فورد

مصاحبه با جیم فارلی: برنامه‌های فورد برای رقابت‌ بیشتر در اروپا

کمپانی فورد در حال کشمکش با بحرانی وجودی است. خودروسازی که جزو پیشروهای این صنعت بوده هم‌اکنون به‌طور اجتناب‌ناپذیری تحت‌فشار قرار دارد. برندهای با ارزش و موفقی چون هیوندای و اشکودا به بخش‌های گران بازار ورود می‌کنند درحالی‌که خودروسازانی همچون بنز و ب ام و محصولاتی در رنج قیمتی فورد تولید می‌کنند. فورد در این وسط گیر افتاده و به نظر می‌رسد که جایی برای رفتن ندارد.

2016-Ford-Explorer-Jim-Farley-Jr-front-end
جیم فارلی فکر می‌کند شاید اروپا راه نجاتی باشد. روزهای سرور خیلی وقت پیش تمام شده اما بازار آمریکا هنوز هم به لطف غلبه‌ی زیاد تراک سری اف، مکانی مناسب برای کمپانی فورد است. هرچند که پیروزی در بازار تراک های آمریکا این خودروساز را به رقیبی جهانی تبدیل نمی‌کند. فروش تراک های فول سایز در خارج از آمریکای شمالی تقریباً ناممکن است.

Ford-S-Max-Vignale-concept-front-three-quarters2
فارلی که معاون اجرایی بخش اروپایی، خاورمیانه و آفریقای فورد است اشاره می‌کند برندهای ممتاز ۹ تا ۱۰ درصد فروش سالانه‌ی ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهند اما این مقدار در آلمان ۴۵ درصد است. فارلی می‌گوید:

برای فورد آموختن راه رقابت با برندهای لوکس و اجرای آن با روش خاص خودمان یک نقطه‌ی اثبات واقعی از توانایی‌های کمپانی است.

Revised-Ford-Kuga-front-side-view
این به معنی انتخاب زمینه‌های رقابت با دقت فراوان است. فارلی ادامه می‌دهد:

ما مجبوریم تا در جاهایی که رقابت می‌کنیم انتخاب‌گر باشیم. ما نمی‌توانیم یک برند با همه‌ی این انتخاب‌ها باشیم. مجبوریم تا سرمایه‌گذاری خود در جاهایی را که نشانی از سود ندارد متوقف نماییم.

بنابراین در طی چند سال آینده برخی مدل‌های فورد ناپدید خواهند شد، هرچند که فارلی نمی‌گوید کدام مدل شامل این دگرگونی خواهد بود. البته منابعی در فورد پیشنهاد می‌کنند که مدل Ka که بر پایه‌ی فیات ۵۰۰ بنا شده یکی از این مدل‌ها خواهد بود.

Ford-Mondeo-Vignale-concept-wagon1
فارلی که تحت تأثیر کاری که مرسدس با AMG انجام داده گرفته، می‌خواهد تا مدل‌های پرفورمنس ST و RS فورد نفوذ بیشتری داشته باشند. او می‌گوید:

تاریخچه‌ی عملکردی ما بسیار قوی است و ما اعتبار واقعی داریم. فکر می‌کنیم این یک زمان خوب به منظور ایجاد این تجربه برای افراد بیشتری است.

Revised-Ford-Kuga-rear-side-view
او فکر می‌کند فورد می‌تواند از خودروهایی نظیر کراس اوور سیتروئن کاکتوس درس‌هایی بیاموزد. فارلی اشاره می‌کند که:

در اروپا برای خلق کراس اوورها از شاسی بلندها چیزی قرض نمی‌گیرند.آن‌ها تصویری جدید ایجاد می‌کنند و آن یک حرفه‌ی جهانی بسیار جالب است.

اما زمانی که یک مرسدس بنز هم قیمت فورد فیوژن فول آپشن باشد؛ چرا باید فورد را خرید؟ فارلی پاسخ می‌دهد که ۷۰ درصد فروش فورد کوگا از مدل فول آپشن تیتانیوم است. او می‌گوید:

ما از خریداران نظرسنجی کردیم و اکثر مصرف‌کننده‌ها گفتند که می‌خواهند تا خودروی فورد خوب‌تری بخرند.

این نسخه‌ی خوب‌تر فورد، Vignale است که در ابتدا روی مدل موندئو پیشنهاد داده شد که دارای رنگ خاص، چرم با کیفیت و سرویس مشتری VIP است که هم اکنون نیز روی مدل‌های کوگا، اِج و S-Max نیز معرفی شده است. تنها ۲۰۰۰ دستگاه موندئو Vignale در چهار ماه اول عرضه فروخته شدند اما فارلی می‌گوید ۲۰ درصد خریداران به منظور خرید یک فورد فوق لوکس، برند ممتاز دیگری را معامله کرده و می‌فروشند.

فارلی اصرار دارد که Vignale جانشین لینکلن نیست. این مدل به ایالات‌متحده نخواهد آمد، جایی که لینکلن دوباره در کلاس لوکس‌ها احیا شده و او می‌گوید که بازگشت لینکلن به اروپا غیرمحتمل نیست؛ اما وقتی که سخن لوکس‌ها به میان می‌آید، تخم آبی به وضوح از شروط خود طفره می‌رود.

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. ali

    ۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    فورد بارها تواناییاش رو ثابت کرده پس پرچم بالاس

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. امیر.عارف

    ۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (876 ديدگاه)

    فورد تو هر کلاسی که وارد شده ماشینهای قابل احترامی تولید کرده. فقط تو بعضی از تولیداتش مصرفش بالا هست که چند سالی هست که توجه به این مهم این مسئله داره رفع میشه. تجربه شخصی من از محصولات فورد لذت بخش و قابل احترام بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بهنام طیبی

    ۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    به نظر من فورد خودروساز خوبیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مسلما تخصص اصلی فورد در تولید خودروهای شاسی بلند بزرگ و تراک هاست، ولی به هر صورت، باید در زمینه های دیگه هم کم کم وارد بازار رقابت بشه تا بتونه تا سالهای سال، کار خودشو تضمین کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ali

    ۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    ممنون از امیر عارف بهنام و احمد باقری عزیز
    احمد جان نکته خوبی رو گفتین در کل از همون قدیم تا الان امریکاییها تخصصشون
    ماشینهای سایز بزرگ بوده که میبینید سری f فورد سیلورادو شوی و سیرا جمس به
    علاوه رم دوج به ترتیب پرفروش ترین ماشینهای امریکا هر سال میشن ولی برای فروش
    بیشتر باید محصولاتی رو عرضه کنند که همه دنیا قبولش کنند وگر نه هیچ موقع یه
    فرد انگلیسی یه فورد سوپر دیوتی با موتور6.7 لیتری رو بهش حتی فکرم نمیکنه چه بخواد
    بخرد اونرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام طیبی

      ۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      فدایی داری علی عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. احسان(احسان سابق)

    ۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    فورد برند جالبیه.خودروی 10 هزار دلاری برای کشورهای کم درامد تولید میکنه تا جی تی 400 هزار دلاری که فقط رولز رویز و بوگاتی و فراری و زمانی میباخ قیمتی بالاتر از این رو دارن.
    7 سال پیش وقتی به ورشکستگی نزدیک شد بدون اینکه وام بگیره بخش های ضررده رو تعطیل کرد و با تجدید ساختار تونست به سوددهی برسه.
    کلا بازار اروپا برای خودروسازای غیر اروپایی مثل امریکا و چین جذاب نیست و معمولا برای خودروسازای امریکایی و اسیاسی با ضرر همراه بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      فورد معرکس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ساسان

    ۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (99 ديدگاه)

    دوستان انقدر آلمان ژاپن آمریکا نکنید. خب معلومه که همه چیز آمریکا از بقیه دنیا خیلی بهتره آمریکا یه وره همه دنیا یه ور. اقتصاد آمریکا حرف اوله صنعت نظامی و فضا باز به همین شکل خب معلومه که وقتی اقتصاد و تکنولوژی برتر باشه صنعت خودروسازی هم برتره مطمینا

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ali

      ۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      والا ساسان جان یه سری دوستان براشون سخته پذیرفتن حرف شما
      برا همین همیشه به کوچه علی چپ میزنند

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا