بررسی فورد موستانگ 2.3L اکوبوست اتوماتیک مدل ۲۰۱۵

فورد موستانگ اکوبوست ۲۰۱۵ یک پاسخ کامل برای نیازهای دورانی مانند بحران نفت است؛ دورانی که فورد مجبور شد تا مصرف سوخت کمتری را برای مدل اسپرتی‌اش با یک موتور توربوی چهار سیلندری ایجاد کند. این موتور در موستانگ SVO، مدلی بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶، عرضه شده بود. امّا واکنش بازار به آن چندان مناسب نبود. در همین حال، قیمت سوخت دوباره شکسته شد و کسی دیگر موستانگ‌ها را به خاطر صرفه‌جویی در مصرف‌سوخت نخرید. یک موتور چهار سیلندر برای یک مشتری آمریکایی، بیشتر به معنای درهم ریختن آرزوهای سرعتش است؛ فارغ از این که قدرت خروجی‌اش بر روی کاغذ چه باشد.

2015 Ford Mustang 2.3 EcoBoost
2015 Ford Mustang 2.3 EcoBoost

در همین حال، شکایت زیادی نمی‌توان از نسخه اکوبوست موستانگ داشت؛ جز اینکه با وجود عملکرد مشابه، قیمتش بسیار گران‌تر از مدل پایه با موتور V-6 است. البته صدایش نیز شبیه یک چهار سیلندر است. در همین حال، فورد سعی کرده که صدای اگزوز را با یک سیستم استریو جبران کند، ولی در عمل موفق نبوده است. این موتور توربوی چهار سیلندر آرامشی در حد توربوهای چهار سیلندر آئودی دارد. البته این‌ها بیشتر یک تعریف هستند؛ چون موتور و خودرو به طور کلی، بهینه‌سازی‌های مختلفی به خود دیده‌اند.

2015 Ford Mustang 2.3 EcoBoost
2015 Ford Mustang 2.3 EcoBoost

تنها چند دقیقه پس از نشستن بر پشت فرمان موستانگ، کاملاً متقاعد می‌شوید که فورد برای این خودرو سنگ تمام گذاشته است. عایق بودن کابین نسبت به فضای بیرونی، سختی در ساختار، کنترل بر بدنه و کیفیت ساخت، از جمله مهم‌ترین ارتقاهایی است که نسبت به مدل قبلی صورت گرفته است. شاید یکی از عوامل مهم این موضوع، استفاده از سیستم تعلیق مستقل در عقب باشد. شرایط موستانگ در مسیرهای ناهموار دیگر مانند قبل نیست و با آرامش از روی آن‌ها عبور می‌کند. به علاوه، در هنگام پیچیدن، کنترل فرمان به سختی مدل‌های قبلی نیست.

2015 Ford Mustang EcoBoost
2015 Ford Mustang EcoBoost

و امّا در مورد شتاب موتور چهار سیلندر. در پیست، این خودرو مشابه همان اعدادی را نشان می‌دهد که برای آخرین مدل V-6 مشاهده کرده‌ایم. البته آن مدل حدود ۴۵ کیلوگرم از خودروی کنونی با تریم پرمیوم و گیربکس اتوماتیک سبک‌تر بوده است. برای مدل ۲۰۱۵، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در مدت ۵/۲ ثانیه ثبت شد. این خودرو همچنین مسیر یک‌چهارم مایل را در ۱۳/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۷/۷ کیلومتر بر ساعت طی کرد. این عملکرد مشابه همان چیزی است که موستانگ GT با موتورهای قبل از «کایوت» نشان داده است. بنابراین عنوان اکوبوست به معنای یک خودروی آرام نیست.

2015 Ford Mustang 2.3L EcoBoost Engine
2015 Ford Mustang 2.3L EcoBoost Engine

مانند تمام توربوها، مدت زمانی برای گرم شدن توربوها لازم است؛ ولی این موتور آلومینیومی با تکنولوژی سطح بالا، با انژکتور مستقیم و زمان‌بندی سوپاپ همراه شده و زمان زیادی شما را در انتظار نگه نمی‌دارد. جریان گشتاور به خوبی به گیربکس منتقل شده و تا وقتی که با تمرکز زیاد به دنبال تأخیر توربو نباشید، متوجه آن نخواهید شد. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، در موستانگ جدید بهینه‌سازی‌های زیادی انجام گرفته است.

2015 Ford Mustang EcoBoost
2015 Ford Mustang EcoBoost

فورد سیستم گیربکس ۶ دنده اتوماتیک را ارتقا داده و تبدیل به یک همراه قابل‌اطمینان کرده است؛ به این معنا که پایین رفتن دنده‌ها بسیار سریع انجام می‌گیرد و برای شتاب‌گرفتن موتور ۲/۳ لیتری کاملاً در اختیار شماست. وقتی قدرت موتور منتقل می‌شود، به اندازه کافی بزرگ هست که خودرو از جا کنده شود.

2015 Ford Mustang EcoBoost
2015 Ford Mustang EcoBoost

سواری مدل اکوبوست بسیار شبیه به GT مدل ۲۰۱۵ است و با ارتقای سیستم تعلیق، مسیرهای ناهموار مشکل چندانی برای خودرو و سرنشینانش ایجاد نمی‌کنند. در پیچ‌ها، این خودرو که تجهیزات زیادی در آن به کار برده است و ۱۶۶۱ کیلوگرم وزن دارد، بدنه خود را به شکلی قابل‌توجه خم می‌کند؛ ولی این کار باعث پشتک و غلت‌زدن خودرو نخواهد شد. این سیستم وزن را تنظیم می‌کند و یک مسیر مناسب برای گذر از پیچ ایجاد می‌کند.

2015 Ford Mustang EcoBoost Interior
2015 Ford Mustang EcoBoost Interior

در طراحی داشبورد نیز بهینه‌سازی‌هایی انجام شده و اکنون صاحب آپشن سیستم صفحه لمسی «مای‌فورد» شده است تا همراه مناسبی برای این خودرو با طراحی مدرن در جاده‌ها باشد. هدف فورد، آپدیت خودروی نماد خودروسازی خود بوده است و باید گفت تقریباً در انجام این موضوع، موفق عمل کرده است.

2015 Ford Mustang EcoBoost Interior
2015 Ford Mustang EcoBoost Interior

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شده، خودروی تست شده مدل پرمیوم است که امکانات اضافه شده، قیمت آن را ۲۵۹۹۵ دلار می‌رسانند. البته خودروی تست‌شده دارای امکانات دیگری نیز بود؛ امکاناتی مانند گیربکس اتوماتیک ۱۱۹۵ دلاری، سیستم راهبری ۷۹۵ دلار و دسته‌ای از تجهیزات به ارزش ۱۱۹۵ دلار شامل سیستم کروز کنترل انطباقی، کاهش ضربه تصادف و برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران. همچنین گروه امکانات صوتی 201A با سیستم صوتی ۱۲ اسپیکره، هزینه برابر ۱۷۹۵ دلار دربر داشت. پکیج عملکرد اکوبوست نیز به ارزش ۱۹۹۵ دلار، امکاناتی چون چرخ‌های طرح مشکی ۱۹ اینچی با تایرهای پیرلی P زیرو سامر، میله ضدّلغزش بزرگ‌تر در عقب، سیستم فرمان اسپورتی‌تر، ارتقای تعلیق و ترمزها، رادیاتور بزرگ‌تر و برخی طراحی‌های ظاهری بهتر به خودرو اضافه می‌کند. همراه با دیگر امکاناتی که به موستانگ اضافه شد، قیمت خودروی تست به رقمی نزدیک به ۳۸ هزار دلار رسید که ۵ هزار دلار بیشتر از مدل پایه GT با گیربکس دستی بود.

2015 Ford Mustang EcoBoost
2015 Ford Mustang EcoBoost

حالا در مورد مصرف سوخت موستانگ کمی صحبت کنیم. وقتی یک توربوی کوچک را در یک خودروی سنگین قرار می‌دهید، نباید انتظار صرفه‌جویی چندانی در مصرف سوخت داشته باشید. آنچه در این تست به صورت مشاهده شد، مصرف سوخت ۱۲/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت کلی بود. این در حالی است که کسی که C7 کوروت دارد می‌تواند مصرف سوخت ۷/۸ لیتری داشته باشد. در همین حال، سازمان حفاظت محیط زیست امریکا می‌گوید که این مدل فورد می‌تواند در بزرگراه به رکورد ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه دست یابد.

2015 Ford Mustang EcoBoost Interior
2015 Ford Mustang EcoBoost Interior

بنابراین وضعیت مصرف سوخت در مقایسه با بهینه‌سازی و تکنولوژی‌های مورد استفاده در موستانگ، حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ چیزی که شبیه به عملکرد یک موستانگ در گذشته نیست و بیشتر شبیه به یک نسخه آمریکایی از آئودی A5 است. در همین حال، وزن بالای آن، چیزی است که تا حدودی ناامید کننده است. البته شرایط نزدیک به آئودی شاید یکی از سیاست‌های فورد باشد تا بتواند این خودرو را در اروپا نیز به فروش برساند.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۴ سرنشین، ۲ در کوپه.
  • قیمت مدل تست: ۳۷۶۶۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۷۱۹۰ دلار).
  • نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۲۲۶۱ سی‌سی.
  • قدرت: ۳۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۴۳۳/۸۶ نیوتن‌متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۷۲ متر.
  • طول ماشین: ۴/۷۸ متر.
  • عرض: ۱/۹۱ متر.
  • ارتفاع: ۱/۳۸ متر.
  • وزن کلی: ۱۶۶۱ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۲ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۴/۴ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۳۱ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۳/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۷/۷ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۳۹/۸ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۵/۷ متر.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۲/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

64 دیدگاه

  1. یاکان
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    خدایا همه مسوولان مهربون، صادق و وظیفه شناسو که باعث شدن ما ایرانیا از همه امکانات به راحت ترین شکل بهره ببریم بیامرز!! خلاصه حسابی از خجالتشون در بیا دیگه!

    پاسخ
    1. z28
      سوابق: (45 دیدگاه) ,

      جالبه که دنا هم از این ماشی کپی کرده واقعا که این کجا اون کجا

      پاسخ
  2. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    وجدانا با 37 هزار دلار خیلی می ارزه

    با این پول تو ایران الانترا می دن

    پاسخ
  3. dragonborn
    سوابق: (1887 دیدگاه) ,

    چرا یه 12 سیلندرشو نمیزنن المانی ها حساب کار دستشون بیاد.

    پاسخ
  4. dragonborn
    سوابق: (1887 دیدگاه) ,

    شلبی سوپر اسنیک قبلب 850 اسب بخار بود.خدا این یکی رو به خیر کنه

    پاسخ
    1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
      سوابق: (811 دیدگاه) ,

      سوپر اسنیک تیون شده و غیر استاندارد بود.استاندارد GT500 دارای 662 اسب بخاره.

      پاسخ
      1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
        سوابق: (811 دیدگاه) ,

        آقا آلفا نمیدونم با منی یا با دراگون ولی هرچی هست از تو بیشتر بلدم و به فکر مسخره کردن مردم نیستم و اومدم چهار تا چیز یاد بگیرم.در ضمن تو هم سنگ محک سواد مردم نیستی.اگر مشکلی با کامنت های من داری یا با دلیل و مدرک حرف بزن یا برو جای دیگه.سر پست آیا فراری به رکورد GTR رسیده است کلی بحث کردی با من و آخرشم خودت به نتیجه رسیدی.
        اگر هم با دراگونی که بازم حرف هام سرجاشه.

        پاسخ
      2. dragonborn
        سوابق: (1887 دیدگاه) ,

        شما حتما تو انسیسیتو باسوادان حضور داری که ما رو بی سواد فرض می کنی.من میدونم استانداردش 5.8 لیتری V8 و 662 اسب بخار الفا…
        ولی مدل سوپراسنیکش 850 اسب بخار بود.

        پاسخ
        1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
          سوابق: (811 دیدگاه) ,

          دراگون جان من اصلا” با شما نبودم ناراحت میشی من با آلفا بودم بعد منظور من این نبود که شما نمیدونی منظور من اینه که ماشین استاندارد کجا سوپر اسنیک تیون شده کجا.
          من از کار آلفا بدم اومد که مسخره میکنه.
          امیدوارم ناراحت نشده باشی داداش.

  5. The Best Or Nothing
    سوابق: (55 دیدگاه) ,

    با سلام
    ماشین فوق العاده ایه تو رنج قیمت خودش ولی فورد باید بیشتر به فنیش برسه تا فروششو بیشتر کنه .
    (خواهشا یک بررسی کامل از مرسدس بنز CLA45 AMG 2014 در سایتتون بزارید)
    با تشکر

    پاسخ
  6. dragonborn
    سوابق: (1887 دیدگاه) ,

    رنگ نارنجی خیلی به این خودرو میاد.مثل پرتقال میمونه.

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل Ahmad..F12
    Ahmad..F12
    سوابق: (2517 دیدگاه) ,

    انیس جان ممنون عالی بود

    موتور های اکوبوست جدید فورد آیندۀ خوبی رو برای این شرکت رقم میزنن

    پاسخ
  8. آرش آمریکایی
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    یه آمرکایی واقعی
    یعنی قدرت .اصالت شکوه. زیبایی . عضلانی و ظرافت

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل محمدحسین پورکیوان
    محمدحسین پورکیوان
    سوابق: (71 دیدگاه) ,

    سلام
    درکل فقط به خاطر اینکه یه موستانگ و امریکایی نمیتونم چیزی بگم که بعدا در خلوت خودم از موستانگ عزیز معذرت بخوام …ولی …جدای از موتورش که اقتصادی شده (مثلا! 12 لیتر !!! )اما با قیافش مثله برادر بزرگتراش حال نمیکنم یکم اروپایی شده! نه ؟

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل اﻭﺭﻧﮓ
    اﻭﺭﻧﮓ
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    ﻣﻦ ﺗﻮ ﺗﻮﺭﻧﺘﻮ ﺭﻓﺘﻢ ﻧﻤﺎﻳﻨﮕﻲ ﻓﻮﺭﺩ , اﻛﻮﺑﻮﺳﺖ ﺑﺎ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮﻡ ﭘﻜﻴﺞ و ﺷﻴﺶ ﺩﻧﺪﻩ ﺩﺳﺘﻲ ﺭﻭ ﺗﺴﺖ ﺩﺭاﻳﻮ ﻛﺮﺩﻡ , ﭘﺮﻓﻮﺭﻣﻨﺲ ﭘﻜﻴﺞ ﻧﺪاﺷﺖ ﻭﻟﻲ, ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻋﺎﻟﻲ ﻣﻴﻜﻨﺪ اﺯ ﺁﺳﻔﺎﻟﺖ, ﺗﻮﺭﮔﺶ ﻋﺎﻟﻲ ﺑﻮﺩ ﺑﺮاﻱ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﭼﻬﺎﺭ ﺳﻴﻠﻨﺪﺭ , ﺗﺎ ﺩﻭﺭ 4000 ﻣﺤﺸﺮ ﺑﻮﺩ , ﺑﺎﻻﻱ 4000 ﻛﺸﺶ ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ ﺑﻮﺩ , ﻣﻦ ﺟﻲ ﺗﻲ ﻭﻱ8 ﺭﻭ ﻫﻢ ﺭﻭﻧﺪﻡ , ﺻﺪاﻱ ﻣﻮﺗﻮﺭﺵ ﻋﺎﻟﻴﻪ و ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻴﺮﻩ ﻭﻟﻲ اﻛﻮﺑﻮﺳﺖ ﺑه ﻧﻆﺮﻡ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺑﻬﺘﺮﻳﻪ ﭼﻮﻥ ﻣﺼﺮﻓﺶ ﺧﻴﻠﻲ ﺑﻬﺘﺮﻩ . اﻳﻨﺠﺎ ﺑﻨﺰﻳﻦ ﺣﻮﻝ و ﺣﻮﺵ ﻳﻚ ﺩﻻﺭ ﺩﺭ ﻟﻴﺘﺮﻩ و اﻛﻮﺑﻮﺳﺖ ﺧﻴﻠﻲ اﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﻨﻂﻘﻲ ﺗﺮﻳﻪ .ﺑﻪ اﻧﺪاﺯﻩ ﻛﺎﻓﻲ ﻫﻢ اﺭﺿﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺴﺖ , ﺗﺎ ﺁﺩﻡ ﻧﺮﻭﻧﻪ ﺑﺎﻭﺭﺵ ﻧﻤﻴﺸﻪ ﻛﻪ ﭼﻪ ﺧﻮﺏ ﻣﻴﺮﻩ .

    پاسخ
  11. پوريا
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سلام با عرض خسته نباشید میشه لطف کنین بگین اگه با قیمت پایه ش و قیمت فولش اگه بخواد وارد ایران بشه با هزینه هاى گمرک و ترخیصش چقد آب میخوره ؟

    پاسخ
  12. پوريا
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سلام خدمت همه اگه بخوایم این خودرو رو وارد کنیم با هزینه گمرک و ترخیص چقد میوفته؟

    پاسخ
  13. محمد پارسا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    آخ چرا این دولت نمیذاره این ماشین جیگر تو ایرانپلاک بشه…

    بخدا اگ پلاک بشه اولین نفر خودم میارمش…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.