معرفی شورولت نیوا به بهانهٔ عرضهٔ نسخه‌های جدید آن

شورولت نیوا یک SUV کوچک است که با سرمایه‌گذاری مشترک میان جنرال موتورز و آوتوواز روسیه (شرکت مادر برند لادا) طراحی‌شده و توسعه‌یافته است. تولید این خودرو در سال 1998 در روسیه آغاز و در ابتدا بانام لادا 2123 عرضه شد که البته چندی بعد نام آن به لادا نیوا 2 تغییر یافت. پس از این، جنرال موتورز و آوتوواز در سال 2001 شرکتی را با مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک یکدیگر بانام جی‌ام-آوتوواز (GM-AvtoVaz) تأسیس نمودند که دفتر مرکزی و کارخانهٔ تولیدی آن در شهر تولیاتی روسیه قرار دارد.

لادا 2123 یا نیوا 2
لادا 2123 یا نیوا 2

تولیدات این شرکت در سال 2002 آغاز گردید؛ بنابراین در این سال تولید لادا نیوا 2 متوقف‌شده و شورلت نیوا بر اساس آن در کارخانهٔ جدید جنرال موتورز و آوتوواز تولید شد. شورلت نیوا SUV بسیار کوچک و جمع‌وجوری است به‌گونه‌ای که با 4.05 متر طول حتی از کوچک‌ترین کراس‌اوور شورلت یعنی ترکس هم کوتاه‌تر است. عرض و ارتفاع نیوا نیز به ترتیب برابر با 1.8 و 1.69 متر بوده، فاصلهٔ بین دو محور آن 2.45 متر است و 1860 کیلوگرم وزن دارد.

شورلت نیوا 2002
شورلت نیوا 2002

این SUV کوچک فقط با یک نوع موتور چهار سیلندر 1.7 لیتری عرضه می‌شود که با استاندارد آلایندگی یورو 5 سازگار بوده و 80 اسب بخار قدرت و 127 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این موتور توسط یک گیربکس 5 سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود و به همین دلیل برخلاف اکثر کراس‌اوورهای کوچک، نیوا از توانایی‌های آفرود بالایی برخوردار است. مصرف سوخت این خودرو نیز در سیکل ترکیبی برابر با 10.3 لیتر در هر صد کیلومتر است.

شورلت نیوا 2002
شورلت نیوا 2002

شورلت نیوا در سال 2009 مورد فیس‌لیفت و به‌روزرسانی جزئی قرار گرفت. در بیرون، در قسمت جلو تغییراتی در چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر و در عقب نیز تغییراتی جزئی در سپر و گرافیک داخلی چراغ‌ها صورت گرفته بود. علاوه بر این، آینه‌های و زه‌های جانبی و رینگ‌ها نیز تغییر کردند که مجموعهٔ این تغییرات موجب شد ظاهر نیوا مدرن‌تر از قبل به نظر برسد. همچنین سطح ایمنی خودرو نیز با تجهیز به امکاناتی چون ترمز ABS و ایربگ‌های جلو افزایش یافت. نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نیوا در مدل‌های مختلفی چون GLC و GLS به بازار عرضه شد. تولید شورلت نیوا همچنان ادامه دارد و حتی بااینکه شورلت از کانسپت نسل دوم نیوا در نمایشگاه مسکو 2014 رونمایی نمود، اما گویا هنوز قرار نیست تولید نسل اول آن متوقف شود چراکه شورلت به تارگی نسخه‌های جدیدی از آن‌را معرفی کرده است.

یکی از این نمونه‌های جدید، ویرایش زمستان یا Winter Edition نام دارد که فروش آن از اوایل نوامبر 2015 در روسیه آغازشده است. این نسخهٔ ویژه مجهز به تجهیزات اضافه و جدیدی شده که شامل برف‌پاک‌کن‌های زمستانی، ریل‌های روی سقف، گرم‌کن شیشهٔ جلو با سیستم حرارتی الکتریکی، صندلی‌ها و تجهیزات داخلی جدید، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، باطری با ظرفیت بیشتر و رینگ‌های مشکی‌رنگ 16 اینچی که با لاستیک‌های کانتیننتال پوشیده شده‌اند می‌شود. قیمت نسخهٔ زمستان شورلت نیوا در روسیه 617 هزار روبل (9400 دلار) است و جی‌ام-آوتوواز اعلام کرده که قصد دارد درمجموع فقط 600 دستگاه از آن‌را تولید کند.

شورلت نیوا ویرایش زمستان
شورلت نیوا ویرایش زمستان

در سوی دیگر فروش شورلت نیوا در سال 2015 در روسیه 28 درصد کاهش‌یافته و در رتبهٔ سوم پرفروش‌ترین SUVهای بازار روسیه پس از رنو داستر و لادا نیوا 4×4 قرارگرفته است. همچنین در دو ماه اول سال جاری نیز فروش نیوا 18 درصد کاهش داشته است. به همین دلیل جی‌ام-آوتوواز در واکنش به کاهش تقاضا برای نیوا امسال تیپ جدیدی از آن‌را بانام GL عرضه کرده است که در بین تیپ‌های گوناگون نیوا، مدلی متوسط و میانی محسوب می‌شود.

شورلت نیوا تیپ GL
شورلت نیوا تیپ GL

تیپ GL در مقایسه با تیپ پایهٔ L، از امکانات اضافهٔ تهویه مطبوع، دو ایربگ، ترمز ABS، کیت پلاستیکی و سپرهای همرنگ بدنه، پروژکتورهای جلو، سیستم ضد سرقت و رینگ‌های آلیاژی 15 اینچی برخوردار است؛ اما در مقایسه با بالاترین تیپ یعنی GLC، تجهیزات کمتری داشته و فاقد گرم‌کن صندلی‌ها، ریل‌های روی سقف و قطعات تزئینی داخل کابین است. با عرضهٔ تیپ GL، تیپ GLS (که درواقع همان تیپ GLC است بدون تهویه مطبوع) حذف‌شده و نیوا هم‌اکنون در شش تیپ L، LC، LE، LE+، GL و GLC عرضه می‌شود. قیمت پایین‌ترین تیپ نیوا یعنی تیپ L هم‌اکنون 555 هزار روبل (8300 دلار) است درحالی‌که قیمت تیپ جدید GL حدود 600 هزار روبل (9000 دلار) اعلام‌شده است.

شورلت نیوا تیپ L
شورلت نیوا تیپ L
شورلت نیوا تیپ GLC
شورلت نیوا تیپ GLC

این در حالی‌ است که طبق گزارشات قرار است امسال تولید نسل دوم شورلت نیوا آغاز گردد که با توجه به کاهش ارزش روبل روسیه و مشکلات سرمایه‌گذاری در این کشور هنوز قطعی نیست. نسل دوم نیوا خودروی کاملاً جدیدی بوده و از طراحی متحول شده‌ای سود می‌برد. این خودرو مجهز به موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری با 135 اسب بخار قدرت است که نیروی آن توسط یک گیربکس 5 سرعتهٔ دستی به‌صورت دائمی به هر چهارچرخ انتقال میابد.

نمونۀ کانسپت نسل دوم شورلت نیوا
نمونۀ کانسپت نسل دوم شورلت نیوا

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

14 دیدگاه

  1. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    1.8 لیتری و 135 اسب بخار هم خوبشه
    طراحیش هم قشنگ تر از نسل قبلی شده

    پاسخ
  2. titan
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    هر جا پای لادا باز شده یه لگن متولد میشه فک کنم عکس اخری امریکاییها خودشون دست به کار شدن

    پاسخ
  3. سعید
    سوابق: (85 دیدگاه) ,

    این روسها هم مردمان عجیبین جت جنگی میسازن با آمریکا در رقابته ولی یه ماشین نمیتونن تنهایی تولید کنن، حتی یه یخچال نمیتونن بسازن! راهی که ما داریم میریم هم بنظر میاد همونوره، اتفاقا کره شمالی هم با ما هم مسیره، چه خوش بگذره سه تایی!!!

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      هرچی کشور درب و داغون و دیکتاوری دور ایران جمع
      همون کره شمالی احمق نون ندارن بخورن و ملتش گرسنه است بعد میره موشک بسازه رقابت با امریکا
      کره شمالی خیلی جوجه است درمقابل ایالات متحده

      پاسخ
    2. كوروش
      سوابق: (325 دیدگاه) ,

      ولی روسها مردم شون وضعشون نسبت به ما عالی هستش شرایط اقتصادی خوبی هم دارند اکثر ماشین هاشون المانی هستش و بدیل اینکه مشکل عظیمی مثل ایرانخودرو رو ندارند واردات خودرو شون هم ازاده پوتین هم اونقدر رو اقتصاد و سرمایه مردم کار کرده که تو روسیه می پرستنش ما ١٠٠ کیلومتر از پایتخت اون ور تر می ریم فکر می کنید به ایران دهه ٣٠ برگشتید بعد روسیه تا سیبری برق رایگان و اب گرم (بدلیل نیروگاه های اتمی) رایگان کشیده
      ما فکر کنم فقط با کره شمالی قابل مقایسه باشیم

      پاسخ
      1. نیما ناصری
        سوابق: (131 دیدگاه) ,

        برق رایگان به دلیل نیروگاه اتمی؟؟ جک گفنی؟؟

        پاسخ
        1. The R
          سوابق: (37 دیدگاه) ,

          آب گرم تو بعضی از مناطق روسیه (که نزدیک نیروگاه های اتمی هستن) لوله کشی جدا گانه داره ، چون از آب گرم شده دور راکتور تامین میشه. در مورد رایگان بودنش اطلاع ندارم.

  4. مهمان
    سوابق: (53 دیدگاه) ,

    مینی کراس اور = 1860 کیلوگرم
    وای به روزی که اینا بخوان اس یو وی فول سایز بسازن
    نسبت به قیمت 30 میلیونی ماشین بدی نیست
    البته در روسیه قیمت لیفان ایکس 60 هم حدود 32 میلیون و جک جی 5 حدود 25 میلیون هست اما اصلا استقبال نمیشه
    ولی در ایران ….

    پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (325 دیدگاه) ,

    دو کشوری که باهم در رقابتن پای اسایش مردمشون باشه باهم همکاری می کنن ولی ما چی فقط بلدیم با همه دشمنی کنیم درای کشورم ببندیم بعد بگیم مرفه ترین مردم دنیا رو داریم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.