دوئل پورشه 911 و کامارو: تکنیک یا قلدری؟

شورولت کامارو، سمبلی از خودروهای ماسل آمریکایی محسوب می‌گردد. در طول زمان، این خودرو به بلوغی رسیده که آن را بدل به یک رقیب خطرناک برای اسپرت‌های اروپایی کرده است.

2014 Chevrolet Camaro Z/28
2014 Chevrolet Camaro Z/28

دوئل شماره ۴: شورولت کامارو Z/28 در برابر پورشه 911 GTS

این کامارو، از آن کاماروهای خاصی است که باید داشته باشید. این مدل شاید مانند ZL1 برای استفاده‌های روزانه مناسب نباشد، ولی مانند آریل اتم نیز زیر باران خیس نخواهید شد. Z/28 در پیست یک وحشی به تمام معناست؛ چیزی که معمولاً از یک کامارو انتظار ندارید. موتور بزرگ ۷ لیتری LS7 V8 می‌تواند قدرت ۵۰۵ اسب‌بخار و گشتاوری به اندازه ۶۵۲ نیوتن‌متر را ایجاد کند و بنابراین به اندازه ZL1 قدرتمند نیست. ولی قابلیت‌های زیادی را به عنوان یک خودروی مسابقه دارد.

2014 Chevrolet Camaro Z/28
2014 Chevrolet Camaro Z/28

Z/28 قیمتی حدود ۷۳ هزار دلار دارد که به نظر بسیار گران می‌آید؛ نه به دلیل اینکه این خودرو قرار است با پورشه رو در رو شود، بلکه به این خاطر که به اندازه یک کوروت Z06 قیمت دارد. شاید بسیاری داشتن کوروت ۶۵۰ اسب‌بخاری و ۸۸۱ نیوتن‌متری را به یک کاماروی ۵۰۰ اسب‌بخاری ترجیح دهند. هر چقدر هم که عملکرد در پیست برای شما مهم باشد، Z06 نیازهای شما را برآورده خواهد کرد.

2014 Chevrolet Camaro Z/28
2014 Chevrolet Camaro Z/28

2014 Chevrolet Camaro Z/28
2014 Chevrolet Camaro Z/28

از طرف دیگر، ظاهر کامارو Z/28 بسیار بهتر از ZL1 است و خودروی بسیار زیبایی است؛ یک جانور درّنده و عضلانی. در مورد شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل، شورولت هیچگونه آمار رسمی منتشر نکرده است؛ ولی در بررسی‌هایی که در سایت‌های مختلف انجام گرفته، زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ۴ ثانیه و در برخی جاها ۴/۱ تا ۴/۴ ثانیه ذکر کرده‌اند.

2014 Chevrolet Camaro Z/28
2014 Chevrolet Camaro Z/28

شورولت در Z/28 قصد داشته همان کاری را بکند که پورشه با GT3 انجام داده است. ولی متأسفانه این کار کاملاً به صورت مشابه پیش نرفته است؛ GT3 از لحاظ قدرت نسبت به 911 توربو در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد و شورولت نیز به همین ترتیب، Z/28 را به اندازه ZL1 قدرتمند نکرده است. امّا هر دوی این پورشه‌ها شتاب یکسانی است و این در حالی است که در مدل توربو از دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک استفاده می‌شود و GT3 دیفرانسیل عقب است.

2014 Chevrolet Camaro Z/28
2014 Chevrolet Camaro Z/28
2014 Chevrolet Camaro Z/28
2014 Chevrolet Camaro Z/28

2014 Chevrolet Camaro Z/28
2014 Chevrolet Camaro Z/28

در تمام تست‌ها و مقایسه‌هایی که بین Z/28 و پورشه 911 GT3 انجام شده، شتاب کامارو تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت زمانی حدود ۴ ثانیه و بیشتر نیاز داشته است. در همین حال، 911 GT3 در زمان واقعی ۳/۳ ثانیه به این سرعت می‌رسد. مانند این است که در یک گروه متفاوت خودرویی قرار داشته باشیم. در نظر بگیرید که در یک پیست، پورشه نرسیده به اولین پیچ، یک ثانیه جلوتر خواهد بود. این که پس از آن،Z/28 بتواند خود را دوباره در مسیر مسابقه پیدا کند، شاید اهمیتی نداشته باشد؛‌ زیرا که در پیست ثانیه‌ها حرف اول را می‌زنند.

2014 Chevrolet Camaro Z/28 interior
2014 Chevrolet Camaro Z/28 interior
2014 Chevrolet Camaro Z/28 interior
2014 Chevrolet Camaro Z/28 interior

2014 Chevrolet Camaro Z/28 interior
2014 Chevrolet Camaro Z/28 interior

در هر حال، پورشه 911 GTS را به جان کامارو Z/28 انداخته‌ایم که این خودرو هم یک دیفرانسیل عقب است؛ قدرتش ۴۳۰ اسب‌بخار بوده و با گیربکس PDK در مدت ۴ ثانیه و با گیربکس دستی در مدت ۴/۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این مدل سریعتر از مدل‌ معمولی 911 کاررا، تارگا یا کاررا S است و تنها با 911 توربو یا GT3 می‌توانید آن را مقایسه کنید. قیمت آن هم ۱۱۵ هزار و ۱۹۵ دلار است که هر ذره از آن ارزشش را دارد.

2015 Porsche 911 GTS
2015 Porsche 911 GTS

البته قدرت این پورشه نسبت به Z/28 در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد، ولی شرایط تا حدودی شبیه به دوئل وایپر SRT و 458 ایتالیا است. این قدرت کمتر می‌تواند با عملکرد خودرو در سایر زمینه‌ها جبران گردد و GTS نیز مانند سایر مدل‌های 911 است؛ مگر آن که بخواهید توربو، توربو S یا یک GT3 را انتخاب کنید.

2015 Porsche 911 GTS

2015 Porsche 911 GTS

2015 Porsche 911 GTS
ولی آیا واقعاً پورشه ۴۳ هزار دلار بیشتر از کامارو می‌ارزد؟

2015 Porsche 911 GTS
2015 Porsche 911 GTS

اگر پولش را داشته باشید، واقعاً دیوانگی است که سراغ پورشه نروید. نشان «پورشه» تنها به خاطر پرستیژ نیست، بلکه به معنای مهارت، بودجه بیشتر، کیفیت بالاتر و مهندسی بهتر است.

2015 Porsche 911 GTS
2015 Porsche 911 GTS

در پورشه‌ها و سایر خودروهای سریع اروپایی، به مراتب سریعتر از خودروهای عضلانی امریکایی به قدرت حداکثر دست پیدا می‌کنید. این موضوع به این دلیل است که آنها بر روی مواردی مانند بالانس، نسبت قدرت به وزن، دیفرانسیل‌های الکترونیک سطح بالا، تکنولوژی‌های گیربکس و … دهه‌های متمادی است که کار کرده‌اند. آنها در این راه سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای توسعه‌ تکنولوژی‌های مختلف انجام داده‌اند. این در حالی است که امریکایی‌ها فقط به دنبال قدرت بالاتر بوده‌اند. البته مطمئناً خودروهای امریکایی با مدل‌هایی مانند Z06، Z/28 و بقیه راه درازی را پیموده‌اند، ولی رسیدن به کسی که در نقطه شروع فاصله زیادی از شما ایجاد کرده، بسیار مشکل خواهد بود.

در مورد قیمت بهتر خودروی عضلانی باید گفت که این بیشتر شبیه به رقابت سامسونگ با اپل است. گاهی اوقات ساموسنگ عملکرد بهتری دارد و در برخی زمینه‌ها کیفیت بهتری از خود نشان می‌دهد، ولی محصولات «اپل» در حالت کلی، دارای ظاهری جذاب‌تر، ساده‌‌تر و رابط کاربری سریعتری هستند.

برنده: پورشه 911 GTS
ادامه دارد…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

117 دیدگاه

  1. arash
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    در ضمن هییچ جای دنیا واسه 1 2 ثانیه بیشتر ماشین نمیخرن لامبورگینی از همه سریع تر اما قیافش به ماشین های عصر امروز نمیخوره ما می خوایم ماشین سوار شیم نه انیمیشن یا رویا در نتیجه همه جااا نصبت به سلیقشون ماشین می خرن

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (64 دیدگاه) ,

      راست میگی والله!
      من چند سالیه میخوام جنسیس کوپه بخرم ،
      منتها یه 100 تومنی کم دارم . . . ولی همچنان میخوام جنسیس بخرم .

      پاسخ
  2. farzam
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    پدال جان این تست ها خیلی بی ربط( البته با احترام به نظر دوستان و آقای انیس حسینی). آخه Z/28 یه ماشین مسابقه ای و ماسل هستش ولی ۹۱۱ یه اسپرت کوپه لوکس. حد اقل یک سری تست هایی بزارید که ماشین های توش هم کلاس باشن. مثلا ۹۱۱ و ای ام جی جی تی. سری ۶ کوپه و اس ال. باکستر و اس ال کی

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل ALIUnited
      ALIUnited
      سوابق: (135 دیدگاه) ,

      دوست عزیز
      اگه تیتر اول رو خوب خونده باشی می بینی نوشته که تکنیک یا قلدری
      که منظور از تکنیک , پورشه 911 هستش که بهترین هندلینگ و سواری رو داره
      و قلدری هم به کامارو نسبت داده شده که یه ماسل کار هستش و مزیت های این دو ماشین مقایسه شده .

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل godfather
    godfather
    سوابق: (145 دیدگاه) ,

    صنعت دیترویت رو داری با سامسونگ مقایسه میکنی شوخی میکنی
    خود تیتر گویا این موضوع هست که به حرف قلب گوش بدی یا مغز
    ماشبن امریکایی فقط برای لذت بردن از رانندگی اگر با امکاناتی در حد پیکان ارایه بشه اون شاسی یه تیکه که خوراک سرسر بازی به همچیش می ارزه

    پاسخ
  4. مرتضی
    سوابق: (849 دیدگاه) ,

    اخه اپل هم شد نمونه؟؟ طراحی مزخرف!! (طرفدار سامسونگ نیستم انگ نزنین!)

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
    Reza :: Deutschland :: Mercedes
    سوابق: (2173 دیدگاه) ,

    پدال مشکوکی؟
    این پست ها بو داره…
    چرا یه طرف اروپا یه طرف آمریکا
    کسی فک نکرده به این قضیه؟
    خب ژاپن رو هم بیارین وسط
    اروپایی رو با اروپایی مقایسه کنین
    اینطوری که نمیشه برادر من… 😐

    پاسخ
    1. Z/28 R
      سوابق: (45 دیدگاه) ,

      جالبش این جاست که یه آمریکا رو با کل اروپا مقایسه میکنن
      جالبش این جاست که کامارو بهترین ماشین دنیا از طرف best drive car اون وقت شما دارید می گید 911gts بهتره این مثل اینه که بگید من می دونم پرشیا از پراید همه جوره بهتره ولی شما بگید چون مصرف پراید کمتره پس من پراید می خرم
      جالبش این جاست که galaxy note 4 همه جوره از iphone +6 بهتره ولی همه باز ایفون می گیرن به خاطر کلاسش

      پاسخ
  6. Mclaren
    سوابق: (390 دیدگاه) ,

    نظری ندارم فقط میتونم تشکر کنم بابت مطلب چون اطلاعاتم در مورد این دو ماشین کامل نیست یا اصلا ندارم فقط در حد شنیدن اسمشونه پس سکوت بهترین کاره 🙂

    پاسخ
  7. pony car
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    با اینکه عاشق ماشینهای آمریکایی هستم اما پورشه رو برنده رقابت می‌دونم

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1460 دیدگاه) ,

    سلام ب همگی
    من تجربه سواری با کامارو اس اس و zl1 در تبریز رو دارم ماشینهای خیلی عالی هستند و ادم وقتی سوارشون میشه خود ب خود ادرنالین خون ادم میره بالا ولی واقعیتش اینه که هیچ وقت ماشینهای امریکایی به پای ماشینهای المانی نمیرسند
    ب نظر من فقط آرم پورش قد یه کامارو ارزش داره
    ما چون تو تحریم هستیم و ماشینهای امریکایی تو ایران نمیبینیم فک میکنیم ماشینهای خیلی شاخی هستند (هسنتد ولی نه اندازه ماشینهای المانی )

    پاسخ
      1. تصویر پروفایل سامان اذری
        سامان اذری
        سوابق: (1460 دیدگاه) ,

        کوچیک شما هستیم♥♥

        درسته ماشینهای امریکایی بزرگ و خفن و زیبا هستند اما تو بحث مهندسی المان ها یه سرو گردن بالاترن

        پاسخ
    1. CBR400
      سوابق: (584 دیدگاه) ,

      آقا سامان ماشینهای آمریکایی نه تنها به خودروهای آلمانی میرسند بلکه در رقابت با این ماشینها اصلا کوتاهی نمیکنند . قبلا هم گفتم بازم میگم لوگو { یا همان آرم } هیچ خودروسازی { از کره جنوبی و چین تا ایتالیا و فرانسه و آمریکا و … } نه کامل بر یک خودرو برتری داره نه قابل مقایسه است . – ما چون تو تحریم هستیم و ماشینهای امریکایی تو ایران نمیبینیم فک میکنیم ماشینهای خیلی شاخی هستند – این حرفت نه با واقعیت جور در میاد نه میتوان بعنوان حقیقت قبولش کرد . میتوانم با مثال خلاف این حرفت را ثابت کنم .

      پاسخ
  9. Bz28
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    درود بر همه
    من قبول دارم مهندسی آلمانی عالیه ولی اصلا قبول ندارم که ماشیناشون از ماشینای آمریکایی سره( فقط بخاطر مارکشون)
    همین الانشم کادیلاک تو کلاس خودش روی مرسدس و بی ام دابلیو رو کم کرده
    یکی از غولهای دیگه آلمانی آئودی آر ایت هستش که خیلی به مهندسیش مینازن و واقعا هم ماشین فوقالعاده ایه تو یه قسمت تخته گاز جرمی اومد همین آئودی رو با کوروت زد آر وان مقایسه کرد نیم ساعت راجب آئودی و امکانات حرف زد و فقط پنج دقیقه از کروت حرف زد اونم همش مسخره میکرد چون یه خودرو آمریکایی
    خلاصه اومد هر دورو داد دست استیگ تو پیست و تایمشونو گرفت
    فک میکنید کدوم اول شد؟ بله کوروت
    هیچ ماشینی مث ماشینای آمریکایی روح نداره ماشینای اروپایی به نظرم یه جورایی ظریفن

    پاسخ
  10. فقط انگلیش
    سوابق: (425 دیدگاه) ,

    پورشه تکنیک وکامارو قلدری ولی بنتلی یعنی تکنیک وقلدری

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.