آینده فراری در دست هیبریدی‌ها

اگر درس فیزیک دبیرستانتان یادتان باشد مرحوم نیوتون در یکی از صفحات یکی از کتاب‌های فیزیکتان در قانون سوم خود هر عملی را دارای عکس‌العملی دانست. حال اگر فراری در فکر خالی کردن جیب‌های مردم و به دست آوردن پول بیشتری است عقل ایجاب می‌کند که باید طبق همان اصلی که نیوتون فقید فرمود، خودروهای بیشتری به فروش برساند و باز هم طبق همان اصل اگر خواهان فروش بیشتر است باید هوادار محیط زیست گردیده و به‌اصطلاح آن ور آبی‌ها Green شود. همه این حرافی انجام شد برای یک نتیجه‌گیری: از سال 2019 به بعد فراری فقط خودروهای هیبریدی تولید خواهد کرد.

josh-cartus-laferrari-aperta
سرجیو مارچیونه، مدیرعامل فراری و فیات کرایسلر، اذعان کرد که تمامی خط تولید فراری پس از سال 2019 به فرآیند هیبرید سازی محصولات خواهند پیوست. در همین حال مارچیونه بر این باور است که تا یک دهه آینده فروش کمپانی از 8,000 واحد در سال فعلی به بیش از 10,000 واحد خواهد رسید.

josh-cartus-laferrari-aperta-certainly-looks-the-part_24
امروزه فراری اگر هم بخواهد، شاید نتواند به فروشی بالاتر از 10,000 برسد. همان‌طور که حدس می‌زنید مشکل تولید نیست، بلکه این قوانین سفت‌وسخت تولید گازهای گلخانه ایست که این اسب خشمگین ایتالیایی را در بند کرده‌اند. برای درنوردیدن آن عدد 5 رقمی باید ابتدا از غول‌های استاندارد مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده‌ای که در پس آن خفته‌اند، عبور کرد. غول‌هایی که تا امروز فراری با فروش خودروهای کمتر از گزند آن‌ها در امان بوده است. اگر ساخته انزو فراری خواهان فرار از قفس و رشد کردن است، چاره‌ای ندارد جز این که با تبعیت از محدودیت‌ها به چنگال دو غول مذکور نیفتد و راحت‌ترین روش ممکن برای دستیابی به این مهم، افزودن مقداری الکتریسیته به معادلات است.

2016-ferrari-488gtb-79
شاید با خبر نباشید اما فراری از آن طبیعت دوست‌ها نبوده و تا همین ساعت که من به صفحه مانیتور خیره شده‌ام، تنها یک اسب هیبریدی در کارخانه‌اش تربیت شده و آن نیز ابرخودروی تحسین شده لافراری است. تا پیش از هیبرید سازی کامل، فراری با معرفی مدل‌های توربو شارژ شده کالیفرنیا تی، 488GTB و GTC4Lusso T لنگ‌لنگان به سمت هدف خواهد رفت. مدل‌های آتی نیز به احتمال زیاد به این روند وفادار مانده و موتورها به سمت کوچکتر شدن و توربوشارژ شدن می‌روند.

Ferrari LaFerrari Aperta
اما آیا فراری‌های ساخته شده در دهه 2020 میلادی با الکتریکی شدن به ریشه‌های خود هم نیم نگاهی خواهند داشت؟ آیا شیهه سهمگین اجداد خود را به ارث خواهند برد یا اینکه به‌طور کامل رام می‌شوند؟

2014-ferrari-laferrari-front-three-quarters-motion-1
برای پاسخ به این سؤال باید سری به سیستم هیبریدی لافراری بزرگ بزنیم. باید گفت که این سیستم در لافراری آن‌طور که بایدوشاید Green نبوده و به‌جای ذخیره سوخت با برکنار کردن موتور بنزینی، به یاری او شتافته و تنها شکاف‌هایی که بین آهنگ گشتاور تولیدی پدید می‌آید را پر می‌کند. پس به لطف وجود یار غاری این‌چنین که سریع السیر گشتاور می‌سازد، به نظر می‌رسد نباید نگران حوصله سر بر شدن فراری‌های پس از 2019 باشیم.

Ferrari V12 Engine
Cnet

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهدی بازیار

نویسنده و مترجم اخبار دنیای خودرو در سایت پدال

19 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل MPH
    MPH
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    یه زمانی میگفتن باید فروش فراری محدود باشه (فکر میکنم 7000 در سال) تا خاص بمونه ولی الان به فکر افزایش فروش اند….

    پاسخ
    1. Ferrari Huayra SV
      سوابق: (319 دیدگاه) ,

      مسلما در آینده مدل های درجه 2فرراری همینطور که الان بعضیاشون هستن _12سیلندر نخواهند بود_
      ولی مطمئناً خودروی پرچم دار،سری fxx,و پرچمدار شماره2 (جانشینان f12)
      همشون 12سیلندر هایبرید تنفس طبیعی خواهند بود.(پیشرانه سنتی)
      برای مدل های سطح پایین تر هم 3راه وجود داره.
      1_8سیلندر توربو هایبرید.
      2_12سیلندرهایبرید با حجم کم.
      3_6سیلندر توربو هایبرید(این یکی دیگه بیشرمانه ست)

      پاسخ
      1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        Ferrari Huayra SV عزیز رفیق بات مخالفم
        به نظرم فراری سطح 2 وجود نداره باور کن محبوبیت خودروهایی مثل fxx خیلی پایین تر از مدل های استاندارد کمپانیه ….( نمیشه پرچم دار خطابشون کرد حتی از لحاظ فنی )
        دوم اینکه اگه فراری های 12 سیلندر فراری های درجه یک هستن چرا فرای 458 اسپیشیال از فراری 599 عملکرد بهتری داره ( ظاهر سلیقه ایی هست اما ظاهر 458 هم از 599 بهتره )
        نکته بعد اینکه چرا فراری باید همش موتور 12 سیلندر تولید کنه درسته یه نوع اصالت داره براش و به نظر خود منم روح داره اما موتور 12 سیلندر هم نمیشه روی هر پلتفرم و هر کلاس خودرویی گذاشت
        و نکته بعد اینکه موتور 6 سیلندر توربو به هیچ وجه بی شرمانه نیست حتی اگه روی فراری و یا لامبو باشه این تصور اشتباهیه
        اتفاقا این پیشرانه همون پیشرانه ایی که اسم gtr رو خیلی زبون ها انداخت یکم دیدگاهتون رو نسبت به نوع موتور ها حتی در مدل های خاص فراری یا لامبو و …. تغییر بدین …

        پاسخ
        1. Ferrari Huayra SV
          سوابق: (319 دیدگاه) ,

          منظور من از خودرو پرچم دار لافرراری بود.به علامت های نگارشی توجه کن منظورم رو میگیری

    2. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1299 دیدگاه) ,

      فراری یه خودروساز واقعا با اصالتی هستش
      در چند سال اخیر یه کارهایی کرده که با سنت هاش یه مقدار مقایرت داشته اما واقعا خوبه
      فراری از رقیب هم وطن خودش بسیار بهتره و قابل مقایسه نیست به نظر من

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3769 دیدگاه) ,

        علی جون عاشقتم
        دقیقا از سبک خودم استفاده میکنی.
        شما هر جور دوست داری فکر کن.
        اگر از خودروهای آلمانی هم درست انتقاد کنی من هیچ مشکلی ندارم. یا بگی به نظر من خودروهای آلمانی در برابر امریکایی ها هیچ چی نیستن بازم من ناراحت نمیشم
        چون علاقه و نظرته.
        ولی وقتی مثل احمد باقری یک مساله ( دیزل گیت ) رو 1000 بار در هر صفحه ای که اسمی از خودروهای المانی هست تکرار میکنی میری رو اعصاب آدم.
        مخصوصا وقتی خودروسازان امریکایی مشکلات خیلی بزرگتری را پشت سر گذاشتن و شما میای از همون ناکامی ها و شکست ها ( که همه ی خو‌دروسازان دارن ) به عنوان افتخار ! یاد میکنی.
        شما درست انتقاد کن و نظرت رو بگو و 1000 بار یک حرف رو تکرار نکن بعد ببین من نه تنها باهات مخالفت نمیکنم بلکه استقبال هم میکنم.
        اینجا هم که گفتی فراری با رقیب ایتالیایی !! قابل مقایسه نیست حرفت محترمه و درست.
        من دیگه حرفی ندارم. ف

        پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1299 دیدگاه) ,

          اولا که من کدوم شکست امریکاییها رو افتخار قلمداد کردم ؟؟
          دوم چطور طرفدارهای المان1000 بار در مورد مصرف بالای امریکاییها و هزاران عیب الکی من دراوردی میان میگن که واقعیت هم نیست بعدش اگه من بگم در مورد دیزل گیت بده؟؟؟؟
          سوم ……………….. هیچی اصلا بیخیال

  2. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3769 دیدگاه) ,

    ممنون ‌که سر صبح با یک خبر از فراری به من انگیزه ی کار دادین.
    موتور های هیبریدی بسیار خوب و کارا هستن.
    اما فکر نکنم محصولات تولید انبوه فراری ، 12 سیلندر های هیبریدی باشن.
    چون آلایندگی این 12 سیلندر ها بالاست و موتور هیبرید در کنار V12 ، بیشتر برای پر کردن خلأ گشتاور استفاده میشه تا کاهش آلایندگی. مثلا موتور لافراری 6.3 لیتری 12 سیلندر بود که مصرف و آلایندگی کمی نداشت
    اما استفاده از 12 سیلندر در محصولات تولید محدود با قیمت بالای 1 میلیون دلار ادامه خواهد داشت. اما نسل بعد یا نسل های بعد F12 Berlinetta احتمالا 12 سیلندر هایبرید نخواهد بود.
    ____________________________________________________________________________
    این وضع در مورد محصولات لامبورگینی حتی پیچیده تر میشه
    فولکس واگن به خاطر درآمد زایی بیشتر از زیرمجموعه ها و خروج از بحران احتمالا به فکر فروش های بالا در نسل های بعد لامبورگینی ها خواهد بود و این مسأله را دشوار میکنه.
    دیدیم که بسیاری از تیم های فولکس واگن از مسابقات کنار کشیدن. پس شرایط فولکس واقعا دشواره و حفظ اصالت لامبورگینی در اولویت نیست.

    یک 12 سیلندر برای نسل بعد اونتادور برای من کمی غیر محتمله.
    از طرفی با تولید URUS ، لامبورگینی سنت استفاده نکردن از توربو را خواهد شکست و راه برای استفاده از توربو هموار میشود.
    ____________________________________________________________________
    تحلیل من از آینده ی فراری و لامبورگینی در 15 سال آینده رفتن به سمت الگوی جدیدی هست.
    یعنی موتور های کم حجم با سیلندر کمتر ، هیبریدی و شاید مجهز به سیستم پرخوران.
    در مورد پورشه ، توجه بیشتری به سوپراسپرت ها و هایپرکار های تمام الکتریکی خواهد بود.
    در مورد مکلارن خوشبختانه موتور های توربو و کم حجم از سوپرکار Mp4 12C استفاده شدن و مشکلی نخواهد بود.
    در مورد بوگاتی احتمالا نسل بعد تا بعد از سال 2025 و خروج کامل فولکس از بحران ( ان شا الله ) معرفی نخواهد شد
    خودروهایی مثل Rimac Cincept 1 ، Porsche 918 ، Mclaren P1 که با موتور های نسبتا کم حجم یا تمام الکتریکی به عملکرد های خارق العاده رسیدن ، آینده ی سوپراسپرت های تولید انبوه خواهند بود.

    پاسخ
  3. Bavaria
    سوابق: (254 دیدگاه) ,

    بنظر من اگه دوتا کمپانی مغرور وجود داشته باشه یکی فراری و اون یکی ب ام وست و این خصلتشونه که من عاشق این دو کمپانی ام

    حال میکنم ب ام و زیرمجموعه هیچ شرکتی نیست و برخلاف بعضی شرکتها که کلی زیرمجموعه دارن ولی خودشون هیچی نیستن فقط پول دارن و از زیرمجموعشون یادمیگیرن و تغذیه میکنن،ب ام و خودش پدریه واسه زیرمجموعه هاش

    فراری هم ی کمپانی که خودش همه جوره دست و پای خودشو میبنده فقط واسه این که فراریه و منم از همینش خوشم میاد

    هنوزم فقط به عشق صدای فراری ۴۵۸ اسکودریا ،تست درایو آنلیمیتد بازی میکنم

    پاسخ
    1. Bavaria
      سوابق: (254 دیدگاه) ,

      ببخشید F430 اسکودریا،که به اشتباه نوشتم ۴۵۸ اسکودریا

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3769 دیدگاه) ,

      .
      الان به لامبورگینی تیکه انداختی 😡😡😡😡😀😀😀
      دوست عزیز لامبورگینی خیلی بیشتر ازون چیزی هست که من و شما میدونیم.
      لامبورگینی یک دریاست.

      پاسخ
      1. Bavaria
        سوابق: (254 دیدگاه) ,

        لامبو که خودش زیرمجموعه آئودی و آئودی زیرمجموعه فولکس هست
        آئودی خودش R8 رو از لامبو گرفته،و البته خود آئودی گاو وحشی رو رام کرد(منظورم کاربردی تر شدن محصولات لامبو)
        منظور من بیشتر فولکس و فیات و تا حدودی جی ام هست
        در ضمن لامبو عالیه و خودشو رقبه فراری میدونه،ولی (بنظر من) فراری لامبو رو رغیب خودش نمیدونه چون کلا خیلی نتونسته فراری رو اذیت کنه بجز آمار روی کاغذ
        پورشه فراری و مک لارن این سه تا ……..

        پاسخ
  4. مهدی
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    فراری با هیچ شرکتی قابل قیاس نیست. پدرخوانده دنیای سوپراسپرتها

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل Enzo
    Enzo
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    سوپر اسپرت سازی تو یه کلام خلاصه میشه اونم فراریه.

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4352 دیدگاه) ,

    فراری، همیشه یکی از بهترین ها بوده، ولی به هر حال ناچار هست که فروش خودش رو بیشتر کنه.

    پاسخ
  7. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    اونی که میخواست فراری خاص بمونه مدیر قبلی جناب لوکا دی مونتز مولو بود .
    اما سر جیو مارکیونه تا فراری رو (از نظر تیراژ تولید) به مازراتی تبدیل نکنه بیخیال نمیشه و بعد از اون هم هدفش رقابت با تیراژ پورشه هستش.

    زهی خیال باطل D-:

    پاسخ
  8. Saied
    سوابق: (824 دیدگاه) ,

    لا فراری 👈❤️
    پاگانی هوایر 👈❤️❤️
    این دو تا زندگین واسه خودشون .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.