معرفی و نخستین آزمایش فراری 488 GTB، اسب سرکش مودنا

تندباد در علفزار می‌پیچد!
فراری همچنان سنت‌های تاریخی خود را حفظ کرده. رنگ قرمز، طراحی‌های هیجان‌انگیز و موتورهای وحشی هنوز هم چاشنی محصولات تندوتیز این خودروساز مشهور هستند، چه عنوان محصول 488 GTB باشد چه لافراری چه 360 مودنا. از گذشته‌های دور این رنگ قرمز آتشین نماد فراری بوده و هر جا سخنی از اسب زیبای مودنا شده، سرخی این اسب بادپا خون همه عاشقان خودرو را به جوش‌وخروش انداخته. حالا در سال 2015 و در روزهایی که زمزمه فروش فراری به گوش می‌رسد، همه بی‌صبرانه منتظرند تا یکی از سرکش‌ترین محصولات چند سال اخیر فراری را ببینند و دست‌پخت تازه مهندسان فراری را اگرچه با خواندن یک مقاله بچشند. در پروژه 488، فراری با اصلاحات بسیاری که بر روی 458 ایتالیا انجام داده، خودرویی بی‌مرگ ساخته. خودرویی که همچون تندباد، در علفزار می‌پیچد و همه را به وحشت می‌اندازد.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

فراری 488 GTB چگونه موجودی است؟
488 GTB ما را به یاد 458 می‌اندازد، با همان استایل و مزه تند و آتشین. 458 ایتالیا از همان آغاز خودروی کم‌نظیری بود و حتی پس از 5 سال جزو بهترین‌های بازار است، خودرویی که از بدو تولد صدرنشین گروهی بود که از لامبورگینی تا پورشه را در جمع خود داشت. حال با این تفاسیر کار 488 GTB به نظر دشوار می‌رسد. مدلی که آمده تا خاطره خوش 458 را زنده کند. این مدل بجای استفاده از موتور v8 و بزرگی که روی 458 سوار بود و تا 9000 دور در دقیقه دوران می‌یافت از موتوری کوچک‌تر و دو توربو منتهی بازهم به‌صورت v8 بهره می‌گیرد که نشان می‌دهد فراری پس از مدل کالیفرنیا، در دومین تلاش برای استفاده از موتورهای توربو بر کاهش وزن موتور، کاهش co2 تولیدی، قدرت و گشتاور بیشتر و مصرف سوخت کمتر تأکید ویژه‌ای دارد. نباید فراموش کرد که موتور 458 ایتالیا پرحجم بود و کمی پرمصرف. با حجم دقیق 4497 سی‌سی که قدرتی بالغ‌بر 562 اسب‌بخار و تورک 540 نیوتن متر را در دور موتور 6000 تولید می‌کرد و وزنی حدود 275 کیلوگرم و در هر 100 کیلومتر بیش از 10 لیتر بنزین می‌سوزاند. این آمار اما دیگر قدیمی شده و استانداردهای زیست‌محیطی سخت‌گیرانه‌تر از قبل پیگیری می‌شود.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

دراین‌باره کارادو لوتی مدیر بخش توسعه موتورهای فراری، استانداردهای زیست‌محیطی را یک فرصت می‌داند و می‌گوید فراری از کاربرد تکنولوژی‌های جدید و چالش‌های نو نمی‌ترسد. منظور او از چالش استانداردهای سخت‌گیرانه زیست‌محیطی مبنی بر استفاده از توربوشارژ و حجم کمتر موتور است. 488 GTB آشکارا از موتور کوچک‌تری استفاده می‌کند. موتوری با حجم دقیق 3902 سی‌سی که 661 اسب‌بخار در دور 8000 و 761 نیوتن متر گشتاور در دور 3900 که نشان از جهش و پیشرفت 488 نسبت به 458 دارد. موتور 15 کیلوگرم سبک‌تر شده است و مصرف بنزین نیز به حدود 9.5 لیتر رسیده است. هر سیلندر دقیقاً 488 سی‌سی حجم دارد، موردی که بسیار حائز اهمیت است و بازگشت فراری به سنت‌های خود را یادآور می‌شود، ازاین‌رو بازآفرینی این عدد در حجم هر سیلندر، ادای دینی است به مهندسان فراری در عصر انزوی کبیر و همین باعث شده تا نام 488 در تلاقی با شاهکار مهندسی فراری بر پیشانی این اسب زیبا قرار گیرد.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

خودرو به‌طورکلی 43 کیلوگرم کاهش سبک شده و به وزن 1445 کیلوگرم رسیده است. این شاهکار مهندسی فراری است که باوجود کاهش 1000 دور در دقیقه برای دستیابی به بالاترین قدرت، موتور 488 GTB توان بیشتری نسبت به 458 داشته و کل گشتاور را در دنده هفتم و دور اندک 3000 در اختیار راننده قرار می‌دهد. اما این اتفاق چگونه افتاده است؟ خب مشخص است. به مدد طراحی و مهندسی عالی فراری. فراری با تغییراتی گسترده از قبیل تعویض پیستون‌ها، میل‌لنگ و سرسیلندر موتور با نمونه جدید که دیوارهای نازک‌تری دارند توانسته در همراهی با کانال‌های خنک‌کننده بزرگ‌تر، بهینگی را در معنای دقیق کلمه اجرا کند. توربوهای IHI جدیدی که فراری در این مدل به‌کاربرده باعث شده تا سطح عملکرد موتور به‌مراتب بهتر شود. این نوآوری در همراهی با کمپرسور خودرو و آلیاژ سبک‌وزن تیتانیوم و آلومینیوم به‌کاررفته در موتور باعث شده تا 50% نسبت به گذشته اینرسی توربین‌ها کاهش یابد و این یعنی عملکرد بهتر و قدرت بیشتر.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

طراحی فراری 488 GTB چگونه است؟
لودویگ فون میزس اقتصاددان برجسته و پدر مکتب اتریش زمانی گفت: خداوند در جزئیات است. او از معماری بی‌نظیری یاد کرد که در نظام خلقت و بعضاً در ساخته‌های دست بشر دیده می‌شود، حال پر بیراه نیست اگر 488 GTB را در ردیف چنین آثاری با معماری کم‌نظیر قرار دهیم. باید بپذیریم که این سخنان در مورد 488 GTB صدق می‌کند. خودرویی زیبا و اغواگر که در طراحی آن به‌شدت به جزئیات پرداخته شده است. در طراحی این مدل برجستگی و فرورفتگی‌های بسیاری که در کناره‌ها و عقب و جلو دیده می‌شود اما خطوط به‌هیچ‌عنوان سردرگم و مأیوس‌کننده نیست و طراح برجسته آن فلاویو مانزونی حجمی یکپارچه از زبان طراحی فراری را روبروی شما قرار می‌دهد. 488 GTB با این طراحی زیبا به‌سان یک اسب بادپا در علفزار می‌پیچد و می‌تازد و در نمایی باز در طبیعت همه را مسحور خود می‌کند. چراغ‌هایی کشیده در امتداد بدنه با خمی زیبا و مملو از لامپ‌های کوچک LED که در کنار دریچه‌های ورودی هوای سپر، تصویری از افعی شاخ‌دار در حال بلعیدن را به بیننده یادآوری می‌کند.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

به کناره‌ها می‌رویم و بر سطح بدنه دست می‌کشیم. جواهری صیقل‌خورده و زیبا کنار ماست. دستگیره درب در بهترین جای ممکن قرارگرفته است، جایی در میانه یک فرورفتگی زیبا که هوا را به موتور چهار لیتری خودرو می‌رساند. با یک نوک انگشت درب باز می‌شود و وارد اتاق شویم. کابین پوشیده از چرم و فیبرکربن است و صندلی‌ها شما را دربر می‌گیرند. صندلی‌ها در حواشی و برخی نقاط با رنگ سرخی تزیین شده‌اند و زیبایی دوچندانی به کابین داده‌اند. با لمس فرمان نمی‌توان چیزی جز احساس کیفیت گفت. از کابین خارج می‌شویم.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

بیرون از خودرو دوباره همه‌چیز را برانداز می‌کنیم. چه از بیرون به سطوح خمیده و زوایای تیز و براق و جذاب 488 نگاه کنیم و چه از درون فرقی نمی‌کند. یک‌چیز به ذهن ما خطور می‌کند و آن‌هم روح کلی 458 است که در 488 GTB کاملاً متبلور است. بااین‌حال این مورد نمی‌تواند استقلال شخصیت 488 GTB را رد کند. فراری خود می‌گوید 85% 488 GTB جدید است و این یعنی یک ساختار کاملاً تازه. مدل جدید در عین شباهت‌های آشکار به لافراری و 458 خودرویی منحصربه‌فرد و خواستنی است. دو ورودی هوای کناره بدنه که 40 میلی‌متر از دریچه‌های نسل 458 بزرگ‌تر طراحی شده‌اند به‌خوبی با اشتهای موتور توربوی فراری برای بلعیدن هوای اطراف همخوانی دارند و البته ظاهر خشنی نیز به 488 GTB بخشیده‌اند. طراحی آئرودینامیک 488 GTB هم به نسبت مدل 458 بهبود یافته و با طراحی بدنه، سپر و دیفیوزرهای بهتر، در سرعت 250 کیلومتر در ساعت نیروی چسبندگی برابر با 325 کیلوگرم تولید می‌کند که یک موفقیت ارزنده است.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

جعبه‌دنده انتخاب شده برای 488 GTB یک مدل 7 سرعته دوکلاچه است که پیش از این در 458 ایتالیا هم مورد استفاده قرار گرفته است، با این تفسیر که 30 درصد سرعت تعویض بالاتری دارد و حتی از مدل 458 اسپشیاله هم سریع‌تر است و این نشان از توجه ویژه فراری به 488 GTB دارد. ترمزهای سرامیکی استفاده‌شده در این ابرخودرو همان ترمزهای لافراری است و سیستم تعلیق نیز با دمپرهای بهتری نسبت به مدل اسپشیاله 458 ارتقا یافته است. سیستم تعلیقی که با استفاده از داده‌های برگرفته از سطح جاده و کامپیوتری که این داده‌ها را کنترل می‌کند نسبت به سایر سیستم‌ها از استحکام و قدرت جذب ضربات بهتری برخوردار است. در کل سیستم تعلیق شباهت آشکاری به سیستم تعلیق 458 دارد و تنها تغییرات اندکی در بخش اتصالات نگه‌دارنده اتفاق افتاده است. کابین خودرو نیز همین‌گونه است و کمتر تغییر نموده و شباهت آشکاری به مدل 458 دارد. البته دکمه‌های سیستم سرگرمی به کنسول افزوده شده و دکمه‌های بدریخت و پلاستیکی مدل ایتالیا که نشان از محصولات فیات داشت جای خود را به تزئینات گران‌قیمت داده است و همه این‌ها در کنار هم شکوه فراری را تداعی می‌کند.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

آزمایش رانندگی:
دوست دارید خبرهای خوب بشنوید یا خبرهای بد؟ خبر خوب زیاد است. 488 هنوز هم خودرویی اصیل از فراری و محصولی درخشان از مودنا است، با موتوری سرحال و البته سیستم توربویی که به‌مراتب از کالیفرنیا عملکرد بهتری دارد. صدای موتور عالی است و با سرعت شگفت‌آوری می‌توان دنده‌ها را یکی پس از دیگری تعویض کرد و این دو شما را تشویق می‌کنند تا پیوسته بر سرعت خودرو بیفزایید. با راندن 488 GTB درمی‌یابید که موتور توربو زمین تا آسمان با کالیفرنیا تفاوت دارد و فقط زور زدن و فریاد توخالی نیست. 488 GTB واقعاً یک شاهکار تمام‌عیار است. این مدل حتی در مقایسه با 458 هم برتری‌هایی دارد. البته در عملکردهای بالا گاهی احساس می‌شود که با تأخیر یا کندی دریچه‌های گاز روبرویم اما 488 GTB خیلی نگران این تأخیر نیست چون جعبه‌دنده بسیار سریع و فرمان فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین سیستم تعلیق و فرمان خودرو به‌راحتی به شما امکان کنترل و عبور از سخت‌ترین پیچ‌ها و مسیرها را می‌دهد که نکته بسیار مهمی است. خودرو با شما وارد تعامل می‌شود و در لذتی که از رانندگی می‌برید شما را همراهی می‌کند.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

توربو گرچه مانند همیشه با تأخیر وارد مدار می‌شود اما این تأخیر در فراری 488 GTB به حداقل رسیده است. این فراری می‌تواند به‌راحتی در 3 ثانیه به مرز سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و با اعتمادبه‌نفس کامل در مسیرهای جاده‌ای و مسابقه می‌تازد و به نهایت تندی 333 کیلومتر بر ساعت برسد. درون پیست حتی باوجود مسیر ناهمواری که در برخی قسمت‌ها وجود داشت عملکرد شاسی کم‌نظیر است و اگر پشت فرمان آن قرار گیرید به شما اطمینان کاملی از تحت کنترل بودن شرایط می‌دهد. این احساسی است که تنها در معبد پادشاهان و در میان خدایان این عرصه وجود دارد. احساسی که مملو است از غرور، هیجان و لذت. احساسی که شما را از پرداخت 250 هزار دلار پشیمان نمی‌کند.

  فراری 488 GTB
قیمت پایه 242737 دلار
مشخصات اتاق موتور وسط، کوپه دونفره دو درب
مشخصات موتور 3.9 لیتری 8 سیلندر 32 سوپاپه دو توربو
قدرت و گشتاور 761 نیوتن متر گشتاور و 661 اسب‌بخار قدرت
وزن 1445 کیلوگرم
فاصله چرخ‌ها از یکدیگر 264.9 سانتی‌متر
طول، عرض و ارتفاع 456.6/ 195.3/ 121.4 سانتی‌متر
شتاب 0- 100 کیلومتر بر ساعت 3 ثانیه
بیشینه سرعت 330 کیلومتر بر ساعت ثانیه
زمان فروش 15 سپتامبر 2015

 

 

 

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

50 دیدگاه

  1. موسی مهران
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    لامبو رو عین آب قورت میده… بنازم طراحیشو

    پاسخ
    1. amir
      سوابق: (50 دیدگاه) ,

      البته باید منتظر جواب لامبو هم موندا…..

      پاسخ
    2. آرمان
      سوابق: (20 دیدگاه) ,

      نه دیگه دوست عزیز….
      اولاً که رقابت لامبو و فراری خیلی خیلی نزدیک به هم هست و هیچ کدوم نمیتونه به راحتی اون یکی رو از میدون به در کنه……
      ثانیاً توصیه میکنم اصلا لامبورگینی رو شوخی نگیری!!! اصلاً…..
      با احترام به همه ی دوستان پدالی فراری باز، به نظر من اونتادور سوپر ولوچه خیلی خشن تر از 488 به نظر میرسه. بازم میگم فقط از نقطه نظر خودم….

      پاسخ
      1. موسی مهران
        سوابق: (12 دیدگاه) ,

        دوست عزیز این معجونی زهرآلودی از لافراری و 458 … مواظب سوپرولوچه باش یهو زهره ترک نشه از دیدن 488 … البته به راحتی لافراری قورت میده ولوچه رو

        پاسخ
        1. ali agha
          سوابق: (90 دیدگاه) ,

          لافراری کجا…!!! سوپر ولوچه کجا…! فک کنم رقیب لافراری سستو المنتو باشه…قیمت 488 یه خورده در مقایسه با اونتادور یه خرده پایین نیست!!!!؟

      2. mohsen
        سوابق: (901 دیدگاه) ,

        اخه آقا آرمان عزیز شما 488 رو با Ave SV مقایسه میکنی؟ اینا اصلا واسه رقابت با هم نیستند این رقیب Huracan هست همون طور که 458 اولا اومد Gallardo رو قورت داد اینم با Huracan همون رفتارو میکنه

        پاسخ
      3. صادق
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        ناموسا لامبو و فراری رقابتشون نزدیکه؟
        لافراری رو میشناسی؟
        کدوم مدل لامبورگینی رو میخوای بذاری کنارش؟
        زشت بود حرفی که زدی اصلا سطح سایت رو آوردی پایین.
        اونتادور سوپر ولوچه رو با این ماشین مقایسه نکن لطفا. سطح خودتو میاری پایین با این حرفا. میدونی اونتادور قیمتش چنده؟
        میدونی با این حال این ماشین قدرتش دقیقا با اونتادور برابری میکنه؟

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل متین
          متین
          سوابق: (183 دیدگاه) ,

          سلام …
          دوست عزیز :
          488 با هوراکان
          لا فراری با سستو (البته تقریبا)
          F12 برلینتا با آونتادور
          میتونن رقابت کنن ، لطفا به اسب بخار و قیمت توجه کنین و درست انتخاب کنین …
          روز خوش …

      4. 09375426265
        سوابق: (12 دیدگاه) ,

        با سلام و عرض احترام
        داداش داری v8رو باv12 مقایسه میکنی؟
        لامبو اگه میتونه با f12 یا لافراری مسابقه بده
        کلیپ f12 با اونتادور هستش که f12 لامبو رو میبره

        پاسخ
    3. تصویر پروفایل farzad
      farzad
      سوابق: (160 دیدگاه) ,

      اقایون بیاین منطقی باشیم این ماشین هم کلاس با اونتادور نیست چرا بیخودی میاین با اونتادور مقایسش میکنید؟

      پاسخ
      1. bardia
        سوابق: (178 دیدگاه) ,

        درسته هم کلاسش نیست و اوانتادور گرونتره ولی وزن 488 خیلی از اوانتادور کمتره و گشتاورش بیشتره از اوانتادور،قدرتشم که تقریبا برابره پس خیلی هم پرت نیستن از همدیگه میتونن رقابت جالبی داشته باشن

        پاسخ
    4. تصویر پروفایل محمد
      محمد
      سوابق: (135 دیدگاه) ,

      آقایون بیاین ازین نظرهای مسخره دست بردارین که این ماشین فلان ماشینو میبلعه یا این شرکت فلان شرکتو میبلعه ما حتی نمیتونیم این خودروهارو از نزدیک ببینیم چه برسه به اینکه داشته باشیم که حالا اینجوری داریم از یه ماشین جانب داری می کنیم

      پاسخ
      1. Xman
        سوابق: (546 دیدگاه) ,

        یه نظر مقعول و منطقی. بهترین نظر کل پدال!

        پاسخ
    5. جی تی ار
      سوابق: (429 دیدگاه) ,

      لامبو خیلی لقمه ی گنده ایه فراری باید مواظب باشه تو حلقش گیر نکنه!…

      پاسخ
    6. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
      Carbonado Aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      خداوکیلی سطح سایتو با این کامنتاتون نیارین پایین…
      488 کجا و آونتادور sv کجا…
      آونتادور sv کجا و لافراری کجا…
      تکنولوژی ای که برای ساخت لافراری صرف شده خیلی پیشرفته تر از آونتادور هست…
      قیمت لافراری 2 برابر آونتادور هست که این خودش نمایان گر فاصله سطح این دوتا ماشینه…
      بهترین رقابت از نظر من=
      aventador sv vs f12 xx
      488gtb vs huracan superleggra
      جمعش کنید…
      یه مشت بچه مچه ریختن چیرو به چی ربط میدن…
      آونتادور sv و 488 ؟؟؟؟
      خنده داره…

      پاسخ
    7. تصویر پروفایل حمید
      حمید
      سوابق: (78 دیدگاه) ,

      عمرا نمیتونه اونتادور معمولی رو بگیره. حتی اف12 نمیتونه اونتادور سوپرولوچه رو بگیره

      پاسخ
      1. alireza
        سوابق: (8 دیدگاه) ,

        ﻑ ۱۲ خیلی اﺳﻮﻥ ﻻﻣﺒﻮﺭﮔﯿﻨﯽ ﺭﻭ ﻣﯿﺨﻮﺭﻩ

        پاسخ
    8. asa
      سوابق: (55 دیدگاه) ,

      با این که سادست ولی از 458 بیشتر دوسش دارم ،طراحیش یک جورایی به ادم میگه من نیازی به زرق و برقو خط خطی بودن ندارم همین جوری زیباییم زبانزد همست.

      پاسخ
  2. amir
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    نظر شخصی من اینه که 458 چهره هیجانی ترو خوشگل تری داشت….اینم عقبش بهتره ولی جانبی و جلوش….زیاد جالب نیس…..البته نسبت به 458

    پاسخ
  3. mehdi
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    رقیب اوانتادار لا فراری نه این..الکی مقایسه نکنید……

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل محمد
      محمد
      سوابق: (135 دیدگاه) ,

      رقیبه آونتادور لافراریه؟!! لطفا وقتی یه مطلبو نمی دونید الکی نظر ندید ،رقیب آونتادور 488و f12 هست و هنوز لامبورگینی خودرویی که بتونه رقیب لافراری باشه نداره البته لامبورگینی کانسپت آستریونو که می تونه رقیب لافراری باشه ساخت ولی وارد مرحله تولید نکرد

      پاسخ
      1. Ali.Q
        سوابق: (97 دیدگاه) ,

        اگه نخوایم هیبریدی بودنو در نظر بگیریم از نظر من شاید وننو و لا فراری در کنار هم قرار بگیرند…

        پاسخ
  4. شنتیا فراریه
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    من که فراری خوشم میاد بخاطر همینه اسم خودم رو گذاشتم شنتیا فراری.

    پاسخ
    1. asa
      سوابق: (55 دیدگاه) ,

      به نظر من فور gt جدید میتونه از این به تر باشه، البته مدل تو شهریش نه اونی که در لمانز مسابقه میده ، چون کلاس ماشین هایی که gt در لمانز باهاشون مسابقه میده خیلی بالا تر از 488 هستش.

      پاسخ
  5. شنتیا فراریه
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    چی شده که الان همه ی مدل فراری ها شبیه به هم شده من که سر در نمیارم قبلا این فراری ها اینطوری نبودند.

    پاسخ
    1. mojtaba..designer
      سوابق: (221 دیدگاه) ,

      چرا همه فراریا شبیه همن ؟؟؟

      خوب با این حساب میتونیم بگیم همه پورشه ها همه bmw ها وووو همه بنز ها …. شبیه همن !!!!
      درسته این وجه شباهت هست دلیلش اینه که هر کمپانی یه زبان طراحی واسه خودش داره و این زبان طراحی باعث میشه 1..خودروهای تولیدی شرکت منحصربه فرد باشن 2..هرکسی استایل اونو از دور دید تشخیض بده جه ماشینیه 3..اینکه رنج تولیدی شرکت که مثلا 5 – 6 مدل هست از یه ریشه باشن….

      تو این بینم بعضیا هنوز زبان طراحیشون پختگیه لازم و نداره و سخت میشه دو مدل و تشخیص داد مثه
      bmw سری 3 و 4…..

      ولی اگه عکسای 7 مدل فراری که تولید میشن و مقایسه کنین یه DNA مشترک تو طراحی دارن ولی هیچکدوم مطلقا شبیه اونیکی نیس همونطور که خود فراری میگه 85% این ماشین جدیده

      پاسخ
    2. asa
      سوابق: (55 دیدگاه) ,

      چون قبلن و زمان اغاز کار هر کمپانی ماشین سازی ، برای این که بتونن مترح بشن میبایستی که طرح های متنوعی ارایه کنند تا سلیقه های مختلف مردمی رو به سمت خدشون جذب کنند و وقتی که به طور کامل در بازار جاافتادند کلاس کار و طرح مخصوص به خودشونو ارایه میدن تا از دور هم که به ماشین های یک کمپانی نگاه میکنی متوجه هویت اون ماشین بشی.مثل هیوندای که در زمان ورودش تنوع زیادی داشت اما الا همشون مثل هم هستن.

      پاسخ
  6. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    اگه لامبو هوراکان رو توربو کنه اونوقت میشه باهم مقایسه شون کرد ..

    پاسخ
  7. لانتا
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    اخه اونتادور با اين مقايسه مىکنن. يه نگاه به اطلاعات ماشىن بنداز اصللا اين ماشىن تو کللس اونتادور نىست. 488 با. هورکان مقايسه مىشه درسته عدد به نفعه فرارى است ولى هوراکان از موتور تنفس طبىعى استفاده مىکنه هوراکون دو ديفرانسىل است در مقابل فرارى توربو داره که حتما موقع تعويض دنده تاثىر داره و ديف عقبه(البته اينو پىدا نکردمش ولى اکثر فرارى ها ديف عقب ) به نظر من رقىب اين مدل نسخه بهبود ىافته هوراکان که به زودى معرفى مىشه البته شايد تا يکى دو سال اصلا معرفى نشه چون تولىدات لامبورگىنى کم و محدود!

    پاسخ
  8. رامتین
    سوابق: (735 دیدگاه) ,

    بحثها زیاد فایده نداره. اما باید قبول کرد فراری کمپانی برتری از لامبورگینی است. در فرمول1 نیز سالها رتبه نخست را داشته و نشون میده مهندسیش قویتره. رقیب 488 بیشک اوراکانه که خب 488 برتره.

    پاسخ
  9. kurdishlambo
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    جالبه دوستان اونتادورو با لافراری یا با 488 مقایسه می کنن در حالی که رقیب اصلی اونتادور f12 هستش که در سرعت های بالا f12 جلو میزنه البته این488 هم میتونه با اونتادور مقایسه بشه ولی فک نکنم بتونه کاری کنه.رقیب اصلی لافراری هم وننو هستش که تا اونجایی که میدونم اجازه درگ رو نداره(مطمئن نیستم)اما با توجه به کاغذ اولش جلو میزنه اما قدرت بیشتر لافراری میگیردتش.هوراکانم با 458 مقایسه میشه نه با این که توربوست.
    درکل من 458قبلی رو بیشتر از این دوس داشتم

    پاسخ
  10. mojtaba..designer
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    جا داره از آقای شاوردی نویسنده محترم سایت همیشه جذاب پدال تشکر کنم که کلام زیبایی داشتن و من خیلی به دقت متن و میخوندم حتی چند بار به ,قب بر میگشتم تا افتخارات فراری و بازم بخونم….

    خوب اینجا یه شاهکار مهندسی و هنری داریم که به معنای کامل تکامل یافته همه ماشینای هم قطارشه.
    فراری از گذشته تا الان همیشه ثابت کرده که از مرحله طراحی.توسعه و ساخت یه سرو گردن از همه بالاتر بوده.خوب اینم بر میگرده به نبوغ مکتب انزو ی بزرگ که بنیان گذاره همچین تفکر نابی تو صنعت خودرو بود و همینطور نبوغ مهندسان و طراحان خبره ی فراری و حتی قدیما استودیو های طراحی که با فراری مشارکتی کار انجام میدادن مثه پینین فارینا – اسکاگلیتی – و و و جدیدا طراح برجستش فلاویو مانزونی که مجسمه روح دار لافراری و طراحی کرد .
    فراری تنها یه خودروساز معروف و اسپرت ساز نیست مجموعه ی مارانللو فراری یه دانشگاهه یه مکتب درسه که همیشه نوآوری و شگفتی و تجربه مسابقات سطح بالای جهانی توش موج میزنه …
    من قبلنا شاید خیلی دلیل آوردم که فراری یه سرو گردن با بقیه متفاوته این دلیلام منطقین هر کسی که آشنا به دنیای خودرو باشه این واقعیت و میدونه……

    حالا بحث دوستان که میگن این ماشین و با آونتادور سوپرولوچه مقایسه میکنن شاید از نظر کلاس بدنیشون درست نباشه و غیر منطقی.لامبو با همه احترامی که بهش قائلم سوپر ولوچش یه ماشینیه که باید فراری برلینتا اف 12 یا مدل جانشینش مقایسه بشه….
    اما با سابقه ای که از فراری سراق دارم بعید نیس که حتی سوپرولوچم شکست بده !
    بگذریم ولی حریف اصلیش واقعا هوراکانه…یا مکلارن 650اس و …

    پاسخ
  11. محمدحسین
    سوابق: (107 دیدگاه) ,

    سلام و درود بر آقا مجتبی .. لطف داری… سعی میکنم بهترو بیشتر و دقیقتر بنویسم

    پاسخ
  12. احمد باقری
    سوابق: (4370 دیدگاه) ,

    واقعا شرکت خودروسازی فراری، یکی از تاثیر گذارترین و به روزترین شرکتهاست و نقش به سزایی در ایجاد نوآوری در قسمتهای مختلف خودرو دارد. واقعا آفرین.

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1660 دیدگاه) ,

      دوست عزیز ، باقری جان!!
      این متنی است که در ریز کامنت های دوستان در پست :
      قهرمانی پورشه در مسابقات استقامتی 24 ساعته لمانز
      گذاشته بودید !!

      “”حالا خوبه گفته بعد از سالها پورشه دوباره قهرمان شد. به هر حال، هر سال یکی قهرمان میشه. اگه پورشه هر سال قهرمان میشد دیگه این متعصبین بی درد رو نمیشد نگه داشت. اسطوره هست که هست. بعد از سالها دوباره قهرمان شده. چرا؟ چون همه تیمها زحمت می کشن و کار میکنن””

      حالا کسی باید پیدا بشه با طرز تفکر و سطح فکر خودت و بهتون بگه :
      واقعا شرکت خودروسازی فراری، یکی از تاثیر گذارترین و به روزترین شرکتها هست که هست !!
      نقش به سزایی در ایجاد نوآوری در قسمتهای مختلف خودرو داره که داشته باشه !!!!

      پاسخ
  13. شنتیا فراریه
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    فراری ها در کل از لامبورگینی بهتر عمل میکنن اما لامبورگینی خیلی بد نیست چون سریعه و بهترین ماشین در ایتالیا هستش.

    پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      امریکا سیاست محافظه کارانه ی خودشو باید از تو یاد بگیره!!!!!!!! اول یه نظر دادی که طرفدارای فراری دلشون خوش باشه بعد یه نظر دادی که طرفداران لامبو خوش حال شن!!!!! […]

      پاسخ
    1. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      هر خودرویی در نوبه ی خودش بی نظیره.

      پاسخ
  14. Xman
    سوابق: (546 دیدگاه) ,

    یه فراریه خوشگل و بی رقیب ! خیلی چیزاش شبیه 458 هست اما بازم خیلی خوشگله.

    پاسخ
  15. ارمان
    سوابق: (1000 دیدگاه) ,

    از 458 خیلی قشنگتر شده اما هر کاریش کنید یه فراریه اصیل ترین برند سوپر اسپرت ساز دنیا و اخیران هایپر کار ساز از این رو هیچ ایرادی بهش روا نیست 😐

    پاسخ
  16. naser ferari
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    اقایون داداشام زیاد بحث نکنین فراری اومده توربو نهاده روماشینش که مکلارن و لامبورگینی وغیره. باموتوهای 8سیلندر توربووتنفس طبیعی 10سیلندر روغورت بده نگاه به عملکرد موتورش بندازین همه چیز برتره.پس عقل میگه فراری تکنولوژی برتره.

    پاسخ
  17. v@hid
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    آقایون کسانی که هر دو را دوست دارند لایک کنند.

    پاسخ
  18. احسان
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    سلام دوستان من لامبورگینی واستون مارتین رو دوست دارم فراری روهم دوست دارم ولی چرالامبورگینی و استون مارتین موتور توربو شارژ تولید نمی کنند خیلی حیفه .
    الان توربو تقریبا واجب شده هرچند به سیستم هیبرید نیازی نیست البته این نظر منه

    پاسخ
  19. mclaren
    سوابق: (398 دیدگاه) ,

    خیلی از طراحیش خوشم میاد رقیب سر سخت مکلارن 650 اس

    پاسخ
  20. Ferrari
    سوابق: (241 دیدگاه) ,

    بی نظیره.فراری بهترین کمپانی اسپورت ساز دنیاست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.