونی‌کارها می‌گذرد. طی این مدت، فراز و فرودهای زیادی در بازار جهانی داشته و جای پایش را به خوبی محکم کرده است. هرچه زمان به جلو می‌رفت، تلاش کمپانی برای ارائه مدلی بهتر، بیشتر و سخت‌تر می‌شد. چه بسا چندین و چندین طرح که تنها برای یک به‌روزرسانی آن بررسی شده و مورد موافقت قرار نمی‌گرفتند. موارد این‌چنین در تاریخ این آمریکایی اصیل آن‌قدر جذاب است که تصمیم گرفتیم 6 نسخه از آن را که در مرحله پیش از تولید، رد شده‌اند معرفی کنیم. با پدال همراه باشید.

1989-Advance-Concept-Center-IROC-Z-Concept-front-end-in-motion
کامارو نوماد (Nomad)
زمانی که شایعات برنامه فورد برای ارائه ماستنگ کانِستوگا (Conestoga) شدت گرفت، شورولت بر آن شد تا با استفاده از ستون‌های C و D مدل نوماد 1955، اولین نسل کامارو واگن را روانه بازار کند؛ اما این اتفاق هرگز رخ نداد و طراحی‌های موجود، بعداً در واگن‌های جنرال موتورز مورد استفاده قرار گرفتند.

Camaro-Nomad-rear-three-quarter
XP-873 مینی کامارو
طراحی این هاچبک دو درب، ایده تولید گونه‌ای ارزان و دوست‌داشتنی از کامارو را ایجاد کرد که به‌عنوان خودرویی 2+2 به رقابت با فولکس بیتل بپردازد؛ البته به احتمال زیاد تحت نام زیربرند کوروِیر (Corvair). جدای از آب-خنک و دیفرانسیل عقب بودن آن، این ایده هم هیچوقت عملی نشد.

XP-873-Mini-Camaro-side-profile
ایتالیِنِیت اِستادی (Italianate Study) نسل دوم
تصویری که می‌بینید مربوط به 19 آگوست 1969 بوده و طرحی اولیه برای به‌روزرسانی نسل دوم کامارو است. ‌ارتفاع کمتر جوانب بدنه، چراغ‌های مخفی جلو و استفاده دوباره از پنجره به‌اصطلاح کوآرتِر (Quarter) عقب از ویژگی‌های بارز آن هستند. این طرح در آخر نهایی نشد و به خط تولید راه نیافت.


F-14 تام‌کَت آیراک-زِد (IROC-Z)
زبان تولد این مدل مفهومی شبیه به هواپیماهای دهه 50 میلادی است. مجموعه سقف مشابه پرنده‌های نظامی و باله‌های روی گلگیر عقب باعث تمایز آن (از طرح‌های موجود و معاصر خود) می‌شدند. کامارو مدل 1993 الهاماتی از زبان تام‌کَت گونه‌اش در بخش بالایی داشت اما باله‌ها مورد توجه خاصی قرار نگرفتند.


مفهومی IROC-Z مدل 1989
مرکز طراحی‌های مفهومی جنرال موتورز (Advanced Concept Center) در نیوبری پارک (Newbury Park) کالیفرنیا، این مدل را صرفاً با هدف نمایش و آماده کردن خریداران بالقوه، برای روبرو شدن با طراحی انقلابی نسل چهارم کامارو متولد کرد. انصافاً هم علی‌رغم برخی تفاوت‌ها، شباهت زیادی به مدلی تولیدی داشت.


GMX282
این ماکت گلی، از نظر ابعاد و تناسبات بدنه اشتراکاتی با هولدِن کوپه 60 مفهومی دارد که از پلتفرم زِتا (Zeta) بهره می‌بُرد و قرار بود مبدل به پونتیاک GTO شود. با این‌که در تولید آن نیم نگاهی به کامارو 1969 شده اما درموجع شباهت کمی با مدل‌های پیش از خود دارد.


منبع: motortrend

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

12 دیدگاه

    1. ASTON MARTIN
      سوابق: (830 دیدگاه) ,

      مدل های فوق العاده ای هستن توی اون دوران.. چرا هیچ وقت اجرایی نشدن؟میتونستن با اقبال و فروش عالی مواجه بشن حتی.

      پاسخ
  1. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    خدا رو شکر اینها تولید نشدنند
    خیلی زشتند

    پاسخ
  2. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    خدایی الان استینگری پادشاهی میکنه از همه لحاظ

    پاسخ
  3. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1299 دیدگاه) ,

    عکس 2 و 3 و4 که دیدم بد نبودن اما اگه همه ی این مدلها تولید میشدن روزی واقعا میتونست به اعتبار کامارو لطمه بزنه اخه کاماروی استیشن؟؟؟؟؟؟؟؟ تو عکس 2 کامارو استیشن شده
    این اشتباهات زیاد صورت گرفته
    مثلا یکی از بزرگ ترین اشتباهات فورد این بود که تاندربرد رو که رقیب کوروت بود و تو فروش در 1955 کوروت رو شکست داد به یه مدل 4 نفره تبدیل کرد و از حالت 2 نفره خارجش کرد و همین باعث شد که تاندربرد دیگه پیش ما نباشه اما کوروت هنوز هم هستش

    پاسخ
  4. مسعود
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    نوماد ، نومادم آرزوست .
    تو نسل بعدی انشا الله.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.