بررسی فورد فوکوس اکوبوست سدان ۲۰۱۵

داستان خودروهای سریع و قدرتمند بیشتر بر روی عملکرد آنها در شتاب‌گیری در یک خط مستقیم و مواردی مانند تأثیر استفاده از انواع تایر شکل می‌گیرد. در همین حال، در ادامه خودرویی را بررسی می‌کنیم که لزوماً به‌عنوان یک خودروی سریع تولید نشده است؛ فورد فوکوس اکوبوست سدان مدل ۲۰۱۵ با موتور سه سیلندر.

2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost
2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost

موتور یک لیتری سه سیلندر اکوبوست فورد که اولین بار در سال گذشته در مدل کوچک‌تر فیستا معرفی شده، به‌عنوان یک آپشن ۷۹۵ دلاری برای فورد فوکوس ۲۰۱۵ نیز ارائه شده است. این آپشن که تنها در تریم متوسط SE از فوکوس در دسترس قرار می‌گیرد، یک موتور با گنجایش ۹۹۹ سی‌سی است، ولی با این وجود به لطف توربوشارژرها و انژکتورهای مستقیم، قدرتی به اندازه ۱۲۳ اسب‌بخار تولید می‌کند و گشتاور حداکثری به اندازه ۲۰۰/۶۶ نیوتن‌متر دارد. همچنین یک گیربکس ۶ دنده دستی نیز تنها گزینه برای انتقال قدرت است. این در حالی است که فوکوس‌های معمولی می‌توانند از یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک دو کلاچه یا آپشن نوع ۶ سرعته آن استفاده کنند. در همین حال، یک سیستم استاپ-استارت موتور صرفه‌جو در مصرف سوخت نیز به صورت استاندارد ارائه شده است.

2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost
2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost

سدان‌های کامپکت معمولاً برای پیشرانه از موتورهای چهار سیلندر استفاده می‌کند، ولی این مدل خودرو از موتوری با یک سیلندر کمتر نسبت به اندازه و قیمتش بهره می‌برد و بنابراین نباید از عملکرد آن انتظار زیادی داست. فورد فوکوس اکوبوست برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت کُندتر از هر فوکوس دیگری با گیربکس دستی عمل می‌کند و تقریباً دو ثانیه با آنها اختلاف دارد. البته این را هم باید درنظر گرفت که حجم موتور این مدل به اندازه نصف موتور ۲ لیتری چهار سیلندر در فوکوس پایه است. فوکوس اکوبوست برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت زمانی برابر ۹/۴ ثانیه نیاز دارد و در تست یک‌چهارم مایل نیز تا زمانی از انتها مسیر بگذرید، می‌توانید برخی کارهای عقب‌افتاده را انجام دهید.

2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost
2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost

2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost
2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost

با این وجود، رانندگی با خودرویی که از موتور یک لیتری استفاده می‌کند، لذت خاص خود را دارد. این موتور کوچک، سر و صدای بسیار کمی تولید می‌کند. ولی در حالی که موتور اکوبوست عملکرد بسیار خوبی در «فیستا» نشان می‌دهد، وضعیتی نسبتاً خشک در مدل بزرگ‌تر «فوکوس» دارد. این کاری است که وزن ۱۳۴۸ کیلوگرمی فوکوس با گزینه پیشرانه «کوچک‌شده» فورد کرده است. اگر شتاب و سرعت را از میان اولویت‌هایتان خط بزنید، نسخه اکوبوست از فورد فوکوس تبدیل به یک خودروی دوست‌داشتنی برای شما می‌شود. اگر عدد کم حداکثر گشتاور را کنار بگذارید، حال و هوای این مدل بیشتر شبیه فوکوس معمولی با موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی را دارد.

2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost
2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost

تخمین‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مدل اکوبوست به اندازه ۸/۱۱ لیتر در شهر و ۵/۸۸ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر هستند که این آمار به اندازه ۰/۶ لیتر در شهر و ۰/۳ لیتر در جاده پایین‌تر از بهینه‌ترین فوکوس چهار سیلندر است. در همین حال، در تست انجام‌شده مصرف سوختی برابر ۷/۱۳ لیتر مشاهده شده که دقیقاً برابر چیزی است که ایپا برآورد کرده است. سیستم استاپ-‌استارت شرایط مطلوبی در خاموش و روشن کردن موتور در چراغ‌قرمزها نشان می‌دهد. در حالی که نمونه‌های این سیستم در مدل‌های ب‌ام‌و و لندروور مشکلاتی در راه‌اندازی مجدّد موتورهای چهار سیلندر دارند، فوکوس به راحتی و با خونسردی دوباره به راه می‌افتد و هیچ اثری از چیزی مانند «صاف‌کردن گلو» نیست. البته اگر به این سیستم علاقه‌ای ندارید، می‌توانید آن را به صورت کامل خاموش کنید.

2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost
2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost

همانند سایر مدل‌های ۲۰۱۵ از فورد فوکوس، این خودرو نیز نسبت به مدل‌های قبلی از شرایط ساکت‌تری برخوردار است که بیشتر به پنجره‌های چند لایه در جلو و مواد عایق صوت اضافه برمی‌گردد. شاید مهم‌تر از همه آپدیت کنترل‌های صوتی خارج از صفحه لمسی باشد که منطق بیشتری در کابین فوکوس اضافه کرده‌اند. در حال حاضر، استفاده از رادیو ساده‌تر شده است و همچنین کنترل‌های سیستم اطلاعات و سرگرمی بر روی فرمان کوچک‌تر شده‌اند.

2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost
2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost

مدل متوسط فوکوس SE که تنها مدلی است که در آن می‌توان از موتور اکوبوست سه سیلندر استفاده کرد، با تجهیزات مناسب خودش، قیمتی برابر ۲۰۰۸۰ دارد. در همین حال، فرم بدنه هاچ‌بک به این قیمت، ۵۰۰ دلار دیگر اضافه می‌کند. در کنار آپشن موتور یک لیتری به ارزش ۷۹۵ دلار، خودروی تست‌شده از یک پکیج SE اکوبوست به ارزش ۷۰۰ دلار استفاده کرده که در آن تجهیزاتی مانند چرخ‌های جمع‌وجور ۱۷ اینچی آلومینیومی، یک کیت بدنه، چراغ‌های مه‌شکن و صفحات ترمز عقب اضافه شده است. ۶۴۵ دلار دیگر صرف پکیج «آب‌وهوای سرد» شده که در آن مواردی مانند گرم‌کن برای صندلی‌های جلو، پوشش چرمی غربیلک فرمان و آینه‌های بغل استفاده شده است. حسگرهای پارکینگ به ارزش ۲۵۵ دلار و رنگ‌آمیزی برجسته قرمز رنگ Ruby Red با هزینه ۳۹۵ دلار از دیگر آپشن‌های مورد استفاده در خودروی تست بوده‌اند که قیمت نهایی آن را به ۲۲۰۷۵ دلار رسانده‌اند.


ولی مهم‌ترین عددی که در اینجا به چشم می‌آید، استفاده از موتور اکوبوست با مبلغ اضافه ۷۹۵ دلار است. فوکوس با موتور یک لیتری، واقعاً خودروی بسیار خوبی برای استفاده‌های روزمره است. البته این کاملاً به خود شما بستگی دارد که بخواهید جنبه سرعت را فدای شرایط مقرون‌به‌صرفه موجود در این مدل کنید.


مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
  • قیمت مدل تست: ۲۲۰۷۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۰۰۸۰ دلار).
  • نوع موتور: DOHC۱۲ سوپاپ با سه سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بلوک آهنی و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۹۹۹ سی‌سی.
  • قدرت: ۱۲۳ اسب بخار در ۶۳۵۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۲۰۰/۶۶ نیوتن‌متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی.

2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost
2015 Ford Focus 1.0L EcoBoost

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۶۴۹ متر.
  • طول ماشین: ۴/۵۳۴ متر.
  • عرض: ۱/۸۲۴ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۶۶ متر.
  • وزن کلی: ۱۳۴۸ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۹/۴ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۹/۷ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۰/۵ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۷/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۰/۳۵ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۲۰۷/۶ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۹۵ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 86g.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۸/۱۱ لیتر در شهر و ۵/۸۸ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۷/۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

18 دیدگاه

  1. امیر
    سوابق: (229 دیدگاه) ,

    فورد کلا ماشیناشو دوس دارم فقط این طراحی اکسپدیشن وفلکس یجورین زیبا وجذاب ومدرن نیستن ولی فیستا فوکوس که هرسال جزوه 3خودرو پرفروش جهانن فیوژن وموستانگ و سی مکس خوبن موستانگ عالیه این تاوروس هم وقتشه یه دستی بهش بکشن شاسی بلنداشم همه مدل جدیدو خوشگلو مدرنو راحتن وانتاشم ووناشم خوبن

    پاسخ
  2. ELDORADO
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    دوباره باید گله کنم که بارس صفر ایرانیمون تو5000تا کارکرد سربلوسش داغون شده گیربکس باید عوض شه صفحه داغونه ترمز بی ترمز جلوبندیم ول

    پاسخ
  3. walid
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    ماشین خیلی خوبیه ولی جلوش منو یاد ماشینای کیا میندازه

    پاسخ
    1. امیر مرادی
      سوابق: (108 دیدگاه) ,

      منم که اول دیدم فکر کردم سراتو هست ولی بعد دیدم فورد هست
      چه داشبورد میزونی داره

      پاسخ
  4. kamran.qamgosar
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    چه مقرون به صرفه ای؟مصرف داخل شهرش که صدی هشت هست.با یه موتور نصفه نیمه این مصرفش اصلا جالب نیست.فکر میکردم صدی سه یا چهار میسوزونه.بازم نظر دوستان محترمه.

    پاسخ
    1. Ariaz
      سوابق: (26 دیدگاه) ,

      نه برادر
      کیا خصوصا اپتیما شما رو یاد این محصول میندازه. خصوصا جلو پنجره.
      کاری به پیشرفت ستودنی شرکت های کره ای ندارم.
      مشکل من با بعضی کاربراست یه چیزی رو میبینن سریع میان از کره و پیشرفت هاش تمجید میکنن. که کم مونده بگن بزرگان خودرو سازی دنیا میان از کره کپی برداری میکنن.

      پاسخ
  5. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    ماشین هایی که اصلشون هاچبکه و بعد به سدان تبدیک میشن هیچوقت احساس خوبی به آدم نمیدن

    پاسخ
  6. بنتلی
    سوابق: (1058 دیدگاه) ,

    توش قشنگه،بیرونش اصن تناسب نداره،ب چ دلیلی باید اینو به کمری ترجیح بدم،خوب کمری ک گزینه بهتریه

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (68 دیدگاه) ,

      دوست عزیر این ماشین یه سدان کامپکت اصلا رقیب کمری نیست.

      پاسخ
  7. دکتر داریوش
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    موتور یک لیتری و سه سیلندر،، قدرت خوبی داره ولی به اندازه یه موتور ۶ سیلندر بنز یا بی ام و مصرف داره! همچینم که تبلیغ این موتور و میکنن جالب نیست.تازه استارت استاپ هم داره!!!!!!

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1467 دیدگاه) ,

    از وقتی طراحی فورد شبه استون مارتینی شده خیلی از طراحیش خوشم میاد و خشونت و زیباییش منو جذب میکنه.
    این فوکوس هم همین طور . به نظرم از هم کلاس های شرقیش بهتر باشه.البته این که یه موتور 3 سیلندر تو ماشین خودم باشه اصلن خوشم نمیاد حالا هر چی میخواد مصرفش کم و توانش بهینه باشه. اما از بهترین موتورهای 1 لیتری موجود توی بازاره ک چیزی کم نداره از موتورهای حجیم ترش.کابین داخلش طرح قابل قبولی داره اما به زیبایی بیرونش نیست.

    پاسخ
  9. Archi KHAN
    سوابق: (1660 دیدگاه) ,

    واقعا با 999 سی سی 123 اسب عالیه…
    20،000 دلار واقعا عالیه…
    ماشین های امریکایی کلا کارشون درسته

    پاسخ
  10. ساسان.م
    سوابق: (239 دیدگاه) ,

    عجیبه که این انجین با 3 سیلندر و این حجم کم انقدر مصرفش بالاست
    مقایسه کنید با مصرف سوخت مزدا 3 با تکنولوژی Sky Active که 4 سیلندر و 2 لیتر حجمشه

    این آمریکاییا تا بنزینشون ارزونه ماشیناشون مصرف سوخت نسبتاً بالاتری از رقبا دارن

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    انتظار داشتم با این موتور سه سیلندر مصرفش کم باشه،مثلا 5 لیتر،ولی تقریبا هم اندازه با پرایده!
    از کابینش زیاد خوشم نمیاد،ولی طراحی بیرونش واقعا عالیه،خیلی قشنگه

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل متین
    متین
    سوابق: (183 دیدگاه) ,

    سلام …
    ماشین ارزونیه و نیاز های یه خانواده رو تامین میکنه … ولی برای جوون ترها یه مقدار مناسب نیست البته ظاهرش که خشن و با جذبه است ولی موتورش ضعیفه … داشبورد مرتبی داره ولی یه مقدار وسط داشبورد شلوغه … ولی از همه مهم تر قیمتشه که خیلی خوبه و مناسبه …
    روز خوش …

    پاسخ
  13. بنتلی
    سوابق: (1058 دیدگاه) ,

    محمد عزیز شما درمورد من چی فکرکردی؟ینی منتظربودم شما تفاوت این دو رو بهم بگین؟!!!من خودم میدونم تو دو کلاس متفاوتن،منظورم این بود ک باقیمت پایه تقریبا برابر و قدرت و زیبایی و اندازه بیشتر کمری،خرید کمری معقولانه تره

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل علی
    علی
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    جدا باهاش حال نکردم.با همین پول میشه مزدا 3 فول خرید که خیلییییی از این بهتره .هم از لحاظ قدرت هم از لحاظ امکانات.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.