9 حقیقتی که درباره اولین کامارو نمی‌دانستم!

پنجاه سال پیش اولین پروتوتایپ شورولت کامارو ساخته شد. به منظور بزرگداشت تولد این خودروی اسپورت نمادین، انجمن خودروهای تاریخی 9 حقیقت جالب درباره‌ی کامارو را منتشر کرده است. در اینجا این 9 حقیقت را با هم مرور می‌کنیم.

9. کامارو در سینسیناتی متولد شد
ممکن است که دلیل خوبی برای باور اینکه کامارو در دیترویت به وجود آمده داشته باشید اما این‌گونه نیست. اولین پروتوتایپ آزمایشی کامارو در 21 می 1966 و در نوروود اوهایو، چند کیلومتر آن‌طرف‌تر از سینسیناتی ساخته شد. این مکان یک کارخانه‌ی بزرگ برای تولید پروتوتایپ های بعدی بود و تعداد 49 دستگاه از این مدل‌ها برای توسعه‌ی خط تولید و تجهیزات موردنیاز برای تولید انبوه ساخته شد.

50-years-of-chevrolet-camaro-01
8. کامارو یک پروژه‌ی خیلی محرمانه بود
بر خلاف موستانگ که فورد معرفی همگانی را برای کانسپت خود در نظر گرفت، شورولت کامارو یک پروژه‌ی خاص و محرمانه بود. جنرال موتورز تا زمان اعلام نام خودرو در ژوئن 1966 هیچ اخباری را درباره‌ی این خودرو منتشر نکرد.

50-years-of-chevrolet-camaro-02
7. این خودرو همچنین پانتر خوانده می‌شد
جنرال موتورز نام‌های مختلفی از جمله GeMini،Commander و Wildcat را پیش از پانتر برای کامارو در نظر گرفته بود. کمپانی 100 هزار دلار را برای نشان‌های پانتر در نظر گرفته بود تا اینکه چند هفته پیش از معرفی خودرو نام کامارو برگزیده شد.

50-years-of-chevrolet-camaro-03
6. رقابت کامارو و موستانگ بلافاصله آغاز شد
نبرد موستانگ و کامارو به‌طور گسترده‌ای در دیترویت آغاز شد. موستانگ ثابت کرد که مدل Corvair جنرال موتورز دستورالعمل صحیحی ندارد و همین عامل باعث توسعه‌ی کامارو گردید. کامارو تنها در سه سال رنگ واقعیت به خود گرفت. هرچند فورد نیم میلیون موستانگ را در 1965 به فروش رساند، کامارو نیز خیلی بی‌دست‌وپا نبود و در دو سال اول عرضه به فروش 400 هزار دستگاهی دست‌یافت.

50-years-of-chevrolet-camaro-04
5. کامارو سنتی طلایی را شروع کرد
اولین پروتوتایپ کامارو ظاهر و طرح کابین طلایی رنگی داشت و این سنت تا سال‌ها در کامارو پابرجا بود. شگفت‌انگیز اینکه پروتوتایپ طلایی کامارو با شماره‌ی 100001 هنوز هم وجود دارد.

50-years-of-chevrolet-camaro-05
4. مسلماً کامارو مهم‌ترین مدل جنرال موتورز در 50 سال اخیر است
مطمئناً افراد زیادی موافق‌اند که شورولت کامارو مهم‌ترین خودروی جنرال موتورز در 50 سال بوده است. بله کامارو قطعاً نقشی پر رنگ برای این برند بازی می‌کند اما این خودرو تنها باعث عملکردی بهتر در فروش و اعتبار شورولت نشد بلکه کمک کرد تا بازار خودروهای عضلانی به پا خیزد. پس‌ازآن جنرال موتورز یک تکیه‌گاه برای صنعت خودروهای عضلانی شد که اثری از توقف در آن دیده نمی‌شود.

50-years-of-chevrolet-camaro-06
3. اولین کامارو وارد دفتر ثبت انجمن ملی خودروهای تاریخی خواهد شد
اولین پروتوتایپ کامارو در حال ورود به دفتر ثبت خودروهای تاریخی می‌باشد و در حال حاضر از دستورالعمل‌های جامع و مستند ارائه‌شده توسط دفتر ثبت رکوردهای مهندسی و تاریخی آمریکا استفاده می‌کند. زمانی که این کار تکمیل شد، این خودرو نیز به دیگر مدل‌های خاطره‌انگیزی چون پروتوتایپ شلبی کبرا دیتونا خواهد پیوست.

50-years-of-chevrolet-camaro-07
2. کامارو سومین خودروی پرطرفدار کلکسیونی است
بیش از یک میلیون کلکسیونر خودروی بیمه شده در آمریکا وجود دارد و طبق گفته‌های Hagerty، کامارو سومین خودروی پرطرفدار برای کلکسیونرها است. اما چه خودروهایی رتبه‌های اول و دوم را دارند؟ موستانگ در رتبه‌ی دوم و شورولت کوروت در رتبه‌ی اول قرار دارند.

50-years-of-chevrolet-camaro-08
1. اولین کامارو در ماه آگوست و در دیترویت به نمایش در خواهد آمد
اگر می‌خواهید تاریخ را از نزدیک لمس نمایید، اولین کاماروی تاریخ در نمایشگاه HVA دیترویت به نمایش در خواهد آمد. این رویداد به منظور بزرگداشت پنجاهمین سال تولد این خودرو برگزار می‌شود و زمان آن از 13 تا 20 آگوست است.

50-years-of-chevrolet-camaro-09
منبع: Chevrolet Camaro Forum

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

22 دیدگاه

  1. یاسین
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    خدا دیگه ای یه مورد رو ازت انتظار نداشتم!اومدم مطالب کامارو بخونم.انگلیسی نوشته که!این همراه ما به سرش که می زنه آلمانی هم صحبت کنه عجیب نیست. ۰ ! ۰

    پاسخ
    1. فقط انگلستان
      سوابق: (441 دیدگاه) ,

      کابینش شبیه ماشین های صد هزار سال پیشه

      پاسخ
      1. ali
        سوابق: (1317 دیدگاه) ,

        ای جانم کامارو که بعد موستانگ و کوروت سومین ماشین محبوب کلکسیونرها است
        ( با توجه به خود متن)

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل Elring-aventador
        Elring-aventador
        سوابق: (284 دیدگاه) ,

        درود

        داداش چه انتظاری داری ازش؟

        صفخه نمایش لمسی 18 اینچش با گرم کن فرمون و صندلی های چرم تمساح و …

        خب عزیز من این یه ماشین کلاسیکه …. کابینش اونوقت عالی بوده الانم که یه ماسل کار حساب میشه در نوع خودش خوبه ..

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل ROHAM
    ROHAM
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    ماشین آمریکایی با تمام ضعف هاش ولی همیشه احساسات آدم رو بازی میده

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل MOHAMMAD. M4
      MOHAMMAD. M4
      سوابق: (62 دیدگاه) ,

      ببخشید میشه چند مورد از اشکالات امریکایی را مطرح کنید !!!!!!! اینقدر ها هم دیگه مشکل نداره که بخواهیم بزرگش کنیم خودم طرفدار خودروهائ امریکایی نیستم اما از ماسل کار ها مخصوصا کامارو و موستانگ خوشم میاد

      پاسخ
    2. ali
      سوابق: (1317 دیدگاه) ,

      همه ماشینها ضعف دارن مربوط به امریکایی ها هم فقط نیست
      ولی همیشه خدا جزوه محبوبترینها و پر فروش ترینها در دنیا بودند
      و خوبیشون به بدیشون چربیده

      پاسخ
  3. یاسین
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    من زیاد سر از مدلای کامارو در نمیارم ولی تو اون عکس اولی قرمزه واقعا قشنگه!حالا چرا محرمانه!یعنی تا این حد!حتی در اون زمان هم ممکن بوده اطلاعات فنیشون مورد سرقت قرار گرفته یا ممکن بوده خودروی رقیب با اطلاعات به سرقت رفته حتی زودتر از نسخه ی اصل خودش رو به بازار معرفی کنه!چه شود!بازم تشکر می کنم جالب بود.خصوصا پروتوتایپه!

    پاسخ
  4. امیر.عارف
    سوابق: (372 دیدگاه) ,

    سالاهاست که کامارو(جدید) وارد نمیشود . ولی زمانی که بچه بودم دوست پدرم من و پسرش را میبرد گردش. واقعا غولی بود واسه خودش

    پاسخ
  5. ساسان
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    قبلا هم گفتم آمریکا یه وره دنیا همش یه وره دیگه پس انقدر ژاپن آلمان نکنید ژاپن و آلمان با هم اندازه یه ایالت آمریکا هم نمیشن چه برسه به کل آمریکا. آمریکا چه از لحاظ نظامی چه از لحاظ اقتصادی چه از لحاظ هوا فضا چه از لحاظ خودروسازی و در کل از هر لحاظ تو دنیا حرفه اول رو میزنه. کشوری که تجهیزات نظامیش انقدر پیشرفته باشه صنعت خودروسازی که دیگه چیزی نیست. آمریکا با تکنولوژی که داره ازخانم مرکل صدراعظم آلمان جاسوسی میکرد بدون اینکه الانم همه اروپا نه تنها آلمان بدونن با چه تکنولوژی این کارو میکرده.

    پاسخ
    1. امید
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      کلی خندیدیم…
      😀 😀 😀
      از شما بعیده با این همه اطلاعات ندونی که آلمان تو ساخت جنگ افزار تحریم ه
      وگرنه نهایت یک هفته ای کل دنیا رو میگرفت
      بهتره ی کم منطقی تر به صنعت اتومبیل سازی انریکا فکر کنی
      هیچی چیز سر جای خودش نیست.تقسیم وزن 90-10!!! 😀 😀 😀
      ترمز کاسه ای :v
      چراغ خطر همه کاره :v
      ایمنی وجذب ضربه بووووق
      اشتراک 10ها اتاق و مدل با یک پلتفرم
      عدم استیبیلیتی و سنکرونایزه بودن دف برای حفظ تعادل در خط مستقیم…

      امریکا ناخواسته صنایع اتومبیلسازیشو مدیون آلمانه
      از اولین انژکتور بلر57 بگیر تا زیربندی فعلی کامارو و چلنجر و کادیلاک
      بوستر ترمز و…
      اینم هیچوقت یادت نره که قیمت پایین امریکایی بخاطر کیفیت پایین و طراح ارزون و هزینه کارگر پایینه
      درضمن اگر غیر از این باشه کسی امریکایی نمیخره… 😀 😀

      پاسخ
    1. Pagani
      سوابق: (324 دیدگاه) ,

      داداش نوید باورت نمیشه
      ولی عکس پروفایلت رو یه دوستی به اسم اشکان ساخته!!!(ashkan.gh)
      منم رنگش کردم!
      تو هم توی acparsi هستی؟؟؟؟
      من آیدیم @ashkan11ta
      بهم پیام بده!!❤❤❤

      پاسخ
    2. یاسین
      سوابق: (92 دیدگاه) ,

      سلام آغا نوید!خوبی تو!ببین منو!سایت فروش خودروهای آمریکایی رو یه دید بزن اگه نزدی تا الان!موفق باشی.

      پاسخ
    3. Peyman
      سوابق: (48 دیدگاه) ,

      آقا نوید
      بستگی به نوع.مدل.سلامت ماشین داره
      کامارو: ss-rs-z/28-ltو… (1969-1972) سالم از 30 تا 150میلیون
      موستانگ: mack 1-boss302-کوپه -فست بک و…(1965تا1972) سالم از40 تا 150میلیون
      چون تعداد این خودروها در داخل کشور کمه صاحبان یا دلالان ماشین هرچی دلشون بخواد میگن.
      من خودم یه موستانگ mack 1-1972 روداشتم میخریدم 4سال پیش ولی چون” همیشه پای یه دلال در میان است”قیمت رو یه روز دو بار عوض کرد در صورتی که ماشین یه مقدار کار هم داشت من هم کلا حال وحوصله سرو کله زدن وکل کل رو ندارم (تو هر زمینه ای }منصرف از خرید شدم.
      ببخشید در دل بود.
      مرسی

      پاسخ
      1. tv
        سوابق: (199 دیدگاه) ,

        پیمان جان اون فورد موستانگ mach 1 ، نه mack 1 . حیف که قطعاتش سخت گیرمیاد تو ایران ، ادم باحوصله میخواد بره شارجه قطعه فابریک بیاره …
        نوید جان یه پیشنهاد دارم برات ، اگه قصد خرید کامارو داری ال تی بگیری بهتره و همه چیز فنیش گیر میاد…تزییناتش سخت گیر میاد …
        حداقل بودجه اتم برای خرید و نگهداریش باید50 میلیون باشه …چون هرچی باشه نزدیک 40 سال کارکرده…و اگه برای مثال ایران خودرو بتونه همچین ماشینی( کاماروی 40 سال پیش) مونتاژ کنه (زهی خیال باطل) حتما بالا 200 میلیون میفروشتش ، پس باید بهش به عنوان یه ماشین 200 میلیونی نگاه کنی و همون طوری خرجش کنی …

        پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    واقعا ماشین فوق العاده ای هست.

    پاسخ
  7. omid
    سوابق: (140 دیدگاه) ,

    تا حالا هروقت خواستم توی رویاهام بین موستانگ و کامارو یک کدومو انتخاب کنم گیر کردم ، ولی بعدش معمولا انتخابم ” کامارو ” بوده ! 🙂

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.