سرگذشت RS: تاریخچه تصویری مدل‌های فورد RS

شاخه اروپایی فورد برای بیش از ۴ دهه، مدل‌های با عملکرد متوسط فورد را گرفته و آنها را به هیولاهای با عملکرد بالا تبدیل کرده است. در یک RS، محدودیت‌های زیادی از پیش پای خودروهای تولیدی برداشته می‌شود. به این منظور، از ابزارهای مختلفی مانند سوپاپ‌های چندگانه، توربوشارژرها و سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک استفاده می‌شود تا در نهایت قدرت بیشتری در خودرو تولید شود. یکی از نکات مهم در مورد مدل‌های RS این است که بازار اتومبیل امریکا تا قبل از فورد فوکوس RS مدل ۲۰۱۷، از این خودروها بی‌نصیب بوده است. در این زمینه، نگاهی خواهیم داشت به گذشته مدل‌های RS و راهی که تاکنون پیموده‌اند.

A Visual History of Every Ford RS Model
A Visual History of Every Ford RS Model

فورد 15M RS کوپه مدل ۱۹۶۸
با این که نشان RS تا قبل از اسکورت RS ساخت بریتانیا، اسکورت مکزیکو و کاپری RS وجود خارجی پیدا نکرده بود، ولی داستان RS از سه مدل RS (رالی اسپورت) در آلمان شروع شده است. فورد آلمانی دیفرانسیل جلوی 15M که برای پیشرانه از یک موتور V-4 استفاده می‌کرد، به‌عنوان پایه اولین مدل RS در سال ۱۹۶۸ مورد استفاده قرار گرفت.

1968 Ford 15M RS Coupe
1968 Ford 15M RS Coupe

فورد 17M RS مدل ۱۹۶۹
مدل نسبتاً بزرگ‌تر فورد 17M نیز صاحب یک نسخه RS شد. این مدل که بین 15M و 22M قرار می‌گرفت، از یک موتور ساخت کلن ۲ لیتری V-6 و دیفرانسیل عقب استفاده می‌کرد.

1969 Ford 17M RS
1969 Ford 17M RS

فورد 20M RS مدل ۱۹۶۹
فورد 20M یک نسخه لوکس‌تر از 17M بود که نسخه RS برای آن ارائه شد. پیشرانه این مدل از یک موتور ۲/۳ لیتری V-6 استفاده می‌شد.

1969 Ford 20M RS
1969 Ford 20M RS

فورد اسکورت RS1600 مدل ۱۹۷۰
بسیاری از طرفداران RS، فورد اسکورت RS مدل ۱۹۷۰ به‌عنوان یک نمونه کامل و تکامل‌یافته می‌دانند. در این مدل از یک موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر استفاده شده که مهندسی آن توسط Cosworth صورت گرفته بود. این مدل، یکی از اولین خودروهای جاده‌ای است که از چهار سوپاپ برای هر سیلندر استفاده کرده است.

1970 Ford Escort RS1600
1970 Ford Escort RS1600

فورد کاپری RS2600 مدل ۱۹۷۰
تولید کاپری RS2600 سبک‌وزن که در نمایشگاه اتومبیل سوئیس ۱۹۷۰ معرفی شده، به ۵۰ دستگاه محدود شده بود تا کاراکتری خاص برای آن ایجاد کند. تولید RS2600 که می‌توانست در خیابان‌های شهر حرکت کند، در سال بعد از آن آغاز شد و این اولین خودروی فورد در اروپا بود که از انژکتور سوخت استفاده می‌کرد. در سال ۱۹۷۱، فورد، کاپری‌های معمولی را با عنوان مرکوری کاپری در بازار امریکا عرضه می‌کرد.

1970 Ford Capri RS2600
1970 Ford Capri RS2600

فورد اسکورت مکزیکو مدل ۱۹۷۰
این مدل از خودروی رالی «هانو میکولا» که بر اساس «اسکورت» ساخته شده بود و رالی کاپ جهانی لندن به مکزیکو را در سال ۱۹۷۰ فتح کرد، الهام گرفته شده است. اسکورت مکزیکو تکیه موتور ۱۵۹۸ سی‌سی Kent داشت که به جای موتور ۱۶ سوپاپ Cosworth در RS1600 قرار گرفته بود. تولید اسکورت مکزیکو بر کارخانه A.V.O. فورد در ساوث‌اوکندن، ایسکس در انگلستان متمرکز بوده است.

1970 Ford Escort Mexico
1970 Ford Escort Mexico

فورد کاپری RS3100 مدل ۱۹۷۳
فورد در سال ۱۹۷۳، کاپری RS3100 را تولید کرد. این خودرو که برای پیشرانه از یک موتور Essex V-6 استفاده می‌کرد، به ۲۵۰ نمونه محدود شده بود.

1973 Ford Capri RS3100
1973 Ford Capri RS3100

فورد اسکورت RS2000 مدل ۱۹۷۳
اسکورت RS2000 در سال ۱۹۷۳ نیز در صحنه‌ها حضور داشت و از موتور با عمر طولانی ۲ لیتری چهار سیلندر Pinto از فورد استفاده می‌کرد. فورد در این خودرو، گزینه‌ای در مقابل موتور آتشین‌مزاج ۱۶۰۰ سی‌سی چهار سوپاپ در RS1600 در اختیار قرار می‌داد.

1973 Ford Escort RS2000
1973 Ford Escort RS2000

فورد اسکورت RS1800 مدل ۱۹۷۵
تولید مارک I اسکورت در دسامبر ۱۹۷۴ به اتمام رسید و اولین اسکورت مارک II که نسخه RS برای آن عرضه شد، مدل RS1800 با قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار بود.

1975 Ford Escort RS1800
1975 Ford Escort RS1800

فورد اسکورت RS مکزیکو مدل ۱۹۷۵
فورد اسکورت RS مکزیکو نیز به جمع RS های ۱۹۷۵ پیوست. این خودرو که از یک موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر OHV برای پیشرانه استفاده می‌کرد، یک جایگزین آرام‌تر برای مدل RS2000 بود که اندکی بعد عرضه شد.

1975 Ford Escort RS Mexico
1975 Ford Escort RS Mexico

فورد اسکورت RS2000 مدل ۱۹۷۶
اندکی پس از آن که RS1800 مدل ۱۹۷۵ به خیابان‌ها آمد، فورد مدل اسکورت RS2000 را با موتور ۲ لیتری SOHC چهار سیلندر و قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار ارائه کرد.

1976 Ford Escort RS2000
1976 Ford Escort RS2000

فورد اسکورت RS1700T
در اواخر دهه ۸۰ میلادی، فورد نمونه اولیه اسکورت RS1700T را تولید کرد. همان‌طور که می‌توان حدس زد، حرف T عنوانی برای وجود توربوشارژر است. فورد در این مدل، با هدف ارزیابی و آزمایش، حجم موتور را به ۱/۷ لیتر کاهش داده بود. در همین حال، شاید به خاطر ورود سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک به صحنه رقابت در رالی‌ها و همین‌طور مشکلات موجود در روند توسعه، پروژه RS1700T تنها پس از ساخت ۱۷ نمونه متوقف شد.

Ford Escort RS1700T
Ford Escort RS1700T

فورد کاپری RS2.8 توربو مدل ۱۹۸۱
در پاییز سال ۱۹۸۱ میلادی، فورد، نسخه RS کاپری توربو را آزاد کرد. با استفاده از توربوشارژر برای موتور ۲/۸ لیتری V-6، قدرت این پیشرانه فورد به ۱۸۷ اسب‌بخار رسیده بود. گفته می‌شود که تولید فورد کاپری RS2.8 توربو به ۲۰۰ نمونه محدود بوده است.

1981 Ford Capri RS2.8 Turbo
1981 Ford Capri RS2.8 Turbo

فورد اسکورت RS1600i مدل ۱۹۸۲
این مدل ۱۱۵ اسب‌بخاری که در پاییز سال ۱۹۸۱ رونمایی شده بود، نسخه چپ‌دست آن اندکی پس از این زمان وارد بازار شد. این در حالی بود که نمونه راست‌دست آن در بهار سال ۱۹۸۲ میلادی به بازار بریتانیا راه یافت. در این مدل، ویژگی‌هایی مانند پنجره‌ها و قفل‌های اتوماتیک در قالب یک پکیج آپشن ارائه می‌شدند.

1982 Ford Escort RS1600i
1982 Ford Escort RS1600i

فورد اسکورت RS توربو مدل ۱۹۸۴
وقتی اسکورت RS توربو با موتور ۱/۶ لیتری توربوشارژر خود در اواخر سال ۱۹۸۴ میلادی عرضه شد، با یک دیفرانسیل لغزش‌محدود ویسکوز همراه بود تا چرخش فرمان را حذف کند. مطابق گفته فورد، این اولین مور استفاده از این تکنولوژی در یک خودروی تولید دیفرانسیل جلو بود.

1984 Ford Escort RS Turbo
1984 Ford Escort RS Turbo

فورد RS200
ارائه این مدل درست در زمانی بود که همه‌چیز در ساخت خودروهای RS به صورتی دیوانه‌وار پیش می‌رفت. در این مدل خاص، RS200 به صورت موتور میانی و دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک ساخته شد تا بتواند در گروه B رانندگی سخت در مسابقات رالی رقابت کند. تنها ۲۰۰ نمونه از این خودرو در بین سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۵ ساخته شد؛ یعنی کمترین میزان تولیدی که برای گواهی شرکت در مسابقات لازم بود. البته این در قبل از سال ۱۹۸۶ رخ می‌داد؛ سالی که به دلیل مرگ شرکت‌کنندگان، کلاس خشن گروه B از مسابقات کنار گذاشته شد. نسخه‌های مسابقه RS200 با بدنه کمپوزیت، قدرتی به اندازه ۴۵۰ اسب‌بخار داشتند. در همین حال، نسخه‌های که تیونینگ مسابقه برای آنها انجام نشده بود، با موتور ۱/۸ لیتری تا چند سال پس از حذف گروه B، به رقابت در مسابقات ادامه دادند.

Ford RS200
Ford RS200

فورد سیه‌را RS کاسورث مدل ۱۹۸۶
این خودرو که برای پیشرانه از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با یک توربوشارژر و انژکتور سوخت استفاده می‌کرد، می‌توانست تا بیش از ۲۰۰ اسب‌بخار قدرت داشته باشد. سیه‌را RS کاسورث برای پایداری در سرعت‌های بالا بر روی جنبه‌های آئرودینامیک تمرکز کرده بود.

1986 Ford Sierra RS Cosworth
1986 Ford Sierra RS Cosworth

فورد اسکورت RS توربو مدل ۱۹۸۶
RS توربو برای سال ۱۹۸۶ ادامه یافت. در این سال، تغییرات هنرمندانه زیادی در طراحی بدنه اسکورت به کار رفته بود. همچنین اصلاحات مکانیکی و بهینه‌سازی شاسی در مورد آن انجام شده بود و بیش از پیش می‌توانست در خیابان‌ها حرکت کند.

1986 Ford Escort RS Turbo
1986 Ford Escort RS Turbo

فورد سیه‌را RS500 کاسورث مدل ۱۹۸۷
سیه‌را RS500 کاسورث که ممکن است برخی با مرکور XR4Ti آن را اشتباه بگیرند، در سال ۱۹۸۷ جانشین مدل سال گذشته این خودرو شد. در این مدل، یک موتور ۲ لیتری توربوی چهار سیلندر به کار رفته بود که قدرتی تقریباً به اندازه ۲۲۰ اسب‌بخار تولید می‌کرد.

1987 Ford Sierra RS500 Cosworth
1987 Ford Sierra RS500 Cosworth

فورد سیه‌را RS کاسورث مدل ۱۹۸۸
فورد در سال ۱۹۸۸، یک سیه‌را RS کاسورث سدان معرفی کرد که در برخی بازارها از آن به نام «سپ‌فایر» یاد می‌شود.

1988 Ford Sierra RS Cosworth
1988 Ford Sierra RS Cosworth

فورد سیه‌را RS کاسورث 4×4 مدل ۱۹۹۰
در سال ۱۹۹۰ یک نسخه چهار چرخ متحرک از سیه‌را کاسورث/سپ‌فایر سدان در دسترس قرار گرفت.

1990 Ford Sierra RS Cosworth 4x4
1990 Ford Sierra RS Cosworth 4×4

فورد فیستا RS توربو مدل ۱۹۹۰
فیستا برای مدل ۱۹۹۰ صاحب یک نسخه RS شد. به این منظور از یک موتور توربوی ۱/۶ لیتری چهار سیلندر با قدرت بیش از ۱۳۰ اسب‌بخار در زیر کاپوت کوچک آن استفاده شده بود.

1990 Ford Fiesta RS Turbo
1990 Ford Fiesta RS Turbo

فورد اسکورت RS2000 مدل ۱۹۹۱
اسکورت RS2000 با یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی روانه بازار شد.

1991 Ford Escort RS2000
1991 Ford Escort RS2000

فورد اسکورت RS کاسورث مدل ۱۹۹۲
اسکورت RS کاسورث مدل ۱۹۹۲ که از آخرین تکنولوژی دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک فورد استفاده کرده بود، با یک موتور ۲ لیتری توربوی چهار سیلندر با قدرت ۲۲۷ اسب‌بخار همراه بود. ضمن اینکه بال عقب بزرگ عجیب و غریبش را نیز نباید فراموش کرد.

1992 Ford Escort RS Cosworth
1992 Ford Escort RS Cosworth

فورد فیستا RS1800 مدل ۱۹۹۲
فیستا RS1800 که در سال ۱۹۹۲ در معرض فروش قرار گرفت، موتور توربوی مدل قبلی را با یک موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی جایگزین کرده بوده که تقریباً همان مقدار قدرت را تولید می‌کرد.

1992 Ford Fiesta RS1800
1992 Ford Fiesta RS1800

فورد اسکورت RS2000 مدل ۱۹۹۳
در این مدل اسکورت RS2000، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک و همین‌طور دیسک‌های ترمز چهار چرخ اضافه شده بود و ساخت آن تا ۱۹۹۵ طول کشید. وقتی یک سال بعد اسکورت کاسورث از خط تولید فورد کنار رفت، برند RS تا حدود نیم دهه بعد، خودروی تولیدی جدیدی به خود ندید.

1993 Ford Escort RS2000
1993 Ford Escort RS2000

فورد فوکوس RS مدل ۲۰۰۲
نسل اول فوکوس RS که به صورت کانسپت در نمایشگاه اتومبیل ژنو ۱۹۹۸ رونمایی شده بود، تولید رسمی‌اش را در همین نمایشگاه در سال ۲۰۰۱ اعلام کرد. فوکوس RS ها در سال ۲۰۰۲ خط تولید را ترک کردند و به این ترتیب، بازگشت خودروهای RS تکمیل شد. در همین حال، با این که فورد یک کانسپت فیستا RS در سال ۲۰۰۴ به نمایش گذاشت، ولی نشان RS تا زمان ارائه فوکوس RS مدل ۲۰۰۹ به یک خاموشی موقت فرو رفته بود.

2002 Ford Focus RS
2002 Ford Focus RS

فورد فوکوس RS مدل ۲۰۰۹
فوکوس RS در سال ۲۰۰۹ با استفاده از یک موتور ۲/۵ لیتری ۳۰۰ اسب‌بخاری با پنج سیلندر در یک ردیف، به شکلی باشکوه به صحنه بازگشت. این مدل همچنینی با طراحی نوآورانه سیستم تعلیق جلو RevoKnuckle همراه بود که باعث تنظیم فرمان خودروهای قدرتمند دیفرانسیل جلو در هنگام شتاب‌گیری شدید می‌شد.

2009 Ford Focus RS
2009 Ford Focus RS

فورد فوکوس RS500 مدل ۲۰۱۰
در سال ۲۰۱۰، یک مدل بسیار درّنده و با تولید محدود RS500 عرضه کرد که به عنوان غزل خداحافظی برای نسل دوم فوکوس RS به شمار می‌رفت. تمام ۵۰۰ نمونه این مدل ۳۴۵ اسب‌بخاری بلافاصله به فروش رفتند.

2010 Ford Focus RS500
2010 Ford Focus RS500

فورد فوکوس RS مدل ۲۰۱۷
سومین نسل فوکوس RS با قدرت بیش از ۳۱۵ اسب‌بخار و سیستم AWD، مدلی است که در بازار امریکا به فروش خواهد رسید. در این مدل، از همان موتور ۲/۳ لیتری اکوبوست چهار سیلندر کنونی موستانگ استفاده می‌شود.

2017 Ford Focus RS
2017 Ford Focus RS

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

9 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    فکر کنم فورد 15M RS کوپه مدل ۱۹۶۸ یکی از زیباترین ماشینهای زمان خودش بوده،طراحیش برای سال 1968 خیلی عالیه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Carroll Shelby
      Carroll Shelby
      سوابق: (85 دیدگاه) ,

      فورد یکی از بهترین و با قدمت ترین خودرو سازان دنیاست و البته ملومه که طراحیاش خوبه شما ماستنگ رو ببین با لبات ور میره البته فقط ماستنگ های دهه 80 یکم همچی ماستنگ نبود و اینکه فورد در دهه 80 یکم طراحیاش خوب نبود اما ماشالا الان خیلی خوب شده مخصوصا این فوکوس RS جدید و Shelby GT350 جدید

      پاسخ
  2. CBR400
    سوابق: (584 دیدگاه) ,

    از آقای مسعود انیس حسینی بابت این مقاله تشکر میکنم . جا داره خسته نباشید هم بگم چون در سال گذشته واقعا گل کاشتی و خیلی پر کار بودی . مطلبی که در مورد نوآوریهای لکسس بود عالی بود . لطفا برای آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان پدال با کمپانی لکسس لطفا نوآوریهای بیشتری از لکسس را معرفی کن .

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل مجتبی
    مجتبی
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    واقعا که …..
    تا سال 2000 بینید اکثر خودروهای فورد زیاد تفاوت ظاهری و حتی فنی نداشتند اما به بعد سرعت پیشرفت رو توجه کنید اون قدر قدرتمند که الان به یکی از خودروسازهای مطرح در تمام زمینه ها چه خودروهای سبک و چه نیمه سنگین تبدیل شده اما ایران چیــــــــــــــــــ؟
    موستانگ ، جی تی ،فوکوس و ……

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل امیر محمد
    امیر محمد
    سوابق: (280 دیدگاه) ,

    نمی دونم چه قدر این گفته صحت داره ولی شنیدم که ایران خودرو رو یکی از خودرو سازی های امریکایی تاسیس کرده
    فکرکنم فورد بود

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Carroll Shelby
      Carroll Shelby
      سوابق: (85 دیدگاه) ,

      همیچین چیزی صحت نداره کمپانی ایران خودرو که اوایل ایران ناسیونال اسمش بود و بعد به ایران خودرو تغییر کرد آقای خیامی که از کار آفرینای بزرگ ایران در زمان قبل انقلاب بود تاسیس کرد که متاسفانه بعد انقلاب به خاطر بی مدیریتی و کم سوادی کسانی که صاحبش شدن به فنــــــــا رفت

      پاسخ
  5. milad
    سوابق: (209 دیدگاه) ,

    Rs2017 واقعا خوشکله مخصوصا تغییراتی که توی سپر جلو بهش دادن…وبا موتور 2.4 اکوبوست فکر کنم کمتر حریفی داشته باشه..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.