بررسی شورولت مالیبو توربو مدل ۲۰۱۶

شورولت مالیبو که اولین بار در بین مدل‌های ۱۹۴۹ این کمپانی ظاهر شده، از قدیم‌الایام به عنوان خودرویی قابل‌اعتماد در بین مشتریان امریکایی مطرح بوده و در واقع اگر کسی به «ارزشمندی» بیشتر از «ظاهر» اهمیت می‌داده، حتماً به سراغ این مدل می‌رفته است. مالیبوها در همه نقاط و حتی در «مالیبو» نیز دیده می‌شدند، تا اینکه ژاپنی‌ها سطح بالایی از راحتی و ارزشمندی را به نمایش گذاشتند و این موضوع را به یکی از مشخصه‌های مهم موردنظر خریداران تبدیل کردند. به دنبال آن، شورولت با سؤالات زیادی در طراحی‌هایش روبرو شد؛ خیلی کوچک، خیلی بزرگ، خیلی خسته‌کننده و بسیار غیرقابل‌اعتماد. کم‌کم سدان متوسط شورولت تبدیل به خودرویی شد که دوست داشتید آن را کرایه کنید، ولی هرگز مایل نبودید آن را بخرید. مالیبو ۲۰۱۶، آخرین تلاش جنرال‌موتورز برای دگرگون‌کردن این تصوّر قالبی ایجاد شده در مورد مالیبو است.

2016 Chevrolet Malibu 2.0T
2016 Chevrolet Malibu 2.0T

همانند کرایسلر 200، مالیبوی مدل ۲۰۱۶ نیز قصد داشته تا پیوندی عمیق با طراحی پیچیده و مدرن ایجاد کند. شانه‌های جدید و خطوط کناری بدنه، جلوه‌هایی زیبا تشکیل داده است. چراغ‌های جلو به شکل تهدید‌کننده‌ای، اندکی بسته شده‌اند؛ حالتی شبیه به یک «آدمکش» یا یک «کامارو». همچنین همانند یک کامارو و تمام مدل‌های جدید کادیلاک و بیوک، خط کمربندی بدنه به طرف بالا منحرف شده تا سقف خودرو پایین‌تر به نظر برسد و در همین‌حال، شکاف‌های باریک‌تر برای شیشه‌های کناری ایجاد کرده است. جنرال‌موتورز هیچ‌گاه از این سبک طراحی پناهگاهی خسته نمی‌شود؛ حالا هر چقدر هم که این طراحی از نظر ظاهری، هزینه داشته باشد.

2016 Chevrolet Malibu 2.0T
2016 Chevrolet Malibu 2.0T

برای داشتن مدل پایه مالیبو باید مبلغی به میزان ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار پرداخت و قیمت مدل مجهز «پرمیر» که برای این بررسی مورد استفاده قرار گرفته، برابر ۳۴۲۸۵ دلار است. این قیمت‌ها می‌توانند برخی از رقبای اصلی مانند هوندا آکورد و تویوتا کمری را تحت‌تأثیر قرار دهند. در عین حال، شورولت همانند هیوندای سوناتا، برای مالیبو تنها پیشرانه چهار سیلندر درنظر گرفته است. این موضوع می‌تواند صرفه‌جویی در وزن و هزینه به همراه داشته باشد، ولی اگر بخواهیم آن را با مدل توربوی موستانگ مقایسه، چیز زیادی عاید مالکان خودرو نخواهد شد. موتور پایه ۱/۵ لیتر توربوشارژر چهار سیلندر قدرت و مصرف سوخت مناسبی را در اختیار قرار می‌دهد؛ حداقل روی کاغذ چنین چیزی را نشان می‌دهد. در عین حال، در خودروی تست‌شده، موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۲۵۰ اسب‌بخار، مصرف سوختی شبیه به یک V-6 دارد، ولی شتابش چندان شباهتی به یک V-6 ندارد.

2016 Chevrolet Malibu 2.0T
2016 Chevrolet Malibu 2.0T

سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در مالیبو 2.0T در ۶/۱ ثانیه ثبت می‌شود که مطمئناً کُندتر از مدل V-6 قابل‌مقایسه در کمری یا آکورد است. در همین حال، مصرف سوخت مالیبو که به اندازه ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده شده، چیزی از آن مدل‌های V-6 در هوندا و تویوتا کم ندارد. مصرف سوخت این خودرو در تست نیز به میزان ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مشاهده شده که بار دیگر ثابت می‌کند که استفاده از یک موتور توربوی کوچک در یک خودروی بزرگ، همیشه مصرف سوخت بیشتری را به همراه دارد. البته این یک نکته را نیز مدّنظر داشته باشید که یک نسخه هیبرید از مالیبو با شرایطی مشابه پریوس در راه است.

2016 Chevrolet Malibu 2.0T
2016 Chevrolet Malibu 2.0T

کلاس خودروهای متوسط بیشتر تحت‌تأثیر ابعاد قرار دارد تا قیمت یا قدرت. بر این اساس، شورولت با کمک دو مدل، سردمداران ژاپنی را در منگنه قرار داده است؛ یکی مدل کوچکتر مالیبو و دیگر مدل بزرگتر ایمپالا. مدل قدیمی مالیبو به‌درستی به خاطر صندلی‌های عقب تنگ و استایل بی‌معنی‌اش مورد انتقاد قرار می‌گرفت. بنابراین، مالیبوی جدید بدنه خود را بر روی یک فاصله محوری ۲۸۳ سانتی‌متری کشیده که بیش از ۵ سانتی‌متر بلندتر از این اندازه در آکورد، کمری و نیسان است. هر سه مدل‌های مورد اشاره، از فاصله محوری یکسان ۲۷۷۶ میلی‌متر استفاده می‌کنند. طول کلی مالیبو نیز نسبت به این مدل‌ها بیشتر است. با این حال، شاید وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی آن را باید یک پیروزی برای مهندسان شورلت دانست؛ چرا که اکنون مالیبو تبدیل به یکی از سبک‌ترین خودروها در کلاس خود شده است.

2016 Chevrolet Malibu 2.0T
2016 Chevrolet Malibu 2.0T

صندلی‌های عقب مالیبو از از این افزایش ابعاد، بیشترین بهره را دریافت کرده‌اند. در مالیبوی جدید، می‌توان راحت و بی‌دردسر در صندلی‌های جادار عقب نشست. در جلو، داشبورد را داریم که یک پیکره پیچیده از مجموعه‌ای از المان‌ها با جنس‌ها و رنگ‌های مختلف و از جمله یک نوع چوب فاکس با یک طراحی آینده‌نگرانه است. کابین مسلماً یک حال و هوای زشت یا ارزان‌قیمت ندارد، ولی شلوغی زیادی در آن دیده می‌شود.

2016 Chevrolet Malibu 2.0T
2016 Chevrolet Malibu 2.0T

آپشن نمایشگر ۸ اینچی وسط داشبورد که در مدل پرمیر به صورت استاندارد ارائه می‌شود، شبیه یک آی‌پدی که برای شما نگه داشته شده و آیکون‌های بزرگ و عملکردهای مختلف در آن که شامل اپل کارپلی نیز می‌شوند، برای تمام کسانی که اخیراً با مدل‌های جدید جنرال‌موتورز رانندگی کرده‌اند، آشنا خواهد بود. البته هنوز هم از یک دکمه چند منظوره، همانند چیزی که در مزدا 6 وجود دارد، خبری نیست. بنابراین باید زحمت بیشتری به انگشتان خود بدهید. یا اینکه می‌توانید خودتان به آن دستور بدهید. امّا در عقب، سطوح پلاستیک سیاه‌رنگ حکومت می‌کنند و این در حالی است که در نسخه‌‌های سطح بالاتر، سرنشینان عقب مالیبو پورت‌های USB و درگاه‌های برق ۱۲ و ۱۲۰ ولتیِ مخصوص به خود را دارند.

2016 Chevrolet Malibu 2.0T
2016 Chevrolet Malibu 2.0T

چرخ‌های ۱۹ اینچی و پدال گاز آلومینیومی در مدل پرمیوم مالیبو، حالت جدّی و متین ایجاد کرده‌اند. همچنین سیستم فرمان با دقت عمل می‌کند و ترمزها نیز قدرتمند هستند؛ امّا در عین حال نمی‌توان حسّ موجود در یک آکورد یا مزدا 6 را با آنها تجربه کرد. سیستم گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بدون هیچ‌گونه مشکی به شیفت دنده‌ها می‌پردازد و موتور نیز با آرامش به خط قرمز ۶۵۰۰ دور بر دقیقه می‌‌رسد؛ مواردی که باز هم به متانت موجود در مالیبو می‌افزایند. در مدل پرمیر تنها از چرخ‌های ۱۹ اینچی می‌توان استفاده کرد که کار را برای سیستم تعلیق بر روی سطوح ناهموار سخت می‌کند. مطمئناً مدل‌هایی که چرخ‌های ۱۶، ۱۷ یا ۱۸ اینچی دارند، دارای یک سواری نرم‌تر هستند.

2016 Chevrolet Malibu 2.0T
2016 Chevrolet Malibu 2.0T

مالیبو اگر در ظاهر، یک سدان اسپورت نباشد، با فضای جادار خود، نمونه‌ای از یک خودروی با کیفیت را در اختیار قرار داده است و دیگر از آن هیکل زمخت و بی‌طراوت مدل‌های گذشته خبری نیست. همین موضوع شاید بتواند مالیبو را اندک‌اندک از پارکینگ خودروهای کرایه‌ای به پارکینگ‌های شخصی سوق دهد.


مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
  • قیمت مدل تست: ۳۴۲۸۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۱۷۹۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHC با ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۱۹۹۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۵۰ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در ۱۷۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

2016 Chevrolet Malibu 2.0T
2016 Chevrolet Malibu 2.0T

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۸۳ متر.
  • طول ماشین: ۴/۹۲۳ متر.
  • عرض: ۱/۸۵۴ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۶۶ متر.
  • وزن کلی: ۱۵۰۰ کیلوگرم.

2016 Chevrolet Malibu 2.0T
2016 Chevrolet Malibu 2.0T

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۱ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۵/۴ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۹ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۷ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۶/۱ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۲۵۱/۰۶ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۰/۹۰۲ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 87 g.

2016 Chevrolet Malibu 2.0T
2016 Chevrolet Malibu 2.0T

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

منبع: caranddriver

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

25 دیدگاه

  1. حامد
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    نسل قبلیش زیاد خوب نبود خیلی خسته کننده و طراحیش خیلی ساده بود

    پاسخ
  2. سکوت
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    هیچی کم نداره..هیچی..از هر لحاظ

    پاسخ
  3. بنتلی
    سوابق: (1023 دیدگاه) ,

    والا من نسل قبلیشو بیشتر دوس داشتم،نمیگم بد شده ها!احتمالا از نظر فنی و کیفیت بهترشده!ولی یکم اون هیبت و زیبایی قبلو نداره،فک کنم من دارم قدیمی میشم!،همین حسو درمورد قیافه جدید چارجر دارم!ولی کرایسلر 300هنوز هیبتشو حفظ کرده و منم خیلی خوشم میاد ازش

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    من طراحی این مدلو از اپتیما سری جدید بیشتر میپسندم و لی از حق نگذریم طراحی داخلی اپتیما چیز دیگریست

    پاسخ
    1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
      سوابق: (811 دیدگاه) ,

      بنده مالیبو رو از هر لحاظ بیشتر دوست دارم.
      داشبورد optima هم بسیار زیباست ولی چون به نظرم کابین مالیبو مدرن تر و ساده تره و هم چنین زیبا تره اونو میپسندم.
      ضمن اینکه کنسول میانی Optima 2016 اگه نگیم کپی خیلی شبیه کابین خودروهای ب ام و است.
      هرچند به حالت کلی طراحی سلیقه ایه ولی توقع داشتم طراحی داخلی اپتیما نوآوری داشته باشه.
      http://assets.cobaltnitra.com/teams/repository/export/v/1/9fa/d92507bc710058e8310145edef087/9fad92507bc710058e8310145edef087.jpg

      http://blogs-images.forbes.com/matthewdepaula/files/2015/04/2016-Kia-Optima-interior.jpg

      یه بحث دیگه ای هم که تو متن بهش اشاره شده کابین مالیبو اتفاقاً خیلی ساده و به دور از هر گونه شلوغی هست فکر میکنم…
      و در آخر از جناب انیس حسینی تشکر میکنم.

      پاسخ
    2. رضا
      سوابق: (52 دیدگاه) ,

      از نظر منم طراحیش ضعیفه ولی خب قطعا کیفیت کار بخصوص فنی و موتوری بالاست

      پاسخ
    3. تصویر پروفایل shahab
      shahab
      سوابق: (646 دیدگاه) ,

      به نظر من این از اپتیما قشنگتره البته این سلیقه ایه و هرکس نظری داره
      اما در کل اکورد از همه سرتره

      پاسخ
  5. MehhdiTurbo
    سوابق: (204 دیدگاه) ,

    خوش به حالشون با ۳۵ هزار سوار چی میشند.

    پاسخ
  6. mro
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    واقعا گل گفتی …. فقط به درد کرایه می خوره

    پاسخ
  7. مهدی
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    قیمت این و کامارو و ماشینای هیوندا یکیه
    شورولت کجا و هیوندا کجا

    پاسخ
  8. احمد باقری
    سوابق: (4283 دیدگاه) ,

    عجب چیزی شده!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  9. بابک
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    اینکه ماشین خوب یا بدیه,بعدأ معلوم میشه اما از نظر ظاهری کاملأ تبدیل به یه ماشین بی اصالت شده.
    اگر لوگوی شوی از روش برداشته بشه,شاید کمتر کسی متوجه آمریکایی بودن و شورولت بودن این ماشین باشه.
    چراغ های عقب خیلی زیاد شبیه ماشینهای کره ای شده و جلو پنجره و چراغ های جلو ضمن اینکه یه نگاهی به کامارو داشته اما بیشتر شبیه به یه فولکس واگنه تا شورولت

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1653 دیدگاه) ,

      منم موافقم سامان جان

      هوندا آکورد +
      شورولت مالیبو _

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1443 دیدگاه) ,

      کاملا موافقم باهات کاکا.
      البته بین امریکاییا فورد فیوژن خیلی خوشکله .
      اما کلن انتخاب اول آکورده.

      پاسخ
      1. سامان اذری
        سوابق: (1461 دیدگاه) ,

        تویوتا کمری 2016 هم خیلی عالیه ولی اکورد یه چیز دیگه هستش

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
          نوید جهرمی
          سوابق: (1443 دیدگاه) ,

          آره.موافقم. البته کمری 16 رو مدل هایبریدیش میپسندم. اگر موتور 6 سلندر داشت دیگه همه چی تموم بود.

  10. آبادان
    سوابق: (281 دیدگاه) ,

    در واقع مالیبو 2016 همون ایمپالا هست در سایز کوچیکتر

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    طراحی این مدلشو بیشتر دوست دارم. اما اصالت خودشو نداره. به نظر ناچار ب تغییر رویه شده اما حرکتش مثبت بوده.
    اما موتورش خیلی آزاردهندس.اصلاً به امریکایی بودنش و این هیبت نمیخوره.شاید هایبریدی که بشه این موتورهای 1.5 و 2 لیتری بدردش بخورن. اما برای حالت عادی باید ی فکر دیگه بکنه. لاقل اون موتور V6 که روی کامارو استفاده میدشه ب عنوان آپشن برای این خودور هم درنظر بگیره.

    پاسخ
  12. ياسر
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    اینجا ما باید 35000 دلار رو بدیم النترا و سراتو سوارشیم

    پاسخ
  13. رضا
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    مزدا 6 و هوندا آکورد و تویوتا کمری و سوبارو لگاسی باید بگیم رقبای سرسختی داره

    پاسخ
  14. هيراد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من هم یک دستگاه کمری ٢٠٠٩ دارم و هم این مدل ٢٠١۶ مالیبو را . هر دو ماشین فول هستند و البته کمری چهار سیلندر است. هر کدام خصلت های خاص خودشان را دارند برای مثال کمری از دست اندازها نرم تر عبور میکند ولی در عبور از پیچ ها به پای مالیبو نمی رسد . فرمان مالیبو کمی میزان گردش ان از کمری کمتر است ولی بسیار دقیق تر عمل میکند.
    اولین تجربه بعد از سوار شدن به مالیبو دید وسیعی بود که با توجه به شیب شیشه جلو به شما القا میشود. صندلی های کمری راحت تر هستند ولی صندلی های مالیبو شما را بهتر در بر میگیرند.واکنش به پدال گاز در کمری کند تر از مالیبو است البته موتور مالیبو داری توربو است و واقعا عملکردی بسیار قوی دارد به نوعی هر زمان که به پدال گاز فشار وارد میکنید شما به صندلی فشرده میشوید . از نظر استهلاک من از کمری که حدود سه سال مالک ان هستم راضی هستم ولی فعلا نظری در مورد مالیبو ندارم هر چند که کمپانی شورلت ان را پنج سال بدون هیچ بهانه ای ضمانت کرده حتی چهار سال تعویض روغن رایگان با حمایت رایگان جاده ای در سرتاسر کانادا البته . شکل و ظاهر سلیقه ای است پس من قضاوتی نمی کنم . در کل اگر مشتاق به داشتن ماشین امریکایی از کمپانی معظم شورلت هستید این یک کار جدید با دیدگا ههای مهندسی جدید امریکا است ( مصرف سوخت کمی بالا ولی توانایی حرکتی عالی)و اگر چنانچه اهل ریسک نیستید و مایل به داشتن ماشینی برای همه فصول هستید خوب انتخاب های ژاپنی گزینه های خوبی هستند.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.