بررسی فورد اکسپلورر لیمیتد با موتور اکوبوست

روی هم رفته، موتورهای اکوبوست فورد طرفداران زیادی دارند. این موتورهای توربوشارژر کوچک همیشه در زمینه مصرف سوخت بهینهعملکرد مناسبی ندارند، ولی آن‌قدر قدرتمند هستند که لبخند رضایت را بر لبان رانندگان بنشانند. البته یک مورد استثنا در اینجا وجود داشته است: فورد اکسپلورر با موتور نیمه‌آماده ۲ لیتری اکوبوست I-4. با توجه به عدم استقبال مشتریان از موتور ۲ لیتری، فورد این پیشرانه را کنار گذاشت و از موتور ۲/۳ لیتری اکوبوست به‌کار رفته در «موستانگ» برای یک ارتقای میان‌دوره‌ای در کراس‌اور خود استفاده کرد. در این بررسی، فرصتی فراهم شده تا از نزدیک شرایط یک فورد اکسپلورر لیمیتد 2.3L اکوبوست AWD مدل ۲۰۱۶ مورد ارزیابی قرار گیرد.

2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD
2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD

موتور ۳/۵ لیتر دو توربوشارژر V-6 با قدرت ۳۶۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۴۷۴/۵ نیوتن‌متر در اکسپلورر اسپورت، چیزی است که واقعاً می‌تواند ما را تحت‌تأثیر قرار دهد. در همین حال، موتور ۲ لیتری قبلی، رضایت چندانی در یک کراس‌اور ۲ تُنی ایجاد نمی‌کرد. خروجی این موتور ۲ لیتری به اندازه ۲۴۰ اسب‌بخار و ۳۶۶ نیوتن‌متر بود و تنها با سیستم دیفرانسیل جلو عرضه می‌شد. همین قدرت کمتر و عدم امکان استفاده از سیستم تما‌م‌چرخ متحرک، عاملی است که استفاده‌ی تنها ۳ درصد از مشتریان اکسپلورر از این موتور کم‌حجم را توضیح می‌دهد. این در حالی است که در موتور جدید ۲/۳ لیتری، قدرت خروجی به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده، با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همراه شده و در کنار آن می‌‌توان از یک دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک استفاده کرد. قدرت این موتور در موستانگ اکوبوست برابر ۳۱۰ اسب‌بخار است و احتمالاً در مدل آینده فوکوس RS به میزان ۳۵۰ اسب‌بخار قدرت تولید خواهد کرد. ولی در اکسپلورر، خروجی این موتور برابر ۲۸۰ اسب‌بخار و ۴۲۰/۳ نیوتن‌متر است. این در حالی است که مدل پایه اکسپلورر با موتور ۳/۵ لیتری V-6 که با اختلاف زیادی، محبوب‌ترین گزینه پیشرانه در این مدل فورد است، قدرتی معادل ۲۹۰ اسب‌بخار و گشتاوری برابر ۳۴۵/۷ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD
2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD

2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD
2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD

در پیست آزمایشی، موتور جدید ۲/۳ لیتری اکوبوست در اکسپلورر ۲۰۱۶ نسبت به موتوری که جایگزین آن شده، بهبود قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. مدل اکسپلورر لیمیتد تست‌شده در اینجا با دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، ظرف مدت ۸/۲ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مسیر یک‌چهارم مایل را در ۱۶/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۶ کیلومتر بر ساعت کامل می‌کند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با مدل قبلی داشته باشیم، بهترین زمان‌هایی که از اکسپلورر با موتور ۲ لیتری شاهد بوده‌ایم، ۹/۲ ثانیه تا سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و طی مسیر یک‌چهارم مایل در ۱۶/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۳/۴ کیلومتر بر ساعت بوده‌اند. در همین مدل پایه ۲۰۱۶ اکسپلورر با موتور ۳/۵ لیتری V-6 احتمالاً دو دهم ثانیه از هر دو زمان شتاب‌گیری تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و مسیر یک‌چهارم مایل کم خواهد کرد؛ چرا که آخرین اکسپلورر V-6 AWD تست‌شده، در این تست‌ها به ترتیب، زمانی برابر ۸ و ۱۶/۱ ثانیه ثبت کرده است. همچنین اکسپلورر تست‌شده در اینجا برای توقف کامل از سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت به مسافتی برابر ۳۷/۴۹ متر نیاز دارد.

2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD
2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD

2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD
2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD

عملکرد مدل جدید در جاده با موتور ۲/۳ لیتری، به مراتب بهتر از مدل قبلی‌ای است که جایگزین آن شده است. موتور جدید، قدرت بسیار خوبی دارد و سیستم گیربکس ۶ سرعته نیز به بهترین شکل از خروجی موتور اکوبوست استفاده می‌کند. با این حال، برای مانورها باید برنامه‌ریزی بیشتری داشت؛ چرا که رسیدن از ۴۵ تا ۶۵ مایل بر ساعت (۷۲/۴ تا ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت) به ۴/۵ ثانیه زمان نیاز دارد. در هنگام سرعت، اکسپلورر یک سواری نرم و کم‌صدا دارد و شرایط بسیار راحتی را ایجاد می‌کند. اکسپلورر، در واقع کراس‌اوری است که هم می‌تواند از تپه‌ها بالا رود و هم شتاب مناسبی در جاده‌ها داشته باشد. البته مطمئناً اگر عملکرد برای ما از اولویت بیشتری نسبت به مصرف سوخت برخوردار باشد، حتماً به مدل پایه 3.5L V-6 بیشتر توجه خواهیم کرد. مطابق برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، مدل لیمیتد AWD از اکسپلورر با موتور ۲/۳ لیتری که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته، مصرف سوختی معادل ۱۳/۱ لیتر در شهر، ۹/۰۵ لیتر در جاده و ۱۱/۲ لیتر به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. این در حالی است که هنگام استفاده از موتور تنفس طبیعی V-6، مصرف سوختی برابر ۱۴/۷، ۱۰/۲ و ۱۲/۴ لیتر، به ترتیب در شهر، جاده و به صورت ترکیبی از اکسپلورر انتظار می‌رود.

2016 Ford Explorer Platinum
2016 Ford Explorer Platinum

2016 Ford Explorer
2016 Ford Explorer

اضافه‌کردن موتور ۲/۳ لیتری اکوبوست به فورد اکسپلورر واقعاً هزینه‌ نسبتاً کمی دارد. تنها با ۹۹۵ دلار می‌توان از این گزینه پیشرانه برای مدل‌های پایه، XLT و لیمیتد استفاده کرد. ولی مدل تست‌شده در اینجا، مسلماً خودروی ارزانی نبوده است. اکسپلور با شروع قیمت ۴۲۲۴۵ دلار، یک سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک به ارزش ۲ هزار دلار، یک پک آپشن 301A شامل تجهیزاتی چون دستیار هوشمند پارکینگ و هشدار عبور از بین خطوط به ارزش ۳ هزار دلار، یک سقف مونروف ۱۵۹۵ دلاری، موتور اکوبوست و آپشن‌های مفید دیگری نیز دریافت کرده و در نهایت قیمتش به ۵۲ هزار و ۲۱۵ دلار رسیده است. این در حالی است که یکی از بهترین‌های این کلاس خودرویی با تجهیزات مشابه، یعنی داج دورانگو می‌تواند قیمتی در حدود ۴۶ هزار دلار داشته باشد.

2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD
2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD

در مجموع، نسخه جدید اکسپلور بهبود قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده است. تنها ۴ سال به چرخه عمر این شاسی‌بلند باقی مانده، ولی به نظر می‌رسد که تازه از راه رسیده است. در همین حال، مشتریانی که گزینه موتور کوچک اکوبوست را انتخاب می‌کنند، می‌توانند بالاخره از یک محصول نسبتاً کامل بهره‌مند شوند.

2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD
2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD
2016 Ford Explorer Interior
2016 Ford Explorer Interior
2016 Ford Explorer Interior
2016 Ford Explorer Interior

2016 Ford Explorer Interior
2016 Ford Explorer Interior

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل ، ۷ سرنشین، شاسی بلند.
  • قیمت مدل تست: ۵۲۱۶۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۴۱۹۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHCبا ۱۶ سوپاپ I-4 و توربوشارژر.
  • گنجایش: ۲/۳ لیتر.
  • قدرت: ۲۸۰ اسب بخار.
  • گشتاور: ۴۲۰/۳ نیوتن‌متر.
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک.

2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost Engine
2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost Engine

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۸۶۵ متر.
  • طول ماشین: ۵/۰۳۷ متر.
  • عرض: ۲/۰۰۴ متر.
  • ارتفاع: ۱/۸۰۳ متر.
  • وزن کلی: ۲۰۵۳ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۲ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۵/۹۹ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳۷/۴۹ متر.
  • چسبندگی جانبی: 80 g.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۳/۱ لیتر در شهر، ۹/۰۵ لیتر در بزرگراه و ۱۱/۲ لیتر به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

21 دیدگاه

      1. احسان
        سوابق: (16 دیدگاه) ,

        واسه این سگمنت و ابعاد نه .

        پاسخ
  1. امیر
    سوابق: (229 دیدگاه) ,

    واقعا فورد ماشینای خوبوزیبایی میزنه این مدلم بسیار پرفروشه در آمریکا وبا این طراحی جدید پرفروش ترم میشه فورد کارش درسته فقط فلکس واکسپدیشن طراحیاشون خیلی به روز ومدرن نیست مث بقیه مدلای فورد

    پاسخ
  2. ali
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    حال کردم
    بدون عیب و ایرادی

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل <<<<<
    <<<<<
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    در تمامی زاویه ها میتوان صلابت یه خودروی امریکایی را به تمامی معنا دید. بدون بزکهای تکراری در مدلهای آسیایی
    کاش چراغهای عقبش افقی بود و با جلو هماهنگتر نشون میداد

    پاسخ
  4. سینا5445
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    به به به به چه چیزی شده
    خیلی خوشگله
    گنجایش موتور کم با توان خروجی تقریبا بالا که به نظر من یکی از مهمترین ویژگی هاش هست
    زیبایی طراحی داخلیش عالیه ینی غیر قابل وصف
    زیبایی بیرونی هم خیلی زیباست ولی من بیشتر از طراحی عقبش خوشم اومد

    پاسخ
  5. امیرحسین
    سوابق: (326 دیدگاه) ,

    بنظرم suv باید آمریکایی، ژاپنی یا انگلیسی باشه تا از قابلیت آفرود برخوردار شد.
    فورد تجربه ساخت برترین آفرودهای تاریخ ماشین سازی رو داره
    حدس میزنم یکی از دلایل رغبت آمریکایی ها به کره ای ها زبان متفاوت طراحی داخلی بوده و آمریکایی ها رو به زرق برق و شلوغی علاقه مند کرده چون طراحی کمپانی های آمریکایی بسیار به هم شبیه هست.البته در شیکی طراحی داخلی آمریکایی شکی نیست

    پاسخ
  6. سکوت
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    ببخشید ربطی به بحث نداره ولی جالبه بدونید تولید دنا امروز صبح متوقف شد..واقعا آبروریزی بود..سیستم برق گیج میزد..جوش میاورد..لشششششش..آخیش..تحریم خودرو داره کارشو انجام میده..خون مردم از دستاشون میچکه بخدا..یا حق

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل سروش
    سروش
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    اون دوستتون الانه که بیاد و بگه درمقابل پژو ساخت ایران کم میاره چ برسه به فرانسویش

    پاسخ
  8. Mst
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    به نظر من اگه این ماشین وارد ایران بشه بازار شاسی بلند های تویوتا به راحتی میگیره

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل علی
    علی
    سوابق: (180 دیدگاه) ,

    محشره عالییییییییییییییی اما حیف فقط عکسارو میبینیم حیفففففففففففففف

    پاسخ
  10. Corvette
    سوابق: (251 دیدگاه) ,

    ماشین قشنگیه ولی جلوش خیلی محافظه کارانس.

    پاسخ
  11. real
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    اونوقت ایرانخودرو چند ساله میخواد یه توربو بذاره رو موتورef7 انگار میخواد شاخ غول بشکنه بس که مهندسن!
    تازه همین موتورم دانشجوهای المان طراحی کردن دادن دستشون اینا نمیتونن درس درمون مونتاژش کنن

    پاسخ
  12. احمد باقري
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    ماشین خیلی خوبیه.

    پاسخ
  13. unique
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    انصافا آمریکایی ها با ابهت ترین و زیباترین اس یو وی ها و وانت ها رو میسازند. هرچند جلوی این مدل شبیه رنجرووره ولی در کل زیباست.

    پاسخ
  14. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    ازنگاه کردن جلوش وداخلش سیرنمیشم…لامصب عالیه
    فقط یکم شیبه رنجرور شده…فکرکنم یکم کپی خیلی ریز کردن!!!
    قیمتشم یکم اذیت میکنه

    پاسخ
  15. Ali Reza
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    شاسی بلنده مثلا ولی شاسی ش خیلی پایینه نسبت به بقیه شاسی بلندا

    پاسخ
  16. کادیلاک
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    من تو منطقه آزاد چابهار پشت همین نشستم.راحتی فوق العاده ای داشت.در ضمن اینم بگم از نزدیک خیلی بزرگتر و با ابهت تر از عکسشه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.