فراری 458 در برابر لامبورگینی اوراکان

از دیرباز تاکنون خودروسازان زیادی باهم در رقابت بوده‌اند و در کلاس خودروهای اسپرت شاید بدون اغراق داغ‌ترین رقابت مربوط به خودروسازان چکمه سبز ایتالیا یعنی فراری و لامبورگینی است. رقابتی که از توهین انزو فراری به تراکتور فروچیو لامبورگینی و تولد GT350 شکل گرفت. حال پس از نیم قرن رقابت نوبت به جنگ فراری 458 اسپشیاله و لامبورگینی اوراکان رسید و باید دید که زور کدام یک بر دیگری خواهد چربید؟ اسب مودنا یا گاو وحشی سنت آگاتا؟

Ferrari 458 Speciale 2014
Ferrari 458 Speciale 2014

Lamborghini Huracan LP610-4 2015
Lamborghini Huracan LP610-4 2015

طراحی و ساخت
اوراکان جایگزین مدل افسانه‌ای گایاردوست. خودرویی که در ده سال تولید خود با 14 هزار مدل فروش به پرشمارترین خودروی اسپرت این شرکت تبدیل شد. این خودرو ظاهری شبیه به برادر بزرگ خود آونتادور دارد و قسمت عقب بدنه و چراغ‌های عقب آن شبیه گایاردوست. از طرفی دیگر 458 اسپشیاله نسل سوم فراری 458 است که جایگزین 458 اسپایدر شده و بدون شک واضح‌ترین تمایز آن نسبت به 458 های قبلی نوار آبی و سفیدی است که روی بدنه‌اش کشیده شده است.

مشخصات فنی
اوراکان از موتور وی 10 خورجینی 5.2 لیتری ساخت فولکس‌واگن بهره می‌گیرد. یعنی همان موتوری که روی آئودی آر 8 و لامبورگینی گایاردو تعبیه شده بود. در طرف دیگر فراری از موتور 4.5 لیتری وی 8 خورجینی استفاده می‌کند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که قدرت خیلی کمتری نسبت به اوراکان دارد ولی قدرت اوراکان 602 اسب بخار و قدرت 458 هم 597 اسب بخار است که نسبت به نوع موتور خود قدرت بیشتری نسبت به حجم موتور از اوراکان دارد. وزن اوراکان 1442 کیلوگرم است که به نسبت 42 به 58 تقسیم می‌شود و 10 درصد از گایاردو سبک‌تر است. وزن 458 اسپشیاله 1290 کیلوگرم است یعنی نسبت توان به وزن آن 463 اسب بخار بر تن است و نسبت توان به وزن اوراکان 417 اسب بر تن است. یعنی کمتر از 458 است. گشتاور اوراکان 560 نیوتن متر است و 458 هم 540 نیوتن متر نیروی گشتاور تولید می‌کند. صفر تا صد 458 فقط 3 ثانیه است. یعنی برابر با اف 12 برلینتا! در حالی که صفر تا صد اوراکان 3.2 ثانیه است. سقف سرعت اوراکان 330 کیلومتر است و 458 می‌تواند تا 325 کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. اوراکان قدرت خود را از طریق گیربکس 7 سرعته 2 کلاچه به 4 چرخ منتقل می‌کند. فراری هم محرک عقب است و انتقال قدرتش به چرخ‌های عقب و از طریق گیربکس 7 سرعته 2 کلاچه اتوماتیک صورت می‌پذیرد. قیمت یک اوراکان 237 هزار دلار است و 458 هم حدود 298 هزار دلار می‌ارزد.

نتیجه‌گیری نهایی

هردوی آن‌ها خودروهای بسیار خوبی هستند و می‌توانند رقبای خود یعنی کوروت سی 7 و نیسان جی‌تی‌آر و مک‌لارن 650 اس و… را به چالش بکشانند ولی بدون توجه به برند سازنده می‌توان به پیروزی 458 اذعان داشت گرچه اوراکان جایگزین گایاردو شده و می‌تواند همانند برادر بزرگش گایاردو رکوردها را یکی پس از دیگری ارتقا دهد.


مترجم: سعید صالحی

107 دیدگاه

  1. Reza
    سوابق: (153 دیدگاه) ,

    از سال 2011به بعد همیشه بهترین موتورای بالای 4 لیتر دنیا مال فراری بوده
    2011و2012فراری 458
    2013فراری اف12
    2014فراری 458 اسپشیاله

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل حسین
      حسین
      سوابق: (248 دیدگاه) ,

      داداش سایتی میشناسی موتورای برتر هر سالو راحت دیدو مقایسه کرد؟

      پاسخ
      1. Reza
        سوابق: (153 دیدگاه) ,

        آره تو گوگل سرچ کن Engine of the Year توی قسمت Wikipedia نوشته فکرکنم.

        پاسخ
  2. مهدی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    فقط محض اطلاع. اون نوارهای 458 سفید وابی هستن که به خاطر روزهای طلایی فراری تو مسابقات اتومبیل رانی امریکای شمالی nart روی فراری رنگ شدن .

    پاسخ
  3. مجتبی (ساروی)
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    اولا من به لامبورگینی رای دادم و دوستان هم اگه نتایج رو ببینن تا این لحظه لامبورگینی پنجاه و شش میباشد تقریبا
    من قبول دارم که انگار با چیزایی که اینجا بیان شده فراری طراحی موتور و مهندسیش بهتره اما توجه کنید که فراری 60000دلار گرونتره و این رقم خیلی بالاییه میشه باهاش مرسدس کلاس ای خرید .
    اما چیزه دیگه بازم لامبو 20تا گشتاورش بیشتره و 5اسب بخار قدرت بیشتری داره اما فراری باکمک وزن کمتر شتابش 2صدم کمتره و این مزیت بزرگیه اما ایا کسی که میخواد بین فراری و لامبو یکیو انتخاب کنی به دو صدم درصد توجه میکنه یا اول ظاهر رو میبینه که به نظرم لامبو طراحی چشم نوازتری داره در کل هردو رو عشقست

    پاسخ
    1. Reza
      سوابق: (153 دیدگاه) ,

      برو آمار فروششون رو ببین درسال چقدر میفروشن بعد نظریه پردازی کن.فراری نزدیک به٧هزاردستگاه یابیشتر درصورتی فروش لامبورگینی به ٢هزاردستگاهم نمیرسه.

      پاسخ
      1. مجتبی (ساروی)
        سوابق: (551 دیدگاه) ,

        عزیز مطمنم نصف دیسلاک هایی که بهت دادن به خاطر طرز بیانته
        من نظر شخصی خودم رو گفتم .هروقت ما یاد گرفتیم به همدیگه و نظرات همدیگه احترام بزاریم و اگر به نظر ما غلط بود و یا موافقش نبودیم محترمانه اون نظر رو اصلاح میکردیم و یا مخالفتمون رو اعلام میکردیم و قضاوت رو به بقیه میسپردیم اونوقت تمام مشکلات این مملکت حل میشد تاکید میکنم تمام مشکلات

        این سرکوبگری تو ذات ماست

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
          Carbonado Aventador
          سوابق: (3638 دیدگاه) ,

          به نام خدا
          این دوست ما نمی دونند که تا الان 1700 دستگاه از اوراکان پیش فروش شده ولی اگر آمار فروش f12 و 450 اسپشیاله رو روی هم بگذاریم فکر نکنم به 1500 برسه!!!!!!!!
          چشم منو دور دیدید دوباره دست به کار شدید!!!!!!!
          گخود کارخانه زده 1422 کیلو اون وقت اینجا نوشته 1442!!!!!!!!
          به نظرم متن داشت اوراکان رو تخریب می کرد!!!!!!!
          خود فراری گفته 0-100 برابر 3.1 اون وقت!!!!!
          می خواستم یک ویدئو بگذارم از رقابت بین آونتادور و اوراکان که اوراکان 0-100 رو زودتر از آونتادور می زنه!!!!!!!
          نامردم اگه ویدئو اش رو به پدال نفرستم!!!!!!!!!!!!!!
          باشما باید اینجوری صحبت کرد1!!!!!

        2. Reza
          سوابق: (153 دیدگاه) ,

          1700 تا رو که تو یک سال نمیفروشن.حالاپیش فروش بشه.گفتم که برو آمار فروششون رو ببین بعد موضع گیری کن واز لامبورگینی دفاع کن.
          جوایزی که فراری گرفته رو لامبورگینی تو خواب هم نمیبینه.
          من از آقا مجتبی هم معذرت میخوام

  4. سام
    سوابق: (779 دیدگاه) ,

    با سلام مجدد

    من کلا از ماشین های اسپرت خیلی کوتاه مثل لامبورگینی،پاگانی،و…. خوشم نمیاد.درست مثل این میمونه که روی زمین نشسته باشی و ماشینتو رو برونی! ولی از اونجایی که این ماشین ها زیبا و پیشرفته هستن نمیشه به راحتی اونا رو نادیده گرفت. من کلا لامبورگینی اوراکان رو ترجیح می دم. واقعا قشنگه! طراحی اش حرف نداره!

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (570 دیدگاه) ,

      منم چند سال پیش اینجوری بودم ولی بعد فهمیدم که سخت در اشتباهم الان ماشینای کوپه گرانترین لوکسترین با ایرودینامیک ترین و اوج لذت رانندگی رو به آدم میدن
      اگه عشق ماشین باشی بعدها میفهمی من چی میگم

      پاسخ
      1. سام
        سوابق: (779 دیدگاه) ,

        کدوم کوپه رو سوار شدی تا به این نتیجه رسیدی؟ تا اونجایی که من می دونم ماشین های لوکس از لحاظ راحتی قابل مقایسه با ماشین های اسپرتی نیستن. آیا به نظرت صندلی های لامبورگینی به اندازه مرسدس s class راحتی داره؟

        پاسخ
  5. مکس
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    سلام
    دوستان خودتون سبک سنگین کنید در اصل ماجرا اینطوری هست که لامبور گینی+ائودی+فولکس واگن که خودش صدتا زیر مجموعه داره در برابر فقط یک فراری قرار گرفتند ضمنا تبلیغات اونها هم بسیار وسیع تر از کمپانیه فراری هست
    به نظر من ماشین های لامبور گینی بیشتر بدرد پستر دیوار های اتاق پسر بچه ها می خوره
    اگر به عقب برگردیم اصلا لامبورگینی وجود نداشته در زمانی که فراری یکه تازی میکرده

    پاسخ
    1. sadegh
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      البته باید دقت داشت که خوده فراری زیر مجموعه فیات هست پس نمیشه گفت تک و تنهاست. در ضمن همین که لامبورگینی اینقدر زیبا خودرو می سازه خوب مهمترین مزیته چون خودرو سوپر اسپرت اگه زیبا نباشه خریدار نداره. در مورد اینکه فرار سبقه بیشتری داره شکی توش نیست ولی اگر کامل بود آقای لامبورگینی بخاطر جعبه دنده بده فراری 250 که شرکت لامبورگینی رو از تراکتورسازی به سوپر اسپرت سازی تغییر نمیداد.

      پاسخ
  6. علی لامبو
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    من خودمم کلیپ تو یوتیوب دیدم هوراکان صفر تا صد رو 3ثانیه میره،این آمار خود کارخونس که همیشه 2 تا 3 دهم بیشتر میگه، رای ما لامبو با قیمت ارزونش

    پاسخ
  7. e36
    سوابق: (753 دیدگاه) ,

    همیشه انتخاب کردن از بین دوتا عالی کار سختیه ، اینجا بستگی به سلیقه افراد داره
    من میگم لامبو

    پاسخ
  8. behzad
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    به نظرم الان اصلا نميشه اسپشياله رو با هوراکان مقايسه کرد
    رقيب اصلى هوراکان 458 معموليه
    اسپشياله بايد با سوپرلگراى هوراکان تو آينده مقايسه کرد

    پاسخ
  9. رضا فراری
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام به همه.من خیلی وقته این سایت رو دنبال میکنم و نظرات همه دوستان رو میخونم اما چون حال تایپ کردن ندارم تاحالا کامنت نذاشتم.اما این مطلب رو خیلی دوست داشتم دلیلشم 458 .این ماشین رویاهای منه.به قول جرمی کلارکسون این ماشین اگه یه دونه از پاهامم بخوره مهم نیست….این ماشین اخرشه

    پاسخ
  10. milad
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    شما باید این 2 تا رو تو پیست ببینید تا متوجه برتری فراری بشید…

    پاسخ
    1. علی لامبو
      سوابق: (74 دیدگاه) ,

      مگه هوراکان تو پیست تست شده که میگی فراری برتره؟
      نه آقاجون این خبرا نیست

      پاسخ
  11. bardia
    سوابق: (178 دیدگاه) ,

    توی هیچ ریویو مجله ی معتبری نمیتونین پیدا کنین که ماشینی توی کلاس 458 باشه که از 458 بهتر باشه
    حتی توی تاپ گیر 458 رو از خود اوانتادور هم جذاب تر دونستن,اونم بخاطر لذت رانندگیشه,همه چی که عدد رو رقم نیست
    وقتی اون موقع مایکل شوماخر میومد روی 458 اولیه نظر میداد تا رانندگی باهاش جذاب تر شه اونوقت لامبورگینی چه حرفی برای گفتن داره؟

    پاسخ
  12. runtik
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    من خوراک شب و روزم ماشین بازیه.من طرفدار برندهای ایتالیی هستم و با همشون حال میکنم بخصوص وقتی با برندهای آلمانی و بریتانیا کل میندازن خیلی غیرتی میشم کفو خون قاطی میکنم.
    اما وقتی دوتا ماشین ایتالیایی با هم کل میندازن انگار دنیا رو ریختن به هم مثل اینکه دوتا برادر افسانه ای دارن باهم قدرت نمایی میکنن و برای بقیه خط نشون میکشن بخصوص وقتی تو میدون داش فروچیو لامبو با کوکام فراری دارن لنگ میندازن دیدن داره..چاکرتونم جیزه لایک دارین 😉

    پاسخ
  13. ناشناس
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    باور کنید فراری بهتره.کارایی که میکنند برای ساخت ماشین فوق العاده است.
    همچنین سابقه فراری حدود 16 سال بیشتره

    پاسخ
  14. jalal
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    من به هر دوی آن ها بسیار علاقه دارم . انتخاب بین دو غول شاهکار یعنی گاو وحشی واسب سرکش واقعا سخته ! نمیشه به راحتی بین این دو قضاوت کرد .

    پاسخ
  15. ماسل کار
    سوابق: (180 دیدگاه) ,

    458 خیلی خوب ولی لامبو اوراکان یه چیز دیگس
    درضمن بحث جرمی رو نیارین که خودش تویکی از فصل ها که با اونتادور و نوبل و مکلارن بیرون رفتن اونایی که دیدن میدونن
    جرمی گف حس رانندگی با لامبو یه چیز دیگس وگف لامبو شخصیت واقعی داره که حرف نداره و در ضمن گف که اول فک میکردم 458 خیلی بهتره ولی الان واقعا میفهمم که اونتادور واقعا بهتره

    پاسخ
    1. bardia
      سوابق: (178 دیدگاه) ,

      اخر همون قسمت دوباره خودش میگه 458 بهتره
      درضمن وقتی هم اولین بار 458 رو تست میکرد میگفت این بهترین سوپرکار دنیاست
      جو گیر شده بود میگفت حتی از f40 هم بهتره

      پاسخ
  16. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    من کلا از فراری 458 خوشم نمیاد . ولی این مساله دلیل نمیشه که فراری رو

    بکوبم . اما خب من لامبورگینی را انتخاب میکنم . شاید اگر اف 12 یا

    کالیفرنیا بود ، نظرم برمیگشت .

    پاسخ
  17. navid
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    از هرچی که درباره این دوتا ماشین بگذریم باز صدای موتور لامبو خوش تر است همچنین لامبو در طول تاریخ افتضاح هایی مثل اتش گرفتن خود به خود 458 نداشته و اینکه برای یدونه زدن راه نما هم نیازی به حل کردن پازل نداشته راستی دقت کردین که اون سیبیل های معروف 458 که همش میگفتن خیلی ایده خوبیه و فلانه و چنانه دیگه توی این نیست؟ و انکه ایا میدانستید که در همان اوایل معرفی اوراکان در همان یک هفته اول 700 دستگاه اوراکان پیش فروش شد؟ ایا دقت کردید که زیبایی که لامبو داره را در هیچ کدوم از فراری ها نمیشه یافت؟ و سپس ایا دقت کرده این که تنها چیزی که فراری از لامبو بیشتر دارد میزان دریافت اسب بخار نسبت به موتور است؟ و انکه این فراری نسل سوم 458 است و هوراکان تازه وارد است؟ و انکه در ان زمان گالاردو سوپر لژرا نیز تمام رقیبان خود را میبلعید؟ پس با نگاهی کوتاه به قیمت ها میفهمیم که پرداخت حدودا 60 هزار دلار اضافی برای تنها 0.2 ثانیه صفر تا صد بیشتر کلا منطقی نیست پس به قدرت و زیبایی و جادوی لامبو ایمان اورید

    پاسخ
  18. سجاد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام.باید با توجه مجله پدال عرض کنم که این دو خودرو با یک دیگر قابل قیاس نیستند و فراری اسپشاله با پرداخت شصت هزار دلار میتوانید شتابگیری بهتر و قابلیت پیستی بسیار خوب داشته باشید صد البته با جارو کردن امکانات رفاهی که در هوراکان به شدت به رفاه سرنشینان توجه شده.من شخصا این مقایسه را غیر منطقی و نا معتبر میدونم چون ما باید منتظر هوراکان سوپرلگرا که با قدرت شتاب ودینامیک بهتر وهمینطور امکانات رفاهی به مراتب کمتر از مدل عادیه باشیم و فعلا تنها خودرویی که با 458اسپشاله قابل مقایسه است مکلارن 650sاست با تشکر

    پاسخ
  19. کارشناس 11 ساله ماشین
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    معلومه فراری 458 spiciale بهتر از لامبورگینی هوراکانه

    پاسخ
    1. M.SH
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      اتفاقا من لامبو رو بیشتر تحسین میکنم چون اگه به گذشته برگردیم مورسیو لامبورگینی عاشق ماشین های فراری بود که یکی از ان ها راخرید فراری هی مشکل گیربکس داشت تا یه روز یکی از تعمیر کار های او گفت گیر بکس و ترمز فراری از گیربکس و ترمز تراکتور های لامبورگینی شما استفاده شده و مورسیو به فراری گفت که چرا این کارو کرده ولی او توجه نکردو گفت تو برو تراکتورتو برون و مورسیو گفت الان بهت نشون میدم ماشین سوپر اسپور و عالی چیه و ازاون موقع رقابت ها شروع شد که لقب لامبو شد انقام جو (گاو عصبانی)و فراری مقاوم و بدجنس(اسب قدرت مند)و اگه توجه کنید فعلا مردم لامبو رو بیشتر تحسین میکنند و به این ترتیب لامبو شرکت موفق تری نسبت به فراری است.

      (قبل از انکه لامبورگینی ماشین سوپر اسپورت بسازه شرکت تراکتور سازی بود)

      در ضمن لامبو اولین ماشینی بود که موتور را در عقب قرار داد

      پاسخ
  20. امیرحسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من هم عاشق فراری هستم هم آئودی آر8 هم لامبورگینی امانوی لامبورگینی از گالاردوزیادخوشم نمیاد.امابیشترازهمشون آئودی آر8 رودوست دارم

    پاسخ
  21. خودروانگلیسی
    سوابق: (437 دیدگاه) ,

    با این که طرف دار خودرو انگلیسی هستم اما وقتی خودرو ایتالیایی رو می بینم از خودرو انگلیسی هم دل سرد می شم واقعا خودرو ایتالیایی بهترین طراحی رو در دنیا داره همشون دارای کیفیت عالی.امکانات زیاد.قذرت موتور وشتاب بسیار عالی.هندلینگ وسیستم تعلیق مدرن.پرستیژ وطراحی مورد علاقه همه سلایق واقعا تو زیبایی رقیب ندارن

    پاسخ
  22. اسماعیل
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان خوبین انشالله
    لامبو هم قیمتش اوکیه وهم انجینیش گشتاور اسب و سیستم دوکلاپه خیلی مهمه واینکه این سیسمتم دوکلاچه رو فراری 458 هست چیه که این شتاب ماشین برده بالا و سایت ننوشته از سایت میخام بنویسه و سیستم دوکلاچه لامبو چیه این شتاب لامبو اورده پایین؟این واسم سواله کسی میتونه جوابش بهم بده ممنون میشم؟
    ایا لامبو یا فراری 458 با کدوم مدل نیسان جی تی ار میخاد مقایسه کنه؟

    پاسخ
  23. P1
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    با سلام به بچه های عزیز . همین اول کار بگم که من اگر پول داشته باشم 100% اوراکان رو می خرم.فراری زمانی با تولید مدل انزو لامبورگینی را تو جیبش گذاشته بود اما چند سال بعد لامبو با تولید مورسیه لاگو میشه گفت فراری رو خرد کرد.از آن موقع به بعد دیگر فراری هیچ غلطی نتونست بکنه.در ضمن برای مقایسه بین این دو برند به این دقت کنید که گنده ی لامبو ، اونتادور کربونادو جی تی که با صفر تا صد 2.1 ثانیه سریعترین شتاب رو داره و با 1600 اسب قدرت به صورت محدود شده به سرعت 370 کیلومتر در ساعت می رسد اما گنده فراری ، لافراریه که با 950 اسب قدرت 2.9 شتاب و 350 سرعت دارد . اونتادور lp700-4 با 691 اسب 2.9 شتاب و 350 سرعت دارد . پس به کلی فراری برود لنگ بیندازد.
    برای اینکه اوراکان تو رقابت باشد ، باید فراری 458 ایتالیا تو میدان باشد و برای 458 اسپشیاله با اونتادور دیدار کنید. اوراکان حرف نداره . به مصرف فراری 458 اسپشیاله هم و آلایندگی اش هم نگاهی بینازید بد نیست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.