ملاقات با فِراری 488 روباز: یال‌ در باد!

ملاقات با فِراری 488 روباز: یال‌ در باد!

ورود به جمع توربو دارها و به‌طورکلی استفاده از فناوری‌های پرخوران آن‌هم پس از چهل سال بالیدن به تنفس طبیعی‌های پربازده شاید حرکتی باشد که خود فِراری هم در ته قلبش زیاد با آن موافق نیست و به دلایل متعددی مجاب به انجامش شده‌ است؛ گرچه به محض حضور در کلاس 8 سیلندرهای توربو دار رتبه‌ی اول را از آن خود کرده و بار دیگر چرخ و چراغ رقبا را در حسرت رسیدن به گرد لاستیک‌هایش نگه‌داشته است. 488 GTB که نخستین نماینده فِراری در کلاس مذکور است و به‌نوعی نسخه توربوشارژ شده‌ی 458 به‌حساب می‌آید، حالا در فاصله کمی از تولدش سقف برداشته تا بتوانید پشت فرمان بنشینید، مشغول تاخت‌وتاز شوید، صدای قلب 8 سیلندر اصیل “فِراری” را به‌صورت رسا بشنوید و از حس هوای آزاد در اطراف خود لذت ببرید. تجربه رانندگی با 488 روباز هرچه که باشد بی‌شک این جمله را اثبات می‌کند که “اگر فِراری تاکنون برای کنار گذاشتن قوای محرکه تنفس طبیعی مقاومت می‌کرده دلیلش نه نتوانستن یا موارد مشابه بلکه نخواستن بوده است”.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider

پیشرانه، جعبه‌دنده، شتاب‌گیری
قلب 3.9 لیتری توربو دوقلو و در ادامه‌ی آن جعبه‌دنده دو کلاچه 7 سرعته 488 GTB بدون تغییر به برادر روبازش منتقل‌شده تا همکاری کم‌نظیرشان را اینجا هم ادامه دهند. درواقع فِراری پیشرانه‌ای خلق کرده که بدون تأخیر توربو از دور 2,000 به بعد با نعره‌ی مسحور کننده‌ای پاسخ می‌دهد و تا مرز شروع محدوده قرمز (8,000 دور بر دقیقه) هر آنچه بخواهید در اختیارتان قرار می‌دهد. عملکرد جعبه‌دنده دو کلاچه مذکور نیز به نحوی است که وقوع هرگونه اشتباه یا خطا در آن تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد؛ در حالت خودکار نیز کاملاً یکدست و روان عمل می‌کند و تعویض‌های سبک و سنگین را بسیار سریع انجام می‌دهد.
488 روباز با استفاده از این مجموعه‌ی قوای محرکه قادر است شتاب اولیه 0-100 کیلومتر بر ساعت و 0-200 کیلومتر بر ساعت را به ترتیب در 3 و 8.7 ثانیه ثبت کند و تا مرز 326.6 کیلومتر بر ساعت (203 مایل بر ساعت) پیش برود؛ پس واقعاً چابک و سریع است.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider

برجستگی‌های فنی
برای تبدیل بدنه‌ی کوپه به نسخه‌ی مجهز به سقف تاشو به یکسری تغییرات بنیادی نیاز است. درب شیشه‌ای عقب که در زیرش نمای قلب V8 دلربایی می‌کرد حالا با عرشه‌ی یکدست فلزی جایگزین شده که در دوطرفش پایه‌های نگه‌دارنده سقف (هنگام بسته شدن) ایستاده‌اند. لوله‌های multi-metal در جلو و عقب به‌صورت عمودی تعبیه‌شده تا جایگزینی برای حذف پنل سقف باشد. انجام این تغییرات و موارد دیگر 50 کیلوگرم به وزن خشک خودرو اضافه کرده اما در عوض با فشردن یک دکمه در کنسول مرکزی تنها در 14 ثانیه سقف از روی سرتان کنار می‌رود و در محفظه‌ی پشت سرتان جای می‌گیرد تا لذت بی‌نظیر رانندگی با یک فِراری را در هوای آزاد تجربه کنید. البته حذف سقف ثابت بر استحکام بدنه هیچ اثر منفی‌ای نداشته و طبق ادعای کمپانی مقاومت پیچشی آن دقیقاً برابر با نسخه کوپه است.


حس رانندگی
فضای کابین از نظر سروصدا با سقف بسته دقیقاً همانند نسخه کوپه و با سقف باز کاملاً تحت کنترل است،؛ علاوه بر این که با پایین آمدن سقف صدای زوزه سامانه اگزوز بیش‌ازپیش گوش را نوازش می‌کند (البته با صدای خفیف‌تر توربوها). نوایی که 488 روباز می‌نوازد دقیقاً صدای یک “فِراری” است، در دورهای پایین شفاف و گوش‌نواز است و هنگام شتاب گیری‌ها بدون اغراق هر شنونده‌‌ای مسحور خود می‌کند! اگر تاکنون عاشق فریادهای دیوانه‌وار پیشینیانش بودید شاید دل‌تنگ بشوید، اما این را هم در ذهن داشته باشید که تازه‌ترین سمفونی فِراری از هر نظر بی عیب و نقص و معرکه است.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider

فرمان پذیری مطابق چیزی که از یک فِراری مدرن انتظار داریم روان و سریع است که این اسپایدر جوان را به خودرویی راحت و پرشور برای رانندگی بدل می‌کند. کافی است اهرم معروف مَنِتینو (Manettino) را در حالت “اسپورت” قرار دهید تا با خلق و خوی یک اسب وحشی و کیفیت بی‌نظیر سواری (که بسیاری از سدان‌های لوکس را خجالت‌زده می‌کند) در اختیارتان باشد. با انتخاب حالت “مسابقه (Race)” سرکشی بیشتری را تجربه خواهید کرد که البته با استفاده سامانه‌های متعددی همچون نسل دوم کنترل لغزش جانبی (Side Slip Control 2) منجر به خطر نخواهد شد. البته خود 488 نوعی هوشمندی در پاسخ‌ها نیز دارد، به‌طوری‌که تلاش می‌کند خود را با میزان توانایی و تسلط راننده در کنترل خودرو سازگار کند. اگر هنوز هم راضی‌تان نمی‌کند می‌توانید با خاموش کردن تمامی سامانه‌های کنترلی موجودی کاملاً متفاوت را زیر دست خود ببینید. 488 گشتاور بیشتری نسبت به 458 دارد و همین باعث می‌شود با اهرم سمت راست فرمان بتوانید هر دستوری که می‌خواهید صادر کنید. علی‌رغم این‌که 99% توانش را به حرکت روبه‌جلو اختصاص می‌دهد در سر پیچ‌ها و خمیدگی‌های جاده می‌توانید شیطنت کرده و با 35 درجه لغزش لیز بخورید تا رد لاستیک‌ها روی آسفالت باقی بماند.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider

در کل با جوان‌ترین اسپایدر مارانللو می‌توانید به طرز شگفت‌انگیزی سریع برانید (شاید به عقیده عده‌ای چندان آسان نباشد) و اصلا دل نگران نشوید. تجربه رانندگی با آن بسیار روح‌بخش است و شباهت زیادی به برادر کوپه‌اش دارد در حدی که گفتن “این یک خودروی متفاوت است” سخت به ‌نظر می‌رسد؛ البته در رقابت شانه‌به‌شانه اختلافاتی هم پیدا خواهید کرد. ساختار بدنه همچنان حس استحکام خوبی به سرنشین القا می‌کند که همین موجب اعتمادبه‌نفس و اطمینان کامل راننده در تمامی شرایط می‌‌شود. دیفرانسیل الکترونیکی (E-Diff) و تعدیل‌های مغناطیسی نیز در کنار هم حتی در شرایط نامساعد شخصیت نرم و انعطاف‌پذیر قابل تحسینی به آن می‌دهند.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider

رقبا
488 اسپایدر در حال حاضر مک‌لارن 650S روباز را با قدرت کمتر و سقف سرعت (1 مایل بر ساعت) بیشتر به‌عنوان رقیب اصلی پیش‌ روی خود می‌بیند. البته رقیب قدیمی یعنی لامبورگینی هم با اوراکان LP610-4 اسپایدر به‌تازگی وارد کارزار شده و جو را داغ‌تر کرده است.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider

جمع‌بندی
رتبه در مجله evo:تعداد 5 ستاره
قیمت: 204.400 پوند (در بازار انگلستان)


نکات مثبت:

  1. عملکرد فوق‌العاده
  2. قابل‌استفاده بودن در انواع شرایط
  3. هندلینگ بسیار روان
  4. کیفیت فوق‌العاده‌ی سقف تاشو

نکات منفی:

  1. جذابیت و به‌‌اصطلاح نمایش‌های پیشرانه 458 در دورهای بالا در 488 دیده نمی‌شود.
  2. ضعف در سامانه اطلاعات و سرگرمی
  3. به‌راحتی به سرعتی می‌رسد که تصورش را نمی‌کنید!


[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

28 دیدگاه

  1. Mhmd
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    Oo
    نکته منفی:
    به راحتی به سرعتی میرسد که تصورش را نمیکنید!

    پاسخ
  2. رامتین
    سوابق: (736 دیدگاه) ,

    نکته منفی سومش واقعا نقطه ضعف بزرگی محسوب میشه 🙂

    پاسخ
  3. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    امین جان دستت طلا
    خیلی لذت بردم

    پاسخ
  4. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    عیب سومی رو که دیدم یاد یه چیزی افتادم. جمله ی زیر رو بخونید:
    “وارد پیچ شدم و به واسطه ی عملکرد عالی سیستم تعلیق و زیربندی حرفه ای، در کنار عایق بندی خوب، به اشتباه فکر کردم با ۵۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستم، اما با نیم نگاهی به صفحه ی کیلومتر شمار و دیدن عقربه ی سرعت سنج روی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، نفس در سینه حبس میشود”

    تست فراری ۴۵۸ توسط مجله ماشین
    تازه ۴۵۸ ه، دیگه وای به حال این…

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Ahmad..F12
      Ahmad..F12
      سوابق: (2517 دیدگاه) ,

      صادق جون فدایی داری

      حقا که مثه خودم فراری باز بدون تو خونته

      پاسخ
      1. صادق
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        ارااااااادت داش احمد گل

        ماها اول فراری تو رگامون بود بعد خون اومد توش 😉

        پاسخ
  5. lincoln
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    فقط صدای موتورش یه جوریه انگار یه بسته میخو ریختی تو مخلوط کن …

    پاسخ
  6. محسن
    سوابق: (108 دیدگاه) ,

    اینو تو خیابون ببینم در جا سکته می کنم… چه ابهتی داره

    پاسخ
  7. kurdishlambo
    سوابق: (54 دیدگاه) ,

    نمای عقبیه فراری ها رو کلا دوس دارم( مخصوصا f12 tdf) ولی نمیدونم چرا 458 نسبت به این بهتر تو دل می مونه. شاید به خاطر تنفس طبیعیشه

    پاسخ
  8. Maysam..laferrari
    سوابق: (215 دیدگاه) ,

    هر بار ک خبری از فراری میاد یا مقاله ای درباره ی خودروهای فرار نوشته میشه هیجان زده میشم 😀
    و البته باز هم شاهکاری دیگر از فراری این بار با نفس های توربو !
    ممنون آقای صفری شادمون نمودی:D

    پاسخ
  9. وحید
    سوابق: (249 دیدگاه) ,

    نمی دونم چرا فراری رو بی دلیل با دلیل
    دوستش می دارم
    همه مدلاشا

    پاسخ
  10. مهدی 911
    سوابق: (267 دیدگاه) ,

    با وجود اینکه فراری ولامبو عالین ولی درکل پورشه رو بیشتر دوست دارم بخصوص 911 توربو اس و 918 فکر میکنم هندلینگ پورشه از همه بهتر باشه

    پاسخ
  11. king 918
    سوابق: (1607 دیدگاه) ,

    ببخشید شتاب رو زده بود 3.8 یا من اشتباه خوندم………………..
    در کل ماشینه خوبیه ولی من 458 اسپیشیال رو بیشتر قبول دارم تا این …………………….

    پاسخ
  12. king 918
    سوابق: (1607 دیدگاه) ,

    عذر میخوام اشتباه خوندم ببخشید متوجه شدم …………………….

    پاسخ
  13. مهدی
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    خیلی خوشکله. مخصوصا این دو تا برامدگی عقبش که تو امتداده هر صندلیه. تو باکستر جدیدم دیدم اینطوری شده

    پاسخ
  14. Nissan...Japan
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    عالیه ولی کاش چراغای عقبشو یکم جذابتر کار میکردن یا حداقل جفت بودن اینجوری بنظرم خیلی سادس

    پاسخ
  15. ali a.j
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    تشکر بسیار از آقای قوام صفری
    گزینه دانلود ویدئو هست ولی خودش نیست
    نکنه هست و من ویدئو رو نمیبینم ؟

    پاسخ
    1. ali a.j
      سوابق: (236 دیدگاه) ,

      تشکر بی نهایت از جناب آقای سردبیر
      دست شما درد نکنه
      امیدوارم فراری ۴۸۸ بصورت گذرموقت وارد بشه

      پاسخ
  16. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    بعضی وقتا شرکتای خودرو سازی و یا کل شرکت های دنیا یه هدف های بزرگی برای خودشون میزارن از خودرو سازی بگم هدف پیشرفته و پیشرفت تا ساخت یه محصول فوق العاده خب تا اینجا شرکت فراری هم هم هدفه ولی فراری یه هدف دیگه هم داره
    ساخت محصولی فوق العاده که هیچ وقت قدیمی نشه و همیشه سر به نشانه احترام براش پایین بیارن محصو

    پاسخ
  17. تصویر پروفایل Ahmad..F12
    Ahmad..F12
    سوابق: (2517 دیدگاه) ,

    امین جان ممنون عالی بود

    488 واقعا تکامل پیدا کرده اونم چه تکاملی…..

    معرکه ست در یک کلام عاشقشم ♥

    پاسخ
  18. تصویر پروفایل shahab
    shahab
    سوابق: (646 دیدگاه) ,

    این ماشین نیست که این هیولاست
    عاشقش شدم.همینو بس….

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.