آکویا، یک هواپیمای دونفرهٔ رؤیایی

آکویا (AKOYA) هواپیمایی آبی- خاکی و دو نفره است که توسط شرکت فرانسوی لیزا (LISA) ساخته شده و دارای طراحی منحصربه‌فرد و ویژگی‌های بارزی است. این هواپیمای شخصی توانایی برخاستن و فرود روی خشکی، آب و برف را دارد و بال‌های جمع شونده، این امکان را به آکویا می دهند تا به سادگی قابل‌حمل بوده و در فضاهای کوچک قابل نگهداری باشد.

Akoya Airplane
Akoya Airplane

نسبت منظری (نسبت فاصله نوک بال‌ها به وتر بال) بال‌های آکویا حدود 18 است که مقدار قابل‌توجهی است. این هواپیمای سبک به واسطه راندمان سوخت بالا، بردی برابر با 1250 مایل (2000 کیلومتر) دارد و می‌تواند به سرعت 135 نات معادل 250 کیلومتر بر ساعت برسد.

Akoya aircraft
طول باند فرود کمتر از 200 متر است و سازه آن از کامپوزیت فیبر کربن تقویت شده ساخته شده است. موتور چهار سیلندر تخت این هواپیما 98.6 اسب بخار قدرت دارد و ملخ سه پره روی آن نصب است. دم نیز مانند بال دارای نسبت منظری بالایی است و از همه طول آن به عنوان بالابرنده (Elevator) استفاده می‌شود.

Akoya aircraft
آکویا تنها هواپیما در جهان است که دارای باله زیر بدنه (Hydrofoil) است. به کمک این باله‌ها پایداری هواپیما به هنگام برخاستن و فرود روی آب تأمین می‌شود. آکویا به گونه ای طراحی شده که مطابق با مقررات هواپیماهای سبک اسپرت ( LSA) باشد.

akoya lisa airplane

درباره نویسنده

تصویر پروفایل رضا ساقندیان طوسی

رضا ساقندیان طوسی، کارشناسی هوافضا از دانشگاه فن آوری هوافضای مسکو

32 دیدگاه

  1. sorena scirocco
    سوابق: (691 دیدگاه) ,

    جالب و دوست داشتنی،کاش قیمتش رو هم میگفتین

    پاسخ
    1. sina
      سوابق: (16 دیدگاه) ,

      معمولا قیمت اینجور هواپیما ها یکم گرونه.ولی باید منتظر تا قیمتش اعلام بشه بود.

      پاسخ
  2. sadegh
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    فرانسه هر چیش ضعیف باشه صنعت هواپیما سازیش خیلی قوی

    حتی بوگاتی هم خیلی از قطعاتش رو شرکتای هواپیما سازی فرانسه تامین میکنن

    پاسخ
  3. Japan & Germany
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    بیشتر شبیه گلایدر میموته تا هواپیما

    پاسخ
  4. Japan & Germany
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    صادق جون فقط بویینگ ، ایرباس بدرد نمیخوره ، میگن A380 هم مشکلات ایمنی داره ،من با برنامه مایکروسافت فلایت سیمیلاتور هواپیما روندم و از چنکا خلبان پرسیدم ، بویینگ از ایرباس واقعا جلو تره ، من خودم وقتی با سیمیلاتور خلبانی میکردم ، وقتی هواپیما بویینگ 737 بود که کل پرواز رو داشتم حال میکردم انقدر که عالی بود ، میزاشتمش رو اتو پایلوت کل پرواز رو ، موقع فرود هم اسپویلر هاش انقدر عالی کار میکردند که نصف باند تموم نشده هواپیما وای میستاد .

    747 هم به همون اندازه ی 737 عالی بود ، 787 هم شنیدم آخر هواپیماست ، ولی مثلا ایرباس A310 دهن آدم رو سرویس میکنه ، فقط بویینگ

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      ایرباس هم شرکت خوبیه
      معمولا هواپیماهای اونقدر پیچیده هستن که مشکلات فنی عد از فروششون، کاملا عادیه
      همون جور که انجین آ380 اتیش میگرفت
      یا باتری های دریم لاینر اتیش میگرفت….

      پاسخ
    2. شلبى
      سوابق: (563 دیدگاه) ,

      حرف شما كاملا درسته، بويينگ از ايرباس بهترِ، اكثر خلبانايى كه با هر دوشون پرواز كردن اينو تاييد ميكنن،ايرباس هم فرانسوى نيست ، يه محصول بازار مشتركى هستش، ايرباس نزديك ٤٠تا٤٥ درصدش امريكايى هستش، بقيش هم چند كشور اروپايى با همكارى هم ميسازنش، ايرباس در فرانسه مونتاژ و سرهم ميشه، درمورد باطرى هاى ٧٨٧ يا انجين٣٨٠ هم وقتى يه محصول پيچيده براى اولين بار بكار گرفته ميشه اين مشكلات جزعى براش عاديه،
      جالبه بدونيد كه ايرباس بسيارى از طرح ها رو از بويينگ تقليد ميكنه مانند ايرباس جديد٣٥٠ كه شما به وضوح ميتونيد تقليد از بويينگ٧٨٧ رو در اين هواپيما ببينيد،
      در زمينه ايروديناميك هم اصلا هواپيماهاى امريكايى و بويينگ قابل مقايسه با ايرباس و هواپيماهاى اروپايى نيستن،هواپيماهاى اروپايى ايروديناميك خوبى ندارن، بال هاى خشك و غيرانعطاف پذيرى دارن، شما اگر با بويينگ و ايرباس بريد سفر كاملا اين موضوع و تفاوت رو بخصوص در aproach و لندينگ حس ميكنيد،
      هواپيماهاى امريكايى از piper گرفته تا بويينگ ٧٤٧ مثل پٓر اپروچ و لندينگ ميكنن،
      يكى از بهترين هواپيماهاى ساخته شده در تاريخ بويينگ 777 هست بطورى كه اين هواپيما كارى كرد تا ايرباس مجبور شه خط توليد ايرباس٣٤٠ رو جمع كنه.

      پاسخ
      1. Japan & Germany
        سوابق: (1683 دیدگاه) ,

        شلبی جان 777 رو دستش نیومده
        ما با یه 777 امارات رفتیم وین اتریش ، لامصب هواپیماش انقدر دراز بود که به هر نفر 3 تا صندلی داده بودن که قشنگ دراز بکشه تازه کلی صندلی هم خالی مونده بود

        پاسخ
        1. شلبى
          سوابق: (563 دیدگاه) ,

          بزرگترين و قويترين انجينى كه براى هواپيما تا حالا ساخته شده موتورهاى 777 هست، حتما وقتى ميخواستيد سوار هواپيما بشيد برا سفرتون موتوراش نظرتون رو جلب كرده كه چقدر بزرگه،

        2. Japan & Germany
          سوابق: (1683 دیدگاه) ,

          من مجذوب مهمان داراش شده بودم ، این عربها هم کلکنا

        3. شلبى
          سوابق: (563 دیدگاه) ,

          در تقليد و بى شهامتى ايرباس در نواورى همين قد بگم كه وقتى بويينگ اعلام كرد كه ميخواد بر روى بويينگ ٧٨٧ باترى هاى ليتيومى جديد بذاره ايرباس هم اعلام كرد كه ميخواد از اين باترى ها در ايرباس٣٥٠ استفاده كنه، ولى بعد كه بويينگ اين باترى ها رو استفاده كرد و خطر ريسك اون رو ب جون خريد و بعد تا اين باترى ها ب مشكل خورد ايرباس اعلام كرد كه از اين باترى ها استفاده نميكنه،
          كار كارخانه اى كه شهامت نواورى داره خيلى با ارزش تر از كارخانه ايه كه نداره،در همين بويينگ٧٨٧ بسيارى از سيستم ها براى اولين بار استفاده شده و ميتونم ب جرعت بگم اين صنعت رو متحول كرده، مثل بدنه كه از الياف كربن براى اولين بار ساخته شده و ايرباس هم طبق معمول تقليد كرده با اين تفاوت كه سهم اين الياف در ايرباس ٣٥٠ تقريبا نصف بويينگ٧٨٧ هستش.

        4. شلبى
          سوابق: (563 دیدگاه) ,

          البته جذابترين بخشش هم همونيه كه بهش اشاره كردى……….

    3. مک میسل
      سوابق: (2630 دیدگاه) ,

      اتفاقا ایرباس از بویینگ بهتره

      پاسخ
    4. sadegh
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      راستش محمد جون، منم اینو شنیده بودم، ولی حقیقتش خیلی از صنعت هواپیما سازی سر در نمیارم، یعنی فقط تا اونجایی که با خودرو در ارتباطه یه چیزایی ازش میدونم، آخه خیلی از تکنولوژی های خودرو ها از هواپیما سازی وارد خودرو سازی شده مثلا مث Headup Display

      پاسخ
  5. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    از هواپیماهای ژیگول خوشم نمیاد.
    از MIG 35 F22 RAPTOR F35 Jonint STRIKE EUROFIGHTER TYPHON F117 STEALTH FIGHTER B3 AURA BOMBER و اینا خوشم میاد.

    پاسخ
  6. mahsa
    سوابق: (293 دیدگاه) ,

    به به چقدرم جالب
    تو کشور ما هم هواپیما خیلی میسازن
    هر روز یه مدل میدن بیرون D: (:

    پاسخ
      1. mahsa
        سوابق: (293 دیدگاه) ,

        از باو فهمیدم ترکی!
        تازه ما اشغالای اونارو میخریم

        پاسخ
        1. Japan & Germany
          سوابق: (1683 دیدگاه) ,

          اجدادم ترک بودند

  7. mahsa
    سوابق: (293 دیدگاه) ,

    پئال مگه من چی گفتم که پاک کردی
    ماشالله اقایون هرچی از دهنشون در میاد میگن نظر اونارو پاک نمی کنی پارتی دارن 🙂

    پاسخ
      1. Japan & Germany
        سوابق: (1683 دیدگاه) ,

        فکر کنم حرف مک میسل رو به دل گرفتن مهسا خانوم 🙂

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3131 دیدگاه) ,

          چی گفته بود مگه؟! 🙂
          آروم در گوشم بگو! 😀

        2. Japan & Germany
          سوابق: (1683 دیدگاه) ,

          گفته بود که این هواپیما برای مرد و زن پولداری مناسبه که برن بالا تو هوا و ….. آره 🙂

      2. mahsa
        سوابق: (293 دیدگاه) ,

        نه بدل نگرفتم شما بفرمایین ما استفاده میکنیم

        پاسخ
        1. mahsa
          سوابق: (293 دیدگاه) ,

          حالا من یچیزی گفتم شما دیگه بیخیال شو

        2. مک میسل
          سوابق: (2630 دیدگاه) ,

          مال منم نذاشتن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!خب راس میگم دیگه بدرد اونا میخوره:)

        3. Japan & Germany
          سوابق: (1683 دیدگاه) ,

          وروجک شدیا 🙂

  8. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    واو خیلی رویایی باهاش کنار جزیرت یه دور بزن بد بشین وسط اقیانوس دوباره بلند شو برو خونه دم غروب پولدار شدم میخرمش

    پاسخ
  9. P.G
    سوابق: (485 دیدگاه) ,

    با اينكه يه كار نوآورانه است ولى نميدونم چرا هر چيزى توش كلمه ى اقتصادى و اكونومى و اينها مياد وسط آدم ازش لذت نميبره!چون مجبورن هى از سر و ته كار بزنن تا اون وسيله رو سبك كنن،هواپيماهاى اسپرت به هواپيماهايى گفته ميشه كه وزنشون كمتر از ٦٠٠كيلوگرمِ و هواپيماهاى فوق سبك(ultra light)وزنشون كمتر از ٤٧٥كيلوگرمِ كه من ازهيچ كدومشون خوشم نمياد چون بيشتر شبيه سنجاقكن تا هواپيما!
    هواپيماى general aviation به نظر من فقط هواپيماهاى آمريكايى به خصوص محصولات Beechcraft,به خصوص مدلهاى bonanza،فوق العادن!موتور ٦سيلندر285hpبه بالا!پرواز باهاش يه حس فوق العاده و فراموش نشدنيه!فكرش رو بكن يه هواپيماى١/٥تنى كه به خاطر آيروديناميك و پايدارى فوق العاده پرواز باهاش مثل هواپيماى مسافربريه در عين حال به خاطر موتورش توانايى هاى آكروباتيك خيلى بالايى داره!!!وقتى براى take-off بهش موتور ميدى كمرتو ميچسبونه به صندلى!كاكپيت اون رو با اين مسخره مقايسه كنيد ميفهمين چى ميگم،هرچه قدر كاكپيت اون مردونه است كاكپيت اين مثل اسباب بازيه!منتها بنزين ميخوره مثل آب معدنى،به ازاى هر ساعت به طور متوسط ٥٠ليتر بنزين ميسوزونه، اونم بنزين 100LL با اوكتان ١٠٠/١٣٠ از قرار ليترى $3 تو منطقه ى خاورميانه!!!با اين حال تا حالا بيش از 17000 فروند فقط مدل هاى مختلف بونانزا ساخته شده كه اونو تبديل كرده به يه هواپيماى افسانه اى!
    پدال لطفاً در مورد بيچ كرفت و محصولات مختلفش مطلب بذار تا دوستان بيشتر باهاش آشنا بشن:)

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.