کراس‌اورهای کوپه، خودروهایی با طراحی خطرناک

مسئول طراحی سیتروئن طراحی کراس اورهای کوپه را به خاطر محدودیت دید به عقب به واسطه سبک خاص طراحی، خطرناک خواند.

2016 Mercedes-Benz GLE-class Coupe
2016 Mercedes-Benz GLE-class Coupe

فردریک دوورنیر رئیس بخش طراحی بیرونی سیتروئن دراین‌باره به پایگاه خبری کارادوایس گفت:

چیزهای فانتزی یک کوپه مثل ب‌ام‌و X4 و X6، مرسدس بنز GLE کوپه و مدل آینده‌ی GLC کوپه درنهایت به خاطر شیب زیاد سقف در قسمت عقب تبدیل به یک طرح خطرناک می‌شود. این شیب سقف که دید در عقب را به‌شدت کاهش می‌دهد فضای بار و همچنین فضای سر در قسمت عقب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

2017 BMW X4 M40i
2017 BMW X4 M40i

دوورنیر همچنین بیان کرد که این طراحی بد که با تقلیدی کورکورانه دنبال شده را نمی‌پسندد چرا که تنها طرح و ایده‌ای جدید است. به نظر او طرح‌های جدید باید بر روی ترکیبی از راحتی، عملکرد و دید مناسب متمرکز شود تا رانندگی برای هر کسی راحت شود. او در ادامه‌ی این بیانیه به خودروی C4 کاکتوس اشاره داشت. این خودرو که مسلماً به یکی از موفقیت‌های کمپانی پژوسیتروئن تبدیل می‌شود همان خودرویی است که پژو برای بازگشت به دوران طلایی‌اش به آن نیاز دارد.

2015 Citroen C4 Cactus
2015 Citroen C4 Cactus

وی اعلام کرد که در حال حاضر سیتروئن بر روی یک شاسی‌بلند سایز متوسط کار می‌کند و این خودرو نهایتاً تا دو سال آینده وارد بازار می‌شود. جزییات و مشخصات فنی این مدل تا امروز فاش نشده است اما انتظار می‌رود که این خودرو مشخصات مشترکی با کانسپت ایرکراس داشته باشد. کانسپتی که پیش‌تر در نمایشگاه خودروی شانگهای چین معرفی‌ شده بود.

منبع: motor1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

24 دیدگاه

  1. دکتر داریوش
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    خدایی راست میگه
    مشکل دید هم نباشه، اخه چه لزومی داره که فضا و راحتی رو تو یه خودروی suv فدای دراوردن یه همچین استایلی کنن!!!
    ارتفاع سقف و جای بارو بزنن که مثلا” فرم کوپه به یه شاسی بلند بدن! دید هم که اصلا” نزدیک صفر!
    اونایی که نشستن می دونن چی گفته
    ثانیا” خود طرح که البته کاملا” سلیقه ای هست، ولی تو x4 مثلا” با اینکه دماغه خیلی زیبا و با استایلی داره عقبش بد جوری بی قوارست! انگاری این قسمت مال یه ماشین دیگست!!
    تو ایرودینامیک هم که تاثیری نداره!!
    اینه میگن یکی یه کاری میکنه بقیه هم…….

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل بابک
      بابک
      سوابق: (140 دیدگاه) ,

      ببینید بحث تولید در دنیای امروز حول محور فروش میچرخه
      وقتی BMW برای اولین بار این کار رو تو مدل X6 انجام داد با اقبال خیلی خوبی همراه شد و سود بیشتری کرد نسبت به مدل X5
      بقیه شرکت ها هم که دنبال این سود هستن دارن این کار رو تکرار میکنن
      متاسفانه خیلی از قوانینی که در دنیای امروز می بینیم فقط بر پایه منفعت ها بنا شده و خوب یا بد بودن دیگه اهمیت سابق رو نداره
      و بقیه ش هم که بحث سلیقه هست تو مدل X4 درست میگین ولی تو مدل X6 خیلی نمای زیباتری شده به نظر من

      پاسخ
    2. simorq
      سوابق: (34 دیدگاه) ,

      اون مشکل دید عقب رو میشه با یه دوربین حل کرد

      پاسخ
      1. ارمان
        سوابق: (994 دیدگاه) ,

        یعنی در طول رانندگی تلوزیون ببینیم جای اینه؟ بد جلو رو کی نگاه کنه !
        اها مشکلی نیست واسه جلو هم یه دوربین میزاریم!!!!

        پاسخ
      2. Hossein
        سوابق: (11 دیدگاه) ,

        حالا اگه در حین رانندگی دوربین عقب از کار افتاد یا گل روش پاشیده شد چیکار کنیم.
        لابد باید سرمونو از شیشه بکنیم بیرون یا برف پاک کن برا دوربین عقب بزاریم.

        پاسخ
    3. simorq
      سوابق: (34 دیدگاه) ,

      این جوری هم که شما میگی چرا ادم باید بره کوپه بخره که دونفر به زور توش جا میشن بره سدان بخره بهتره طرف واسه چی بره مثلا z4 یا 911بخره تا وقتی سدان ها هستند

      پاسخ
      1. مجید
        سوابق: (12 دیدگاه) ,

        کوپه سرعتش بیشتر از سدانه و اسپورته
        کراس اور کوپه نه آفرود میتونه بره
        نه جا داره
        نه جمع و جور بیرونش
        هندلینگ بدتری نسبت به سدان ها داره
        تمام نقاط ضعف کوپه ها و کراس اور هارو جمع کردن شده کراس اورد کوپه
        و اتفاقا خیلیا یه جای زی4 میرن سدان های اسپورت پر سرعت میخرن

        پاسخ
    4. Archi KHAN
      سوابق: (1653 دیدگاه) ,

      چه ربطی داره دکترجان
      حالا فردریک یه شکری گفت ! دیگه شد حرف حق !!؟؟؟!!
      دیگه با این همه تکنولوژی دوربین ها و رادارها و …

      پاسخ
      1. آرماااان
        سوابق: (335 دیدگاه) ,

        عجب،سه تا آینه،دوربین و سنسورهارو برا همین کار نصب کردن دیگه،حالا سیتروئن لنگ نگاه تو اینه ی داخل کابینه؟عجب،بنظرم این نوع طراحی یه طراحیه خاص و نواورانه بود که شرکتای بزرگ و قدری مثل بنز و آکورا هم بعد از بی ام دبلیو بهش رسیدن

        پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4276 دیدگاه) ,

    صحبت خیلی خوبی کرد.

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    پس طبق ادعا این اقا نشستن تو لامبورگینی مثل خودکشی هستش چون تو نسخه های مجهز به درپوش فیبر کربنی موتور دید عقب صفر هستش

    پاسخ
  4. شاسی
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    من بشدت مخالف این طراح سیتروئن هستم، چون دلایلی دارم که حرفش رو بی منطق میدونم: اول اینکه طراحی به روز شده ی این خودرو ها هیچ مشکلی در دید جلو نداشته و دید عقب هم با آینه های کناری بطور دقیق تنظیم و جبران میشوند. دید عقب فقط برای دنده عقب گرفتن لازم است که به قول یکی از دوستان با دوربین و حسگر های هشدار جبران میشوند. دوما اینکه بازار به سوی طراحی های مفهومی و زیبا تر کشیده شده است تا طراحی های خشک و زاویه دار، و سوم اینکه فروش همواره با نیاز مشتری در رابطه است پس لزومی ندارد فضای بیشتر در اختیار قرار گیرد وقتی که نیازی به آن نیست و به گونه های دیگر مثلا افزایش عرض خودرو جبران میشود.
    و در آخر اینکه سلیقه ی مشتریان خودروی کراس اوور سیتروئن رو کمتر می پسندد.

    پاسخ
  5. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    اصلا عاشق این مدل بودن X6 ام

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل احمدرضا خواجه زاده
    احمدرضا خواجه زاده
    سوابق: (1029 دیدگاه) ,

    آخه کاکتوس چیش موفقیته
    بعد پژو باید از سیترون درس بگیره ؟
    یا ب ام و و بنز بیان از سیترون درس بیگرند؟
    فکرکنم یکم اعصابش خراب بوده اینا رو گفته تازه کلاس بندی ها گوناگون هستند و هرکس بسته به سلیقش میخره اگه اینز
    این طوریه پورشه 918 که واسه افراد خیلی قد بلند اذیت کنندس به درد نمیخوره یا لامبو ها که دید عقبشون خوب نیست
    بعد x6 نیازی به نگاه عقب نداره چون راحت با دوربین عقب می تونی عقبو نگاه کنی حتما نباید دنده عقب باشد

    پاسخ
  7. دکتر داریوش
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    صحبت اکثر دوستان کاملا” درسته
    ولی دو تا نکته:
    اول اینکه این جریان کم شدن دید و این حرفا مشکل اصلی نیست! واقعا” نیست
    چون اصلا” مگه اینجوری هم نباشه تو یه شاسی بلند چقدر ادم دید به پشت ماشین داره،بیشتر سنسور و اینه بغل به کار میاد! چون هم ارتفاع زیاده هم فاصله راننده تا عقب زیاده! دوربین باشه که تمومه
    دوم اینکه دوستان به خاطر بحثی که مطرح شده طراحیهای سیترون رو ملاک عدم انتقاد قرار میدن که البته دلیل نمی شه! نه سیترون همیشه بد بوده و نه ب ام و همیشه خوب
    چون این دو برند از اساس با هم فرق دارن
    اخر اینکه واقعا” نمیشه زیبایی x6 رو انکار کرد.اون هیبت و استایل با اون فرم بدنه ، یکی ازجذاب ترین خودروهای دنیاست
    ولی دقیقا” نکته همینجاست! موفقیت اون باعث جوگیری بقیه شد! حتی خود ب ام و!!!
    اخه این x4 نه استایل و هیبت x6 رو داره،نه تناسب یه سدان رو !

    پاسخ
    1. ارمان
      سوابق: (994 دیدگاه) ,

      داریوش جا ن همچی بستگی به دیدگاه فرد خریدار داره
      من با شما موافقم اصولا کار کرد فنی دوام و کم نقص بودن ماشین اساسی تر هستش و دیگه اصلا فراموش شده که ماشین واسه چی ساخته شده؟
      جالبه چشم و هم چشمی مردمی از ما ساخته که در زمان خرید خودرو اگار میخوان واسه خونه پرده بخرن! این خوشکله این خوشکل نیست یه سوال نمیپرسن اقا مصرفش چطوره
      متراژ ترمزش چقدره؟ فروشنده ها هم که دیگه نپردازیم بهتره
      (مردی که در ابادان سانتافه با اپشن گرمکن صندلی عقب خریده که بگه فول خریدم)
      با این حال به نظر این نوع طراحی ها ایراداتی داره اما چون bmw میزنه از دیدگاه دوستان ایراد محسوب نمیشه . و چون bmw , bmw هست سیتروعن باید دهنش رو ببنده و نظر نده؟ چرا ؟ احتمالا چون به این شیوه زندگی عادت داریم !.

      پاسخ
  8. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    این قسمت از گفته طراح که گفته باید خودرو برای کارایی بیشتر و بهتر شدن رانندگی طراحی بشه درست. اما زیبایی چیزی نیست ک بخواد فدای فاکتورهای دیگه بشه.
    به علاوه مشتری هست که حرف اول و آخر رو میزنه.نه متخصصین و منتقدین.
    شخصاً از اس یو وی کوپه خوشم نمیاد و کاملا دوست دارم با هیبت و استایل خودش باشه. اما این طرح کوپه در بازار خوب جواب داده .حالا هر چقدرهم میخواد ضعف و نقص و مشکل داشته باشه.

    پاسخ
  9. FcmZ
    سوابق: (85 دیدگاه) ,

    احتمالا تصور یک دنیای رویایی برای اقای فردریک دوور دنیاییه که همه سوار بر یک MPV از شرکت سیتروئنن!!!!!!!!
    والا مزخرفترین ماشین ها میشن 918 و لافراری و پی1. چون نه میتونی باهاشون بری خرید و نه بچه ها رو ببری مدرسه.
    شاید اقای فردریک دوور اون ساعتی که این حرف رو زده یا در حالت طبیعی نبوده یا سنش بالای نوده.

    پاسخ
  10. دکتر داریوش
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    درست میگی ارمان جان
    وضعیت انتخاب و اظهار نظر در مورد خودرو تو ایران متاسفانه داستان ها داره!!!

    پاسخ
  11. پرهام
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    به نظر من این سبک طراحی اگه تو کلاس خاصی مثل خود x6 باشه دید عقب خیلی مطرح نیست و با انواع و اقسام سنسور و رادار و دوربین جبران میشه مثل سوپر اسپورت ها ولی اگه این سبک طراحی برای خودرو های اقتصادی تر و کاربردی تر مثل سیتروئن کاکتوس باشه اونوقت گفته این آقا قابل باور تره ولی کلا معلومه چرا اینارو گفته چون آخرش به سیتروئن کاکتوس خودشون اشاره کنه .

    پاسخ
  12. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .
    من که کلا ازینجورکلاس خودرویی خوشم نمیاد ،ولی وقعا اینکه یک شاسی بلند باید ابعاد و راحتی داشته باشه . این کلاس خودرویی سوسوله . از نظر من ابهت لازم رو نداره .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.