نگاهی به روند ساخت فراری لافراری

کارخانه فراری در مارانلوی ایتالیا، جایی که معمولاً محل ساخت نمونه‌های اولیه خودروهای مسابقه فرمول یک است، این روزها مشغول مونتاژ فراری‌های لافراری است. لافراری که یک سوپرماشین هیبریدی است، با استفاده از مواد و تکنولوژی‌های فرمول یک، کاملاً برای مسابقه آماده می‌شود.

فراری لافراری
فراری لافراری

تا آخر ماه آوریل که این بازدید از واحد مونتاژ لافراری انجام شده، تولید این خودرو برای مدت ۵ ماه ادامه داشته است. این تولید تا اتمام تمام ۴۹۹ خودرو ادامه می‌یابد. از این تعداد، ۱۲۰ عدد برای مشتریان امریکایی طراحی شده که تعداد زیادی به نظر نمی‌رسد. فرانکو سیماتی که مهندس دانش‌آموخته MIT است و مسئول طرح‌های اولیه و پیش‌تولید در فراری است، به ما یادآوری می‌کند که فراری قبلاً نیز تنها ۳۴۹ دستگاه F50 و ۳۹۹  نمونه از فراری انزو تولید کرده است. ما در این مورد انتخاب تعداد ۴۹۹ به جای ۵۰۰ نیز در این تولید محدود سؤال کردیم و وی در پاسخ گفت:

رقم ۹ در تعداد خودروها به این معنی است که در مدلی مانند انزو، فراری می‌خواهد همیشه یک خودرو کمتر از ظرفیت بازار تولید کند.

 تولید لافراری تقریباً یک دستگاه در روز است و بنابراین تا اتمام ۴۹۹ دستگاه آن، حدود دو سال و نیم زمان لازم است. پس از آن، لافراری تبدیل به یک مدل پا به سن گذاشته می‌شود.

در اینجا، نگاهی خواهیم داشت به مراحل تولید هر کدام از لافراری‌ها.

ferrari-laferrari-v-12-hybrid-powertrain
تکنسین‌های فراری مشغول کار بر روی پیشرانه هیبریدی V12

 

بخش زیرین شاسی فیبرکربنی با استفاده از لایه محافظ «کولار» پوشانده شده تا از عناصر سیستم هیبرید در برابر مصالح سطح جاده محافظت شود.
بخش زیرین شاسی فیبرکربنی با استفاده از لایه محافظ «کولار» پوشانده شده تا از عناصر سیستم هیبرید در برابر مصالح سطح جاده محافظت شود.

 

تمام ساختار بدنه لافراری وزنی فقط در حدود 80 کیلوگرم دارد.
تمام ساختار بدنه لافراری وزنی فقط در حدود 80 کیلوگرم دارد.

 

حتی بازوهای هیدرولیک نگهدارنده شاسی‌ها نیز به رنگ قرمز هستند.
حتی بازوهای هیدرولیک نگهدارنده شاسی‌ها نیز به رنگ قرمز هستند.

 

ضربه‌گیرها قرمز و آبی پلاستیکی از وارد شدن ضربات به شاسی‌ها در حین فرآیند تولید، جلوگیری می‌کنند.
ضربه‌گیرها قرمز و آبی پلاستیکی از وارد شدن ضربات به شاسی‌ها در حین فرآیند تولید، جلوگیری می‌کنند.

 

قرمز رنگ کلاسیک برای فراری است، ولی رنگ‌های نقره‌ای و مشکی نیز برای لافراری بسیار مناسب هستند.
قرمز، رنگ کلاسیک برای فراری است، ولی رنگ‌های نقره‌ای و مشکی نیز برای لافراری بسیار مناسب هستند.

 

جلوبندی لافراری، قبل از اینکه کاپوت و اجزای آیرودینامیک نصب شوند.
جلوبندی لافراری، قبل از اینکه کاپوت و اجزای آیرودینامیک نصب شوند.
حتی یک میلیمتر نیز هدر نمی‌رود. این چیزی است که مهندسان فراری به ما می‌گویند و شوخی هم نمی‌کنند. در این تصویر نگاه کنید که چگونه عناصر پیشرانه در پشت لافراری سوار شده‌اند. مبدّل‌های الکتریکی نقره‌ای‌رنگ که توسط مصالح قرمزرنگ محافظت شده‌اند، به سمت قلب لافراری، یعنی موتور 6.3 لیتری V12 روانه شده‌اند.
حتی یک میلیمتر نیز هدر نمی‌رود. این چیزی است که مهندسان فراری به ما می‌گویند و شوخی هم نمی‌کنند. در این تصویر نگاه کنید که چگونه عناصر پیشرانه در پشت لافراری سوار شده‌اند. مبدّل‌های الکتریکی نقره‌ای‌رنگ که توسط مصالح قرمزرنگ محافظت شده‌اند، به سمت قلب لافراری، یعنی موتور 6.3 لیتری V12 روانه شده‌اند.
 به نظر شما این یک اتومبیل برای رانندگی در جاده است یا قرار است یک سفینه قرمزرنگ باشد؟
به نظر شما این یک اتومبیل برای رانندگی در جاده است یا قرار است یک سفینه قرمزرنگ باشد؟
لافراری رویایی، کم کم شکل می گیرد.
لافراری رویایی، کم کم شکل می گیرد.
درها و درپوش‌هایی که برای جاگذاری تجهیزات باز می‌مانند، نمادی از طراوت و زندگی در کارخانه هستند.
درها و درپوش‌هایی که برای جاگذاری تجهیزات باز می‌مانند، نمادی از طراوت و زندگی در کارخانه هستند.
در انتهای شاسی، بعد از محل قرارگیری موتور V12 و گیربکس ۷ دنده دوکلاچه، پس از سیستم کنترل کشش فراری و ژنراتور موتور الکتریکی، سه کابل نارنجی‌رنگ وجود دارند که به مبدّل‌های الکتریکی متصل می‌شوند.
در انتهای شاسی، بعد از محل قرارگیری موتور V12 و گیربکس ۷ دنده دوکلاچه، پس از سیستم کنترل کشش فراری و ژنراتور موتور الکتریکی، سه کابل نارنجی‌رنگ وجود دارند که به مبدّل‌های الکتریکی متصل می‌شوند.
و اینجا مبدّل‌های الکتریکی را می‌بینیم که به طرزی عجیب در بالای سیستم گیربکس قرار گرفته‌اند.
و اینجا مبدّل‌های الکتریکی را می‌بینیم که به طرزی عجیب در بالای سیستم گیربکس قرار گرفته‌اند.
چرخ‌های موقتی جالب با طرح کلاسیک پنج پره‌ای فراری برای حرکت شاسی لافراری در خط تولید استفاده می‌شوند.
چرخ‌های موقتی جالب با طرح کلاسیک پنج پره‌ای فراری برای حرکت شاسی لافراری در خط تولید استفاده می‌شوند.
در سالن کناری، قطعات مختلف لافراری منتظرند تا به شاسی متصل شوند.
در سالن کناری، قطعات مختلف لافراری منتظرند تا به شاسی متصل شوند.
دیسک‌های ترمز بزرگ لافراری که توسط «برمبو» تولید شده‌اند.
دیسک‌های ترمز بزرگ لافراری که توسط «برمبو» تولید شده‌اند.
حتی قسمت‌های مختلف اگزوز نیز نشانی از هنر در خود دارند.
حتی قسمت‌های مختلف اگزوز نیز نشانی از هنر در خود دارند.
نمای عقب شاسی فیبرکربنی لافراری، درست قبل از زمانی که پیشرانه هیبریدی V12 در آن جای می‌گیرد.
نمای عقب شاسی فیبرکربنی لافراری، درست قبل از زمانی که پیشرانه هیبریدی V12 در آن جای می‌گیرد.
پوشش زرد رنگی که سیستم ترمز را در شاسی می‌پوشاند تا هنگام حرکت در خط تولید آسیبی نبیند. کد F-150 مربوط به شناسایی داخلی در پروژه لافراری است که کارکنان کارخانه به دلیل شباهتش به نام تراک پرفروش فورد، جوک‌های زیادی در مورد آن ساخته‌اند.
پوشش زرد رنگی که سیستم ترمز را در شاسی می‌پوشاند تا هنگام حرکت در خط تولید آسیبی نبیند. کد F-150 مربوط به شناسایی داخلی در پروژه لافراری است که کارکنان کارخانه به دلیل شباهتش به نام تراک پرفروش فورد، جوک‌های زیادی در مورد آن ساخته‌اند.
سیستم تعلیق فوق العاده
سیستم تعلیق فوق العاده
قطعات اگزوز در انتظار سوار شدن.
قطعات اگزوز در انتظار سوار شدن.
موتور V12 اینجا، گیربکس ۷ دنده دو کلاچه اینجا، موتور الکتریکی اینجا، همه منتظرند تا مبدّل‌های الکتریکی به کابل‌های نارنجی‌رنگ وصل شوند.
موتور V12 اینجا، گیربکس ۷ دنده دو کلاچه اینجا، موتور الکتریکی اینجا، همه منتظرند تا مبدّل‌های الکتریکی به کابل‌های نارنجی‌رنگ وصل شوند.
خط تولید فراری لافراری
سوپرماشین‌های هیبریدی لافراری تقریباً برای خروج از خط تولید آماده‌اند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

61 دیدگاه

  1. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    آخ که عجب مطلبی بود
    عالی
    “کد F-150 مربوط به شناسایی داخلی در پروژه لافراری است که کارکنان کارخانه به دلیل شباهتش به نام تراک پرفروش فورد، جوک‌های زیادی در مورد آن ساخته‌اند.”
    این ایتالیایی ها همیشه مسخره بازی در میارن….تجربشو داشتم

    پاسخ
      1. مک میسل
        سوابق: (2631 دیدگاه) ,

        هر کی لافراری ساخته خیلی هنر کرده……………..
        راستی بچه ها کسی میدونه چرا لافراری وزنش حدود800کیلو از
        911کمتره؟؟؟؟؟؟؟

        پاسخ
        1. مک میسل
          سوابق: (2631 دیدگاه) ,

          پدال جان یک سوال.اگر کسی درپدال 1 ایمیل داشته باشه
          و بعضی مواقع 1کلمه به اسم کاربریش اضافه بشه و بعضی مواقع ان 1 کلمه برداشت بشه….
          شما اونو با2 اسم میشناسید و نظرات اونو ثبت نمیکنید؟

        2. تصویر پروفایل سردبیر
          سردبیر
          سوابق: (354 دیدگاه) ,

          سلام. این مورد از نظر سیستمی مشکلی ایجاد نمی کند ولی تعداد نظرات کاربر بر اساس آدرس ایمیل او نشان داده می شود. همچنین آواتار نیز روی ایمیل ست می شود.
          ممنون

    1. slr722
      سوابق: (1351 دیدگاه) ,

      تو عملکرد لافراری از P1 کمی بهتره…

      P1 هم کمی از 918…

      علت این کمی برتری هم وزن لافراری هستش…البته جدا از 30 اسب بخار بیشتر نسبت به P1…

      لافراری 1255 کیلوگرم
      مکلارن 1390 کیلوگرم

      اما این وزن کمتر لافراری باعث شده خیلی از امکانات و کارایی هارو از دست بده…

      چند مورد مثال میزنم…

      P1 و 918 هر دو قابلیت تنظیم ارتفاع دارن اما لافراری نداره…)همین سیستم تنظیم ارتفاع وزن بیشتر میکنه…
      درضمن سواری لافراری خیلی خشکتره…

      P1 بال عقب داره که 30cm بالا میاد اما لافراری نداره…)همین وزن بیشتر میکنه…

      918 و P1 هر دو نتظیم صندلی دارن اما لافراری نداره…

      فراری از خیلی از امکانات اولیه برای سبکتر شدن زده…

      خوشحال میشم هرکس نظر خودشو بگه…

      پاسخ
      1. akbar
        سوابق: (22 دیدگاه) ,

        با اول جملت که گفتی این از اون بهتره اون از اونیکی، موافق نیستم. اصلن با هم مقایسه نشدن، فراری هنوز اطلاعاتی نداده که برتر باشه.

        پاسخ
      2. sadegh
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        slr جان، دلیل اینکه سواری خشک تر داره و یا تنظیمات صندلی نداره، به خاطر اینه که صندلی به طور مستقیم با شاسی طراحی شده و به شاسی چسبیده! در عوض برای راحتی راننده فرمون و سیستم پدالا (گازو ترمز) قابل تنظیمن

        در مورد بال عقب، لافراری هم، بال عقب داره، منتها تا کار نکنه سخت میشه تشخیصش داد، داداش به برآمدگی نمای عقب ماشین نگا کن، البت مثه مک لارن و بوگاتی و امثالهم با ارتفاع زیاد و به صورت جداگانه از بدنه طراحی نشده( که البته یکی از دلایلش کم شیب و تا حدودی صاف بودن عقبه ماشینه) ، زیر سپرهای لافراری(هم جلو و هم عقب) دریچه هایی هستش برای کمک به عبور بهتر جریان هوا (به زاویه 45 درجه نسبت به اگزوزها دقت کن)
        در کل داداش، لافراری خیلی بیشتر از اینایی که نشون داده توانایی داره، باید تا تست های رسمی منتظر بمونیم. ارادت

        پاسخ
        1. slr722
          سوابق: (1351 دیدگاه) ,

          بله صادق و محمد عزیز…

          مرسی از اینکه کمی ریز تر توضیح دادین…

      3. Mohammad XX
        سوابق: (202 دیدگاه) ,

        آره قبول دارم
        ولی فراری هم پشتش اسپویلر متحرک داره که در کنار بقیه اجزای بدنه مطمئنا داون فورس مناسبی هم ایجاد میکنه.
        صندلی هاش هم متناسب با خریدار جاگذاری میشه و ثابته ولی صفحه پدال هاش متحرکه.
        این سه تا ماشین واقعا شاهکارن.
        از یه ویژگی ۹۱۸ که خیلی خوشم میاد سیستم فرمونشه که متناسب با سرعت روی هر چهار چرخ عمل میکنه که این ویژگی توی پیست خیلی به نفعش تموم میشه

        پاسخ
      4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        من ازین 3 خودرو اطلاع زیادی ندارم . اما حالا باید صبر کرد و دید

        که کدامشان در عملکرد حرف بیشتر و بهتری دارند .

        اما از نظر طراحی من اول پورشه و بعد با اختلاف کمی مک لارن و بعد

        فراری .

        اما مدلهای دیگر فراری رو خیلی دوست دارم .

        پاسخ
  2. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    اتومبیل بی نظیری هست.واقعا الان لافراری , P1 , 918 و ONE تو بورس هستن.911

    پاسخ
  3. Mohammad XX
    سوابق: (202 دیدگاه) ,

    ممنون آقای انیس. خیلی لذت بردیم

    پاسخ
    1. eh.sun
      سوابق: (1108 دیدگاه) ,

      ممنون پدال بی ادعا بی چشم داشت دارین به ماها حال میدین مطلب عالی و بی نظیر و متفاوت بود باید منتظر کپی برداری سایت های رقیب که چه عرض کنم بی خلاقیت بود

      پاسخ
  4. کامران
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    این کارخانه ی فراری از دانشگاه ما هم تمیزتره.این و با یک صافکاری یا یه تعویض روغنی در نظر بگیرید.

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (1690 دیدگاه) ,

      از بیمارستان هم تمیزتره چه برسه به دانشگاه

      پاسخ
  5. سجاد
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    آقا اصلا لافراری به کنار داخل این کارخونه چرا اینقد تمیزه؟

    باور کنید اتاق عمل هم اینقد تمیز و مرتب نیست.

    فکر کنم مهندساشون اول استریل میکنن بعد دس به کار میشن!

    ” Respect “

    پاسخ
    1. reza3303
      سوابق: (24 دیدگاه) ,

      فراری تمیز ترین کارخونه دنیاست تازه برای نور هم سقفش شیشه هست داخلش هم درخت داره بعد مدیر عامل ایران فرغون میگه ما از ایتالیا تو ماشین زدیم جلو و تولیدمون بیشتر شده

      پاسخ
      1. محمدرضا
        سوابق: (206 دیدگاه) ,

        دوست عزیز شاید یکی از تمیز ترین ها باشه ولی تمیز ترین نیست.

        مثلا همین رقیب فراری ، کارخانه ی مک لارن رو ببینید

        پاسخ
  6. sadegh
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    از فراری که مطلب میاد، تپش قلب میگیرم! آقا انیس، دمت گرم داداش، روحمو جلا دادی،
    میدونستید اینکه یه ماشین کمتر از نیاز بازار تولید میشه برای احیای بازار دست دوم اون ماشین هستش، واقعا فراری یکی از با سیاست ترین شرکت ها و از مشتری مدار ترین هاست، برا همین هم هست که میون سوپر اسپرت سازها بیشترین حاشیه ی سود رو داره،

    پاسخ
    1. sadegh
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      راستی میدونستید یکی از خریداران لافراری کریستین رونالدوـه
      پسر خوش به حالش
      لم پارد هم 458 داره، هعی….

      پاسخ
      1. انزو
        سوابق: (370 دیدگاه) ,

        و صادق جان میدونستی ک کریس رونالدو برای به چنگ آوردن لافراری مجبور شد یه فراری دیگه بخره تا بتونه اینو صاحب بشه؟

        پاسخ
        1. sadegh
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          ببین سیاست گذاری چیکار میکنه ها، میدنستم برای خریدن لافراری باید از مشتری های فراری باشی، ولی دیگه فک نمیکردم که کریس همچین کاری کرده باشه!

  7. iman mclaren p1
    سوابق: (151 دیدگاه) ,

    باور کنید بچه ها ایران خودرو و سایپا هم همینطوری کاری میکنند حتی یک میلی مترو هم از دست نمیدند…

    آدم لذت میبره وقتی میبینه کیفیت کار خیلی خیلی بیشتر از پول واسشون اهمیت داره.دوس دارند فراریشون فراری باشه نه مثل این فرقون سازای ایرانی..
    بیخیال چه بگویم که ناگفته اش بهتر است.

    پاسخ
    1. Mohammad XX
      سوابق: (202 دیدگاه) ,

      😀
      ولی بازم انصافا خوب دوام اوورده زیر اون وزن!

      پاسخ
      1. انزو
        سوابق: (370 دیدگاه) ,

        راس میگه.فراری آخ نگفته لامصب.گول ظاهر ظریف فراری رو نباید خورد.اون فورد انگار رفته رو بتون وایساده!!

        پاسخ
    2. sadegh
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      زیگما یعنی فک نمیکردم یه همچین عکسی باشه!! عکس که کامل شد انگار با پتک زدن تو سرم!!!

      پاسخ
        1. امید
          سوابق: (1324 دیدگاه) ,

          همشون فیلتر بود

        2. sadegh
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          ای خونش خمیر، ببین با ال90 چی کار کرده ها، باز اگه دقت کنید، ستونای ال90 نذاشتن که اتاق بشینه، اگه یکمی ستوناش ضعیف بود اتاق میخوابید روی سر راننده!!

      1. امید
        سوابق: (1324 دیدگاه) ,

        باورش سخته فقط میتونم بگم لعنت به گاری سازای قاتل
        همه ما میدونیم و عکسای زیادی از کتلت شدن این گاریها دیدیم که این جور کتلت شدن فقط از گاریهای اشغال مونتاژی این کارخونه های داغون بر میاد (ایران خودرو.سایپا)مردشور جفتشو ببره
        اصلا کسی تست تصادف واقعی این گاریهای مونتاژی رو دیده؟

        پاسخ
    3. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      زیگما جان لااقل بنویس افرادی که ناراحتی قلبی دارند نگاه نکنند 😀

      پاسخ
  8. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    چه مراحلی داره
    چه قطعاتی داره
    آدم کیف می کنه این ماشینو میبینه
    ایتالیا مهد خودروهای اسپرت

    پاسخ
  9. گشنه
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    كسى ميدونه ريشه اسم لافرارى از كجا مياد؟ اخه هميشه فرارى عادت داشته كه از اعداد تو اسم سوپراسپرتاش استفاده كنه F40, 458, 599
    حتما يه دليل جالبى داره خيلى دلم ميخواد بدونم

    پاسخ
    1. Mohammad XX
      سوابق: (202 دیدگاه) ,

      La توی ایتالیایی حرف تعریفه. مثل the در انگلیسی.
      یعنی میخواد بگه این ماشین خاصه و نهایت تکنولوژی فراریه.
      کلا فراری روش ثابتی برای نامگذاری نداره. فراری هایی هم بودن که تو اسمشون شماره نداشته. مثل انزو، کالیفرنیا و FF و تستاروسا

      پاسخ
    2. sadegh
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      البته گشنه جان، در تکمیل حرفای داش محمد، هم لافراری و هم انزو و… هم کد دارن، مثلا لافراری با کد های F150 یا F70 هم شناسایی میشه، هر ماشینی برای تشخیص نوعش با کد نام گذاری میشه، به BMW یا بنز و… هم که نگاه کنی یه همچین حالی دارن

      پاسخ
  10. پژمان
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    sadegh جان منم مثل تو عاشق فراری ام به این ادرس حتما برو بعد رو اسم فرستنده کلیک کن برو داخل کانالش خیلی خوشحال میشی پدال خواهشا زود تایید کن http://www.aparat.com/v/0g4G2

    پاسخ
    1. sadegh
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      پژمان اگه یکی ازت پرسید تا حالا باعث شدی یکی بره بهشت یا نه، با قاطعیت تمام بگو آره، پسر دریچه بهشتو روبه من باز کردی 🙂

      پاسخ
  11. سعید131
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    از کارخونه هایی لبنیاتی ما تمیزتره!

    پاسخ
  12. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    این قسمتش جالب بود اول دیدم تعجب کردم این چه رینگیه . چرخ‌های موقتی جالب با طرح کلاسیک پنج پره‌ای فراری برای حرکت شاسی لافراری در خط تولید استفاده می‌شوند.
    واقعا شاهکاره

    پاسخ
  13. NASSY
    سوابق: (410 دیدگاه) ,

    روحــــــــــــــــمو شاد كردي نويسنده!!!

    عجب مطلبي بود, با لب و دهن ادم بازي ميكنه!!!

    باقلواس!

    پاسخ
  14. P.G
    سوابق: (485 دیدگاه) ,

    نمى دونم چرا ولى حسى كه فرارى بهم ميده هيچوقت لامبورگينى بهم نداده،لامصب فقط يه ماشين با عدد رقم هاى بزرگ نيست،يه دنيا اصالته،يه قسمت خوب از تاريخه!!!
    كلاً لامبورگينى يا مازراتى غلط ميكنن مث فرارى باشن:))))

    پاسخ
  15. NASSY
    سوابق: (410 دیدگاه) ,

    چرخ‌های موقتی جالب با طرح کلاسیک پنج پره‌ای فراری برای حرکت شاسی لافراری

    در خط تولید استفاده می‌شوند. (خوده رينگ هستش)!!!

    البته ما 100 سال ديگه از حلبي رينگ ميسازن, انشالله!!!!

    كارخونه شون تميز و مجهز و ايمني حرف اول و ميزنه!!! جان من يه سر برين كارخونه هاي داخلي !!!

    امضا : ناصر

    پاسخ
  16. gheysar
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    سلام

    پس بالاخره لافراری من هم به دست هم می رسه.

    اینجا می خوام جواب دو تا از دوستان رو بدم.

    1.آقای feri جواب سوالت که گفتی چرا وقتی 400 هزار تا دارم یه گلف 20 هزار تایی می گیرم.جواب چون وقتی با ماشین های دیگم میام بیرون مردم شروع می کنن به عکس گرفتن و من هم تقریبا کور میشم. و روندن باهوشون تو شهر برام سخته چون گیربکس بعضی هاشون وقت تو پیست حال میده.

    2.آقای z جواب سوالت که گفتی شاسی ماشین های اریل اتم و بی ای سی مونو مال ماشین های فرمول یک نیستن. جواب. من از شاسی اتم خبر ندارم ولی به کمپانی bac زنگ زدم و اونا گفتن شاسی ماشین mono مشابه ماشین های فرمول یک هست.

    پاسخ
  17. hamid3x
    سوابق: (185 دیدگاه) ,

    آقا یه سوال چرا تو سایت گراواتار لینک sign up وجود نداره!
    حالا چطوری آواتار بسازم؟

    پاسخ
  18. mahdi
    سوابق: (627 دیدگاه) ,

    درود
    آخه فراری هم شد ماشین
    یه آشغاله
    نمیدونم شما به چیه این ماشین دلخوش کردید و برای چی بهش پول میدید؟
    حقتونه باید بیشتر از اینها رنج بکشید و سوار ماشینهای آشغالی مثل فراری بشید
    اعتراض هم قبول نیست
    یه نگاه به ایرانخودرو سایپا بندازید تا بفهمید ماشین یعنی چی
    چرا خط تولید پراید و سمند رو نشون نمیدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    تا شما بفهمید ماشین یعنی چیه ما پیر شدیم
    دوستان ایرانی شما ببخشید این ایتالیایی ها و آلمانی ها و ژاپنی ها و…. احمق و بیشعورند و تا دلتون بخواد کودن هستند نمیفهمند کلا نفهمند
    نمیدونند ماشین چیه
    انقدر بدبختند تا حالا رنگ سمند و پراید رو ندید
    خوب حق بدید بهشون باید بیان یه خورده از شما ایرانیان یاد بگیرند و از مسئولین شما
    از شما ایرانیان یه خواهش داشتم و اونم اینه که از این چشمه لایزال تکنولوژیتون یه مقدارش رو نثار ایرانیان کنید تا از این بدبختی بیرون بیان
    اونقدر بدبختند که میرن پیشاپش برای خرید یه فراری یا بنز و ….. توی صف نمایندگیهاشون وایمیستن و باهشون مثل یه حیون هم برخورد میشه تازه منت هم سرشون میذارند و دست آخر یه مثلا فراری و …… میدند
    تا اینا بخوان بفهمند شما از دست میرید
    به هر حال ریش و قیچی دست شما

    بگذریم
    واقعا لذت بردم
    از خط تولید فراری قبلا چندتا عکس دیدم
    سیستم خط تولیدش براساس U هست یعنی از همون نقطه که تولید شروع میشه بصورت موازی در کنارش بصورت برگشت خروجی میده بصورت حرف لاتین U
    خیلی حرفه ای هستن
    فراری فوق العادست
    آرزوی هر شخصی بر روی سیاره خاکی
    سپاسگذارم
    مهدی (فرزند کوروش)
    ساعت 17:47

    پاسخ
  19. علی
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    رقابت بین پورشه918 ولافراری واقعا نفسگیرخواهدبودهردوی انهاعالی هستنداگرچه خودم طرفدارفراری هستم مستندکارخانه فراری روتونشنال جوگرافیک فارسی نگاه کردم یکی ازکارکنانش گفت فراری همیشه یک افسانه هست واقعاهم همینطوره.

    پاسخ
    1. ashkan
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      ولی به نظر من رقابت لافراری با p1 نفسگیر تره

      پاسخ
  20. انزو
    سوابق: (370 دیدگاه) ,

    اقا اصن فراری ینی خاص.لافراری ینی خیلی خاص.!!کلا من تو این فکرم اگه شرکت فراری از اول وجود نداشت صنعت ماشین ب خصوص سوپر اسپرت داشت ب کجا میرفت؟

    پاسخ
  21. Just 323
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    وقتي داشتم عكسا رو ميديم قلبم داشت از جا در ميومد … اوف چه تعليقي داره… واقعا به كمپاني هاي خارجي بايد حسوديمون بشه شايد كمي رگ غيرت مهندسان جوش بياييد البته سو تفاهم نشود .. البته نميشود انتظار داشت

    پاسخ
  22. reza
    سوابق: (157 دیدگاه) ,

    معــــركـــــس

    ديدن مراحل منتاژ همچين ماشينايي به
    مالكيت كارخونه هاي داخلي ميارزه 🙂 🙂

    پاسخ
  23. پوراحمدی
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    سلام بچه ها من یه سوال دارم که ربطی به مساله فراری نداره. من چند روز پیش با یه اپلیکیشی که تو موبایلم نصب کردم سرعت ماشین رو اندازه گرفتم تو سرعتهای مختلف نتایج جالبی رو به من داد دقیقا 5 درصد با اون چیزی که سرعت سنج ماشین نشون میده متفاوته یعنی اگه سرعت من 100 کیلومتر باشه اون اپلیکیشن 95 رو نشون میده و اگه سرعت من رو 120 باشه اپلیکیشنه سرعت 114 رو نشون میده. اون اپلیکیشنه هر وقت گوشی رو به اینترنت وصل میکنم کار میکنه با اتصال به سیستم gps. سوال من اینه که دوربینهای پلیس با کدوم سیستم کار میکنن و اگه من سایز لاستکم رو 5 درصد زیاد کنم آیا دوربینهای پلیس مشکلی برای من پیش میارن یانه؟ ممنون میشم کمکم کنید.

    پاسخ
    1. hamid3x
      سوابق: (185 دیدگاه) ,

      دوربین های پلیس با شلیک اشعه لیزر به بدنه ماشین کار می کنند و با محاسبه زمان رفت و برگشت موج لیزر و و ضربش در طول موج لیزر سرعت واقعی ماشین مورد نظرو بدست میاره که دقت خیلی بالایی داره حتی از gps هم دقیقتره

      پاسخ
  24. Sadjad97
    سوابق: (254 دیدگاه) ,

    در سال 2014 کریستیانو رونالدو هم رفته لافراری خریده.

    پاسخ
  25. bardia
    سوابق: (178 دیدگاه) ,

    بر خلاف نظر دوستان اکثر تست هایی که انجام شده به نرمی رانندگی با لافررای اشاره شده نسبت به 918 و پی 1

    پاسخ
  26. پوراحمدی
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    حمید جان ممنون از راهنماییتون اما یه قسمت از سوالم رو بی جواب گذاشتید و اونهم اینه که به اون اپلیکیشن که توسط اتصال به GPS کار میکنه اعتماد کنم یا به سرعت سنج ماشین خودم؟ چون اگه سرعت واقعی من اونی باشه که سرعت سنج ماشین نشون میده نمیتونم دست به تغییر سایز لاستیکم بزنم ولی اگه اپلیکیشن سرعت واقعی رو درست نشون میده میتونم سایز لاستیکم رو دستکاری کنم چون لازمه اینکار رو بکنم.

    پاسخ
  27. mojtaba..designer
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    همه دوستان نظرشون رو گفتن…

    لافراری واقعا از زمان خودش یکم جلوتره..

    فراری یعنی لافراری یعنی خاص بودن.
    دوستان من به خاطر تحصیل تو تورین ایتالیا تو رشته طراحی خودرو.
    چند ماه پیش به عنوان کارآموز به مودنا.منطقه مارانلو و اول به موزه فراری که خودش قلب میخواس از نزدیک اون افسانه های قرمز رو از نزدیک ببینی…

    بعدش هم یه سری به خط تولید زدیم واقعا نمیشه با زبان و قلم و تایپ کردن توصیف کرد.

    یکم بعد تو وبلاگ جدیدم آدرس میدمو چند عکسو که با مجوز گرفتیم نگاه کنین.

    پاسخ
  28. solat
    سوابق: (143 دیدگاه) ,

    این ماشین معرکه هست و خیلی دوست داشتنی و میشه گفت چشم نواز ترین ماشینی که تا بحال توسط کمپانی فراری تولید شده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.