دوجشورلت

نبرد غول‌ها؛ مقایسهٔ شورولت تاهو و دوج دورانگو

علیرغم افزایش قیمت سوخت، افزایش مالیات بر خودروهای با آلایندگی بالا و افزایش ترافیک شهرها، همچنان SUVهای فول سایز عظیم‌الجثه در ایالات‌متحده از محبوبیت بالایی برخوردارند. به همین دلیل سال‌های سال است که خودروسازان این کشور SUVهای غول‌پیکری را جهت تصرف سهم بیشتری از این بازار پرسود عرضه می‌کنند. فروش و محبوبیت این کلاس در ایالات‌متحده به حدی است که حتی خودروسازان ژاپنی هم SUVهای فول سایزی را صرفاً جهت عرضه در ایالات‌متحده تولید نموده‌اند. سکویا و آرمادا SUVهای بزرگی هستند که توسط خودروسازان ژاپنی تویوتا و نیسان صرفاً جهت عرضه در بازار ایالات‌متحده و برای رقابت با SUVهای فول سایز آمریکایی ساخته‌شده‌اند.

در این کلاس سال‌هاست که جنرال موتورز و فورد حضور پررنگی داشته‌اند. در سطح معمولی، شورولت تاهو و سابربن و فورد اکسپیدیشن و در سطح لوکس کادیلاک اسکالید، جمس یوکان دنالی و لینکلن نویگیتور، SUVهای بزرگی هستند که توسط جنرال موتورز و فورد عرضه می‌شوند. بعلاوه تمامی خودروهایی مذکور در دو نوع معمولی و کشیده (با طول و فاصلهٔ محوری بیشتر) ساخته می‌شوند که نمونه‌های کشیده معمولاً با پسوندی مانند XL در جمس یوکان، ESV در کادیلاک اسکالید، EL در فورد اکسپیدیشن و L در لینکلن نویگیتور عرضه می‌گردند. دراین‌بین شورولت استثناء محسوب می‌شود زیرا برخلاف موارد مذکور، نمونه‌های معمولی و کشیدهٔ SUV فول سایز خود را با دو نام مختلف عرضه می‌کند به‌گونه‌ای که نسخهٔ معمولیْ تاهو و نسخهٔ کشیدهْ سابربن نام دارد.

اما قطب سوم خودروسازی ایالات‌متحده یعنی کرایسلر تقریباً نماینده‌ای در این کلاس ندارد. بااین‌وجود می‌توان به‌نوعی دوج دورانگو را تقریباً یک SUV فول سایز به سبک آمریکایی و رقیبی نه‌چندان مستقیم از سوی کرایسلر برای فورد و جنرال موتور بشمار آورد. چراکه کرایسلر فقط همین یک SUV بزرگ را در سبد محصولات خود داشته و نماینده‌ای در سطح لوکس نیز ندارد. بعلاوه دورانگو برخلاف رقبا، فقط در نسخهٔ معمولی عرضه‌شده و نسخهٔ کشیده ندارد. بااین‌حال می‌توان دوج دورانگو را تا حدودی رقیب شورولت تاهو و نسخهٔ معمولی فورد اکسپیدیشن دانست؛ بنابراین در ادامه دو SUV غول‌پیکر از دو قطب خودروسازی ایالات‌متحده یعنی جنرال موتورز و کرایسلر را رودرروی هم قرار داده و نبردی بین دورانگو و تاهو برپا خواهیم کرد.

2015-Dodge-Durango-vs-Chevy

شروع رقابت

شورولت تاهو و دوج دورانگو از بهترین SUVهای فول سایز سنتی بازار هستند. هر دو صندلی‌های بزرگ و جادار، راحتی و تکنولوژی بالا و سواری قدرتمندی را ارائه می‌کنند. اگر در تصمیم‌گیری جهت خرید یکی از این دو خودرو مردد مانده‌اید، این مقایسه می‌تواند کمک مناسبی جهت انتخاب بهتر باشد. نسل کنونی شورولت تاهو که نسل چهارم آن محسوب می‌شود، در سال ۲۰۱۴ با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد و خودروی کاملاً جدیدی به‌حساب می‌آید. همان‌طور که اشاره‌شد این خودرو پلت‌فرم مشترکی با شورولت سابربن، جمس یوکان و کادیلاک اسکالید دارد. در سوی دیگر دوج دورانگو قرارگرفته که نسل فعلی یا سوم آن در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و به همین دلیل قدیمی‌تر از تاهو است اما دوج این خودرو را در سال ۲۰۱۴ مورد فیس‌لیفت قرار داد تا همچنان توانایی رقابت را داشته باشد. دورانگو پلت‌فرم مشترکی با SUV کوچک‌تر جیپ گرند چروکی دارد.

طراحی خارجی

شورولت تاهو همانند اجداد خود طراحی کاملاً جعبه‌ای شکلی دارد. در جلوی خودرو شاهد جلوپنجره‌ای عظیم و چراغ‌هایی بزرگ هستیم درحالی‌که قسمت عقب طراحی بسیار ساده‌ای داشته و دو چراغ عمودی ساده در آن بکار گرفته‌شده است. دوج دورانگو اما طراحی مدرن‌تری داشته و در آن از خطوط منحنی بیشتری استفاده‌شده است. در جلوی دورانگو جلوپنجرهٔ + شکل معروف دوج جلب‌توجه می‌کند درحالی‌که در قسمت عقب، برخلاف تاهو، چراغ‌های افقی متصل به همی دیده می‌شوند که ظاهر جذاب‌تری دارند. در کل دورانگو بااینکه طراحی مدرن‌تری دارد اما همچنان ابهت آمریکایی خود را حفظ کرده است. بااین‌حال طراحی خارجی هر دو خودرو زیبا و قابل‌قبول است و انتخاب میان آن‌ها بیشتر به سلیقهٔ افراد برمی‌گردد.

طراحی داخلی و راحتی

کابین دوج دورانگو تقریباً برخلاف دیگر هم‌کلاسانش طراحی‌شده است. متریال بسیار باکیفیت، طراحی جذاب، سطوح نرم و تِم لوکس از ویژگی‌های اتاق دورانگو هستند. بعلاوه شیفتر تعویض دندهٔ آن نیز برخلاف دیگر SUVهای بزرگ آمریکایی که در کنار فرمان قرار دارد، در کنسول وسط نصب‌شده است. صندلی‌های جلوی دورانگو جادار و راحت بوده و صندلی‌های ردیف دوم نیز به همان اندازه راحت و لذت‌بخش هستند و فضای پا و سر فراوانی دارند. صندوق بار آن نیز در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم و سوم، حداکثر فضایی به حجم ۲۳۹۰ لیتر را فراهم می‌کند. طراحی داخلی شورولت تاهو همانند بیرون آن سنتی است اما همچنان تا حد قابل‌توجهی لوکس است. صندلی‌های جلوی آن بزرگ بوده، بدن را به‌صورت مناسبی حمایت کرده و راحتی بالایی در سفرهای طولانی دارند. هر دو ردیف صندلی‌های عقبی نیز راحت و مناسب خانواده‌ها است. با توجه به ابعاد بزرگ‌تر تاهو، مطمئناً در هنگام تا کردن دو ردیف صندلی‌های عقب فضای بار بیشتری معادل ۲۶۸۰ لیتر ارائه می‌کند اما هنگامی‌که تمامی صندلی‌ها باز باشند دورانگو فضای بار بیشتری دارد و این یعنی برای یک سفر جاده‌ای برای خانواده‌ها مناسب‌تر است چراکه نیازی نیست برای داشتن فضای بار بیشتر صندلی‌های عقبی را جمع کنید. بعلاوه بااینکه صندلی‌های هر دو خودرو راحت هستند اما دورانگو به‌صورت استاندارد از گرم‌کن صندلی‌های جلو و سانروف برخوردار است.

ایمنی

سیستم‌های ایمنی تاهو کاملاً قابل‌توجه هستند به‌گونه‌ای که سیستم کامپیوتری OnStar استاندارد آن در هنگام تصادف درخواست کمک نموده و مکان خودرو را از طریق GPS اعلام می‌کند. ترمز ABS و سیستم کنترل تریلر آن نیز به هدایت و کنترل راحت‌تر خودرو در شرایط آب و هوایی بد کمک می‌کنند. برای خودرویی با چنین ابعاد غول‌آسا، وجود دوربین دید عقب کاملاً ضروری است که تاهو هم از آن برخوردار است. دوج دورانگو نیز تجهیزات ایمنی مدرنی ارائه می‌کند. سیستم کامپیوتری UConnect در مواقع اضطراری درخواست کمک نموده و در صورت به سرقت رفتن خودرو، آن‌را ردیابی می‌کند. همانند تاهو، در دورانگو هم سیستم‌های پیشرفته‌ای جهت افزایش هوشیاری راننده بکار رفته است ازجمله سیستم هشدار برخورد از جلو.

پیشرانه

شورولت تاهو در همهٔ تیپ‌ها فقط با یک موتور قدرتمند ۵.۳ لیتری V8 ارائه می‌شود که ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. البته سیستم انتقال قدرت آن‌را می‌توان به‌صورت دیفرانسیل عقب و یا دو دیفرانسیل انتخاب نمود. گیربکس اتوماتیک ۶ سرعتهٔ آن نیز عملکرد روانی داشته و سواری آرام و راحتی را به ارمغان می‌آورد. این موتور عظیم مصرف سوخت مناسبی معادل فقط ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی دارد. دوج دورانگو اما برخلاف تاهو با دو موتور ارائه می‌شود. این خودرو به‌صورت استاندارد مجهز به یک موتور ۳.۶ لیتری V6 با ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور است اما تیپ‌های بالاتر با یک پیشرانهٔ قدرتمند ۵.۷ لیتری V8 هِمی با ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور عرضه می‌گردد که برای هماهنگی با تاهو در این مقایسه موتور دوم را انتخاب کرده‌ایم. مصرف سوخت موتور همی دوج نیز کمی بیشتر از موتور تاهو است. دورانگو هم مانند تاهو در هر دو نوع دوچرخ محرک یا چهارچرخ محرک قابل سفارش است.

رانندگی

در جاده تاهو عملکردی کاملاً روان و پالایش‌شده دارد. پیشرانهٔ استاندارد V8 توانمند تاهو آن‌را به یکی از قدرتمندترین SUVهای فول سایز بازار تبدیل کرده و به‌آسانی توانایی کشش خودرو به همراه بار و سرنشینان را دارد به‌نحوی‌که می‌تواند حداکثر تا ۳۸۵۵ کیلوگرم را بکسل کند. در بزرگراه و هنگام حرکت با سرعت‌های بالا، کابین کاملاً آرام و بی‌سروصدا است درحالی‌که سیستم فرمان برقی جدید آن نیز دقت بالایی دارد. دورانگو نیز در اکثر مواقع دینامیک رانندگی مناسبی دارد. در بزرگراه‌ها سواری راحتی داشته و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعتهٔ آن هر وقت که بخواهید قدرت موردنیاز جهت افزایش سرعت را انتقال می‌دهد. دورانگو با موتور ۵.۷ لیتری توانایی کشش ۳۳۵۵ کیلوگرم بار را دارد.

قیمت

برچسب قیمتی شورولت تاهو کمی بالا است که ممکن است آن‌را از دسترس بعضی از افراد خارج کند. قیمت پایهٔ تاهو از ۴۷ هزار دلار آغاز می‌شود و در بالاترین مدل به ۶۵ هزار دلار می‌رسد؛ اما قیمت دوج دورانگو به میزان قابل‌توجهی کمتر است که آن‌را به گزینهٔ مقرون‌به‌صرفه‌تری تبدیل می‌کند. قیمت نسخهٔ پایهٔ دورانگو با موتور V6 از ۳۰,۴۹۵ دلار شروع می‌شود که به‌وضوح قابل‌دسترس‌تر از تاهو است. این در حالی‌ است که بالاترین مدل دورانگو با موتور V8 قیمتی برابر با ۴۵,۵۹۰ دلار دارد که حتی بازهم کمتر از قیمت نسخهٔ پایهٔ تاهو است.

نتیجه

هر دو خودروی دوج دورانگو و شورولت تاهو نقاط مثبت فراوانی دارند اما به‌طورکلی تاهو را ترجیح می‌دهیم. موتور قدرتمند آن باعث می‌شود حتی در صورت پُر بودن بار و سرنشینان به‌آسانی در بزرگراه‌ها با سرعت بالا حرکت کنید. تاهو در جاده روان و راحت است درحالی‌که داخل کابین آن نیز بزرگ و مدرن است. ویژگی‌های ایمنی با تکنولوژی بالا هم تا حد زیادی از سرنشینان محافظت می‌کند. پس بنابراین دلایل در نبرد امروز ما شورولت تاهو پیروز میدان است.

 

مشخصات فنی

  شورولت تاهو ۲۰۱۶ دوج دورانگو ۲۰۱۶
پیشرانه ۵.۳ لیتری V8 ۵.۷ لیتری V8
قدرت ۳۵۵ اسب بخار ۳۶۰ اسب بخار
گشتاور ۵۲۰ نیوتن متر ۵۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب/چهارچرخ عقب/چهارچرخ
شتاب صفرتا صد ۸ ثانیه ۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۷ ثانیه ۱۴.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۲ کیلومتر در ساعت ۲۴۲ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۱۳ لیتر (ترکیبی) ۱۴ لیتر (ترکیبی)
طول/عرض/ارتفاع ۵.۱۸/۲.۰۴/۱.۸۹ متر ۵.۱۱/۱.۹۲/۱.۸۰ متر
فاصلهٔ بین دو محور ۲.۹۶ متر ۳.۰۴ متر
وزن خالص ۲۵۷۷ کیلوگرم ۲۴۴۸ کیلوگرم
ظرفیت کشش ۳۸۵۵ کیلوگرم ۳۳۵۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۴۳۳/۲۶۸۰ لیتر ۴۸۷/۲۳۹۰ لیتر
ظرفیت باک ۹۸ لیتر ۹۳ لیتر
قیمت ۴۷ تا ۶۵ هزار دلار ۳۰ تا ۴۵ هزار دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. B/M/P/J

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (398 ديدگاه)

    انتخاب برای من جوون که احتیاجی به ماشین زیادی گنده و قابلیت کارایی بالا در کار و نداشتن لذت آن چنان جالب در رانندگی و قیمت بالا ندارم‌، ساده است.

    دوج دورانگو اونم مدل SRT8 با رنگ قرمز یا سفید و با جلو پنجره ی مشکی مات‌.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Lord Cezar

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (300 ديدگاه)

      مگه دورانگو با srt8 عرضه میشه ؟ تو شاسی های آمریکایی تولید داج و جیپ و کرایسلر فقط گرند چروکی موتور 6.4 لیتری داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Lord Cezar

        ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (300 ديدگاه)

        چرا منفی دادین . اگه اطلاعاتتون سرشار شده و زیاد از منه بگین ما هم مطلع بشیم. ملت جوگیری داریما.

        موافقم 1
        مخالفم 1
  2. کافر مقدس

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    بین دو برادر هیچ وقت رقابتی وجود نخواهد داشت

    الکی آمریکایی هارو ب جان هم نندازید هرکدومش بک گراندش کلی فلسفه و تاریخه! (مخاطبم سایت های خارجی مخصوصا از نوع بریتیش ش است )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. دانیال

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    من به پاترول مدل 70 هم راضیم به خدا. ولی شورلت رو بیشتر دوستداشتم با ابهت تر جلوه میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. عیسی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (72 ديدگاه)

    تو بیشتر ایتما دوج عالی بود..قیمتشم که خیلی کمتره ولی باز برنده شورلت شد…یکم نتیجه گیریش عجیب بود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    شورلت تاهو 65000 دلار: 227500000 تومن
    دوج دورانگو 45000 دلار: 157500000 تومن
    ولی مشخصات فنی هردو تقریبا یکی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ALIREZA034

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    اتاق شورولت لوکس و زیبا تره.من هم دورانگو و هم تاهو رو از نزدیک دیدم(البته نسخه چند سال پیشو)تاهو بزرگتره که ابهتشو بیشتر میکنه تازه اون که من دیدم از این مدل جدید لاغرتر بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ali

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    اقا بین امریکایی جماعت یکی رو انتخاب کردن از سخت ترین کارهاست و یه جا دیگه هم گفتم از شب اول قبر هم سخت تره انتخاب بین چند امریکایی اونم چی بین شورولت و دوج که عشقه من هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمیدرضا

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چون میدونستم اگر بخونم متن رو امشب خوابم نخواهد برد از افکاری مثل چرا این امکانات با این سطح رفاه با این قیمت و خیلی چراهای دیگه نخوندم ولی از نویسنده بابت زحماتش تشکر می کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مجید.فقط لامبورگینی.

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    هر دو خوبن. من با داج بیشتر حال میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حميد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    دوج خیلی با حاله فکر کنم انتخاب خوبی باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    دوج دورانگو رو بر می دارم، بدید بیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Hj

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (83 ديدگاه)

    اگه ورود جفتشون ازاد بود و قیمتشون مثه همینی بود که کارخونشون میده و صد البته من پول جفتشونو داشتم صد در صد دارنگو رو ومیداشتم با موتور ٨ سیلندر !!??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مسعود

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    ما که پول نداریم و با جیب خالی نشستیم نظر میدیم ولی خوب ، صرفنظر از اینکه چقدر ثروتمند
    بشم(بگو انشاالله) قیمت همیشه برام مهمه پس دوج دورانگو انتخابمه، چون با تفاوت قیمت مدل پایه این دو ماشین می تونید یک خودروی جمع و جور باحال مثلا” نسل جدید مزدا mx5 خرید.
    که وقتی با خانواده نیستی و میخوای تک سر نشین بزنی بیرون اون لگن نه ببخشید وان خانوادگی رو راه نندازی تو خیابون.
    آخ دلم نسل جدید مزدا mx5 میخواد.
    لطفا در موردش مطلب بذارید مخصوصا اگه نسخه تیون داره معرفی کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Juniro

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (130 ديدگاه)

    خیلی باحاله که با قیمت نزدیک به 110 میلیون میشه یک دوج با این همه ابهت، قدرت و امکانات خرید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. امیر

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اصلا باور نکردنیه با 100 میلیون میشه همچین ماشینی خرید؟ اینو الان وارد کنن کمتر از 500 نمیدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    اگه عیال وار بودم میگفتم شوی
    ولی خب نیستم
    ماشین باحال تر جوون پسند تر ارزون تر موتور قویتر و بزرگتر با طراحی داخلیشم حال میکنم
    بقیه فاکتورام برن لب طاقچه …
    انتخابم -> دورانگو
    .
    البته اگه با یوکان سرکار میبودیم شاید قضیه فرق میکرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. HADI

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    همه اینا یه طرف کادیلاک اسکالید یه طرف

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا