مقایسهٔ شورولت کامارو 1967 و کامارو 2017

سال آینده شورولت کاماروی افسانه‌ای 50 ساله خواهد شد و جشن پنجاه‌سالگی خود را برگزار خواهد کرد. به همین دلیل در این مطلب مقایسه‌ای خواهیم داشت بین قدیمی‌ترین و جدیدترین کامارو یعنی کامارو SS مدل 1967 در برابر کامارو SS مدل 2017. در جدول مقایسهٔ این دو خودرو می‌توان به‌وضوح افزایش وزن و قدرت مدل جدید را مشاهده کرد به‌گونه‌ای که کاماروی قدیمی 163 کیلوگرم سبک‌تر از نسل جدید خود است.

camaro-vs-camaro

عملکرد نسل جدید کامارو قطعاً نسبت به نسل نخست پیشرفت چشمگیری داشته است اما این پیشرفت، افزایش قیمت زیادی را هم در پی داشته است. باوجود تقریباً 13,500 دلار افزایش قیمت، خودروی جدید به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر است که این یعنی خریداران عملکرد گرا به‌راحتی می‌توانند این افزایش قیمت و برچسب قیمتی بالای کامارو SS جدید را توجیه کنند. در بحث عملکرد و شتاب، مدل جدید در شتاب صفر تا 96 کیلومتر 2.5 ثانیه و در زمان پیمودن مسافت یک‌چهارم مایل یا 400 متر 2.2 ثانیه سریع‌تر از مدل قدیمی است.

کامارو SS مدل 2017 برای رسیدن به‌ سرعت 96 کیلومتر در ساعت به تنها 4 ثانیه زمان نیاز دارد درحالی‌که SS مدل 1967 برای رسیدن به این سرعت 6.5 ثانیه زمان صرف می‌کند. همچنین مدل جدید مسافت 400 متر را در 12.3 ثانیه طی می‌کند درحالی‌که ماسل کار کلاسیک برای پیمودن این مسافت به 14.5 ثانیه زمان نیاز دارد؛ اما برتری‌های کاماروی جدید در اینجا به پایان نمی‌رسد چراکه کاماروی مدرن برای توقف کامل از سرعت 96 کیلومتر در ساعت تنها نیاز به 37 متر فضا دارد برخلاف مدل قدیمی که برای این کار به 76 متر فضا احتیاج دارد.

در بحث مصرف سوخت هم کاماروی نسل اول بسیار خوش‌اشتها است به‌گونه‌ای که اگر کاربراتور آن به‌خوبی تنظیم شده باشد 15.7 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر در بزرگراه و 19.6 لیتر در شهر مصرف می‌کند؛ اما نسل جدید به لطف برخورداری از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، مدیریت کامپیوتری موتور و گیربکس 8 سرعته، باوجود افزایش وزن مصرف سوخت کمتری معادل 9.4 لیتر در بزرگراه و 14.7 لیتر در هر صد کیلومتر در شهر دارد.

مشخصات فنی

کامارو SS مدل 2017 کامارو SS مدل 1967
پیشرانه 6.2 لیتری V8 6.5 لیتری V8
قدرت 455 اسب بخار 375 اسب بخار
گشتاور 617 نیوتن متر 555 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 3 سرعته اتوماتیک
شتاب صفرتاصد 4 ثانیه 6.5 ثانیه
مسافت 400 متر 12.3 ثانیه 14.5 ثانیه
حط ترمز از 96 کیلومتر 37 متر 76 متر
شتاب جانبی 0.97 جی 0.78 جی
فاصلهٔ بین دو محور 2.81 متر 2.74 متر
وزن خالص 1671 کیلوگرم 1508 کیلوگرم
مصرف سوخت 11.4 لیتر (ترکیبی) 17.4 لیتر (ترکیبی)
قیمت 36,905 دلار 3,256 دلار (معادل 23,464 دلار امروز)

 

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

56 دیدگاه

  1. مجید
    سوابق: (470 دیدگاه) ,

    من همه مدل های کامارو دوست دارم همونطور که قبلا گفتم دلم میخواد یه روزی از این ماشین و مدل های قدیمیش کلکسیون جمع کنم حتی اگه پولم به ماشین هاش نرسید از ماکت هاش تو مقیاس1:50 یکی از بهترین نمونه های ماسل کارها وسرزمین آمریکا هستش و جذابیت خودشو داره

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1308 دیدگاه) ,

      برید کنار که من اومدم
      کامارو نگو بگو نفس بگو عشق بگو عمر
      50 سال دلبری کرده
      50 سال قلدری کرده
      50 سال اسفالت خیابونهارو تیکه تیکه کرده
      جی ام ممنونم برا 50 سال ساخت کامارو ازت
      شورولت تشکر میکنم ازت برا این 50 سال
      بخاطر شورولت کامارو میخوام جدید ترین شعرم رو بخونم

      عشقست شورولت حال من خرابه
      بی خیال اگه باز زندگی بر اب
      هر کاری که کردم به شوی نرسیدم
      زندگی مو باختم تا پای شورولت موندم
      فرصت بده ای شورولت اکنون که شرمندم
      از چشم تو افتادم فرصتی بده به من

      پاسخ
      1. king 918
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        باریکلا خیلی خوبه
        ولی نمیدونم چرا دوستان به شعر ها وزن و قافیه نمیدن
        رفتین تو فاز شعر نو ………….//////

        پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1308 دیدگاه) ,

          در نمیاد وزن و قافیش اخه
          دوستان به بزرگی خودشون ببخشن

        2. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          افرین به کینگ 918 که عاشق شعر
          درود برشما عاشق ادبیات

      2. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3786 دیدگاه) ,

        .
        علی آقا ، خدا جفتمون رو شفا بده!!
        شما هم مثل من دیوانه ای !
        .
        .
        .
        .
        ( من دیوانه ی لامبو شما دیوانه ی شورلت )

        پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1308 دیدگاه) ,

          مجید جان بیماری ما دارو هم نداره باید بسوزیم و بسازیم

      3. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3786 دیدگاه) ,

        .
        مشخصات کامارو اس اس 1967 رو خوندم.
        باورم نمیشد 50 سال قبل 375 اسب بخار ،555 نیوتن متر ، 6.5 ثانیه صفر تا صد در یک ماشین وجود داشتن !!!
        .
        مرسی که هستی شورلت.

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل بهنام
          بهنام
          سوابق: (140 دیدگاه) ,

          خدایش قدرت و گشتاور موتور ببین 50 سال پیش چی میکرده با کاربراتور
          همین کامارو 1967 روش به گیربکس 6 دنده ببندن خیلی از اسپورت های الان رو شرمنده میکنه ! با گیربکس 3 دنده شتبابش عالیه

          واقعا مرسی ✌🏻️

        2. تصویر پروفایل بهنام
          بهنام
          سوابق: (140 دیدگاه) ,

          موناکو بهشت ماشین باز هاست ایران بلعکس 😒
          بازم خوبه چند تا منطقه ازاد داریم کسایی که تو منطقه ازاد هستن هر روز اگه خودشون ندارن چشمشون میخوره بهشون(ماشین امریکایی)روح و روانشون حال میاد 😅

      4. Ferrari Zonda SV
        سوابق: (319 دیدگاه) ,

        یه چیز میگم
        کسی که قبولش نداره رو با زانو میام تو صورتش😂😐
        .
        تو پدال عشق آمریکایی ها خیلی پخته تر و با اطلاعات بیشتر (درحد وحشتناک )و فوق العاده کامنت میذارن،مطالب آمریکایی که میذارن من همش منتظر شوی نوا و نیما هستم که بیان،میخونم و لایک میکنم،میخونم و لایک میخونم و لایک……
        .
        .
        .
        باشد که ما عشق ایتالیایی ها
        و صد البته عشق بریتیش ها
        و به خصوص عشق آلمانی ها
        هم همین مسیرو ادامه بدیم .
        .
        کامنت مودبانه،پرمغز،پخته.
        .
        .
        یه پیشنهاد هم دارم که بعدا میگم.
        خلاصه خیلی چاکریم.

        پاسخ
        1. GOD BLESS AMERICA
          سوابق: (553 دیدگاه) ,

          منتظر من نیستی 🙁
          پس از این به بعد کامنتها منو بخون نظرت رو بگو.
          البته گفته باشم من یکم افراطی ام.
          منتظر کامنتهای عشقولانه ات هستم.

        2. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1308 دیدگاه) ,

          Ferrari Zonda SV
          داداش شما لطف داری
          اتفاقا بچه های المانی و اینگلیسی هم مطالب خوبی میزارن که من یه موقع هایی میخونم

    2. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3786 دیدگاه) ,

      .
      نمیدونم چرا این ماشین های امریکایی اینقدر تو دل برو هستن.

      پاسخ
        1. king 918
          سوابق: (1605 دیدگاه) ,

          درود بر تو بهنام جان
          امثال تو یه حالی دادن به این سایت دمت گرم رفیق …….
          (~_^)

        2. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          فدات بشم کینگ 918 عزیز
          شما هم عزیزی برای ما

      1. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (1308 دیدگاه) ,

        چون ماشین امریکایی هستن مجید جون و همین باعث میشه تو دل برو باشن

        پاسخ
    3. ارش
      سوابق: (154 دیدگاه) ,

      داداش امیر تو که زحمت میکشی یه مقایسه ای هم بین پراید ۱۹۸۵ و پراید ۲۰۱۷بکن!!!

      پاسخ
  2. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    سال 1967 قدرت موتور 375 اسب بخار تولید کرده بوده.اون زمان
    واقعا دمش گرم

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1308 دیدگاه) ,

      بهنام جان 375 اسب که چیزی نبوده برا کامارو
      مدلzl1 کامارو در 1969 بیش از 430 اسب قدرت داشته که این قدرت رو موتور تمام الومینیومی 427 تولید میکرده با کاربرات 4 دهنه ی راچستر
      موتور 427 رو محصولات دیگه شورولت هم عرضه میشده
      موتور 427جزو موتورهای بیگ بلاک محسوب میشه

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        چه خودروهایی میساخته امریکا اونم با این قدرت
        واقعا افرین

        پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1308 دیدگاه) ,

          حال اگه موقعیتش فراهم شد میخوام از ماشینهای دهه ی 60 امریکا که بیش از 400 اسب بودن مطلب بگم
          تعدادشونم بسیار بالاست
          مثل دوج چارجر 1969 که 425 اسبه . پیلیموت بلودر 1965 که 430 اسبه . فورد ترینو 1969 که 420 اسبه . شوی مالیبو 1969 که 430 اسبه . دوج کورنت 1969 که موتور همی اون بیش از 500 اسب قدرت داشته و خیلی ماشین دیگه که هستش البته این ماشینا که اسم بردم بالاترین رده هاشون این قدرتو داشتن یادتون باشه

        2. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          حتما بگو

    2. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3786 دیدگاه) ,

      .
      چند وقت پیش رفتم بیرون توی یکی از خیابون ها دیدم یک پلی موث همی کودای خوشگل و با ابهت که لاستیکش به 90 درصد از ماشین های امروز میارزه مثل اینکه 3 یا 4 ساله مثل خیلی از ماشین های امریکایی قدیمی دیگه در ایران از خونه بیرون انداخته شده و جاشو در پارکینگ داده به این ماشین های بزک شده ی جدید و متاسفانه گوشه ی خیابون نصیبش شده. 😢😢😢😢
      گوشه ی خیابون زانوی غم بغل گرفته بود و گذر شب و روزو بارون و افتاب و شیره ی درخت ها صورتش رو پوشونده بود.دلم به حالش کباب شد…………. . یعنی قیافش یک حس غربت و دل شکستگی عجیبی داشت. تا چند روز از فکرم بیرن نمیرفت. میخواستم برم در خونشون در بزنم بگم یا ازین جواهر درست نگه داری کنین یا بدینش به گوهرشناسی که قدرش رو بدونه.
      .
      این ماشین ها حیفن. چندین مدل شورلت ، کادیلاک ( مخصوصا سویل ) ، پلی موث و پونتیاک کنار خیابون دیدم که سالی یک بار کسی جابجاشون نمیکنه. یک عده بچه ی تربیت نشده میرن لوگو شون رو جدا میکنن، خط میندازن ، و …
      . این ماشین ها انگار فراموش شدن. دلم خیلی میسوزه. واقعا حیفه. به خدا ظلمه در حق این ماشین ها.

      پاسخ
  3. Bloodhound SSC
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    من نسل اول رو ترجیح میدم!!!!!!!
    نسل جدید از لحاظ ظاهری عالی شده عملکردشم چه در مقابل ماسل های حال و چه در مقابل نسل اول عالی شده.
    ولی من یه عشق کلاسیک ام ! چه میشه کرد ؟!!؟!!؟
    دهه 60 و 70 امریکا یه حال خاصی به من میده.

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1308 دیدگاه) ,

      به Bloodhound SSC
      داداش با هم همدرد هستیم
      کامارو نسل 1 واقعا دیگه تکرار نشد
      نمیدونم شورولت چطور اصلا ساخت اون ماشین رو که بعد 50 سال هنوز پیر و جوون دوستش دارن
      من سال 91 سوار یدونه کاماروss مدل 69 شدم که تازه بازسازی شده بود و کروکی هم بود
      فقط همینو بگم که ضربان قلبم 5 برابر شد و باورم نشده بود که نشستم تو ماشینی که یک عمر ارزوشو داشتم و برام یه بت بود

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        درود به شما امریکایی باز حرفه ای

        پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1308 دیدگاه) ,

          نه داش بهنام حرفه ای نیستم
          اما یه ماشینهای رو از نزدیک دیدم که نگو
          باراکودای 1967 . 1970
          موستانگ 66. 69 . 70 . 71
          ایمپالای 1959 که 2 برابر یدونه شورولت نوا هست
          ایمپالای 60 . 61
          پونتیاک پاریزین 1959 که ترسناک با ابهت بود
          و………..
          واقعا با دیدن این ماشینها متوجه میشم خدا خیلی دوستم داشته که سر راهم قرارشون داده
          ممنونم خدا

        2. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          کجا زندگی میکنی که تونستی ببینی؟؟؟

  4. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    مثل اینکه 50 سال پیش ترمز به اندازه الان اهمیت نداشته

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1308 دیدگاه) ,

      اتفاقا احسان جان در گذشته هم ترمز بسیار موضوع مهمی بوده
      در 1954 حتی ترمز دیسکی برا 4 چرخ هم بوده اما فرا گیر نبوده
      در 1975 کادیلاک در مدل سویل از 4 دیسک ترمز بزرگ در هر 4 چرخ استفاده کرد

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Nima
        Nima
        سوابق: (797 دیدگاه) ,

        به غیر از این که ۴ چرخ دیسک بوده کادیلاک تازه ۴ چرخ دیسک خنک شونده بوده
        قبل از اون هم خوب مدل فلیت وود که هم میشناسن و بیوک پارک اونیو ۴ چرخ دیسک توى مدل هاى پایه بودن.
        حالا دلیل این که کامارو SS سال 67 ترمز گیریش اینجورى بوده اینه که اون مدل ۴ چرخ کاسه اى بودن ولى از سال 68 چرخ هاى جلو دیسکى خنک شونده شدن و ترمزگیرى کامارو به 53 متر کاهش پیدا کرد.

        پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1308 دیدگاه) ,

          من مخلص داش نیما هم هستم
          همش درسته
          کامارو تا 1967 4 چرخش ترمز کاسه ای داشته
          و یه سری نواقص که در 1968 اون رو رفع میکنند

    2. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1308 دیدگاه) ,

      بهنام جان من تهران هستم ولی بخاطر همایشهای مختلف که میرم و بخاطر شورولت خودم تو جاهای که ماشین امریکایی زیاده خیلی رفتم و یه رفیق امریکایی باز لوتی هم دارم که قرار به کمکش موتور8 سیلندر بخرم برا شورولتم

      پاسخ
    3. احسان(احسان سابق)
      سوابق: (2213 دیدگاه) ,

      مزاح کردم دوستان عزیز.
      علی عزیز شورولتت نواست؟
      مدل چه سالیه؟

      پاسخ
      1. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (1308 دیدگاه) ,

        بله احسان جان نواس مدل 1979 که دارم تبدیلش میکنم به مدل 1978که چراغ گرد هستش
        مراحل بازسازی رو طی میکنه اگه خدا بخواد 8 سیلندرشم میکنم

        پاسخ
        1. احسان(احسان سابق)
          سوابق: (2213 دیدگاه) ,

          خدا که می خواد و برات حفظش کنه. ایشالا که موتور 5.7 لیتری تمیزی گیرت بیاد.
          تا حالا نووا سوار نشدم اما ایمپالا 79 سوار شدم. سیستم تعلیق و فنربندی خدایی داره و عاشقش شدم. احتمالا سواری دو ماشین شبیه هم باشه اما فکر می کنم نووا اسپرت تر باشه. در هر صورت ازش لذت ببر چون از وقتی سوار ایمپالا شدم دیگه حس می کنم خودروهای ایرانی چیزی به اسم کمک فنر ندارن

  5. تصویر پروفایل Nima
    Nima
    سوابق: (797 دیدگاه) ,

    فداتیم داداش.
    عزیزى
    اطلاعات شما هم همیشه دقیق و صحیح هست
    واقعا لذت میبرم.

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1308 دیدگاه) ,

      من مخلصتم نیما جون
      امثال من از افرادی مثل شما الگو برداری میکنند
      اگه من تجربه 2 تا امریکایی دارم شما 10 تا داری
      یه زمانی هم که اشتباهی چیزی گفتم شما و دوستان ببخشید

      پاسخ
    2. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      هم شما هم علی جز بهترین طرفداران خودروهای امریکایی هستید
      درود برشما

      پاسخ
      1. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (1308 دیدگاه) ,

        من کوچیکتم بهنام جون

        پاسخ
        1. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          فدایی داری مرد بزرگ

    3. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1308 دیدگاه) ,

      ممنونم احسان جان
      اره نوا یه سدان اسپرت هست و مثل ایمپالا نرم نیستش

      پاسخ
  6. تصویر پروفایل مهدی drift
    مهدی drift
    سوابق: (172 دیدگاه) ,

    گیر بکس سه سرعته !!!!!!
    بعد از 50 سال توی 400 متر فقط 2 ثانیه تفاوت دارن
    تازه تیون بشه چی میشه

    پاسخ
  7. روزبه
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت دوستان محترم و علاقه مندان به خودرو در ایران عزیز
    از این که سوال بنده ارتباطی با موضوع ندارد از همه ی کابران پوزش می خواهم .

    آیا کسی از دوستان از شرایط اشتغال در کارخانجات برند های محبوب خودرو سازی آگاهی دارد ؟ یا راه تحصیلی برای این مسیر چگونه است ؟
    آیا دانشکده مهندسی خودرو ی دانشگاه علم و صنعت مسیر همواری است ؟ سایر دانشگاه های موجود در ایران چه طور ؟

    با سپاس فراوان از همه ی اعضای فعال سایت پدال

    پاسخ
  8. Hami
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    با همه این حرفا و برتری ها مدل ۶۷یک افسانه اس که تکرار نمی شه و خیلی جذاب دوست داشتنیه این پیر مرد امریکایی ‌ دهه شصت خودرو های اسپورت معرکه ای میزد امریکا به قدری عالی که حتی خودرو سازهای مطرح دنبال رو خودشون کرده بودن مثل Shelby GT5001967 اما چیزی که من الان میبینم بیشتر دنبال رو بودن تا پیش رو اقای دهقان ممنون از این مقایسه

    پاسخ
  9. سینا
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    ماسل های قدیمی خطرناکن سیستم تعلیقشون مثل موتورشون خوب نیست ، مثل قایق می مونن سر پیچ

    پاسخ
    1. GOD BLESS AMERICA
      سوابق: (553 دیدگاه) ,

      کنترولشون مرد میخواد نه یه بچه سوسول مایه دار که تاحالا فقط موتور وسط رونده.

      پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1308 دیدگاه) ,

          داش سینا GOD BLESS AMERICA راست میگه
          ماشینهای امریکایی قدیمی یه راننده واقعا مرد میخواد تا بتونه اون رو برونه
          به من یکی ثابت شده

        2. GOD BLESS AMERICA
          سوابق: (553 دیدگاه) ,

          علی جان از تو پدال بس بهم دیسلایک دادن و کامنتها مخالف برام نوشتن که احساس میکنم اینجا خونه خودمه…
          😉

  10. علیرضا
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    ۵۰ سال پیش یعنی دهه ی چهل که ایران تازه کارخونه مونتاژ خودرو ی سواری راه اندازی کرد بعد کامارو اون زمان شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۶.۵ ثانیه داشته واقعا شگفت انگیزه یعنی اندازه شتاب الان جنسیس کوپه…

    پاسخ
  11. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1308 دیدگاه) ,

    به GOD BLESS AMERICA
    داداش نبینم ناراحتتیتو
    اصلا مهم نیستش دیسلایک
    شما نظراتت برا من و امثال من همیشه مفید بوده میخوام همیشه تو سایت باشی و فعالیت کنی

    پاسخ
    1. GOD BLESS AMERICA
      سوابق: (553 دیدگاه) ,

      چاکر همه آمریکایی بازا :
      همه اونایی که با صدای قلدر یه وی 8 دلشون هوری می ریزه.
      و اونایی که موتور وی 10 وایپر کعبه موعودشونه.
      و اونهایی که سواری مثل کشتی طوفان زده ماسل کار آمریکایی رو به بالانس صد تا موتور وسط نمیدن.

      وقتی به کنترل مشکل کامارو اس اس 67 فکر میکنم یاد این ضرب المثل میافتم که میگه:
      کار هر بز نیست خرمن کوفتن ……گاو نر میخواهد و مرد کهن.

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.