شورولت کامارو Z/28 مدل 2014

نمایشگاه نیویورک 2013: کامارو Z/28 ساخته شده تا فاصله خالی میان SS و ZL1 را پر کند؛ خودرویی که البته از بهار 2014 تحویل مشتریان می شود . . .

2014 Chevrolet Camaro Z/28
2014 Chevrolet Camaro Z/28

شورولت درکنار رونمایی مدل 2014 کامارو SS که از زمستان 2013 عرضه می شود، مدل Z/28 را نیز به عنوان اولین سری ارتقا یافته از آن در نیویورک رونمایی نمود. اول از فیس لیفت نسل پنجم کامارو شروع کنیم که آقای Tom Peters (سرپرست گروه طراحی خارجی) در معرفی آن گفته بود “مدل 2014 کامارو یک فرصت برای ما بود تا خواسته ها و انتظاراتی را که از مشتریان شنیده بودیم، به واقعیت تبدیل کنیم”

با یک نگاه سریع به SS جدید می توان به تغییر چراغ های جلو و عقب، تغییر کاپوت که موجب افزایش نیروی عمودی و بهبود خنکاری موتور شده، کاهش ضخامت جلوپنجره به همراه افزایش طول آن پی برد. تکمیل کننده نمای خارجی SS وجود دیفیوزر بسیار ساده و باله جدیدی است که در انتهای صندوق تعبیه شده است. از آنجاییکه شورولت هنوز هم از انتشار جزییات فنی SS خوداری کرده پس همچنان باید منتظر ماند.

حال به سراغ Z/28 برویم؛ خودرویی که نخستین عرضه آن به سال 1967 میلادی بازمی گردد. کیت بدنه آن شامل اسپلیتر جلو، زه های گلگیر و رکاب های عریض جانبی می شود. در نمای عقب نیز در کنار دیفیوزر جدید از سراگزوزهای دوبل در طرفین سپر استفاده شده؛ همچنین Z/28 بصورت استاندارد با رینگ های 19 اینچی و با تایرهای پیرلی از مدل PZero Trofeo R عرضه می شود.

در کابین Z/28 تغییرات اندکی صورت گرفته که مهم ترین آنها در صندلی های جدید ریکارو، فرمانی که قسمت زیرین آن تخت شده، تریم Octane و صندلی های جدید عقبی که قابشان از فوم ساخته شده، خلاصه می شود.

در زیر کاپوت Z/28 (البته برخلاف مدل های 1967 که موتور 5.0 لیتری V8 داشتند!) پیشرانه LS7 شورولت جاگرفته؛ یعنی یک موتور 7.0 لیتری V8 که قدرت و گشتاور تولیدی آن به بیش از 500 اسب بخار و 637 نیوتن متر میرسد. این موتور پیش از این بر روی مدل های Z06 کوروت نیز نصب شده بود. وظیفه انتقال قدرت برعهده گیربکس جدید هفت سرعته دستی Tremec است.

با آنکه مشخصات فنی Z/28 به پای پیشرانه تا دندان مسلح کامارو ZL1 نمی رسد اما در تست های شورولت معلوم شده که Z/28 حدود 3.0 ثانیه سریع تر از برادر بزرگتر خود می تواند یک دور کامل پیست (کدام پیست؟!) را طی کند.

سریع تر بودن Z/28 را باید مدیون کاهش وزن های صورت گرفته در آن نظیر استفاده از رینگ های سبک و یا شیشه های نازکتر عقب که ضخامتشان از 3.5 میلیمتر به 3.2 میلیمتر کاهسته شده، دانست طوریکه وزن خالص خودرو را در مقایسه با ZL1 چیزی حدود 136 کیلوگرم سبکتر کرده است. البته موارد دیگری مثل سیستم ضدلغزش دیفرانسیل، خشک تر شدن تعلیق و استفاده از دیسک های کربن/سرامیکی برمبو که با سایز 394×36 میلیمتر در جلو و 390×32 میلیمتر در عقب می توانند حداکثر شتاب منفی 1.5G را به راننده تحمیل کنند نیز بی تاثیر نبوده اند.

31 دیدگاه

  1. JINPACHI
    سوابق: (212 دیدگاه) ,

    حرف نداره . شورولت سنگه تموم گذاشته . معرکست.
    خیلی زیباست ….

    پاسخ
    1. feri
      سوابق: (224 دیدگاه) ,

      دوستان عزیز انصافا یه بارهم که شده کلاهتون رو قاضی کنید و حقیقت رو بگید…
      این کامارویی که من تو عکسا میبینم ظاهرش تقریبا مثل همون نسل اولشه که چندین سال پیش دادن بیرون فقط یه کمی چراغای عقبشو تغییر دادن بعد شما نظر دادین که خیلی زیباست… خداییش… نه جون من… تو رو هرکی دوس داری; اگه الآن سایپا ور میداشت چراغ عقب پرایدو عوض میکرد; همین شماها میومدین چه نظرایی میدادین… چقد تو سر این سایپای بدبخت میزدین…
      من نمیخوام بگم از سایپا و پراید خوشم میاد; ولی بد نیست یه ذره انصاف داشته باشین; حرف من اینه که تو نظر دادن یه مقدار صادق باشین و تعصبی نظر ندین!!

      پاسخ
      1. amir
        سوابق: (12 دیدگاه) ,

        مقایسه و استدلال شما از پایه اشتباه هست;داخل ایران مثل آمریکا و …. تعرفه 110 درصد واردات خودرو خارجی رو بردارند و مردم حق انتخاب داشته باشند و بازار خودرو و …. رقابتی و جهانی کنند بعد ایران خودرو و سایپا چراغ های پراید و 405 و 206 و ….. رو تا دلشون خواست هر روز تغییر بدند و بعد هر فردی خواست از ایران خودرو و سایپا خرید میکنه و هر فردی هم نخواست از ایران خودرو و سایپا خرید نمیکنه و خودرو خارجی و وارداتی میخره و هیچ اعتراضی هم به اینکه ایران خودرو و سایپا هر سال فقط چراق خودرو های 30 سال پیش رو تغییر میدند و قیمت خودرو رو هر سال افزایش و کیفیت خودرو هر سال کاهش پیدا میکنه از طرف مردم نمیشه برای اینکه حق انتخاب وجود داره و بازار رقابتی هست و …. و اگر فردی خواست از لگو سازهای داخلی که قطعات خودرو های موجود رو به هم میچسبونند و 1 میلیون مدل جدید خودرو تولید میکنند خرید میکنه و هر فردی هم که نخواست خودرو خارجی خریداری میکنه زمانی که بازار خودرو رقابتی نیست و مردم حق انتخابی ندارند و مجبورند حتی با 1 میلیارد شدن قیمت پراید و 405 این خودروهای از رده خارج رو که به صورت اشانتیون به عراق میداند و عراق داره وارداتش رو متوقف میکنه مردم ایران از روی اجبار خریداری کنند;پورشه و لامبورگینی و …… خیلی از کمپانی های دیگه هر روز طراحی خودرو هاشون رو تغییر نمیدند و سعی میکنند تا حد ممکن اصالت طراحی خودرو رو در کنار بروز رسانی امکانات خودرو مثل سیستم تعلیق و تویض دنده و گیربکس و موتور و امکانات رفاهی و …… حفظ کنند و اگر مردم خارج از ایران در بازار رقابتی محصولات این کارخانه ها رو با وجود طراحی ثابت خریداری میکنند از روی انتخاب هست و هیچ اجباری روی مردم نیست و مسلما در بازار رقابتی جهانی خودروهایی مثل پورشه و لامبورگینی و فورد موستانگ و دوج چالنجر و شورلت و …. به اندازه ای کیفیت و قیمت مناسب و رقابتی دارند که تولید این خودرو ها ادامه داره و مصرف کننده ها از این خودرو ها در بازار رقابتی جهانی که حق انتخاب دارند و مجبور به خرید خودرو خاصی مثل مردم ایران بخاطر تعرفه واردات 110 درصد خودرو و دولتی بودن صنعت خودرو و…. نیستند استقبال میکنند

        پاسخ
      2. مهدی
        سوابق: (14 دیدگاه) ,

        دقیقا حرف امیر درسته.کمپانیهایی مثل شورولت یا بنز و سایر خودرو سازهای معتبر هرکدوم یه اصالت و طراحی و استایل خاص خودشونو دارن که تو همه تولیداتشون به وضوح مشخصه. الان شما از یک کیلومتری یه بنز رو ببینی میفهمی این بنزه. مهم اینه که این خودرو سازها به مرور زمان به سبک خاص خودشون دست پیدا کردن. اما سایپا و ایرانخودرو چی ؟ تا حالا چی تولید کردن که مال خودشون باشه. اینا خودرو ساز نیستن مونتاژ کارن. و متأسفانه ماشینهای خوبی رو هم مونتاژ نمیکنن. یعنی اینقدر سطحشون پایینه که یه شرکت معتبر نمیاد ماشیناشو بده اینا مونتاژ کنن. کسی با تغییر چراغ نخالف نیست ولی نه مثل سایپا که هم با تغییر چراغها ماشینو زشت کنن و هم از بس رو یه مدل اصرار دارن دیگه حال آدم بهم میخوره. کامارو از اول همین شکلی بود ؟ مسلماً نه. به مرور رسید به اینجا. چند وقت دیگه یه مدل دیگه ازش میاد بیرون که کلا با این مدل فرق خواهد داشت. هیوندای توسان مدل 2010 رو با 2013 مقایسه کن. خوشبختانه هیوندای هم داره به یک طراحی خاص می رسه و کم کم شخصیت پیدا میکنه. ولی ایرانخودرو و سایپا هر روز بدتر و بدتر میشن.

        پاسخ
      3. مهدی
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        به نظر من هم نسل قبلی خیلی زیباتر بود مخصوصا اون حالت خشن چراغهای عقبش اما تو سری جدید از خشونت تو کل چهرش خبرب نیست. نسل قبلی خیلی قشنگتر و خشن تر بود

        پاسخ
      4. hamed
        سوابق: (8 دیدگاه) ,

        اقا این یه مدل بر پایه مدل اصلی گیر نده دیگه.
        مثل مرسدس amg با مرسدس amg بلک سیریس.

        پاسخ
      5. ز ل 1
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        دوست گلم حرف شما هم صحیحه و باید بیشتر به خودرو هامون احترام بزاریم اما اگه سایپا بیاد کل پرایدو متحول کنه اصل کارش اشتباهه و هر تغییری مارو مجبور به انتقاد میکنه چون شایسته ایراد گرفتنه.. اما کامارو در ابتدا ضرب شصت و نشون داده و حالا فقط اگه یه خط یا بر امدگی اضافه یا کم کنه باعث شگفتی و دانشه چون چیز خاصی برای اصلاح نداره

        پاسخ
      6. lord
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        اولا تنها چراغای عقب و جلوش نیست،موتورش رو هم تقویت کرده،دوما به کیفیت ماشین نگاکن نه به قیافش

        پاسخ
      7. سروش
        سوابق: (3 دیدگاه) ,

        واقعاً فكر ميكني چراغ هارو تغيير داده؟؟ من كيش زندگي ميكنم ادعايي ندارم ولي مدل جديد و قديم رو از نزديك ببيني نظر كملاً اشتباهت عوض ميشه ،، حالا گيريم فقط تو ظاهرش چراغاش عوض شده ولي باطن چي؟؟ 6 تا air bag كمه؟ اينو با 100 kilometer بكوب به ديوار نگاش كن بعد پرايد اگه به 100 kilometer رسيد بكوب به ديوار اگه چيزيش موند نگاش كن اين ماشينيه كه 70, سال هم درست استفاده بشه سالم ميمونه حالا پرايد رو نگاه كن 5 سال كار كرد تعميرگاه نخواست يعني برو عشق كن امكانات رو هم در نظر بگيري ايران خودرو و سايپا فكر كنم تا 30 سال ديگه دنده هاشون دستي بمونه اگه سفارش ندي ،،، با اين ماشينا رانندگي نكردي بفهمي چي ميگم حالا هنوز به چراغ به نظرت بايد توجه كرد يا امنيت قدرت سرعتو….شورولت رو با ماشيناي خودمون مقايسه نكن

        پاسخ
      8. محمد
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        آقای جیمز باند، پراید الان 20 ساله که تو کشورمونه جدا از تاریجچه قبلیش که مال کیا و فورد به اسم فورد فیستا بود، همش با همین قیافه بود. شورلت کامارو سال 2009 وارد بازار شد و سال 2013 فیس لیفت شد، یعنی بعد از چهار سال. حالا خودت انصافا بگو این سایپای بدبخت که میگی، حقش نیست با اون قوطی 22 ملیونیش بزنیم تو سرش؟

        پاسخ
  2. JAGUAR
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    چیزی که مطمئنم اینه که نسل قبلی زیباتر بود

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (64 دیدگاه) ,

      منم موافقم
      توی نمای عقب نسل قبل خیلی عالی بود
      کسایی که میان دیسلایک میزنن لطفا یه نگاهی به عکس های قبلی بندازن

      پاسخ
      1. hamed
        سوابق: (8 دیدگاه) ,

        این مدرنیته ی اجباریه.
        مثل بلایی که سر نسل هی جدید سری 6 و اس ال کی و وایپر و… اومد

        پاسخ
  3. (**)
    سوابق: (145 دیدگاه) ,

    بح بح ماشين داره با لب دهنت بازي ميكنه ميگه گازشو بگير موتور جر بخوره.. طرح جديد يه مقدار كه بگذره جا ميوفته بين مردم.. احتمالا در موقع توليد انبوه يه مقدار تغييرات ظاهري بدند فعلا دارن ريكشن مردمو پالايش ميكنند شايد تغييراتي بدند شايدم نه. ولي در كل باقلواست.. عكسو نگاه نكن از نزديك كه ببينيم نظرمون عوض ميشه مطمعنن توي مناطق ازاد ايران و يا بصورت گذر موقت در تهران و شهرستانها خواهيم ديد!

    پاسخ
  4. sina
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    کلا نسبت به قیمتش خوبه ولی من مدله 2lt rs رو میپسندم چون دو دیفرانسیله واکر عقبش سه نفره بود عالی میشد اگه اوضاع دولار خراب نمیشد با قیمت تمام شده هفتاد میلیون خیلی از این سانتافه مانتافه و سونتوسوله ها بهتر و جوون پسند تره و ضاهرش با رنگ ترکیبیه قرمز و سیاهش خشن و مغرور و دختر کشه!!! ولی یه سوال داشتم چرا مدله zl1 که هشت سیلندره و 6.3 لیتریه از lt ,و ls که شش سیلندرن و3.5 لیترین مصرف بنزینش کمتره !!!!!!؟

    پاسخ
  5. sina
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    زیاد که تغییری نکرده تازه همون مدل 2012 خوشکلتر بود مخصوصا چراغهای عقبش پس دیگه واسه چی پول اضاف بدین برا مدل جدید!!!

    پاسخ
  6. باقر خان
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    حالم از قیافش به هم خورد بابا شرکت امریکایی باید توپ وتانک بسازه نه ماشین برید بابا اگه میدونستم طراهش کیه به افتخارش یه دست میرفتم گلاب به روتون

    پاسخ
    1. reza
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      سلام ………..

      شما اول برو درس ادبیات فارسی رو یاد بگیر بعد بیا درمورد این ماشین نظر بده………

      طراهش نه مردم میگن طراحش ok

      پاسخ
  7. علیرضا اسدی
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    گندزدن به ماشین
    ماشین آمریکایی باید گنده و یوقور و ماسل باشه نه این شکلی انگار طراحی رو سپردن دست چشم تنگ ها

    پاسخ
  8. کیوان
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    ماشین نگو باقلوا توی این ماشین دوغ بخور گاز بده طراحی زیبا خشن اخر ماشین

    پاسخ
  9. پدرام
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    طراحی عقب خودرو بسیار ناامید کنندس, شبیه میتسوبیشی ایووهای نسل قدیم شده… خسته کننده, خسته کننده, خسته کننده

    پاسخ
  10. aria
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    يه نگاه به فضاي موتورش كنيد جاي رگولاتور cng رو نداره پس بيخيالش

    پاسخ
  11. امین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خداوکیلی یکی به کارخونه شورلت بگه دیگه از این ماشین نسازه تا جگر من کباب نشه ..!! هرکدومشو که میبینم حسرت میخورم.
    دیشب یکیشو دیدم دپرس شده بودم. پول ندارم بخرمش..فقط باید دق کنم:((((

    پاسخ
  12. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دیگه با این قیمت ارز اگه تعرفه های گمرکی را صفر هم بکنند مردم عادی فقط همون پراید و 405 رو می تونند بخرند.

    پاسخ
  13. SiNa
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    واقعا هم از نضر قیافه 20 ته هم از نظر فنی..
    من قبل این عاشق Camaro Zl1 بودم ولی Z28 یه چیــــــــــــــــز دیگست <3

    پاسخ
  14. SINA SZSH
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    بجای بحث های سیاسی و ناامید کننده که ربطی به این مطلب نداره بهتره دربهره ی این خودرو نظر بدید تا دیگرانم استفاده کنند اینجا سایته خودروس نه سایته سیاسی….بجای جربحث سر چیزی که سلیقه ای یه بهتره نظرتونو درباره این مطلب بگید…
    بنظر من این خودرو از نظر داخلی پیشرفته تره ولی ظاهر نسل های قدیمی بهتر بود و ابهت ماشین های آمریکای رو بیشتر نشون میداد….رنگش رو دوس دارم…

    پاسخ
  15. سروش
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    هر كي يه ايرادي گرفت ولي منم عكسشو ديدم همين حرف رو زدم اگه از نزديك ببينيد شك نكنيد نظرتون عوض ميشه هم چهره ماسل خودشو داره هم جلوش خشن تر و بهتر شده همه چيش عالي شده ايشالا اگه كارام اوكي بشه ميخوام تا چند ما ديگه zl1 رو از دوبي سفارش بدم كه تقريباً 200 به بالا در مياد اما شك نكنيد كه از قبلي خيلي بهتره چون rs 2012 سوار شدم خيلي ساده بود ولي rs 2014 يه چيزه ديگه بود

    پاسخ
  16. ali
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    سلام اقا فری که اون بالا تر نظر دادی اینم بگو که موتور این کامارو با اون نسل قبلیش که گفتی فقط چراغاشون فرق میکنه چقدر فرق داره سایپا تو موتور چی کار کرده هیچچچی…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.