استودیوی عکاسی در آسمان!

خوزه راموس، خلبانی است که با دوربین کوچک خود توانسته عکس‌های زیبا و نفس‌گیری از هواپیماها در زمین و آسمان بگیرد. اغلب اوقات او از هواپیمای جت F-5 تایگر نیروی دریایی برای عکاسی خود استفاده می‌کند.

José "Fuji" Ramos Is An F-5 Tiger
José “Fuji” Ramos Is An F-5 Tiger

با داشتن 25 سال تجربه هوانوردی، خوزه به خوبی از چشم منظره یاب دوربین خود برای ثبت زیباترین تصاویر استفاده می‌کند. اولین عکس منتشر شده او در سال 1989 در مجله نیروی دریایی بود اما تا سال 1997 تقریباً دوره‌ای خاموش را گذراند.

او پس از دریافت مدرک NATOPS تقریباً با هر هواپیمای تاکتیکی از جمله هورنت، سوپرهورنت، S-3B وایکینگ، EA-6B پراولر، F-5F تایگر II و F-14 تامکت، پریده است.

Fighter Jet José Ramos
دیدن این تصاویر خارق‌العاده از پرنده‌های آهنین آدم کش، در آسمانی آبی که استعاره‌ای از صلح است، می‌تواند تأمل برانگیز باشد.

51 دیدگاه

  1. AMIR55
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    عجب منظره خوشگلی جتای پیشرفته ای هستن.
    ما که جز چندتا هواپیمایf16باسازی شده چیزی نداریم

    پاسخ
    1. faraz777
      سوابق: (45 دیدگاه) ,

      ایران کلا 2 تا f16 داشت که یکیش مثل اینکه از رده خارج شده و اون یکی هم چندین سال به خاطر قطغات یدکی زمین گیر شده.
      این جت های خوشکلی هم که میگید اکثرا f5 هستند که ایران به وفور از اون ها داره و مال چند دهه قبلن!

      پاسخ
    2. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      البته امیر جان ، ایران فقط دو فروند اف 16 داشت که یکی رو اورهال کردند ببینند چه خبره دیگه سرهم نشد 😀 از دومی هم خبری نیست
      اما ایران اف 4 و اف 5 و اف 14 تامکت داشت ، اف5 و اف14 هواپیماهای رهگیر هستند یعنی برای جنگ هوایی بکار میروند و اف4 یک هواپیمای بمب افکن

      پاسخ
      1. hamid3x
        سوابق: (188 دیدگاه) ,

        البته یه خبری تو نت خوندم که چند سال پیش ایران برای مقابله با سیستم های راداری f-16 اسرائیل و تست پدافند داخلی چند فروند هواپیمای f-16 از دولت ونزوئلا خریداری کرده.چون اسرائیل اگه بخواد میتونه با f-16 هاش تا تهران بیاد این هواپیما ها تمام پدافند موشکی ایران رواز کار می اندازه و تنها راه مقابله با اونا، آتش غیر کنترل شده تو ارتفاع پروازی پایین و هنگام بمباران این جنگنده هاست/

        پاسخ
    3. بابک
      سوابق: (144 دیدگاه) ,

      امیر جان لطفا اینجا بحث هواپیما راه ننداز
      آخه ایران کجا F-16 داره؟؟؟؟!!!!

      پاسخ
      1. ahmad
        سوابق: (133 دیدگاه) ,

        بعد از حمله آمریکا به عراق، تعداد زیادی از f 16 های عراقی با خلبان هاشون به ایران پناهنده شدن و الان ایران f 16 داره.

        پاسخ
        1. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          آخه برادر من چرا ندونسته يه چيزى ميگى،عراق بعد از اشغالش توسط آمريكا و همين دو سال پيش تعداد كمى F16سفارش داد و الان هم دست خودشه،مگرنه قبل از اون عراق اصن هيچ هواپيما يا هليكوپتر آمريكايى نداشت،
          هواپيماهايى كه شما ميگى تعدادى ميراژ اف١ و تعدادى هواپيماى روسى مثل انواع ميگ و سوخو بود كه عراق در زمان جنگ با كويت كه آمريكا بهشون حمله كرد اورد ايران تا آسيب نبينن،بعد جنگ ايران اين هواپيماها رو به عنوان بخشى از غرامت جنگ ٨ ساله به عراق پس نداد،اما تا سال ها اين هواپيماها عملياتى نبودن و چند سال پيش ايران تونست اون ها رو اورهال و اكتيو كنه،
          در مورد F16هاى ايران كه بعضى از دوستان ميگن ايران دو فروندش رو داره،فقط يه شايعه است.نه عكسى ازشون وجود داره و نه تا به حال كسى پروازشون رو ديده!ايران سال ١٩٧٦حدود١٥٠تا از اين هواپيما رو سفارش داد كه بلافاصله بعد اين موضوع انقلاب شد و اين هواپيماها هرگز به ايران تحويل نشد و به جاش سفارش هاى ايران رو به اسرائيل تحويل دادن!

        2. Amir
          سوابق: (4 دیدگاه) ,

          شایعه دو اف-16 ایرانی بر میگرده به تصاویر مدل های ساخته شده توسط هنرمند عزیز جناب آقای فریبرز شماس.
          متاسفانه برخی افراد این تصاویر رو که بسیار جنبه واقعیت داشت در اینترنت بعنوان تصویر اف-16 های ایرانی بخش کردند که این امر موجبات اصلی این شایعه رو بوجود آورد.

  2. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    تنها اف 4….
    با دماغه ای آتشین….
    بر فراز جنگل های ویتنام….
    خون میچکد…
    آه…

    پاسخ
    1. ali97
      سوابق: (101 دیدگاه) ,

      سلام زیگما جان.
      تلاش هات تا چه اندازه ثمربخش بوده؟
      اگه خدا بخواد باید منتظر چنتا از کاربرای قدیمی باشیم؟

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        slr که قول برگشت داده و باید کمی بهش فرصت بدیم
        محسن هم که به این مفتی ها راضی نمیشه( کار بیشتری میطلبه تا روش انجام بدم)
        فعلا همین دوتا

        پاسخ
    2. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      یه سری عکس میخوام ببینید
      من مخالف رابطه با امریکا نیستم
      ولی فقط دوست دارم به این عکسا هم فکر کنید
      پدال هر کدوم رو که میدونی آزاد دهنده هست حذف ولی بقیه رو بذار
      http://ows.edb.utexas.edu/sites/default/files/users/mjoseph/ut-vietnam-girl.jpg
      و
      تاثیر عامل نارنجی روی کودکان
      http://www.designclaud.nl/wp-content/uploads/2013/04/agent-orange-victims-in-vietnam-nice-usa1.jpg
      و
      کودکان جنگ
      http://histclo.com/imagef/date/2009/10/mont69s.jpg
      و
      http://en.wikipedia.org/wiki/File:B-52D(061127-F-1234S-017).jpg
      و کشتار “مردم”
      http://en.wikipedia.org/wiki/File:Phong_Nhi_massacre_4.jpg
      و
      http://en.wikipedia.org/wiki/File:My_Lai_massacre.jpg
      و

      http://timshorrock.com/wp-content/uploads/vietnam2-1024×980.jpg
      و
      http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%B1_%D9%85%DB%8C_%D9%84%D8%A7%DB%8C
      و
      http://www.seemorgh.com/culture/2488/62077.html
      میدونم تو جنگ چیزی خیرات نمیکنن ولی نه دیگه….

      پاسخ
      1. sadegh
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        زیگما، عامل نارنجی چیه؟؟

        یه نوع بمب شیمیاییِ؟

        پاسخ
        1. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          “عامل نارنجی نوعی جنگ‌افزار شیمیایی است که ارتش آمریکا در جنگ ویتنام از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ برای از بین بردن جنگل‌های پناهگاه ویت‌کنگ به کار برد. این ماده علاوه بر از بین بردن جنگل‌های انبوه استوایی بر مردم ویتنام نیز آثار مرگبار فراوانی به جا گذاشت که در نسل‌های بعدی مردم مناطق سمپاشی شده دیده می‌شود.

          برآوردها نشان می‌دهد بر اثر این سم‌پاشی‌ها، ۴۰۰ هزار نفر کشته یا ناقص‌العضو شدند و در سال‌های بعدی تاکنون ۵۰۰ هزار کودک با اختلالات مادرزادی زاده شده‌اند.

          در میان سال‌های یادشده، ارتش آمریکا نزدیک به ۷۵٬۷۰۰٬۰۰۰ لیتر علف‌کش شیمیایی و برگ‌زدا بر روی جنگل‌های ویتنام، شرق لائوس و بخش‌هایی از کامبوج فروریخت تا با نابودی این جنگل‌ها از پناه گرفتن ویت‌کنگ‌ها در آن که از آن نقاط به نیروهای آمریکایی حمله می‌کردند جلوگیری کند.

          هدف‌های دیگر برگ‌زدایی این بود تا مناطق روستایی این بخش از ویتنام را تضعیف کند تا روستاییان که پشتیبان‌های اصلی چریک‌های چپگرای ویتنام به‌شمار می‌آمدند از منطقه گریخته و به شهرهای زیر کنترل ایالات متحده مهاجرت کنند و چریک‌ها با مشکل تغذیه و تدارکات روبه‌رو شوند.”
          برگرفته از ویکی

        2. sadegh
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          مرسی دادا، دمت گرم

        3. علی
          سوابق: (6 دیدگاه) ,

          معلم زیست ما می گفت علاوه بر اینایی که زیگما گفت باعث تضعیف دستگاه ایمنی بدن و حتی از کار افتادن اون تو بعضی موارد هم میشه

    3. ه
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      موفق ترین عملیات های نظامی تاریخ فانتوم توسط نیروی هوایی ایران در کمان 99،اوسیراک البته H3 انجام شد که عملیات های خلبان های آمریکایی (حداقل با این هواپیما) در برابر اون ها شوخی بنظر می رسه.

      پاسخ
  3. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    وقتی بعضی ها به صنعت هوایی ایران میبالن و فکر میکنن میتونیم هواپیمای جنگی بسازیم و در مقابل مثلا امریکا بایستیم خندم میگیره.
    مثل اینکه بخوای با یه شورولت نوای 1975 با شورولت کوروت استینگری 2014 مسابقه بدی که نتیجش معلومه…….. نابود میشی

    پاسخ
    1. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      والا رضا جان ما که هواپیما نمیسازیم یک صاعقه ساختن که همون اف 5 بود و یکی دیگه هم ساختن چی بود اسمش ؟؟ همین یکی دو سال پیش رونمایی شد ، که فکر کنم ماکت بود

      پاسخ
      1. شلبى
        سوابق: (563 دیدگاه) ,

        احسان جان شنيدم موتوراش هم موتور F-5 هست كه از قبل تو انبار داشتن .

        پاسخ
        1. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          دو تا از این آشغال هایی که به عنوان جنگنده معرفی کردن، از انجین های معروف روسی rd استفاده میکنند که کپی از انجین اصلی اف 5 هست.

        2. Ehsan
          سوابق: (1252 دیدگاه) ,

          و جالبتر اینکه فیلمی که از هواپیمای صاعقه در تلویزیون پخش شد بلند شدن و نشستن رو نشون داد ، نه مانوری نه شلیکی ، چیزی من ندیدم ، فیلمی در این مورد هست یا نه ؟

      2. رضا
        سوابق: (1690 دیدگاه) ,

        هواپیمای نسل ششم؟!!!!!!!!!
        اون ماکت که ساخته بودن آخر دروغ بود

        پاسخ
        1. Ehsan
          سوابق: (1252 دیدگاه) ,

          آخر خنده بود ، اگر ورودی های اون ماکت رو نگاه کنی خیلی کوچیکند ، در حالی که نقش اصلی موتورهای جت میزان بالای هوای ورودیست

    2. امیر
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      رضا عزیز با ین که ایران شورولت1975 نیست و امیریکا استینگری نیست ما اگه بخایم میتوانیم بوگاتی باشیم

      پاسخ
  4. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    پدال جان نوشتی بادوربین کوچک خود!!
    دوربین ایشون یه nikon 7100 حرفه ای هستش! اخه کدوم دوربین کوچیک میتونه عکس hdr بگیره؟!

    پاسخ
  5. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    جنگنده فقط F-14 دنياييه واسه خودش.

    پاسخ
  6. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    هواپیمای شکاری فقط F14 تامکت ، این هواپیما یک اسطوره بود ، که تنها دو کشور این هواپیما رو داشتند یکی آمریکا و دیگری ایران که تا سال 57 ایران فکر کنم 79 هواپیمای تامکت دریافت کرد ، این هواپیما وقتی خطرناک بود که مجهز به موشک های فینیکس میشد موشک های فینیکس از نوع موشک هایی بودن که بهشون میگفتند شلیک کن و فراموش کن ( یعنی حتما به هدف میخوره )
    از ویژگی های این هواپیما بالهای متغییر بود ( چون این هواپیما برای ناوها ساخته شده بود ) که در سرعت های پایین بال ها کاملا پهن بودن و در سرعت های بالا باها جمع میشدن که البته این سیستم دستی نبود بطور خودکار انجام میگرفت ، از قابلیت هاین این هواپیما شناسایی همزمان 24 هدف در آسمان و شلیک مستقیم به 6 هدف میتوان نام برد آنهم با 6 موشک فینیکس

    اما چرا این هواپیما از زده خارج شد ، چون پول حرف اول رو در همه جا میزنه این هواپیما به ازای هر ساعت پرواز نزدیک به 13 ساعت اورهال نیاز داشت و درحقیقت هزینه نگهداری و ساخت این هواپیما به دلیل بالهای متغییر بسیار گران تمام میشد و کم کم کنار گذاشته شد

    پاسخ
    1. شلبى
      سوابق: (563 دیدگاه) ,

      ممنون از توضيحات خوبت احسان جان، البته از رده خارج كردن هواپيماهاى نظامى بخش زياديش هم بدليل سياست هاى كلى يه كشور هست، چون الان مثلا جنگنده F-22 هم هزينه نگهدارى بالايى داره و با علم ب اينكه هزينهاش بالاست طراحى شده و مورد استفاده قرار ميگره.

      پاسخ
    2. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      ممنون مهدی و شلبی جان
      آره درست میگی شلبی جان یکی دیگه از دلایل کنار گذاشتن تامکت سیاست راهبردیشون بود

      پاسخ
  7. mehdi
    سوابق: (166 دیدگاه) ,

    توجه توجه توجه…. اين خبر كاملا جدي ميباشد… مسئولين زحمت كش و مشتري مدار ايرانخودرو بمنظور خودكفايي در صنعت هوانوردي قرار شده هوابيماي f-16 رو با بدنه 405روي خط توليد ببرن:|

    پاسخ
  8. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    دهنش سرویس . عجب عکس هایی گرفته .

    پاسخ
    1. شلبى
      سوابق: (563 دیدگاه) ,

      از باز گشت شما خوشحاليم ميلاد جان، اميدوارم كه روزهاى خوبى بچه ها با هم در اينجا داشته باشن و از شما كلى چيز ياد بگيريم.

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        ممنونتم .

        اگر شما هم اطلاعاتی از هواپیماها دارید بنویسید .

        من اصلا از هواپیما سر در نمیارم .

        پاسخ
  9. P.G
    سوابق: (485 دیدگاه) ,

    در گذشته مهمترين اصل در طراحى جنگنده ها قدرت مانورپذيرى و سرعت اونها بود،چون مثلا هواپيماهاى رهگير مجبور بودن در هنگام درگيرى هوايى dog fight يا مانور هاى سنگينى انجام بدن،اما امروزه رادارگريزى و قابليت هاى الكترونيكى و شناسايى هواپيماها خيلى مهمتره،چون در خيلى موارد ميشه بدون اينكه دشمن متوجه بشه ماموريت رو انجام داد يا بدون نياز به درگيرى نزديك هدف رو از فاصله ى چند صد كيلومترى نابود كرد!به همين دليل بود كه زمان جنگ F14 هاى ما بااينكه مانوپذيرى كمترى نسبت به ميراژهاى عراق داشتن و قديمى تر بودن تو نبردهاى هوايى موفق تر بودن.
    امروزه مثلاً روس ها هنوز بيشتر به قابليت مانورپذيرى هواپيماهاشون توجه دارنو طبق نظر خيلى از كارشناس ها جنگنده هاى روسى امروزه مانورپذيرى بالاترى نسبت به جنگنده هاى آمريكايى دارن اما آمريكايى ها بيشتر توجه شون رو بردن به سمت قابليت هاى الكترونيكى،ليزرى،رادارگريزى هواپيماهاشون،
    البته نظر من به ايشان(آمريكايى ها)نزديك تر است!؛)))

    پاسخ
    1. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      در تکمیل حرف P.G عزیز که روس ها بیشتر بر قابلیت مانورپذیری هواپیماهاشون تاکید دارند میتوان سوخو 47 ( برکوت : عقاب طلایی ) را نام برد که با داشتن بالهای رو به جلو قابلیت مانورپذیری بسیار بالایی دارد
      این هم عکسش : http://www.parsiblog.com/PhotoAlbum/f22raptor/7.jpg

      پاسخ
      1. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        البته در پاسخ به شما احسان جان سوخو ٤٧كه از ديزاين forward sweep استفاده ميكنه در سال ١٩٩٧ معرفى شد وتنها ٤ عدد نمونه ى ازمايشى ازش ساخته شد ودرسال ٢٠٠٠اين پروژه متوقف شد و هيچگاه به توليد انبوه نرسيد و دليلش مشكلات قابل توجهيه كه اين ديزاين در كنار محاسنش داره،
        جالبه بهت بگم كه گرومن آمريكا ١٣سال زودتر از روسيه اين طراحى رو در مدل X29 كه بر اساس F5 طراحى شده بود انجام داد اما احتمالاً اون ها ايرادات اين طرح رو فهميده بودن كه كنار گذاشتنش،فقط منظورم اين بود كه اين طرح در اصل براى آمريكا بوده،
        واقعيت اينه كه آمريكا پدر صنعت هوايى دنياست!

        پاسخ
        1. Ehsan
          سوابق: (1252 دیدگاه) ,

          بله P.G عزیز ، حرف شما درسته ابتدا این X29 بود که از این شکل بالها استفاده کرد ، البته چون X29 کنار گذاشته شده بود اشاره ای بهش نکردم ولی فکر میکردم سوخو 47 هنوز داره روش کار میشه ، که طبق گفته شما اون هم کنار گذاشته شده
          البته اینکه امریکا پیشرو در صنعت هوانوردیست حتی در حد یک اپسیلون هم در اون شک نیست

    2. hamid3x
      سوابق: (188 دیدگاه) ,

      برادر من روس ها در زمینه رادار و فیلتر های الکترونیکی حرف اول تو دنیا می زنند بیشترین کتابها در زمینه مخابرات و رادار توسط دانشمندای روسیه نوشته شده خلاصه بگم روسیه تو زمینه رادارهای پروازی و زمینی چیزی از آمریکا کمتر نداره چون بهترین دانشمنا رو داره

      پاسخ
      1. P.G
        سوابق: (485 دیدگاه) ,

        دوست عزيز من باهات در مورد اينكه رادارهاى روس ها قويه و باامريكا رقابت ميكنه موافقم ولى مثل اينكه كامنت منو درست نخوندى!صحبت من در مورد الكترونيك و رادارگريزى هواپيماهاى آمريكايى بود نه رادارهاى روسيه!دوباره كامنتمو بخون بعد اگه حرفى بود در خدمتم:)))

        پاسخ
  10. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    این طرف بیشتر هنرمنده تا خلبان.عکسایی که گرفته خیلی زیباس.F-14 تامکت.فقط یک خلبان ایرانی و امریکایی میتونن باهاش بپرن که البته از سال 2006 امریکا این هواپیما رو بازنشته کرد.در ضمن F-14 از هز لحاظ سرتر از F-16 هست و قیمتش 2.5 برابر F-16 بوده.یکی از بهترین هواپیماهای تاریخ تو عملیات های هواپی بوده که باهاش خلبان های ایرانی نیروی هوایی عراق رو به خاک و خون کشوندن و معروفترین خلبان این هواپیما جلیل زندی بوده که 11 تا هواپیمای عراقی رو نابود کرده.نیروی هوایی ایران بهترین تجهیزات رو نداره اما از بهترین خلبان های دنیا رو داره.چون خلبان های ایرانی توسط کسایی اموزش میبینن که قبل از انقلاب توسط بهترین و باتجربه ترین خلبان های امریکا اموزش دیدن.
    در مورد عملیات اچ3 زمان جنگ ایران و عراق تو گوگل سرچ کنید که یکی از حرفه ای ترین عملیات های هوایی تاریخ بوده

    پاسخ
  11. P.G
    سوابق: (485 دیدگاه) ,

    در مورد علت اينكه چرا آمريكا F14هاش رو گراند كرد،دليلش پيچيده بودن و هزينه هاى بالاى تعمير نگهداريش بود كه با توجه به ماموريت اين هواپيما كه شناسايى و رهگيرى و نبرد هوايى بود و براى ناو طراحى شده بود نيازى به اون قابليت ها نبود،بنابرين اين هواپيما رو با هواپيماى ارزان تر و كم هزينه تر F18 جايگزين كردن وهمونطور كه گفتم بيشتر روى قابليت هاى الكترونيكى اين هواپيما كار كردن.
    جالب اينجاست بعداز F14 وF15 كه حداكثر سرعتشون به ترتيب ٢/٣٤و٢/٥ماخ بود وتقريباً در يك زمان ساخته شدن،تمام هواپيماهاى آمريكايى كه ساخته شدن حداكثر سرعت و مانورپذيريشون كمتر از اين هواپيماها بود،مثلF18(١/٨ماخ)،F16(٢ماخ)،F22(٢/٢٥ماخ)،F35(١/٦ماخ)و همونطور كه گفتم تمركز بيشتر رفت به سمت قابليت هاى الكترونيكى ورادارگريزى.
    در مورد هزينه هاى بالاى F22 بايد گفت به دليل اينكه اين هواپيما multi missionيا چند منظوره است و بسيار پيشرفته است هزينه هاى بالاش رو تقبل ميكنن.

    پاسخ
  12. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    همه رو خودش گرفته اون عکس اخر هواپیمایی که بالهاش جمع شده خیلی جالب بود چه حالی میکنه این خلبان عکاس

    پاسخ
  13. mahdi
    سوابق: (627 دیدگاه) ,

    درود
    باید بگم F5 هنوز هم هواپیمای قابلی هست اما سازنده این هواپیما یعنی شرکت لاکهید مارتین سالها قبل تصمیم گرفته که این شکاری رو از دور خارج کنه البته برای کشورهای دیگه وگرنه خود آمریکا هنوزهم استفاده میکنه
    اما فکر کنم از سال 1980 لاکهید مارتین شروع به طراحی و ساخت F22 Reptorse کرده و سال 1995 شروع به بهره برداری کرد که رسانه 2000 تا 2005 رو برآورد میکنند
    اما تا امروز شاهد این بودیم که آمریکایی ها دقیقا از سال 1950 به بعد رشد شکرفی در صنعت داشتند کما اینکه از تمام امکاناتشون و شرکتهای مختلف استفاده کردند که میتونم به شرکت IBM (آبی بزرگ) شرکتی که کامپیوتر رو ارائه کرد (توماس واتسون) که کارهای الکترونیکی پروژهای مختلف اعم از نظامی و تحقیقاتی و فضایی رو به عهده گرفت و مشارکت میکرد
    دوستان توجه کنند که آمریکا هیچ وقت بهترین تکنولوژی که داره چه توی جنگ افزار چه توی صنعت و …… به دیگران ارائه نمیده
    نمونه واضحش هواپیمای F 22 و F117 Steelse که یک هواپیمای فوق العادست
    علت قطع خط تولید f14 که ظاهرا ایرانیان به این هواپیما خیلی علاقه دارند اینه که تکنولوژی و توانش جوابگوی نبردهای امروز نبوده
    در واقع این هواپیما در سال 1974 به پایان خودش رسید
    و متاسفانه ایرانیان بعد از گذشت 40 سال اندرخم F14 هستند
    بگذریم
    کار این خلبان فوق العادست
    سپاسگذارم
    مهدی (فرزند کوروش)
    ساعت 15:20

    پاسخ
    1. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      اقا مهدى عزيز،بعضى اطلاعات شما غلطه،اولاً اف ٥ساخت كارخانه نورثروپ(northrop)هست نه لاكهيد،بعدش خيلى از كشورها مثل ايران،سوئيس،تركيه،آمريكا ازاين هواپيما استفاده ميشه،
      درمورد F14،ايران تا خود انقلاب كه ميشه ١٩٧٨تمام F14 هاش رو تحويل نگرفت و يكيش موند،اونوقت شما ميگى سال ١٩٧٤ خط توليدش جمع شده؟؟؟؟
      اصن ميدونى چراآمريكا F22 هاش رو تو امارات مستقر كرده(با اينكه خود امارات جنگنده هاى پيشرفته اى داره)،فقط به خاطرF14هاى ايران،اينو خود مسئولاى نيرو هوايى آمريكا تو نمايشگاه هوايى دوبى ميگفتن،پس F14 هنوزم خيلى هواپيماى قابليه!اگه نبود به همه ى كشورا ميدادن مثل خيلى هواپيماهاى ديگه و انحصارى نگهش نمى داشتن!
      علت گراند شدن اف١٤ رو هم تو كامنت قبليم توضيح دادم.

      پاسخ
    2. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      اقا مهدى عزيز،بعضى اطلاعات شما غلطه،اولاً اف ٥ساخت كارخانه نورثروپ(northrop)هست نه لاكهيد،بعدش خيلى از كشورها مثل ايران،سوئيس،تركيه،آمريكا ازاين هواپيما استفاده ميشه،
      درمورد F14،ايران تا خود انقلاب كه ميشه ١٩٧٨تمام F14 هاش رو تحويل نگرفت و يكيش موند،اونوقت شما ميگى سال ١٩٧٤ خط توليدش جمع شده؟؟؟؟
      اصن ميدونى چراآمريكا F22 هاش رو تو امارات مستقر كرده(با اينكه خود امارات جنگنده هاى پيشرفته اى داره)،فقط به خاطرF14هاى ايران،اينو خود مسئولاى نيرو هوايى آمريكا تو نمايشگاه هوايى دوبى ميگفتن،پس F14 هنوزم خيلى هواپيماى قابليه!به نظرت چرا آمريكا اين هواپيما رو به كشورهاى ديگه نداد(البته به جز ايران)در صورتى كه خيلى هواپيماهاى جديدتر خودش رو به كشورهاى ديگه فروخت؟
      دليل از رده خارج شدن F14رو در آمريكا تو كامنت قبليم توضيح دادم!

      پاسخ
    3. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      مهدی جان من هم با P.G موافقم ، علت اینکه اف 14 کنار گذاشته شد دلایلی بود که بالا نوشتیم و اینکه حتی بعضی از خلبان های آمریکایی هم مخالف کنار گذاشتن اف 14 تامکت بودن و اون رو بهتر از هواپیماهای جدیدشون میدونستند
      و اینکه این هواپیما فکر کنم همین 5 یا 7 سال پیش کنار گذاشته شد

      پاسخ
  14. P.G
    سوابق: (485 دیدگاه) ,

    بايد اينو أضافه كنم بعد از رده خارج كردن F14هاى نيرو دريايى آمريكا،تمام اين هواپيماها رو به صورت درسته در كوره سوزاندن و منهدم كردن تا قطعات يدكيش به ايران نرسه،در صورتى كه چنين كارى رو در موردF4وF5 نكردن و اين نشون دهنده ى اهميت فوق العاده اين هواپيماست.

    پاسخ
  15. ali
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    سلام.دوستان ایران هیچوقت اف 16 نداشت ونخواهد داشت .اون دوستی گقت که درزمان جنگ امریکا وعراق به ایران امدن میگ ومیراژ بودن .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.