نگاهی به شاسی جدید فیبرکربنی گوردون موری

گوردون موری دیزاین (GMD) به‌تازگی جزئیات بیشتری از شاسی iStream Carbon خود که اخیراً در کانسپت اسپورتس راید یاماها معرفی شد، منتشر کرده است.

Gordon Murray iStream Carbon chassis
Gordon Murray iStream Carbon chassis

شاسی iStream Carbon که با همکاری یاماها توسعه داده شده است، به عنوان «اولین ساختار شاسی‌ فیبرکربنی مقرون‌به‌صرفه» مطرح است که می‌خواهد «متریال‌ها و تکنولوژی‌های فرمول یک را وارد زندگی روزمره علاقه‌مندان به خودرو کند».

Gordon Murray New iStream Carbon chassis
Gordon Murray New iStream Carbon chassis

مطابق گفته کمپانی، توسعه iStream Carbon به مدت ۲ سال طول کشیده است؛ پروژه‌ای که روند آن مشابه تولید iStream بوده، با این تفاوت که بجای فیبر شیشه، از فیبر کربن استفاده شده است. مهمتر از همه، GMD می‌‌گوید که پروسه تولید شاسی iStream Carbon کاملاً مکانیزه بوده و ساخت آن تنها ۱۰۰ ثانیه طول می‌کشد.

Gordon Murray New iStream Carbon chassis
Gordon Murray New iStream Carbon chassis

علی‌رغم این زمان تولید، iStream Carbon بسیار پیشرفته است و در آن، دو پوسته کربنی یک هسته لانه‌زنبوری را در بر می‌گیرند. این در حالی است که در بسیاری از سوپرماشین های گران‌قیمت دست‌ساز، از پوشش‌های یکپارچه (پنل‌های تک‌پوسته کربنی) برای این منظور استفاده می‌شود.

Gordon Murray New iStream Carbon chassis
Gordon Murray New iStream Carbon chassis

این در حالی است که iStream Carbon از لحاظ سرمایه‌گذاری و تولید، هزینه‌های پایینی نیز دارد و امکان استفاده از آن در مدل‌های ساب‌-پرمیوم و با حجم تولیدی بین ۱۰۰۰ تا ۳۵۰ هزار دستگاه در سال وجود خواهد داشت.

گوردون موری در توضیحی در این زمینه می‌گوید:

«وزن سبک‌تر» موضوعی مهم برای خودروهای با موتور احتراق داخلی است، ولی این موضوع برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی اهمیت به مراتب بیشتری دارد. شاسی‌های iStream و iStream Carbon یک تغییر عمده در این رابطه محسوب می‌شوند. این شاسی جدید، اولین ساختار کمپوزیت مقرون‌به‌صرفه در تولید انبوه در جهان است که استانداردهای جدیدی را در ایمنی، صلبیت و دوام برای خودروها موجب خواهد شد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

4 دیدگاه

  1. نيما
    سوابق: (794 دیدگاه) ,

    با تشکر از آقاى حسینى
    اتفاقا این مطلب خیلى به درد من خورد منتها یه مشکلى که من دارم اینه که قرار با آهن درست کنم و موتور جلو هیت ولى این اسکلت کلى و توضیحات تا حدودى کمکى بهم کرد.
    به خصوص قسمت هایى که توى تصادف نقش بیشترى داره.

    پاسخ
  2. Archi KHAN
    سوابق: (1655 دیدگاه) ,

    پدال جان انگار تو هم تو شُکی !!؟!
    چرا اینقدر دیر به دیر مطلب میزاری

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    یکمی قدیمی بود ولی بازم تشکر از آقای حسینی فقط یه آبجکشن داره اونم قیمته باید ببین چند در میاد

    پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4288 دیدگاه) ,

    وقتی فیبر کربن رو مقرون به صرفه کنن، خیلی از مشکلات حل میشه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.