طراحیفراری

پایان طراحی‌های پینین‌فارینا در محصولات فراری

پس از معرفی فراری ۸۱۲ سوپرفست، سرانجام مدل دوست‌داشتنی F12 برلینتا  رسماً‌ به پایان خود رسید.  البته چندان جای نگرانی نیست؛ چرا که سوپرفست در واقع یک نسخه بازنگری شده از F12 است و با یک پیشرانه تنفس طبیعی V12 با قدرت ۷۸۹ اسب‌بخار و سیستم فرمان چهار چرخه تکمیل می‌شود. امّا ورود رسمی ۸۱۲، یک موضوع قابل‌توجه دیگر را نیز به دنبال دارد؛ اینکه این مدل پایانی است بر دوره‌ای که فراری از طراحی‌های بدنه پینین‌فارینا در محصولات خود استفاده می‌کرد.

ferrari-812_superfast-2018-1024-01
خانه طراحی پینین‌فارینا که در تورین ایتالیا مستقر است و در سال ۱۹۳۰ تأسیس شده، اولین بار در سال ۱۹۵۱ به کار کوچ‌بیلیدنگ برای فراری پرداخته و همکاری‌اش با این خودروساز را تا قرن بیست‌ویکم ادامه داده است. فراری علاوه بر پینین‌فارینا از کوچ‌بیلدرهای دیگر نیز در سال‌های دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی بهره می‌برد، امّا از دهه ۱۹۷۰ پینین‌فارینا تبدیل به طراح اصلی محصولات جاده‌ای فراری تبدیل شد؛ البته به‌جز ۳۰۸ GT4 که توسط «برتونه» طراحی شده بود

Ferrari California T
Ferrari California T
در همین حال، فراری از ۶ سال پیش استودیوی طراحی داخلی خود را با عنوان «چنترو استیله فراری» راه‌اندازی کرده است. چنترو استیله فراری در ابتدا پروژه‌هایی را به صورت مشترک با پینین‌فارینا دنبال می‌کرد، امّا «لافراری» آغازگر یک دوره جدید برای برند بود؛ چرا که اولین محصولی از فراری بود که به صورت کامل در داخل این کمپانی طراحی می‌شد. لوکا دی مونتزل‌مولو (Luca di Montezelmolo)، کسی که بعداً از مدیریت فراری رفت، در هنگام معرفی لافراری در سال ۲۰۱۳ به اتوموتیو نیوز می‌گوید:

هیچ اثری از پینین‌فارینا (در لافراری) نیست.

فراری کالیفرنیا، ۴۵۸ و FF، همگی از طراحی‌های پینین‌فارینا بهره می‌برند و بنابراین نشان‌های Pininfarina را در خود دارند. امّا در مدل‌های جایگزین، یعنی کالیفرنیا T، ۴۸۸ و GTC4 لوسو، خبری از این نشان‌ها نیست. فراری در مراسم رونمایی از کالیفرنیا T از همکاری مرکز طراحی این کمپانی با پینین‌فارینا برای بدنه این مدل خبر داد، امّا این موضوع برای هیچ‌کدام از مدل‌های ۴۸۸  یا GTC4 لوسو صدق نمی‌کند.

Ferrari 458 Speciale
Ferrari 458 Speciale
F12 برلینتا تنها «فراری» موجود در بازار به شمار می‌رفت که از قلم طراحان خودروی حاضر در پینین‌فارینا بهره می‌برد. در نتیجه با جایگزینی این مدل، دیگر هیچ‌کدام از خودروهای فراری نشان Pininfarina را بر تن نخواهند داشت. مدل ۸۱۲ سوپرفست خودرویی که سراسر مراحل توسعه و طراحی خود را در داخل کمپانی فراری طی کرده است.

2014 Ferrari f12 berlinetta
Ferrari f12 berlinetta
البته مطمئناً تمام مدل‌های حاضر در خط تولید کنونی فراری، از پینین‌فارینا تأثیر پذیرفته‌اند؛ چرا که در واقع، تمام این خودروی نسخه‌هایی ارتقا یافته از فرم‌های اولیه خانه طراحی مستقر در تورین هستند. با این وجود، این لحظه آغاز مهم در تاریخ فراری است؛ دوره‌ای که جرقه‌های اولیه آن با لافراری زده شده است.

Ferrari FF
Ferrari FF
اگرچه در حال حاضر هیچ محصولی از فراری توسط پینین‌فارینا طراحی نمی‌شود، امّا این دو کمپانی ایتالیایی احتمالاً به همکاری خود در آینده ادامه خواهند داد. شنیده‌ها حاکی از آن است که مرکز طراحی فراری به کار با پینین‌فارینا بر روی پروژه‌های خاص ادامه می‌دهد. البته منظور از «پروژه‌های خاص» در اینجا چندان مشخص نیست، ولی می‌توان نمونه‌های سفارشی مشتریان مانند نسخه SP12EC مبتنی بر ۴۵۸ متعلق به اریک کلپتون (Eric Clapton) را از این نوع دانست.

ONE OFF SP12EC SHOWROOM 26-10-2011 ph.luca toni/lapresse 2011© Ferrari S.p.A.
خودروساز هندی، ماهیندرا قبلاً در سال ۲۰۱۵ اقدام به خرید پینین‌فارینا کرد. در همین زمان، یکی از معاونان اجرایی ماهیندرا به خبرنگاران گفت که پس از این معامله، رابطه پینین‌فارینا با فراری همچنان به قوّت خود باقی خواهد ماند. از آن زمان تمرکز پینین‌فارینا بیشتر به طراحی داخلی خودران‌ها و نوآوری در زمینه پیشرانه‌های الکتریکی معطوف شده و در عین حال، به همکاری در پروژه‌های خاص تک‌نسخه‌ای با فراری پرداخته است. این خانه طراحی ایتالیایی قرار است که به‌زودی در موتور شوی ژنو ۲۰۱۷، یک خودروی کانسپت با نام قهرمان فرمول یک، امرسون فیتی‌پالدی به نمایش بگذارد.

A Pininfarina logo is pictured at the Casa Enzo Ferrari museum during a media preview in Modena
با اینکه همکاری پینین‌فارینا و فراری رسماً پایان نیافته، امّا این یک لحظه غمگین در دنیای طراحی خودرو است. این دو کمپانی در کنار هم برخی از خارق‌العاده‌ترین و زیباترین مدل‌های تاریخ اتومبیل را خلق کرده‌اند. مطمئناً فراری همچنان به شاهکارهای خود ادامه خواهد داد، امّا آینده پینین‌فارینا چیزی است که کنجاوی همگان را برمی‌انگیزد. بیایید امیدوار باشیم که این پایان راه بین دو کمپانی مشهور نباشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Amir3p7

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من ۸۱۲ زشته ایکاش همکاریشون رو با پینین فارینا تمام نمیکردن

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. HuayraandLaferrari

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (111 ديدگاه)

      دقیقا منم موافقم با نظرت، طراحیش واقعا زشته اونایی هم که قبول ندارن به نظرم نمی خوان قبول کنن و گرنه عکس f12 و این ماشین رو جلو حتی یه بچه هم بزاری میگه f12 قشنگتره

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. Ferrari

        ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        دوست عزیز نظر شما محترمه ولی نمیدونم چرا میخواین نظرتونو به دیگران تحمیل کنید.برای من 812 از F12 هم زیباتره

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. امیرحسین

          ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (102 ديدگاه)

          به نظر من هم f12 و 458 هر دوتاشون از مدل جدیدشون قشنگ ترن

          موافقم 1
          مخالفم 1
  2. Ace

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    پینین فارینا => فراری
    برتونه => لامبورگینی
    این 2 شرکت طراحی انگار فقط برای این 2 خودروساز رقیب ساخته شده بودن.
    اکثر خودروهای به یاد ماندنی فراری ، توسط پینین فارینا طراحی شدن.
    و همین طور زبان طراحی امروز لامبورگینی محصول ایده های برتونه و شخص “مارسلو گاندینی” هست.
    Alfa Romeo Carabo بهترین مثال از ایده های برتونه در طراحی خودرو هست.

    البته متاسفانه برتونه در سال 2014 ، منحل شد.

    از طراحی های معروف پینین فارینا که ما مردم ایران باهاش آشنایی داریم ، میشه 3 ماشین رو نام برد.
    1- هافی لوبو 2-اوپل اومگا 3- پژو 405

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. mans

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (51 ديدگاه)

    من جایه سران لامبورگینی بودم واسه همکاری با این شرکت درنگ نمیکردم واقعا که این شرک عالیه ولی از اون جایی که لامبو الان دست آیودیه این امکان به صفر میرسه
    من به سخصه عاشقه F430 scuderia هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mans

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (51 ديدگاه)

    من جایه سران لامبورگینی بودم واسه همکاری با این شرکت درنگ نمیکردم واقعا که این شرک عالیه ولی از اون جایی که لامبو الان دست آیودیه این امکان به صفر میرسه
    من به شخصه عاشقه F430 scuderia هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Madjid

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      لامبورگینی خودش یک استودیوی طراحی فوق خفن داره. به اسم جیوجیارو ایتال دیزاین.

      چند تا از ماشین هایی که این استودیو طراحی کرده :
      مزراتی MC12
      مرراتی مراک
      آلفارومئو بررا
      دوو ماتیز ( ماتیز خودمون?)
      و …. .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. وحید

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (325 ديدگاه)

    مرکز طراحی خود فراری هم کارش عالیه
    با وجود طراحی کم نظیر لافراری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. audi sq7

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    پدال عزیز،میشه یک مقاله درمورد استودیوهای طراحی معروف یا سر طراحان شرکت های بزرگ بزارید
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. javadm4

      ۱ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (53 ديدگاه)

      شدیدا موافقم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ایمان

    ۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (258 ديدگاه)

    فراری زشت اصلا وجود نداره.تمام مدلهای فراری شاهکار هنر و تکنولوژی هستند.به همین علت گرانقیمت ترین خودروهای آنتیک و کلکسیونی خودروهای فراری هستند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. enzo

    ۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (321 ديدگاه)

    P 4/5 مدل شاهکاری بود انصافاً
    به سفارش جیمز گلیکن هاوس با طراحی پینین فارینا و توسعه فراری

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا