خداحافظی با ون‌های سری E فورد

خانوادهٔ خودروهای سری E فورد شامل ون‌های فول سایز (در دو مدل ون باربری و ون مسافربری) و شاسی وانت (که خریدار بعداً می‌تواند هر چیزی را که نیاز داشت روی آن نصب کند) می‌شود که تولید آن از سال 1961 آغاز شد. فورد سری E تاکنون و در چهار نسل تولیدشده است که پس از سری F و مدل فالکون استرالیا، طولانی‌ترین زمان تولید یک خودرو توسط فورد محسوب می‌شود.

ون E150 نسخۀ باربری

مدل E150 نسخۀ باربری
مدل E150 نسخۀ ون باربری

تولید نسل فعلی سری E یعنی نسل چهارم از سال 1992 آغازشده است که هرچند چنین بار مورد فیس‌لیفت و بهسازی قرارگرفته است اما خودرویی کاملاً قدیمی محسوب می‌شود. به همین دلیل پس معرفی نسل جدید ون ترانزیت توسط فورد در سال 2013، این شرکت تصمیم گرفت تولید ون‌های سری E خود را متوقف کرده و صرفاً تولید نسخه‌های شاسی وانت آن‌را ادامه دهد.

اولین سری نسل چهارک سری E که در سال 1991 معرفی شد
اولین سری نسل چهارم سری E که در سال 1992 معرفی شد

بدین ترتیب در سال 2015 تولید ون‌های سری E فورد پس از 54 سال متوقف‌شده و ون ترانزیت جایگزین آن شد. چراکه ون‌های سری E به دلیل کهنگی، معایب فراوانی داشتند و در دنیای امروزی چندان مناسب حمل مسافر نبودند. بااین‌حال از سال 1980 سری E فورد پرفروش‌ترین ون فول سایز آمریکایی محسوب می‌شد به‌گونه‌ای که در سال 2007 با فروش 168,722 دستگاه، حدود 80 درصد از کل فروش ون‌های فول سایز بازار ایالات‌متحده را به خود اختصاص داد.

Ford-E350-2008-Pickup-01

مدل E350 نسخۀ شاسی وانت
مدل E350 نسخۀ شاسی وانت

در سال 2007 فورد نسل چهارم سری E را مورد بهسازی، ارتقاء و فیس‌لیفت نسبتاً عمده‌ای قرار داد تا آن‌را بروزتر کرده و توانایی رقابت آن‌را حفظ نماید هرچند که همچنان شیوهٔ سنتی خود را حفظ کرده و در برابر ون‌های بزرگ جدید بازار همچون مرسدس بنز اسپرینتر و فولکس‌واگن کرافتر حرفی برای گفتن نداشت. بااین‌حال در این فیس‌لیفت ظاهری سری E کاملاً مشابه سری F جدید شده و بهسازی‌های فراوانی در سیستم تعلیق و ترمز انجام گرفت که موجب افزایش ظرفیت بار (در شاسی وانت و ون باربری) گردید.

مدل E250 نسخۀ ون مسافربری
مدل E250 نسخۀ ون مسافربری
مدل E250 نسخۀ ون باربری
مدل E250 نسخۀ ون باربری

سری E جدید در مدل‌های گوناگونی از E150 تا E450، با طول شاسی و ظرفیت مسافر مختلف و با طیف وسیعی موتورهایی از 6 سیلندر خطی 4.9 لیتری تا 6.8 لیتری V10 به بازار عرضه شد. بااین‌وجود معایب و جنبه‌های منفی این خودرو همچون مصرف سوخت وحشتناک، ارگونومی تاریخ‌مصرف گذشته و فنربندی متعلق به دوران دههٔ 70 همچنان باقی بودند.

مدل E350 نسخۀ ون مسافربری (بزرگترین ون خانوادۀ سری E)
مدل E350 نسخۀ ون مسافربری (بزرگترین ون خانوادۀ سری E)
مدل F450
مدل F450

بزرگ‌ترین نسخهٔ ون سری E مدل E350 محسوب می‌شود و مدل E450 صرفاً به‌صورت شاسی وانت عرضه می‌گردد. همچنین صرفاً برای مدل E350 پیشرانهٔ بزرگ بنزینی V10 قابل سفارش بود. موتوری که 305 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته برای این ون بزرگ دو موتور دیگر 5.4 لیتری V8 بنزینی با 255 اسب بخار قدرت و 6 لیتری V8 دیزل با 235 اسب بخار قدرت نیز قابل انتخاب بودند. گیربکس‌ها نیز شامل دو نمونهٔ 4 و 5 سرعتهٔ اتوماتیک می‌شدند.

E350 ون کاملاً بزرگی محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که در نسخهٔ کشیده طولی برابر با 6 متر داشته و ظرفیت حمل 14 نفر را دارد. ظرفیتی که تقریباً هم‌اندازهٔ یک مینی‌بوس است! این ون غول‌پیکر و سنتی آمریکایی با تمام معایبش خودرویی دوست‌داشتنی، خاطره‌انگیز و بسیار کاربردی بود اما فورد به خاطر دلایلی که ذکر شد تصمیم بر توقف تولید آن گرفت؛ بنابراین باید برای همیشه با ون‌های محبوب سری E فورد خداحافظی کنیم. ون‌هایی که یکی از نمادها فورد محسوب شده و بخشی از تاریخ این شرکت را تشکیل می‌دهند.

نمای داخلی ون E350
نمای داخلی ون E350

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

6 دیدگاه

  1. لیدی مری کاترینا رولز
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    با درود دوباره به دوست بسیارعزیز امیر دهقان
    وسپاس بی کران از مقاله بسیار ارزشمند شما مثل همیشه
    خبر بسیار خوبی است که به تولید شاسی ان ادامه می دهد بسیاری از کاروانی مسافرتی روی این شاسی تولید میشوند وکارگاهای بدنه ساز برای کمپانی فیلم سازی وعلاقه مندان بدنه های مدل های کلاسیک محصولات فورد خصوصا مدل های لینکلن کنتینتال رای روی شاسی این مدل فورد با قیمت بسیار مناسب تولید می کنند‍‍‍‍‍‍
    با سپاس دوباره از شما دوست عزیز
    دوستدار شما لیدی مری کاترینا رولز

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3779 دیدگاه) ,

    ان شا الله بتونن یک سری اصلاحات در مصرف سوخت و طراحی و موتور انجام بدن و بعد از چند سال دوباره تولیدش کنن.
    حیف سری E…

    پاسخ
  3. REZA ///AMG
    سوابق: (2174 دیدگاه) ,

    انصافا سری E برای من خیلی عزیز بود
    یادم آدمای بی شیله پیله میوفتادم وقتی میدیمش
    هرچند دیگه در سایه امثال سری F و ترانزیت دیگه مشخص بود شانسی برای ادامه حیات نداره اما من بازم دوسش داشتم
    این و شورولت اکسپرس (و همتای GMCش) برای من یه حس دیگه داشتند
    دوره هر ماشینی بالاخره سر میاد دوره اینم الان به سر اومده

    پاسخ
  4. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    خوراک گرونگان گیرها و مامورای CIA و بچه دزدها بود این ماشین

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.