درباره 330 LMB مدل 1963؛ الماس نایاب فِراری

کسانی که فِراری‌های کمیاب و بعضاً نادر را جمع‌آوری می‌کنند از گوشت و خون دیگری هستند. در دنیای آن‌ها یک خودروی 10 میلیون دلاری متوسط محسوب شده و صحبت از ارقام بیش از 30 میلیون دلار نیز کاملاً طبیعی است. براساس منابع غیر رسمی، مدل 250 GTO فِراری بیش از هر چهارچرخ دیگری که از اسطبل مارانللو بیرون آمده، هدف ثروتمندان خاصی است که خودرو را یک سرمایه‌گذاری، خودنمایی و مهم‌تر از همه نمادی از تموّلشان می‌دانند. البته برای دستیابی به آن نیز باید از هفت خان رستم عبور کرده (چون به‌ندرت دست به دست خریدوفروش می‌شوند) و خود را برای پرداخت شاید 50 میلیون دلار (حتی بیشتر) آماده کنند.

1963 Ferrari 330 LMB
1963 Ferrari 330 LMB

بگذریم، بحث ما الان چیز دیگری است. به تازگی یک دستگاه از نایاب‌ترین و خواستنی‌ترین مدل‌های کلاسیک فِراری قصد رفتن به حراجی را دارد و قطع بر یقین مبلغ هنگفتی از حساب کسانی که در دستیابی به 250 GTO ناکام مانده مانده‌اند، کسر خواهد کرد. 330 LMB! که از نظر بسیاری از هواخواهان و کلاسیک‌بازها ادامه‌ی راه 250 افسانه‌ای است. پیشرانه‌ی 4 لیتری V12 آن که 390 اسب بخار را به چرخ‌های عقب می‌فرستد، پله‌ی بعدیِ نمونه اولیه 3 لیتری V12 مورد استفاده در 250 GTO به‌شمار می‌رود. اما یک تفاوت جدی بین این‌دو وجود دارد: GTO از استخوان‌بندی اقتباسی از 250 GT SWB بهره می‌برد، اما پیکربندی LMB اسپورت و مشابه 250 GT Lusso (که لوکس‌تر از بقیه بود) است.

1963-Ferrari-330-LMB-rear-three-quarters
متأسفانه این الماس نایاب به دلیل عدم علاقه تیم‌ها و مسئولان مسابقات وقت به مدل‌های پیشرانه جلو، تجربه چندانی در رویدادهای رقابتی و مسابقه‌ای ندارد. یکی از معدود مقام‌هایش، پنجمیِ لِمانز سال 1963 بوده و بجز آن و چند مورد مشابه دیگر، ادعای خاصی نداشته و بیشتر به‌عنوان یک چیز عجیب‌غریب و شگفت‌انگیز در دل‌ها ماندگار شده است.
نمونه‌ای که در تصویر می‌بینید اولین دستگاه است که به نمایش عموم درمی‌آید. دلالی که بر قرارداد فروش آن مسلط است به واقعه تاریخی خاصی که به موتور اسپورت مربوط باشد اشاره نمی‌کند، اما بر این نکته تأکید دارد که در رویدادهای بسیاری حضوریافته و رانندگان معروفی چون دِرک بِل (Derek Bell) و تام کریستِنسن (Tom Kristensen) پشت فرمانش بوده‌اند.

1963-Ferrari-330-LMB-Front
با‌این‌همه LMB جایگزین خوبی برای GTO نیست! چون علی‌رغم شجره‌نامه و پیشینه نسبتاً مشابه با آن، تنها به تعداد 4 دستگاه ساخته شده و نسبت به 39 دستگاه تولیدشده از GTO، بسیار خاص‌تر و نادرتر است.
شرکت بیمه هاگِرتی (Hagerty) با احتساب همین ویژگی منحصربه‌فرد بهای آن‌را حدود 32 میلیون دلار تخمین می‌زند. درنتیجه کسانی که قصد مالکیت آن را دارند باید گوش به‌ زنگ مانده و هفته خودروی مونتِری (Monterey’s Car Week) اواخر تابستان سال جاری را از دست ندهند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

21 دیدگاه

  1. عام پوری
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    فراری شرکت خوبیه ولی همیشه تو مسابقه فرمول 1 جلوی تیم مرسدس بنز کم میاره 🙁

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3640 دیدگاه) ,

      این دیگه ازون حرفا بود … میدونی فرمول یک چیه اصلا؟؟ میدونی پرافتخار ترین تیمش کدومه؟؟

      پاسخ
    2. mohammad
      سوابق: (21 دیدگاه) ,

      شما سنت قد نمیده.احتمالا فقط مسابقات یکی دو سال اخیرو دیدی!

      پاسخ
    3. بنتلی
      سوابق: (1019 دیدگاه) ,

      دوست عزیز فراری سابقه درخشانی داره ،جدیدا دچار مشکلات فنی شده ک ب گفته خودش درحال رفعه و دوباره پر فدرت ب رقابت برمیگرده

      پاسخ
  2. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    با احترام به فراری ولی من که از این الماس نایاب خوشم نیومد …….
    شبیه فورده یکم ……

    پاسخ
    1. PAGERRARI
      سوابق: (318 دیدگاه) ,

      اینه پرستیژ ناب فراری
      قیمت یه فراری فقط ممکنه این قدر باشه/
      شما برو باشتاب و اعداد ارقام پورشه حال کن اینجام پیدات نشه

      پاسخ
  3. moein
    سوابق: (168 دیدگاه) ,

    قاعدتا هر کسی هم نباید ارزش این ماشین رو درک کنه
    چون واقعا درک ارزش این ماشین واسه خیلی ها سنگینه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3640 دیدگاه) ,

      این ماشین به خودی خود ارزش چندانی نداره. نمیگم بی ارزشه. اصلا. بلکه در حد 70 میلیارد تومن نیست. اگر این ماشین تولید محدود نبود قیمتش به 500 هزار دلار هم نمیرسید.
      حرف هایی مثل این که ارزش این ماشین رو هر کسی نمیفهمه یا این یه چیز دیگس اگه ریشه یابی بشن عمدتا توسط سازندگان این خودروها برای بازارگرمی زده شدن و یک عده هم وسیله ی دست این افراد میشن و این حرف ها رو تکرار و پخش میکنن و فکر میکنن چیزی در مورد فراری فهمیدن که بقیه از فهمش عاجزن و خیلی هم افتخار میکنن. الان واقعا این ماشین چه برتری به یک 911 مدل 1963 داره. اصالت 911 و پورشه که اگه از فراری بیشتر نباشه کمتر نیست. 911 هزاران برابر این ماشین افتخارات و پیروزی داره. متاسفانه فراری تبدیل به یک برند شده که با همین بازارگرمی ها عینک و شلوار و کلاه و حتی روسری هاشو که من دیدم 10 برابر قیمت عادی میفروشه. ارزش این ماشین به انحصاری بودنشه. چیزی داشته باشی که هر کسی نداره تا قدرتتو به رخ بقیه بکشی. در دنیای امروز و با این هجوم رسانه ها جلوه گری این صنایع خاص خیلی بیشتر حس میشه.

      پاسخ
      1. king 918
        سوابق: (1605 دیدگاه) ,

        باور کن تمام چیز هایی که میخواستم بنویسم رو گفتی دمت گرم …..

        پاسخ
      2. ماسل
        سوابق: (171 دیدگاه) ,

        ;توضیحات کامل بود دیگه حرفی نیست

        پاسخ
    2. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3640 دیدگاه) ,

      دوست عزیز اگه شما ارزش این ماشینو درک کردین و فهمش برای شما سنگین نیست میشه برای ما هم توضیح بدین؟ البته خواهشا نگین این یک فراریه که میشه همون مسئله ی برندینگ که گفتم. یا بگین چرا قیمت این ماشین صدها برابر یک 911 مدل 1965 هست؟؟
      فقط و فقط بحث نایاب بودن مطرحه. همون کاری که با بعضی تابلو های نقاشی میشه. صد بار بهش نگاه میکنی نمیفهمی سر و تهش کجاست ولی قیمت میخوره نیم میلیون دلار.

      پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4265 دیدگاه) ,

    در زمان خودش، ماشین خیلی خوبی بود.

    پاسخ
  5. moein
    سوابق: (168 دیدگاه) ,

    اگر من ارزش فراری رو درک نکرده باشم اما جنابعالی ظاهرا ارزشهای پورشه رو خیلی درک کردی که اینطوری میگی
    پسر خوب اینو کل دنیا و همون رییس پورشه هم میدونه که فراری چیزی فراتر از یه ماشینه
    پورشه تو خواب هم نمیتونه تو بحث کلکسیون بودن ماشینهاش به گرد پای فراری برسه
    بهتره با واقعیت کنار بیای دوست عزیز
    فراری بهترینه و بهترین میمونه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3640 دیدگاه) ,

      فراری فراتر از یک ماشینه یعنی چی؟ باز دوباره گفتی “فراری”.
      من یک بار عینک آفتابی شرکت فراری که دوستم از خارج آورده بود رو با دستگاه پلاریمتر تست کردم. قیمتش 200 برابر یک عینک joycee بود. اما به هیچ وجه توان اون عینک رو نداشت. در حالی که من انتظار داشتم بالاترین کیفیت متعلق به عینک فراری باشه و از قبل خودم رو آماده کرده بودم که بگم wow عینک که میگن یعنی این… کیفیت یعنی فراری…. ولی بعدش همچین ضایع شدم که فکرش رو هم نمیکردم. بعد فهمیدم تنها تفاوت این عینک 5 میلیون تومنی با یک عینک 500 هزارتومنی فقط همون لوگوی فراری هست. بعدا عینک پورشه و ری بن رو هم تست کردیم. اختلافشون با برند های گمنام اصلا اونقدر نبود که من انتظار داشتم. حتی نصفش هم نبود.
      اینقدر خودمون رو اسیر تبلیغات نکنیم. شاید فراری خیلی عالی باشه ولی اسمش هزار برابر خودش بزرگه. همیشه با دید تعریف و تمجید نگاه نکنیم. بی طرف به قاضی بریم. پیش داوری خیلی بده.
      من به پورشه علاقه ی خیلی خاصی ندارم. همونطور که میبینی بنز خیلی بیشتر به دلم میشینه. اگه 911 رو مثال زدم فقط بحث قدمت بود. هر مثالی بزنی یه عده هستن که گیر بدن.

      پاسخ
      1. ferrari
        سوابق: (239 دیدگاه) ,

        خب عزیز من لابد انقدر خوب هست که برند شده دیگه. شما خودتونو مثال بزنید تا پورشه یه موتور میسازه بیخود به به چه چه میزنید. لطفا برید یه سر به مطالبی که در مورد المانی ها هستش بزنید متوجه میشید. فراری در طول تاریخش همیشه بهترینه و این چیزیه که به عیار این برند اضافه کرده. همینطوری مفتی بدست نیومده

        پاسخ
  6. تصویر پروفایل Enzo
    Enzo
    سوابق: (123 دیدگاه) ,

    دقیقا . فقط یه فراریه که میتونه انقدر خاص باشه

    پاسخ
  7. وایییی
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    به زودی قیمت یه پراید میلیون ها دلار میشه اونم به عنوان یک قاتل . تو تاریخ میگن این ماشین تقریبا داشت نسل کشی میکرد بعدشم چنتا کلکسیون دار حاضر هستن براش میلیون ها دلار بدن ولی باید بدونیم به چه دلیلی حاضرن پول بدن . خاص بودن با خوب بودن خیلی فرق داره خیلییییی

    پاسخ
  8. moein
    سوابق: (168 دیدگاه) ,

    دوست عزیز مشکل شما اینه که با عظمت برند فراری نمیتونی کنار بیایی و اینو قبول کنی که هم اسم فراری و هم تکنولوژِی خودروهاش رو یه تریلی نمیتونه بکشه
    اگر مبنا بر برند بودن باشه,مثلا ,پس تمام گوشی های موبایل پورشه دیزاین هم سر سوزن ارزش نداره,چون فقط اسم داره
    بحث سر این چیزها نیست
    بحث سر اینه که فراری چه خودش و چه اسمش و چه محصولاتش قابل قیاس با هیچکدوم از هم دسته های خودش نیست
    کما اینکه خوشحال میشم گرون ترین پورشه ای که تا حالا تو حراجی ها فروخته شده رو نشونم بدید 🙂

    پاسخ
  9. mojtabaaston
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    من که چند تا ازش میخوام . شما چند تا؟چه خبره 32 میلیون دلار؟؟؟؟با این پول میشه یه کلکسون از بهترین ماشین های جهان راه انداخت.اونی که این رو میخره یا باید پول و درامدش حساب و کتاب نداشته باشه. یا باید خر باشه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.