X57، هواپیمای تمام برقی ناسا

ناسا همواره در تلاش جهت بهبود بهره‌وری انرژی در پروازها بوده است و سال گذشته نیز اعلام کرد که تصمیم دارد تا 20 سال آینده هواپیماهای مسافربری تجاری تمام برقی را به آسمان فرستاده و صنعت هوانوردی را متحول کند. مدیر این سازمان «چارلز بولدن» به‌تازگی برنامه‌ای بانام X-57 را به‌عنوان گامی کوچک به سمت هدف مذکور معرفی کرده است که اولین هواپیمای تمام برقی ناسا محسوب می‌شود. X-57 یک هواپیمای کوچکِ تک نفر بانام مستعار «مَکسوِل» (Maxwell) است که پرواز بدون تولید دی‌اکسید کربن را نشان می‌دهد.

Nasa-X57-03

سیستم نیروی محرکهٔ X-57 متشکل از 14 موتور الکتریکی است که در سراسر بال بسیار نازک آن نصب‌شده‌اند. این موتورها نیروی خود را از باطری‌هایی می‌گیرند که می‌تواند بر روی زمین و با استفاده از سلول‌های خورشیدی شارژ شوند. هرچند در این هواپیما جهت نشست‌وبرخاست از هر 14 موتور استفاده خواهد شد اما پس از ارتفاع گرفتن هواپیما فقط دو موتور بزرگِ نصب‌شده در نوک بال‌ها نیروی مور نیاز جهت به‌پیش راندن هواپیما را تأمین می‌کنند که می‌توانند پرنده را تا 160 کیلومتر به پرواز درآورند. محققان ناسا امیدوارند بتوانند ثابت کنند که با استفاده از موتورهای بیشتر و توزیع برق در بال‌ها می‌توان انرژی موردنیاز برای دستیابی هواپیما به‌سرعت کروز 280 کیلومتر در ساعت را کاهش داد.

Nasa-X57-02
X-57

به گزارش واشنگتن‌پست، ناسا یک جدول زمانی چهارساله برای X-57 تعیین کرده است و پس‌ازآن قصد ساخت یک سری از هواپیماهای الکتریکی بزرگ‌تر باقابلیت حمل بار و مسافر بیشتری را دارد. دیگر غول‌های صنعت هوافضای دنیا همچون بوئینگ و ایرباس نیز برنامه‌ها و پژوهش‌هایی را به ساخت هواپیماهایی با نیروی محرکهٔ تمام الکتریکی و یا هیبریدی اختصاص داده‌اند تا جایگزینی باشند برای جت‌های تجاری فعلی که حجم قابل‌توجهی سوخت مصرف کرده و منبع بزرگِ تولیدِ رو به رشد آلودگی و دی‌اکسید کربن هستند.

Nasa-X57-01

حال ناسا نیز به رقابت ساخت هواپیماهای الکتریکی پیوسته و به‌سرعت در حال حرکت به‌سوی آینده‌ای پاک‌تر و ساکت‌تر است. شایان‌ذکر است که پروژه‌های سری X، مجموعه‌ای از هواپیماها، موشک‌ها و حتی سفینه‌های فضایی آزمایشی هستند که توسط نیروی هوایی ایالات‌متحده و ناسا در طول 70 سال گذشته توسعه‌یافته‌اند. ازجملهٔ این پروژه‌ها می‌توان به هواپیمای X-1 اشاره کرد که در سال 1947 توسط کاپیتان نیروی هوایی «Chuck Yeager» به پرواز درآمد و اولین هواپیمایی بود که توانست دیوار صوتی را بشکند. این هواپیما موجب طلوع عصر جدیدی در صنعت هوافضا شده و آغازگر پروازهای مافوق صوت بود.

هواپیمای X-1 اولین هواپیمای مافوق صوت دنیا
هواپیمای X-1 اولین هواپیمای مافوق صوت دنیا

یکی دیگر از پروژه‌های سری X نیز X-15 نام داشت. X-15 یک موشک-هواپیما بود که از موتور راکت به‌عنوان پیشرانه استفاده می‌کرد. این هواپیما یک پروژهٔ تحقیقاتی و آزمایشی بود که توانست رکورد بیشترین سرعت و ارتفاع پروازی را بنام خود ثبت کند. X-15 طی سال‌های 1959 تا 1968 پروازهای متعددی را به انجام رساند و توانست به حداکثر سرعت 7274 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و رکورد رسمی سریع‌ترین هواپیمای سرنشین دار دنیا را بنام خود ثبت نماید که همچنان پابرجاست. بعلاوه رکورد بیشترین ارتفاع پرواز را نیز با پرواز تا مرز فضا بنام خود به ثبت رساند. X-15 به توسعهٔ برنامه‌های فضای ناسا همچون آپولو و شاتل کمک فراوانی کرد.

موشک-هواپیمای X-15 سریع ترین هواپیمای سرنشین دار دنیا
موشک-هواپیمای X-15 سریع ترین هواپیمای سرنشین دار دنیا

پروژه‌های سری X همچنین شامل ساخت هواپیمای جت با سوخت هسته‌ای نیز می‌شد. در این پروژه که X-6 نام داشت از یک بمب‌افکن کُنوِیر B-36 جهت مراحل اولیهٔ آزمایش استفاده از سوخت هسته‌ای در هواپیما استفاده شد. قرار بود در هواپیمای X-6 از رآکتورهای هسته‌ای جهت نیرو بخشیدن به هواپیما استفاده شود که بمب‌افکن را قادر می‌ساخت برای هفته‌ها بدون نیاز به سوخت‌گیری در آسمان به پرواز درآید. البته این پروژه به دلیل خطرات زیاد کنار گذاشته شد.

کنوریر NB-36H بمب افکنی جهت آزمایش حمل سوخت هسته ای برای پروژه X-6
بمب افکن کنوریر NB-36H که جهت آزمایش حمل سوخت هسته ای در پروژه X-6 استفاده شد

حال پروژهٔ X-57 نیز قصد دارد راه پرافتخار گذشتگان خود را ادامه داده و همانند هواپیماهای سری X گذشته، تحولی در صنعت هوافضا ایجاد کند. X-57 نخستین هواپیمای سری X ناسا در این دهه بوده و طرحی است جهت توسعهٔ تکنولوژی که به بهبود مصرف سوخت، کاهش انتشار دی‌اکسید کربن و کاهش سروصدا می‌انجامد. همچنین این پروژه تا حد زیادی مسیر توسعه و ساخت هواپیماهای کوچک، سریع‌ و کارآمد را هموار می‌کند. چارلز بولدن در رابطه با این پروژه می‌گوید:

«هواپیمای سرنشین دار X-57 ناسا، اولین گام در آغاز دوره‌ای جدید از حمل‌ونقل هوایی است»

ناسا امیدوار است با تلاش‌های خود درزمینهٔ هواپیماهای برقی بتواند نشان دهد که این آیندهٔ پرواز است.

1461724993_180
پروژه های ناسا برای آیندۀ صنعت هوانوردی

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

8 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3673 دیدگاه) ,

    خیلی خوبه که از این مطالبم میذارین. ممنون از سایت پدال و نویسنده های خوب و بویژه آقای امیر دهقان دستگردی عزیز.

    پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4302 دیدگاه) ,

    و باز هم پیشرفت، همیشه در جهت پیشرفت و ترقی.

    پاسخ
  3. یو اس اس اینترپرایز
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    باتشکر از اقای دستگردی عزیز

    پاسخ
  4. Archi KHAN
    سوابق: (1655 دیدگاه) ,

    ممنون امیر دهقان دستگردی عزیز
    لطفا در مورد هواپیماهای کوچک و شخصی تک / دو سرنشینِ هم مطلب بزار.
    باتشکر

    پاسخ
  5. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    یه عده هستن می خوان ادای روشن فکرای وارسته! رو دربیارن و میگن نبود امریکا برای این دنیا بهتره!فکر کنم چنین ادمای روشن فکر نمایی یادشون رفته اکثر تکنولوژی های پایه و اساسی از امریکا میاد و ازادی های مدنی و حتی جریانات فکری لیبرال و ازادی گرای جدید موجبش قانون اساسی امریکاس!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.