طراحیهفته نامه

کلیشه‌ای‌ترین طراحی در نمایشگاه دیترویت

تویوتا FJ کروزر ۲۰۰۶ سقفی داشت که از رنگ‌آمیزی متفاوتی نسبت به بدنه بهره می‌برد. این رنگ تا ستون C و کمی زیر بخش بالایی پنجره‌های کناری ادامه داشت و شاید این کار آغاز کننده‌ی عصر جدید سقف‌های شناور بود. نیسان با بکار بردن جزئیات برشی از رنگ مشکی در ستون‌های C یا D ایده‌ی استفاده از طراحی سقف شناور را توسعه بخشید. سومین نسل مورانو ۲۰۱۵ این طراحی خلاقانه را با خود به همراه داشت و پدیدار شدن طراحی سقف شناور در نسل هشتم ماکسیما ۲۰۱۶ مهر تأیید دیگر بر استفاده از این خط‌مشی در مدل‌های مختلف نیسان بود. در نمایشگاه خودروی دیترویت سال ۲۰۱۷ خودروهای زیادی این طراحی را بکار گرفته بودند که ما به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شورولت بولت EV

2017-chevrolet-bolt-ev-c-pillar
شاید این خودرو شبیه‌ترین طراحی سقف شناور به مورانو را داشته باشد. حداقل خودروی الکتریکی شورولت هیچ‌چیزی را از نیسان لیف کپی نکرده است.

2018-gmc-terrain-c-pillar
می‌توانیم فرض کنیم که تیم طراحی شورولت شاید پیش از رونمایی از سقف شناور مورانو سقف بولت را طراحی کرده باشند اما باور اینکه طراحان جی ام سی تراین هرگز بولت را ندیده‌اند سخت است.

  • تویوتا C-HR

2018-toyota-c-hr-c-pillar
تویوتا روشی متفاوت را داشته و برش مشکی سقف شناور خود را به گونه‌ای دیگر طراحی کرده است.

2018-honda-odyssey-c-pillar
هوندا برخلاف تویوتا خط پایین را در پیش گرفته و سقف شناور اودیسه همتراز خط شانه است.

2018-lexus-lc500-c-pillar
حدس می‌زنیم شما نیسان را به یاد نخواهید آورد اما استون مارتین را چرا. (DB11 نیز طراحی سقف شناور را دارد اما استون مارتین در دیترویت حاضر نبود.)

  • تویوتا پریوس

2017-toyota-prius-c-pillar
بله چهارمین نسل پریوس تنها برای جوری جنس در دیترویت حاضر بوده اما اولین بار در سال ۲۰۱۶ ظاهر شده و واضح است که طراحی آن پیش از مورانو انجام پذیرفته است.

2018-toyota-camry-xse-c-pillar
کمری و پریوس متفاوت‌تر از دیگر طراحی‌های یاد شده هستند. البته این نوع طراحی سقف مشکی و سفید بیشتر شبیه فارادی فیوچر FF 91 است.

  • گک ترامپچی GE3

2018-gac-trumpchi-ge3-c-pillar
آخرین خودروی حاضر در نمایشگاه با این نوع طراحی که البته به برندی چینی تعلق دارد (و یادآور سنت کپی کاری چینی‌ها است) باعث شگفتی ما شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. احسان

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    مسخره بازی جدید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. رضا

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (310 ديدگاه)

    کلیشه ای ترین طراحی توی 2-3 سال اخیر اینه که کنار جلو پنجره کشیده میشه تا به چراغ جلو وصل میشه
    از BMW M4 شروع شد. تا هیوندای و کیا و مرسدس و مزدا و همه………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Ali kjh

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    این همه ماشین نوشتین اشکال نداشتن هیچ کدومشون.
    همین که رسید به چینیه شد کپی کاری. بسه دیگه کی میخوایم تمومش کنیم؟
    درسته چین کپی کاره ولی کمپانی کگ انصافا جز خیلی خوب هاب چینه و خط طراحیش هم تقریبا خاص خودشه ولی خب ما قبول نمیکنیم میگیم فلان چیزش از آئودیه اینش از فورده… اگه اینجوریه همه ماشینا چرخ دارن کپی از کالسکه ست و چراغ دارن که ایده ادیسون بوده!! :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. كاپيتاليسم

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (194 ديدگاه)

    اصرار خودرو سازها به گسترش سقف شناور رو درک نمیکنم ، بنظرم انچنان زیبایی نداره (نظر شخصی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. PARKER

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    خوشم میاد آلمانی ها همیشه راه خودشون رو میرن و هیچ کس رو در حدی نمیدونن که ازش الگو برداری کنن. 💪💪💪
    هیچ وقت از خودروسازان آلمانی ناامید نشدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Bavaria

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    ب ام و i3
    البته از بولت و همه اینا قدیمیتره
    به هرحال خود ب ام و هم کم طراحی جدید نداده که بعد همه ازش استفاده کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bavaria

      ۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      نمونش سری پنج سال ۲۰۰۴ رو نگاه کنید
      در این ماشین بود که اولین بار خط کمر معروف ب ام و متولد شد و اکثر کمپانی ها از اون ایده استفاده کردند
      یا کاپوت و در صندوق که به صورت پلکانی به گلگیرها وصل شد که بعد در تویوتا کمری ۲۰۰۷ به وضوح قابل مشاهده بود
      فکر نکنید که این نکات طراحی بی ارزش هست،میتونم بگم فقط همین دو نوآوری طراحی سری پنج ۲۰۰۴ یک نسل کل طراحی صنعت اتوموبیل (در اون سگمنت) جلو برد،و طراحی های ماقبل این خودرو رو واقعا قدیمی نشون میدن
      و نکات دیگه ایی توو طراحی این نسل ب ام و هست که …..
      درود بر کریس بنگل

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. pooriya

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (584 ديدگاه)

    کریس بنگل نابغه و سنت شکن بود ولی خیلی حیف که زود خدافطی کرد در اوج کناره گیری کرد هنوز اثارش دیدنیه مثل ب ام و ایکس ۶ و ب ام و سری ۵ اطاق قدیم و سری ۶ قدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      اون موقع خیلی بش ایراد میگرفتن نامردا
      ولی الان تازه به ارزش کارش پی بردن
      واقعا نسلی ک اون طراحی کرد در تاریخ جاودانه میشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. شاهین

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (4492 ديدگاه)

    بنده هم شهادت جمعی از آتش نشان های فداکار کشورمون رو خدمت همه تسلیت عرض می کنم.
    در آتش رو،در آتش رو، در آتش رو به آسانی
    که آتش با خلیل ما کند رسم گلستانی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مال لکسوس از همه قشنگ تر بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا