RQ170 جانور مرموزی که شکار شد

حدوداً چهار سال پیش، اتفاق مهمی در صنعت هواپیمایی ایران رخ داد که موجب حیرت جهانیان شد و در سال‌های بعد از آن هم زمینه را برای پیشرفت چشمگیر ایران در عرصه هواپیماهای بدون سرنشین و ساخت تعداد زیادی از این دست هواپیماها در کشورمان فراهم کرد. در متن پیش رو می‌خواهیم مروری داشته باشیم بر آنچه که بر RQ170 گذشت.
اواخر پاییز سال 1390، در روز سیزدهم آذرماه (چهارم دسامبر 2011)، زمانی که بیش از چند هفته تا پایان سال میلادی باقی نمانده بود؛ انتشار اخباری مبنی بر سقوط یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک ایران، تبدیل به تیتر اول خیلی از رسانه‌های جهان شد.

Lockheed Martin RQ-170 Sentinel
Lockheed Martin RQ-170 Sentinel

این اولین باری نبود که اخباری ازاین‌دست و پیرامون ساقط شدن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در ایران منتشر می‌شد اما چیزی که این خبر را خیلی خاص و هیجان‌انگیز می‌کرد این بود که برخی از رسانه‌ها از قول پدافند هوایی سپاه صحبت از هک شدن و در اختیار گرفتن کنترل پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا موسوم به RQ170 و فرود آن در ایران، می‌کردند. این‌گونه هواپیماها معمولاً به شکلی ساخته می‌شوند که در صورت هرگونه تلاش موفقیت‌آمیز برای رخنه در سیستم کنترلشان، خود را منهدم کنند تا از لو رفتن فناوری ساخت و اطلاعاتشان جلوگیری شود به همین دلیل این اخبار ابتدا با واکنش شتاب‌زده فرماندهی ناتو در افغانستان تکذیب شد و سپس با تأیید دیرهنگام پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا)، چهره‌ای جدی به خود گرفت.

Lockheed Martin RQ-170 Sentinel
Lockheed Martin RQ-170 Sentinel

نخستین اخبار و طراحی RQ170:
نخستین خبرها از وجود هواپیمای بدون سرنشین رادار گریز در آسیای مرکزی حدوداً هشت سال پیش یعنی اواسط سال 2007 (1386 شمسی) به رسانه‌ها درز کرد، در آن زمان تصاویر گنگی از این هواپیما که بر روی باند فرودگاه قندهار بود، منتشر شد. اوایل این هواپیمای مرموز با نام غیررسمی «جانور قندهار» (Beast of Kandahar) شناخته می‌شد اما نیروی هوایی آمریکا رسماً این هواپیما را «آرکیو 170 سنتینل» (RQ-170 Sentinel) نام‌گذاری کرده بود. آرکیو 170 توسط شعبه معروف توسعه برنامه‌های پیشرفته شرکت لاکهید مارتین یا به بیان ساده همان اسکانک ورکس (Skunk Works) طراحی شده است.

Lockheed Martin RQ-170 Sentinel
Lockheed Martin RQ-170 Sentinel

اطلاعات فنی موتور:
ازآنجاکه آرکیو 170 در زمره برنامه‌ها و پروژه‌های به‌کلی محرمانه قرار داشته است، اطلاعات فنی خیلی محدودی درباره آن وجود دارد که با هم بررسی می‌کنیم. آرکیو 170 در قالب پرنده‌ای بدون دم با بالی با لبه مستقیم و تنها یک موتور طراحی شده است. طول بال‌ها نیز 43 فوت/ 13 متر تخمین زده می‌شود. در مورد نوع موتور هواپیما می‌توان احتمال داد که آرکیو 170 با توجه به ضخامت بال و بدنه، وزن و نیروی موتوری بیشتر از هواپیمای اکتشافی پیشین ساخت لاکهید مارتین موسوم به «آرکیو 3 دارک استار» (RQ-3 Dark Star) داشته باشد. دارک استار دارای یک موتور توربوفن FJ44 ساخت شرکت ویلیامز با رانش 861 کیلوگرم و حداکثر وزن 3855 کیلوگرم بود. بر همین اساس با توجه به تجربیات دیگر هواپیماهای بدون سرنشین مشابه و از آن مهم‌تر رنگ نسبتاً روشن این هواپیما، بدون در نظر گرفتن سرعت احتمالی می‌توان حدس زد جانور قندهار توان پرواز تا ارتفاعی متوسط در حدود 50 هزار فوت (حدود 15 کیلومتر) از سطح دریا را دارد. چرا که در ارتفاع بسیار زیاد (بیش از 18 کیلومتر) رنگ بسیار تیره انتخاب بسیار بهتری حتی در روشنایی روز به شمار می‌رود ضمن این که پرواز در این ارتفاع، امکان استفاده از موتورهای جت تجاری را نیز فراهم می‌کند.
چرخ‌ها: دو برجستگی مشهود روی بدنه در دو سوی ورودی هوای موتور، محفظه چرخ‌های میانی هواپیما هستند ضمن آنکه چرخ جلو به علت قرار گرفتن غلاف سیستم تصویربرداری در پشت چرخ، چرخ به پهلو جمع می‌شود.

Lockheed Martin RQ-170 Sentinel
توانایی رادار گریزی:
لاکهید در طراحی این هواپیما بسیاری از خصوصیات رادار گریزی را در عین رعایت نکردن بسیاری دیگر بکار برده است. از این رو آرکیو 170 را می‌توان هواپیمایی نسبتاً استیلت (رادارگریز) دانست. به بیان ساده‌تر می‌توان این‌طور فرض کرد که آرکیو 170 به‌عنوان هواپیمای اکتشافی نه چندان گران در محدوده زمانی ساخت و طراحی کوتاه، بر اساس فناوری‌های امتحان شده ساخته شده است به‌طوری که مشخصاً در پایان از بکار بردن نهایت تکنولوژی پنهانکاری در آن خودداری شده است. این موضوع را می‌توان از چندین نکته به‌سادگی دریافت. به عنوان نمونه ورودی‌های هوای موتور هواپیما با سرپوشی مشبک یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این هواپیمای بدون سرنشین با بیشتر هواپیماهای رادار گریز امروزی است. استفاده از پوشش‌های مشبک نخستین بار چند دهه پیش و در طراحی اف 117 بکار گرفته شد اما امروزه روشی غیرمرسوم برای طراحی ورودی هوای رادار گریزها به شمار می‌رود.
از سوی دیگر خروجی هوای موتور هواپیماهای رادار گریز امروزی عموماً روی بده جای می‌گیرند اما در آرکیو 170 این خروجی در انتهای بدنه جا داده شده است. موضوعی که تا حد خاصی از میزان کم پیدایی هواپیما می‌کاهد. نوک بال‌ها نیز به‌جای استفاده از خطوط مستقیم منحنی هستند، همچنین لبه‌های حمله بال‌ها هم تیز نیستند، ویژگی که معمولاً برای اجتناب از بازتاب‌های راداری ضروری تلقی می‌شود. در عین حال دریچه‌های خروجی چرخ‌های فرود به‌جای اینکه با خطوط لبه حمله منطبق باشند چهارگوش هستند؛ بر این اساس می‌توان این طور فرض کرد که با توجه به خطرات مناطق مأموریتی، تلاش شده تا هواپیمایی با سطح قابل قبولی از رادار گریزی، در سریع‌ترین زمان ممکن با کمترین هزینه و بیشترین استفاده از تکنولوژی‌های غیر حساس طراحی شود.

Lockheed Martin RQ-170 Sentinel
ارتباطات و مسیریابی:
سنسورهای اصلی این هواپیما در کنار رادار آرایه فازی (آرایه کاوش فعال الکترونیکی) در داخل بال‌های هواپیما قرار گرفته‌اند اما ماهیت آنها را تنها از شکل و شمایل ظاهری هواپیما می‌توان حدس زد. به عنوان نمونه می‌شود مطمئن بود هواپیما از خط ارتباطی پایدار ماهواره‌ای شامل ارتباط کد شده 256 بیتی استفاده می‌نماید که این‌گونه ارتباطات کد شده توسط کدهایی 10 یا 11 رقمی محافظت می‌شوند که از امنیت نسبتاً قابل‌توجهی در دنیای ارتباطات برخوردارند.
هواپیماهای بدون سرنشین مشابه با این مدل عموماً می‌توانند تمام مراحل عملیات را به‌صورت کاملاً خودکار بر اساس نقشه‌های گرافیکی از پیش تعیین شده کنترل کنند و اطلاعات و تصاویر دریافتی را در لحظه به مرکز کنترل منتقل کنند. همچنین این نقشه‌های از پیش تعیین شده به‌عنوان نقشه پشتیبانی در هنگام قطع ارتباط ماهواره‌ای، برای بازگشت به پایگاه مادر نیز استفاده می‌شوند که برای این منظور همیشه نقشه منطقه عملیات، قبل از پرواز به کامپیوتر هواپیما داده می‌شود. البته در عین حال این را هم باید در نظر داشته باشید که این هواپیماها در طول عملیات بسیار آسیب پذیرند و بارها پیش آمده است که به دلیل بی‌تجربگی کاربر و یا قطع ارتباط با ماهواره، دچار سانحه و سقوط شوند.
البته این را هم در نظر داشته باشید که ارتباطات ماهواره‌ای تا حدی آسیب پذیرند و می‌توان این ارتباط را با پراکنده کردن پارازیت بر روی تمام فرکانس‌های ارتباطی در یک ناحیه محدود، مختل کرد. از دید کلی نیز مختل کردن ارتباط ماهواره‌ای یکی از اقداماتی است که در چارچوب جنگ الکترونیک معنا و کاربرد خاصی پیدا می‌کند و در حقیقت راهی است که می‌تواند یکی از چندین فرضیه ممکن برای مقابله با این نوع هواپیماها باشد.

Lockheed Martin RQ-170 Sentinel
کدبندی‌ها:
دو حرف RQ که ابتدای اسم پرنده است، به هواپیمای بدون سرنشین غیرمسلح اشاره می‌کند. اما کد عددی این هواپیما، خارج از ترتیب مرسوم برای نام گذاری است که می‌تواند نشان‌دهنده تلاش برای جلوگیری از قابل فهم بودن و حدس زدن برنامه عملیاتی آن باشد. بر اساس مجموعه اطلاعات و تصاویر منتشر شده به همراه خصوصیت فنی هواپیما (شامل لبه حمله ضخیم و طرح اگزوز ساده موتور) می‌توان این‌طور برداشت کرد که سنتینل یک هواپیمای تاکتیکی در جنبه‌های عملیاتی و نه یک طرح برای جاسوسی استراتژیک است.

Lockheed Martin RQ-170 Sentinel
پیشینه عملیاتی:
آرکیو 170 نخستین بار حدوداً 10 سال پیش عملیاتی شد، زمانی که اسکادران 30 اُم اکتشافی از تیپ 432 نیروی هوایی ایالات‌متحده، اولین هواپیماهای بدون سرنشین سنتینل را در مرکز آزمایشات پروازی «تونوپاه» واقع در شمال غربی ایالت نودا دریافت کرد. آرکیو 170 تنها دوسال پس از تحویل به نخستین یگان عملیاتی، خیلی محرمانه در فرودگاه قندهار استقرار یافت. استقرار این هواپیما در حقیقت در بعد از کاهش پرواز هواپیماهای سرنشین دار U2 بود که از زمان حمله نیروهای غربی به افغانستان با همراهی هواپیماهای بدون سرنشین «گلوبال هاوک» (Hawk Global) در منطقه استقرار داشتند. از طرفی استقرار این هواپیمای بدون سرنشین جدید، این امکان را فراهم می‌کرد که با استفاده از مزیت رادار گریزی سنتینل، دامنه عملیات‌های شناسایی را بدون جلب توجه، به فراتر از مرزهای افغانستان و در حقیقت به داخل مرزهای کشورهای مجاور از جمله ایران و پاکستان گسترش داد. به‌خصوص آنکه ازنظر تئوری تنها رادارهای موج‌بلند و آن‌هم در شرایط خاص، توان شناسایی هواپیماهایی از این دست را داشتند.
سپس در سال 2010 (1389 شمسی) یگان‌های شناسایی مجهز به آرکیو 170، به دنبال بالا گرفتن درگیری‌ها در شبه‌جزیره کره، به کره جنوبی انتقال یافتند تا فعالیت های نظامی و موشکی کره شمالی را زیر نظر بگیرند. در آگوست 2010 (مرداد 1389) نخستین اطلاعات مبنی بر حضور بن لادن در پاکستان منتشر گردید. در طول این مدت یگان‌های آرکیو 170 به‌طور بیست و چهارساعته منطقه‌ای را که گفته می‌شد بن لادن در آن ساکن است زیر نظر گرفتند تا نتیجتاً در عملیات یگان‌های ویژه نیروی دریایی آمریکا و زیر چشمان آرکیو 170، بن لادن کشته شد.

Lockheed Martin RQ-170 Sentinel
شکار در ایران:
بر اساس بسیاری از گمانه‌زنی‌ها این هواپیمای بدون سرنشین از مدت‌ها قبل‌تر از تاریخ شکار شدنش، عملیات بسیار گسترده شناسایی را در طول مرزهای شرقی ایران، جایی که چندان خبری از پایگاه‌های هوایی نیست انجام می‌داده است. تا اینکه سرانجام همه‌چیز با خبر مقامات نظامی ایران مبنی بر ساقط شدن یکی از این هواپیماها در 225 کیلومتری داخل خاک کشورمان جایی نزدیک به کاشمر، رنگ دیگری به خود گرفت. در اولین واکنش فرماندهی ناتو در افغانستان تنها مفقود شدن آن را تأیید کردند اما با گذشت زمان مدعی شدند که این هواپیما سقوط کرده است.
مقامات آمریکا چندی پس از انتشار خبر سرنگونی و تصاحب پهپاد توسط ایران، اعلام کردند که اگر این هواپیمای کنترل از راه دور در اختیار ایران قرار گرفته باشد بر اثر سقوط از ارتفاع منهدم شده و مقدار ناچیزی از تکه‌های آن در اختیار ایران است، اما در 17 آذر 90 ایران تصاویری را از پهپاد در شبکه یک سیما پخش کرد. در این تصاویر، پهپاد کاملاً سالم به نظر می‌رسد و تنها یک شکستگی کوچک در بال چپ، و چند وصله در لبه حمله بال راست دیده می‌شد که احتمالاً به دلیل باز نشدن چرخ‌ها در هنگام ورود بود.
در پی انتشار تصاویر این هواپیما وزارت دفاع آمریکا بیانیه‌ای را منتشر ساخت که در آن گفته شده بود که کنترل این پهپاد از یک هفته قبل به عبارتی مصادف با 10 آذر ماه 90 به علت نقص فنی در طی «عملیاتی پروازی در غرب افغانستان» از دست رفته است. این بیانیه نوع هواپیما را مشخص نمی‌کرد و نیز بیان می‌داشت که درباره این موضوع تحقیقات بیشتری صورت خواهد گرفت.
در پنج دسامبر 2011 (چهاردهم آذرماه 1390)، منابعی در ارتش آمریکا تأیید نمودند که هواپیمای بدون سرنشین از نوع آرکیو 170 بوده و اکنون در اختیار نیروهای ایرانی است. منابع رسمی تا زمان نمایش این هواپیما از سوی ایران از تأیید این خبر امتناع کردند.
در ششم دسامبر، ایالات‌متحده اعلام نمود که پهپاد سقوط کرده در نزدیکی فضای ایران، برخلاف مطالب اعلام شده متعلق به سازمان سیا بوده و نه آیساف. ایالات‌متحده از بیان اصالت پهپاد نمایش داده‌شده در تلویزیون ملی ایران خودداری نمود. اگرچه یک مقام رسمی سابق آمریکا از اصالت پهپاد آرکیو 170 خبر داد که از آن برای بررسی تجهیرات هسته‌ایی ایران استفاده می‌شده است.
در هفدهم آذرماه 1390، منبعی رسمی در آمریکا که نمی‌خواست نامش فاش شود به واشنگتن پست گفت: «آمریکا به دلیل آنکه به پهپاد دسترسی ندارد نمی‌تواند اصالت آن را تأیید نماید.» و اما در ادامه نیز خاطرنشان ساخت «ما هیچ نشان‌هایی از سرنگونی آن با استفاده از پدافند هوایی نیافتیم». متخصصی دیگر نیز بیان داشت که «سؤال اصلی در این مورد سالم ماندن پهپاد است»، چراکه با آنکه در ارتفاعی بسیار بلند پرواز می‌کرده باید در هنگام فرود دچار صدمه می‌شده‌است. سرهنگ نیروی دریایی ارتش آمریکا، جان کربی، که یکی از سخن‌گویان پنتاگون نیز هست در کنفرانسی مطبوعاتی در هشتم دسامبر، از بررسی اصالت ویدیو توسط متخصصان صحبت نمود. کربی و سخن‌گوی دیگر پنتاگون، جورج لیتل، از اعلام نظر دیگری مبنی بر اصالت یا تقلبی بودن پهپاد نمایش داده‌شده طفره رفتند.

Lockheed Martin RQ-170 Sentinel
گزینه عملیات برای بازگرداندن پهپاد:
به نوشته وال استریت ژورنال مقامات آمریکا گزینه‌های مختلفی از جمله اعزام تیم‌های کماندویی به داخل ایران از افغانستان برای تصاحب یا انهدام پهپاد، بمباران محل نگهداری پهپاد در ایران و یا استفاده از عناصر خرابکار برای نابود کردن آن را بررسی کردند اما از ترس عواقب غیرقابل‌پیش‌بینی، از انجام چنین عملیات‌هایی منصرف شدند.

درخواست اوباما و واکنش ایران:
رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما در تاریخ دوازدهم دسامبر 2011 در یک کنفرانس خبری گفت: «از ایران می‌خواهیم که هواپیمای بدون سرنشین را به آمریکا بازگرداند». هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت با توجه به رفتار ایران، آمریکا امیدی به قبول درخواستش ندارد.
رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات باراک اوباما گفت:
آمریکا به‌عنوان یک فرار به جلو به جای عذرخواهی رسمی و پذیرش این تخلف و جرمی که مرتکب شده‌اند، درخواست تحویل هواپیمای جاسوسی را کرده است. به نظر می‌آید اوباما فراموش کرده که به حریم هوایی کشور ما تجاوز شده است.
البته این اخبار و گفتگوهای رسانه را اگر بخواهیم ادامه دهیم، سر دراز دارند و از حوصله این مقاله خارج است، پس با نوشتن سرانجام این هواپیما در ایران، مقاله را به پایان می‌رسانم.

Lockheed Martin RQ-170 Sentinel
مهندسی معکوس و ساخت در ایران:
دو روز پس از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط نیروهای مسلح ایران، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل، آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه خود را به‌منظور مذاکره با مقامات روسیه به مسکو فرستاد. محور این گفتگو جلوگیری از هرگونه معامله با ایران به‌ویژه فروش موشک‌های اس 300 در قبال دستیابی به اطلاعاتی درباره هواپیمای لاکهید مارتین آرکیو 170 سنتینل بود.
اسرائیل مدعی شده که ایران یک کپی از مدل RQ-170 در پوشش ارائه اطلاعات در مورد پهپاد کاربردی ScanEagle آمریکا به روسیه تحویل داده است اسرائیل برای این ادعا شواهدی ارائه نداده است درنهایت ایران در بیست و یکم اردیبهشت سال 1392 ادعا کرد توانسته این پهپاد را به‌طور کامل مهندسی معکوس نماید و از مدل کپی ایرانی آن رونمایی خواهد کرد.

RQ-170
پرواز در ایران:
در آبان، نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران مدعی شد که با مهندسی معکوس پهپاد RQ 170، موفق شده است نمونه ایرانی آن را به پرواز درآورد. اعلام این خبر، با نمایش فیلمی چنددقیقه‌ای از پرواز این پهپاد، همراه بود. در آخر هم چندی پیش در یک نظرسنجی عمومی مردم نام “هما” را برای نسخه بومی شده این هواپیما برگزیدند.

نسخه اصلی و نمونه های کپی شده آرکیو170
نسخه اصلی و نمونه های کپی شده آرکیو170

و این تمام ماجرای RQ170 بود.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل بیژن دولت سرایی

دانشجوی رشته های حقوق و خلبانی. علاقه‌مند به دنیای خودرو و موتورسیکلت. در حال حاضر این افتخار رو دارم که به عنوان نویسنده و مترجم با تیم پدال همکاری کنم.

74 دیدگاه

      1. تصویر پروفایل BMW4ever
        BMW4ever
        سوابق: (151 دیدگاه) ,

        چه اشکالی داره مطالب در مورد هواپیما و موتورسیکلت هم در سایت باشه
        دوستانی که دیس دادن جدا یعنی شمل ناراحت میشین پیشرفت رو در صنایع کشور میبینین حتما باید چشم بسته بگین دروغه و فلان . اصلا عرق ملی دارین

        پاسخ
        1. Xman
          سوابق: (546 دیدگاه) ,

          داداش ! عرق ملی ما تو پرایدو و دنا مرد!!!!! خدا بیامرزدش! یادش بخیر

      2. آرمااااان
        سوابق: (335 دیدگاه) ,

        خیلی هم عالی
        ،ماشاالله پدال خیلی وسعتش نسبت به قبلا زیاد شده،همچین خبرایی هم خیلی خوبه
        برای من که جالب بود مرسی از آقا بیژن گل با مطالب زیباشون

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل بیژن دولت سرایی
          بیژن دولت سرایی
          سوابق: (263 دیدگاه) ,

          ممنون آرمان جان،عزیزی ..
          ما تلاشمون رو برای گسترش هرچه بیشتره بار اطلاعاتی و فنی سایت تو بخشایی غیر از ماشین هم انجام میدیم و امیدواریم دوستان هم از این موضوع راضی باشن ..

    1. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
      Carbonado Aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      ایول به پدال…
      همیشه از مطالبی که درمورد هوایما گزاشتی خیلی خوشم اومد!!!!
      مخصوصا اون بویینگ ۷۷۷ و f35
      دم استاد بیژن هم گرم خیلی لذت بردم

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (68 دیدگاه) ,

      خطاب به این افرادی که دیس لایک میدن بنظر شما ایران اشتباه کرده پهبادی که داشته تو ایران جاسوسی میکرده رو تصرف کرده؟ ایران ممکه تو خیلی از صنایع ضعف داشته باشه اما تکنولوژِی نظامی ایران خیلی بالاست در ضمن شما این عرب ها رو نگاه کنید چقدر وطن پرست شدن اونوقت شما افتخار نمیکنید ایران اینطوری امریکارو ضایع کرده کلا ما ایرانی های همیشه یا از این ور بوم میافتیم یا از اون ور بوم یکی نمی بینه یکی دوست نداره که ببینه

      پاسخ
    3. ارش
      سوابق: (122 دیدگاه) ,

      یکی از دوستان گفت ساخت ار کی یو توسط ایران مثل این میمونه که گوشی اپل رو بندازی تو یکی از روستای ایران بگی تا بسازن!!اولا ایران تو ساخت پهباد اینقد هم محدود نیست چون انواع پهباد ساخته اونم توسط دانشجوهای نخبه همین دانشگاهای کشورمون که خودروسازا متاسفانه بهشون اهمیت چندانی نمیدن دوما ایران به تنهایی کپی ار کی یو نساخته حتما از روسیه هم کمک گرفته و در عوض تکنولوژی این پهباد رو در اختیار روسیه هم گذاشته !حتی ممکنه از چین هم کمک گرفته باشه چون روسیه و چین دو رقیب اصلی امریکا هستن.هدف اصلی امریکا هم از گرفتن پهباد ار کی یو از ایران این بود که دانش این پهباد به دست روسیه و چین نی افته .سوما کاری به ساختش حالا نداریم ولی سالم نشوندن این پهباد توسط پدافند هوایی کشور کلا خارجی ها رو متحیر کرده بود چون یه جوری طراحی شده که اگه از کنترل ارتش امریکا خارج بشه وقتی به ارتفاع پایین برسه خود به خود منفجر بشه

      پاسخ
      1. shayan
        سوابق: (90 دیدگاه) ,

        خیلی هم عالی ولی یه نکته کوچیکی رو فراموش کردین. آره چین هم از روی آیفون کپی می زنه ولی آیا سیستم عامل و نرم افزار Ios رو هم تونسته بزنه؟ آیا همون قدر کاربردی هست و آیا اینکه اصلا توی شرایط مورد نظر جواب می ده؟
        همه اینها رو باید در مورد آرکیو 170 در نظر بگیرید، من هم می تونم با بودجه ی سپاه یه چیزی شبیش بسازم ولی هیچ وقت خودش نمی شه، این همه پورش و بنز میاد توی کشورمون ، چرا نمی تونن یکی مثل اون بسازن؟ تکنولوژی ساختش نیست، نه توی ایران نه چین نه روسیه، امریکا حداقل 15 سال از نظر تکنولوژی از اونها جلوتره و 50 سال از ما، هنوز نمی تونیم یه هواپیما بهتر از تامکت بسازیم. ایران فقط به خاطر موشک هاش که از روش کره شمالی استفاده کرده تا الان دوام اورده

        پاسخ
        1. mps
          سوابق: (71 دیدگاه) ,

          شما میتونی بسازی؟!تا حالا هواپیمای مدل با کش ساختی پرواز کنه؟!مشکل این مملکت تکنولوژی نیست..همین ادعاهای پوچ و تو خالیه..فقط حرف مفت!

    4. ASTON MARTin
      سوابق: (828 دیدگاه) ,

      نسخه کپی شده اش رو ببینید!انگار با پارچه درستش کردن
      معلومه قشنگ که نصف عمل کرد ارژینالش رو هم نداره!
      این اتفاقات پیش میاد هیچی کامل نیست همین چند وقت پیش هم 3 چارتا سرباز رو از ما گروگان گرفتن که دیدیم تلفات هم داد!پس نمیشه حکم کرد که ایران قدرتمنده و امریکا ضعیفه یا بلعکس!

      پاسخ
    5. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      دممون گرم! اگه تو ماشین ارضه کپی کردنو نداریم حد اقل خوب جنگنده کپی میزنیم!

      پاسخ
  1. Vorsteiner
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    خیلی هم عالی …
    اینم از عاقبت جاسوسی کردن آمریکاییها ، به خیال خودشون قبل از نفوذ و فرود آوردن پهپاد خودشو نابود میکنه ، ولی زهی خیال باطل …
    ولی صد حیف که ما تو زمینه مواد اولیه و دانش فنی روز و ازهمه مهمتر مدیریت کارها عقبیم ، وگر نه میتونستیم تو خیلی از زمینه ها تو دنیا سرآمد باشیم
    ولی با همین بضاعت وتوانایی که داریم بازم خیلی جای شکرش باقیه …

    پاسخ
    1. sina
      سوابق: (40 دیدگاه) ,

      من که فکر نمیکنم ایران بتونه همچین چیزی اونم ساخت شرکت غولی به اسم لاکهید ماترین رو کپی کنه و بسازه هواپیماهای f14 و f4 و…هواپیمهاهی مسافربری که خودشون 40سال پیش با وسایل و مهندسی بهمون دادن بعد از 40 سال ما هنوز نمیتونمیم درست تعمیرشون کنیم چ برسه به ساخت دوبارشون حالا یه همچین چیزی اونم تکنولوژی روز که اکثرشم الکترونیکیه نه مکانیکی بتونه کپیش کنه…!!!؟ مثل این میمونه بری یه اپل آیفونو بندازی تو یه روستای دور افتاده که تکنولوژی گندشون یخچاله بعد روستاییا و چوپونها از روش یکی بسازن!
      البته شایدم توی این یکی RQ کلی وسایل جاسوسی گذاشتن بعد از عمد انداختنش تو مرزهای ایران بهرحال این پهباد برای تحقیقات سر از مراکز و افراد مهمه ایران در میاره و همین الان داره از چهره و مراکز مهم جاسوسی و عکسبرداری میکنه البته یه حدثه ولی کسی چ میدونه .از این انگلیسیهای روباه و آمریکاییهای پدر سوخته همه چیز بر میاد

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
        Carbonado Aventador
        سوابق: (3638 دیدگاه) ,

        نه عزیز جان…
        ارتش ایران فوق العاده پیشرفتست و عقل حکم میکنه که مقامات ایران تکنولوژی های فوق پیشرفتشون رو بروز ندن!!!
        واقعا فکر کردین فضاپیماها از کجا میان؟؟؟؟
        از فضا؟؟؟؟
        ههههه
        کاملا معلومه که خود امریکا میسازتشون!!!
        درمورد ارتش ایران شک نکن انقدر تکنولوژی های فوق پیشرفته داره که به ذهن ما نمیرسه!!!

        پاسخ
        1. ارمان
          سوابق: (997 دیدگاه) ,

          اینقدر تکنولوژی داره ارتش ایران که حتی نمیتونه هواپیماهای f-4 رو که مال 900 سال پیش هست رو اوور حال کنه دقت کنید هیچ مانور هوایی با کیفیت و در دید عموم بر گزار نشده
          هواپیمای کاملا مسخره f-313 ایران این رو عیان میسازه میتونید به ویکی پدیای اون سر بزنید

        2. P.G
          سوابق: (485 دیدگاه) ,

          کربونادو جان ارتش ایران فوق پیشرفته است؟!؟!
          از کجا به این نتیجه رسیدى؟
          ارتش ایران از نظر تجهیزات در برابر خیلى از ارتش هاى قوى دنیا حرفى براى گفتن نداره به خصوص اگه بخوایم راجب نیروى هوایى حرف بزنیم که دیگه وضعمون خیلى خرابه!
          اگه منظورت از پیشرفته بودن انواع و اقسام ماشین و تانک هاى اسباب بازى و هلیکوپترهاى کپى شده از هلیکوپترهاى چهل سال پیش آمریکایى که درست هم کپى نشدن و مسخره هستن،اگه منظورت ایناست که باید بهت بگم که دنیا دیگه رو این جور چیزا کار نمیکنه،داره روى ابزار آلات هدایت از راه دور بدون نیاز به حضور انسان در صحنه کار میکنه

      2. fluid
        سوابق: (192 دیدگاه) ,

        عزیزم سینا جان اول باید به اطلاعت برسونم که رسیدن به تکنولوژی مکانیک سخت تر از الکترونیک است وبیشتر احتیاج به تجربه و صنعتی بودن داره حالا
        میدونی قضیه چیه 4 نفرم که دارن تو این مملکت از دل و جون واقعا خالص نه فقط بخاطر پول کار میکنن تو ارتش و سپاه انرژِی هسته ای کار میکنن
        حالا تو چند تا چیزم که درست عمل کردیم پیشرفت کردیم باید باور کنیم که میشه

        پاسخ
  2. Vorsteiner
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    به قول یه بنده خدایی : فلان چیز نزد ایزانیان است و بس …

    پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      فردوسی”هنر نزد ایرانیان است و بس”

      پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      لابد یه فوشی چیزی دادی دیگه!

      پاسخ
  3. Ali2240
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    من موندم چرا تویوتا، هیوندا یا بنز و ب ام و رو مهندسی معکووس! نمیکنن تا بلکه جان مردم بیشتر در امان باشه از دست این آهنپاره های فرقون نما
    ما که این همه دانش داریم چرا خودمون موبایل نمیسازیم
    چرا خودمون کامپیوتر نمیسازیم
    چرا تلویزیون و یخچال و … در سطح اول جهان نمیسازیم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
      Carbonado Aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      برای اینکه تلنولوژی صنایع نظامی قابل مقایسه با ایران خودرو نیست!!!!
      چه بخوایین چه نخوایین ارتش ایران بعد آمریکا روسیه انگلیس فرانسه قویترین ارتش مستقل جهان هست!!!

      پاسخ
      1. ارمان
        سوابق: (997 دیدگاه) ,

        بریتانیا , چین , ژاپن , کره جنوبی , و . . . . فراموش کردی داداش
        بعد ارتش ما جز تو موشک تو چی مستقل هست؟ تو موشک هم که اگه مستقل بود واسه s300 10 سال صبر نمیکرد که داداشه من
        سلاح نفر کلاشینکف
        اسکادران هیلیکوپتر کبرای امریکایی مال 60 سال پیش
        سکادران هواپیما f-14 مال 65 سال پیش کاملا زمین گیر هستن
        f-4 مال 65 سال پیش که دیگه خدا پدرشو بیامرزه
        دوستان و عزیزان کدوم اینا مال خودمونه؟ من نمیدونم؟

        پاسخ
        1. هادی
          سوابق: (170 دیدگاه) ,

          همین بسه که کماندو هاشو جرات نکرد وارد خاک ایران کنه کافیه
          امسال تو سوریه زد دولنشون زد اسد بودن دعا میکردن آمریکا بیاد به ایران روسیه فحش میدادن فکر میکردن آمریکا میاد میشن مثل کره جنوبی ولی هههه داعش اومد سرشون رو برید زناشونم فروخت مردمش آزادی میخواستن یاد فیلم گیم افترون میفتم اونجایی که حرف رهبرشون گوش نکردن اومدن تو قلعه پوست همشون رو کندن

    2. فقیر
      سوابق: (187 دیدگاه) ,

      علی جان دروغ که شاخ و دم نداره..اینا اگه صنعت بلد بودن بعد 30سال با عوض کردن چراغ ماشین ادعای خودروسازی نمیکردن…مگر اینکه از روی عمد و به خاطر سود بالا ماشینهای بنجل و از رده خارج رو به قیمت محصولات روز عرضه میکنند…که به نظر من دومی میتونه درست باشه چون اینجا فقط سود و پول بیشتر ارزش داره تا وجدان و شرافت کاری….یا حق

      پاسخ
    3. مصطفی
      سوابق: (12 دیدگاه) ,

      حالا شما ببخش. من از طرف همه از شما عذرخواهی میکنم و قول میدم که اگه دشمن های داخلی و خارجی بزارن هم اقتصادمون درست میشه هم صنعت.

      پاسخ
      1. فقیر
        سوابق: (187 دیدگاه) ,

        دشمن داخلی افکار امثال شماهاست که فکر میکنید با گوشه گیری و انزوا میتوان پیشرفت کرد و در مواقعی هم دلواپس میشوید که منافعتون به خطر می افته…دشمن کسی هست که به هر نحو حاضر است از صنعتی که 40 سال هست از جان و مال مردم هزینه میکند ولی دریغ از زره ای پیشرفت و ایمنی و وجدان کاری…

        پاسخ
    4. mps
      سوابق: (71 دیدگاه) ,

      چرا اینکارو کنن وقتی جناب عالی بی چون و چرا آشغالای اونا رو صفر میخری؟!مغز خر خوردن مگه درگیر طراحی بشن!بحث صنایع نظامی با بقیه چیزا زمین تا اسمون فرق داره.نظر عوامانه ندین خواهشا..هواپیمای با سرنشین هم با بی سرنشین خیلی توفیق داره ساختش!

      پاسخ
  4. رهگذر
    سوابق: (343 دیدگاه) ,

    صورت زشت مسئله اینه که خود امریکاییها میگن درسته دست ایرانی هاست یه عده معلوم الحال اون ور تو فلان تلویزیون داشتند سعی میکردند تقلبی بودن پهباد رو ثابت کنند!! خلاصه دوستان جهان سومی آمریکا (که از کثیفترین وطن فروش ها هستن بدون شک) بدجور دردشون اومد که اربابشون ضایع شد *** فکر کنم این مقاله مقلطه نوع 13 ایرانی باشه که در برابر مقلطه نوع هشت یونانی(از کجاش در آورده این تقسیم بندی ها رو؟) احتمالا حرفی واسه گفتن نداره

    پاسخ
    1. luis
      سوابق: (590 دیدگاه) ,

      رزمنده برو یکم کتاب بخون بحث مغالطاتم اینجا باز نکن من کاری به این بحث ندارم من بحثم سر ماشین بود که تو میخوای با مغلطه ثابت کنی تویوتا تو تکنولوژی خودرو اختراعات نداره و مقاله پدال کشکه و تو میفهمی و تو مسنی و تو….. من نه نوکر امریکام نه ژاپن ولی مث تو بیکارم نیستم و یه کتابی میخونم.
      سوادت تو حلقم که مغالطه که از غلط میاد با قاف مینویسی دیپلم داری؟؟؟؟؟

      پاسخ
    2. luis
      سوابق: (590 دیدگاه) ,

      https://fa.m.wikipedia.org/wiki/فهرست_مغالطه‌ها
      بیا باسواد این لیست کامل مغالطات که در ویکیپیدیا هست بنیان گذار مکتب مغالطه یونانیان باستان بودن که ترتیب بندیشون فقط با این لینک متفاوته
      بجای اینکه هی به صنعت ژاپن توهین کنی(ژاپنی که همین امریکا بلایی به سرش اورد تو جنگ جهانی که تا حالا سر هیچ کشور و جنبنده ای نیورده) و به جای اینکه هی طرفداری متعصبانه از برند های المانی کنی یکم وقت بزار کتاب بخون تا فردا 4 تا بچه حسابی تحویل جامعه بدی.

      پاسخ
    3. luis
      سوابق: (590 دیدگاه) ,

      پدال اومده سه صفحه مقاله با لینک و عکس گذاشته که تویوتا در ثبت اختراع در سال گذشته رکورد دار بوده در صنعت خودرو اقای با هوش با استعداد سن بالای کار درست مققققققلطه باز اومده میگه شما دهتا اختراعاتشو بگو 1100 مورد تو سال گذشته پیشکششششش
      مثلا من حالا بیام بش بگم یه اختراعات تولید کمکفنر هوشمند با میکرو سنسور های حساس به فشار هوا بوده ایشون که مغلطه رو مقلطه مینویسه کاملا متوجه میشه
      حالا من موندم تو این بحث هواپیما من که اصلا حرفی نزدم رو چه حساب پای مارو کشید وسط؟؟؟؟؟
      فک کنم چون طرفدار تویوتام پس دست نشانده استکبارم و ضد ایرانی هستم؟؟؟؟؟؟
      خیلی سطحت بالاست زیاد بالا نرو اونجا فشار هوا کمه خفه میشی.

      پاسخ
    4. ارمان
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      من بودم با این جوابهای luis از چهار گوشه پدالو میبوسیدم

      پاسخ
  5. وحید
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    تمام ماجرا نبود اطلاعات بیشتر بخصوص در زمینه مهندسی معکوس و….
    تو سایت میلیتاری

    پاسخ
  6. Lambo
    سوابق: (53 دیدگاه) ,

    ایول دمشون گرم ما هم خوشحال میشیم از پیشرفت کشورمون ولی پدال اخه اینجا ??? اینو باید تو کیهان میخوندم نه پدال!!!!!

    پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      حالا یه مطلب که هزار مطلب نمیشه!

      پاسخ
  7. american and japan
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    واقعا آفرین به هنر ایرانیا که بسیار عالی هستند در این فنون.واقعا ایران هکر های عالی داره و اطلاعاتش رو دست نداره.اگر بخوان الان میتونن از توی دوربین دوم گوشی شما خودتون رو ببینن.بخوان هررر کاری میتونند انجام بدن.واقعا عالی

    پاسخ
  8. امین
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    درسته که متاسفانه توی خیلی از بخشهای صنعت مخصوصا ماشین عقب هستیم ولی اینو بدونید دوستان با همه ی مشکلات که داریم در امنیت هستیم . اطرافتون رو نگاه کنید یه روز خوش ندارن . قدر امنیت و سلامت رو بدونید که بزرگترین نعمت خداست. درسته که آمریکا از نظر صنعت ابرقدرت هست ولی بدونید اونا (منظورم دولت مردانشون) تحمل زنده دیدن یک نفر ما رو هم ندارن. خوشتون بیاد یا نه این ما هستیم که اونا رو نابود میکنیم. به امید روزی که جهان خالی از ظالم باشه.

    پاسخ
  9. امین
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    بعضی وقتا یه سوال برام پیش میاد بعضی از دوستان هستند که حرفای وطن پرستانه میزنن و عده ای بهشون منفی میدن . یعنی اونایی که منفی میدن دوست ندارن کشوری قدرتمند داشته باشند؟؟

    پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      شما زیاد به دل نگیر ! جوونن اشتباه کردن!

      پاسخ
  10. Nissan...Japan
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    من نمیدونم چرا نظراتی که حتی یه درصد از توان کشورمون تعریف میکنن بیشتر منفی میخورن؟!اونایی که منفی میدن خب هممون قبول داریم کشورمون تو بعضی زمینه ها ایرادای اساسی داره ولی دیگه خداییش هکرای ایرانی شاهکار کردن همچنین توانایی نظامی ایرانم پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده و در سایه ایناس که امریکا و اسرائیل الان صاحب ناموس ما نیستن.اینطور که من میبینم خیلی از کسایی که منفی میدن افکارشون هم جهت با bbc میچرخه!

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1472 دیدگاه) ,

    والله چی بگم
    یکی از دوستام تو ایرانخودرو تبریز قسمت ساخت پیکان وانت کار میکرد میگفت اکثر قطعات پیکان که تکنولوژیش از سال 1347 دست ایران هستش. از کشور هند و چین وارد میشد
    حال یکم برام عجیب میاد…….

    پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      دوستت راست میگفت! تازه این قزیه فقت تو پیکان وانت نیست تو همه ی قسمتای شرکته!

      پاسخ
  12. mhd
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    دوستان خواهش میکنم یکم دقت کنید! خودتون میگید ، ایرانخودرو و سایپا…
    اینا دارن محصولات عصر دایناسور ها رو پیندازن به ما ، دلیل نمیشه کل کشورمون تکنولوژیش در همین حد باشه! من نمیدونم واقعا چرا گاهی اوقات یه سری چیزارو قاطی میکنیم.
    مگه ساخت پزوی 40 سال پیش بر عهده ی سیستم نظامی ایرانه که بلد نباشه ماشینای جدیدو ماندسی معکوس کنه؟! بعضی از دوستان میگن چون یه عده نمیتونن تویوتا مونتاژ کنن پس مونتاز این پهباد هم حرف مفته. خب آخه برادر من ربط این مسائل کجاست؟؟؟ اینور شرکتای دزد ماشینسازمون هستن و اونور ارتش و سپاه یه ملت…
    اگه قرار باشه یه روزی ارتش بخواد تویوتا مونتاژ کنه (!!!) خب قطعا براحتی در تواناییش هست. اما اگه همچین روزی برسه ، شما هستید که به جای اونا باید برید از مرزهای کشور دفاع کنید!

    پاسخ
  13. ali
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    کشف این هواپیما در نزدیکی سبزوار و کاشمر بوده وساعت 4:30 دقیقه بامداد توسط یک چوپان و او با بسیج کاشمر وسپس کاشمر با سبزوار تماس میگیرند .تماس چوپانه از طریق 114 بوده و همینقدر میدونم که کار سپاه نبوده

    پاسخ
    1. محمد علي
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دوست عزیز سیستم جمینگ این هواپیما اینطوری کار میکنه که بعد از سقوط حتی سازنده هم قادر به رهگیری نیست اما چون امریکا تعداد فوق العاده زیادی ماهواره جاسوسی با کارایی بالا داره به سادگی محل سقوط رو شناسایی میکنه و اینکه کاری به تلوزیون و غیره ندارم اما ap طی اخبار دقیقی گفت که نیروی دریایی امریکا هم قبلاً هم از نفوذ سیستم های سپاه و پدافند هوایی ارتش ایران به cia اطلاع داده بودند ولی انها اصلاً شکار پهپاد رو ٠ درصد میدونستند
      ولی درپایان دوستان هیچ وقت صنایع دفاعی رو با خودرو سازی یا جای دیگه مقایسه نکنید خواهشا اینا با این حقوقاشون که بزور تو این اوضاع زندگی میکنن و صداشونم در نماید رو با صنعتی مقایسه میکنید که اینقدر سوبسید دولتی میگیرن و اخرشم مردم و تو قبر های متحرکشون به کشتن میدن و تو روز روشن به مردم توهین میکنند واقعاً نا عادلانس که تنها صنعتی که بزور تو این شرایط خودشو سرپا نگه داشته رو با کسایی که گمرک رو گرفتن که یک وقت ملت ماشین خوب سوار نشن ببینید اگه تحریمارو ور دارن همه صنایع میخوان همکاری کنن تا من و شما واقعاً در پایان سود میبریم حتی همین صنعت نظامی دنبال خرید هواپیماس اما صنایع خودرو سازی صرفاً میخوان خودرو های از رده خارج و همین مثلا ملی شون رو به ملت بندازن و اصلاً میزارن کسه دیگه ای بیاد شرمنده واقعاً اعصابم از دست اینایی که تمام پیشرفت های ملت رو بهش گند میزنن خورده

      پاسخ
    2. fluid
      سوابق: (192 دیدگاه) ,

      اره عزیزم کار سپاه نبوده کار چوپانی که میگی بوده !شایدم کار گرگ گله بوده!نظرجالبی بود!!

      پاسخ
    3. مصطفی
      سوابق: (12 دیدگاه) ,

      نه بابا …. راست میگی!! به نظرت ما از پشت کوه اومدیم یا جناب عالی؟؟؟!!! رو کن دیگه یالا … چه اطلاعات مخفی داری ما هم بدونیم خخخخخخخخخخخخخخخ

      پاسخ
  14. مجتبی(ساروی)
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    فقط به اونایی که ذوق مرگ شدن میتونم بگم خیلی بچه این .بیشتر ساده و زود باور

    پاسخ
    1. ali mtr
      سوابق: (56 دیدگاه) ,

      باهوش. زرنگ. روشنفکر .بزرگ .هر چی هستیم عوضش… بی غیرت نیستیم

      پاسخ
  15. حسین
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    یه مطلبی هم از su-30 mk که ایران می‌خواد بخره بگذارید!
    و هواپیما مسافربری سوخو۱۰۰
    و هواپیما یاک۱۳۰ .
    ممنون.

    پاسخ
    1. ساسان.م
      سوابق: (238 دیدگاه) ,

      هیچ کس از پیشرفت کشورش ناراحت نمیشه ولی واقع بینی هم بد نیست
      اینا اگه سطح مهندسی و علم و صنعتشون در حدی بود که تونستن همچین چیزیو مهندسی معکوس کنن چرا نتونستن هنوز F14 رو با تکنولوژی 40 سال پیش مهندسی معکوس کنن؟
      حتی توانایی اوورهال این هواپیما رو هم ندارند چه برسه مهندسی معکوس
      محض اطلاع برتری هوایی ایران تو جنگ فقط وفقط به خاطر همین F14 های استکبار جهان خوار بوده که به قدری ارزشمند بوده واسه ایران که به این جنگنده اجازه پرواز خارج از مرز ایران رو نمیدادن ، هنوزم که هنوزه همین F14 ها البته اگر عملیاتی باشن بعد 30 سال پیشرفته ترین جنگنده های ایران هستند.
      یا مثلا جنگنده صاعقه که فکر میکنم تیم طراح و مهندساش از ایرانخودرو بودن، چرا؟ چون ورداشتن F5 رو یه خورده دستکاری کردن به عنوان صاعقه دادن بیرون (به قول خودمون چراغاشو عوض کردن )
      آدم یاد 405 و پارس و سمند و سورن و دنا و … میفته
      حالا هی جوگیر میشن بعضیا با خوندن یه مطلب رگ غیرتشون باد میکنه

      پاسخ
  16. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1455 دیدگاه) ,

    اگه صنعت خودرو هم دست شیرمردان و جوانان غیورمون بود اوضاعمون این نبود.
    ما که در علوم روز دنیا حرف های زیادی برای گفتن داریم قطعاً میتونیم اوضاع نابسامان خودرویی و صنعتیمون رو هم بهبود و تعالی بدیم. دیگه سخت تر از ب فضا رفتن و اتم شکافتن فک نمیکنم باشه.
    ب امید سربلندی ایران و ایرانی

    پاسخ
    1. ارمان
      سوابق: (997 دیدگاه) ,

      نوید جان سالی 50.000 درس خونده رو کشورمون از دست میده
      چون اصلا قرار نیست ازشون استفاده بشه
      تنها مثله ای که فکر میکنم واقعا مستقلا بهش رسیدیم پزشکیه
      تو هسته ای هم نقش روسها زیاد بود و تمام سانتریفیوژها وارداتی هستن
      البته که تعداد انبوهی دانشمند و انسان وارسته در مملکت داریم اما این حجم راکد بودن کشور در زمینه های مهم صنعتی و تولیدی دیگه داره ازار دهنده میشه

      پاسخ
    2. شهریار
      سوابق: (162 دیدگاه) ,

      دوست عزیز…از قدیم گفتن خواستن توانستن است..ما میتونیم هر کاری بکنیم..باور کنید که از چینی ها بهتریم…ولی اراده ای برای تغییر وجود نداره….دست خیلی ها تو کاره و خیلی ها سود میبرن که صنعت خودرو به این شکل کارش رو ادامه میده.. مطمئن باشید اگه دستهای پشت پرده بذارن همه چیز درست میشه

      پاسخ
  17. Amir
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    یکی نیست بگه حداقل شما که بلدید این همه ماشین خوب تو ایران بیاید اینارو مهندسی معکوس کنید
    باید کل سرمایه این کشور صرف امور نظامی بشه متأسفم.

    پاسخ
  18. شهریار
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    دست مهندس درد نکنه…خیلی عالی بود

    پاسخ
  19. P.G
    سوابق: (485 دیدگاه) ,

    ببینید دوستان از طرفى ما هرگز نباید دستاوردهاى خودمون رو کوچک کنیم و بکوبیم چون این کار عین خیانته،اما از طرفى هم بزرگنمایى و گزافه گویى بیش از حد و پوشاندن حقایق براى گول زدن مردم هم خودش به نوعى دیگه خیانت به حساب میاد،پس به نظر این حقیر بهترین کار گفتن تمام حقایق و شواهد بدون جانب دارى و گرایش خاصیه
    اما در مورد آر کیو این مطلب باید از دو جنبه بررسى بشه:
    جنبه ى اول تحت کنترل گرفتن و فرود این هواپیما در ایرانه که تقریبا این امر محرز هست و حتى خود منابع غربى هم صراحتاً این موضوع رو تایید کردن که پدافند ایران هواپیما رو ساقط نکرده و ایران کنترل هواپیما رو به دست گرفته و به هر سختى تونسته با حداقل آسیب فرود بیاردش که با توجه به سامانه هاى امنیتى زیاد این هواپیما این موضوع خودش بسیار باارزش و قابل ستایشه و نمیشه این موضوع رو رد کرد
    اما جنبه ى دیگه ى این بحث ساخت نمونه ى ایرانى یا همون مهندسى معکوس(بخوانید دزدى تکنولوژى)این هواپیما با کیفیت و تجهیزات و قابلیت هاى مشابه نمونه ى آمریکاییه که بنده به شدت به این امر شک دارم و اون رو بعید میدونم و با توجه به سوابق نه چندان درخشان ایران در ساخت تجهیزات پرنده خیلى خیلى ساده تر و پیش پا افتاده تر از این هواپیماى فوق پیشرفته و همچنین تحلیل هاى زیادى که تحلیلگران و سایت هاى معتبر نظامى جهان پیرامون نمونه ى ایرانى نمایش داده شده در تلویزیون ارائه دادن و اکثرشون هم مستند هست باید بگم که به نظر میاد نمونه ى ایرانى صرفاً یک ماکت رادیو کنترلى با ابعاد خیلى کوچک تر از نمونه ى اصلیه که صرفاً جنبه ى تبلیغاتى داشته و در حال حاضر چیزى که ایران در تلویزیون پروازش رو نمایش داد در اینترنت با قیمت چهارصد دلار به علاقه مندان هواپیماهاى رادیو کنترلى فروخته میشه!چون اندازه گرفتن ابعادو اندازه ى بدنه هواپیماى اصلى و ساخت یک نمونه از اون کار خیلى سختى نیست،بلکه قسمت سخت کار ساخت موتور،ابزار آلات و سنسور ها و کامپیوترهاى دقیق اندازه گیرى،هدایت و مدیریت پرواز،فرستنده و گیرنده هاى رادیویى و ماهواره اى و مهمتر از اون ابزار آلات جاسوسى شامل جمع آورى و مخابره اطلاعات هست و همچنین مهمتر از همه ى این موارد مهندسى مواد و پى بردن به ترکیب آلیاژى مورد استفاده در بدنه و قطعات مختلف و نحوه ى به دست آوردن اون ترکیب هاست که باید قبول کرد براى کشورى بدون سابقه و تکنولوژى مثل ایران رسیدن به این رموز و پیاده کردن و ساخت اون ها ظرف یک یا دو سال کاملا محال و غیر ممکنه و کشورى این هواپیما رو ساخته که صد و ده سال سابقه ى درخشان پشت صنعت هوا و فضاش هست و واقعا کسانى که اطلاعاتى دارن میدونن که ساخت یه موتور جت یا ابزار آلات دقیق پرواز اون هم در این سطح فوق پیشرفته کار یکى دو روز نیست و نیاز به صرف سرمایه،زمان،تکنولوژى و تجربه ى طولانى داره و اینطورى نیست که یه دفه یه شب یکى پا شه بگه یاعلى من میخام موتور جت آرکیو ١٧٠ بسازم،خیلى پیش زمینه ها نیاز داره…
    همچنین خطاب به نویسنده ى محترم مطلب باید عرض کنم که مطلب یک اشتباه فنى داره و اون هم اینکه لبه ى حمله که به لبه ى جلویى بال گفته میشه در زبان انگلیسى به عنوان Leading Edge شناخته میشه نه Angle Of Attack (AOA)i و AOA به زاویه ى حمله اتلاق میشه که در اصل زاویه اى هست که محور عرضى بال که از لبه ى حمله به لبه ى فرار موازى محور طولى هواپیما رسم میشه (chord line) با جریان هواى برخوردى به بال میسازه.خواهشاً اصلاح کنید:)

    پاسخ
    1. سامان از تبریز
      سوابق: (1472 دیدگاه) ,

      ایول داداش نظرت با عقل جور در میاد
      منم با حرف تو کاملا موافقم اونایی که میگن کارخانه خودرو سازی رو با صنایع دفاعی کشور مقایسه نکنید توجه داشته باشند
      ایران چرا نمیتونه یه اف 5 رو مهندسی معکوس کنه ???
      بابا بخدا داداش من تو هنرستان وحدت تبریز که المانها زمان پهلوی ساختند درس میخونه میگفت یه دستگاهایی الان تو انباری هست که مهندس های الانمون ازش سردر نمیارن روی همه دستگاه ها هم نوشته هدیه دولت فدرال المان به هنرستان وحدت
      حالا ما چطوری تونستیم یه پهباد رو مهندسی معکوس کنیم ???

      پاسخ
    2. kevin7360
      سوابق: (68 دیدگاه) ,

      به نظر من این هواپیما کاملا تصادفی و به خاطر نقص فنی سقوط کرده و شانسی هم سالم مونده چون اگه همچین توانایی در پدافند ایران وجود داشن اونو تو یه فرودگاه مثلا نزدیک مشهد فرود می آوردن بدون دردسر نه اینکه بیفته وسط گله یه چوپون و البته کاملا با شما موافقم که اون چیزی که از روش ساختن یه اسباب بازب بیشتر نیست و برای عوام فریبیه چون مثلا روسیه که دارای تکنولوژی هوایی _فضاییه با ساختن یه هواپیمایه رادار گریز یک دهه فاصله داره در حالیکه F-22 و F-35 آمریکایی در حال حاضر عملیاتی هستن

      پاسخ
  20. تصویر پروفایل ismaeil
    ismaeil
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من که توی یه تراشکاری ساده اما خلاق کار میکنم همه چیز رو تعمیر و کپی و در بعض موقع بهترش میکنیم حالا مال هر کشوری باسه درسته که اونا جلو هستن اما ادم خلاق همیشه جلو تره و سپاه هم خلاق بوده

    پاسخ
  21. akbar
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    یه مقاله هم راجبه خودروهای نظامی ایران بنویسید
    تو یه جاخوندم همشون موتورشون همون نیسان آبی خودمونه با کمی تغییرات
    اگه می دونید اطلاع رسانی کنید دست شما درد نکنه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.