اوپلفوردفولکس واگن

نبرد هاچ‌بک‌های محبوب: فولکس‌واگن گلف، فورد فوکوس و واکسهال آسترا

فولکس‌واگن گلف، فورد فوکوس و واکسهال آسترا (همان اوپل آسترا که در بریتانیا با برند واکسهال عرضه می‌شود) سه تا از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین هاچ‌بک‌های خانوادگی بازار هستند. این سه خودرو به‌اندازهٔ کافی جادار هستند که بتوان با آن‌ها بچه‌ها را به مدرسه برد و آن‌قدر هم راحت هستند که بتوان صدها کیلومتر را با آن‌ها در بزرگراه‌ها پیمود؛ اما در بین این سه هاچ‌بک پرطرفدار کدام‌یک برتر است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال آن‌ها را به مقایسه و رقابتی رودررو دعوت کرده‌ایم.

astra-golf-focus-1

قیمت

فولکس‌واگن گلف با قیمت پایهٔ ۱۷,۶۲۵ پوند، گران‌ترین خودرو در بین این سه هاچ‌بک است؛ اما با پرداخت این مبلغ به‌صورت استاندارد رینگ‌های آلیاژی، گرم‌کن فرمان و یک صفحه‌نمایش لمسی ۶.۵ اینچی با سیستم ناوبری دریافت خواهید کرد. بااین‌حال با سفارش تجهیزات بیشتر قیمت گلف به بیش از ۲۰ هزار پوند افزایش میابد.

astra-golf-focus-5

فورد فوکوس با قیمت پایهٔ ۱۶,۲۴۵ پوند کمی ارزان‌تر از گلف است اما در تیپ پایه فقط با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی ارائه می‌گردد؛ بنابراین تیپ Zetec انتخاب بسیار بهتری خواهد بود چراکه از تجهیزات استاندارد بیشتر و پیشرانهٔ مدرن‌تری برخوردار است ولی قیمت آن به ۱۸,۸۴۵ پوند افزایش پیدا می‌کند.

astra-golf-focus-4

واکسهال آسترا با قیمتی کمتر از ۱۶ هزار پوند، ارزان‌ترین عضو گروه است. این در حالی است که با پرداخت ۷۰۰ پوند بیشتر می‌توان مدل Tech Line را خریداری کرد که تجهیزاتی حتی بیشتر از نیاز اکثر رانندگان مانند ناوبری ماهواره‌ای، تهویه مطبوع و سیستم صوتی با شش بلندگو را به‌صورت استاندارد ارائه می‌کند.

astra-golf-focus-6

طراحی بیرونی

بسیاری از خریداران به لطف طراحی ساده و درجه‌یک گلف، مجذوب آن می‌شوند. البته از سوی دیگر خطوط صاف و جزئیات سادهٔ طراحی گلف ممکن است به نظر برخی بیش‌ازحد کسل‌کننده باشد.

در مقابل فورد دارای طراحی بسیار زاویه‌داری بوده و متمایزتر است. قسمت جلویی فوکوس با جلوپنجره‌ای که از آستون‌مارتین الهام گرفته شده در کنار چراغ‌هایی تیز و کشیده، طراحی زیبایی را در این کلاس ارائه می‌کند. خصوصاً در پکیج ظاهری سفارشی Zetec یا تریم ST-Line که به لطف مجموعه‌ای از رینگ‌های آلیاژی بزرگ‌تر، طراحی جذاب‌تری دارد.

در سوی دیگر آسترا هم طراحی بیرونی جذابی دارد. جلوپنجرهٔ گستردهٔ این هاچ‌بک آلمانی/آمریکایی موجب شده که چهرهٔ آسترا کمی بیش‌ازحد عریض به نظر برسد اما به‌طورکلی این خودرو از طراحی منظمی برخوردار است. همچنین قسمت عقبی آن‌هم قطعاً طراحی برجسته‌ای داشته و بهبودی بزرگ نسبت به نسل‌های قبلی پیدا کرده است.

طراحی داخلی

وقتی به داخل گلف می‌رویم متوجه می‌شویم که این هاچ‌بک نمادین به‌وضوح به جزئیات بسیار توجه داشته است. کنترل عملکردهای خودرو به‌سادگی از طریق دکمه‌ها صورت می‌گیرد و احساس بسیار نرم و محکمی دارد. همچنین غربیلک فرمان هم بزرگ به نظر رسیده و احساس خوبی دارد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی گلف در میان این سه هاچ‌بک برترین است. صفحه‌نمایش ماشین روشن و واضح بوده و امکان استفاده از دکمه‌های میانبر فیزیکی جهت مرور منوها نیز فراهم شده است. البته سازگاری این سیستم با کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل به‌صورت آپشن سفارشی ارائه شده و ۱۳۰ پوند قیمت دارد.

astra-golf-focus-17

فورد در بین اعضای گروه قدیمی‌ترین فضای داخلی را دارد. طراحی داخلی آن نامنظم بوده و ازلحاظ کیفیت متریال هم در پس گلف و آسترا قرار می‌گیرد. فوکوس همچنین در بخش تکنولوژی داخلی هم حرفی برای گفتن ندارد چراکه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Sync 2 آن کُند بوده، صفحه‌نمایش تأخیر داشته و دکمه‌ها رنج‌آورند. بااین‌حال موقعیت راننده کاملاً قابل تنظیم بوده و بسیار راحت است.

astra-golf-focus-19

آسترا اما ازلحاظ تمرکز بر طراحی و کیفیت، پیشتاز این گروه است. داشبورد کاملاً جلوی چشم راننده بوده، همهٔ کنترلرها در دسترس‌اند و احساس لوکسی دارند. البته هرچند سیستم اطلاعاتی-سرگرمی واکسهال به نرمی و روانی سیستم فولکس‌واگن نیست اما گرافیک روشنی دارد، رابط کاربری آن منطقی است و کاملاً پاسخگو است.

astra-golf-focus-18

کاربردی بودن

بر روی کاغذ، صندوق بار ۳۸۰ لیتری گلف تنها ۱۰ لیتر بزرگ‌تر از آسترا است اما شکل مربعی آن بدین معنی است که به‌طورکلی قابل‌استفاده‌تر و کاربردی‌تر است. همچنین صندوق بار گلف دارای یک طبقهٔ قابل تنظیم است که برای بارگیری اجسام سنگین می‌توان کاملاً آن‌را در بالاترین حالت قرار داد. همچنین هنگامی‌که صندلی‌های عقب تا شوند، فضایی کشیده، هموار و تخت برای قرار دادن اشیاء بزرگ‌تر فراهم می‌شود.

astra-golf-focus-22

درحالی‌که در بخش کاربردی بودن فولکس‌واگن پیشتاز گروه است، فوکوس در پشت سر آن قرار می‌گیرد. ظرفیت ۳۱۶ لیتری صندوق بار این هاچ‌بک بدین معنا است که دارای یکی از کوچک‌ترین صندوق‌ها در کلاس خود است و از هیچ ویژگی هوشمندانه‌ای هم برای بارگیری آسان‌تر برخوردار نیست اما فوکوس فضای سرنشینان بهتری داشته و فضای پای مناسبی را هم برای سرنشینان عقب ارائه می‌کند. البته در بخش فضای سر، فورد فوکوس در صدر گروه جای نمی‌گیرد.

astra-golf-focus-21

آسترا ازنظر قابلیت‌های کاربردی بسیار به گلف نزدیک‌تر است. فضای سرنشینان عقب آن قابل‌توجه بوده و درهای عقب بیشتر باز می‌شوند که این امر موجب آسان‌تر شدن نصب صندلی کودک می‌شود. در این قسمت تنها شکایتی جزئی در بخش صندوق بار آسترا وجود دارد چراکه هنگام باز کردن درِ صندوق، فضای باریک‌تر از گلف را ارائه می‌کند که موجب دشواری بارگیری اشیاء بزرگ می‌شود.

astra-golf-focus-23

پیشرانه

گلف دارای طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها است که شامل ۱۲ موتور مختلف می‌شود ازجمله نسخهٔ تمام الکتریکی e-Golf و نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی GTE. کسانی که به دنبال هاچ‌بکی با عملکرد بالاتری هستند باید سراغ مدل اسپرت GTI و نسخهٔ بسیار سریع و قدرتمند R بروند اما مدل بنزینی ۱.۴ لیتری کارآمد با تکنولوژی غیر فعال‌سازی سیلندرها احتمالاً برای بسیاری از افراد گزینهٔ مناسب‌تری خواهد بود.

astra-golf-focus-14

فوکوس در میان این سه خودرو گسترده‌ترین طیف موتورها را دارد. این خودرو با ۱۴ سطح قدرت مختلف عرضه می‌شود که حتی گاهی موجب سردرگمی خریداران می‌گردد. مدل‌های عملکرد بالای ST و RS و همین‌طور نسخهٔ تمام الکتریکی فوکوس، ازجملهٔ مدل‌های مختلف این هاچ‌بک آمریکایی هستند. لیست انتخاب‌های فورد فوکوس از یک پیشرانهٔ ۱ لیتری اکوبوست آغاز می‌شود که عملکرد مناسب و معقولی را ارائه و مصرف سوخت ۳.۹ لیتر در صد کیلومتر را ادعا می‌کند. البته اثبات این رقم در دنیای واقعی دشوار است.

astra-golf-focus-11

آسترا در میان این سه هاچ‌بک ساده‌ترین لیست پیشرانه‌ها را دارد و فقط پنج موتور بنزینی و سه نمونهٔ دیزل برای آن ارائه شده است که البته هیچ انتخاب بدی میان آن‌ها وجود ندارد. موتور ۱ لیتری بنزینی توربوشارژ واکسهال بهتر از نمونهٔ مشابه فورد است درحالی‌که مدل‌های دیزلی آن‌هم منطقی و آرام بوده و می‌توانند مصرف سوختی تا تنها ۳ لیتر در هر صد کیلومتر را ارائه کنند.

astra-golf-focus-8

رانندگی

در جاده‌ها مشخص می‌شود که چرا گلف برای بسیاری از خریداران جذاب است. رانندگی با این خودرو آسان بوده و سواری راحت و روانی دارد به‌طوری‌که از همه لحاظ می‌توان آن‌را فوق‌العاده خوب دانست. همچنین گیربکس‌های دستی و اتوماتیک گلف نیز بسیار روان و بدون مکث دنده‌ها را تعویض می‌کنند و احساس پالایش‌شده‌ای دارند. هرچند ممکن است گلف احساس سرگرم‌کنندهٔ هندلینگ فوکوس را نداشته باشد اما برای بسیاری از رانندگان کافی است.

astra-golf-focus-25

در مقابل حتی نسخه‌های کم قدرت‌تر فوکوس هم هنگام رانندگی در جاده لبخند رضایت را بر لبان راننده می‌آورند. فوکوس برای رفت‌وآمدهای روزانه مناسب است و اگر بزرگ‌ترین رینگ‌های آن‌را سفارش ندهید، سواری نرمی تقریباً مشابه فولکس‌واگن و واکسهال ارائه می‌کند اما متأسفانه سروصدای جاده و باد در فوکوس بیشتر از دیگر رقبا به گوش می‌رسد.

astra-golf-focus-24

چیزی که در آسترا کاملاً مشخص است، بهبود آن نسبت به پیشینیان خود است. البته این خودرو نمی‌تواند در هندلینگ کاملاً با فوکوس و یا در راحتی با گلف رقابت کند اما آسترا در رانندگی آن‌قدر به دو رقیب خود نزدیک است که بهترین عملکرد را در این رقابت ارائه نمود.

astra-golf-focus-26

نتیجه

با وجود هندلینگ خوب و طراحی تیز و شارپ، فورد فوکوس نتوانست در این نبرد مقامی بهتر از سوم کسب کند. این خودرو کمترین پالایش سواری، کوچک‌ترین صندوق بار و حداقل جذابیت کابین را در بین سه هاچ‌بک این رقابت دارد.

astra-golf-focus-7

واکسهال آسترا تقریباً به سرگرم‌کنندگی فوکوس و پالایش‌شدگی گلف است درحالی‌که از هردوی آن‌ها ارزان‌تر است. آسترا خودرویی ایمن، دارای بهترین طراحی داخلی و موتورهای بسیار قدرتمند است بنابراین می‌توان آن‌را یک هاچ‌بک خانوادگی عالی دانست.

astra-golf-focus-3

فولکس‌واگن گلف خودرویی است که به‌سختی می‌توان از آن ایرادی گرفت. این هاچ‌بک آلمانی نه‌تنها در بیرون بسیار خوب است که در داخل هم بسیار راحت بوده و در هنگام حرکت نیز پالایش‌شده است. همچنین نشان معتبر گلف نیز موجب می‌شود که انتخاب شماره یک برای بسیاری از خریداران باشد؛ بنابراین فولکس‌واگن گلف در این رقابت سخت هم توانست در برابر دو رقیب بسیار توانمند خود به پیروزی دست پیدا کند.

astra-golf-focus-2

جدول امتیازات

فولکس‌واگن گلف ۸.۸
واکسهال آسترا ۸.۳
فورد فوکوس ۸.۱

 

[دانلود ویدئو]

منبع: CarWow

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ونوم

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    چند روز پیش تو رقابت هاچ بک های داغ فوکوس اول شد که پدال هم مطلبش رو نوشته بود به نظر من کسی که هاچ بک اتشین مزاج میگیره صندوق براش اونقدر مهم نباید باشه بلکه کیفیت رانندگی مهمه فقط پس فوکوس اول استرا دوم گلف سوم …. منبع : ونوم اند درایو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. madjid

      ۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      😂😂😂
      ونوم اند درایور خیلی خنده دار و جالب بود.
      دمت گرم رفیق.
      لایک دا دم بهت … هر چند موافق با نظرت نبودم.

      carwow یک مجله ی انگلیسی هست. تا آخرین لحظه فکر کردم واکسهال اول میشه. وقتی دیدم گلف با اختلاف امتیاز 5دهم اول شده ، فهمیدم کارش خیلی درسته.

      فوکس هم سوم شده. به نظر من راحتی سواری برای یک ماشین شهری خیلی مهمه و فوکس تو این زمینه لنگ میزنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم

        ۷ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (543 ديدگاه)

        مجید جون اقایی خدایی من یه بار خواستم بنویسم حذف میشد نمیدونم چطور همه ی کامنت ها اومده

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. رامتین

      ۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (3020 ديدگاه)

      گلف بی رقیبه برادر. گلفR مدل 2017 را ببین عالیه. ضمنا مدل 2018 با پلتفرم جدید MQB میاد که فوق العاده زیباست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. abbas us.c

      ۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (269 ديدگاه)

      ونوم ترند خخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ونوم

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    اول فوکوس دوم استرا سوم گلف چون هاچ بک داغ فقط کیفیت رانندگی مهمه صندوقش جای دو تا ساک داشته باشه کافیه نمیخوایم باهاش یخچال حمل کنیم که داداش منبع : ونوم اند درایو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ShoMpeT

      ۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (271 ديدگاه)

      عزیزم شما گلف رو نخر!
      حالا تا ۶ ماه دیگه میخاد بیاد بگه گلف باید سوم میشد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. كاپيتاليسم

        ۷ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (194 ديدگاه)

        Shompet عزیز یه چیزی از اوندفعه که عکس گلف ها رو گذاشتی برام سوال شد ، چرا سه تا گلف ؟ البته جسارت نباشه من خودم عاشق گلف هستم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ShoMpeT

          ۸ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (271 ديدگاه)

          3 تا گلف نیست عزیزم، یکیش اسمارت کار هست، یکی Mini Cooper S، یکی گلف معمولی و آخریش هم GTI. قرار نبود این 4 تا رو با هم داشته باشیم ولی به خاطر شرایط زمان مجبورم شدیم! خلاصه داستان این بید:

          قبل از همه این ها، یک گلف داشتم که از اون استفاده میکردیم که پسش دادم و این گلف نقره ای رو گرفتم (مجبوری)، بعد خواستیم ۲ تا ماشین داشته باشیم و رفتیم این اسمارت کار رو گرفتیم، با اولین برف شیکاگو دیدیم اصلا نمیشه توی زمستون ازش استفاده کرد! در نتیجه رفتیم مینی کوپر رو گرفتیم و من هم منتظر بودم تا سال دیگه GTI MK7 بگیرم! بعد خبر دار شدیم که دیگه فولکس قرار نیست GTI دو در توی آمریکا به فروش برسونه و چون به طرز وحشتناکی این نسل GTI رو دوست داشتم نتونستم صبر کنم و رفتم آخرین GTI دو در سفید رنگ که توی ایلینوی بود رو پیدا کردم، دیلر هم برامون منتقل کردش به شیکاگو و گرفتمش! الان هم توی پارکینگ خوابیده و استفاده نمیکنم فعلا ازش!

          موفق باشید

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. madjid

          ۸ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          خداییش آدم عجبی هستی.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. نوید جهرمی

        ۱۱ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (3684 ديدگاه)

        شمپت باور کن هر وقت پدال مطلب راجب گلف میزاره اولین کسی که یادش میفتم شمایی.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ShoMpeT

          ۱۴ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (271 ديدگاه)

          مخلصیم دادا

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. علیرضا

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (187 ديدگاه)

    گلف…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (853 ديدگاه)

      بنظر من نویسنده با فوکوس مشکل داره فوکوس هم از لحاظ طراحی هم از لحاط موتور برتر هستش طراحی داخلیم یه جوری عکس گذاشته از داشبورد فوکوس که هیچیش معلوم نباشه البته از گلف هم نمیشه گذشت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. كوروش

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    بازم گلف البته حقیقتا خودروی قابلی است بخصوص سواری که برگ برنده واقعی فولکس هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Bavaria

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    نکته جالب اینه که هرکدوم رو انتخاب کنی، هرگز پشیمون نمیشی از انتخابت (البته این قضیه توو اکثر خودروهای امروزی صدق میکنه و انتخاب ها از بین خوب و خوب تر هست)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alireza.GT86

      ۸ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (236 ديدگاه)

      خودرو های امروزی که در ایران وجود دارند عبارتند از : پراید ، پراید RS ،پراید ST،پرایدR ، پراید دیزل ، پراید e-tron ، پراید plag in ، پراید…..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Bavaria

        ۸ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (581 ديدگاه)

        البته لاپراید با پنج اسب بخار اضافه تر هم داره میاد
        Pride SV
        با باله کوچک رو صندق
        Pride GT3 RS
        با لاستیک ۱۷۵
        Pride Black Series
        با رینگ مشکی
        همونطور که گفتم هرکدوم رو انتخاب کنی پشیمون نمیشی چون فرقی باهم ندارن😊

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. AK_007

          ۸ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (562 ديدگاه)

          لاپراید???????????????

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. شایان

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (67 ديدگاه)

    همین رقابت اتشین رو هم تو ایران داریم
    برلیانس اچ ۳۲۰
    برلیانس ۲۲۰
    رنو ساندرو استپ وی?
    خدایا شکرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحی فورد، باحالتره، هر چند گلف از همه بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. aliqani

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (124 ديدگاه)

    فرمونِ واکسهال رو دوس داشتم :/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. AK_007

    ۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (562 ديدگاه)

    مدل پایه گلف زیاد خوش چهره نیست اما مدل پرفورمنسنش بی شک بهتره
    اما جدا از اینا توجهتونو جلب میکنم به اینکه
    اینجا ۳ تا ماشین هست و حدود ۳۰ نوع موتور
    اونوقت تو کشور خودمون ۱۰ تا مشین هست با ۳ تا موتور!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا