شورلتفورد

مقایسه فورد موستانگ 2015 و شورلت کامارو 2014

Camaro vs Mustang
Camaro vs Mustang

حال که موستانگ ۲۰۱۵ معرفی شده و در معرض دید همگان قرار گرفته است می توانیم آن را وارد فهرست مقایسه کنیم و هر چه در بین رقبای این خودرو گشتیم تا رقیبی سرسخت برایش بیابیم تنها به یک گزینه رسیدیم : کامارو ۲۰۱۴

2015 Ford Mustang
۲۰۱۵ Ford Mustang
2014 Chevrolet Camaro
۲۰۱۴ Chevrolet Camaro

۴ دهه است که کامارو و موستانگ چه در جاده و چه در نمایشگاه در حال رقابت با یکدیگر هستند. زمانهایی بود که اگر به آن برگردیم می بینیم زمزمه هایی برای رقابت در مورد استفاده از ساسات برای خودروها وجود داشت ، ولی ورود تکنولوژی سبب شد تا آن روزها فراموش شوند. اکنون مدلهای جدیدی که تولید می شوند به خوبی قدرت را منتقل می کنند، آلودگی کمتری دارند و راندمان آنها شگفت آور است.

2015 Ford Mustang Front
۲۰۱۵ Ford Mustang Front
2014 Chevrolet Camaro1
۲۰۱۴ Chevrolet Camaro1

موستانگ همیشه ساز خودش را می زند (سبک و سیاق خودش را دارد)

فورد موستانگ با معرفی خود در سال ۱۹۶۴ شروع به فعالیت کرد. اگرچه در مدل سدان فالون اصول و ریشه های کمی دیده می شود اما سبک خاصی برای آن تعریف شده بود. یک موتور ۲۸۹ اینچ مکعبی V8 با ۲۷۱ اسب بخار توان به راحتی می توانست عملکرد خوبی برایش به ارمغان بیاورد. موستانگ یک ایده آنی بود به گونه ای که شورلت کاملا می دانست باید با یک کوپه شیک و زیبا با رانندگی جذاب و راحت مقابله کند.

سه سال بعد شورلت کامارو هم از همان فرمول استفاده کرد: اساس و پایه مشابه یک سدان ولی طراحی زیبا به همراه یک موتور V8 .  این هم جواب شورلت در ازای موستانگ بود که تا الان هم این رقابت ادامه دارد.

طی سالها، حتی زمانی که تحریم ها و ممنوعیتهای سوختی باعث کاهش عملکرد این خودروها شده بود و ذائقه خریداران به سمت خودروهای بزرگتر می گرایید ولی بازهم هر دو خودرو همچنان از محبوبیت خوبی برخوردار بودند. موستانگ در چیدمان فورد جایگاه ویژه ای دارد و بازطراحی های زیادی سبب شده تا مدل ۲۰۱۵ جدید تولید شود که بسته به نوع محاسبه شما می تواند نسل دهم این خوردو باشد.

2015 Ford Mustang back1
۲۰۱۵ Ford Mustang back1
2014 Chevrolet Camaro Back1
۲۰۱۴ Chevrolet Camaro Back1

اندازه مشابه یک ضرورت است

آخرین موستانگ تولید شده به منظور دست یابی به بازارهای امریکا طراحی شده است . براساس همین ذهنیت بسیاری منتظر بودند تا این خودرو در اندازه کوچکتر ساخته شود اما از طرف فورد به این موضوع جامه عملی پوشانده نشد. طول موستانگ ۲۰۱۵ برابر با ۱۸۸/۳ و فاصله محور جل و عقب آن برابر با ۱۰۷/۱ اینچ می باشد که نشان می دهد این مدل نیز دقیقا هم اندازه مدل قبلی خود است. اما همچنان موستانگ از کامارو با طول ۱۹۰/۴ و فاصله محوری ۱۱۲/۳ اینچ کوچکتر است.

این دو خودرو نسبت به گذشته از لحاظ طول و عرض بسیار به یکدیگر نزدیک شده اند. ارتفاع موستانگ ۵۴/۴ و عرض آن برابر ۷۵/۴ اینچ است در حالیکه کامارو ۰/۲ اینچ کوتاهتر و ۰/۱اینچ عریض تر است.

یکی از قسمتهای مهمی که موستانگ در آن پیشرفت داشته مربوط به فاصله چرخهای عقب خودرو می باشد. ۳ اینچ اضافه تر در لبه عقب سبب شده که تقریبا ۱ اینچ از عقب کامارو عریض تر باشد ، در حالیکه لبه جلوی موستانگ همچنان بیش از ۱ اینچ از جلوی کامارو باریکتر است.

فورد به منظور کاهش وزن موستانگ از گلگیرهای آلومینیومی استفاده کرده است. متاسفانه این وضعیت در جای دیگر جبران نشده و به نظر می رسد موستانگ ۲۰۱۵ نسبت به مدل صادراتی تقریبا ۱۰۰ پوند ( ۴۵ کیلوگرم ) سنگین تر باشد.  مشخصات رسمی تا کنون منتشر نشده است اما همچنان موستانگ GT به اندازه ۲۰۰ پوند ( ۹۰ کیلوگرم ) سبکتر از کاماروست.

2015 Ford Mustang back
۲۰۱۵ Ford Mustang back
2014 Chevrolet Camaro Back
۲۰۱۴ Chevrolet Camaro Back

انتقال قدرت متغیر

همچنان موستانگ را با همان موتورهای سنتی V6 و V8 خود خواهیم دید که مطمئنیم آنها بخشی از یک بسته دائمی هستند. موتور پایه V6 با ظرفیت ۳/۷ لیتر کمی ضعیفتر شده اگرچه می تواند به توان ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۷۰ پوند فوت برسد. موتور V8 با ظرفیت ۵ لیتر با کمی ارتقا می تواند توانی بیش از ۴۲۰ اسب بخار فعلی را فراهم آورد.

موستانگ باید در مقایسه با کامارو SS ، بهتر باشد. کامارو SS فعلی می تواند به ۴۲۶ اسب بخار برسد پس شکی نیست که اگر موتور V8 پنج لیتری موستانگ می خواهد بالاتر قرار بگیرد باید رکوردی معادل ۴۳۰ اسب بخار داشته باشد تا همچنان برتری خود را حفظ کند.

مزیتی که کامارو دارد موتور V6 آن است. با توان ۳۲۳ اسب بخار و گشتاور ۲۷۸ پوند فوت به راحتی می تواند موتور پایه موستانگ را پشت سر بگذارد. البته فورد هم از این مسئله آگاه بوده و یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ متوسط را به عنوان آپشن خودرویش در نظر گرفته است.

تا کنون هیچ اعداد و ارقامی براساس اسب بخار به طور رسمی منتشر نشده است اما فورد تخمین می زند که این موتور ۴ سیلندر جدید بتواند حداقل توان ۳۰۵ اسب بخار همراه با گشتاور ۳۰۰ پوند فوت را تولید کند. این مسئله باعث پیشی گرفتن گشتاور موستانگ نسبت به کامارو می شود، گرچه نیازی نیست به امتیاز موتور کوچکتر آن اشاره ای بکنیم.

هم کامارو و هم موستانگ جعبه دنده ۶ وضیعت دستی یا اتوماتیک را ارائه می کنند که نشان می دهد در جنگ دنده ها پیروزی نخواهیم داشت.

2015 Ford Mustang Engine
۲۰۱۵ Ford Mustang Engine
2014 Chevrolet Camaro Engine
۲۰۱۴ Chevrolet Camaro Engine

اهمیت طراحی داخلی

احتمالا بزرگترین مزیت موستانگ نسبت به کاماروی فعلی نمای بیرونی آن است که شکی را در این قضیه باقی نمی گذارد. انتظار داریم که این امتیاز در موستانگ جدید همچنان ادامه داشته باشد که به لطف عقب تر رفتن ستون A خود اتاق عمود تری دارد. این مورد می تواند باعث نادیده گرفتن نمای تانکی جلوی کامارو شود.

موستانگ به دلیل استفاده از ابزاری مدرن از این سبک عقب رفته فعلی خود صرف تظر خواهد کرد. هر دو خودرو دارای فرمان شیب دار و تلسکوپی هستند گرچه تنها موستانگ است که درهایش بدون کلید باز خواهند شد. با این وجود موستانگ دارای کروز کترلی است که این ویژگی در کامارو وجود ندارد. صندلی های Recaro یکی از آپشن های است که در هردو خودرو بسته به تزئینات داخلی آن می توان سفارش داد.

2015 Ford Mustang Interior Design1
۲۰۱۵ Ford Mustang Interior Design1
2014 Chevrolet Camaro Interior Design1
۲۰۱۴ Chevrolet Camaro Interior Design1
2015 Ford Mustang Interior Design2
۲۰۱۵ Ford Mustang Interior Design2
2014 Chevrolet Camaro Interior Design2
۲۰۱۴ Chevrolet Camaro Interior Design2

ورودی هواکش ( جلو پنجره ) کامارو به اندازه ای کوچک است که بتواند از ورود ذرات و اجسام خارجی به داخل جلوگیری کند و این هواکش به راحتی جا زده می شود که می تواند موضوع بحث جداگانه ای باشد. گرچه هنوز زود است که از ظرفیتها و مزیتهای سواری موستانگ ۲۰۱۵ به جز پشت پهن تر و ارتفاع کمتر آن بدانیم.

2014 Chevrolet Camaro
۲۰۱۴ Chevrolet Camaro
Ford mustang 2015
Ford mustang 2015

سخن پایانی اینکه نمی توانیم به راحتی و خیلی واضح برنده ای را انتخاب کنیم. تنها واقعیتی که باقی می ماند این است که جنگ موستانگ در مقابل کامارو مانند همیشه به قوت خود باقی است – حتی اگر آخرین حمله از سوی فورد باشد.

2015 Ford Mustang2
۲۰۱۵ Ford Mustang2
2014Chevrolet Camaro
۲۰۱۴Chevrolet Camaro

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

غفاری

غفاری، مهندس مکانیک و علاقه مند دنیای خودرو، مترجم و نویسنده مجله پدال

مطالب مشابه

‫۹۵ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام بچه ها.لطف کنین قبل اینکه نظر بدید یه لحظه لا شناسنامتونو یه نگاه بندازید.خخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      عزیز بیا اهواز یه موستانگ 2014 بخر 85 میلیون !

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        اره…
        بیا اهواز و یه موستانگ 2014 از ابادان بخر…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. شایان

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    من هردو رو دوست دارم ولی هیچ کدوم نمیخرم زیرا به جای این دو میرم سراغ دوج چلنجر اس ار تی با موتور 6400 و 470 اسب بخار و 640 نیوتن متر گشتاور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسن

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    کامارو برنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمود

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تنهاخودرویی که اعتمادبه نفس روتقویت می کنه واگرازنزدیک ببینیددیگه کارتون تمومه بچه ها شدیدا دنبال خریدش هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. باربد

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (810 ديدگاه)

    کاماروZL1 از هر نظر از موستانگGt500 بهتر بود.موستانگ فقط تاپ اسپید داشت.الان کاماروSSوRs سال 2014 خیلی قوی نیست ولی Z28 عالیه.به نظر من که نظر هرکس برا خودش محترمه ولی وقتی بحث مسابقه میاد وسط، اون موقع موستانگ باید یه فکری به حال خودش بکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (481 ديدگاه)

      آره :امارو یه برگ برنده هم داره رکوردش تو پیست نوربرگ رینگ 7:37 بود که سریعتر از بقیه ماسل کاراس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ramin

    ۸ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    گرچه من ذاتا طرفدار موستانگم اما خداوکیلی موشتانگ هنوز اصالت ظاهرش رو حفظ کرده از چراغهای جاو وعقب گرفته تا ارکاندیشن داخلی
    اما کامارو رخ جلو رو حفظ کرده اما از عقب واقعا اون جنم گذشته رو نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. emad

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    اینقدر بدم میاد تو مقایسه نظر شخصی رو اعمال میکنن
    بخش فنی سر جاش ولی طراحی داخلی و خارجی کاملا صلیقست
    آقای غفاری همه متوجه شدن از نظر شما موستانگ بهتر از کامارو هست
    فقط موستانگ رو بررسی میکردی بیشتر بهتون خوش میگذشت!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. غفاری

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (54 ديدگاه)

      دوست عزیز در اینکه من عاشق ماستنگ هستم اصلا بر کسی پوشیده نیست!!! ولی متن بالا یه ترجمه کامل بود و حتی و ذره ای نظر شخصی در ترجمه ها اعمال نمیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. mohammad3camaro

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کامارو از قدیم نقص نداشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سپهر

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عشق است ماستانگ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حامد جانباز

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    صرفنظر از اینکه موستانگ ماشین فوق العاده ایه ولی کامارو خیلی زیباتره من که عاشقشم <3

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مصطفی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در ضمن من ماشین شورلت رو زیاد دوست دارم
    واما دوست ندارم ماشین گرون قیمت داشته باشم چون اصلا ارزش نداره پول آدم هارو میکشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مسعود

    ۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من اهواز زندگی میکنم بخاطریکه آبادان آزاد شده اهوازیا هم میتونن از این ماشینای اروپایی داشته باشنف منم شورلت کامارو گرفتم 2013 کوپه رنگشم نقره ایه، وقتی خواستم بگیرم رو فورد موستانگ و کامارو مونده بودم که کدومشو بگیرم، وقتی از نزدیک هردوتاشونو دیدم که منار هم گذاشته بودن هر دو 2013 بودن، فقط شورلت کاماروی انتخاب کردم، واقغا فیس تکی داره ، موستانگ در مقایسه با کامارو ول معتله، الانم راضی هستم از شورلت کامارویی که دارم،120میلیون خریدمش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ئشایه

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هر دو تاشون عالی هستن وای نمیدونم چرا طراحی2015 موستانگ به دلم ننشست البته ناگفته نماند دوج چلنجر هم غولی یه و هم رغیب خوبی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. میکاییل

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دم همه بچه های اهواذ گرم. فورد و کامارو هردو عالین. من خودم کامارو دارم. اما با این اوصافی که دوستمون با مقایصه انجام داد بدم نمیاد فورد رو امتحام کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. DANYAL

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوج چلنجرقیمتش چقدره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهرداد

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اگر توی خوزستانی که تقریبا قیمت پایه چلنجر 2015 بین 95تا100 میلیون میشه و اگر نیستی برو توی 200 به بالا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. مهدی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اگه یکروز قسمت بشه کامارو رو میخرم. واقعا ماشین عضلانی ,اسپورت و زیباییه.ماشین فقط ماشین آمریکایی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. hosein

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام ماستنگ یک اسب رام نشدنیه وهیچ وقت کامارونمیتونه به گردسماش برسه.فقطFORD MUSTANG GT

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مهرداد

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من موستانگ رو از هر نظر بهتر می پسندم. هم قیمتش مناسبتر هست (حدود 3 میلیون ارزونتر در مدل کوپه و حدود 12 میلیون مدل کروک) هم قیافه اش بهتر به ماشین اسپرت میخوره تا شورلت کامارو.
    اگر بخوام بگیرم حتما موستانگ می گیرم. خدا رو شکر تنها کاری که واسه خوزستان کردن این بود که کاملا منطقه آزاد شد و ماشین درست و حسابی میشه سوار شد.
    موستانگ 2014 قیمت 81 میلیون (با پرداخت عوارض ، پلاک ، بیمه و …)
    کامارو 2014 قیمت 85 میلیون (با پرداخت عوارض ، پلاک ، بیمه و …)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. سینا

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    خدا کنه مدل shelby gt500 ماستنگ بسازن همینطور مدل zl1 کامارو 660 و580 اسب بخار دیونت میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مهران

    ۲۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عزیزان بیاین تبریز ماشینای امریکایی رو با قیمت بازار امریکا بخرین چون تبریز شده شهر سوپر اسپورت ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهزیار

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیزم شما بیا اهواز بعد ببین کجا این ماشینا زیاده از بنز و بی ام و موستانگ و تا پورشه هم اروند هم ملی هست شهری که قراره سوپر اپورت باشه اهوازه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عزیز من،تبریز و اهواز رو با هم نمی تونی مقایسه کنی.تبریز از هر لحاظ از اهواز سرتره.مثلا”از نظر اقتصادی جزو 4 شهر اول ایرانه،از نظر جغرافیایی دروازه ایران به اروپاست،از نظر آب و هوایی که دیگه خودت گرد و خاک شهرتو بهتر می دونی،در تبریز گرمترین روز سال فوقش 30 درجه هست و یکی از معتدلترین شهرهای ایرانه.پس تمام این عوامل با هم جمع شده و باعث می شوندتا قدرت اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی یک شهر بالا رفته و بالطبع سطح زندگی مردم در آن شهر بالا برود و مردم آن شهر امکانات زیادی جهت زندگی آسوده داشته باشنداز جمله ماشین لوکس فراوان،منزل مسکونی لوکس و کلا”سطح زندگی بالا.ضمنا”این رو هم بدون،هنوز که هنوزه شهر اهواز از لحاظ مهاجر فرصت بودن و رشد منفی جمعیت در کشور مقام اول رو داره که اینهم به علت عواملی بود که در بالا توضیح دادم.ممنون دوست عزیز

        موافقم 0
        مخالفم 0
  21. شاهین حسینی

    ۲۷ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دمت گرم راس گفتی تبریز شده سوپر اسپورت و ماسل کار ادم کیف میکنه بیرون میره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مصطفی

    ۲۹ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این حرف ها را ول کنید بیاید قشم صد تا از اینا ریخته توی خیابون .
    زیر قیمت مثلا 100 ملیون شده 60 ملیون اما پلاک ملی نیست .منطقه آزاده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سام

    ۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه موستانگ گرفتم ماه هر چی باشه بهتره از کامارو (ماشین قبلیم )بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. علی

    ۹ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط وایپر.خیابان رو شخم میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. حسین

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    موستانگ مزنه قیمتش خیلی پایینتره

    برای همین کسی که پولش نمیرسه یا پولش کمتره اکثرا میره موستانگ میخره

    کامارو گرنتره

    جوری که موستانگ 2013 الان 80 ت میارزه

    ولی کامارو 2013 رو زیره 100 ت نمیدنش

    یه جورایی قیاسون خوبه ولی مزنه قیمتم خیلی مهمه 20 میلون تومن کم چیزی نیست برای خرید

    البته در منطقه آزاد و اهواز این قیما رو دارم میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. سجاد

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کامارو تیپش خشنه ولی موستانگ خسته است در هر حال هر دو سالارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. جواد 007

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کامارو فقط زیبایی داره موستانگ اپشن بیشتری داره اما هردوتاشون خوبن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. رامین موستانگ

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این حرفا رو بی خیال.موستانگ که حرف اول تو ماسل کارهه میزنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. بردیا چلنجر

    ۱ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موستانگ جدید که اصلاً شبیه یه ماسل کار نیست و کامارو هم فقط روی کاغذ قوی هست این وسط قدرت دسته دوج چلنجر hellcat srt هست که واقعاً قوی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. بیژن

    ۳ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقا برید خدارو شکر کنید تو منطقه ازادید میتونید با صد میلیون سوار بهترین ماشین بشید ما که باید پول مالیات و هزارتا چیز بدیم تا اخرش فوقش با صد میلیون یه کیا اپتیما دست دو بتونیم بخریم.واقعا خدارو شکر کنید منطقه ازاد هستین.من فقط عکس این ماشینا رو دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا