فورد

ساب‌فریم فیبر کربنی مگنا و فورد

نیاز هر چه بیشتر به کاهش وزن در صنعت خودروسازی باعث شده که استفاده از «فیبرکربن» در تولید وسایل نقلیه، روز به روز ابعاد بیشتری پیدا کند؛ موضوعی که در نهایت، منجر به بهبود عملکرد و مصرف سوخت خودروها خواهد شد.  البته فیبر کربن قبلاً‌ در پنل بدنه خودروها و حتی چرخ‌ها نیز مورد استقاده قرار گرفته است، امّا شرکت تأمین‌کننده قطعات اتومبیل، مگنا به همراه فورد قصد دارند تا از ساب‌فریم‌های فیبرکربنی نیز در محصولات آینده استفاده کنند.

magna-ford-carbon-fiber-subframe
این ساب‌فریم که به صورت مشترک توسط مگنا و فورد توسعه یافته، محصول یک پروژه تحقیق و توسعه در زمینه مزایای کاهش وزن احتمالی و چهارچوب تکنیکی برای استفاده از کمپوزیت‌های تقویت‌شده کربنی در شاسی اتومبیل‌ها است. «ساب‌فریم» یک قطعه تکمیل‌کننده در ساختار یک وسیله نقلیه محسوب می‌شود و معمولاً در جایی قرار می‌گیرد که موتور و چرخ‌ها به آن متصل هستند. ضمن اینکه ساب‌فریم یک عضو حیاتی برای ایمنی خودرو در هنگام تصادف است.

magna-ford-carbon-fiber-subframe-2
نمونه اولیه ساب‌فریم فیبر کربنی مگنا و فورد، نسبت به نمونه فولادی، به اندازه ۳۴ درصد وزن کمتری دارد و در همین حال، تا ۸۷ درصد از تعداد قطعات می‌کاهد؛ چرا که ۴۵ قطعه فولادی را با ۲ قطعه قالب‌ریزی شده و ۴ عضو فلزی جایگزین می‌کند. همچنین پرچ‌ها و چسب‌های سازه‌ای برای نگه‌داشتن قطعات به یکدیگر، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مطابق گفته مگنا، این طراحی از تمام آزمایش‌های مربوط به عملکرد در آنالیزهای مهندسی کامپیوتری، سربلند بیرون آمده است. نمونه‌های اولیه این ساب‌فریم در حال تولید هستند و قرار است که برای تست قطعات و در سطح وسیله نقلیه در «فورد» آماده شوند؛ تست‌هایی که مواردی چون خوردگی، قابلیت سایش در برابر سنگ و تحمل بار پیچ را شامل می‌گردند. اگر ساب‌فریم فیبر کربنی بتواند این تست‌ها با موفقیت طی کند، تیم مگنا می‌تواند طراحی پیشنهادی، ساخت و پروسه‌های مونتاژ را برای ساخت یک قطعه تولیدی توسعه دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خیلی خوبه ، فیبر کربن یه زمان فقط تو هایپرکار هایی که با ارزش پول امروز بالای 1 میلیون دلار قیمت داشتن استفاده میشد ، اما به زودی میتونیم ردپای فیبر کربن رو در بسیاری از قسمت های ماشین های حتی به قیمت زیر 30/000 دلار ببینیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bavaria

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      استفاده از فیبرکربن در ماشین های ارزون خوبه، ولی فکر کن قسمتی از این ساب فریم در اثر برخورد آسیب ببینه،دگ مثل فولاد قابل جوشکاری یا ترمیم نیست و باید هم قیمت ماشین بدی تا اونو عوض کنی!!!!
      .
      توو کشوری مثل ایران ماشینی که چپ کرده مساوی با اسقاط نیست و کاملا بازسازی میشه (یا حتی در حالت مچالگی با قیمت خیلی جالبی برای فروش میذارن!!!!!) و داشتن قطعات فیبرکربنی اصلا به صرفه نیست
      .
      البته این نظر من بود?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. MADJID

        ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        موافقم.
        به هر حال باید احتیاط کنی.

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا