Lilium، هواپیمای عمودپرواز آینده

شرکت آلمانی «Lilium Aviation» چند روز پیش طرح اولیهٔ نوع جدیدی از هواپیما را با نام «Lilium electric jet» معرفی کرد. این پرندهٔ نوظهور که تحت نظارت مرکز تجاری آژانس فضایی اروپا درحال‌توسعه و ساخت است، دارای ظاهری تخم‌مرغی شکل بوده و شبیه به هیچ‌یک از هواپیماها یا هلیکوپترهایی که تابه‌حال ساخته‌شده‌اند نیست. طبق برنامه‌ریزی‌ها، Lilium دونفره و شخصی بوده و از قوای محرکهٔ تمام الکتریکی استفاده خواهد کرد. این پرنده به لطف برخورداری از موتورهایی با قابلیت تغییر جهت، توانایی پرواز به‌صورت عمودی را داشته و می‌تواند بدون نیاز به باند و صرفاً از روی یک هلی پَد (سکوی فرود هلیکوپتر) تیک آف کند.

Lilium electric jet
Lilium electric jet

انتظار می‌رود هنگامی‌که Lilium ساخته‌شده و به بازار آید، توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 400 کیلومتر در ساعت را داشته باشد درحالیکه سرعت کروز آن 300 کیلومتر در ساعت خواهد بود. بدین ترتیب این هواگرد سریع‌تر از بسیاری از هلیکوپترهای حال حاضر دنیا است اما سرعتی کمتر از جت‌های خصوصی فعلی دارد. این پرندهٔ جدید در ابتدا صرفاً مجاز به انجام فرود و برخاست در فرودگاه‌ها خواهد بود اما بااین‌وجود هدف نهایی سازنده کسب مجوز فرود در فضاهایی هموار و باز مانند یک باغ بزرگ است چراکه Lilium به‌راحتی می‌تواند در فضایی به مساحت 15×15 متر نشست‌وبرخاست کند و یا برای این کار از سکوی فرود هلیکوپترهای متوسط استفاده نماید.

Lilium electric jet
Lilium electric jet

این هواگرد قابلیت برخاست عمودی هلیکوپترها را با سرعتِ بالای هواپیماها ترکیب کرده است و مجهز به موتورهای «Ducted Fan» (فن کانال دار) خواهد بود. نیروی موردنیاز این موتورها از طریق باطری‌های قابل شارژ تأمین می‌شود. این باطری‌ها با یک‌بار شارژ نیروی موردنیاز برای پرواز تا حداکثر 500 کیلومتر را فراهم می‌کنند. قدرت موتورهای آن نیز برابر با 435 اسب بخار خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های طراحی Lilium می‌توان به سیستم پرواز باسیم، کنترل‌کنندهٔ جوی استیک، ارابه‌های فرود قابل‌جمع شدن و درهای گالوینگ اشاره کرد. طراحان Lilium ادعا کرده‌اند که این پرندهٔ عمودپرواز می‌تواند در دسترس عموم مردم قرارگرفته و مسافرت‌های هوایی را برای طیف گسترده‌ای از مردم فراهم سازد.

Lilium electric jet
از دیگر مزیت‌های عمدهٔ Lilium نسبت به هواپیماهای فعلی، کاهش چشمگیر سروصدای تولیدی آن است. این امر به دلیل استفاده از موتورهای تمام الکتریکی به‌دست‌آمده است و به لطف استفاده از موتورهای Ducted Fan، در هنگام بلند شدن یا نشستن، بسیار کم‌صداتر از هلیکوپترهاست. بعلاوه به جهت استفاده از کامپیوترهای هوشمند جهت کنترل اتوماتیک فرود و برخاست، اشتباهات خلبان تا حد زیادی اصلاح شده و Lilium بسیار ایمن‌تر از هلیکوپترهای معمولی خواهد بود.

Lilium electric jet
Lilium در دستهٔ هواپیماهای اسپرتِ سَبُک قرارگرفته و ظرفیت حمل دو سرنشین را دارد. مجوز خلبانی آن‌هم نیاز به حداقل فقط 20 ساعت آموزش دارد که تقریباً هم‌اندازهٔ زمان موردنیاز جهت گرفتن گواهینامهٔ رانندگی است. از این هواگرد می‌توان برای پروازهای تفریحی استفاده کرد و توانایی پرواز در روشنایی روز، شرایط آب و هوایی خوب و تا حداکثر ارتفاع 3000 متر از سطح زمین را دارد. «Daniel Wiegand» مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران شرکت Lilium می‌گوید:

هدف ما از ساخت Lilium، ارائهٔ یک هواپیما برای استفاده در زندگی روزمره است که با توانایی نشست‌وبرخاست عمودی نیاز به زیرساخت‌های پیچیده و گران‌قیمت فرودگاهی نداشته باشد.

Lilium electric jet
شرکت Lilium در سال 2015 توسط گروهی از مهندسان و دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه فنی مونیخ در آلمان تأسیس شد و فعلاً درحال‌توسعهٔ این هواگرد جدید با استفاده از سرمایهٔ تأمین‌شده از سوی سرمایه‌گذاران است. در حال‌ حاضر تعدادی پروتوتایپ از Lilium با مقیاسِ کوچکِ 25 کیلوگرمی ساخته‌شده که با موفقیت پرواز کرده‌اند. این شرکت برنامه‌های بسیار بلندپروازانه ای دارد به‌طوری‌که قصد ساخت نمونهٔ اندازهٔ اصلی Lilium و انجام اولین پرواز آزمایشی سرنشین دار را تا سال 2017 دارد. سپس برنامهٔ ساخت نمونهٔ نهایی و کاملاً مناسب پرواز جهت صدور گواهینامهٔ پروازی در ژانویۀ 2018 را دارد.

Lilium electric jet
نسخهٔ نهایی و آمادهٔ پرواز Lilium طبق اعلام سازنده در سال 2018 به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه خواهد شد. هنوز هیچ جزئیاتی از قیمت دقیق این وسیله اعلام‌نشده است اما با توجه به گفتهٔ سازنده، قیمتی بسیار کمتر از هواپیماهایی با اندازهٔ مشابه خواهد داشت درحالی‌که هزینه‌های نگهداری آن نیز کمتر از هواپیماها و هلیکوپترهای متداول خواهد بود.

Lilium electric jet
منابع: popsci gizmag

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

8 دیدگاه

  1. amer
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    سایپا هم می تونه در صنعت هواپیمایی موفق بشه اینو همه بهش ایمان داریم

    پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4257 دیدگاه) ,

    عجب چیزی طراحی کردن، شیک، کم صدا، الکتریکی، برو حالشو ببر.

    پاسخ
  3. علیرضا4225
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    بسیار خلاقانه وآینده نگر بی زحمت دو تا برام رزرو کنید

    پاسخ
  4. رامکال
    سوابق: (195 دیدگاه) ,

    اگر به تولید انبوه برسه تاریخ هوانوردی رو عوض میکند.
    آفرین به دانشجویان مونیخی.
    فقط با 20 ساعت آموزش وسیله ایی رو تحویلت میدند که مثل هلیکوپتر بلند میشه ولی مثل هواپیما میره جلو تازه آلودگی هم تولید نمیکند.

    پاسخ
  5. Mahmood
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    فکر کنم نسل آینده ی هلیکوپترها باشه ضمنا از سایت پدال و جناب آقای امیر دهقان دستگردی بابت این مطلب جالب و علمی نهایت سپاس را دارم و همچنین درخواست دارم که مطالب این چنینی را بیشتر قرار دهید ممنون.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.