آکورافراری

آکورا NSX صفرکیلومتر یا فراری 458 کارکرده؟!

سکوت، پاسخ این است که…

2017-Acura-NSX-front-end-in-motion-05
چند هفتهٔ قبل و پس از نیمه‌شب، یکی از این دوستان در توییتر مرا با سؤالی جذاب مواجه ساخت:
“NSX جدید با همهٔ تجهیزات و تنظیمات حدود ۲۲۰ هزار دلار قیمت دارد. تو NSX را انتخاب می‌کنی یا یک فراری ۴۵۸ کارکرده را؟!”

Acura-NSX-vs-Ferrari-458-side-by-side
این دوست عزیز ظاهراً در حال شوخی با من بوده و در مورد NSX کمی زیاده‌روی کرده است. امکان‌پذیر نیست که آکورای جدید ۲۲۰ هزار دلار قیمت داشته باشد مگر اینکه شما همهٔ آپشن های در دسترس و ملزومات را سفارش دهید (حتی سفارش یکدست لاستیک یدکی!) و حتی بعدازآن هم باید زنجیرهای کلید چراغ‌قوهٔ آکورا را از نمایندگی بخرید! اما سؤال اساسی هنوز هم خوب است: آکورا NSX جدید یا فراری ۴۵۸ کارکرده؟ من آکورای جدید را در اواخر همین هفته تست کردم و به دوستم گفتم که پاسخش را خواهم داد. فقط احتیاج بود که با یک نفر که می‌توانست پاسخ بهتری به این سؤال دهد صحبتی داشته باشم: تد کلاوس، مهندس ارشد NSX مدل ۲۰۱۷.

2017-Acura-NSX-front-three-quarter-in-motion-21

2014-Ferrari-458-Speciale-front-three-quarters-in-motion-04
موتور ترند: تیم شما دو فراری ۴۵۸ جدید را طی پروسهٔ توسعهٔ NSX خرید و یکی از آن‌ها را تکه‌تکه کرد تا ببیند که چگونه ساخته‌شده، درست است؟
تد کلاوس: ما دوتا خریدیم. یکی به آن نقطه که مدنظر بود رسید، جایی که احتمالاً آن خودرو بهتر از هم باز شد و چیزهایی یاد گرفتیم. همان‌طور که “تاپ گیر” گفته است،”برخی خودروها برای رانندگی بسیار لذت‌بخش هستند به‌طوری‌که در جلوی چشم‌های شما به‌آرامی حل می‌شوند.” تجربهٔ من کاملاً با این گفته مطابقت دارد.
اما این را بگویم “آیا شگفت‌انگیز نیست به بحثی برگردیم که بیان می‌کند آکورا NSX جدید در همان جهت فراری ۴۵۸ است؟ آیا می‌تواند در همان بحث ما متمایز هم باشد؟” فراری نمی‌تواند اجازه دهد که ساکت باشند (اشاره به سکوت خودروهای الکتریکی). ما در آکورا به‌عنوان یک برند می‌توانیم اجازهٔ تجربهٔ جذاب ساخت چیزی که ساکت است را داشته باشیم. بنابراین من فکر نمی‌کنم که NSX به عقب بازگردد یا در آینده ضرورتاً توسط هر طرز فکری درک گردد.

2014-Ferrari-458-Speciale-front-wheels-in-motion

2017-Acura-NSX-front-three-quarter-in-motion-18
موتور ترند: اما آیا شما انتظار دارید که مردم در کنار خرید NSX به ۴۵۸ دست‌دوم هم فکر کنند؟
تد کلاوس: بله.

2017-Acura-NSX-rear-three-quarter-in-motion-03

2014-Ferrari-458-Speciale-rear-end-in-motion-04
موتور ترند: خب شما در چنین موقعیتی به آن شخص خریدار چه می‌گویید؟
تد کلاوس: من به شما داستانی را می‌گویم: تقریباً همهٔ زمان‌هایی که من در حال راندن ۴۵۸ بودم، دنبال سوئیچ خاموش کردن می‌گشتم. حالا شاید عجیب‌وغریب به نظر آید اما زمانی که در حال راندن محصولی هستم، می‌خواهم که برخی چیزها طبق میل من باشد. و گاه‌وبیگاه من می‌خواهم که آن چیزها کلاً خاموش باشند. برای من، آن خودروی خاص لذت رانندگی‌ام را زیادتر می‌کند.
حالا فکر می‌کنم که فراری همین‌جور است، زیرا وقتی‌که در حال رانندگی ملایم با ۴۵۸ هستید، شبیه این هست که آن چیز خاص کمتر وجود دارد. اما آن‌ها هرگز خودروی الکتریکی نخواهند ساخت که ساکت باشد. آن‌ها هرگز دربارهٔ آن خودرو رجز نخواهند خواند.

در زمان نهار ما دربارهٔ معرفی “فاکتور جذابیت و باحال بودن” به رجز و خودستایی پرداختیم. این فاکتور، سکوت است.
این بحث خیلی محوری نیست اما ما فکر می‌کنیم که برای مردمی که دنبال طیف وسیعی از تجربه‌های جدید رانندگی هستند موضوعی مهم باشد. در کل جالب خواهد بود که در یک راه پیچیده حرکت کنید. با یک خودروی الکتریکی! خب آنچه من به آن شخص خواهم گفت این است: “چطور می‌خواهی از خودرو استفاده کنی؟ می‌خواهی چگونه احساس کنی؟ می‌خواهی که مردم چگونه به تو نگاه کنند؟ چطوری می‌خواهی تجربهٔ جدید به دست آوری؟”
اگر شما فقط در حال استفاده از خودرو در پیست هستید و همه‌چیز فقط دربارهٔ حداکثر کارایی است، خب احتمالاً یک روش سادهٔ سبک‌وزن بهترین است. اما اگر شما از خودرو در روی جاده استفاده می‌کنید و واقعاً پس‌ازآن تجربهٔ منحصربه‌فرد خودروی اسپورت به سر می‌برید و می‌خواهید که نوعی از کشش و بیرون آمدن کامل از پیچی را داشته باشید که فقط یک موتور الکتریکی می‌تواند به شما هدیه دهد، پاسخ خودروی الکتریکی است.
می‌دانید که پیشرانهٔ توربوشارژدار معمولاً لگ (تأخیر) دارد، درست است؟ شما می‌توانید یک موتور الکتریکی را اضافه کنید و تمام آن تأخیر را پوشش دهید. در سطحی بالاتر، ما دو موتور الکتریکی اضافه را در جلو داریم که می‌تواند گشتاور را جدا کند. این فقط لایهٔ دیگری از امکان‌پذیری است.

2014-Ferrari-458-Speciale-steering-wheel

2017-Acura-NSX-front-interior-02
موتور ترند: نکات بسیار دقیق و ظریفی بود، اما ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بسیار راحت می‌تواند دونالد ترامپ را به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کند. مردم به‌طرف سوپرکار ساکت نمی‌روند، می‌روند؟ آن‌ها خودرویی را می‌خواهند که وقتی نشانش می‌دهند، بقیه در موردش نظر بدهند یا صدایش را بشنوند، درست است؟
تد کلاوس: (می‌خندد) من می‌خواهم بگویم، در آینه به خودت نگاه کن و از خودت بپرس، “از خودرویی که خریدی چه می‌خواهی؟” اگر شما خودرو را برای خودستایی و رجزخوانی خریده‌ای، اگر خودرو را برای افزایش منّیت خود خریده‌ای، پس بهتر است بزرگ‌تر شوی. اما اگر شما واقعاً به خودت اعتماد داری و می‌خواهی واقعاً از خودرو استفاده کنی و تجارب جدیدی به دست آوری، NSX انتخاب درستی است و با آن می‌توانی تجارب لذت‌بخش زیادی به دست بیاوری. شما می‌توانی در حالت تمام الکتریکی با آن رانندگی کنی. می‌توانی به سفر بروی.
حالت سکوت خودرو درست فهمیده نشده است. در سرعت کمتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت فقط فول الکتریک نیست. در اتوبان، شبیه سواری یک S کلاس است. فقط کافی‌ست از انگشت خود استفاده کنید و آن‌وقت همهٔ این گشتاور شگفت‌انگیز در دسترس خواهد بود. آنچه قابل‌ذکر است این است که اگزوز خاموش شده و شما فقط صدای القای اجباری را می‌شنوید و توربو فشار را می‌سازد. این یک تجربهٔ لذت‌بخش در سطحی بالا است. واقعاً به این بستگی دارد که شما چه کسی هستید و از تجارب رانندگی چه می‌خواهید. اگر شما فقط ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار پول دارید و فقط می‌خواهید که در وسط پیست پیاز پوست بکنید و در آخر روز باتری‌ها را شارژ کنید و چندساعتی تا خانه رانندگی کنید، من می‌دانم که چه خودرویی را انتخاب خواهم کرد. می‌دانم که کدام خودرو را انتخاب خواهم کرد…

موتور ترند: من هم می‌دانم که کدام خودرو را انتخاب خواهم کرد اما برای آن زمان شما باید سطح بالا باقی بمانید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا