شورلت

مروری بر هر آنچه که تاکنون از شورولت کوروت ZR1 جدید می‌دانیم

نسخهٔ نهایی کوروت C7 در راه است، مراقب باشید، این یک هیولا خواهد بود

تاکنون تصاویر جاسوسی و فیلم‌های فراوانی منتشر شده است که ثابت می‌کنند قطعاً مهندسان شورولت در حال کار بر روی ساخت نسخهٔ پرچم‌دار خانوادهٔ کوروت C7 یعنی نسل جدید مدل ZR1 هستند. تاکنون شایعات، گزارشات و گفته‌های بسیار زیادی در مورد ZR1 جدید شنیده‌ایم و گمانه‌زنی‌های فراوانی در مورد این هیولای آمریکایی مطرح شده است؛ بنابراین با انتشار جدیدترین فیلم‌های جاسوسی از این سوپراسپرت، تصمیم گرفتیم در این مطلب به بیان هر آنچه که تاکنون در مورد نسل جدید شورولت کوروت ZR1 میدانیم بپردازیم.

2016-11-07_18-41-19

چه خودرویی است؟

این چهارمین باری است که از کد ZR1 برای یک کوروت کارخانه‌ای استفاده می‌شود. ZR1 اولین بار به‌عنوان یک پکیج سفارشی و ویژه برای کوروت‌های مدل ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ ارائه شد که شامل ارتقاء پیشرانه، تعلیق، ترمز و رادیاتور می‌شد اما تنها ۵۳ دستگاه از آن ساخته شد. سپس بار دیگر از کد ZR1 برای نسل چهارم کوروت استفاده شد که در پاییز سال ۱۹۸۹ معرفی گردید. این خودرو به پیشرانهٔ تمام آلومینیومی ۵.۷ لیتری V8 مجهز شده بود که در ابتدا ۳۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و بعداً با انجام به‌روزرسانی قدرتش به ۴۰۵ اسب بخار افزایش پیدا کرد. این مدل همچنین بجای رینگ‌های عقب استاندارد کوروت از نمونه‌های پهن‌تری استفاده می‌کرد و تغییرات دیگری را هم در بدنه تجربه کرده بود.

corvette_zr1_coupe_5_1

سپس کوروت ZR1 در سال ۲۰۰۹ با نسل C6 بازگشت. این مدل اما از یک نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 نیرو می‌گرفت که ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیروی ویرانگر به‌اندازه‌ای بود که می‌توانست کوروت ZR1 را در ۳.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسانده و درنهایت آن‌را به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر در ساعت برساند. علاوه بر این، کوروت ZR1 C6 به ترمزهای کربن سرامیکی بروز شده، سیستم تعلیق جدید و دیگر تجهیزات و ویژگی‌ها مجهز شده بود که موجب شد که دور پیست نوربرگ‌رینگ را در ۷ دقیقه و ۱۹ ثانیه طی کند.

chevrolet-corvette_zr1-2009-1024-03

نسخهٔ جدید کوروت ZR1 نیز اساساً همان استراتژی اجداد خود را دنبال می‌کند یعنی اضافه کردن اسب بخار، چسبندگی و قدرت ترمز بیشتر به کوروت C7. بدین ترتیب این مدل در پیست‌ها حتی از نسخهٔ پرچم‌دار کنونی کوروت C7 یعنی مدل Z06 هم تواناتر خواهد بود.

2018-chevy-corvette-zr1-spy

چه شکلی خواهد بود؟

تمامی پروتوتایپ‌های در حال آزمایش کوروت ZR1 جدید به‌شدت توسط پوشش‌های استتاری پنهان شده‌اند اما بازهم می‌توان به ویژگی‌ها و نکاتی در طراحی آن پی برد. نخستین چیزی که در نمای بیرونی این سوپراسپرت وحشی جلب‌توجه می‌کند اسپویلر عظیم عقب آن است که به نظر می‌رسد بخشی کلیدی از پکیج آئرودینامیکی ZR1 باشد. به‌طورکلی، به نظر می‌رسد کوروت ZR1 از بدنه‌ای عریض‌تر از Z06 با ورودی‌های هوای مختلفی جهت خنک کردن ترمزها، دیفرانسیل و موتور برخوردار باشد. به‌احتمال‌زیاد، دماغهٔ کوروت ZR1 جدید دارای ورودی‌های هوای بزرگ‌تر به همراه اسپلیتر جدیدی خواهد بود درحالی‌که یک برآمدگی برجسته هم در روی کاپوت برای جای دادن سوپرشارژر وجود خواهد داشت. همچنین این ماشین از رینگ‌های جدیدی با طرح ستاره مانند استفاده خواهد کرد.

2018-chevrolet-corvette-z-5

زیر کاپوت چه دارد؟

در بخش پیشرانهٔ نسل جدید کوروت ZR1 دو احتمال وجود دارد. احتمال اول اینکه ممکن است مهندسان شورولت از همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ مورداستفاده در کوروت Z06 استفاده کنند اما با انجام اصلاحاتی خروجی آن‌را از ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور فعلی افزایش دهند. این موتور که LT4 نام دارد همچنان مانند دیگر موتورهای V8 جنرال موتورز از سیستم سوپاپ OHV با دو سوپاپ در هر سیلندر استفاده می‌کند؛ اما چند وقت پیش سندی از جنرال موتورز افشا شد که نشان از ثبت نام موتور جدیدی بنام LT5 در دفتر ثبت علائم و نشانه‌های ایالات‌متحده داشت.

2018-chevrolet-corvette-zr1

این موتور هم از نوع ۶.۲ لیتری V8 است اما تمام آلومینیومی بوده و به سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز مجهز است؛ اما مهم‌ترین از این، سیستم سوپاپ‌های پیشرانهٔ LT5 از نوع DOHC یعنی چهار سوپاپ در هر سیلندر خواهد بود و احتمالاً بجای سوپرشارژر در آن از دو توربوشارژر استفاده خواهد شد. درهرحال از هرکدام از این موتورها که در کوروت ZR1 استفاده شود حداقل ۷۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت. برای انتقال نیرو هم احتمالاً همان گیربکس هفت سرعتهٔ دستی ارائه خواهد شد اما به‌احتمال‌زیاد گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک جدید که در کامارو ZL1 ارائه شده است، در کوروت ZR1 هم بجای گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک Z06 ارائه خواهد شد.

2018-chevrolet-corvette-z2

شاسی و تعلیق آن چه مشخصاتی دارد؟

آنچه که می‌توانیم به‌وضوح در تصاویر جاسوسی ببینیم این است که ZR1 به تایرهای عریض‌تر و سیستم ترمز بروز شده مجهز شده است بنابراین هرچند دیگر جزئیات این بخش هنوز مشخص نیست اما انتظار می‌رود ZR1 بهترین عملکرد را در زمینهٔ ثبات، پایداری و چسبندگی در بین خانوادهٔ حال حاضر کوروت داشته باشد. ترمزهای بروز شدهٔ این خودرو از پکیج Z07 که برای کوروت Z06 ارائه می‌شود گرفته شده است که شامل دیسک‌های کربن سرامیکی با سایز ۱۵.۵ اینچ در جلو می‌شود. این پکیج همچنین شامل لاستیک‌های عظیم میشلن پایلوت سوپر کاپ ۲ با سایز ۲۸۵ در جلو و ۳۳۵ در عقب می‌شود. علاوه بر این، انتظار می‌رود کوروت ZR1 جدید به سیستم تعلیق و سواری مغناطیسی، مدیریت کشش عملکردی و کنترل الکترونیکی دیفرانسیل لغزش محدود (مانند کوروت Z06) مجهز باشد. یک کیت آئرودینامیک هم خودرو را به جاده می‌چسباند.

chevrolet-corvette-zr1-spy

چه زمانی آن‌را خواهیم دید؟

هرچند قبلاً شایعاتی اشاره می‌کردند که ممکن است شورولت کوروت ZR1 در ماه ژانویه در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ رونمایی گردد اما این‌گونه نبود و به نظر می‌رسد باید همچنان مدت‌زمان زیاد دیگری را برای دیدن این سوپراسپرت فوق‌العادهٔ آمریکایی صبر کنیم. آخرین اخبار و اطلاعات از کارانددرایور نشان می‌دهد که ممکن است این کوروت عملکرد بالا در ماه آگوست امسال در رویداد Continental Tire Road Race Showcase IMSA رونمایی گردد. البته رونمایی خودروهای عملکردی شورولت در خارج از شیوهٔ سنتی و نمایشگاه‌های خودرو بدون پیشینه نیست چراکه مثلاً نسل ششم کامارو در یک رویداد ویژه در تابستان ۲۰۱۵ در دیترویت رونمایی شد و چندی پیش کامارو ZL1 1LE هم در مسابقهٔ دیتونا ۵۰۰ معرفی گردید. درهرحال در صورت معرفی کوروت ZR1 در آگوست، فروش آن سال آینده آغاز خواهد شد و زنگ خطری را برای سوپراسپرت‌های اروپایی به صدا درخواهد آورد.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. SRT VIPER

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلان دوستان من دوسال پیش تو یکی از هفته نامه ها خوندم که کوروت zr1 نسل قبل. موتورش هشت سیلندر هفت لیتری بوده ولی اینجا میگه 6.2 لیتری

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ونوم اف ۵

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      Srt نسل قبل هم ۶.۲ لیتری بود البته انجین هفت لیتری هم که ونوم جی تی استفاده میکنه متعلق به شورلت و جی ام هست ولی zr1 نسل قبل همون ۶.۲ بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ونوم اف ۵

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      وایپر جان مجلات رو نگاه کردم نسخه z06 نسل قبل هفت لیتری تنفس طبیعی با ۵۰۵ اسب بخار بوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. (ali (CHEVY NOVA

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (6776 ديدگاه)

      شاهکار این ماشین
      یه موتور حجیم 8 سیلندر با کلی قدرت و گشتاورو قیمت بسیار مناسب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فورد

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (852 ديدگاه)

    واقعا حرف نداره بیش از 700 اسب بخار قدرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ونوم اف ۵

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    ایشالله میره برای رکورد زیر هفت دقیقه تو پیست نوربرگ رینگ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پرهام

      ۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (741 ديدگاه)

      برادر همین الان z06 مدل ۲۰۱۵ رکوردش ۶:۵۹ است

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ASA

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    آمریکا و حجم موتورش!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Madjid911 GT2

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    فکر کنم به رکورد زیر 7:10 برسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mehran nikfar

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (178 ديدگاه)

    همیشه برام سوال بود که بین اینهمه دعوا که بین لامبورگینی و پورشه ۹۱۸ و مک لارن پی وان هست چرا اسم کوروت نمیاد! چرا شورلت جواب آئودی ار۸ رو نمیده چرا و هزارتا چرای دیگه.الان جواب همه شو گرفتم.کوروت صبر میکنه ببینه بین اینهمه مدعی کی برنده میشه تا با اون بجنگه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Amirhossein

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همیشه عاشق zr1 2009 هستم واقعا تکرار نشدنی و بی نظیر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا