انتخاب جگوار F تایپ به عنوان بهترین طراحی سال 2013

جایزه بهترین طراحی خودروی سال توسط 66 داور عضو از سراسر جهان و از بین 43 مدل خودرو نهایتا به خودروی اسپرت جدید جگوار تعلق گرفت. F-Type با فاصله دو محور طولانی، پوزه بلند، دنباله کوتاه و گلگیرهای برجسته و چهره ای عضلانی توانسته انتظار طرفداران جوانتر جگوار را برآورده سازد و کمی چهره این گربه پیر دو رگه انگلیسی-هندی را تازه کند.


طراحی داخل خودرو حتی از چهره بیرونی آن هم جذابتر است. کنسول، فرمان و حتی صندلی ها بسیار جذاب و اسپرت طراحی شده اند و تجربه ای لذت بخش از رانندگی و سواری را به همراه می آروند.

یان کالوم و جگوار اف تایپ
یان کالوم و جگوار اف تایپ

یان کالوم سرپرست طراحی جگوار در مورد این خودرو می گوید: «هیچ پروژه طراحی دیگری همانند طراحی F-Type برای من لذت بخش نبود. نگاه روبه جلو در طراحی خودرو باعث احساس رضایت تیم طراحی شده بود. زیبایی خطوط و فرم خالص و ناب جگوار نیز نشان از ارزش دادن به اصالتهای این شرکت بود و من افتخار می کنم که هیئت داوران این ارزشها را شناخته اند».


این جایزه توسط مدیر تجاری جگوار در نمایشگاه خودروی نیویورک دریافت شد. او نیز عقیده دارد که بیش از 50 سال از طراحی جگوار را در معماری این خودرو می توان دید.


این خودرو در دو مدل شش و هشت سیلندر ساخته می شود. مدل شش سیلندر با موتور 3 لیتری خورجینی و توان 340 اسب بخار قادر است به شتاب 5.1 ثانیه ای و حداکثر سرعت 260 کیلومتر بر ساعت دست یابد. مدلهای اسپرت با نشان S قادرند قدرت بیشتری در حد 380 اسب بخار تولید کنند. این توان برای رساندن خودرو به سرعت 275 کیلومتر بر ساعت و شتاب 4.8 ثانیه کافیست. در سوی دیگر موتور هشت سیلندر استاندارد 5 لیتری قادر است 495 اسب بخار قدرت تولید کند. قیمت پایه مدل شش سیلندر 69 هزار دلار است که در مدل S این قیمت به 81 هزار دلار می رسد. مدلهای 8 سیلندر هم از 92 هزار دلار اتیکت می خورند.

24 دیدگاه

  1. ج
    سوابق: (145 دیدگاه) ,

    جلو پنجرش شبيه مازراتي گرندکابریو شده.. در كل بدك نيست ولي ميشد اسايل بدنه بهتر از اين طراحي بشه ولي طراحي داخليش در عين سادگي چشم نواز هستش به دل ميشينه مبارك صاحبانش باشه ماها كه محكوم به خريدن خودروهاي داخلي هستيم اخرشم جونمونم با اين وسيله از دست ميديم بعدشم ميگن تقصير راننده بوده وگرنه ماشين استاندارد رو پاس كرده اره جون خودتون سالي بالاي 20هزار نفر كشته رو تا حالا همين جوري ماست مالي كردين.

    پاسخ
    1. slr722
      سوابق: (1351 دیدگاه) ,

      جگوار همیشه به طراحی خیلی اهمیت میده…

      واقعا عالی…

      پاسخ
    2. جگیور
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      این داورا کلا با آونتادور رودستر آشناییت نداشتن؟؟؟؟!!!!!!!!!!

      پاسخ
  2. JAGUAR
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    همینه
    پرچم کماکان بالاست
    جدا خودروی زیبائیه
    حالا خالی از ایراد هم نیست ولی تناسبات واقعا عالی رعایت شدن

    پاسخ
  3. محسن آبادان
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    طراحی سال رو که باید بدن به تیبا هاچ بک

    پاسخ
  4. SAEED
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    انشا الله به اميد خدا يه ماشين خواهيم ساخت كه راحت توي جيبمون جا بشه و راحت هم از جيب بيرون بياد مثل گوشي GLX

    پاسخ
  5. کیانوش
    سوابق: (286 دیدگاه) ,

    من اصلا حال نوشتن نظر ندارم ولی واقعا نتونستم از کنارش بی نظر دادن رد شم واقعا طراحی عالی داره مخصوصن داخلش واقعا محشرررررر

    پاسخ
  6. کیانوش
    سوابق: (286 دیدگاه) ,

    یادم رفت بگم دیوونه اون گربه ی وحشی رو مانیتورش شدم یکی بیاد منو بگیره پس افتادم
    ولی….. فقط میتونم بگم افسوس و صد افسوس

    پاسخ
  7. amin
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    جگوار تو ایران هم دارو نمایندگی می زنه و در حال ساخت هست طرفای پارک وی

    پاسخ
  8. amin
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا همه ی ماشین های معروف از روی srt 10 viperکپی میکنن؟

    پاسخ
  9. آروین
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    همیشه حق به حق دار میرسد ! و رسید …
    اف تایپ بسیار زیباست ٬ مخصوصا برای کسی که علاقمند به این برند باشد و البته که به قول ویل دورانت زیبایی زاده میل است … اما این نهایت میل من در این سگمنت است !
    اگر بخواهم یک انتقاد بکنم باید بگویم دوست داشتم کمی ماشین عریض تر بود ٬‌مخصوصا در نمای جلو … این نظر صرفا با دیدن عکس ها بود و شاید با دیدن حجم این خودرو از نزدیک نظرم عوض شود …
    با این اوصاف و انتخاب F تایپ به عنوان بهترین طراحی سال 2013 ٬ جگ (!) مارکت جدید و سگمنتی که به آن وارد شده را بسیار هیجان انگیز تر خواهد کرد … باکستر و زی ۴ و slk و … بقیه رفقا (!) واقعا به دردسر افتادند … هر چند اگر درست خاطرم باشد جگوار زیرکی خاصی کرده بود و ۱-۲ سال پیش قبل از ورود رسمی آن عنوان کرده بود این ماشین در سگمنی مثلا بین slk و sl است و سگمنت جدیدیست ! و خود را از رده SLK و باکستر و زی ۴ و … جدا کرده بود … اما در واقعیت فکر میکنم رقبا همین ها هستند و این صحبت صرفا یک پلیتیک بازار یابی بوده …
    به شخصه اعتقاد دارم جاگوار کمپانی ای است که از ابتدا بسیار به طراحی اهمیت میداده و همیشه نیز خوب از عهده آن بر میآمده ٬‌این را میتوان از ۱۰ تای اول در لیست های زیباترین خودروهای قرن که نه توسط مردم بلکه توسط طراحان مطرحی چون مارچلو گاندینی (طراح لامبور گینی کانتاش و دیابلو و میورا ) ٬ گوردن موری (خالق مک لارن f1) ٬ کن اوکایاما (طراح فراری انزو) ٬پال براک ( طراح 230 sl و w108 بنز) و یا حتر نظر انزو فراری فقید در ابتدای دهه ۶۰ در مورد محصول آسمانی این کمپانی(ای تایپ) ٬ فهمید و لمس کرد … اف تایپ محصولی قابل دفاع از تاریخچه پر بار این کمپانیست اما به گمانم F هنوز جانشین به حقی برای حرف قبل از خود (E-TYPE) نیست ! … حداقل من خیلی E را رویایی میدانم که برایش جانشینی در حد C-X75 میخواهم !
    به نظرم جاگوار به غیر از دوره کوتاهی در دهه ۸۰ (دوران اوج طرح های مکعبی و خسته کننده از سوی اکثر کمپانی ها) مثل جاگوار نسل دوم (xj40) و چند نمونه کم تعداد دیگر تا بحال طراحی حتی متوسط هم برای محصولاتش نداشته … اگر شانس یار باشد و جاگوار های دهه ۶۰ و ۷۰ را در خیابان های ایران ببینم٬ موهایم سیخ میشود (!) و دوست دارم مسیرم را عوض کنم !

    پاسخ
  10. jaguar - ss
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    زنده باد خودروهای انگلیسی. زنده باد اشراف زاده های انگلیسی. هر سال یک مقام و هر سال یک طرح جدید. افتخاری دیگر برای انگلیسی دوستان بویژه جگوار پرستان.

    پاسخ
    1. Mojtaba
      سوابق: (44 دیدگاه) ,

      مرده باد خودروهای ايرانی.زنده باد خر پولهای ايرانی. هر سال هزاران كشته و ميليونها مجروح.افتخاری ديگر برای ايرانی دوستان بويژه پرايد پرستان.

      پاسخ
  11. kayhan
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    اولا در برابر آلمانی ها هیچ حرفی برای گفتن نداره!
    دوما کسایی که میگن جگوار انگلیسیه و ازین حرفا (نمی دونم حالا کیشون انگلیسی بوده) باید بدونن که هم اکنون جگوار هندی تشریف دارن نه اشراف زاده انگلیسی! سالهاست خودروسازی انگلیس مرده و همین سرنوشت در انتظار خودروهای آمریکایی هم هست!

    پاسخ
  12. jaguar - ss
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    شما آلمانی های بحران زده اندک سیلندر ناچیز حجم موتور و بی اسب بخار نیازی به نگرانی شما برای خودرو سازی آمریکا نیست. ما اگر همین الان هم خودرو سازی را متوقف کنیم شما تا 50 سال دیگه هم به ما نمیرسید.

    پاسخ
  13. kayhan
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    در مورد انگلیسیها اگه عرضه داشتن ماشین بسازن بهترین ماشیناشون (یعنی بنتلی و رولزرویس) آلمانی نبودن و باقی کارخانه هاشون هندی (جگوار) و چینی (ام جی) و مالزیایی ( لوتوس)!
    بعضی ها هم یادشون رفته اگه دولت اوباما خودروسازای آمریکایی رو نمی خرید همشون ورشکست بودن!

    پاسخ
  14. jaguar - ss
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    باید خدمت شما عوام دوست و عوام ساز عرض کنم که اگر زنی به نام مرسدس نبود شما هفتاد سال پیش نسلتان منقرض شده بود. اگه یک خودرو سازی رو یک رئیس جمهور نجات بده بهتر از اینه که یک زن ناجی باشه و این نام ننگین تا ابد با شما همراه است.
    اما درباره خودروسازی انگلستان باید عرض کنم تنها کشوری که از فاصله چند صد متری خودروهایش قابل تشخیص است انگلستان است. این یعنی اصالت.
    به خاطر همین رولزرویس و بنتلی بود که کمپانی بی ام و و فولکس با هم بر سر خرید سهام درگیر شدند و در آخر بی ام و سر فولکس را کلاه گذاشت. شما آلمانی ها خودتون به خودتون رحم نمیکنید. این یکی از خصلتهای عوام است.
    دلیل این دعوا و درگیری این بود که شما توانایی و علم ساخت محصولات با ارزش و تاریخی را ندارید و تنها آن را در محصولات ما میتوانستید پیدا کنید تا این کمبود را در صنعت خودرو سازی خود جبران کنید حتی به قیمت کلاه گذاشتن بر سر هم.
    اما هنوز هم بنتلی رولزرویس و جگوار را خودروهای اشرافی انگلیسی و آلمانی ها را خودروی عوام ساز میدانند.

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      اونوقت کی خودروسازهای آلمانی و عوام ساز میدونه؟ نکنه شما از خانواده سلطنی انگلیسی؟! حتی اونا هم به این نظرت میخندن عزیزم خودتو مزحکه این و اون نکن/ عمویی بزرگترین دانشمندان دنیا بزرگترین فلاسفه دنیا بزرگترین موسیقی دان دنیا بزرگترین فیلسوف دنیا بزرگترین و پررنگ ترین نژاد و تبار در بزرگی صنعت دنیا وبزرگترین… در بیشتر موارد در تاریخ دنیا آلمانیه فکر کردی خانواده سلطنتی انگلیس آمریکای فعلی و ساختن با دک و پزشون یا یهو گرومپی از آسمون واسه آمریکایی ها صنعت اومد نه عمو صنعت آمریکا از وقتی مهاجرای آلمانی به آمریکا رفتن صنعت شد آمریکا الان آمریکاست از صدقه سر همین نازی های به قول شما انگلیس تبارها نژادپرسته بچه جان زیادی رسانه های کفتار پیرو میبینی جوگیر شدی برتری تویه خونه یه شخص یا یه ملت باید باشه نه تویه قیافه شعار بنز و مگه نمیدونی/ آلمانی ها میگن یا ما باید برترین باشیم یا هیچ

      پاسخ
  15. فربد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    خیلی فوق العاده هستش واقعأ پیشرفت خوبی داشته و اگه همینطور پیش بره بوگاتی به گردشم نمی رسه؛ از همه نظر عالیه مخصوصا طراحی منحصر به فردش؛

    پاسخ
  16. Mojtaba
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    داورها بی انصافی كردن پرايد هم ميتونست انتخاب بشه ؛ قيمت مناسب ایمنی و راحتی كامل سرعت زياد و…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.