چهار ابَر خودروی تاریخی فِراری در فیورانو

شاید با خود فکر کنید که رانندگان آزمایش کمپانی‌های خودروسازی شغل بسیار خوبی دارند، چراکه تمامی مدل‌های کمپانی را حتی قبل از ورود به بازار زیرِ دست‌های خود دارند و نه‌تنها هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند بلکه هرماه حقوق بسیار خوبی هم دریافت می‌کنند!

All Ferrari hypercars driven on the Fiorano
All Ferrari hypercars driven on the Fiorano

از هرکس دیگری که بگذریم، این تفکر در مورد آقای داریو بِنوزی (Dario Benuzzi) به‌شدت صدق می‌کند! این مرد 69 ساله که از سال 1969 راننده تست رسمی خودروسازی فِراری است، تمامی خودروهای ساخت این کمپانی را از مدل 246 Dino به بعد آزمایش کرده و از نظراتَش به‌طور مستقیم در توسعه و تولید تمامی مدل‌ها استفاده شده است. وی در طی 46 سال گذشته خاطراتی با افسانه‌های فِراری برای خود ساخته که بی‌تردید از آرزوهای همیشگی بسیاری از علاقه‌مندان خودرو (ازجمله خودِ نگارنده) است!

All Ferrari hypercars driven on the Fiorano
بِنوزی حالا و پس از گذشت بیش از 4 دهه از فعالیتش در فِراری، 4 ابر خودروی بی‌نظیرِ این خودروساز را در پیست فیورانو گرد هم آورده تا مروری بر خاطرات ناب این سال‌ها داشته باشد.

All Ferrari hypercars driven on the Fiorano
F40
فِراری F40 گل سرسبد خودروهای دهه 1980، به معنای واقعیِ کلمه از زمان خودش جلوتر بود. در آن سال‌ها که تکاپوی خودروسازان در بازار سوپر اتومبیل‌ها بسیار بالاگرفته بود، F40 تمامی پارامترهای تهاجم و خشونت را توأمان به همراه داشت و با قلب توربو دوقلویش عرصه را بر رقیبان قدری ازجمله پورشه 959 بسیار تنگ کرده بود. در توصیفَش همین نکته بس که آخرین دست‌پرورده «انزو فِراری» فقید به شمار می‌رود.

Ferrari F40
Ferrari F40

F50
ابر خودروی بعدی مارانللو یعنی F50 به‌نوعی میراث دار مدل F40 و مرحوم «انزو فِراری» به شمار می‌رفت و به عبارتی تحت سایه‌ی آن متولد شد. فلسفه‌ی اصلی ساخت و توسعه‌ی آن ارائه‌ی اتومبیلی بود که نزدیک‌ترین نمونه خیابانی به خودروهای فرمول‌1 باشد؛ در همین راستا هم از یک ساختار فیبر کربنی نادر و سیستم تعلیق بسیار پیچیده‌ی به عاریت گرفته‌شده از فنّاوری فرمول‌1 بهره می‌برد. جالب است بدانید پیشرانه‌ی آن نیز از خودروی وقت گروه فرمول‌1 فِراری یعنی مدل 640 گرفته‌شده بود!

Ferrari F50
Ferrari F50

Enzo
انزو که به یاد بنیان‌گذار اسب سلطنتی به این نام مزین شده، اولین قدم فِراری برای ساخت ابر خودروهای مدرنِ امروزی است. درحالی‌که دو مدل قبلی دی‌اِن‌اِی خود را از خودروهای مسابقه‌ای گرفته بودند، اِنزو ساخته شد تا یک سوپر اسپورتِ به‌اصطلاح Ultimate باشد! از این اثر هنری که در زمان خود جزء برترین سوپراسپورت‌های دنیا بود تنها 400 دستگاه به تولید رسید که آخرین نمونه آن به درخواست پاپ و برای امور خیریه بود. فراموش نکنیم که اِنزو هنوز هم از ابر خودروهای مطرح دنیاست و پس از گذشت تنها حدود 10 سال از پایان تولیدش ارزش کلکسیونی بسیاری پیداکرده است!

Enzo Ferrari
LaFerrari
پس از نمایش سه خودروی پا به سه گذاشته‌ی قبلی، نوبت به ابر خودرویی رسید که بی‌شک بی‌نظیر است! لافِراری به‌عنوان اولین و تنها هایپرکارِ هایبریدی فِراری به‌قدری زیبا و تحسین‌برانگیز است که قبل از این‌که بفهمید چه در قلب خود دارد چشم‌هایتان محو طراحی ظاهری‌اش خواهد شد. این مدل به‌عنوان سریع‌ترین فرزند مارانللو دارای قدرتمندترین و پیچیده‌ترین ویژگی‌های فنی بوده و تا حدودی به‌عنوان جایگزین اِنزو شناخته می‌شود.

Ferrari Laferrari 2014
حضور این 4 پرچم‌دار اصیل فِراری و نَوای پیشرانه‌های V12 و V8 شان در فیورانو، بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین را زنده کرد و مراسم بسیار دوست‌داشتنی‌ای برای خودِ فراری و علاقه‌مندانش در سراسر کره‌ی خاکی بود. از طرفی نگاه کردن به آن‌ها وقتی به دنبال هم در پیست حرکت می‌کردند یا دوش‌به‌دوش هم در حاشیه‌ی آن ایستاده بودند این حس را به شما منتقل می‌کرد که در حال تماشای سیر تکاملی سوپر اتومبیل‌های فِراری در طی چند دهه‌ی اخیر هستید.

[jwplayer mediaid=”111501″]
[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

34 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل Mamas
    Mamas
    سوابق: (99 دیدگاه) ,

    بسیار راضی بودم از این مقاله ، دستت درد نکنه . f50 رو خیلی دوس داشتم قیافشو 🙂

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل محمد
      محمد
      سوابق: (135 دیدگاه) ,

      واقعا بعضی وقت ها این موضوع خیلی آزارم میده که یه آرزویی داری بعد کسی رو میبینی یا میشنوی که از اون سطح آرزوی تو خیلی بالاتره یه نمونه شم این مطلب بود من از همون بچگی تا حالا آرزو داشتم که یه روز فراری انزو ببینم و برای فقط یه لحظه پشت فرمونش بشینم ولی این فرد براش رانندگی با این خودروها خاطرست:(

      پاسخ
        1. maysam.. laferrari
          سوابق: (215 دیدگاه) ,

          Mamas جان برا ما هم دعا کن البته من به کالیفرنیا هم راضیم

        2. تصویر پروفایل Mamas
          Mamas
          سوابق: (99 دیدگاه) ,

          شما که دیگه اسمت لا فراری هم هست باید سوار شی داداش 🙂

  2. Ali
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    من ١۵ سال پیش f40 ماشین کنترلیشا داشتم ازین سیم داراش ، تو عالم بچگی خواستم تقویتش کنم بجا باطری قلمی واسش ٢ تا باطری کتابی گذاشتم، اوووف لامصب می ترکوند، چه حال اسباب بازیش به من داد حالا ببین واقعیش چیه.

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل صادق
    صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    آقا امین، دستت طلا، حال دادی اساسی

    اینا تموم زندگیه ماشینی منن، اصلا تمومشون فوق العادن
    اون f40، لافراری و و و

    از بالا دومین عکسا که دیدم دیگه داشتم دیوونه میشدم

    میخوام یه چیزی بگم که حق مطلبو ادا کرده باشم، ولی باور کنید قفل کردم…!!!

    در کل مرسی داری داش امین

    پاسخ
      1. تصویر پروفایل Ahmad..F12
        Ahmad..F12
        سوابق: (2517 دیدگاه) ,

        امین جان عاشقتم

        چون همچون ما…. عشاق فراری هستی…. 🙂

        واقعاً لذت بردم

        نمیدونستم عکسهارو نگاه کنم یا مطلبو بخونم

        فراری شاه خودروهاست، و این مدل ها هم شاهکار شاه خودروها….

        پاسخ
  4. Lamborghini REVENTON
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    خدا می دونه من فراری رو از لامبورگینی بیشتر دوست ندارم ولی تو این کارخونه تنها از دو مدل Ferrari 599GTO و Ferrari ENZO خوشم میاد اونم هردو رنگ قرمز با رینگ های سیاه و با دیسک های قرمز.

    پاسخ
  5. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2207 دیدگاه) ,

    قطعا لافراری از همشون زیباتر و جذابتره

    پاسخ
  6. erfan
    سوابق: (224 دیدگاه) ,

    وقتی پشت اف ۴٠ نشسته زبونش بند رفته نمیدونه چی بگه بنده خدا خخخخخ عاشق صدای اف۴٠ شدم. f40 یه سمت صنعت خودرو سازی دنیا به سمت. ببینید چه صدای زیبایی داره دیوونه میشه آدم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل صادق
      صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      آقا علیرضا اونا که روی چشم ما جا دارن

      ولی اینجا خودروهای پرچم دار فراری طی تقریبا 30 سال پیش رو کنار هم آوردن

      حدودا هر 10-8 سال یک پرچم دار از سمت فراری معرفی میشه که نمونه ی بارز تکنولوژی های موتوری و مجموعه ی انتقال نیرو و نوآوری های آیرودینامیکی و… میباشن

      F40 1986-87
      F50 1995
      Enzo 2002
      Laferrari 2013-14

      ارادت

      پاسخ
  7. Archi khan
    سوابق: (1652 دیدگاه) ,

    “زنده باد فراری”
    عاشق کالیفرنیا T سفید هستم…

    پاسخ
  8. enzo
    سوابق: (213 دیدگاه) ,

    عالی بود
    فقط جای 250 GTO و 288 GTO پشت سر این 4 مدل خالی بود . اونطوری دیگه قشنگ تاریخ فراری رو به تصویر می کشید

    پاسخ
  9. ارابه
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    واقعا داشبورد خیلی گیرایی داره لافراری… به نظرم خیلی داشبوردش بهتر از رقیبش مک لارن و پورشه و لامبورگینیه(از هر مدل)
    مهندسیه فراریو خیلی باور دارم بعدم مک لارن و پورشه و لامبورگینی در آخراین گروه

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل حسين
    حسين
    سوابق: (1167 دیدگاه) ,

    درود.

    این ماشینا تا قبل از لافراری در زمان خودشون سریعترینهای جهان بودن. اما با ظهور بوگاتی و عطش سرعتی که بین بعضی خودرو سازا به وجود اومد، فراری راه تکنولوژی رو در پیش گرفت.

    در واقع فراری راه خودشو ادامه داد، اما این راه امروزه جوابگوی تولید سریعترین خودروی جهان نیست. در اجلاسی که چند سال پیش برگزار شد، چندتا از خودرو سازا به افزایش سرعت رای دادن و خودروسازایی مثل فراری هم به حفظ سرعت فعلی محصولات و افزایش هندلینگ و … فراری در دهه 60 میلادی ماشینی داشته که 350 کیلومتر میرفته!!! و امروز لافراری هم سرعتش حدودا همونقدره اما تفاوت هندلینگ و ایمنیشون زمین تا آسمونه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل صادق
      صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      خوبی حسین؟

      میدونی، اتفاقا به نظرم فراری کار درست رو کرده
      الان حاشیه سودی که فراری داره رو کدوم شرکت داره؟؟
      دلیل این حاشیه سود چیه؟
      خب یه دلیل سیاستای مشتری مداریشه که واقعا زبان زده ولی دلیله دیگه اش اینه که سوپراسپرتای کاربردی میسازه، نه سوپراسپرتای رکورد شکن (که البته ماشیناش توی خیلی از زمینه ها رکورد شکنن)

      الان خودت دیدی که خیلی از شرکتای سوپراسپرت سازی یا زیرمجموعن، یا اگه نبودن، به دلیل ورشکستگی یا منحل شدن یا زیرمجموعه

      اما فراری نه تنها منحل نشد، بلکه خودشو خرید و از زیرمجموعه ی فیات اومد بیرون، این یعنی هوش، این یعنی استراتژی مناسب توی بازار

      حالا برند رکورد شکنی مث بوگاتی، فکر میکنی اگه فولکس نبود، میتونست توی بازار به تنهایی جلو بره؟؟ مسلما نه، همین الان داره به فولکس ضرر میرسونه

      از یه طرف دیگه خیلیا میان میگن فراری حریف نیست تواناییشو نداره با امثال بوگاتی و کونیخ زگ رقابت کنه و…
      درصورتی که این حرفا از پایه بی اساسه

      (در آخر یه نکته ای هم اضافه کنم، فراری برای نشون دادن تواناییاش یه گوشه چشمی هم به سرعت و شتاب داشته و نمونش هم Enzo FXX Evoluzione که علاوه بر هندلینگ فوق العاده، سرعت بالا 400 و همینطور شتاب 2.5 ثانیه رو هم ثبت کرد، فقط چون مال پیست بود، خیلی به چشم نیومد،)

      اینو گفتم که دوستان بدونن فراری تواناییشو داره که ماشین سرعتی بسازه، ولی نیاز نمیبینه که از این توانایی توی ماشینای خیابونی استفاده کنه

      ارادت

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل Ahmad..F12
      Ahmad..F12
      سوابق: (2517 دیدگاه) ,

      درسته حسین جان

      فراری که عقده رکورد سرعت نداره، وگرنه به قول شما در دهه 60 خودروی 350 کیلومتری هم داشته

      ولی،

      فراری باید فراری باشه….

      فراری ینی قرمز

      ینی سرعت بالای 300

      ینی هندلینگ بی مثال

      ینی چابکی بی نظیر

      ینی اصالت

      ینی صدای موتوری که هیچ جای دیگه نمیشنویم

      فراری ینی با گذشت زمان و پیر شدن خودروهاش، ارزشش نجومی میشه و گرانبها تر میشه

      فراری ینی Enzo، ینی F40، ینی F50، ینی F12 ، ینی لافراری…..

      البته همه مدل هایی که اسم نبردم هم رو سر بنده جا دارن

      پرچم ایتالیا به افتخار فراری همیشه بالاست….

      پاسخ
      1. maysam.. laferrari
        سوابق: (215 دیدگاه) ,

        و البته نام 458 رو نمیشه از یاد برد محبوبترین فراری تاریخ

        پاسخ
  11. maysam.. laferrari
    سوابق: (215 دیدگاه) ,

    خیلی وقت بود نظر نمیدادم ولی به عشق فراری میگم که عاشقشم

    پاسخ
  12. moein
    سوابق: (168 دیدگاه) ,

    واقعا آدم میمونه تو توصیف این شرکت چی بگه
    فقط میشه گفت فوق العاده است
    یه پرستیژ خاصی داره که تو هیچ خودرو دیگه ای نمیتونی ببینی
    اسمش که میاد آدم حس غرور میکنه
    باوقار و سنگین . . .

    پاسخ
  13. Muhammad
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    با این که من طرفدار دو آتیشه «لامبورگینی» هستم،
    ولی با دیدن «لافراری» ، حتی با وجود این که طرفدار یه برند دیگه باشی ، تو رو به خودش جذب می کنه. مثه این که داره با تو حرف می زنه. ایتالیایی ها تو طراحی خارجی و داخلی بهترینن.

    پاسخ
  14. Rouzbeh
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    با سلام . میخواستم بدونم شما هم مث من وقتی یه فراری میبینید حال میکنید ؟؟؟باید بگم که من خیلی خیلی یعنی حد نداره عاشقه این لامصبم نمیدونم چه چیزی داره ولی همیشه و همیشه تکه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.