نبرد غول‌ها؛ مقایسهٔ شورولت تاهو و دوج دورانگو

علیرغم افزایش قیمت سوخت، افزایش مالیات بر خودروهای با آلایندگی بالا و افزایش ترافیک شهرها، همچنان SUVهای فول سایز عظیم‌الجثه در ایالات‌متحده از محبوبیت بالایی برخوردارند. به همین دلیل سال‌های سال است که خودروسازان این کشور SUVهای غول‌پیکری را جهت تصرف سهم بیشتری از این بازار پرسود عرضه می‌کنند. فروش و محبوبیت این کلاس در ایالات‌متحده به حدی است که حتی خودروسازان ژاپنی هم SUVهای فول سایزی را صرفاً جهت عرضه در ایالات‌متحده تولید نموده‌اند. سکویا و آرمادا SUVهای بزرگی هستند که توسط خودروسازان ژاپنی تویوتا و نیسان صرفاً جهت عرضه در بازار ایالات‌متحده و برای رقابت با SUVهای فول سایز آمریکایی ساخته‌شده‌اند.

در این کلاس سال‌هاست که جنرال موتورز و فورد حضور پررنگی داشته‌اند. در سطح معمولی، شورولت تاهو و سابربن و فورد اکسپیدیشن و در سطح لوکس کادیلاک اسکالید، جمس یوکان دنالی و لینکلن نویگیتور، SUVهای بزرگی هستند که توسط جنرال موتورز و فورد عرضه می‌شوند. بعلاوه تمامی خودروهایی مذکور در دو نوع معمولی و کشیده (با طول و فاصلهٔ محوری بیشتر) ساخته می‌شوند که نمونه‌های کشیده معمولاً با پسوندی مانند XL در جمس یوکان، ESV در کادیلاک اسکالید، EL در فورد اکسپیدیشن و L در لینکلن نویگیتور عرضه می‌گردند. دراین‌بین شورولت استثناء محسوب می‌شود زیرا برخلاف موارد مذکور، نمونه‌های معمولی و کشیدهٔ SUV فول سایز خود را با دو نام مختلف عرضه می‌کند به‌گونه‌ای که نسخهٔ معمولیْ تاهو و نسخهٔ کشیدهْ سابربن نام دارد.

اما قطب سوم خودروسازی ایالات‌متحده یعنی کرایسلر تقریباً نماینده‌ای در این کلاس ندارد. بااین‌وجود می‌توان به‌نوعی دوج دورانگو را تقریباً یک SUV فول سایز به سبک آمریکایی و رقیبی نه‌چندان مستقیم از سوی کرایسلر برای فورد و جنرال موتور بشمار آورد. چراکه کرایسلر فقط همین یک SUV بزرگ را در سبد محصولات خود داشته و نماینده‌ای در سطح لوکس نیز ندارد. بعلاوه دورانگو برخلاف رقبا، فقط در نسخهٔ معمولی عرضه‌شده و نسخهٔ کشیده ندارد. بااین‌حال می‌توان دوج دورانگو را تا حدودی رقیب شورولت تاهو و نسخهٔ معمولی فورد اکسپیدیشن دانست؛ بنابراین در ادامه دو SUV غول‌پیکر از دو قطب خودروسازی ایالات‌متحده یعنی جنرال موتورز و کرایسلر را رودرروی هم قرار داده و نبردی بین دورانگو و تاهو برپا خواهیم کرد.

2015-Dodge-Durango-vs-Chevy

شروع رقابت

شورولت تاهو و دوج دورانگو از بهترین SUVهای فول سایز سنتی بازار هستند. هر دو صندلی‌های بزرگ و جادار، راحتی و تکنولوژی بالا و سواری قدرتمندی را ارائه می‌کنند. اگر در تصمیم‌گیری جهت خرید یکی از این دو خودرو مردد مانده‌اید، این مقایسه می‌تواند کمک مناسبی جهت انتخاب بهتر باشد. نسل کنونی شورولت تاهو که نسل چهارم آن محسوب می‌شود، در سال 2014 با مدل 2015 به بازار آمد و خودروی کاملاً جدیدی به‌حساب می‌آید. همان‌طور که اشاره‌شد این خودرو پلت‌فرم مشترکی با شورولت سابربن، جمس یوکان و کادیلاک اسکالید دارد. در سوی دیگر دوج دورانگو قرارگرفته که نسل فعلی یا سوم آن در سال 2010 معرفی شد و به همین دلیل قدیمی‌تر از تاهو است اما دوج این خودرو را در سال 2014 مورد فیس‌لیفت قرار داد تا همچنان توانایی رقابت را داشته باشد. دورانگو پلت‌فرم مشترکی با SUV کوچک‌تر جیپ گرند چروکی دارد.

طراحی خارجی

شورولت تاهو همانند اجداد خود طراحی کاملاً جعبه‌ای شکلی دارد. در جلوی خودرو شاهد جلوپنجره‌ای عظیم و چراغ‌هایی بزرگ هستیم درحالی‌که قسمت عقب طراحی بسیار ساده‌ای داشته و دو چراغ عمودی ساده در آن بکار گرفته‌شده است. دوج دورانگو اما طراحی مدرن‌تری داشته و در آن از خطوط منحنی بیشتری استفاده‌شده است. در جلوی دورانگو جلوپنجرهٔ + شکل معروف دوج جلب‌توجه می‌کند درحالی‌که در قسمت عقب، برخلاف تاهو، چراغ‌های افقی متصل به همی دیده می‌شوند که ظاهر جذاب‌تری دارند. در کل دورانگو بااینکه طراحی مدرن‌تری دارد اما همچنان ابهت آمریکایی خود را حفظ کرده است. بااین‌حال طراحی خارجی هر دو خودرو زیبا و قابل‌قبول است و انتخاب میان آن‌ها بیشتر به سلیقهٔ افراد برمی‌گردد.

طراحی داخلی و راحتی

کابین دوج دورانگو تقریباً برخلاف دیگر هم‌کلاسانش طراحی‌شده است. متریال بسیار باکیفیت، طراحی جذاب، سطوح نرم و تِم لوکس از ویژگی‌های اتاق دورانگو هستند. بعلاوه شیفتر تعویض دندهٔ آن نیز برخلاف دیگر SUVهای بزرگ آمریکایی که در کنار فرمان قرار دارد، در کنسول وسط نصب‌شده است. صندلی‌های جلوی دورانگو جادار و راحت بوده و صندلی‌های ردیف دوم نیز به همان اندازه راحت و لذت‌بخش هستند و فضای پا و سر فراوانی دارند. صندوق بار آن نیز در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم و سوم، حداکثر فضایی به حجم 2390 لیتر را فراهم می‌کند. طراحی داخلی شورولت تاهو همانند بیرون آن سنتی است اما همچنان تا حد قابل‌توجهی لوکس است. صندلی‌های جلوی آن بزرگ بوده، بدن را به‌صورت مناسبی حمایت کرده و راحتی بالایی در سفرهای طولانی دارند. هر دو ردیف صندلی‌های عقبی نیز راحت و مناسب خانواده‌ها است. با توجه به ابعاد بزرگ‌تر تاهو، مطمئناً در هنگام تا کردن دو ردیف صندلی‌های عقب فضای بار بیشتری معادل 2680 لیتر ارائه می‌کند اما هنگامی‌که تمامی صندلی‌ها باز باشند دورانگو فضای بار بیشتری دارد و این یعنی برای یک سفر جاده‌ای برای خانواده‌ها مناسب‌تر است چراکه نیازی نیست برای داشتن فضای بار بیشتر صندلی‌های عقبی را جمع کنید. بعلاوه بااینکه صندلی‌های هر دو خودرو راحت هستند اما دورانگو به‌صورت استاندارد از گرم‌کن صندلی‌های جلو و سانروف برخوردار است.

ایمنی

سیستم‌های ایمنی تاهو کاملاً قابل‌توجه هستند به‌گونه‌ای که سیستم کامپیوتری OnStar استاندارد آن در هنگام تصادف درخواست کمک نموده و مکان خودرو را از طریق GPS اعلام می‌کند. ترمز ABS و سیستم کنترل تریلر آن نیز به هدایت و کنترل راحت‌تر خودرو در شرایط آب و هوایی بد کمک می‌کنند. برای خودرویی با چنین ابعاد غول‌آسا، وجود دوربین دید عقب کاملاً ضروری است که تاهو هم از آن برخوردار است. دوج دورانگو نیز تجهیزات ایمنی مدرنی ارائه می‌کند. سیستم کامپیوتری UConnect در مواقع اضطراری درخواست کمک نموده و در صورت به سرقت رفتن خودرو، آن‌را ردیابی می‌کند. همانند تاهو، در دورانگو هم سیستم‌های پیشرفته‌ای جهت افزایش هوشیاری راننده بکار رفته است ازجمله سیستم هشدار برخورد از جلو.

پیشرانه

شورولت تاهو در همهٔ تیپ‌ها فقط با یک موتور قدرتمند 5.3 لیتری V8 ارائه می‌شود که 355 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور دارد. البته سیستم انتقال قدرت آن‌را می‌توان به‌صورت دیفرانسیل عقب و یا دو دیفرانسیل انتخاب نمود. گیربکس اتوماتیک 6 سرعتهٔ آن نیز عملکرد روانی داشته و سواری آرام و راحتی را به ارمغان می‌آورد. این موتور عظیم مصرف سوخت مناسبی معادل فقط 13 لیتر در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی دارد. دوج دورانگو اما برخلاف تاهو با دو موتور ارائه می‌شود. این خودرو به‌صورت استاندارد مجهز به یک موتور 3.6 لیتری V6 با 290 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور است اما تیپ‌های بالاتر با یک پیشرانهٔ قدرتمند 5.7 لیتری V8 هِمی با 360 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور عرضه می‌گردد که برای هماهنگی با تاهو در این مقایسه موتور دوم را انتخاب کرده‌ایم. مصرف سوخت موتور همی دوج نیز کمی بیشتر از موتور تاهو است. دورانگو هم مانند تاهو در هر دو نوع دوچرخ محرک یا چهارچرخ محرک قابل سفارش است.

رانندگی

در جاده تاهو عملکردی کاملاً روان و پالایش‌شده دارد. پیشرانهٔ استاندارد V8 توانمند تاهو آن‌را به یکی از قدرتمندترین SUVهای فول سایز بازار تبدیل کرده و به‌آسانی توانایی کشش خودرو به همراه بار و سرنشینان را دارد به‌نحوی‌که می‌تواند حداکثر تا 3855 کیلوگرم را بکسل کند. در بزرگراه و هنگام حرکت با سرعت‌های بالا، کابین کاملاً آرام و بی‌سروصدا است درحالی‌که سیستم فرمان برقی جدید آن نیز دقت بالایی دارد. دورانگو نیز در اکثر مواقع دینامیک رانندگی مناسبی دارد. در بزرگراه‌ها سواری راحتی داشته و گیربکس اتوماتیک 8 سرعتهٔ آن هر وقت که بخواهید قدرت موردنیاز جهت افزایش سرعت را انتقال می‌دهد. دورانگو با موتور 5.7 لیتری توانایی کشش 3355 کیلوگرم بار را دارد.

قیمت

برچسب قیمتی شورولت تاهو کمی بالا است که ممکن است آن‌را از دسترس بعضی از افراد خارج کند. قیمت پایهٔ تاهو از 47 هزار دلار آغاز می‌شود و در بالاترین مدل به 65 هزار دلار می‌رسد؛ اما قیمت دوج دورانگو به میزان قابل‌توجهی کمتر است که آن‌را به گزینهٔ مقرون‌به‌صرفه‌تری تبدیل می‌کند. قیمت نسخهٔ پایهٔ دورانگو با موتور V6 از 30,495 دلار شروع می‌شود که به‌وضوح قابل‌دسترس‌تر از تاهو است. این در حالی‌ است که بالاترین مدل دورانگو با موتور V8 قیمتی برابر با 45,590 دلار دارد که حتی بازهم کمتر از قیمت نسخهٔ پایهٔ تاهو است.

نتیجه

هر دو خودروی دوج دورانگو و شورولت تاهو نقاط مثبت فراوانی دارند اما به‌طورکلی تاهو را ترجیح می‌دهیم. موتور قدرتمند آن باعث می‌شود حتی در صورت پُر بودن بار و سرنشینان به‌آسانی در بزرگراه‌ها با سرعت بالا حرکت کنید. تاهو در جاده روان و راحت است درحالی‌که داخل کابین آن نیز بزرگ و مدرن است. ویژگی‌های ایمنی با تکنولوژی بالا هم تا حد زیادی از سرنشینان محافظت می‌کند. پس بنابراین دلایل در نبرد امروز ما شورولت تاهو پیروز میدان است.

 

مشخصات فنی

  شورولت تاهو 2016 دوج دورانگو 2016
پیشرانه 5.3 لیتری V8 5.7 لیتری V8
قدرت 355 اسب بخار 360 اسب بخار
گشتاور 520 نیوتن متر 530 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب/چهارچرخ عقب/چهارچرخ
شتاب صفرتا صد 8 ثانیه 7 ثانیه
مسافت 400 متر 15.7 ثانیه 14.9 ثانیه
حداکثر سرعت 232 کیلومتر در ساعت 242 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 13 لیتر (ترکیبی) 14 لیتر (ترکیبی)
طول/عرض/ارتفاع 5.18/2.04/1.89 متر 5.11/1.92/1.80 متر
فاصلهٔ بین دو محور 2.96 متر 3.04 متر
وزن خالص 2577 کیلوگرم 2448 کیلوگرم
ظرفیت کشش 3855 کیلوگرم 3355 کیلوگرم
حجم صندوق بار 433/2680 لیتر 487/2390 لیتر
ظرفیت باک 98 لیتر 93 لیتر
قیمت 47 تا 65 هزار دلار 30 تا 45 هزار دلار

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

19 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    انتخاب برای من جوون که احتیاجی به ماشین زیادی گنده و قابلیت کارایی بالا در کار و نداشتن لذت آن چنان جالب در رانندگی و قیمت بالا ندارم‌، ساده است.

    دوج دورانگو اونم مدل SRT8 با رنگ قرمز یا سفید و با جلو پنجره ی مشکی مات‌.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Lord Cezar
      Lord Cezar
      سوابق: (305 دیدگاه) ,

      مگه دورانگو با srt8 عرضه میشه ؟ تو شاسی های آمریکایی تولید داج و جیپ و کرایسلر فقط گرند چروکی موتور 6.4 لیتری داره.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Lord Cezar
        Lord Cezar
        سوابق: (305 دیدگاه) ,

        چرا منفی دادین . اگه اطلاعاتتون سرشار شده و زیاد از منه بگین ما هم مطلع بشیم. ملت جوگیری داریما.

        پاسخ
  2. کافر مقدس
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    بین دو برادر هیچ وقت رقابتی وجود نخواهد داشت

    الکی آمریکایی هارو ب جان هم نندازید هرکدومش بک گراندش کلی فلسفه و تاریخه! (مخاطبم سایت های خارجی مخصوصا از نوع بریتیش ش است )

    پاسخ
  3. دانیال
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    من به پاترول مدل 70 هم راضیم به خدا. ولی شورلت رو بیشتر دوستداشتم با ابهت تر جلوه میکنه

    پاسخ
  4. عیسی
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    تو بیشتر ایتما دوج عالی بود..قیمتشم که خیلی کمتره ولی باز برنده شورلت شد…یکم نتیجه گیریش عجیب بود…

    پاسخ
  5. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    شورلت تاهو 65000 دلار: 227500000 تومن
    دوج دورانگو 45000 دلار: 157500000 تومن
    ولی مشخصات فنی هردو تقریبا یکی

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل ALIREZA034
    ALIREZA034
    سوابق: (71 دیدگاه) ,

    اتاق شورولت لوکس و زیبا تره.من هم دورانگو و هم تاهو رو از نزدیک دیدم(البته نسخه چند سال پیشو)تاهو بزرگتره که ابهتشو بیشتر میکنه تازه اون که من دیدم از این مدل جدید لاغرتر بود.

    پاسخ
  7. ali
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    اقا بین امریکایی جماعت یکی رو انتخاب کردن از سخت ترین کارهاست و یه جا دیگه هم گفتم از شب اول قبر هم سخت تره انتخاب بین چند امریکایی اونم چی بین شورولت و دوج که عشقه من هستن

    پاسخ
  8. حمیدرضا
    سوابق: (324 دیدگاه) ,

    چون میدونستم اگر بخونم متن رو امشب خوابم نخواهد برد از افکاری مثل چرا این امکانات با این سطح رفاه با این قیمت و خیلی چراهای دیگه نخوندم ولی از نویسنده بابت زحماتش تشکر می کنم

    پاسخ
  9. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    دوج خیلی با حاله فکر کنم انتخاب خوبی باشه

    پاسخ
  10. احمد باقری
    سوابق: (4311 دیدگاه) ,

    دوج دورانگو رو بر می دارم، بدید بیاد.

    پاسخ
  11. Hj
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    اگه ورود جفتشون ازاد بود و قیمتشون مثه همینی بود که کارخونشون میده و صد البته من پول جفتشونو داشتم صد در صد دارنگو رو ومیداشتم با موتور ٨ سیلندر !!😊😊

    پاسخ
  12. مسعود
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    ما که پول نداریم و با جیب خالی نشستیم نظر میدیم ولی خوب ، صرفنظر از اینکه چقدر ثروتمند
    بشم(بگو انشاالله) قیمت همیشه برام مهمه پس دوج دورانگو انتخابمه، چون با تفاوت قیمت مدل پایه این دو ماشین می تونید یک خودروی جمع و جور باحال مثلا” نسل جدید مزدا mx5 خرید.
    که وقتی با خانواده نیستی و میخوای تک سر نشین بزنی بیرون اون لگن نه ببخشید وان خانوادگی رو راه نندازی تو خیابون.
    آخ دلم نسل جدید مزدا mx5 میخواد.
    لطفا در موردش مطلب بذارید مخصوصا اگه نسخه تیون داره معرفی کنید.

    پاسخ
  13. Juniro
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    خیلی باحاله که با قیمت نزدیک به 110 میلیون میشه یک دوج با این همه ابهت، قدرت و امکانات خرید.

    پاسخ
  14. امیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اصلا باور نکردنیه با 100 میلیون میشه همچین ماشینی خرید؟ اینو الان وارد کنن کمتر از 500 نمیدن

    پاسخ
  15. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
    Reza :: Deutschland :: Mercedes
    سوابق: (2173 دیدگاه) ,

    اگه عیال وار بودم میگفتم شوی
    ولی خب نیستم
    ماشین باحال تر جوون پسند تر ارزون تر موتور قویتر و بزرگتر با طراحی داخلیشم حال میکنم
    بقیه فاکتورام برن لب طاقچه …
    انتخابم -> دورانگو
    .
    البته اگه با یوکان سرکار میبودیم شاید قضیه فرق میکرد

    پاسخ
  16. HADI
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    همه اینا یه طرف کادیلاک اسکالید یه طرف

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.