بررسی فورد F-150 اکوبوست 4×4 مدل ۲۰۱۵

فورد F-150 سوپر کرو با قیمتی بیش از ۶۰ هزار دلار و یک موتور دو توربوشارژر ۳/۵ لیتری V-6 به راحتی می‌تواند رقبای چهار در خود را از شورولت، رام و تویوتا پشت‌سر بگذارد. در همین حال، یک موتور کوچکتر نیز برای سری F-150 درنظر گرفته شده است؛ یک موتور ۲/۷ لیتری V-6 که می‌تواند در زیر این کاپوت این «فورد غیرآهنی» شک‌برانگیز باشد.

2015 Ford F-150 2.7L EcoBoost 4x4
2015 Ford F-150 2.7L EcoBoost 4×4

موتور ۲/۷ لیتری که از فولاد و آلومینیوم ساخته شده شده، دربین موتور پایه ۲۸۲ اسب‌بخاری V-6 و موتور ۵ لیتری V-8 با قدرت ۳۸۵ اسب‌بخار قرار می‌گیرد و با کمک دو توربوشارژر، قدرتی به اندازه ۳۲۵ اسب‌بخار تولید می‌کند. استفاده از این موتور، نسبت به موتور پایه شش سیلندر با تنفس طبیعی تنها ۷۹۵ دلار هزینه اضافی دربر دارد؛ این درحالی است که آپشن سقف آفتاب‌گیر در F-150 برابر ۹۹۵ دلار است. همچنین استفاده از موتور V-8، نیاز به پرداخت ۱۵۹۵ دلار و موتور سطح بالای توربوی ۳/۵ لیتری V-6 نیاز به ۱۹۹۵ دلار اضافی دارد.

2015 Ford F-150 2.7L EcoBoost 4x4
2015 Ford F-150 2.7L EcoBoost 4×4

موتور ۲/۷ لیتری باعث می‌شود تا این تراک در مدت ۵/۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مسیر یک‌چهارم مایل را نیز در مدت ۱۴/۳ ثانیه طی کند. در نتیجه، از شتاب‌گیری ۰/۱ ثانیه نسبت به موتور ۳/۵ لیتری توربوشارژر V-6 کُندتر است و در همین حال، ۰/۱ ثانیه نسبت به این مدل در تست یک‌چهارم مایل سریع‌تر عمل کرده است. در نظر بگیرید هزینه‌ای را که برای داشتن آن، حداقل برای مدل «سوپرکاب» صرف می‌شود.

2015 Ford F-150 2.7L EcoBoost 4x4
2015 Ford F-150 2.7L EcoBoost 4×4

این مدل با وزنی به اندازه ۲۲۱۱ کیلوگرم، بیش از ۳۰۰ کیلوگرم نسبت به مدل دوکابین مورد اشاره سبک‌تر است. این موضوع را مقایسه کنید با شورولت کلرادو که در فرم دوکابین با قدرت ۳۰۵ اسب‌بخار، ۱۳۶ کیلوگرم سبک‌تر بوده و در تست یک‌چهارم مایل، ۱/۲ ثانیه کُندتر عمل کرده است.

2015 Ford F-150 2.7L EcoBoost 4x4
2015 Ford F-150 2.7L EcoBoost 4×4

عدم‌وجود درهای بزرگ در عقب به ما یادآوری می‌کند که چرا تراک‌های بزرگتر به این اندازه محبوب‌ شده‌اند. در این حالت، مجبوریم که صندلی‌ مسافر را به جلو ببریم تا سرنشین بزرگسال در عقب احساس راحتی کند. البته این فضا به اندازه چیزی که از فرم دوکابین انتظار داریم، تنگ نیست، ولی هنوز هم نمی‌توان آن را با فضای جادار هنگام داشتن یک چهار در واقعی مقایسه کرد.

2015 Ford F-150
2015 Ford F-150

کاهش وزن F-150 نسبت به سایر تراک‌های موجود در بازار، میزان ظرفیت حمل بار را به چالشی برای مهندسان شاسی بدل کرده است. این F-150 می‌تواند تا ۷۳۷ کیلوگرم سرنشین و وسایل را با خود حمل کند که ۳۶ درصد رشد در نسبت وزن بار به وزن ناخالص خودرو نشان می‌دهد. حداکثر قابلیت حمل بار در عدد ۷۸۹ کیلوگرم برآورد شده که وزن کلی وسیله نقلیه در این حالت به حدود ۳ تُن می‌رسد. با این نسبت وزن بارگیری‌شده به وزن بدون بار، این انتظار می‌رود که وضعیت سواری در این خودرو چندان جالب نباشد، ولی در کمال تعجب، چنین چیزی اتفاق نمیفتد. چاله‌ها و سرعت‌گیرها مشکل چندانی برای ما ایجاد نمی‌کنند و سیستم فرمان از دقت قابل‌ملاحظه‌ای برای یک تراک برخوردار است.

2015 Ford F-150
2015 Ford F-150

در همین حال، مدل 2.7 اکوبوست، وضعیت چندان مطلوبی در برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا ندارد. برای این مدل، مصرف سوختی برابر ۱۳/۱ لیتر در شهر و ۱۰/۲ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده شده که البته نباید آن را به راحتی برای دنیای واقعی درنظر گرفت. در تستی که به طول بیش از هزار مایل انجام شده و شرایط مختلف رانندگی از جمله مسیرهای زمستانی، یدک‌کشی و حمل بار با آن آزموده شده، مصرف سوختی برابر ۱۴/۷ لیتر از این خودرو شاهد بوده‌ایم.

2015 Ford F-150
2015 Ford F-150

در هر صورت، رفتار و عملکرد خودرویی F-150 قابل‌ستایش است. البته برای قیمتی در حدود ۴۳ هزار دلار که برای این مدل پرداخته می‌شود، می‌تواند یک مدل V-8 از شورولت یا رام را نیز درنظر گرفت.


مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب/ چهارچرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در پیکاپ.
  • قیمت مدل تست: ۴۲۸۰۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۸۹۹۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHC ۲۴ سوپاپ V6، با خنک‌کننده داخلی و دو توربوشارژر، بدنه آلومینیوم و فولادی، رویه آلومینیومی،انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۲۶۹۴ سی‌سی.
  • قدرت: ۳۲۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۵۰۸/۴ نیوتن‌متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۳/۶۸۵ متر.
  • طول ماشین: ۵/۸۹ متر.
  • عرض: ۲/۰۲۹ متر.
  • ارتفاع: ۱/۹۶۱ متر.
  • وزن کلی: ۲۲۱۱ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۷ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۱ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۴ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۲/۸۸ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۶۷/۳۷ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۰۳۵ متر.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۳/۱ لیتر در شهر و ۱۰/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۴/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

23 دیدگاه

  1. فورد
    سوابق: (286 دیدگاه) ,

    خیلی عالیه بنظر من بهترین پیکاپ های دنیا رو توی امریکا می سازن

    پاسخ
  2. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    پرفروش ترین خودرو در بازار امریکا برای بیش از 30 سال متوالی…
    پرفروش ترین پیکاپ در بازار امریکا برای بیش از 40 سال متوالی…
    این عملکرد در رقابتی ترین بازار دنیا، حیرت آوره…
    این خودرو نمادی از تکاملِ تکنولوژی و فناوری انسانه…
    نمادی از رشد و تکامل صنعت خودروسازی…
    نمادی از سرمایه داری …
    با این حال فکر میکنم بهتر بود از گیربکس به روز تری در این خودرو استفاده میکردن! 😀

    پاسخ
    1. میلاد
      سوابق: (208 دیدگاه) ,

      مثلا چه گیربکسی؟
      امیدوارم منظورت گیربکس با تعداد شیفت بالا نباشه 😐

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        این گیربکس 6 دنده اتومات، بر خلاف اون چیزی که کمپانی میگه، فقط یه نسخه به روز رسانی شده از گیربکس 6 دنده اتومات نسل قبل اف 150 هست(اف 150 نسل قبل از یه گیربکس 6 سرعته اتومات و یه گیربکس 4 سرعته اتومات بهره میبرد)
        فراموش نکن که فورد یه گیربکس 10 سرعته اتوماتیک ( که با همکاری جی ام ساخته شده) داره که روی مدل رپتور استفاده شده
        و من فکر میکنم یه گیربکس 10 سرعته اتوماتیک که با همکاری دو غول خودروسازی ساخته شدن، از یه گیربکس به روز رسانی شده که از 2009 تا حالا فقط چند بار به روز رسانی شده، خیلی بهتره
        فراموش نکنین که این گیربکس 10 سرعته، بیشتر برای تراک ها و اس یو وی ها طراحی شده
        با این حال فکر میکنم حتما یه حکمتی در این موضوع بوده
        شاید فورد میخواسته گیربکس 10 سرعته رو بیشتر تست کنه
        یا شاید اصلا اون گیربکس 10 سرعته مناسب اف 150 های معمولی نیست
        نمیدونم والا!
        ولی موضوعی که میدونم اینه که این گیربکس یکم قدیمیه

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل فریا
          فریا
          سوابق: (687 دیدگاه) ,

          سلام زیگما جان
          خوبی ؟
          فکر کنم اون گیرباکس خیلی گرون تموم بشه . برای یه ماشین 42 هزاری نمیصرفه .

        2. زیگما
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          سلام خوبم مرسی
          آره فریا جان ممکنه اینطور باشه که شما میگی

        3. زیگما
          سوابق: (3078 دیدگاه) ,

          من جدیدا هر کامنتی که از گوشی یا تبلت میذارم، اواتار و سابقه ام روی اون کامنت نشون داده نمیشه
          نمونش همین کامنت بالا
          با اینکه اسم و ایمیلم رو به دقت چک کردم ولی این مشکل برطرف نشده
          از تیم فنی پدال تقاضای رسیدگی دارم

  3. آرمان
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    ناسلامتی پرفروشترین وسیله نقلیه تو آمریکا هست و هر ثانیه یکیش فروش میره!!!!!

    اونا تراک دارن، ما هم تراک داریم.!!!!!! حیف اسم تراک………

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل امیر محمد
    امیر محمد
    سوابق: (280 دیدگاه) ,

    این با این قیافش از سمند ما کمتر میسوزونه اگه پاتو بزاری رو گاز بیست لیتر و قشنگ میسوزونه این است خودروی ملی پوز آمریکا رو به زمین زد

    پاسخ
  5. bardia
    سوابق: (178 دیدگاه) ,

    به نسبته قدرتش واقعا گشتاوره خوبی تولید میکنه،بنظره من مصرفه سوختش قابل درک و توجیحه و منصفانه
    500 نیوتن متر فکر کنم اندازه ی گشتاوره فراری 458 باشه

    پاسخ
  6. v@hid
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    فورد خودروایی است که
    در دنیا عالیه ……………………………..

    پاسخ
  7. amir
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    من که نیسان آبی خودمون رو ترجیح میدم!!!

    پاسخ
  8. Ali.Q
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    یه سوال چرا استارت در حال حرکت ماشینا زمانش از صفر تا صد اونا بیشتره؟؟؟!!!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل فریا
      فریا
      سوابق: (687 دیدگاه) ,

      وقتی از صفرتاصد تایم میگرین میشه از حداکثر پرفورمنس ماشین استفاده کرد . مثلا ماشین از دور موتور 3000 (که برای ماشینای مختلف بسته به گشتاور و گیرباکس و دیفرانسیل و لاستیک و اصطکاک جاده و … فرق میکنه ) شروع به حرکت میکنه و از نفس نمی افته . ولی وقتی از 8 کیلومتر تایم بگیرین دور موتور حدوداً زیر 2000 تاست ، همین باعث تنگی نفس (:D) ماشین میشه .

      پاسخ
  9. تصویر پروفایل ALiHidden
    ALiHidden
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    این عکس آخری(شیشه پشتش)خیلی شبیه رنج روور هس یا من توهم زدم؟!

    در کل عالیه!

    فقط یکم ابهتشو بیشتر میکردن ب نظرم بهتر بود!

    پاسخ
    1. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      مثلاً باید چى کار مى کردن که ابهتش بیشتر بشه؟!از این هم بیشتر؟!دیگه تانک میشه ها!!!
      تصورت از این ماشینا یه چیزى اندازه ى هایلوکس نباشه،به عکس ها توجه نکن،این ماشینا رو باید از نزدیک ببینى تا متوجه ابهتشون بشى،من سرى رپتور این ماشین،شورولت آوالانچ،جى ام سى سیرا و … رو از نزدیک دیدم،ارتفاع کاپوتشون تا گردن آدمه!واقعاً تعاریفشون از وانت و پیکاپ با اون چیزى که تو ذهن ماست فرق میکنه

      پاسخ
  10. کافر مقدس
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    بزرگوار علی هیدن ابهت بیشتر از این میخوای بر سراغ ـه نمونه های Heavy Duty ش !

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1452 دیدگاه) ,

    از اول تا آخرش شاخم دراومده بود فک میکردم عددا رو اشتباه زده
    وزن 2.2 تن شتاب 5.7 مصرف 14.7 با قیمت 40 هزار. واقعن محشره.بیخود نیست اینهمه تراک تو امریکا به فروش میرسه.
    اگه اینا تو مملکتمون با قیمت مناسب میرسید چی میشد

    پاسخ
  12. Xman
    سوابق: (546 دیدگاه) ,

    یه شاهکار مثال زدنیه دیگه از فورد. غیر از موستانگ و GT این بهترین ماشین این کمپانیه . یه وانت تجملیه گرون !

    پاسخ
  13. ARASH
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    هرچی باشه به کارا و آریسان نمی رسه که فورد کجا سایپا و ویران خودرو کجا 🙂

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.